eitaa logo
معارف اعتقادی
2.9هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.5هزار ویدیو
442 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 🔆شبهه: اسلام آخرین دین و کامل ترین دین اسمانی و سعادت دنیا و اخرت همه انسان ها رو تضمین میکنه درست؟؟؟ با دین چطوری دنیامونو بسازیم؟ مردم ایران اکثرن مذهبین پس چرامردم ایران انقد بدبختن🧐 اگر دین نجات دهندست پس کو؟ ممنون میشم در پاسخ به این شبهه کمک کنید بزرگواران 🔆متن شبهه با ظاهری متفاوت: تو اروپا و آمریکا مردم هر کاری دلشون میخواد میکنن این همه گناه میکنن اصلا حجابم ندارن ولی همه جا سرسبزه و وفور نعمت همشونم پولدار و خوشبختن اونوقت تو ایران و کشورهای عربی همه تو فقر و فلاکتن! 🔆پاسخ شبهه: 1⃣براي پاسخ دادن به اين سوال از بيان نوراني حضرت امير (ع) در حکمت 25 نهج البلاغه استفاده مي شود که مي فرمايد: "اى فرزند آدم، چون ببينى خداوند سبحان نعمتهايش را پى در پى به سوى تو مىفرستد در حالى که او را نافرمانى مى کنى از وى برحذر باش". 2⃣و در حکمت 116 مي فرمايد: " بسا کسي که با احسان و بخشش (خداوند) به او کم کم به عذاب و کيفر نزديک شده باشد". 3⃣از اين دو حديث نوراني استفاده مي شود که اگر انساني در گناهان خويش غوطه ور شده و هرگونه گناهي را مرتکب مي شود ولي با اين حال در ناز و نعمت به سر مي برد، اين نشانه دينداري یا خوشبختی و نعمت برای او نيست بلکه نشان دهنده اين است که خداوند او را رها کرده و کم کم او را در عذاب خود فرو مي برد و در واقع از صنعت استدراج استفاده کرده است که او را با اين وفور نعمت از خودش دور ساخته و به عذاب و خشم خويش نزديک سازد. 3⃣سنت إملاء و استدراج برای کافران و گناه کارانی که از سنت های قبلی پند نگرفته اند باعث میشود که مثلا یکی از فراعنه در طول عمر 400 ساله خود یک سردرد هم نگیرد😳 و مثلا اروپا بجای خشکسالی و فقر با مجازات های سخت تری مثل فراموشی خدا و به حاشیه رفتن دینداری و تبدیل معروف و منکر به یکدیگر،مبتلا شود. 4⃣قانونی و متداول شدن استفاده از مشروبات الکلی در قرن 19 در آمریکایی که پیش از آن علیه استفاده از آن تظاهرات و اعتصابات مردمی به پا میشد و قانونی و مجاز شدن عمل شنیع همجنس گرایی در اروپایی که هنوز مردم عادی آن را قبیح میشمارند از مثال های آن است . 5⃣به تعبير ديگر نزول باران و يا هر نوع وفور نعمت و رفاه در مناطقي که اهل آنجا گناه مي کنند از رحمت نيست بلکه نقمت و عذاب است که اهل آنجا را در عذاب شديد الهي وارد مي کند. 6⃣اما اگر در منطقه اي تقوا حاکم شد و گناه از آن جامعه رخت بر بست، باران رحمت الهي هم نازل شده و رحمت ها و نعمتهاي الهي آنها را در خود فرا خواهد گرفت. 7⃣اوضاع غرب اینگونه که میگویید هم آباد و خوش و خرم نیست. تزلزل خانواده ها، فساد و ابتذال، دزدی و کلاهبرداریهای گسترده، هفتیر کشیها و آدم کشیهای گسترده و... را هم ببینید ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
پرسش : آیا شیعه حق است با این که در اقلیت است؟ پاسخ : آمارهاى فعلى دنیا نشان می دهد که جمعیت دنیا بیش از ۶ میلیارد نفر است. کل مسلمانان (شامل شیعیان و مذاهب چهارگانه شافعى، حنبلى، مالکى و حنفى و نیز وهابیون) حدود ۲/۱ میلیارد و جمعیت شیعیان به تنهایى بیش از ۳۵۰ میلیون نفر می باشد. بیش از ۲ میلیارد از جمعیت ۶ میلیاردى جهان در چین و هندوستان زندگى می کند که اکثریت قریب به اتفاق آنان بت پرست، گاو پرست و حتى شیطان پرست هستند. اگر منطق سؤال فوق صحیح باشد بدان معنا است که می توان آن را تعمیم داده و پرسید: «اگر اسلام و دین محمد(صلى الله علیه وآله) بر حق است، پس چرا مسلمین در اقلیت هستند و اکثر مردم جهان آن را نپذیرفته ‏اند؟». در پاسخ به هر دو سؤال باید گفت: هرگز اکثریت، نشانه حقانیت نمی باشد و تعداد پیروان و طرفداران یک عقیده، موجب شناخت حق و باطل نمی شود. زیرا در این صورت هم شیعه، هم اسلام و هم توحید و نبوت را نمی توان بر حق دانست؟ قرآن مجید در بسیارى از موارد به تعریف و تمجید اقلیت ‏ها و نکوهش اکثریت پرداخته است. براى مثال در سوره اعراف می فرماید: «وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرِینَ»‏؛ (اکثر آنان را شاکر و سپاسگزار نخواهى یافت).(۱) در سوره انفال نیز می فرماید: «إِنْ أَوْلِیاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ»‏؛ (به جز پرهیزگاران کسى اولیاى او نیست و البته اکثر آنان نمی دانند).(۲) در سوره سبا نیز آمده است: «وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُورُ»؛ (و اندکى از بندگان من سپاسگزارند).(۳) بر اساس همین آیات است که امیر مؤمنان، در جریان جنگ جمل در پاسخ فردى که پرسید «چطور ممکن است این همه مخالفان تو که اکثریت را تشکیل می دهند بر باطل باشند؟» فرمود: «حق و باطل را با تعداد پیروان آن نمی توان شناخت. حق را بشناس، سپس اهل آن را خواهى شناخت. باطل را بشناس، آنگاه اهل آن را خواهى شناخت».(۴). پی نوشت : (۱). سوره اعراف ،آیه ۱۷. (۲). سوره انفال ،آیه ۳۴. (۳). سوره سبأ ،آیه ۳۶ (۴). الانساب الاشراف، ص ۲۳۸ «إنّ الحقّ والباطل لا یعرفان بأقدار الرّجال. اعرف الحق تعرف أهله، اعرف الباطل تعرف أهله». ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السلام علیک یاربیع الانام ونضره الایام پس از این روزهای پراندوه ، پس از این شب های پرملال ، پس از بیقراری و دلواپسی های مداوم و نفس گیر ، پس از جدالی نابرابر با بیماری و غم و مصیبت ... در اوج دلتنگی ها و تاریکی ها ... ...خورشیدمان طلوع خواهد کرد : درخشان ، گرم ، زندگی بخش ... و شما بازخواهید آمد و زندگی را جان خواهید داد . به همین زودی ... اللهم عجل لولیک الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا دین اسلام زنان را بواسطه نقصان «عقل» مورد مذمت و سرزنش قرار می دهد؟ پاسخ در پاسخ این شبهه می گوییم: اولاً: عقلی که مرد بیش از زن دارد «عقل اجتماعی» است؛ یعنی در نحوه مدیریت و مسائل سیاسی و ... و این عقل مایه تقرّب به خدا نیست؛ لیکن، زن و مرد در «عقل معاد» برابرند. ثانیاً: این روایت درصدد تعریف جایگاه واقعی و تکوینی زن است؛ زیرا زن به جهت شاکله وجودی که دارد برخی شغل ها و کارها از او برداشته شده است. ثالثاً: این روایت به قرینه ذیل آن اشاره به غلبه عاطفه و احساسات در زنان دارد. رابعاً: این کلام بعد از جنگ جمل ایراد شده و معلوم است که حضرت دسته خاصّی از زنان را مورد سرزنش قرار داده است. ضمن اینکه اساسا در سند این روایت مناقشه است و این روایت تنها از مصادر اهل سنت نقل شده است. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
شماره تماس جهت هماهنگی:09358058800 حجت الاسلام عزت پور
🔆 شبهه: دین من، انسانیت و اخلاق است نه پایبندی به چهارتا فتوا و تفسیر!! آنچه مهم است رعایت اخلاق و انسانیت است که ممکن است یک لاییک و بی دین هم داشته باشد. 🔆 پاسخ شبهه 🔮انسانیت و از ضروریات زندگی بشر است. و بدون آن زندگی در اجتماع بشری، زجر آور خواهد شد. و چه بسا زندگی در اجتماع بدون آن غیر ممکن بشود و بی اخلاقی ها شیرازه اجتماع را از بین ببرد. از این رو هیچ کس نمی تواند ضرورت آن را نفی کند و حتی کسانی که با دین سرستیز دارند، آن را لازم می شمارند. و شعار انسانیت سر می دهند. که در این جا به چند نکته باید توجه کرد: 1⃣ باید توجه کنیم که دینداری، با اخلاق نیک تقابل ندارد. بلکه دین دار واقعی حتما دارای اخلاق نیک یا به تعبیری انسانیت است. و متون دینی به اندازه ای در این باره فراوان هستند، که همگان از آن باخبر هستند و از باب نمونه فقط چند مورد آن را ذکر می کنیم: پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: نخستین چیزی كه روز قیامت در ترازوی اعمال بنده گذاشته می شود، حُسن خلق اوست.[۱] امام صادق علیه السلام: خوش خویى گناه را ذوب مى كند ، همچنان كه آفتاب یخ را.[۲] بنابراین هیچ اشکالی وجود ندارد که کسی دین دار و دارای حسن خلق باشد. یعنی انسانیت با دین داری، تقابلی ندارد که بخواهیم فقط یکی را انتخاب کنیم. 2⃣انسانیت و متخلق شدن به اخلاق نیک، مراتب و درجاتی دارد که عالی ترین مراتب آن فقط در دین محقق می شود. از همین رو پیامبر (ص) تکمیل مکارم اخلاق را غرض بعثت خویش شمرده اند.[۳] سخن از رابطه دین و اخلاق مجال گسترده ای می طلبد. اما باید اشاره کرد که دین حتی در تعریف بعضی از مفاهیم اخلاقی نقش آفرین است. بنابراین غیر ممکن است، بدون دین، اخلاق در حد عالی محقق شود. 3⃣در صورت عدم ایمان به جهان آخرت و نتایج اعمال، نیک خلقی و حسن اخلاق، ضامن اجرایی چندانی نخواهد داشت. و جایگزین هایی که سعی کرده اند برای معاد بسازند، کارآیی چندانی ندارد. شهید مطهری یکی از این جایگزین ها و اشکال آن را این گونه بیان می کند: « اخلاق معنایش این است كه من اینقدر بفهمم كه نفع من در نفع دیگران است. من باید اینقدر شعور داشته باشم كه در جامعه، نفع من در نفع همه انسانهاى دیگر است. مثال مى‏زند كه اگر من گاو همسایه‏ام را بدزدم، همسایه هم مى‏آید گاو مرا مى‏دزدد. پس بهتر این است كه من گاو او را ندزدم تا او هم گاو مرا ندزدد. این منطق براى منى كه با همسایه، هم زور هستم یا كم زورتر از او هستم درست است. ولى اگر من در سطحى باشم كه از هزار احتمال، نهصد و نود و نه احتمال این است كه همسایه هیچ زورى ندارد [درست نیست.]»[۴] به هر حال جامعه غرب و تمدن جدید آن که کینه شدیدی از کلیسا داشت، به دلیل بی بدیل بودن آن، مجوز بقای حداقلی به کلیسا داده است. و غربیان فهمیده اند که هیچ چیز نمی تواند جای دین را پر کند. 4⃣به فرض که بدون دین بتوانیم بهترین اخلاق ها را محقق کنیم. اما رفع این نیاز به معنای رفع تمام نیازهای ضروری ما نیست. اخلاق حسنه ای که فقط برای سامان دادن نظامات اجتماع دنیایی باشد، برای زندگی پس از مرگ ما کارآیی ای ندارد. و معقول نیست بشری که برای زندگی ۷۰ ساله خود تفکر و برنامه ریزی می کند، برای زندگی ابدی خود اقدامی نکند. و به دین پشت کند. 5⃣ کسی که واقعا دارای اخلاق نیک است و خود را در شعار دادن متوقف نکرده است، حتما دین دار است. چون یکی از ضروریات اخلاق تشکر در مقابل احسان دیگران است. چگونه کسی می تواند مدعی اخلاق نیک باشد، اما بر روی تمام احسان های الهی چشم ببندد و به شکر نعمت بخش روی نیاورد؟ به هر حال نباید فراموش کنیم که علیرغم سوء انتخاب بسیاری از جامعه بشری، هیچ کس بدکاری خود را با شعار بدکاری انجام نمی دهد. بلکه حتی کسانی که می خواهند عملی زشت را انجام دهند، سعی می کنند، توجیهاتی برای عمل خود بسازند و آن را معقول نشان دهند. مثلا کسی که به جای تلاش و کوشش و بهره بردن از دسترنج خود به دزدی می پردازد، به نیاز خود و ظلم عده ای توسل می جوید تا دزدی خویش را عملی ناگزیر یا حق جلوه دهد. بنابراین روشن است که چرا عده ای بی دینی خود را با شعار انسانیت رنگ و لعاب می زنند. منابع:📚 [۱]. قرب الإسناد : ٤٦/١٤٩. [۲]. الكافی : ٢/١٠٠/٧. [۳]. بحار الأنوار، ج‏۶۷، ص۳۷۲- بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاق‏. [۴]. مجموعه ‏آثار استاد شهید مطهرى ج‏۱۵ ص۱۰۵. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁦⁉️⁩آیا «عقل» و «فطرت» ضرورت «تقلید» در احکام شرعی را تأیید می کند؟ 📌وقتی کسی از دانش و تخصّصی برخوردار ⁦است و دیگران از آن محروم هستند، عقل و فطرت انسان ایجاب می کند که از آن دانشمند و متخصص در زمینه تخصصش پیروی شود و حرف او مورد پذیرش قرار گیرد. و همه عقلای عالم از تمام اقوام و نژادها و پیروان همه ادیان و مذاهب، فطری و عقلایی بودن مراجعه جاهل به عالم و تقلید از او را می پذیرند و لذا این مسأله قابل انکار نیست. بر این اساس، وقتی ما از علم و تخصصی بی بهره هستیم و نیاز به آن علم و تخصص داریم به سراغ کسانی می رویم که دارای آن تخصص هستند و از تخصص آن ها استفاده می کنیم. و لذا مطابق این قاعده و اصل، کسانی که وظایف دینی و احکام شرعی را نمی دانند، به مقتضای فطرت و عقل خود، باید به سراغ کسانی بروند که در مسائل دینی تخصّص داشته و به درجه «اجتهاد» نایل آمده اند و از آنان تقلید کنند. روان شناسان و جامعه شناسان نیز به اهمیت نقش تقلید در زندگی انسان پی برده و اصلی ترین عاملی را که موجب اجتماعی شدن و فرهنگ پذیری انسان می گردد را عامل تقلید می دانند. اگر عامل تقلید نمی بود ما نمی توانستیم از میراث گذشتگان استفاده کنیم. هر نسلی که روی کار می آمد اگر بنا نباشد که تقلید کند و اموری را از دیگران اخذ نماید، باید در حوزه نیازمندی ها و سامان بخشی به زندگی اجتماعی و کسب معلومات از صفر شروع کند، این تقلید است که باعث می شود تا میراث گذشتگان به آیندگان منتقل گردد و لذا یگانه عامل انتقال مواریث فرهنگی و تمدن بشری، تقلید است. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆شبهه: مساحت ایران 1%از مساحت جهان است .. جمعیت ایران هم 1% از جمعیت جهان است ... منابع ایران 9% از منابع در جهان است .. پس بنابراین رفاه ایرانیان باید 900 % سایر کشورها باشد اما نیست. میدونید چرا؟! منم نمیدونم. . شما هم زیاد پیگیر نشو و نپرس . فقط خواهرم حجابتو رعایت کن... 🔆پاسخ شبهه: 1⃣و باز هم تحولی در علم حسابداری: چه حساب شسته و رفته ای. مساحت کل آفریقا چند درصد مساحت کل دنیاست؟ جمعیتش چند درصد جمعیت کل دنیاست؟ منابعش چند درصد منابع دنیاست؟ پس چرا مردمش از گشنگی دارن میمیرن؟؟ مساحت فلسطین چند درصد مساحت کل جهانه؟ جمعیتش چطور؟ منابعش چی؟ چرا مردمش دارن تو خاک و خون دست و پا میزنن؟؟؟ یا اینکه مساحت عربستان جمعیتش چی؟ منابع نفتیش چی؟ چرا شیعیانش معمولا تو بدبختی هستند؟ 2⃣ حسابدار عزیز : هیچ جای دنیا این شکلی حساب کتاب نکردن که شما کل علم حسابداری رو با این جملات ناب تحت تاثیر قرار دادید. 5⃣مگه رفاه صرفا به وجود منابعه؟؟؟ وجود منابع بدون اینکه بدونیم چطوری ازش استفاده کنیم چه دردی دوا میکنه؟؟ در استفاده از منابع اونی که مهمه دانش و علم و روش استفاده است. 6⃣آقا اصلا ما منابع داریم قبول. یه دونه اش نفته. 🔸یه لیتر نفت خام رو میاریم در خونه تون میگیم آقا اینم از منابع. شما دیگه در رفاهید.😳 آخه بدون اینکه تجزیه بشه چه فایده ای داره؟ تبدیل همین منابع و طریقه ی استفاده از اون به چند چیز بستگی داره. اول: آگاهی👈هزینه میبره دوم: به کار بردن آگاهی و استخراج👈هزینه میبره سوم: طریقه ی تجزیه و تبدیل👈هزینه میبره چهارم:ارائه👈هزینه بره 7⃣تمام اینها بستگی داره که ما یک چیز رو تقویت کنیم: دانش و بر اساس دانش تولید کنیم بر اساس دانش استخراج کنیم بر اساس دانش استفاده کنیم. اونوقت واقعا میشه به اون رفاه عالی دست یافت. 8⃣در یک کلام: تا اقتصاد ما مقاومتی نشه راه به جایی نمیبریم. وگرنه خیلی از کشورهای دنیا هستند که هم منابع خوبی دارند و هم جمعیت مناسب ولی کشورشون با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنه.پس بگیم میدونید چرا در رفاه نیستند؟؟؟؟ ما هم نمیدونیم. شما هم زیاد پیگیر نشید. فقط انسانیت رو دریابید. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
مجلات موبوط به رشته کلام.doc
75.8K
لیست و مشخصات همه نشریات علمی معتبر در حوزه کلام و فلسفه 👆👆👆
✍ آموزش معارف اعتقادی دین مبین اسلام (تئولوژی) ✍ پاسخگویی به شبهات و دفاع از آموزه های اعتقادی (آپولوژی) ✍ معرفی منابع جهت مطالعه مباحث اعتقادی ✍ معرفی مراکز علمی پیشرو در حوزه کلام و عقاید. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتسآپ🌷👇 https://chat.whatsapp.com/CPK9Lks4bLp9byNzn7osfG
آیا یک محال عقلی می تواند به عنوان معجزه از پیامبری صادر شود؟ خیر، زیرا محال عقلى ـ خواه محال ذاتى باشد، مانند اجتماع نقیضین و ضدّین در محل واحد و در زمان واحد ـ یا محال بالغیر ـ مانند کارى که وجود آن سرانجام منتهى به یک محال عقلى مى شود ـ به حکم عقل غیر ممکن است، یا به تعبیر دیگر از دایره قدرت بیرون مى باشد. یعنى اصولا به کاربردن کلمه قدرت در مورد آن بى معنا است؛ مثل این که پیامبرى بخواهد در آنِ واحد، چیزى موجود باشد و موجود نباشد؛ و یا صخره عظیمى را در پوست یک تخم مرغ جا دهد بى آن که صخره کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ گردد؛ این گونه پیشنهادها در درون خود تضادّى را پرورش مى دهد؛ یعنى خود پیشنهاد غلط است و در حقیقت مفهومش این است که انسان چیزى را بخواهد و نخواهد (دقّت کنید). بنابراین محالات عقلى نه در بحث اعجاز و نه در هیچ بحث دیگرى قابل طرح نیست؛ آنچه قابل طرح است محال عادّى است؛ بنابراین معجزه فقط یک محال عادى به شمار مى آید . یعنى طبق روال معمولى قانون علت و معلول چنین چیزى با اسباب و شرایط معمولى و با نیروى انسانى قابل تحقّق نیست؛ ولى هیچ مانعى ندارد که با نیروى الهى حاصل گردد. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا عقل به تنهایی نمی تواند انسان را به سعادت برساند؟ حجت الاسلام و المسلمین استاد ملکی ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam