#آماده_شدن_برای_مرگ
✔شعر منسوب به امام صادق سلام اللّه علیه در مورد آمادگی برای مرگ
🔹️عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَمَّنْ سَمِعَ الصَّادِقَ قَالَ كَانَ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ يَقُولُ:
اعْمَلْ عَلَى مَهَلٍ فَإِنَّكَ مَيِّتٌ وَ اخْتَرْ لِنَفْسِكَ أَيُّهَا الْإِنْسَانُ
فَكَأَنَّ مَا قَدْ كَانَ لَمْ يَكُ إِذْ مَضَى كَأَنَّ مَا هُوَ كَائِنٌ قَدْ كَانَ.
🔸️راوی می گوید که امام صادق سلام اللّه علیه همواره می فرمود:
از این فرصتی که هست استفاده کرده و عمل کن که قطعا خواهی مرد.
و ای انسان مختار برای خود هرچه میخواهی انتخاب کن.
آن چه گذشته گویی اصلا واقع نشده است.
و آن چه که واقع خواهد شد گویی الان واقع شده است (چون حتما خواهد آمد).
📚احیاء الاموات ص ۶۹. بحار الأنوار، ج ۶۸، ص: ۲۶۵
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/ehyaol_amvat
#وصیّت
✔بعد از براء بن معرور وصیّت به یک سوم اموال سنّت شد
🔹️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: كَانَ الْبَرَاءُ بْنُ مَعْرُورٍ الْأَنْصَارِيُ بِالْمَدِينَةِ وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِمَكَّةَ وَ إِنَّهُ حَضَرَهُ الْمَوْتُ وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِمَكَّةَ وَ أَصْحَابُهُ وَ الْمُسْلِمُونَ يُصَلُّونَ إِلَى بَيْتِ الْمَقْدِسِ وَ أَوْصَى الْبَرَاءُ إِذَا دُفِنَ أَنْ يُجْعَلَ وَجْهُهُ إِلَى تِلْقَاءِ النَّبِيِّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ إِلَى الْقِبْلَةِ وَ أَوْصَى بِثُلُثِ مَالِهِ فَجَرَتْ بِهِ السُّنَّةُ.
🔸️امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: براء بن معرور انصاری در شهر مدینه و رسول خدا صلّی اللّه علیه وآله در مکّه بود، براء بن معرور در حال احتضار قرار گرفت و در آن حال پیامبر صلّی اللّه علیه وآله و یارانش به همراه مسلمانان در مکّه بودند و به سوی بیت المقدس نماز می خواندند.
براء وصیّت کرد، زمانی که دفن می شود رویش به سوی پیامبر صلّی اللّه علیه وآله قرار داده شود و به یک سوم اموالش وصیّت کرد و این کار تبدیل به سنّت گشت.
📚احیاء الاموات ص ۱۶۲. كافي، ج ۱۳، ص: ۳۳۶
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/ehyaol_amvat
#احتضار
ج: وظایف شخص محتضر
✔خوف و رجا در حال احتضار
🔹️عَنْ أَنَسٍ قَالَ: مَرِضَ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ فَأَتَاهُ النَّبِيُّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ يَعُودُهُ فَوَافَقَهُ وَ هُوَ فِي الْمَوْتِ فَقَالَ كَيْفَ تَجِدُكَ قَالَ أَجِدُنِي أَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّي وَ أَتَخَوَّفُ مِنْ ذُنُوبِي فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مَا اجْتَمَعَتَا فِي قَلْبِ عَبْدٍ فِي مِثْلِ هَذَا الْمَوْطِنِ إِلَّا أَعْطَاهُ اللَّهُ رَجَاءَهُ وَ آمَنَهُ مِمَّا يَخَافُهُ.
🔸️انس نقل می کند: مردی از انصار بیمار گشت، پیامبر صلّی اللّه علیه وآله به عیادت او آمد و آمدن ایشان با حالت احتضار آن مرد همراه گشت، حضرت فرمود: احوال خود را چگونه مییابی؟ عرض کرد: خود را در حالی میبینم که به رحمت پروردگار امیدوار و برگناهانم بیمناکم. پیامبر صلّی اللّه علیه وآله فرمود: این دو حال در چنین موقعیتی در قلب هیچ بنده ای جمع نمی¬گردد مگر این که خداوند امیدواریش را به او بخشیده و از آن چه بیمناک است او را در امان نگه میدارد.
📚احیاء الاموات ص ۲۲۱. بحار الأنوار، ج ۷۸، ص: ۲۳۹
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/ehyaol_amvat
هدایت شده از نفحات (استاد قاسمی)
#اعمال
#قیامت
🔴 حجت الاسلام و المسلمین استاد #حاج_شیخ_سعید_قاسمی "حفظه الله تعالی":
امیرالمومنین "سلام الله علیه" شاهد اعمال انسان است، ما روز قیامت می خواهیم با حضرت زهرا، با رسول خدا، با امیرالمومنین "صلوات الله علیهم" رو در رو بشویم به آن ها بگوییم چه کردیم؟ این اعمال ماست، این نامه عمل ماست، شرمندگی ندارد؟ آدم از بچه خودش حیا می کند خجالت می کشد، حالا امیرالمومنین و اهل بیت و رسول خدا شاهد تمام لحظات زندگی ما بوده اند، ما چه جوابی به آن ها بدهیم؟
╭────────┈•✾••┈┈
@ostad_ghasemi_nafahat
╰────┈•✾••┈┈
#تغسیل
✔نحوه انجام غسل
روایت پنجم
🔹️وَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِما أَنَّهُ قَالَ: غُسْلُ الْمَيِّتِ ثَلَاثُ غَسَلَاتٍ غَسْلَةٌ بِالْمَاءِ وَ السِّدْرِ وَ غَسْلَةٌ بِالْمَاءِ وَ الْكَافُورِ وَ الثَّالِثَةُ بِالْمَاءِ مَحْضاً وَ كُلُّ غَسْلَةٍ مِنْهَا كَغُسْلِ الْجَنَابَةِ يَبْدَأُ فَيُوَضِّئُ كَوُضُوءِ الصَّلَاةِ ثُمَّ يُمِرُّ الْمَاءَ عَلَى جَسَدِهِ كُلِّهِ وَ يُقَلِّبُهُ لِجَنْبِهِ وَ لَا يُجْلِسُهُ فَإِنَّهُ إِذَا أَجْلَسَهُ انْدَقَّ ظَهْرُهُ وَ لَكِنْ يُقَلِّبُهُ لِجَنْبَيْهِ وَ يَغْسِلُ ظَهْرَهُ وَ هُوَ كَذَلِكَ وَ يُمِرُّ يَدَيْهِ عَلَى سَائِرِ جَسَدِهِ كَمَا يَفْعَلُ الْجُنُبُ إِذَا اغْتَسَلَ.
🔸️امام صادق سلام اللّه علیه فرمود:
میّت سه مرتبه غسل داده میشود: یک بار با آب و سدر، بار دوم با آب و کافور، و بار سوم با آب خالص. شیوه غسل در هر مرحله مانند غسل جنابت است. غاسل، میّت را ابتدا مانند وضوی نماز، وضو میدهد، سپس آب را بر تمام اعضای میّت جاری میسازد و او را در حالت نشسته قرار نمی دهد، بلکه او را به پهلو قرار میدهد، چرا که اگر نشانده شود کمرش میشکند. بنابراین میّت را بر دو پهلو زیر و رو میکند و پشتش را غسل داده و دست خود را بر روی سایر اعضای میّت میکشد، آن گونه که جنب هنگام غسل چنین میکند.
📚احیاءالاموات ص ۳۳۹. بحار الأنوار، ج ۷۸، ص: ۳۰۸
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/ehyaol_amvat
قسمت 6.mp3
31.79M
دوره عجایب مرگ و عالم برزخ
🎙استاد شیخ حسین انصاریان حفظه الله
🔻قسمت ۶
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/ehyaol_amvat
#تکفین
✔عدم جواز تکفین میّت در حریر
🔹️وَ عَنْ عَلِيٍّ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نَهَى، أَنْ يُكَفَّنَ الرِّجَالُ فِي
ثِيَابِ الْحَرِير.
🔸️امیرالمومنین سلام اللّه علیه فرمود: همانا رسول خدا صلّی اللّه علیه وآله نهی فرمود از این که میّت در لباس حریر کفن شود.(۱)
شرح علّامه مجلسی رحمةاللّه علیه در کتاب شریف بحارالانوار: این فرموده امام علی سلام اللّه علیه که پیامبر صلّی اللّه علیه وآله استفاده از حریر را برای کفن مردان ممنوع کرده است، چنین شائبه ای ایجاد میکند که کفن کردن زنان در حریر جایز است، ولی نظر مشهور در بین فقها عمومیّت تحریم استفاده از حریر است، چنان که اغلب روایات نیز بر این نکته دلالت میکنند و اثبات جواز استفاده از حریر برای کفن زنان با استناد به حدیث مذکور مشکل است، هر چند در دلالت داشتن این حدیث بر چنین نکته ای نیز ضعف وجود دارد و علّامه در النّهایه چنین پنداشته که استفاده از حریر برای کفن زنان مکروه است، چرا که استفاده از حریر در حال حیات برای آنان مباح می باشد، و سستی این نظر بر کسی پوشیده نیست.(۲)
نکته: برخی از فقها استفاده از حریر غیر خالص را مشروط به شرایطی جایز دانسته اند.
(۱)📚احیاء الاموات ص ۳۷۹. بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۳۳۴
(۲)📚بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۳۳۴
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/ehyaol_amvat
هدایت شده از نفحات (استاد قاسمی)
#عمر
#اعمال
#کمال
🔴 حجت الاسلام و المسلمین استاد #حاج_شیخ_سعید_قاسمی "حفظه الله تعالی":
ارزش این عمر را کسی میداند که الان جسمش در قبر است، روحش در برزخ، از او اگر بپرسیم که عمر چقدر ارزش دارد، او میتواند به ما جواب بدهد؟
عمل صالح و تمام این اعمال ما باید مقدمهای برای رسیدن به قرب به معصومین "صلوات الله علیهم" بشود.
╭────────┈•✾••┈┈
@ostad_ghasemi_nafahat
╰────┈•✾••┈┈
#تشییع
✔️در هنگام تشییع راه رفتن در پشت و طرفین جنازه با فضیلت تر است
روایت پنجم
🔹️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَمْشِيَ مَمْشَى الْكِرَامِ الْكَاتِبِينَ فَلْيَمْشِ جَنْبَيِ السَّرِيرِ.(۱)
🔸️امام باقر سلام اللّه علیه فرمود: هركس دوست دارد در تشییع جنازه همراه كرام الكاتبين(۲) راه برود، بايد در طرفین تابوت حركت كند.
نکته: برخی از فقها قائل هستند که ظاهر، کراهت راه رفتن در مقابل جنازه، خصوصا جنازه غیر مومن است، و برخی به افضل بودن حرکت در پشت جنازه، نسبت به طرفین، قائل می باشند.
📚احیاءالاموات ص ۴۵۰ ، ۴۵۱. كافي ج ۵، ص ۴۴۳. وسائل الشيعة ج ۳، ص ۱۴۸. بحار الأنوار ج ۷۸، ص ۲۶۳.(۱)
📌همان طور که این دو فرشته در زمان حیات انسان نیز به همین صورت همراه او هستند.(۲)
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/ehyaol_amvat
#نماز_میّت
✔شوهر بر همه نزدیکان زن جهت نماز خواندن بر او مقدّم است
روایت دوم
🔹️عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: قُلْتُ لَهُ الْمَرْأَةُ تَمُوتُ مَنْ أَحَقُ بِالصَّلَاةِ عَلَيْهَا قَالَ زَوْجُهَا قُلْتُ الزَّوْجُ أَحَقُّ مِنَ الْأَبِ وَ الْوَلَدِ وَ الْأَخِ قَالَ نَعَمْ وَ يُغَسِّلُهَا.
🔸️ابی بصیر نقل می کند که خدمت امام صادق سلام اللّه علیه عرض کردم: زمانی که زن وفات می¬کند چه کسی برای نماز خواندن بر او سزاوارتر است؟ حضرت فرمود: شوهرش. عرض کردم: شوهر از پدر و فرزند و برادر سزاوارتر است؟ حضرت فرمود: بله و او را غسل می دهد.
📚احیاءالاموات ص ۵۱۳. كافي، ج ۵، ص ۴۵۹ ، وسائل الشيعة، ج ۳، ص ۱۱۵
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/ehyaol_amvat
قسمت 7.mp3
31.79M
دوره عجایب مرگ و عالم برزخ
🎙استاد شیخ حسین انصاریان حفظه الله
🔻قسمت ۷
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/ehyaol_amvat
#تدفین
✔تعداد نفراتی که وارد قبر می شوند
روایت اول
🔹️عَنْ زُرَارَةَ: أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَنِ الْقَبْرِ كَمْ يَدْخُلُهُ قَالَ ذَاكَ إِلَى الْوَلِيِّ إِنْ شَاءَ أَدْخَلَ وَتْراً وَ إِنْ شَاءَ شَفْعاً.
🔸️زراره از امام صادق سلام اللّه علیه در مورد تعداد نفراتی که وارد قبر می-شوند پرسید. حضرت فرمود: این مسئله به اختیار ولیّ میّت است، اگر بخواهد یک نفر و اگر بخواهد دو نفر را وارد قبر می کند.(۱)
شرح علّامه مجلسی رحمةاللّه علیه در کتاب شریف مرآة العقول: این حدیث بر عدم تعیّن عدد مخصوص و جواز وارد شدن دو یا یک نفر در قبر دلالت دارد، که اختیار این مسئله با ولیّ میّت است و علّامه در منتهی می گوید: حدّ مشخصّی برای عدد کسانی که وارد قبر می شوند وجود ندارد.(۲)
(۱)📚احیاءالاموات ص ۵۷۷. كافي، ج ۵، ص ۴۹۴ ، وسائل الشيعة، ج3، ص ۱۸۴
(۲)📚مرآة العقول، ج ۱۴، ص ۹۰
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/ehyaol_amvat