🔰 خلاصه جلسه ۱ ایمان و کفر _ استاد رمضانی
📌 حدیث اول فصل طینت مومن و کافر (باب ایمان و کفر) مورد بررسی قرار گرفت؛ این فصل مشتمل بر ۷ حدیث است.
۱_ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ رَجُلٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ:
إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ اَلنَّبِيِّينَ مِنْ طِينَةِ عِلِّيِّينَ قُلُوبَهُمْ وَ أَبْدَانَهُمْ وَ خَلَقَ قُلُوبَ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ تِلْكَ اَلطِّينَةِ وَ جَعَلَ خَلْقَ أَبْدَانِ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ دُونِ ذَلِكَ وَ خَلَقَ اَلْكُفَّارَ مِنْ طِينَةِ سِجِّينٍ قُلُوبَهُمْ وَ أَبْدَانَهُمْ فَخَلَطَ بَيْنَ اَلطِّينَتَيْنِ فَمِنْ هَذَا يَلِدُ اَلْمُؤْمِنُ اَلْكَافِرَ وَ يَلِدُ اَلْكَافِرُ اَلْمُؤْمِنَ وَ مِنْ هَاهُنَا يُصِيبُ اَلْمُؤْمِنُ اَلسَّيِّئَةَ وَ مِنْ هَاهُنَا يُصِيبُ اَلْكَافِرُ اَلْحَسَنَةَ فَقُلُوبُ اَلْمُؤْمِنِينَ تَحِنُّ إِلَى مَا خُلِقُوا مِنْهُ وَ قُلُوبُ اَلْكَافِرِينَ تَحِنُّ إِلَى مَا خُلِقُوا مِنْهُ .
الکافي ج ۲، ص ۲
على بن الحسين عليه السّلام فرمود:به راستى خداى عز و جل پيامبران را از گل و سرشت آسمانى آفريد و دلهاى مؤمنان هم نيز از همان سرشت خلق كرد و پيكر آنان را از پائينتر از آن و پيكر دلهاى كافران را از سرشت سياهچال جهنم آفريد،آنگاه اين دو سرشت را(به هنگام خلقت آدم)به هم درآميخت از اينرو مؤمن از كافر و كافر از مؤمن متولد شود و به همين خاطر به مؤمن گناه و بدى مىرسد و به كافر ثواب و نيكى (زيرا طينت و سرشت هر يك با ديگرى مخلوط است)و از اينجاست كه دلهاى مؤمنان متمايل است به آنچه كه از آن آفريده شدهاند و دلهاى كافران نيز همين طور
توضيح:عليين بالاترين مرحله قرب و نزديكى به خداوند است كه گل و سرشت پيامبران و مؤمنان از آنجا آورده شده و سجين جهنم و پستترين مراتب و دورترين درجه از خداوند است كه طينت و سرشت كافران از گل آنجا ساخته شده است.(ترجمه آیت اللهی)
📌 سوالاتی که استاد برای فکر تا جلسه بعد مطرح کردند:
۱. چه توضیح روشن و مثالی قابل درک از «خلق طینتی» داریم؟ فرق طین و «طینت» در چیست؟
۲. اگر عالَمی که در روایت ترسیم شده است وجود نداشت، چه نقصی در فرایند خلقت ایجاد میشد؟
۳. مقصود از اینکه ارواح مومنین از ابدان انبیا ساخته شده است، چیست؟ بطور کلی رابطه بدن و روح در مسئله ایمان و کفر چیست؟
نکات؛
👌🏻 یکی از اشکالاتی که در فهم روایات وجود دارد؛ عدم استناد تصوری در استنباط است؛ یعنی مفاهیم را در بستری دیگر معنا میکنیم و فقط در استناد حکمی و تصدیقی از روایت استفاده میکنیم
مثلا مفهوم صبر را بدون استناد به روایت اخذ میکنیم و سپس توصیه روایت به صبر را استفاده میکنیم!
👌🏻 مقصود روایت از اختلاط بین طینتین، طینت مومن و کافر است نه طینت انبیا و کفار!
👌🏻 تَحنُّ در روایت به معنای میل و گرایش است و این نکته ای است که در حل مسئله جبر در این باب میتواند مورد استفاده قرار بگیرد
هدایت شده از مدرسه علوم اسلامی هویت ْ
🔰 به مناسبت سالروز رحلت آیت الله سیدعلی قاضی مطلب زیر را بخوانیم و فکر کنیم؛
آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی از آیت الله طباطبائی نقل میکردند که:
«کتابهای معقول را خواندم ولی وقتی خدمت سید علی آقا قاضی رسیدم فهمیدم که یک کلمه هم نفهمیدم!»
📌 از نظر شما «تهذیب و معنویت نفس» چطور میتواند در «فرایند فهم» اثرگذار باشد؟!
به طور کلی نسبت پاکطینتی و «ادراک» چیست؟!
جلسه ۲ ایمان و کفر_۳ مهر ۱۴۰۲.mp3
13.53M
🔰 جلسه ۲ باب ایمان و کفر کافی؛
📌 رابطه روایات طینت مومن و مبحث «جبر و اختیار»؛ تقریر امام خمینی (ره)
🎙 استاد رمضانی
⏱️۳ مهر ۱۴۰۲
🔰 خلاصه جلسه ۲ ایمان و کفر _ استاد رمضانی
📌 برای توضیح روایات مرتبط با طینت، اقوال علما بررسی شد؛
_ قول امام خمینی (ره)؛
۱) مسلما اگر روایت دلالت بر جبر داشته باشد، باید کنار گذاشته شد؛ چرا که ارسال انبیا، وعده بهشت و جهنم و اصول تربیتی و... لغو خواهد بود.
از طرفی فاعلیت تامه الهی در اعطای فیض منجر به این میشود که همه چیز به قابل بدهد اما ممکن است از ناحیه قابل مانعیتی باشد که نتواند فیض را بپذیرد؛ در واقع اختلاف نفوس، اماره بر نقص فیاضیت خدا نیست بلکه نشانه نقص در قابلیت قابل است؛ البته این نقص مناشئای دارد که اشاره خواهد شد.
ادله این بخش: ۱) عقل عملی ۲) دلیل عقلا ۳) عقل نظری مرتبط با فیاضیت خدا
۲) منشا اختلاف طینت؛
ایشان منشا اثرات طینت را در عالم ماده محقق میداند! مانند غذا، جغرافیا، نطفه و... لذا منشا را به عالَمی غیرمادی مرتبط نمیداند.
پدر و مادر موثرترین عامل هستند.
۳)[نکته استاد رمضانی] حقیقت طینت، «نقاط شروع» مسیر بندگی برای افراد است که متفاوت است؛ لذا اشخاص نسبت به پذیرش حق واکنش یکسانی ندارند؛ مثلا تفاوت میان انسان باهوش و کندذهن در فهم مطلب مانند تفاوت طینت خوب و بد است که در اصل انتخابشان مجبور نیستند اما در طی مسیر برای رسیدن به حق یا باطل متفاوت هستند.
شخصی که طینت ایمانی دارد با تلاش کوچکی میتواند نتیجهی بسیار به دست بیاورد، اما کسی که طینت کافرانه دارد مسیر بسیاری برای رسیدن به حق باید طی کند
و توجه به این نکته که قضاوت خداوند و ملاک تقرب «سعی به نسبت سرمایه» است مسئله عدالت هم حل میشود.
[منبع: رساله طلب و اراده،امام خمینی]
زیست مومنانه استاد برنجکار (mp3cut.net).mp3
38.51M
🔰 صوت جلسه با موضوع:
"چیستی، چرایی و چگونگی ایمان"
🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار
⏱️ چهارشنبه 5 مهر 1402
زیست مومنانه استاد سبحانی (mp3cut.net).mp3
25.94M
🔰 صوت جلسه با موضوع:
"ایمان و معنویت"
🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
⏱️ پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲
جلسه۳ ایمان و کفر استاد رمضانی_۸آبان۱۴۰۲.mp3
12.86M
🔰 جلسه ۳ باب ایمان و کفر کافی؛
📌 رابطه روایات طینت مومن و مبحث «جبر و اختیار»؛ تقریر علامه طباطبایی (ره)
🎙 استاد رمضانی
⏱️۸ آبان ۱۴۰۲
جلسه ۴ ایمان و کفر_۱۵ آبان ۱۴۰۲.mp3
12.74M
🔰 جلسه ۴ باب ایمان و کفر کافی؛
📌 دسته بندی روایات طینت مومن و کافر؛ از منظر علامه طباطبایی (ره)
🎙 استاد رمضانی
⏱️۱۵ آبان ۱۴۰۲
دیدگاه علامه طباطبایی درباره روایات طینت ـ تفسیر المیزان.pdf
343.9K
🔰 ترجمه متن کامل دیدگاه علامه طباطبایی درباره مجموعه احادیث طینت که ایشان ذیل آیه ۳۶ سوره اعراف بیان کرده است
📌 ترجمه تفسیر المیزان، ج۸، ص۱۱۹ الی ۱۳۶ (ترجمه محمدباقر موسوی)
جلسه پنجم ایمان و کفر_۲۲ آبان ۱۴۰۲.mp3
13.99M
🔰 جلسه ۵ باب ایمان و کفر کافی؛
📌 دسته بندی روایات طینت مومن و کافر؛ از منظر علامه طباطبایی (ره)
🎙 استاد رمضانی
⏱️۲۲ آبان ۱۴۰۲
جلسه ششم ایمانوکفر_۲۹ آبان ۱۴۰۲.mp3
16.7M
🔰 جلسه ۶ باب ایمان و کفر کافی؛
📌 دال مرکزی روایات طینت مومن و کافر
🎙 استاد رمضانی
⏱️۲۹ آبان ۱۴۰۲
❌ این صوت را منتشر نکنید!
باسلام
اگر از طلاب محترم تقریری از بیانات استاد در جلسه اخیر(جلسه۶) ارائه دهند، استفاده میکنیم؛
به ادمین پیام بدید: @omid79mohamad
جلسه هفتم ایمانوکفر _ ۶ آذر ۱۴۰۲.mp3
16.55M
🔰 جلسه ۷ باب ایمان و کفر کافی؛
📌 نسبت اراده و بدن در روایات طینت
🎙 استاد رمضانی
⏱️۶ آذر ۱۴۰۲
جلسه هشتم ایمانوکفر_۴ دی ۱۴۰۲.mp3
13M
🔰 جلسه ۸ باب ایمان و کفر کافی؛
📌 تحلیل عقلی ذیشعور بودن موجودات غیر انسان
🎙 استاد رمضانی
⏱️۴ دی ۱۴۰۲
جلسه نهم ایمانوکفر _ ۱۸ دی ۱۴۰۲.mp3
7.65M
🔰 جلسه ۹ باب ایمان و کفر کافی؛
📌 آیا سنخ بدن شیعیان با بدن کفار متفاوت است؟!
🎙 استاد رمضانی
⏱️۱۸ دی ۱۴۰۲
✅ استاد محترم برای جلسه هفته آینده مطالعه و تحقیق در سه مسئله زیر را پیشنهاد دادند؛
۱. معنای «بدن» و ارتباط آن با سه مفهوم «قلب» «روح» «جسم» چیست؟
👈🏻 ابتدا ریشه لغوی این کلمات
👈🏻 و سپس مراد معصوم از این لغات کشف شود!
۲. تقریر مرحوم صدرا درباره نسبت روح و بدن چیست؟
👈🏻 اجمالا استاد فرمودند که نظر صدرا این است که «بدن مرتبه نازله روح است»
۳. آیه شریفه «کلا ان کتاب الابرار لفی علیین و ما ادراک ما علییون کتاب مرقوم یشهده المقربون» را بررسی کرده و موارد زیر را در این آیه پیدا کنید؛
الف) "علیین" و "اعلی علیین" چیست؟
ب) "سجین" چیست؟
ج) کتاب الابرار چه دلالتی به موضوع طینت دارد؟
👈🏻 پیشنهاد میشود روایات ذیل آیه و سپس تفاسیر را مشاهده کنید
#طینت_مومن
بسمه تعالی
🔰 باتوجه به اینکه حجت الاسلام استاد #اسماعیل_رمضانی دچار مشغولیت های فراوان هستند، باهماهنگی که با ایشان شد انشالله در فواصل زمانی متغیر _ نه به شکل هفتگی _ در خدمتشان خواهیم بود؛
اما به جهت اینکه کلاس ایمان و کفر حقیقتا منجر به یک «فعالیت علمی حدیثی» شود لازم است به طور ثابت و هفتگی در محضر یکی از اساتید مبرز باشیم!
🔰 انشالله ازین به بعد روزهای دوشنبه ساعت ۱۶ خدمت حجت الاسلام استاد #مصطفی_حاجیولیئی هستیم
و من الله التوفیق🌱
جلسه یکم ایمان و کفر _ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲.mp3
15.22M
🔰 #جلسه_۱ باب ایمان و کفر کافی؛
📌 آشنایی با منظومه فکری مرحوم کلینی و جایگاه «ایمان و کفر» در این منظومه
🎙 استاد حاجی ولی
⏱️۱۵ اسفند ۱۴۰۲
بسمه تعالی
🔰 گروه زیر به جهت مباحثه و تبادل نظر درباره ایمان و کفر تاسیس شده است؛ علاقهمندانی که قصد مشارکت در کلاس را دارند تشریف بیاورند:
https://eitaa.com/joinchat/572785378C3c7b0c85ed
جلسه دوم ایمان و کفر _ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲.mp3
12.08M
🔰 #جلسه_۲ باب ایمان و کفر کافی؛
📌 مروری بر فهرست مباحث مطرح شده در باب ایمان و کفر و نسبت میان آنها
🎙 استاد حاجی ولی
⏱️۲۰ اسفند ۱۴۰۲