eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
466 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
✅پرسش: 📌با توجه به آیه 38 سوره زمر«وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ» مشرکین خداوند را قبول داشتند اما چرا پس از ظهور اسلام و بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به دشمنی با خدا و دین اسلام پرداختند؟ در حالی که با اهل کتاب روابط مسالمت آمیزی داشتند؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: ◀️اگر مشرکین خدا را قبول داشتند که دیگر لازم نبود پیامبری ارسال شود و یا قرآن نازل گردد. اگر آنها خدا را قبول داشتند چرا قرآن به پیامبر (صلی الله علیه و آله) دستور مبارزه با مشرکین و کفار را میدهد. چرا خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ»(1) باشد؟ چرا سوره توبه را نازل نمود و فرمود: خدا و پیامبرش از مشرکین بیزارند؟(2) 📌اگر مشرکین خدا را قبول داشتند چرا خداوند به آنها 4 ماه فرصت داد تا "مکه" را ترک کنند یا اسلام را بپذیرند؟(3) 👌نکته اینجاست که قبول داشتن خداوند طبق ذوق و سلیقه شخصی خودشان بود. آنان خدا را به عنوان خالق قبول داشتند اما کفر و شرک هم داشتند. قرآن می‌فرماید: «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ»(4) و هر گاه از آنان بپرسى چه کسى آسمان‌ها و زمین را آفرید، و خورشید و ماه را مسخّر کرده است؟ می‌گویند "اللَّه". خداوند می‌فرماید: «وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِکُون»؛(5) و بیشتر آنها که مدعى ایمان به خدا هستند، مشرکند! ◀️بنابر این بت پرستان در «توحید خالق» تردید نداشتند، اما شرک آنها شرک در «عبودیت و ربوبیت» بود. آنان معتقد بودند خداوند عالم هستی را آفرید، اما تدبیر آن‌را به "فرشتگان"، "ستارگان" و... سپرده است؛ لذا هر گروه و طایفه‌ای به نوعی کفر ورزیده و برای خدا شریک قائل بودند. ◀️برخی از مشرکین "بت" را واسطه بین خود و خدا میدانستند چون بر این باور بودند ما لایق ارتباط با خدا نیستیم «وَ یَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّهِ»(6)آنها غیر از خدا، چیزهایى را می‌پرستند که نه به آنان زیان می‌رساند، و نه سودى می‌بخشد و می‌گویند اینها شفیعان ما نزد خدا هستند. «ما نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى»(7) ما آنها را پرستش نمی‌کنیم، مگر به این جهت که مقام ما را به خدا نزدیک کند. بنابر این شرک آنها شرک در "عبودیت" بود نه شرک در "خالقیت". ادامه دارد... پی نوشت: 1. فتح 29 2. توبه 1 3. توبه 2 4. عنکبوت 61 5. یوسف 106 6.یونس 18. 7.زمر 38. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷🌷🌷🌷 ✅پرسش: با توجه به آیه 38 سوره زمر«وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ» مشرکین خداوند را قبول داشتند اما چرا پس از ظهور اسلام و بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به دشمنی با خدا و دین اسلام پرداختند؟ در حالی که با اهل کتاب روابط مسالمت آمیزی داشتند؟ قسمت دوم: 🌺پاسخ: اما چرا با اسلام دشمنی کردند؟ اسلام زمانی در "حجاز" پا به عرصه گذاشت که همه مردم مشغول بت پرستی و شرک بودند. در حقیقت اسلام مخالف شرک و بت پرستی بود خصوصا اینکه تا قبل از اینکه "عمرو بن لحی" به "شام" رفته و از آنجا "بت" را به "مکه" آورد و مردم مشغول بت پرستی باشند.(1) مردم با بت آشنایی نداشته و چه بسا خدا را هم عبادت میکردند. ✍️اما پس از اینکه بت پرستی در "مکه" رواج یافت خدا پرستی و "توحید" به فراموشی سپرده شد. اسلام با مظاهر شرک و بی دینی و بت پرستی به مخالفت برخاست آن هم در"مکه" مقدسترین مکانی که برای عبادت خدا بنا شده بود. این مشرکین و بت پرستان بودند که توحید و یکتاپرستی را از "مکه" دور کرده و بت را به جای خدا به مردم و جامعه شناساندند پس اسلام آمد تا خانه ای را که خدا برای عبادت برگزیده بود از لوث وجود بتها پاک کند. 🌸زمانی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به رسالت مبعوث شد و آیات الهی را برای مردم قرائت نمود، خداوند مبارزه با شرک و بت پرستی را در راس اهداف دین اسلام و پیامبر (صلی الله علیه و آله) قرار داد. 🍀از طرفی پیامبر (صلی الله علیه و آله) اگر چه مورد احترام بود و "محمد امین" شناخته میشد اما از زمانی که به رسالت مبعوث شد دشمنی ها و سخت گیریها نسبت به ایشان شدت یافت زیرا کلام الهی مبارزه با شرک و بت پرستی بود نه تعامل و کنار آمدن با آن . 👈شاید بتوان دشمنی مشرکین با پیامبر (صلی الله علیه و آله) و دین اسلام را به این عوامل محدود نمود. اول :📌 مخالفت قریش مخالفت اصلی بزرگان قریش با اسلام و پیامبر (صلی الله علیه و آله) مبنی بر این بود که آنها نمی خواستند از دین آباء و اجدادی خود دست بردارندزیرا عمری اجداد و نیاکان آنها بت پرستیدند این امر برای آنان بسیار دشوار می نمود قرآن هم صراحتا به این موضوع اشاره دارد: «وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَينَا عَلَيهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يعْقِلُونَ شَيئاً وَلاَ يهْتَدُونَ» هنگامي كه به آنها گفته شود: از آنچه خدا نازل كرده است، پيروي كنيد!» مي‏گويند: «نه، ما از آنچه پدران خود را بر آن يافتيم، پيروي مي ‏نماييم.» آيا اگر پدران آنها، چيزي نمي‏ فهميدند و هدايت نيافتند (باز از آنها پيروي خواهند كرد)؟(2) ادامه دارد... پی نوشت: 1. ابن هشام ،زندگانی محمد (صلی الله علیه و اله) پیامبر اسلام، ترجمه، رسولی محلاتی، کتابچی، 1375ش، ج 1، ص 52، 2. بقره 170. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷🌷🌷 ✅پرسش: با توجه به آیه 38 سوره زمر«وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ» مشرکین خداوند را قبول داشتند اما چرا پس از ظهور اسلام و بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به دشمنی با خدا و دین اسلام پرداختند؟ در حالی که با اهل کتاب روابط مسالمت آمیزی داشتند؟ قسمت سوم(آخر): 🌺پاسخ: دوم: 📌حسادت اهل کتاب برخی از اهل کتاب همچون "یهودیان" آرزو داشتند "پیامبر آخر الزمان" از نسل "یهود" باشد و چشم به راه آن حضرت دوخته بودند با کمال تعجب وقتی دیدند آن پیامبر از نسل و قوم قریش و عرب است، بنای مخالفت و ناسازگاری با آن حضرت و دین اسلام گذاشتند. 🍀قرآن در این باره میفرماید: «وَدَّ كثِيرٌ مِّنْ أَهْلِ الْكتَابِ لَوْ يرُدُّونَكم مِّن بَعْدِ إِيمَانِكمْ كفَّاراً حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَينَ لَهُمُ الْحَقّ» بسياري از اهل كتاب، از روي حسد كه در وجود آنها ريشه دوانده آرزو مي‏ كردند شما را بعد از اسلام و ايمان، به حال كفر باز گردانند با اينكه حق براي آنها كاملا روشن شده است(1) سوم:📌 مبارزه با ظلم و بی عدالتی و استثمار مشرکین و یهودیان خوب می دانستند که اسلام دین عدالت، برابری و برادری است و به این مولفه ها بسیار خوب سفارش و توصیه نموده است. لذا از گسترش آن بیمناک بودند زیرا دین اسلام بردگان را شخصیتهای انسانی آزاد میدانست با برده داری و فساد و ثروت اندوزی و ... مخالف بود از این رو مشرکین و بزرگان آنها با اسلام مخالفت ورزیدند.(2) 🌼اما در مورد ارتباط مشرکین با اهل کتاب چون مشکلی بین آنان نبود به قول معروف موسی (علیه السلام) به دین خویش و عیسی (علیه السلام) به دین خویش لذا برخوردی یا مبارزه ای بین آنان وجود نداشت. اگر چه یهودیان، مسیحیان و پیروان ادیان دیگر به بت پرستی و مشرکین اعتقادی نداشتند. پی نوشت: 1. بقره 109 2. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، دار الكتب الإسلامية،1374ش، تهران، ج 1 ص 339. ◀️نشر دهید... لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 موسسه کلامی احیاء همدان با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان برگزار می کند. ❇️ نشست علمی با موضوع "بایسته های تحول در باورهای کلامی پشتیبان انقلاب اسلامی برای نیل به تمدن‌نوین اسلامی" 🎙 سخنران : حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار "عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم و رئیس موسسه فتوح اندیشه" 📆 تاریخ: دوشنبه ۱۳۹۹/١١/۲۰ 🕰 ساعت ۲۱/۳۰ دقیقه 🖥 به عنوان‌ میهمان کلیک‌ کنید 👇🌷 https://www.skyroom.online/ch/bonyadamin/ehyahamadan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰مكان سكونت امام زمان (عج) كجاست؟ ✍️پاسخ: ✅روایاتى که درباره مکان امام زمان(ع) وجود دارند چند دسته اند: ◀️۱ - برخى از روایات محل خاصى را تعیین نکرده و جایگاه آن حضرت را در بیابانها و کوهها معرفى مى کند. از آن جمله حضرت مهدى(ع) به پسر مهزیار فرمود: «فرزند مهزیار! پدرم امام حسن(ع) از من پیمان گرفت و فرمان داد که براى سکونت کوهاى سخت و سرزمینهاى خشک و دور دست را برگزینیم».[۱] از این روایت استفاده مى شود که حضرت از دسترسى مردم دور است و کسى که از محل سکونت وى آگاه نیست. ◀️۲ - برخى روایات محل خاصى را به عنوان محل سکونت آن حضرت یاد نموده اند، مثلا در برخى از روایات در مدینه و پیرامون آن اشاره شده است. ابوبصیر مى گوید از امام باقر(ع) شنیدم که فرمود: «لابد لصاحب هذا الامر من عزلة و لابد فى عزلته من قوة و ما بثلاثین من وحشته، و نعم المنزل طیبة[۲]، صاحب زمان(ع) را عزلت و غیبتى است که در آن، غیبت، نیرومند است به سى نفرى که با حضرت هستند وحشت و تنهایى را از وى دور مى کنند (و به قوت وى مى افزاید) و خوب جایگاهى است (مدینه) طیبه.» از این روایات استفاده مى شود که حضرت در مدینه منوره منزل دارد و افرادى همواره با ایشان به صورت ناشناس هستند. برخى روایات مکان امام زمان(ع) را کوه«رضوان» که در اطراف مدینه است، بیان کرده اند، عبدالاعلى آل سام مى گوید: با امام صادق(ع) از مدینه خارج شدیم، به روحاء (اطراف مدینه) که رسیدیم حضرت نگاهش را به کوهى دوخت و مدت زمانى ادامه داد، و فرمود: این کوه رضوان نام دارد، خوب پناهگاهى است براى خائف (امام غائب) در غیب صغرا و غیبت کبرى.[۳] از روایات دیگر استفاده مى شود که امام زمان(ع) در مکانى به نام «ذى طوى» که در اطراف مکه است، زندگى مى کند و از همان جا نیز با یاران خود قیام مى کنند. امام باقر(ع) فرمود: «امام زمان را غیبتى است در بعضى از دره ها و اشاره کرد به منطقه ذى طوى».[۴] ◀️۳ - برخى روایات جایگاه خاصى را براى امام زمان(ع) نام نمى برد، ولى از حضرت به عنوان فردى یاد مى کند که با مردم و در میان مردم و با آنان حشر و نشر دارد و به گونه اى ناشناس زندگى مىکند. امام صادق(ع) فرمود: «صاحب الامر شباهتى نیز به حضرت یوسف پیامبر(ع) دارد جاى انکار نیست که خداوند با حجت خود همان کارى را انجام دهد که با یوسف انجام داد. صاحب الزمان(ع)، آن مظلوم حق از دست داده، در میان مردم رفت و آمد مى کند و در بازار قدم مى نهد و گاهى بر فرش منزلهاى دوستان مى نشیند، لیکن او را نمى شناسند تا زمانى که خداوند به وى اذن دهد تا وى خود را معرفى کند، آن گونه که یوسف(ع) اجازه داد هنگامى که برادرانش گفتند: تو یوسفى؟ گفت: آرى من یوسفم».[۵] 📌از این روایت استفاده مى شود که امام زمان(ع) مکان معین نداشته در میان جمع و جامعه است، با مردم حشر و نشر دارد و زندگى طبیعى و معمولى دارد. در مراسم مذهبى و مناسک حج شرکت مى جوید، ولى شناخته شده نیست و این امرى است که سابقه داشته و دارد. عنایت امام(ع) به مردم و هدایت و رهبرى مردم از سوى دیگر نشان از آن دارد که آن حضرت در همه جا بوده و در همه جا حضور دارد. 📌از جمع بین روایات نیز مى توان استفاه کرد که امام زمان(ع) در همه جا حضور دارد و این منافات ندارد به آن دسته از روایت که مکان معین مانند مدینه و مکه را بیان کردهاند؛ زیرا آن دسته روایات ناظر بر آن است که در برخى از زمانها و مکانهاى خاص حضور پیدا مى کند. آن دسته از روایات که مکان مشخصى را براى امام بیان نکرده ناظر بر آن است که حضرت در همه جا حضور دارد. بى تردید یکى از مصادیق حضور امام در همه جا، همان مکانهاى خاصى مى باشد. [۱]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۲۶۶. [۲]. بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۳ و اصول کافى، ج ۱، ص ۳۴۰. [۳]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۲. [۴]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۸۲. [۵]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۴. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
22-bahman[ musicmedia.ir ]5.mp3
2.46M
🌹عیدتان مبارک🌹 🇮🇷سرود خوش اول انقلاب 🇮🇷 الله اکبر خمینی رهبر 🇮🇷 این بانگ آزادیست کز خاوران خیزد 🇮🇷 فریاد انسانهاست کز نای جان خیزد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸 جشن تولد انقلاب در همدان @Farsna
◀️نشر دهید... لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d