#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
❓❓❓❓اشکال وهابیون:
شما شيعيان دشمنان آل البيت را لعن مى كنيد، حتى موقع نوشيدن آب بر «يزيد» لعن مى فرستيد، در حالى كه امام على (ع) ياران خود را از سب باز مى دارد و در خطبه 206 مى گويد:
«إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ، وَلكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ، وَذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ، كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ، وَأَبْلَغَ فِي الْعُذْرِ».
«من خوش ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد، امّا اگر كردارشان را يادآور مى شديد و گمراهى ها و كارهاى ناشايسته آنان را برمى شمرديد به راست نزديكتر بود».
بنابراين بايد از هر نوع لعن بر يزيد و امثال او بايد خوددارى كرد زيرا لعن نوعى دشنام است!!
پاسخ:
📌📌 «سب» را با «لعن» از نظر معنى يكى گرفته اید در حالى كه اين دو واژه دو معناى متغاير دارند. «سب» در لغت عرب به معناى فحش و شتم و به اصطلاح دشنام است، در كتاب هاى لغت چنين آمده است: سبّ يسب: شتمه شتماً([1])، مثلاً اگر كسى در مقام نزاع بگويد اى زناكار اى بدكار و امثال آن كه قلم از نوشتن آن باز مى داريم، سب شمرده شده و حرام است و اميرمؤمنان(عليه السلام) اجازه نمى دهد كه زبانِ پاکِ يارانش به امر حرام آلوده شود، در حالى كه لعن نوعى نفرين بر طرف است و درخواستى است از خدا كه طرف را از رحمت خود باز دارد. به دليل اين كه لعن در لغت به معناى طرد از رحمت است .
◀️قرآن مى فرمايد: (لَعَنَهُمُ اللهُ بِكُفْرِهِمْ) «خدا آنها را از رحمت خود دور داشت».
📌📌نتيجه مى گيريم آنچه كه مذموم و ناروا است، شتم و دشنام و فحش است و آنچه رواست آن نفرين بر ظالمان و درخواست دور شدن آنان از رحمت است كه خدا در قرآن و معصومين(عليهم السلام) در احاديث انجام داده اند.
📌در قرآن مجيد واژه «لعن» 41 مرتبه در 36 آيه بكار رفته شده است و روشن ترين گواه بر اين كه لعن بر ستمگران و بدكاران، كار مطلوب است در حالى كه سبّ و فحش كار انسان هاى پست است، خداى متعال - كه منزه از هر عيب و نقص است - به ظالمان و كافران لعن مى كند و رسول گرامى(صلى الله عليه وآله وسلم) نيز آن را انجام مى دهد.
اينك برخى از آيات:
◀️قرآن مجيد مى فرمايد:
🌷(إِنَّ اللهَ لَعَنَ الْكَافِرِينَ وَأَعَدَّ لَهُمْ سَعِيرًا).([2])
«خداوند كافران را لعن كرده و براى آنان آتش سوزاننده اى آماده نموده است».
باز مى فرمايد:
🌷(إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِي الدُّنْيَا وَالاْخِرَةِ).([3])
«آنها كه خدا و پيامبرش را آزار مى دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنيا و آخرت دور ساخته».
📌📌بنابراين عمل شيعه با آنچه كه پيشواى آنان بلكه پيشواى همه مسلمانان فرموده است كوچكترين اختلافى ندارد، و ظالمان در هر مقامى باشند، مطرود رحمت خدا هستند.
[1] . به لسان العرب، مجمع البحرين، المنجد، ماده سبّ مراجعه شود.
[2] . احزاب:64
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
🔹🔹مؤسسه آموزش عالی #امام_صادق (علیه السلام) قم تحت اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی #سبحانی با همکاری نهادهای علمی فرهنگی #کرمانشاه و #همدان برگزار میکند:
✅ سلسله نشستهای یادبود فیلسوف و متفکر برجسته، حضرت آیت الله #مصباح_یزدی (ره) و تبیین ابعاد فکری ایشان
☘️ #نشست_سوم
🔹با حضور استاد عزیز:
▫️حجتالاسلام والمسلمین دکتر #احمد_حسین_شریفی،
از اعضای هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با موضوع
«#الهیات_کاربردی در اندیشه آیت الله مصباح یزدی»
📣 چهارشنبه ۸ بهمن ماه
⏰ ساعت ۱۹ تا ۲۰
🔸 شما فرهیخته گرامی نیز جهت شرکت در این نشست دعوت هستید.
◾️ از طریق لینک زیر همراه ما باشید:👇👇
https://www.skyroom.online/ch/seraj_smc/kermanshah
#مؤسسه_امام_صادق_قم
#مؤسسه_بنیان_مرصوص_کرمانشاه
#حوزه_هنری_سازمان_تبلیغات_کرمانشاه
#حوزه_علمیه_خواهران_کرمانشاه
#مؤسسه_کلامی_احیاء_همدان
#مرکز_کلام_اسلامی_و_تفسیر_واحد_کرمانشاه
#دانشکده_علوم_قرآنی_کرمانشاه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_کرمانشاه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_آزاد_کرمانشاه
#خادمان_رضوی_کرمانشاه
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انتشار_برای_اولین_بار
🎙پادکست: «وای بر کسانی که خدم و حشم آمریکا و اروپا باشند»
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹 آیا ما شک داریم در این [روایت پیامبر(ص)] که: «اگر نبود، خوف اینکه بگویند درباره تو [علی علیهالسلام] مسلمانها، آنچه را که نصارا(مسیحیان) درباره مسیح گفتند من درباره تو کلامی میگفتم که ورود به ملأی نکنی به جماعتی نکنی، الا اینکه از تراب (خاک) اقدام تو بگیرند و تبرک بکنند و ...».
🔹 این کلام را خوارزمی نقل کرده و به گمانم که در اون تفسیر اباعبدالرحمن سلمی آنجاها دیدهام، او هم دارد، جلوتر از خوارزمی.
🔴 وای بر کسانی که یک همچنین کسی (علی علیهالسلام) را داشته باشند مسلمانها و کارشان به جایی برسد که بشوند از خدم و از حشم و از عبید (نوکرهای) آمریکا و اروپا و سگ و خوک و ... بهائمی (حیواناتی) که اصلاً هیچ معلوم نیست در دین یهود و نصاری (مسیحیت) هم اینها باقی باشند. آیا اینها متدین به دین یهود نصارا هستند؟ ابداً!
⚠️ هیچ فرقی بین اینها و بتپرستها نیست.
📚 بیانات حضرت آیتالله بهجت قدسسره در درس خارج اصول، جلسه ۱۷
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
🔘 پرسش: اگر خداوند از قبل همه چیز را میدانسته، چرا در آیاتی از قرآن آمده که «تا بدانیم»، «تا خدا بداند» و...؟
👇👇👇👇
☑️ پاسخ: علم خداوند بر اساس آیات قرآن دو نوع است:
⏺ نوع اول: به آن علم ازلی، علم قدیم یا علم سابق میگویند که از صفات ذاتی خداوند بوده و همواره بدان موصوف بوده است؛ پس خداوند از ازل میدانسته است که در آینده چه چیزهایی اتفاق میافتد و چه چیزهایی واقع نمیشوند، و جزئیات هردو را هم میدانسته است. چنانکه فرموده است:
▪️{لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا} [الطلاق: ۱۲]
▫️«تا بدانید خداوند بر هر چیزی توانا است، و آگاهی او همه چیز را فرا گرفته است.»
و فرموده است:
▪️{وَمَا مِنْ غَائِبَةٍ فِي السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ} [النمل: ۷۵]
▫️«هیچ نهفتهای در آسمانها و زمین نیست، مگر اینکه در کتاب آشکاری است.»
و در سورهی لقمان میخوانیم:
▪️{إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ} [لقمان: ۱۶]
▫️«اگر به اندازهی سنگینی دانهی خردلی باشد و در دل سنگی، یا در آسمانها، و یا اینکه در میان زمین باشد، خدا آن را حاضر میآورد، چراکه خداوند بس دقیق و آگاه است.»
⬅️ بنابراین خداوند از ازل همهچیز را پیش از وجود و وقوعش میدانسته و بعد در لوح محفوظ نوشته است.
⏺ نوع دوم: علم وجود یا علم ظهور که از افعال اختیاری خداوند میباشد و غیر از علم ازلی است، مانند قول خداوند:
▪️{وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ ۚ} [البقرة: ۱۴۳]
▫️«و ما قبلهای را که بر آن بودهای قبله ننموده بودیم، مگر اینکه بدانیم چه کسی از پیغمبر پیروی مینماید و چه کسی بر پاشنههای خود میچرخد»
و آیاتی از این دست که نشاندهندهی علم متجدد هستند.
⏹ این علم، منافاتی با علم ذاتی و ازلی خداوند ندارد؛ زیرا علم به وقوع چیزی قبل از وقوعش، غیر از علم به چیزی است که واقع شده، نه اینکه خداوند چیزی را بداند که - نعوذ بالله - از پیش نمیدانسته است!
برای همین از ابن عباس (رضی الله عنه) نقل شده که {لنعلم} را به «لنری» (تا ببینیم) تفسیر کرده و جماعتی از اهل علم گفتهاند «تا بعد از اینکه دانستهایم خواهد شد، آن را موجود و واقع ببینیم» و «علم بر دو نوع است، علم به یک چیز قبل از وجودش و علم به آن بعد از وجودش» [۱] و خداوند با علم ازلیاش به کسی پاداش نمیدهد و کسی را هم عذاب نمیکند، بلکه باید بنده فعل را انجام دهد، بنابراین ثواب و عقاب مربوط به علم ظهور است. شاهد اینکه الله فرموده است:
▪️{وَلِيَبْتَلِيَ اللَّهُ مَا فِي صُدُورِكُمْ وَلِيُمَحِّصَ مَا فِي قُلُوبِكُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ} [آل عمران: ۱۵۴]
▫️«تا خداوند آنچه را که در سینهها دارید بیازماید و تا آنچه را که در دلها دارید خالص و سره گرداند، و خداوند بدانچه در سینهها است آگاه است.»
شیخ شنقیطی فرموده است: «آمدنِ {والله عليم بذات الصدور} بعد از {لیبتلي} دلیل قاطعی است که نشان میدهد خداوند بعد از آزمایش بندگان، چیزی جدیدی که از پیش نمیدانسته را نمیآموزد، بلکه الله از این منزه است» [۲] بنابراین علم ازلی خداوند، مطلق است و همهچیز را در بر میگیرد، اما علم ظهور، برای ثواب و عقاب است تا بندگان حجت و بهانهای نداشته باشند.
📚پینوشتها:
[۱] الرد على المنطقيين، دار المعرفة، ص۴۶۶.
[۲] أضواء البيان، دارالفكر، ج۱، ص۴۶
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
پینوشت
[1]. ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقين [بقره/2] آن كتاب با عظمتى است كه شك در آن راه ندارد و مايه هدايت پرهيزكاران است.
[2]. «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي هِيَ أَقْوَمُ [اسراء/9] اين قرآن، به راهى كه استوارترين راههاست، هدايت مىكند.»
[3]. حسن بن على، امام يازدهم (عليه السلام)؛ التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري (عليه السلام)، تاریخ شهادت: 260ق، محقق / مصحح: مدرسه امام مهدى (عليه السلام)، ناشر: مدرسة الإمام المهدي (عجل الله تعالى فرجه الشريف)، قم، سال چاپ: 1409 ق، ص300
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
❓❓❓❓❓❓
سؤال
آیا خدا دروغ (معمولی یا مصلحتی) میگوید؟ میشه بگیم چون خدا بینیازه، پس نیازی به دروغ و دروغ مصلحتی گفتن هم نداره؟
📌📌📌📌📌📌
پاسخ
◀️خداوند متعال حق است (هُوَ الحق)، کلامش، رسولش، کتابش، وعدهها و وعیدهایش و خلاصه کلّ خلقتش "حق" است:
«وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ – اوست کسی که آسمانها و زمین را به حق آفرید / الأنعام، 73» - «إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا – ما تو را به حق بشارت و انذار دهنده فرستادیم / البقره، 119» - «قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ - بگو آن (وحی - کتاب) را روح القدس از طرف پروردگارت به حق فرود آورده / النّحل، 102» و ... .
📌پس چون اصل و ذات دروغ چه مصلحتی و چه غیر مصلحتی باطل است، و باطل به حق راه ندارد، فرض و گمان دروغ از ناحیه خداوند متعال باطل است و با "سبّوحیت – منزه و مبرا بودن او از نقص و کاستی و عیب"، منافات و تعارض دارد.
🌷خداوند متعال نه تنها غنی است و نیازی ندارد، بلکه "سبحان" است، یعنی مبرا از هر نقص و عیب و نیازی. چنان که یک جمله از خداوند متعال به کسی نرسیده که دروغ واقعی یا مصلحتی باشد!
◀️اینها را شائبه میکنند تا القا نمایند: بسیاری از مسائلی که خداوند متعال راجع به معاد فرموده است، دروغ مصلحتی است تا مردم بترسند و آدم بشوند، وگرنه آن طرف خبری نیست!
◀️●- متأسفانه اصطلاح دروغ مصلحتی، نه تنها درست معنا و فهمیده نشده، بلکه مورد سوء استفاده قرار گرفته است و برخی گمان میکنند که هر کجا منافعشان ایجاب کرد، میتوانند تحت عنوان "مصلحت" دروغ بگویند! در صورتی که چنین نیست، بلکه ما انسان، محدود، نیازمند و مواجه با هزاران هزار مسئله هستیم.
◀️*- فرض کنید از صبح که از خانه در آمدید، تا غروب که بازگشتید، ده مسئله ناخوشایند و مشکل برای شما پیش آمده است، اما با نشاط و بشاش وارد خانه میشوید و تبسم هم بر لب دارید، تا ناراحتیهای کاری و بیرونی، به خانه و بقیه منتقل نشود. خب، کلّ این ظاهر و قیافه دروغ است.
◀️*- فرض کنید که کلی مشکل و ناراحتی کاری داشتید، به فرض سر درد هم دارید، همسر یا مادر شما، از احوالتان میپرسد و پاسخ میدهید که "خوبم"! خب این یک نوع دروغ است.
*- فرض کنید که میان دو دوست مؤمن اختلافی افتاده و شما نزد یکی از آنها میروید و او زبان به گله، شکایت و غیبت از دوستش میگشاید؛ سپس نزد دیگری میروید و او میپرسد: «آیا فلانی، از من نزد تو بدگویی نکرد؟» خب، چه باید بگویید؟ باید راستش را بگویید تا اختلاف و کینه و دشمنی بیشتر شود؟ پس، میتواند بگویید: «خیر، اتفاقاً بسیار هم تو را دوست دارد»؛ که کلمه "خیر" در اینجا دروغ است، اما واقعاً این دو یکدیگر را دوست دارند که از هم گلهمند شدهاند.
◀️*- فرض کنید که دشمنان در جنگ، رزمندهای، افسری یا نیروی مطلعی را به اسارت گرفتند؛ آیا هر چه از او میپرسند، باید راستش را بگوید و اطلاعات را به دشمن بدهد؟!
پس، این موارد، فرق دارد با این که هر کسی، در هر کجا که منافعش ایجاب کرد، تحت عنوان مصلحت، دروغ بگوید. چنین کاری اصلاً مصلحت نیست، بلکه او این اصطلاح را برای توجیه و تطهیر خودش به کار میبرد.
📌●- بنابراین، اولاً خداوند سبحان به هیچ وجهی و به هیچ وجهی دروغ نمیگوید، و ثانیاً "دروغ مصلحتی"، این نیست که برخی آن را دستاویز خود کردهاند.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
AUD-20210108-WA0003.mp3
2.34M
دوری از گناه و تقویت اعتقادات
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
﷽
💠 خدايا پناه به تو مى برم از طغیان حرص و افروختن خشم ، و چيرگى #حسد ، و ضعف شكيبايى و كمى قناعت ، و تندخويى ، و مبالغه در طلب لذات و تعصب بر باطل .
و پيروى هوا و سرپيچى از راه راست و خواب #غفلت ، و كوشش كردن بيش از حاجت ، و برگزيدن باطل بر حق ، و اصرار بر #گناه ، و خرد شمردن معصيت ، و بسيار شمردن طاعت . 💠
▫️ فرازی از دعای هشتم #صحیفه_سجادیه ▫️
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
audio_2020-12-16_10-05-44-[AudioTrimmer.com].ogg
13.73M
💠 #بیان_مبین در فضائل #امیرالمومنین_علیه_السلام 1⃣
🔈 استاد محترم علی نظامی همدانی
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
❓❓❓❓❓
شبهه:
چرابرخلاف سنّت پيامبر(ص) شما شيعيان نمازظهر وعصر را باهم ونمازمغرب وعشاراباهم ميخوانيد؟
پاسخ:
📌📌📌📌📌
◀️بر خلاف سنّت رسول الله(صلي الله عليه وآله) نمي باشد؛ چون ايشان گاهي اين نمازها را جمع و گاهي جداگانه مي خوانده اند. مثلا درصحيح مسلم در باب «الجمع بين الصلاتين في الحضر» از ابن عباس نقل شده كه گفت: «بدون خوف و ترس و در غير سفر، رسول خدا(صلي الله عليه وآله)نمازهاي ظهر و عصر را جمع و نمازهاي مغرب و عشا را جمع ادا مي كردند.»[1] مجدّداً در همان صحيح مسلم و نيز امام حنبل در جزء اوّل مسند از ابن عباس نقل كرده اند: «با پيامبر خدا(صلي الله عليه وآله) هشت ركعت نماز ظهر و عصر و هفت ركعت نماز مغرب و عشا را به طور جمع ادا نموديم.» [2]
◀️بالاخره چندين حديث از ابن عباس درباره جمع خواندن نماز ظهر و عصر و نيز مغرب و عشا نقل شده است. براي مثال: «پيامبر خدا(صلي الله عليه وآله) در حال اقامت در مدينه، نه در حال مسافرت، هفت ركعت (نماز مغرب و عشا با هم) و هشت ركعت (نماز ظهر و عصر با هم) نماز گزارد.» [3] احمد حنبل در مسند از سعيد بن جبير از ابن عباس روايت مي كند كه گفت: «پيامبر خدا(صلي الله عليه وآله) بدون آن كه در حالت خوف و ترس، يا در حال سفر باشد نماز ظهر و عصر را جمع خواند.» [4] در جايي ديگر گفته است: «پيامبر خدا(صلي الله عليه وآله)بدون آن كه در حالت خوف و ترس باشد، يا باران ببارد، نماز ظهر و عصر را جمع خواند.»[5] ابو زبير دليل جمع خواندن نماز توسط پيامبر را از سعيد بن جبير سؤال نمود، او گفت: من همين سؤال را از ابن عباس پرسيدم و او پاسخ داد: «به اين جهت جمع مي خواند تا احدي از امتش در سختي و مشقت نباشند.»[6]
◀️همچنين در صحيح مسلم از قول عبدالله ابن شفيق مي گويد: روزي بعد العصر، ابن عباس براي ما خطبه مي خواند و سخنراني مي كرد. سخنش به درازا كشيد و همچنان براي ما صحبت مي نمود تا اين كه آفتاب غروب كرد و ستاره ها ظاهر شدند. صداي مردم بلند شد: «الصلاة، الصلاة» ابن عباس اعتنايي نكرد. در همين حال مرد ديگري نداي «الصلاة، الصلاة» سرداد. ابن عباس رو به او نمود و گفت: «مادر مرده، مرا سنت ياد مي دهي؟ من خودم ديدم كه پيامبر خدا نمازهاي ظهر و عصر و نمازهاي مغرب و عشا را جمع مي خواند.»[7] سپس عبدالله بن شفيق مي گويد: چون اين حرف برايم غير قابل قبول بود و گران آمد، نزد ابو هريره رفتم و او نيز گفته هاي ابن عباس را تأييد كرد.
◀️هر چند اخبار و روايات بسياري در اين باب نقل شده، ليكن همين كه بابي به نام «جمع بين الصلاتين» اختصاص يافته و احاديث مربوطه در اين باب نقل گرديده، محكم ترين دليل و برهان بر جواز جمع خواندن نماز است. زيرا اگر غير از اين مي بود بايد باب مخصوصي به نام «جمع بين الصلاتين في السفر» يا «جمع بين الصلاتين في الحضر» اختصاص مي دادند تا احاديث مربوطه را تفكيك نمايند.
◀️از طرفي ديگر، بخاري همين احاديث را در صحيح خود آورده، ليكن به دلايل نامعلومي و با زبردستي آن ها را از محل «جمع بين الصلاتين» به محل ديگري مثل «باب تأخير الظهر إلي العصر من كتاب مواقيت الصلاة» و «باب ذكر العشاء والعتمة» و «باب وقت المغرب» انتقال داده است.
◀️در پايان ياد آوري اين نكته مهم مي باشد كه نمازها را جداگانه و هر يك را در وقت فضيلتش به جا آوردن به نظر بعضي از علماي شيعه بهتر و افضل است. از طرف ديگر، بعضي از علماي اهل تسنن از جمله شيخ الاسلام انصاري در شرح صحيح بخاري قسطلاني در شرح صحيح بخاري و جم غفيري جداگانه نماز خواندن را افضل ندانسته اند و آن را ترجيح بلا مرجح و خلاف ظواهر احاديث خوانده اند [8] .
[1] - صحيح مسلم ج 2 ، شبهاي پيشاور ص 109
[2] - سبل السلام، ج2، ص43؛ معجم الكبير، ج12، ص65؛ شبهاي پيشاور، ص109: «صلّيت مع النبيّ ثمانياً جمعاً و سبعاً جمعاً».
[3] - صحيح مسلم، ج2، ص153؛ شبهاي پيشاور، ص109: «صلي رسول الله(صلي الله عليه وآله) في الْمَدينةِ مُقِيماً غَير مُسافر سَبعاً وَ ثَمانياً».
[4] - صحيح مسلم، ج2، ص151؛ كتاب الموطأ، ج1، ص144؛ كتاب الامام، ج7، ص216؛ شبهاي پيشاور، ص109: «صلّي رسول الله(صلي الله عليه وسلم) الظهر و العصر جمعاً بالمدينة في غير خوف و لا سفر».
[5] - مسند احمد، ج1، ص223؛ صحيح مسلم، ج2، ص152؛ شبهاي پيشاور، ص110: «صلّي رسول الله(صلي الله عليه وسلم)الظهر و العصر جمعاً بالمدينة في غير خوف و لا مطر».
[6] - فتح الباري، ج2، ص20، ص151؛ مسند احمد، ج1، ص283؛ شبهاي پيشاور، ص110: «أَرَادَ أَنْ لاَ يَحْرَجَ أَحَدٌ مِنْ أُمَّتِهِ».
[7]- صحيح مسلم، ج2، ص152؛ مسند احمد، ج1، ص251؛ شبهاي پيشاور، ص109
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
درد فراق، ساده مداوا نمیشود
باید به هم رسید و الا نمیشود
+++
از شنبه بستهایم به جمعه دخیل اشک
تا تو نیایی این گرهها وا نمیشود...
اللهم عجل لولیک الفرج...
🌷🌷🌷
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
1608570492128.pdf
17.85M
✅ #صعود_چهل_ساله
💠 همزمان با نزدیک شدن به دهه فجر، فایل pdf کتاب #صعود_چهل_ساله تقدیم تان میشود.
🔰 این کتاب که ما حصل ۱۷ هزار ساعت کار پژوهشی و بررسی ۱۹ هزار #آمار_بینالمللی است، دستاورد های جمهوری اسلامی #ایران را در دوران #چهل_سالگی_انقلاب بیان میکند و الحمد لله مورد تحسین و عنایت بسیاری از بزرگان واقع شده است.
12.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بمناسبت #ساگرد_پیروزی_انقلاب_اسلامی
✅ صعود 40 ساله
✅ تور دستاوردها راه بیاندازید
✅ به مردم بگوئید .......
s_330431.mp3
3.1M
🌷🌷🌷🌷
اللهم عجل لولیک الفرج
🌷🌷🌷🌷
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
عدالت خداوند چگونه سازگار است با اين که مردم در يک زمان از حضور چند معصوم بهره مند شوند و در زمان ما امام غائب باشد و از حضور امام بي بهره باشيم؟.mp3
10.03M
سوال: 942
#ما_چه_گناهی_کردیم
❓عدالت خداوند چگونه سازگار است با اين که مردم در يک زمان از حضور چند معصوم بهره مند شوند و در زمان ما امام غائب باشد و از حضور امام بي بهره باشيم؟
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
👇👇👇
♨️سوال:
🔰در قرآن هدف خلقت عبادت بيان شده اولا خدا چه نيازي به عبادت داشته که اين همه انسان خلق کرده در حاليکه ميتونست فرشته خلق کنه؟
🔰ثانيا وقتي خدا نيازي به عبادت نداره پس چرا ما رو خلق کرده اگه نخوايم رشد کنيم و به کمال برسيم چي؟
✍️پاسخ:
✅براي درك حقيقت هدف خداوند تذكر اين نكته ضروري است كه ما دو هدف داريم: يکي هدف فعل و ديگري هدف فاعل. بين اين دو تفاوت وجود دارد. به اين مثال توجه نماييد:
صنعتگري موتوري را مي سازد که قادر به حرکت با سرعت 800 کيلومتر در ساعت است. هدف اين موتور که فعل صنعتگر است، رسيدن به سرعت مورد نظر است. اما هدف اصلي سازنده موتور، نشان دادن توانمندي خود يا رسيدن به شهرت و مانند آن است.
📌با اين توضيح بايد گفت که فارغ از هدف خداوند در خلقت عالم و اقتضاي ذات و صفاتش، اين عالم هم مسير و مقصدي را در پيش دارد که هدف آن به شمار مي رود.
📌اين هدف، تکامل انسان و رسيدن به غايت نهايي ذات انساني اوست.
در آيات قرآن هدف خلقت انسان را چند امر بيان مي فرمايد :
◀️1- آزمايش « الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَکُمْ أَيُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ»
◀️2- عبادت «ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون»
💐 از اين امر مي توان نتيجه گرفت که غايت حکيمانه اي که خداوند در مسير خلقت عالم در نظر گرفته، تکامل انسان و رسيدن او به درجات والاي وجودي و در نهايت، بهره مندي او از اين کمالات و رشد و پيشرفت آدمي است.
👌انسان با شکوفا شدن استعداد هايش در مسير عبوديت و بندگي خدا به تکامل رسيده و امور رحمت عام و خاص خداي تعالي واقع مي شود.
👌پس هدف هر انسان در زندگي: سر بلند بيرون آمدن از آزمايش ها و سختي ها ، عبادت خدا و بندگي و عبودي خالصانه الله ، مورد رحمت الهي واقع شدن و رسيدن به مرتبه بالاي بهشت که همان قرب الهي است.
👌اگر خدا برای انسان عبادت کردن را واجب کرده است در همین مسیر است به این معنی که با عبادت استعداد های انسان در رسیدن به کمالات الهیه شکوفا شده و به مقام قرب و بندگی می رسند و هر چقدر عبادت و عبودیت کامل تر باشد اشتداد وجودی انسان و رسیدن به قرب الهی بیشتر خواهد بود.
📌رسیدن به کمال چیزی نیست که بخواهد و یا نخواهد بلکه هر موجودی کمال را طلب می کند و انسان بالفطره کمال طلب است.
عبادت ، امتحان و ... اهداف میانی خلقت وجود انسان است و با این دو انسان به آن هدف نهایی که همان رحمت و قرب است واصل می گردد پس اگر عبادتی هست امتحانی هست وسیله ای است برای رسیدن به این هدف نهایی که همان قرب الهی و رسیدن به رحمت واسعه الهی است.
🌷🌷🌷
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
📣اطلاعیه
موسسه کلامی احیاء با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان همدان برگزار می کند.
❇️ نشست علمی با موضوع
" اباحی گری در عصر ما، چالش ها و راهکارها "
🎙 سخنران : حجت الاسلام والمسلمین استاد علی نصیری
"استاد درس خارج حوزه علمیه قم و استاد تمام دانشگاه، مولف ده ها مقاله علمی پژوهشی، کتب درسی و غیره.
📆 تاریخ: سه شنبه ١٣٩٩/١١/١٤
🕰 ساعت ١١ صبح
🖥 لینک ورود به درگاه مجازی نشست👇🌷
🌐https://ac.whc.ir/r4rw2wrc5qfx/
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان.
#معاونت_پژوهش_حوزه_علمیه_خواهران_استان_همدان.