eitaa logo
إحیاءُ الأموات
147 دنبال‌کننده
78 عکس
46 ویدیو
1 فایل
مجموعه معارفی بَيْتُ اَلْمَقْدِس👇 صحیفه فاطمیه "سلام الله علیها" @sahife_fatemieh القرآن الکریم @alquran_olkarim قاهر العدو (تولی و تبری) @Ghaher_Aladov معارف رضویه @maaref_razavieh احیاء الاموات @ehyaol_amvat
مشاهده در ایتا
دانلود
✔انس میّت مومن با زائر قبرش روایت اول 🔹️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ‏ فِي زِيَارَةِ الْقُبُورِ قَالَ إِنَّهُمْ يَأْنَسُونَ بِكُمْ فَإِذَا غِبْتُمْ عَنْهُمُ‏ اسْتَوْحَشُوا. 🔸️امام صادق سلام اللّه علیه در مورد زیارت قبور فرمود: همانا آن ها با شما انس می گیرند، پس زمانی که از نزد آن ها بروید احساس وحشت می کنند. 📚كافي، ج‏۵، ص: ۵۶۴ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۲۲۲ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
✔سوره رعد 🔹️امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: هركس سوره رعد را بسيار بخواند، خداوند هرگز او را با صاعقه هلاک نمی سازد، هر چند كه از دشمنان اهل بيت سلام اللّه علیهم أجمعین باشد، و اگر مومن باشد خداوند او را بدون حساب وارد بهشت می كند و شفاعت او درباره همه افراد خاندان و برادرانش پذيرفته می شود. 📚ثواب الاعمال و عقاب الاعمال (صفحه ۱۲۴ الی ۱۲۷) کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔عدم وجوب شرکت در تشییع جنازه برای کسی که آن را مشاهده می کند 🔹️وَ عَنْهُ (أَمیرِالمُومِنینَ) سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ‏ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ حَمْلِ الْجَنَازَةِ أَ وَاجِبٌ هُوَ عَلَى مَنْ شَهِدَهَا قَالَ لَا وَ لَكِنَّهُ خَيْرٌ مَنْ شَاءَ أَخَذَ وَ مَنْ شَاءَ تَرَكَ‏. 🔸️از امیرالمومنین سلام اللّه علیه در مورد حمل جنازه و این که آیا حمل جنازه بر هر کسی که آن را مشاهده کند واجب است، سوال شد. حضرت فرمود: خیر، ولی حمل جنازه عمل نیکویی است، هرکس بخواهد آن را انجام می‌دهد و هرکس نخواهد می‌تواند آن را ترک نماید. 📚بحار الأنوار، ج‏۷۸، ص: ۲۵۸ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔استحباب استفاده از پاک ترین اموال برای خرید کفن 🔹️أَنَّ مَوْلَانَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِما قَالَ قَبْلَ وَفَاتِهِ مَا هَذَا لَفْظُهُ‏: إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ مُهُورُ نِسَائِنَا وَ حَجُّ صَرُورَتِنَا وَ أَكْفَانُ مَوْتَانَا مِنْ أَطْهَرِ أَمْوَالِنَا وَ عِنْدِي كَفَنِي. 🔸️امام کاظم سلام اللّه علیه قبل از این که از دنیا برود فرمود: همانا ما خاندانی هستیم که مهریّه های زنانمان، حجّ نخستمان و کفن های امواتمان از پاکیزه ترین اموال خودمان تهیّه می‌شود و کفن من نیز نزد خودم می‌باشد. 📚فلاح السائل، ص: ۷۲ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️فضیلت دفن اموات در نجف اشرف روایت اول 🔹فِي كِتَابِ فَضْلِ الْكُوفَةِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى عُقْبَةَ بْنِ عَلْقَمَةَ قَالَ: اشْتَرَى أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ أَرْضاً مَا بَيْنَ الْخَوَرْنَقِ إِلَى الْحِيرَةِ إِلَى الْكُوفَةِ وَ فِي خَبَرٍ آخَرَ مَا بَيْنَ النَّجَفِ إِلَى الْحِيرَةِ إِلَى الْكُوفَةِ مِنَ الدَّهَاقِينِ بِأَرْبَعِينَ أَلْفَ دِرْهَمٍ وَ أَشْهَدَ عَلَى شِرَائِهِ قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ تَشْتَرِي هَذَا بِهَذَا الْمَالِ وَ لَيْسَ يَنْبُتُ حَظّاً فَقَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ: كُوفَانَ، كُوفَانَ، يُرَدُّ أَوَّلُهَا عَلَى آخِرِهَا، يُحْشَرُ مِنْ ظَهْرِهَا سَبْعُونَ أَلْفاً، يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَاشْتَهَيْتُ أَنْ يُحْشَرُوا مِنْ مِلْكِي.(۱) 🔸عقبة بن علقمه نقل می کند: امیرالمومنین سلام اللّه علیه مابین خورنق تا حیره و از آن جا تا کوفه، و در حدیثی مابین نجف تا حیره و از آن جا تا کوفه را از دهقانان به چهل هزار درهم خریداری کرد و بر خرید آن شهادت گرفت. عقبه نقل می کند که خدمت حضرت عرض کردم: ای امیرالمومنین، این زمین را با این قیمت می‌خری، درحالی که بهره و رشدی ندارد؟ حضرت فرمود: از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله شنیدم که می‌فرماید: کوفه، کوفه، اوّل آن به آخر آن باز می‌گردد، از پهنه آن هفتاد هزار نفر محشور می‌شوند که بدون حساب وارد بهشت می‌شوند، پس تمایل داشتم که از ملک من محشور شوند. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف بحارالانوار: «یرد اولها من آخرها» با تشدید بر بنای مجهول، کنایه از انتظام و آبادانی آن است و یا اشاره ای است به رجعت، زیرا اوّلین‌های این امّت که در آن دفن شده اند به سوی آخرینشان که امام قائم ارواحنا فداه و اصحاب او هستند باز می‌گردند، یا با تخفیف بر بنای معلوم، بر این معنای اخیر است و بر اساس این دو تقدیر محتمل است که کنایه از ویرانی و وقوع فتنه‌ها در آن باشد.(۲) (۱)📚وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۱۶۱ ، بحار الأنوار، ج‏۹۷، ص: ۲۳۱ (۲)📚بحار الأنوار، ج‏۹۷، ص: ۲۳۱ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔راحتی و نشاط قبل از مرگ روایت سوم 🔹️عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ‏، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ:‏ قَالَ لَهُ رَجُلٌ، إِنِّي خَرَجْتُ إِلى‏ مَكَّةَ فَصَحِبَنِي‏ رَجُلٌ وَ كَانَ‏ زَمِيلِي‏ فَلَمَّا أَنْ‏ كَانَ فِي بَعْضِ الطَّرِيقِ مَرِضَ وَ ثَقُلَ ثِقْلًا شَدِيداً فَكُنْتُ أَقُومُ عَلَيْهِ ثُمَّ أَفَاقَ حَتّى‏لَمْ يَكُنْ عِنْدِي‏ بِهِ بَأْسٌ فَلَمَّا أَنْ كَانَ‏ الْيَوْمُ الَّذِي مَاتَ فِيهِ أَفَاقَ فَمَاتَ فِي ذلِكَ الْيَوْمِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ مَا مِنْ مَيِّتٍ تَحْضُرُهُ‏ الْوَفَاةُ إِلَّا رَدَّ اللَّهُ عزّوجلّ عَلَيْهِ مِنْ سَمْعِهِ وَ بَصَرِهِ‏ وَ عَقْلِهِ لِلْوَصِيَّةِ أَخَذَ الْوَصِيَّةَ أَوْ تَرَكَ‏ وَ هِيَ الرَّاحَةُ الَّتِي يُقَالُ لَهَا رَاحَةُ الْمَوْتِ فَهِيَ حَقٌّ عَلى‏ كُلِّ مُسْلِمٍ. 🔸️حمّاد بن عثمان نقل می کند که شخصى خدمت امام صادق سلام اللّه علیه عرض كرد: من به همراه مردى در كجاوه‌اى به مكّه رفتيم، همسفرم در نيمه راه به شدّت بيمار شد، من از او پرستارى كردم و او را تيمار نمودم، چيزى نگذشت كه به هوش آمد تا آن‌جا كه گفتم خطر رفع شده است، ولى بعد از آن‌ که به هوش آمد ناگهان از دنيا رفت، این مسئله چگونه است‌؟ حضرت فرمود: هيچ‌كس به حال مرگ نمى‌افتد مگر آن‌كه خداى عزّوجلّ چشم و گوش و خرد او را به او بازمى‌گرداند تا وصيّت كند، خواه وصیّت را انجام دهد، خواه انجام ندهد، اين همان نشاطى است كه نام آن‌ را نشاط‍‌ پيش از مرگ نهاده‌اند. بر عهده هر مسلمانى حق است كه پيش از مرگ وصيّت كند. 📚كافي، ج‏۱۳، ص: ۳۱۶ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔قرار دادن محتضر به سمت قبله روایت اول 🔹️عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ يَقُولُ‏ إِذَا مَاتَ لِأَحَدِكُمْ مَيِّتٌ فَسَجُّوهُ‏ تُجَاهَ الْقِبْلَةِ.(۱) 🔸️سلیمان بن خالد نقل می کند: از امام صادق سلام اللّه علیه شنیدم که می فرماید: زمانی که یکی از شما شیعیان از دنیا رفت او را رو به قبله کنید. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف بحارالانوار: مشهور بین اصحاب، وجوب احکام متعلّق به میّت است. روبه قبله کردن، تغسیل، تکفین، نماز بر میّت و دفن او بر هر کسی که علم بر موت او پیدا می کند واجب است و وجوب آن کفایی می باشد و در این که آیا با علم مکلّفین به وقوع فعل بر وجه شرعی این وجوب ساقط می شود یا با ظنّ غالب آن ها به آن، در این مسئله دو قول وجود دارد که قول اوّل احوط دو قول است و اگر چه قول به ساقط شدن آن در زمانی که علم به توجّه جماعتی از مسلمین به اتیان آن مخصوصا همراه با وثوق به بعضی از آن ها باشد خالی از قوّت نیست. برخی از متاخّرین به شهادت دو عادل در ساقط شدن اکتفا کرده اند، در زمانی که آن دو نفر شهادت بدهند که این افعال واقع شده است.(۲) 📚(۱)كافي، ج‏۵، ص: ۳۳۷ ، وسائل الشيعة، ج‏۲، ص: ۴۵۳ 📚(۲)بحار الأنوار، ج‏۷۸، ص: ۲۴۹ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
◾️آجرک الله یا بقیة الله کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔غفلت از مرگ 🔹️فلاح السائل فِي كِتَابِ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْأَشْعَثِ بِإِسْنَادِهِ أَنَّ مَوْلَانَا عَلِيّاً سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: مَا رَأَيْتُ إِيمَاناً مَعَ يَقِينٍ أَشْبَهَ مِنْهُ بِشَكٍّ عَلَى هَذَا الْإِنْسَانِ إِنَّهُ كُلَّ يَوْمٍ يُوَدِّعُ إِلَى الْقُبُورِ وَ يُشَيِّعُ وَ إِلَى غُرُورِ الدُّنْيَا يَرْجِعُ وَ عَنِ الشَّهْوَةِ وَ الذُّنُوبِ لَا يُقْلِعُ فَلَوْ لَمْ يَكُنْ لِابْنِ آدَمَ الْمِسْكِينِ ذَنْبٌ يَتَوَكَّفُهُ وَ لَا حِسَابٌ يَقِفُ عَلَيْهِ إِلَّا مَوْتٌ يُبَدِّدُ شَمْلَهُ وَ يُفَرِّقُ جَمْعَهُ وَ يؤتم [يُوتِمُ‏] وُلْدَهُ لَكَانَ يَنْبَغِي لَهُ أَنْ يُحَاذِرَ مَا هُوَ فِيهِ بِأَشَدِّ النُّصُبِ وَ التَّعَبِ وَ لَقَدْ غَفَلْنَا عَنِ الْمَوْتِ غَفْلَةَ أَقْوَامٍ غَيْرِ نَازِلٍ بِهِمْ وَ رَكَنَّا إِلَى الدُّنْيَا وَ شَهَوَاتِهَا رُكُونَ أَقْوَامٍ قَدْ أَيْقَنُوا بِالْمُقَامِ وَ غَفَلْنَا عَنِ الْمَعَاصِي وَ الذُّنُوبِ غَفْلَةَ أَقْوَامٍ لَا يَرْجُونَ حِسَاباً وَ لَا يَخَافُونَ عِقَاباً. 🔸️مولای ما حضرت علی سلام اللّه علیه فرمود: هیچ ایمانِ توام با یقینی ندیدم که برای این انسان به شک شبیه تر باشد، او هر روز مردگان را به سوی قبرها تودیع و تشییع می کند و با این حال باز به دنیای فریبنده روی می‌آورد و از شهوت و گناهان دست نمی کشد. اگر برای آدمی زاده بینوا نه گناهی بود که منتظر عقاب آن باشد و نه حساب و کتابی در کارش بود، به جز همین مرگ که اجتماعِ او را پراکنده و جمعش را متفرّق و فرزندانش را یتیم می‌کند، بی گمان سزاوار بود که بر حذر باشد از سرایی که او در آن دچار شدیدترین تلاش و خستگی است؛ و یقینا ما از مرگ مانند غفلت اقوامی که گویا مرگ بر آنان فرود نخواهد آمد غافل گشته و به دنیا و شهوات آن تکیه داده ایم، مانند تکیه اقوامی که به ماندن یقین دارند؛ و از معاصی و ذنوب غفلت ورزیده ایم، مانند غفلت اقوامی که امید حسابرسی و ترس از عقاب خدا را ندارند. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف بحارالانوار: ممکن است ضمیر در «منه» به مرگ برگردد که در روایت به آن اشاره شده است و یا این که ضمیر به قرینه مقام به معلوم برگردد. عبارت «علی الانسان» متعلّق به «أشبه» است و به نظر می‌رسد چیزی از آن حذف شده است. «التوکف» یعنی توقّع و انتظار عقاب را می‌کشد.(۲) 📚(۱)بحار الأنوار، ج‏۶، ص: ۱۳۷ 📚(۲)بحار الأنوار، ج‏۶، ص: ۱۳۷ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔کیفر و پاداش کسی که از خود چیزی به یادگار بگذارد روایت دوم 🔹️عَنْ إِسْمَاعِيلَ الْجُعْفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ يَقُولُ‏ مَنْ سَنَّ سُنَّةَ عَدْلٍ فَاتُّبِعَ كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْ‏ءٌ وَ مَنْ سَنَّ سُنَّةَ جَوْرٍ فَاتُّبِعَ كَانَ لَهُ مِثْلُ وِزْرِ مَنْ عَمِلَ بِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْ‏ءٍ. 🔸️امام باقر سلام اللّه علیه فرمود: هرکس روش و سیره عادلانه ای که مردم از آن تبعیّت کنند را مرسوم کند، برای او اجری مثل اجر هر کسی که به آن عمل می‌کند وجود دارد، بدون این که از اجر آن ها چیزی کم شود؛ و هرکس روش و سیره ظالمانه ای که مردم از آن تبعیّت کنند را مرسوم کند، برای او باری مثل بار هر کسی که به آن عمل می‌کند وجود دارد، بدون این که از بار آن ها چیزی کم شود. 📚بحار الأنوار، ج‏۶۸، ص: ۲۵۸ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac