💢نظر علماء غیرشیعه در مورد آیه55مائده💢
✅علماء اهل سنت در مورد این آیه ؛تطبیق به امیرمومنان ع کرده اند
طبری در تفسیر خود به نقل از مجاهد نوشته است:
{إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ}الآیة. نزلت فی علی بن أبی طالب تصدق وهو راکع.
📚تفسیر الطبری ج 6 ص 390
این آیه در باره علی بن أبی طالب علیه السلام نازل شده است و او در حال رکوع صدقه داده است.
همچنبن ابن أبی حاتم در تفسیر خود از عتبة بن أبی حکیم همین مطلب را نقل کرده است:
📚تفسیر ابن أبی حاتم ج 4 ص1162.
ابن تیمیه در باره تفسیر طبری و تفسیر ابن أبی حاتم گفته:
تفاسیرهم متضمّنة للمنقولات التی یعتمد علیها فی التفسیر.
📚منهاج السنة، ج7، ص179.
تفسیر طبری و ابن ابی حاتم از تفاسیری است که روایات نقل شده در آنها، در تفسیر قرآن قابل اعتماد هستند.
آلوسی در باره شأن نزول این آیه گفته است:
وغالب الأخباریّین على أنّ هذه الآیة نزلت فیعلیکرّم اللّهوجهه.
📚روح المعانی، ج6، ص167.
اکثر صاحبان روایت، بر این باور هستند که این آیه در باره علی کرم الله وجهه نازل شده است.
و همچنین گفته است:
والآیة عند معظم المحدثین نزلت فی علی.
📚روح المعانی، ج6، ص186.
از دیدگاه بیشتر محدثین، این آیه در باره علی بن ابی طالب علیه السلام نازل شده است.
{یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ} المائدة: 67.
اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن؛ و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، حفظ مى کند.
ابن أبی حاتم در تفسیر خود از ابو سعید خدری نقل کرده است:
نزلت هذه الآیة... فی علی بن أبی طالب.
📚تفسیر ابن أبی حاتم، ج 4 ص1172.
این آیه در باره علی بن ابی طالب نازل شده است.
🔴آلوسی در تفسیر خود مینویسد:
روی ابن مردویه عن ابن مسعود قال کنا نقرأ على عهد رسول الله (ص): بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ إنّ علیّاً ولیُّ المؤمنین وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ.
📚روح المعانی، ج6، ص193
ابن مردویه از ابن مسعود نقل میکند که ما در زمان رسول الله صلی الله علیه واله وسلم این آیه را اینگونه میخواندیم: آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است که «علی ولی مومنین است» را به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى.
و سیوطی این روایت را این چنین نقل کرده است:
بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ إنّ علیاً مَولَی المؤمنین وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ.
📚الدر المنثور ج2ص298 و فتح القدیر ج 2 ص60 والمنار: ج 6ص463.
آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است که «علی مولای مومنین است» را به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى.
{أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمْ الاِْسْلاَمَ دِیناً}.
📖المائدة: 3
امروز، دین شما را برایتان کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم.
🔴خطیب بغدادی با سند معتبر نقل کرده است که این آیه بعد از معرفی امیرمؤمنان علیه السلام در غدیر خم، نازل شده است:
وَهُوَ یَوْمُ غَدِیرِ خُمٍّ لَمَّا أَخَذَ النَّبِیُّ?ص? بِیَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ، فَقَالَ: " أَلَسْتُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ؟ "، قَالُوا: بَلَى یا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: " مَنْ کُنْتُ مَولاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ "، فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ: بَخٍ بَخٍ لَکَ یَابْنَ أَبِی طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلایَ وَمَوْلَى کُلِّ مُسْلِمٍ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ: {الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ}.
📚تاریخ بغداد ج8 ص284
روز غدیر خم، زمانی که پیامبر دست علی بن ابی طالب را گرفت، سپس فرمود: آیا من سرپرست مومنان نیستم؟ گفتند: بله ای رسول خدا! فرمود: هرکس که من مولای او هستم پس علی مولای اوست. پس از آن، عمر بن خطاب گفت: تبریک تبریک بر تو ای فرزند ابی طالب ؛ زیرا از این پس تو مولای من و مولای کل مسلمانان هستی، سپس این آیه نازل شد: امروز، دین شما را برایتان کامل کردم.
🔴ابن کثیر نقل کرده است که عمر خطاب به امیرمؤمنان علیه السلام گفت:
أصبحت الیوم ولی کل مؤمن.
📚البدایة والنهایة ج 7 ص350.
تو از این پس، سرپرست تمام مومنان شدی.
#موسسه_احیاء_همدان 👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
💠 دوره شهید محسن نظربیگی💠
🔵با موضوع نقد مدعیان دروغین یمانی 🔵
💠تحت اشراف حضرت آیت الله اراکی
🔸با حضور اساتید برجسته کشوری
🔹تاریخ شروع دوره: ۸ مردادماه ۱۴۰۱
🔹مزایای طرح:
1️⃣ مجازی
2️⃣ ثبت نام رایگان
3️⃣ اعطای گواهینامه رسمی
4️⃣ امکان شرکت در دوره تکمیلی
5️⃣پشتیبانی اساتید توانمند کشوری
6️⃣ ارائه جزوات آموزشی حین دوره
7️⃣اهدا درسنامه دوره به پذیرفته شدگان
🔴لینک ثبت نام در دوره:
🌐: 👇🏻👇🏻👇🏻
https://survey.porsline.ir/s/meYIfv9
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، عضویت در کانال ضروری ست : 👇🏽
https://eitaa.com/joinchat/2880372923C7fa5001ed0
⚠️ برای هر گونه سوال، پیشنهاد و یا کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره زیر با ما در تماس باشید :
☎️ :۰۹۳۳۴۳۲۱۸۴۶
و یا شماره ۰۹۱۹۰۰۳۹۶۳۴
لطفاً در این امر خیر شریک و سهیم باشید.(رسانه باشید)
#موسسه_احیاء_همدان 👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
🔴شبهه
آن روز که ابراهیم تبر به دست گرفت و تمام بت ها را شکست خود بتی را بنا کرد به نام کعبه، چه فرقی بین بتها و کعبه است؟ مسلمانان قرنهاست بت پرستند و جهل بر آنها حکومت دارد کعبه ما دل سوخته است دستان تاول زده پدری ضجر کشیده است....
✅ پاسخ
🔹تفاوت واضح است، بت پرست خودِ بت را میپرستد، اما مسلمان خدای کعبه را. سنگ و چوب کعبه ذاتا هیچ ارزشی ندارد، اما بت از نظر بتپرست، پروردگار اوست!!
از نظر یک مسلمان، «کعبه یک سنگ نشانی است که ره گم نشود»، کعبه مکانی است که به دلایل تاریخی، جغرافیایی، و معنوی انتخاب شده تا نمادی برای توجه به خالق یکتا و بی مانند، باشد و تشتت و پراکندگی صدها میلیون مسلمان را به اتحاد و همرنگی مبدل سازد.
🔹 اما اینکه نویسنده میگوید کعبه من دل سوخته و دست تاول زده است خیلی خوب است (اگر راست بگوید) اما همهی حقیقت در دل سوخته و دست تاول زده نیست، ارتباط با خالق هستی و اتصال با او و کسب قدرت و انرژی از او هم بخش مهمی از حقیقتِ هستی است.
#باز_هم_آمد_محرم، داغ مهدی تازه شد🖤
گریه های سوزناکش باز بی اندازه شد😭
#اللّٰھـُــم_عجِّل_لِوَلیڪَ_الفَرَجْ_بِحَقّ_الزّینب_سلامُ_الله_عَلَیها
✅ سؤال:
🔹سرنوشت همسران امام حسین (ع) بعد از واقعه کربلا چه شد؟كدام يك از همسران ايشان در كربلا حضور داشتند ؟
پاسخ👇
طبق نقل منابع تاريخی امام حسين(عليه السلام) چهار همسر داشته اند:
1ـ لیلی دختر ابی مره بن عروه بن مسعود ثقفی، مادر حضرت علی اکبر، شهید کربلا.
2ـ شهربانو دختر یزدگرد سوم پادشاه ایران، مادر امام سجاد( عليه السلام).
3ـ رباب دختر امریء القیس بن عدی، مادر حضرت سکینه و عبدالله رضیع(علی اصغر).
4ـ ام اسحاق دختر طلحه بن عبدالله، مادر فاطمه بنت الحسین.
اوّلی از قبیلة ثقیف (طایفه ای در طائف)، دومی ایرانی، سومی از قبیله کلبیه و چهارمی از تیم.(1)
🔸اصولاً در مورد این که شهربانو جزء همسران امام حسین(عليه السلام) بوده، اختلاف است و اظهار نظر قطعي در اين رابطه مشكل است.
و در صورت قبول این مسئله كه شهربانو همسر امام حسين(عليه السلام) بود،در مورد این که در کربلا بودند یا نه؟ بايد عرض كنم كه طبق نقل مشهور تاريخی مادر امام سجاد(عليه السلام) حال هر بانویی كه باشد، هنگام وضع حمل از دنيا رفته است، بنابراين قطعاً از ديدگاه منابع معتبر، حضور مادر امام سجاد (عليه السلام) در كربلا منتفی است؛ حال با هر نام و نسبی كه می خواهد باشد. (2) .
👈برخی از مورخان نوشته اند:
از زنان امام حسین(عليه السلام) تنها «رباب دختر امرئ القيس» در کربلا حضور داشت. او به همراه دیگر زنان و فرزندان به کوفه و سپس به شام به عنوان اسیر برده شد و بعداً به همراه کاروان به مدینه بازگشتند.
او بعد از شهادت امام حسین(عليه السلام) یک سال عزاداری کرد و در این مدت روزها زیر سقفی قرار نمی گرفت و مدام در مظلومیت حسین(عليه السلام) می گریست تا جان به جان آفرین تسلیم نمود.(3)
🔹البته مرحوم شيخ عباس قمی (ره)، همسر ديگری برای امام حسين عليه السلام ذكر كرده است كه نام او معلوم نيست و صاحب حمل بوده، بعد از شهادت امام حسين عليه السلام اسير شده و در نزديكیِ حَلب(از شهرهای سوریه) طفل خود را سقط كرده است.(4)
ليلا مادر حضرت علي اكبر(عليه السلام) :
سال وفات این بانوی گرانقدر و مقدار عمر ایشان و نیز حضورشان در کربلا مشخص نیست.
مرحوم شيخ عباس قمی در نفس المهموم اظهار نموده است که: من به مأخذی دست نیافتم که دال بر آمدن لیلا به کربلا باشد(5).
محل دفن اين بانوی بزرگوار در قبرستان بقيع می باشد.
✔️ پی نوشتها:
1- سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج 2، ص 389.
2- عيون اخبار الرضا( عليه السلام)، ج 2، ص 128.
3- ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج 4، ص 88؛ ابن جوزی، المنتظم، ج 6، ص 9.
4. منتهي الامال، قم، هجرت، چاپ پانزدهم، 1382 ش، ج1، ص7 ـ 1.
5. نفس المهموم،شيخ عباس قمي،ترجمه علي نظري منفرد،ص386.
#موسسه_احیاء_همدان 👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
عاشوراپژوهی. حسین زاده.pdf
1.19M
#تحفهای_عاشورایی تقدیم به همه مبلغان مکتب اهل بیت علیهمالسلام و مروجان مکتب سیدالشهدا علیهالسلام
#اختصاصی
◾️متن کامل کتاب گرانسنگ #عاشورا_پژوهی
🔻اثر جناب حجتالاسلام والمسلمین استاد #محمد_حسینزاده_یزدی، #فقیه_و_فیلسوف_انقلابی و از شاگردان برجسته و پیشکسوت #علامه_مصباح
🔘کتاب در دو بخش سامان یافته است:
▫️دفتر نخست: مبانی معرفتشناختی پژوهش در نهضت عاشورا
▫️دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات(رخدادهای عاشورا در منابع روایی)
🔹این اثر از جهات متعدد کمنظیر و بسیار قابل استفاده است؛
در بخش نخست به صورت ریشهای به برخی شبهات عاشورا ستیزان پاسخ داده است.
در بخش دوم نیز حاوی برخی #روضههای_ماثور است که هم متقن و مستند است و هم، بسیار سوزناک و حزنانگیز.
#موسسه_احیاء_همدان 👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
معارف اعتقادی
1⃣#پوشش #سبک_زندگی_توحیدی ❇️ غفلت از آسیبهای اجتماعی بیحجابی 🖋 محمد صادق احمدی 🔢 بخش نخست: مقدم
#ادامه
❇️ غفلت از آسیبهای اجتماعی بیحجابی
🖋 محمد صادق احمدی
🔢 بخش دوم: بیحجابی و مسأله حیا
🔸 حیا یکی از بزرگترین نعمتهای خداوند به انسان است و جزء سه موهبت اصلی خداوند به انسان است که توسط جبرئیل به حضرت آدم عنایت شد. (اصول کافی جلد 1 صفحه 10)
همان نعمتی که خداوند آن را در کنار عقل، مخصوص انسان قرار داد و با این ویژگی انسان را از حیوانات متمایز نمود. (توحید مفضل جلد 3 بحار الانوار صفحه 81)
🔹 اهمیت حیا آنگاه روشن میشود که به چیستی آن توجه کنیم. خداوند انسان را به گونهای آفرید که نه تنها زشتیها را درک میکند؛ بلکه در درون خود نسبت به انجام آنها احساس ناخوشایند شرم دارد. این احساس شرم درونی کمک بسیار مهمی برای انسان است که از زشتیها دوری کند و مسیر خوشبختی را دنبال نماید.
🔹 تصور کنید اگر انسان هیچ احساس شرمی از انجام کارهای ناپسند نمیداشت چه وضعیتی در حوزه اخلاق و رفتار فردی و در حوزه روابط اجتماعی و در حوزه دینداری و عمل به دستورات دینی پیش میآمد؟! (توحید مفضل، بحارالانوار، ج 3، ص 81)
🔹 درحقیقت حیا، سد محکمی در برابر هجوم وسوسهها و زشتیها است که اگر فرو بریزد و یا کم کم تحلیل برود، هم تکتک افراد و هم جامعه در مقابل سیل ویرانگر وسوسهها و زشتیها، آسیبپذیر خواهند شد.
به تعبیر دیگر ایمنی افراد و جامعه در مقابل آسیبهای گوناگون و سهمگین، مرهون حیای فردی و اجتماعی است.
🔹 اهمیت حیا به اندازهای است که در روایات بین حیا و ایمان، ملازمه و پیوندی ناگسستنی تصویر شده است به گونهای که نبود حیا مستلزم از دست رفتن ایمان شمرده شده است: «الْحَيَاءُ وَ الْإِيمَانُ مَقْرُونَانِ فِي قَرَنٍ ، فَإِذَا ذَهَبَ أَحَدُهُمَا تَبِعَهُ صَاحِبُهُ» ایمان و حیا با یک رشته طناب بسته شده اند(مثل دو شتر که با یک رشته طناب به هم بسته میشوند) پس اگر یکی برود دیگری هم به دنبال آن میرود. (اصول کافی، ج3، ص 275)
🔹 با وجود این اندازه از اهمیت، طبیعی است که جایگاه حیا در رأس ویژگیهای اخلاقی قرار بگیرد. (خصال، ج2، ص 431)
❓حیا چگونه از بین میرود؟
اما مسأله مهم این است که حیا چگونه از بین میرود. وقتی به حقیقت حیا توجه میکنیم و مواردی که حیا ذره ذره از دست رفته را در جامعه خود و در سایر جوامع میبینیم؛ متوجه میشویم آفت حیا، «عادیسازی» است. رفتاری که نسبت به آن شرم درونی وجود دارد اگر برای فرد تکرار شود، حیا نسبت به آن ذره ذره و یا حتی به سرعت از دست خواهد رفت و به اصطلاح برای شخص یا برای جامعه تابوشکنی رخ میدهد.
وقتی رفتار ناپسندی که افراد و جامعه نسبت به آن شرم و حیا دارند تکرار شود، روشن است این تکرار در وهله اول برای خود انجامدهنده و در رتبه بعد برای بینندگان موجب عادیسازی و از دسترفتن حیای فردی و اجتماعی خواهد شد و جامعه ایمنی خود را رفتهرفته از دست خواهد داد و مسیر برای گسترش و فراگیری آن رفتار ناپسند باز میشود و همچنین راه برای تابوشکنیها و عادیسازیهای شدیدتر هموار خواهد شد.
♨️ این مسألهای است که بارها در مسائل فرهنگی مختلف از حجاب گرفته تا موسیقی و رابطه با نامحرم و ... آن را تجربه کردهایم.
چه بسیار رفتارها و جلوههایی که اگر بیست سال قبل فکر آن در ذهنمان خطور میکرد از درون احساس سردی و حیا میکردیم ولی امروز به جهت تکرار، آرامآرام به دیدن و یا حتی ارتکاب آن عادت کردهایم بدون اینکه احساس بدی نسبت به آن داشته باشیم و خدا میداند این مسیر اگر چارهای برای آن اندیشیده نشود به کجا خواهد انجامید.
📌 ادامه دارد...
#حجاب
#موسسه_احیاء_همدان 👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
عاقبت به شر
در لشگر یزید، آدمی بود، که از رزمندگان زمان امام علی(ع) بود، جانباز جنگ صفین بود، یعنی اگر در جنگ صفین شمشیر کمی محکم تر به او میخورد، الان شهید بود ! شهید شمر!!!!
اگر بصیر نباشیم چ می شووود...😳
#محرم
موسسه_احیاء_همدان 👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
May 11
⁉️آیا عزاداری ریشه قرآنی دارد؟ و یا فقط در فرهنگ تشیّع ریشه دارد؟
◀️در پاسخ این شبهه باید گفت عزاداری ریشه قرآنی نیز دارد و آیات عدیده ای بر این امر دلالت دارد که به نمونه هایی اشاره می شود:
◀️الف: سوگواری یعقوب در فراق یوسف
با این که یوسف فقط مفقود الاثر بود و مرگ او حتمی نبود، یعقوب، پیامبر الهی و پدر بزرگوار او آنچنان در فراق او گریه کرد که نابینا شد. چنان که در قرآن کریم می خوانیم «و قال یا اسفی علی یوسف و ابیضّت عیناه من الحزن فهو کظیمٌ؛(3) و گفت: ای اندوه (بر فراق) یوسف و چشمان او از اندوه سفید شد امّا خشم خود را فرو می برد.»
📌آن قدر گریه کرد که برادران یوسف از حزن و اندوه پدر به ستوه آمدند و گفتند: «تاللّه تفتؤا تذکر یوسف حتّی تکون حرضاً او تکون من الهالکین؛(4) به خدا قسم تو آن قدر یاد یوسف می کنی تا در آستانه مرگ قرارگیری یا هلاک گردی.» او در جواب گفت: «انّما اشکوا بثّی و حزنی الی اللّه و اعلم من اللّه ما لاتعلمون؛(5) من غم و اندوهم را تنها به خدا می گویم (و شکایت نزد او می برم) و از خدا چیزهایی می دانم که شما نمی دانید.»
📌این آیات بخوبی گریه طولانی حضرت یعقوب را منعکس می کند و زمخشری نیز روایت کرده است که حضرت یوسف از جبرئیل مدت اندوه و گریه پدر را جویا شد؟ پاسخ داد: هفتاد سال به طول انجامید و درباره پاداش گریه او سؤال کرد: پاسخ داد: گریه او پاداش برابر هفتاد شهید را داشت.(6)
📌طبری از حسن بصری نقل نموده که «از هنگامی که حضرت یوسف از نزد پدر بیرون رفت تا زمانی که مراجعه کرد هشتاد سال طول کشید و در این مدّت همواره اندوه قلبی او را فرا گرفته بود و گریه می کرد تا بینایی خود را از دست داد،» و حسن بصری گفته است: «در آن روزگار در روی زمین خلیفه ای بزرگوارتر از حضرت یعقوب در پیشگاه خداوند متعال وجود نداشت.»(7)
📌از آیه فوق و روایات نقل شده بخوبی استفاده می شود: گریه و اندوه در سوگ عزیزان، سالیان درازی هم طول بکشد مانعی ندارد. به این جهت است که حضرت سجاد(ع) در پاسخ کسانی که به گریه های شدید و طولانی آن حضرت در سوگ پدر بزرگوارش اعتراض می کردند، فرمود: «مگر شما از گریه و عزاداری یعقوب اطلاع ندارید؟ او سالیان طولانی در فراق یوسف گریست تا بینایی خود را از دست داد، در صورتی که فرزندش حیات داشت و تنها از جلو چشمانش ناپدید شده بود. امّا من با چشمان خود دیدم که پدرم و 17 تن از اهل بیت پیامبر(ص) را شهید کردند و سرشان را از تن جدا نمودند.»(8)
#ادامه_دارد
#ادامه
◀️ب: تعظیم شعائر الهی
قرآن کریم می فرماید: «و من یعظّم شعائر اللّه فانّها من تقوی القلوب؛(9) و هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد این کار نشانه تقوای دلهاست.»
📌یکی از علمای اهل سنّت می نویسد: «شعائر جمع شعیر( یا شعیره) به معنای علامت است و هرچه که از دیدن آن خدا به یاد آید، شعائر خداست، و شعائر اللّه اختصاص به صفا و مروه ندارد.» چنانکه از دهلوی نقل شده است که «...محبّت شعایر اللّه عبارت است از محبّت قرآن و پیامبر و کعبه، بلکه هر چیز که به خدا منتسب باشد حتی اولیای خدا.»(10)
📌مرحوم علّامه طباطبایی می نویسد: «شعایر عبارت است از نشانه هایی که انسان را به سوی خدا راهنمایی می کند و منحصر به صفا و مروه و مانند آن نمی شود بنابراین هر نشانه ای اکه انسان را به یاد خدا بیندازد تعظیم آن موجب تقوای الهی می گردد و تمام نشانه ها را در بر می گیرد.»(11)
📌و عزاداریها بهترین مصداق شعائر الهی است چرا که در آنجا قرآن خوانده می شود و مسائل دینی مطرح می گردد، مردم به یاد خدا و قیامت می افتند و در هجران و شهادت اولیاء خدا گریه می کنند.
◀️ج: عزاداری فریاد مظلومان و ستمدیدگان
«لا یحبّ اللّه الجهر بالسّوء من القول الّا من ظلم؛(12) خداوند متعال فریاد زدن به بدگویی را دوست ندارد جز برای کسانی که مورد ستم قرار گرفته اند.»
📌راستی چه کسی مظلومتر از آل محمد(ص) خصوصاً امامان شیعه و شهدای کربلا سراغ دارید، گریه بر شهدای کربلا، و مظلومیّت امامان فریاد علیه همه ستمگران است حتی ستمگران این زمان.
#ادامه_دارد
#ادامه
◀️د: عزاداری اظهار مودّت به اهل بیت(ع)
📌در قرآن کریم می خوانیم: «قل لااسئلکم علیه اجراً الّا المودّة فی القربی؛(13) بگو اجری بر رسالتم از شما نمی خواهم مگر دوستی بستگانم را». دوستی نشانه هایی دارد یکی از آنها این است که در شادی اهل بیت شاد و در ماتم آنها اندوهناک باشد.
📌و امام رضا(ع) نیز فرمود: «ای پسر شبیب ان سرّک ان تکون معنا فی الدّرجات العلی من الجنان فاحزن لحزننا و افرح لفرحنا و علیک بولایتنا فلو انّ رجلاً تولّی حجراً لحشره اللّه معه یوم القیامة؛(14) اگر دوست می داری که همنشین ما در بهشت برین باشی، در غم و اندوه ما اندوهناک و در شادی ما شادمان باش و ولایت ما را بپذیر، چه آن که اگر کسی سنگی را دوست بدارد روز قیامت با آن محشور می گردد.»
📌بر اساس همین اصل بود که در کوفه و شام برخی از آنانی که به اهلبیت و اسرا بَد می گفتند وقتی متوجّه شدند که این ها اقربای پیامبر(ص) می باشند گریه و زاری می کردند و از این راه مودّت خویش را اظهار می نمودند. چنان که در گزارش جانسوز مسلم گچکار از کوفه این معنی بخوبی منعکس شده است.(15) و همچنین در داستان آن پیرمرد شامی که در ابتدا خطاب به امام سجاد(ع) و همراهان گفت: حمد و سپاس خداوندی را که شما را کشت و مغلوب کرد و مردم شهرها را از وجود شما راحت نمود و امیرمؤمنان یزید را بر شما پیروز گردانید.»
📌آنگاه که امام سجاد(ع) خود را معرّفی نمود و فرمود: «بخدا سوگند بدون شک ما همان خاندان رسول خدا(ص) هستیم و بحق جدّمان سوگند که ما همان خاندان می باشیم.» پیرمرد پس از شناخت آنها گریه کرد و عمّامه خود را از شدّت ناراحتی از سر گرفت و به زمین انداخت و سپس رو به آسمان نمود و گفت: «خدایا ما در پیشگاه تو از دشمنان آل محمد بیزاری می جوئیم....»(16)
منابع:
۱. اعلام الهدایة، المجمع العالمی لاهل البیت، چاپ اول، 1422 ق، ج 7، ص 155، حلیة الاولیاء، ج 3، ص 183.
2. پرسش و پاسخ های برگزیده، ویژه محرّم، شماره 13، گروه مؤلّفان، مفاله محمد رضا کاشفی، نشر معارف، 1384، ص 165.
3. سوره یوسف، آیه 84.
4. سوره یوسف، آیه 85.
5. همان،آیه 86.
6. زمخشری تفسیر کشاف،بیروت دارالکتاب العربی، ج 2، ص 497؛ تفسیر کبیر فخر رازی، ج 18،ص 193.
7. همان، ،2.
8. وسائل الشیعه، حرّ عاملی، بیروت، داراحیاء التراث، ج 2، ص 923 باب جواز البکاء علی المیّت؛ مناقب آل ابی طالب، علی بن شهر آشوب.
9. سوره حج، آیه 32.
10. حجةالبالغه، شاه ولی اللّه دهلوی، ص 69، الاصول الاربعه فی تردید الوهابیّه، صاحب جان هندی حنفی، ص 30.
11. علّامه طباطبایی، تفسیر المیزان، دارالکتب الاسلامیة، ج 1، ص 414، ذیل آیه 165 بقره.
12. سوره نساء، آیه 148.
13. سوره شوری، آیه 23.
14. بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، بیروت، التراث العربی، ج 44، ص 287 باب ثواب البکاء علی مصیبة الحسین)ع(.
15. بحارالانوار، ج 45، ص 115 - 114.
16. ر.ک:ترجمه لهوف، سید بن طاووس، ص 178 - 176.
✍️رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
همه چشم ها در قیامت گریانند، جز چشمی که بر مصیبت های حسین علیه السلام بگرید.
📚بخار الانوار ج۴۳،ص۲۹۳
نکته: بعضی ها به پشتوانه چنین روایاتی عمل با واجب و ترک حرام را کنار می گذارند و گمان می کنند با این گریه می توانند همه چیز را درست کنند. این نکته ثابت عقلی است که شرط ابتدایی ورود به جمع یاوران اهلبیت رعایت حلال و حرامی است که اهلبیت آن را از سوی خداوند برای ما تبیین کرده اند. مشخص است که خطا و اشتباه از هر کسی غیر از معصوم سر می زند ولی این خطا به معنی این نیست که از این محیط ولایت خارج شده ایم اما این مسئله اگر به یک روند و چیز ثابتی در سبک زندگی انسان تبدیل شود، واضح است که این دست روایاتی در مورد ما مصداق ندارد.
#محرم
#موسسه_احیاء_همدان 👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
4_5933578000384657109.mp3
9.03M
#مداحی
سید طالح باکویی
سَسلرم کربُبلا 😭😭😭😭😭
🤍🕊
AUD-20220731-WA0104.m4a
8.44M
🔹▪️🔹صوت نشست «منابع اصیل تاریخ عاشورا» با ارائه حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید محمد کاظم #طباطبایی
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------