eitaa logo
معارف اعتقادی
2.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.5هزار ویدیو
442 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا دین اسلام زنان را بواسطه نقصان «عقل» مورد مذمت و سرزنش قرار می دهد؟ پاسخ در پاسخ این شبهه می گوییم: اولاً: عقلی که مرد بیش از زن دارد «عقل اجتماعی» است؛ یعنی در نحوه مدیریت و مسائل سیاسی و ... و این عقل مایه تقرّب به خدا نیست؛ لیکن، زن و مرد در «عقل معاد» برابرند. ثانیاً: این روایت درصدد تعریف جایگاه واقعی و تکوینی زن است؛ زیرا زن به جهت شاکله وجودی که دارد برخی شغل ها و کارها از او برداشته شده است. ثالثاً: این روایت به قرینه ذیل آن اشاره به غلبه عاطفه و احساسات در زنان دارد. رابعاً: این کلام بعد از جنگ جمل ایراد شده و معلوم است که حضرت دسته خاصّی از زنان را مورد سرزنش قرار داده است. ضمن اینکه اساسا در سند این روایت مناقشه است و این روایت تنها از مصادر اهل سنت نقل شده است. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
شماره تماس جهت هماهنگی:09358058800 حجت الاسلام عزت پور
🔆 شبهه: دین من، انسانیت و اخلاق است نه پایبندی به چهارتا فتوا و تفسیر!! آنچه مهم است رعایت اخلاق و انسانیت است که ممکن است یک لاییک و بی دین هم داشته باشد. 🔆 پاسخ شبهه 🔮انسانیت و از ضروریات زندگی بشر است. و بدون آن زندگی در اجتماع بشری، زجر آور خواهد شد. و چه بسا زندگی در اجتماع بدون آن غیر ممکن بشود و بی اخلاقی ها شیرازه اجتماع را از بین ببرد. از این رو هیچ کس نمی تواند ضرورت آن را نفی کند و حتی کسانی که با دین سرستیز دارند، آن را لازم می شمارند. و شعار انسانیت سر می دهند. که در این جا به چند نکته باید توجه کرد: 1⃣ باید توجه کنیم که دینداری، با اخلاق نیک تقابل ندارد. بلکه دین دار واقعی حتما دارای اخلاق نیک یا به تعبیری انسانیت است. و متون دینی به اندازه ای در این باره فراوان هستند، که همگان از آن باخبر هستند و از باب نمونه فقط چند مورد آن را ذکر می کنیم: پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: نخستین چیزی كه روز قیامت در ترازوی اعمال بنده گذاشته می شود، حُسن خلق اوست.[۱] امام صادق علیه السلام: خوش خویى گناه را ذوب مى كند ، همچنان كه آفتاب یخ را.[۲] بنابراین هیچ اشکالی وجود ندارد که کسی دین دار و دارای حسن خلق باشد. یعنی انسانیت با دین داری، تقابلی ندارد که بخواهیم فقط یکی را انتخاب کنیم. 2⃣انسانیت و متخلق شدن به اخلاق نیک، مراتب و درجاتی دارد که عالی ترین مراتب آن فقط در دین محقق می شود. از همین رو پیامبر (ص) تکمیل مکارم اخلاق را غرض بعثت خویش شمرده اند.[۳] سخن از رابطه دین و اخلاق مجال گسترده ای می طلبد. اما باید اشاره کرد که دین حتی در تعریف بعضی از مفاهیم اخلاقی نقش آفرین است. بنابراین غیر ممکن است، بدون دین، اخلاق در حد عالی محقق شود. 3⃣در صورت عدم ایمان به جهان آخرت و نتایج اعمال، نیک خلقی و حسن اخلاق، ضامن اجرایی چندانی نخواهد داشت. و جایگزین هایی که سعی کرده اند برای معاد بسازند، کارآیی چندانی ندارد. شهید مطهری یکی از این جایگزین ها و اشکال آن را این گونه بیان می کند: « اخلاق معنایش این است كه من اینقدر بفهمم كه نفع من در نفع دیگران است. من باید اینقدر شعور داشته باشم كه در جامعه، نفع من در نفع همه انسانهاى دیگر است. مثال مى‏زند كه اگر من گاو همسایه‏ام را بدزدم، همسایه هم مى‏آید گاو مرا مى‏دزدد. پس بهتر این است كه من گاو او را ندزدم تا او هم گاو مرا ندزدد. این منطق براى منى كه با همسایه، هم زور هستم یا كم زورتر از او هستم درست است. ولى اگر من در سطحى باشم كه از هزار احتمال، نهصد و نود و نه احتمال این است كه همسایه هیچ زورى ندارد [درست نیست.]»[۴] به هر حال جامعه غرب و تمدن جدید آن که کینه شدیدی از کلیسا داشت، به دلیل بی بدیل بودن آن، مجوز بقای حداقلی به کلیسا داده است. و غربیان فهمیده اند که هیچ چیز نمی تواند جای دین را پر کند. 4⃣به فرض که بدون دین بتوانیم بهترین اخلاق ها را محقق کنیم. اما رفع این نیاز به معنای رفع تمام نیازهای ضروری ما نیست. اخلاق حسنه ای که فقط برای سامان دادن نظامات اجتماع دنیایی باشد، برای زندگی پس از مرگ ما کارآیی ای ندارد. و معقول نیست بشری که برای زندگی ۷۰ ساله خود تفکر و برنامه ریزی می کند، برای زندگی ابدی خود اقدامی نکند. و به دین پشت کند. 5⃣ کسی که واقعا دارای اخلاق نیک است و خود را در شعار دادن متوقف نکرده است، حتما دین دار است. چون یکی از ضروریات اخلاق تشکر در مقابل احسان دیگران است. چگونه کسی می تواند مدعی اخلاق نیک باشد، اما بر روی تمام احسان های الهی چشم ببندد و به شکر نعمت بخش روی نیاورد؟ به هر حال نباید فراموش کنیم که علیرغم سوء انتخاب بسیاری از جامعه بشری، هیچ کس بدکاری خود را با شعار بدکاری انجام نمی دهد. بلکه حتی کسانی که می خواهند عملی زشت را انجام دهند، سعی می کنند، توجیهاتی برای عمل خود بسازند و آن را معقول نشان دهند. مثلا کسی که به جای تلاش و کوشش و بهره بردن از دسترنج خود به دزدی می پردازد، به نیاز خود و ظلم عده ای توسل می جوید تا دزدی خویش را عملی ناگزیر یا حق جلوه دهد. بنابراین روشن است که چرا عده ای بی دینی خود را با شعار انسانیت رنگ و لعاب می زنند. منابع:📚 [۱]. قرب الإسناد : ٤٦/١٤٩. [۲]. الكافی : ٢/١٠٠/٧. [۳]. بحار الأنوار، ج‏۶۷، ص۳۷۲- بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاق‏. [۴]. مجموعه ‏آثار استاد شهید مطهرى ج‏۱۵ ص۱۰۵. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁦⁉️⁩آیا «عقل» و «فطرت» ضرورت «تقلید» در احکام شرعی را تأیید می کند؟ 📌وقتی کسی از دانش و تخصّصی برخوردار ⁦است و دیگران از آن محروم هستند، عقل و فطرت انسان ایجاب می کند که از آن دانشمند و متخصص در زمینه تخصصش پیروی شود و حرف او مورد پذیرش قرار گیرد. و همه عقلای عالم از تمام اقوام و نژادها و پیروان همه ادیان و مذاهب، فطری و عقلایی بودن مراجعه جاهل به عالم و تقلید از او را می پذیرند و لذا این مسأله قابل انکار نیست. بر این اساس، وقتی ما از علم و تخصصی بی بهره هستیم و نیاز به آن علم و تخصص داریم به سراغ کسانی می رویم که دارای آن تخصص هستند و از تخصص آن ها استفاده می کنیم. و لذا مطابق این قاعده و اصل، کسانی که وظایف دینی و احکام شرعی را نمی دانند، به مقتضای فطرت و عقل خود، باید به سراغ کسانی بروند که در مسائل دینی تخصّص داشته و به درجه «اجتهاد» نایل آمده اند و از آنان تقلید کنند. روان شناسان و جامعه شناسان نیز به اهمیت نقش تقلید در زندگی انسان پی برده و اصلی ترین عاملی را که موجب اجتماعی شدن و فرهنگ پذیری انسان می گردد را عامل تقلید می دانند. اگر عامل تقلید نمی بود ما نمی توانستیم از میراث گذشتگان استفاده کنیم. هر نسلی که روی کار می آمد اگر بنا نباشد که تقلید کند و اموری را از دیگران اخذ نماید، باید در حوزه نیازمندی ها و سامان بخشی به زندگی اجتماعی و کسب معلومات از صفر شروع کند، این تقلید است که باعث می شود تا میراث گذشتگان به آیندگان منتقل گردد و لذا یگانه عامل انتقال مواریث فرهنگی و تمدن بشری، تقلید است. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆شبهه: مساحت ایران 1%از مساحت جهان است .. جمعیت ایران هم 1% از جمعیت جهان است ... منابع ایران 9% از منابع در جهان است .. پس بنابراین رفاه ایرانیان باید 900 % سایر کشورها باشد اما نیست. میدونید چرا؟! منم نمیدونم. . شما هم زیاد پیگیر نشو و نپرس . فقط خواهرم حجابتو رعایت کن... 🔆پاسخ شبهه: 1⃣و باز هم تحولی در علم حسابداری: چه حساب شسته و رفته ای. مساحت کل آفریقا چند درصد مساحت کل دنیاست؟ جمعیتش چند درصد جمعیت کل دنیاست؟ منابعش چند درصد منابع دنیاست؟ پس چرا مردمش از گشنگی دارن میمیرن؟؟ مساحت فلسطین چند درصد مساحت کل جهانه؟ جمعیتش چطور؟ منابعش چی؟ چرا مردمش دارن تو خاک و خون دست و پا میزنن؟؟؟ یا اینکه مساحت عربستان جمعیتش چی؟ منابع نفتیش چی؟ چرا شیعیانش معمولا تو بدبختی هستند؟ 2⃣ حسابدار عزیز : هیچ جای دنیا این شکلی حساب کتاب نکردن که شما کل علم حسابداری رو با این جملات ناب تحت تاثیر قرار دادید. 5⃣مگه رفاه صرفا به وجود منابعه؟؟؟ وجود منابع بدون اینکه بدونیم چطوری ازش استفاده کنیم چه دردی دوا میکنه؟؟ در استفاده از منابع اونی که مهمه دانش و علم و روش استفاده است. 6⃣آقا اصلا ما منابع داریم قبول. یه دونه اش نفته. 🔸یه لیتر نفت خام رو میاریم در خونه تون میگیم آقا اینم از منابع. شما دیگه در رفاهید.😳 آخه بدون اینکه تجزیه بشه چه فایده ای داره؟ تبدیل همین منابع و طریقه ی استفاده از اون به چند چیز بستگی داره. اول: آگاهی👈هزینه میبره دوم: به کار بردن آگاهی و استخراج👈هزینه میبره سوم: طریقه ی تجزیه و تبدیل👈هزینه میبره چهارم:ارائه👈هزینه بره 7⃣تمام اینها بستگی داره که ما یک چیز رو تقویت کنیم: دانش و بر اساس دانش تولید کنیم بر اساس دانش استخراج کنیم بر اساس دانش استفاده کنیم. اونوقت واقعا میشه به اون رفاه عالی دست یافت. 8⃣در یک کلام: تا اقتصاد ما مقاومتی نشه راه به جایی نمیبریم. وگرنه خیلی از کشورهای دنیا هستند که هم منابع خوبی دارند و هم جمعیت مناسب ولی کشورشون با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنه.پس بگیم میدونید چرا در رفاه نیستند؟؟؟؟ ما هم نمیدونیم. شما هم زیاد پیگیر نشید. فقط انسانیت رو دریابید. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
مجلات موبوط به رشته کلام.doc
75.8K
لیست و مشخصات همه نشریات علمی معتبر در حوزه کلام و فلسفه 👆👆👆
✍ آموزش معارف اعتقادی دین مبین اسلام (تئولوژی) ✍ پاسخگویی به شبهات و دفاع از آموزه های اعتقادی (آپولوژی) ✍ معرفی منابع جهت مطالعه مباحث اعتقادی ✍ معرفی مراکز علمی پیشرو در حوزه کلام و عقاید. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتسآپ🌷👇 https://chat.whatsapp.com/CPK9Lks4bLp9byNzn7osfG
آیا یک محال عقلی می تواند به عنوان معجزه از پیامبری صادر شود؟ خیر، زیرا محال عقلى ـ خواه محال ذاتى باشد، مانند اجتماع نقیضین و ضدّین در محل واحد و در زمان واحد ـ یا محال بالغیر ـ مانند کارى که وجود آن سرانجام منتهى به یک محال عقلى مى شود ـ به حکم عقل غیر ممکن است، یا به تعبیر دیگر از دایره قدرت بیرون مى باشد. یعنى اصولا به کاربردن کلمه قدرت در مورد آن بى معنا است؛ مثل این که پیامبرى بخواهد در آنِ واحد، چیزى موجود باشد و موجود نباشد؛ و یا صخره عظیمى را در پوست یک تخم مرغ جا دهد بى آن که صخره کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ گردد؛ این گونه پیشنهادها در درون خود تضادّى را پرورش مى دهد؛ یعنى خود پیشنهاد غلط است و در حقیقت مفهومش این است که انسان چیزى را بخواهد و نخواهد (دقّت کنید). بنابراین محالات عقلى نه در بحث اعجاز و نه در هیچ بحث دیگرى قابل طرح نیست؛ آنچه قابل طرح است محال عادّى است؛ بنابراین معجزه فقط یک محال عادى به شمار مى آید . یعنى طبق روال معمولى قانون علت و معلول چنین چیزى با اسباب و شرایط معمولى و با نیروى انسانى قابل تحقّق نیست؛ ولى هیچ مانعى ندارد که با نیروى الهى حاصل گردد. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا عقل به تنهایی نمی تواند انسان را به سعادت برساند؟ حجت الاسلام و المسلمین استاد ملکی ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
🔆شبهه: ایا اسناد این حدیث صحیح است و اگر صحیح است مخاطباش کیان چون این حدیث خیلی مشکوک است👇👇👇 ✔️جلوگیری از سب و لعن دشمنان ، عناد با امام زمان است... (علیه السلام) فرمودند؛ اولین کسانی که مانع ورود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میشوند، کسانی هستند که از سب و دشمنان ما علیهم السلام جلوگیری میکنند. 📚📚1/ ارشاد شیخ مفید...جلد 2...باب 40..صفحه 384 2/ روضة الواعظین 3/ اعلام الوری به اعلام الهدی..جلد 2...صفحه 289... 4/اثبات الهداة 5/بحار الانوار...چاپ بیروت جلد 52صفحه 33. 🔆پاسخ شبهه: 1⃣این روایت اصلا درباره بتریه است که فرقه ای از زیدیه هستند که امامت مفضول را جایز میدانند و امامت ابوبکر و عمر را هم قبول دارند در عین اینکه علی را افضل میدانند. 2⃣لذا کسی که این مطلب را نوشته یا عمدا حدیث را تحریف و غلط ترجمه کرده یا از فرط بیسوادی و جهالت، چشم بسته مطلبی را از دیگران منتشر کرده بدون رجوع به منبع اصلی. 3⃣و روى أبو الجارود، عن أبي جعفر عليه السلام- في حديث طويل- أنّه قال: «إذا قام القائم سار إلى الكوفة فيخرج منها بضعة عشر ألف نفس يدعون البترية، عليهم السلاح، فيقولون له: ارجع من حيث جئت فلا حاجة لنا في بني فاطمة، فيضع فيهم السيف حتّى يأتي على آخرهم، ثمّ يدخل الكوفة فيقتل بها كلّ منافق مرتاب، و يهدم قصورها، و يقتل مقاتليها، حتّى يرضى اللّه عزّ و جل» از اعلام الوری است 4⃣البته بحث سندی نکردیم. چون وقتی متن هیچ ربطی به ما ندارد دیگر سند مهم نیست. ضمن اینکه کدام جلوگیری از سب و لعن علنی هم دستور قرآن است هم دستور اهلبیت. پس کسی که این را نوشته و خواسته دیگران را متهم کند اول باید آیه قرآن و حدیث اهلبیت را پاره کند. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ علت سوء ظن داشتن به خدا چیست و از کجا بفهمیم که بلا هایی که نازل می شود تقصیر خودمان است یا عذاب و امتحان الهی است؟ ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به اطلاع میرساند ثبت نام دوره هفتم مجازی تربیت استادعقائداسلامی برهان، آغاز شده است. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت www.borhan.javanan.org ثبت نام نمایید، در ضمن حداکثر زمان برای ثبت نام در این دوره تا پنجشنبه ۱۳ آذر می‌باشد. در جهت نشر و گسترش این دوره منتظر همراهی شما هستیم... موسسه جوانان آستان قدس رضوی
🔴فرصت‌ها و برکات شبهات و نقدها 🔸قسمت چهارم: در ستايش شبهه و نقد 🖊احمدحسين شريفي 🔸شبهه همچون زلزله و سيلي است که بيشترين آسيب را به بافت‌هاي فرسوده يا انسان‌هاي ناآماده و غافل مي‌زند. در عين حال، همين زلزله و سيل‌ مي‌تواند فرصتي براي بازسازي بافت‌هاي فرسوده‌ و بازنگري در مدل‌ها و روش‌هاي شهرسازي و خانه‌سازي هم باشد. 🔸همانطور که زلزله و سيل حتي انسان‌هايي که در خوابي عميق فرورفته باشند را بيدار مي‌کند و به فکر راهي براي نجات و رهايي مي‌اندازد؛ شبهات و نقدها نيز چنين‌اند. مانع خواب‌آلودگي و خواب‌زدگي مي‌شوند. پس نعمتي بزرگ‌اند. دينداران را از خواب تحجر و جمود بيدار کرده و آنان را وادار به تعقل مي‌کنند. 🔸دين و آييني بايد نگران شبهات و نقدها باشد که از پايه‌هاي عقلاني مستحکمي برخوردار نيست؛ و ديني که چنين باشد چه بهتر که از بين برود؛ چون قطعاً ديني انساني نخواهد بود؛ يعني به کار انسان، که از مهمترين شاخصه‌هاي او خرد و خردورزي است، نمي‌آيد. اما ديني که عقل و خرد را پيامبر دروني معرفي مي‌کند و در منبع اصلي خود(قرآن) حدود 300 نوبت همة انسان‌ها و پيروانش را به تعقل و تفکر و تأمل و تدبر دعوت کرده است، نه تنها از شبهه و نقد باکي ندارد؛ که به استقبال آنها هم مي‌رود؛ آنها را همچون دارويي مي‌بيند که ظاهري تلخ و ناگوار دارند اما باطني شفابخش و نجات‌دهنده و سلامت‌بخش. 🔸شايد يکي از معاني حديثي که از رسول خدا(ص) نقل شده است، همين معنا باشد، که مخالفان دين با طرح شبهات و نقدهاي خود ناخواسته مي‌توانند، خدمتي شايان به توسعه دين و تعميق اطلاعات ديني کنند: 🔸«إِنَّ اللَّهَ يُؤَيِّدُ هَذَا الدِّينَ بِأَقْوَامٍ‏ لا خَلاقَ لَهُمْ؛ خداي متعال اين دين را با گروه‌هايي که خود نصيبي از آن ندارند، ياري مي‌کند» 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964