eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
466 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥تفاوت مفهوم در تمدن غرب و اسلام👆 در بیان شهید آیت الله سید محمدباقر صدر لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d اینستاگرام 👇🌷 https://instagram.com/eehyakalam
🌷🌷🌷 شبهه علم اگر اشتباه کند، اشتباهش را خواهد پذیرفت. اما متعصبان شما را می کشند تا ثابت کنند دین هرگز اشتباه نمی کند! برتراند راسل. 📌 پاسخ ⚠️ در مواجهه با چنین گفته هایی، هیچ گاه به نام نویسنده یا گوینده آن سخن توجه نکنید، چون معمولاً منبع معتبری برای آن گفته پیدا نمی شود. 🔹 برخی از کسانی که این متن را منتشر کرده اند، به جای لفظ "متعصبان" لفظ "مذهبیون" را آورده اند و به هر حال، معلوم نیست جمله اصلی چه بوده. ❌ اما چه بگوییم مذهبیون و چه بگوییم متعصبان، در هر صورت چنین مقایسه ای غلط است. زیرا: 👈اولاً این دوگانه سازی ها واقعی نیست و به نظر ما علم و دین تقابل و تعارض واقعی با یکدیگر ندارند و این سخنان بیشتر برای تخریب چهره دین ساخته می شود. 👈 ثانیاً مقایسه کردن علم با پیروان یک دین یا پیروان متعصّب یک دین، مقایسه ای غلط است. ✅ درست این است که پیروان علم را با پیروان دین یا پیروان متعصّب علم را با پیروان متعصّب دین مقایسه کنیم. 🤔 البته این مقایسه هم دقیق نیست چون باید نوع دین و عقیده هم مشخص شود. چون موضع ادیان و پیروان آنها در برابر علم متفاوت است. مثلاً کلیسای مسیحی قرون وسطی، با علم مخالف بود اما کلیسای امروز علم را پذیرفته است. دین اسلام همیشه با علم سر دوستی داشته و می توان گفت ادیان شرقی مواجهه تئوریکی با علم نداشته است. 💠 اگر بخواهیم علم را با دین(به معنای وحی خداوند که حاوی راه سعادت بشر است) مقایسه کنیم، درست این است که بگوییم: 🖊️ «علم اگر اشتباه کند، اشتباهش را خواهد پذیرفت اما دین هرگز و ابداً اشتباه نمی کند.» ⁉️ چرا علم اشتباه می کند ولی دین اشتباه نمی کند؟ 🔸 در این مباحث وقتی می گویند «علم» مقصودشان علم تجربی است. علم تجربی با روش استقرائی به نتیجه می رسد. روش استقرائی، روشی است که به انسان شناختی قطعی و یقینی نمی دهد و همیشه درصدی از احتمال خطا در آن وجود دارد. بنابراین علم مرتکب خطا می شود. 🔹 اما دین به معنایی که گفتیم، از آنجا که عین وحی الهی و کلام اوست، هیچ گاه خطا در آن رخ نمی دهد چون خداوند متعال به هیچ چیز جهل ندارد، فراموشی ندارد، خستگی و حواس پرتی ندارد و هرگز در انتقال معلومات به بشر از طریق وحی خطا نمی کند. 🔹 البته اگر مقصود ما از دین، وحی الهی نباشد بلکه مقصود، فهم و تفسیر ما از وحی باشد، باید بگوییم که در فهم و تفسیر ما از وحی، احتمال خطا و اشتباه وجود دارد. اما اینگونه نیست که پیروان ادیان، هیچگاه اشتباه خود را نپذیرند؟ پس چطور می شود که مثلا یک یهودی، مسیحی می شود و یا مسیحی مسلمان می شود و یا یک اهل سنّتی شیعه می شود و ...؟ ✳️ اگر بگویید که دین، گاهی پیروان متعصّبی دارد که دست از تفسیر اشتباه خود از دین بر نمیدارند و این تعصب باعث شده در تاریخ خونهای زیادی ریخته شود، خواهیم گفت که علم هم پیروان متعصّبی دارد که تلاش می کنند علم را در مقابل دین قرار بدهند و حاضر نیستند درک کنند که آموزه های برخی ادیان هیچ تعارضی با علم ندارد. علم هم پیروانی دارند که تمام تلاش خود را به کار گرفته اند که دین داران را از دینداری خود منصرف کرده و آنها را به تبعیت از علم وادارند. اگر پیروان علم متعصب نیستند، چرا دست از سر دینداران بر نمی دارند؟! 👈👈 علم هم پیروانی دارد که همواره در خدمت قدرتها بوده اند. پیروان علم شمشیر را ساختند نه دین. پیروان علم تیر و کمان و خنجر ساختند نه دین. پیروان علم تفنگ و توپ و تانک و موشک ساختند نه دین. پیروان علم سلاح کشتارجمعی شیمیایی و اتمی ساختند نه دین. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d اینستاگرام 👇🌷 https://instagram.com/eehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ محمد (ص) یا کوروش؟ کدام یک مظهر رحمت بودند؟ ❌ شبهه: پیامبر اسلام، اهل ریختن خون‌ بود؛ اما کوروش، خیلی مهربان و رمانتیک بود، پس کوروش، نماد رحمت بر همه جهانیان (رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ) بود، نه محمد. ✅ پاسخ: نَفس این قیاس، باطل است، همانگونه که نمی‌توان گوهر را در یک کفۀ ترازو و خاک را در کفه‌ی دیگر قرار داد. لیکن ناچاریم، هر یک از این دو کفه را وصف کنیم تا روشن شود که چرا قابل قیاس نیستند. 🔶 محمد (صلی الله علیه و آله) او سالیانی دراز، رنج و سختی کشید تا مردم را از مرداب شِرک، جهل، خرافات و نابخردی نجات دهد. در حالیکه در همان ابتدای رسالت، بزرگان مکه نزد ابوطالب (ع) رفتند و به او گفتند: به محمد بگو که هر چه بخواهد به او می‌دهیم. از مال و ثروت و مقام و عزت گرفته تا زنان و دختران زیبا و خلاصه هر چه بخواهد...! اما محمد (ص) پاسخ داد: والله اگر خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپ من بگذارند و هر آن چه در زمین و آسمان است را به من بدهند، دست از رسالتم برنمی‌دارم. این چنین شخصی که به آن همه نعمت پشت پا می‌زند و رنج محرومیت را به جان می‌خرد، تا مردم را از جهل و تاریکی نجات دهد، بی‌تردید دلسوز و خیرخواه مردم است. حتی خشونت‌های پیامبر از جنس محبت بوده است. به این مثال توجه بفرمایید: برخی از شاخ و برگ‌های درختان، دچار آفت شده اند (و قابل اصلاح نیستند)، لذا باغبان این شاخه‌ها و برگ‌ها را هَرَس می‌کند. مسلماً این رفتار وی به معنی خشونت نیست. بلکه عین رحمت و محبت او نسبت به درختان را می‌رساند که با هرس آن شاخه‌‎ها و برگ‌ها، بقیه را نجات داده است. یا طبیبی را در نظر بگیرید که به خاطر درمان بیمار، شکم او را پاره می‌کند و خون می‌ریزد، جراحی می‌کند و در نهایت، این رفتار، هرچند ظاهراً خشونت‌بار است، لیکن مقدمه‌ای برای بهبود حال بیمار است. با این سخن، چگونه می‌توان به رسول خدا و کتاب خدا تهمت خونریزی زد؟ قرآنی كه مي‌گويد حتی به كافرانی كه شما را آزار نمی‌دهند محبت كنيد، قرآنی كه حتی از حق حياتِ دخترانِ مشرك‌زاده هم دفاع كرده است. 🔷 کوروش هخامنشی کسی که خون بسیار ریخت. قتل عام مردم اوپیس، اعدام ناجوانمردانه پسر پادشاه سارد، دو مشت از این خروار هستند. همچنین ارتش کوروش در تازش به آناتولی، شهر گزانتوس را ویران کردند. کوروش نه تنها مایه رحمت نبود، بلکه عیلامیان از او نفرت داشتند و او را مایه "زحمت" می‌دانستند. چنان که در الواح عیلامی، هخامنشیان مزاحم و ویرانگر نامیده شدند. در تورات هم می‌خوانیم که کوروش سرزمین‌ها را لگدکوب می‌کرد. نشریه اشپیگل (spiegel) چاپ آلمان، نوشته ای با عنوان فرمانروای دروغین صلح (Der falsche Friedensfürst) به قلم ماتیاس شولتس (Matthias Schulz) منتشر کرد و در آن کوروش را جنایتکار باستانی، دروغگو و دیکتاتور معرفی کرد. از همه این‌ها که بگذریم، از یک قضیه مهم‌تر نمی‌توانیم بگذریم و آن هم اینکه کوروش، سالیانی دراز، مروج شرک و خرافات بود، یعنی مردم را در جهل و نادانی نگه داشت تا بتواند بر آنان حکومت کند؛ توضیح: اهالی بابِل، یک گوساله (مردوک) را به عنوان خدای خود می‌پرستیدند، پس از اینکه کوروش، شهر بابل را فتح کرد، در قالب یک استوانه، منشوری صادر کرد (همان که به اشتباه، منشور حقوق بشر خوانده می‌شود)،کوروش در این منشور، چند بار از مردوک (گوساله) به عنوان خدای خود یاد کرده و حتی خود را فرستاده و پیام آوری از سوی آن گوساله می‌داند. ما در این جا دو گزینه پیش رو داریم یا اینکه کوروش واقعاً گوساله پرست بود، یا اینکه گوساله پرست نبود، بلکه تلاش می‌کرد مردم را در جهل و خرافات گوساله پرستی نگه دارد تا بتواند بر آنها حکومت کند. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d اینستاگرام 👇🌷 https://instagram.com/eehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d اینستاگرام 👇🌷 https://instagram.com/eehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
gozinesh_osoul02.pdf
1.96M
فایل کتاب ۵۰ درس اصول عقاید برای جوانان لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d اینستاگرام 👇🌷 https://instagram.com/eehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️⁉️ 📌«انتظار فرج» در آیین یهود از چه جایگاهی برخوردار است و آیا در کتب مقدس آنها مطلبی در این خصوص وجود دارد؟ 👇👇👇 ◀️شور و التهاب انتظار موعود آخرالزمان در تاریخ پرفراز و نشیب یهودیت موج مى زند. در عهد قدیم از کتاب مقدس، سفر مزامیر داوود، مزمور ۳۷ مى خوانیم: «به جهت وجود اشرار و ظالمین مأیوس مشو؛ زیرا نسل ظالمین از روى زمین برچیده خواهد شد و منتظرین عدل الهى وارثان زمین خواهند شد و کسانى که مورد لعن الهى واقع گردند بینشان تفرقه خواهد افتاد و انسان هاى صالح کسانى هستند که وارثان زمین شده و تا پایان تاریخ در روى زمین زندگى خواهند کرد».(۱) 🌷🌷🌷 ◀️تب و تاب انتظار دخالت اعجاز آمیز خداوند، در دوران سیطره والیان رومى بر فلسطین به اوج خود رسید و به همین علت هنگامى که یحیاى تعمید دهنده ندا داد: «توبه کنید؛ زیرا ملکوت آسمان نزدیک است»(۲) 🌷🌷🌷 ◀️ توده هاى مردم پیام او را با جان و دل شنیدند. کلمات هیجان آور او دل هاى شنوندگان را تکان داد و الهام بخش گروه هاى ستمدیده و بینوایى بود که همواره آتش شوق انتظار براى قیام «مسح شده خدا» در قلوبشان زبانه مى کشید. یهودیان در سراسر تاریخ محنت بار خود هر گونه خوارى و شکنجه را به این امید بر خود هموار کرده اند که روزى «مسیحا» بیاید و آنان را از گرداب ذلت و درد و رنج رهانده فرمانرواى جهان گرداند. هم اکنون صهیونیست هاى اشغالگر فلسطین، علاوه بر دعاهاى مسیحایى مرسوم در پایان مراسم سالگرد بنیان گذارى رژیم غاصب اسرائیل که در پنجم ماه ایّار عبرى برگزار می گردد، پس از دمیدن در شیپور عبادت، این گونه دعا مى کنند: «اراده خداوند، خداى ما چنین باد که به لطف او شاهد سپیده دم آزادى باشیم و نفخ صور مسیحا گوش ما را نوازش ‍ دهد».(۳) 🌷🌷🌷 ◀️بسیار طبیعى است که قوم بنى اسرائیل با گذشته تیره و تار خود در انتظار آینده بهترى باشد. به همین علت است که وقتی حضرت موسى(علیه السلام) به عنوان یک منجى میان ایشان برخاست آنان در پذیرفتن او درنگ نکردند. این آرمان در دوران ابتلا پا گرفت و هرگز از ایشان جدا نشد و تنها با انتخاب داوود به پادشاهى بود که آرزوى این قوم براى قیام یک منجى کاملاً برآورده شد. داوود نمونه یک پادشاه یهودى و الگوى جاودانى شخص مسیحا گردید و در واقع برخى از انبیا و حکیمان هم او را مسیحا مى دانستند.(۴) 🌷🌷🌷 ◀️عصر داوود و سلیمان را مى توان دوران شکوفا شدن آرمان مسیحایى در اذهان قوم یهود دانست. امید مسیحایى با دو نیم شدن حکومت بنى اسرائیل پس از حضرت سلیمان(علیه السلام) جدى تر شد. انبیا نه تنها آتش شوق را در دل ها روشن نگه مى داشتند؛ بلکه به توسعه دادن مفهوم مسیحا و دوران مسیحایى مى پرداختند. آنان معتقد بودند که شخص مسیحا که خدا به وسیله او جهان را مبارک خواهد ساخت، در اذهان بیشتر انبیا حاضر بود. اندیشه مسیحایى در پیشگویى هاى «اشعیا» به طور وضوح آمده است. مسیحاى آرامش آفرین و تسلى بخش قوم یهود در یکى از پیشگویى هاى او چنین تصویر شده است؛ «او حکومت آرمانى عادلانه اى را پى مى افکند که در آن زمان، جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد مثل آب هایى که دریا را مى پوشاند و آن، پس از گسترش دین بنى اسرائیل در سراسر گیتى است که همچون پرچم قوم ها برپا خواهد شد و امت ها آن را خواهند طلبید».(۵) 🌷🌷🌷 ◀️و نیز مى خوانیم: «و در ایام آخر واقع خواهد شد که کوه خانه خداوند بر قله کوه ها ثابت خواهد شد و فوق تلّ ها برافراشته خواهد گردید و جمیع امت ها به سوى آن روان خواهند شد».(۶) 🌷🌷🌷 ◀️برخى از پیشگویى هاى «صفنیا» حتى از پیشگویى هاى اشعیا جهان شمول ترند. از دید او عصر مسیحایى، زمان اصلاح کلى جهان است؛ زیرا که در آن زمان، زبان پاک به امت ها خواهد داد تا جمیع ایشان اسم یَهوَه را بخوانند و به یک دل، او را عبادت کنند. تصور تَلمود پیرامون شخص مسیحا به قرار زیر است: «یک انسان که نهالى از خاندان سلطنتى داوود است و قداست او تنها به سبب موهبت هاى طبیعى وى خواهد بود. امت هاى مشرک به دست او نابود خواهند گشت و بنى اسرائیل قوت خواهند گرفت».(۷) (۱). کتاب مقدس (ترجمه قدیم)، انتشارات ایلام، انگلستان، ۲۰۰۲ میلادی، چاپ سوم، مزامیر داوود، سفر ۳۷، ص ۶۶۳. (۲). همان، کتاب متّى، باب ۳، قسمت ۲، ص ۱۰۸۷. (۳). آشنایی با ادیان بزرگ، توفیقی، حسین، انتشارات سمت، ۱۳۷۹ شمسی، چاپ: پنجم، ص ۱۰۲. (۴). کتاب مقدس (ترجمه قدیم)، همان، کتاب هوشع، باب ۳، قسمت ۵، ص ۱۰۲۲؛ کتاب ارمیا، باب ۳۰، قسمت ۹، ص ۸۸۹؛ کتاب حزقیال، باب ۳۷، قسمت ۲۴ و ۲۵، ص ۹۸ (۵). همان، کتاب اشعیا، باب ۱۰، قسمت ۳۳، ص ۷۹۲؛ کتاب صفنیا، باب ۳، قسمت ۹، ص ۱۰۶۱. (۶). همان، کتاب صفنیا، باب ۲، قسمت ۲-۴، ص ۱۰۶۰. (۷). انتظار مسیحا در آیین یهود، گرینستون، جولیوس، ترجمه: توفیقی، حسین، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، قم، ۱۳۷۷ شمسی، ص ۶۵.
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d اینستاگرام 👇🌷 https://instagram.com/eehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهت ثبتنام دوره معرفتی "محفل اندیشه" نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را به شماره 09366060219 ارسال فرمایید. (مهلت ثبتنام از ۴ تا ۱۴ تیرماه)
هدایت شده از @moshaverehtolue
*🌹نماز یکشنبه های ماه ذی قعده🌹* 🌷برای خواندن این نماز لازم است در یکی از یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده *غسل کرده* و برای نماز *وضو بگیرد* و سپس *دو نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده به‌جا آورد* که در هر رکعت ، *یک‌بار سوره حمد و سه بار سوره توحید و یک‌بار سوره ناس و یک‌بار سوره فلق* خوانده می‌شود و پس از پایان چهار رکعت ، *هفتاد بار استغفار* کرده (گفتن ذکری مانند *اَستَغفِرُ اللهَ و اَتوبُ إلیه*) و آنگاه یک‌بار ذکر *لا حول و لا قوة الا بالله* بگوید و در پایان این دعا را بخواند: *«یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ»[۱]* 🌱برای نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده ثواب زیادی ذکر شده ، از جمله از رسول اکرم(ص) نقل شده هر کس این نماز را به جا آورد ، *توبه‌اش‌ مقبول و گناهانش آمرزیده می‌شود ،* *دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند* ، *با ایمان می‌میرد،* *دین و ایمانش از وی گرفته نمی‌شود* ؛ *قبرش گشاده و نورانی شده و والدینش از او راضی گردند ؛* *مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او گردد*؛ *توسعه رزق* پیدا کند ؛ *ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند ؛ به آسانی جان دهد و...[۲]* 🌷برخی از عالمان اخلاق از جمله *میرزا جواد ملکی تبریزی* به خواندن این نماز توصیه کرده‌اند.[۳] 🌻زمان اصلی خواندن این نماز *یکشنبه ماه ذی‌القعده* است و *در هر ساعتی از روز* می‌توان آن را خواند . و مطابق فراز انتهایی روایت ،[۴] 🌱 *اگر در یکشنبه سایر ماه‌ها نیز به‌جای آورده شود ، همین پاداش را خواهد داشت.[۵]* 📚منبع : 1- قمی، مفاتیح الجنان، اعمال ماه ذیقعده، نماز روز یکشنبه، ص۳۴۴. 2_ قمی، مفاتیح الجنان، اعمال ماه ذیقعده، نماز روز یکشنبه، ص۳۴۴. 3 _ملکی تبریزی، المراقبات، ۱۴۲۲ق، ص۲۳۶. 4_ابن طاووس، اقبال الإعمال، ۱۴۰۹ق، ج۱، ص۳۰۸. 5_قمی، مفاتیح الجنان، اعمال ماه ذیقعده، نماز روز یکشنبه، ص۳۴۴. 6_ ابن طاووس، اقبال الإعمال، ۱۴۰۹ق، ج۱، ص ۳۰۸. @moshaverehtolue ❤️❤️❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌آیا غیر مسلمانان هم پاداش کارهای خیرشون رو میبینن؟ ◀️حجت الاسلام والمسلمین ملکی پاسخ میدهند.... لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d اینستاگرام 👇🌷 https://instagram.com/eehyakalam
💠 غرفه پاسخ به سوالات و شبهات اعتقادی در محل برگزاری نماز جمعه با حضور کارشناسان . ۱۴۰۰/۴/۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘چرا نسبت به دین، این‌قدر تمسخر و استهزاء انجام می‌گیرد؟ 🔘دین یک امر عمیق است؛ عقل‌های اندک، آن‌را نمی‌فهمند لذا مسخره می‌کنند 🔸«دین یک امر عمیق است» چون دستورات دین برای انسان است و انسان یک موجود عمیق با نیازهای پیچیده و پنهان است که بسیاری از این نیازهای خودش را نمی‌بیند. لذا وقتی دین می‌خواهد به نیازهای پنهان انسان پاسخ دهد، به‌سادگی درک نمی‌شود و نیاز به تبیین و تبلیغ دارد. 🔸دستورات دینی بسیار ژرف و پیچیده هستند لذا افراد سطحی‌نگر و عقل‌های اندک و کوچک، دستورات دین را نمی‌فهمند و ممکن است آنها را غیرعاقلانه تلقی کرده و حتی آنها را مضر به حال بشریت تشخیص بدهند! 🔸دین مقولۀ بسیار هوشمندانه‌ای است لذا آدم‌های باهوش دین‌داری می‌کنند. یک‌روزی خواهد رسید که در جامعۀ بشری هرکسی دین‌داری کند می‌گویند «عجب آدم باهوشی است!» و هر کسی بی‌دین باشد می‌گویند «عجب آدم نادانی است!» این کلام قرآن است: چه کسی از دین دور می‌شود، جز آدم نادان! (...إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ؛ بقره/130) 🔸دین چون حرف‌های عمیق می‌زند، گاهی تنها می‌ماند، مثل آدم عاقل که وقتی در میان سُفَها قرار می گیرد، معمولاً تنها می ماند و حرفش را نمی فهمند و حتی او را مسخره می کنند. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d اینستاگرام 👇🌷 https://instagram.com/eehyakalam
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d اینستاگرام 👇🌷 https://instagram.com/eehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️ ده خصلت عقلاء امام رضا (علیه السلام): عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد: ۱. مردم از او اميد خير داشته باشند. ۲. از بدى او در امان باشند. ۳. خير اندك ديگرى را بسيار شمارد. ۴. خير بسيار خود را اندك شمارد. ۵.  هر چه از او حاجت خواهند، دلتنگ نشود. ۶. در عمر خود از دانش‌طلبى خسته نشود. ۷. فقر در راه خدايش، از توانگرى محبوب‌تر باشد. ۸. خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوب‌تر باشد. ۹. گمنامى را از پرنامى خواهان‌تر باشد. سپس فرمود: دهمین و چيست دهمین؟ پرسیدند: و چيست دهمی؟ فرمود:  ۱۰. احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است. تحف العقول: صفحه ۴۴۳ لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d اینستاگرام 👇🌷 https://instagram.com/eehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا