eitaa logo
معارف اعتقادی
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.7هزار ویدیو
454 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
شبهه برخی روشنفکران ازجمله یوسفی ، و و مصری، و بر این باور هستند که هیچ آیه یا روایتی دال بر انبیاء و اهل بیت علیهم السلام از طرف خدا نداریم؟ 📍پاسخ: قرآن کریم: ◀️و «داوود» (نوجوان شجاعى که در لشکر «طالوت» بود)، «جالوت» را کشت. خداوند، و دانش را به او بخشید. اگر خداوند، بعضى از مردم را به وسیله بعضى دیگر دفع نمى کرد، زمین را فرا مى گرفت، ولى خداوند نسبت به جهانیان، لطف و احسان دارد. 📚 بقره/251 ◀️اى ! ما تو را (و نماینده خود) در زمین قرار دادیم. پس در میان مردم به حق داورى کن. 📚ص/26 ◀️امام (ع) فرمود: فان الحکومهَ انما هی للامام العالم بالقضاء، العادل فی المسلمین لنبیّ او وصی نبیّ. همانا برای به و در میان مسلمانان است. چه باشد یا نبی. یعنی(اهل بیت علیهم السلام ) 📚صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۵. ◀️قال رسول الله: الست اولی بکم من انفسکم. قالوا بلی. قال: من کنت مولا فهذا علی مولاه. (ص) فرمودند: هرکس من سرپرست او هستم. پس (ع) هم سرپرست او است. 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
شبهه: 😳چرا انقدر به فلسطین و سوریه و ... کمک می کنیم ، پس فقرا خودمون چی؟ 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓آیا قانون حجاب باعث شد که بعد از انقلاب آمار بی حجابی بالا برود؟! 🔰یکی از موضوعات خیلی خنده دار اینه که طرفداران سرسخت بی حجابی وقتی میخوان قانون حجاب رو زیر سوال ببرن می گن: از وقتی در جمهوری اسلامی حجاب قانونی شد بی حجابی هم خیلی زیاد شد در حالیکه قبل از انقلاب وضع حجاب خیلی بهتر بود... ⏪اما اصل قضیه چیز دیگه ایه.وضعیت پوشش زنها در ایران در زمان پهلویها روز به روز به سمت بی بند و باری پیش می رفت از مینی ژوپ پوشی تا انواع بی بند و باری که در شهر‌نو ها و امثالش به وجود آمده بود... و اگه همون مسیر بی بند و باری ادامه پیدا میکرد مسلما الان وضعیت حجاب به مراتب از کشورهای غربی هم بدتر بود. 💯اما خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی و تبلیغات فراوان در این بخش و تقویت عزت نفس زنان و کشاندن زنان به سمت علم و دانش و پیشرفت واقعی در تمامی حوزه ها، تا حد بسیار زیادی مسئله حجاب فراگیر شد. اما دشمن هم بیکار ننشست و از بیرون با استفاده از تکنولوژی روز و برنامه های ماهواره ای و اخیرا با پیجها و کانالهای مختلف با توسل به انواع ترفندها و حیله های رسانه ای بی حیایی و بی حجابی را جزء حقوق و آزادی های زن جا زد تا زن با دست خودش، خودش را حراج چشمهای بی بند و بار کند و از داخل هم با استفاده از ظرفیتهای سیاسی و فرهنگی نفوذی خود، جای ارزش و ضدارزش را عوض کرد. دانشگاه حجاب🎓 🌹👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
💠 پاسخ به شبهات وهابیت 👇 یکی از مسائلی که وهابیت مورد اشکال قرار داده است :👇 مسئله ی تبرک واستشفاء(طلب شفا) است . 🌋ابن تیمیه سنگی را که مردم به آن تبرک می جستندومیگفتند که پیامبر بر روی آن پاگذشته است را شکست ومردم را از تبرک جستن منع کرد. جواب : 💡دلیل روایی : در کتاب صحیح بخاری (که از کتب معتبر نزد اهل سنت است) آمده است: پیغمبردر صلح حدیبیه زمانیکه وضومیگرفت یاران او برای ربودن آب وضوی پیامبر از هم دیگر سبقت میگرفتند. (به جهت تبرک واستشفاء) یا در صحیح مسلم ( از کتب معتبر اهل سنت ) آمده است : هنگامی که پیغمبر مویشان را می تراشیدند ، واصحاب حضور داشتند هر تار موی پیغمبراسلام در دست یکی از یاران پیامبر بود. 💡دلیل قرآنی : زمانی که حضرت یوسف در مصر خبردار شد پدرش حضرت یعقوب نابینا شده پیراهنش را داد تا به عنوان تبرک واستشفاء نزد پدرش ببرندتا به وسیله تبرک جستن به پیراهن او چشمان پدر بینا شود. قرآن در سوره یوسف میفرماید: ( اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هَٰذَا فَأَلْقُوهُ عَلَىٰ وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا ...) ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺮﺍﻫﻨﻢ ﺭﺍ ﺑﺒﺮﻳﺪ ، ﻭ ﺭﻭﻱ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﺪﺭم ﺑﻴﻨﺪﺍﺯﻳﺪ ، ﺍﻭ ﺑﻴﻨﺎ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ... .(٩٣) این دستور پیغمبر معصوم الهی حضرت یوسف است که دلیل بر بی اشکال بودن تبرک واستشفاء است . وحضرت یعقوب بنا بر تعبیر قرآن به پیراهن پسرش یوسف تبرک جسته وطلب شفا کرد وبصیر وبینا شد. (فاذا القوه علی وجهه فرتدَّبصیراََ) اگر تبرک جستن وطلب شفا کردن از اولیاء الهی حرام وبدعت بود نباید یعقوب پیغمبر به پیراهن یوسف تبرک می جست ونباید یوسف پیغمبر هم به تبرک کردن به پیراهنش دستور میداد. منتظِرِمنتظَر https://eitaa.com/jamshidimontazar 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
📌 کتابخانه ها در ایران امروزه یکی از سوالهای تاریخی این است که با حمله به 'کتابخانه های زیادی و خیلی از اموال را به بردند. آیا واقعا این ادعا در صحت دارد؟ 📍 : درباره دستور به کتابخانه های ایران توسط میتوان گفت: تنها منبع این اخبار، ابن خلدون(م808ق) در کتاب العبر و حاجی خلیفه(م808ق) در کتاب کشف الظنون هستند. ◀️نخست آنکه، ایران کتابخانه های زیادی نداشته است. و حتی علما و نویسندگان طبقه اجتماعی نداشتند و به گفته : «ایرانیان علاقه زیادی به نوشتن كتاب نداشتند، بیشتر به ساختمان علاقه مند بودند.» ◀️دوم آنکه، کتابهای ابن خلدون و حاجی خلیفه، از منابع تاریخی نبوده و منبع یا سندی را برای گزارش خود ننوشته اند. چنانکه حاجی خلیفه با تردید و به صورت «گفته میشود» عنوان کرده است. یعنی این سخن مدرک و سندی ندارد. نویسنده نیز خود با قاطعیت سخن نمی گوید. لذا این مطالب در مورد ایران صراحتی ندارد. ◀️نکته سوم آنکه، گزارش آنان گویا اشاره به کتاب سوزی دارد. نیمی از کتابخانه اسکندریه به دست خود و بعدها در طول هجوم ها گرفته بود و هنگام آنجا به دست مسلمانان، چیزی از کتابخانه نمانده بود که بخواهد به دست آنان به آتش کشیده شود. 📚حاجی خلیفه، کشف الظنون من انساب الکتب و الفنون، ج1، ص679؛ 📚ابن خلدون، ديوان المبتدأ و الخبر فى تاريخ العرب و البربر، ج1، ص631. 📚جاحظ، المحاسن و الاضداد، ص187. 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
اسلام و برده داری؟ جواب را در عکس فوق ببینید👆 🌹👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
شبهه: چرا ما با وجود اینکه می دونیم جسم کسیکه فوت شده زیر خروارها خاک از بین رفته و روح اون هم که همیشه نزدیک جسمش نیست، اما خودمون رو ملزم می دونیم به مزار اموات بریم. مگه از هر جایی که باشیم اگه قران یا دعا بخونیم واسه اموات بهشون نمی رسه؟ رفتن ما بر سر مزار اونا چه فایده ای داره براشون؟ در ضمن اینو می دونم که یه آیه تو قرآن هست که به پیغمبر(ص) میگه بر سر قبور منافقان نایست. و این نشون میده پیامبر(ص) برای احترام و طلب مغفرت برا اموات مومنان به سر قبورشون میرفتن. اما نمی تونم بفهمم چرا از هر جا بودن این کارو نمی کردن. لطفا قانعم کنین. 📌 *پاسخ به شبهه*👇 طبق بینش اسلامی، انسان دارای دو بعد مهم روح و جسم است و حقیقت انسان نیز همان روح وی می باشد و هنگام مرگ روح انسان از جسم مادی و دنیایی جدا. می شود و در عالم برزخ به همراه بدن برزخی به سر می برد. ولی باید توجه داشته باشید که گرچه هنگام مرگ تدبیر روح نسبت به بدن قطع و جدا می شود. اما توجه روح نسبت به بدنی که یک عمر به همراه وی بوده قطع نمی شود و لذا شخص میت علقه و توجه ای به بدن دنیایی خود و لو بعد از گذشت سالها دارد و لذا قبر میت مورد عنایت و توجه وی می باشد. از سوی دیگر ما باید بین انجام یک عمل نیک برای میت و زیارت قبور تفکیک قائل شویم و گرچه لزومی ندارد که برای خواندن فاتحه و ... منتظر حضور در کنار مزار میت باشیم و در هر لحظه و هر مکان می توانیم این أعمال را به نیابت از آنها انجام داده و ثواب آن را به ایشان هدیه کنیم. اما نباید غافل باشیم که خود زیارت قبور هم فوایدی برای زیارت شونده و زیارت کننده دارد و این فواید از راه دور حاصل نمی شود. زیارت کننده با زیارت قبور به یاد مرگ و آخرت افتاده و با سر زدن به مزار نزدیک ترین افراد خود که روزهای طولانی با ایشان انس داشته و اکنون از دیدن آنها محروم شده به فکر محروم شدن دیگران از دیدن خود وی می افتد و باور وی نسبت به مرگ بیشتر می شود و لذا سعی می کند زاد و توشه ای برای آخرت خود بر دارد و لذا با دیدن اهل قبور از سرمستی و شادی های کاذب وی کم می شود چنانکه با دیدن اهل قبور غم های بی فایده وی نسبت به امور دنیایی نیز کاسته می شود و وقتی می بیند که عاقبت امر وی به قبرستان ختم می شود برای رسیدن به منافع زودگذر دنیایی نفس نفس نمی زند. همچنین طبق آنچه از روایات معصومین (علیهم السلام) استفاده می شود شخص زیارت شونده نیز به سبب توجه و ارتباط خاصی که به قبر و بدن خود دارد از آمدن شخص زیارت کننده با خبر شده و در همان لحظات کوتاه خوشنود شده و با وی انس می گیرد چنانکه در در رواياتي از امام صادق(ع) دربارة زيارت اهل قبور آمده:« إِنَّهُمْ يَأْنَسُونَ بِكُمْ فَإِذَا غِبْتُمْ عَنْهُمُ اسْتَوْحَشُوا» (1) « آنها با شما انس مي گيرند و وقتي از كنار آن ها مي رويد تنها شده و وحشت مي كنند». همچنین در حدیث معتبر دیگری راوی نقل می کند که از امام کاظم (ع) پرسیدم که «الْمُؤْمِنُ يَعْلَمُ بِمَنْ يَزُورُ قَبْرَهُ » «آیا شخص مؤمن نسبت به کسی که به زیارت وی رفته با خبر است» حضرت فرمود: « نَعَمْ وَ لَا يَزَالُ مُسْتَأْنِساً بِهِ مَا زَالَ عِنْدَهُ فَإِذَا قَامَ وَ انْصَرَفَ مِنْ قَبْرِهِ دَخَلَهُ مِنِ انْصِرَافِهِ عَنْ قَبْرِهِ وَحْشَة»؛ (2) « بله، مادامى كه زائر بر سر قبرش هست پیوسته با او مأنوس مى‏باشد و وقتى زائر بلند شده و از سر قبر او بر مى‏گردد از برگشتن وى وحشتى در شخص ميّت پيدا مى‏شود». بنابراین نباید چنین فرض کنیم که شخص میت هیچگونه اطلاعی از شخص زیارت کننده ندارد و لذا اگر ما هدایای خود که همان فاتحه و قرائت قرآن و صدقه دادن و .. را در حضور شخص میت در کنار قبر وی انجام دهیم مطمئنا فواید بیشتری برای میت دارد چنانکه فرض کنید روز مادر شده و شما در تهران و مادر شما در روستایی در سیستان و بلوچستان زندگی می کند اگر روز مادر هدیه خود را از طریق پست برای مادر ارسال کنید فایده بیشتری دارد یا اینکه حضوری هدیه خود را به مادر برسانید فایده اش بیشتر است؟! گرچه در هر دو صورت هدیه شما به دست مادر می رسد، اما با حضور شما خوشنودی مادر بیشتر می شود و چه بسا خوشنودی وی از حضور شما از آن هدیه ای که برای وی تهیه نموده اید بیشتر هم باشد. پی نوشت ها: 1. كليني، محمد بن يعقوب، كافي، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1407 ه ق، ج3 ، ص228. 2. همان. 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شبهه: مقایسه بیمارستان فوق تخصصی عراق با سیستان و بلوچستان... 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش بینایی و شنوایی خدا چه مفهومی دارد؟ در کتابهای عقاید می خوانیم که یکی از صفات خداوند بصیر و سمیع بودن اوست. اکنون این سؤال پیش می آید که چگونه می توان خدا را با این دو صفت توصیف نمود در صورتی که حقیقت بینایی جز این نیست که تصویر اشیاء از راه مردمک و عدسی چشم روی پرده «شبکیه» منعکس گردد و اعصاب بینایی آن را به مغز مخابره کند و همچنین واقعیت شنوایی این است که امواج صوتی به گوش که دارای پرده و استخوانها و اعصاب مخصوصی است برسد و از آنجا به مغز مخابره گردد در این صورت چگونه می توان خدا را با این دو صفت توصیف کرد در صورتی که او پیراسته از این موضوعات است؟ پاسخ مقصود از توصیف خداوند به بینایى و شنوایى این است که تمام دیدنى ها و شنیدنى ها پیش او حاضرند و او با علم نامتناهى خود از آنها آگاه است. حتّى حقیقت بینایى و شنوایى در انسان نیز، همان آگاهى او از دیدنى ها و شنیدنى هاست و تمام فعّالیّت هاى عضوى، مقدّمه دیدن و شنیدن است؛ زیرا انسان یک پدیده مادّى است و نمى تواند بدون ابزار مادّى کارى را انجام دهد ولى خدا بالاتر از مادّه است و در درک خود، نیازى به چیزى ندارد و بدون هیچ مقدّمه اى مى تواند سمیع و بصیر باشد. 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
Shobahat5.0.apk
31.24M
📲نرم افزار اندروید: شبهات کلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
4 آیا آیه تبلیغ دلیل ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است؟ و ایا در کتاب های بزرگان اهل سنت مطلبی در مورد غدیر و آیۀ تبلیغ وجود دارد؟🍂@kashkool_mashkool 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
✍ آیه در سرزنش شبهه پراکنان و منحرف کنندگان و مِن النّاس مَن یشتری لَهو الحدیث لیُضلّ عن سبیل الله بغیر علم و یتّخذها هُزوا اولئک لهُم عَذاب مُهین (لقمان/۶) برخی از مردم با گفتار و سخنان لغو و باطل، مردم را به جهالت از راه خدا گمراه می سازند و قرآن را به تمسخر و استهزاء می گیرند، چنین کسانی به عذاب با خواری و ذلت گرفتار خواهند شد. 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شبهه دین یعنی جهل و خرافات!!!من فقط تابع عقلم!نه دین!!! 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 
990821.mp3
9.11M
✨ دروس خارج امامت 🔵 امامت بر اساس کتاب المراجعات مراجعه 48 ☀️99/08/21 @kharejkalam 🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
سوال: چگونه سنت یارى مؤمنان با کشته شدن و شکست آنان در برخى جنگ ها سازگار است؟ پاسخ : اولاً؛ پیروزى، معنى وسیعى دارد، و همیشه به معنى غلبه ظاهرى بر دشمن نیست. همانند شهادت امام حسین(علیه السلام) در «کربلا» را نمی توان شکست نامید، زیرا مسلمانان را از خطر بنی امیه آگاه کردند و اسلام را از سقوط، رهایى بخشید. ثانیا؛ وعده خداوند، دایر به غلبه مومنان، یک وعده مشروط است نه مطلق، و این وعده الهى مخصوص کسانى است که از قلب و جان، خواهان رضاى الهی و از نظر عمل در خط فرمان او باشند. 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam