eitaa logo
استاد علی صفایی حائری
55.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
936 ویدیو
31 فایل
انتشارات لیله القدر ناشر انحصاری آثار مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) سایت: www.einsad.ir 📲ارتباط با ادمین @ad_einsad 📚 سفارش کتاب @einsadshop_ad 🔗شبکه های اجتماعی zil.ink/einsad.ir تلفن : ۰۲۵۳۷۷۱۲۳۲۸
مشاهده در ایتا
دانلود
✅در وجود ما نعمت‌ها و سرمايه‌هايى هست كه... 🔶استاد علی صفایی حائری: در وجود ما نعمت‌ها و سرمايه‌هايى هست كه بايد بارور شوند و بهره بياورند و راه بلند ما را سرشار كنند. در فاصله‌ى تولد و مرگ، ما اين سرمايه‌ها را از دست مى‌دهيم. مگر آن كه اين‌ها را به ثبت برسانيم و در جاى خويش مصرف كنيم. اين سرمايه‌ها اگر در راه هواها و حرف‌ها و جلوه‌ها مصرف شوند سودى نمى‌آورند؛ زيرا هواهاى دل و حرف‌هاى خلق و جلوه‌هاى دنيا باتلاق‌هايى هستند كه سرمايه‌ها را در خود فرو مى‌كشند و مى‌بلعند و هرگز سودى بر آن نمى‌افزايند 📚 ، ص 27 🌿 @einsad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣ 🔶استاد علی صفایی حائری کسانی که بخاطر حق جمع شده اند نمی توانند بخاطر باطل ها از هم جدا شوند... 🌿 @einsad
✅ زندگی‌نامه مختصر استاد علی صفایی حائری(عین‌.صاد) 🔗 http://www.einsad.ir/Main.php?pid=biography 🌿 @einsad
✅تا انسان،به خودش آگاه نشود،به خدا و به معاد و به غيب و به رسول آگاه نخواهد شد... 🔶استاد علی صفایی حائری: مذهب ، شناخت و عشق و عمل را با هم دارد. و گرنه عمل‌هاى بى‌معرفت و امر و نهى و بكن و نكن‌هاى مزاحم، عصيان‌ساز و نفرت‌زاست. تا انسان،به خودش آگاه نشود،به خدا و به معاد و به غيب و به رسول آگاه نخواهد شد و تا انسان به خودش ايمان نياورد به خدا و معاد و غيب و رسول ، ايمان نخواهد آورد. كليد اين شناخت‌ها و عشق‌ها، در شناخت عظمت انسان و استمرار اوست؛ چون با اين شناخت، انسان ادامه‌ى خود و غيب جهان و حضور حقّ‌ و نياز به رسول را احساس مى‌كند. 📚 ص 114 🌿 @einsad
🔶استاد علی صفایی حائری: كسى كه مى‌خواهد كودك را به هدفى،به مكتبى،به عقيده‌اى پاى بند سازد، نبايد اين‌ها را به او تزريق كند و تحميل كند و با جايزه‌ها و كف زدن‌ها او را حركت بدهد و با شعارها او را داغ كند. نبايد كودك را سنتى بار بياورد؛ چون اين سنت‌ها در دوران بلوغ گرفتار ضد سنّت‌ها مى‌شوند و كنار مى‌روند. 📚 ، ص 37 🌿 @einsad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
2⃣ 🔶استاد علی صفایی حائری در هر کار جمعی باید محرک ما جز الله نباشد... 🌿 @einsad
✅ مشکلات تمامیت ندارند 🔶استاد علی صفایی حائری: هيچ‌گاه خدا،باج بى‌كارى و تنبلى ما را نمى‌دهد! او مى‌خواهد كه زمينه‌ى حركت و تحوّل ما را فراهم كند و امكان انتخاب ما را آماده سازد. پس دنيايى همراه رنج و حادثه‌هايى بى‌امان و درگيرى‌هايى مستمر و مداوم مى‌آورد تا ما با برخوردها به تماميّت خويش برسيم. مشكلات تماميّت ندارد. اين ما هستيم كه بايد تماميّت خود را به دست بياوريم و پايدارى كنيم ؛ وگرنه هم‌چون قوم موسى، گرفتار تيه و سرگردانى مى‌شويم و چهل سال،با اين‌كه مى‌رويم،به جايى نمى‌رسيم. و اين پاداش سستى‌ها و كوتاهى‌هاى ماست. 📚 ص 108 🌿 @einsad
✂️ برشی از یک کتاب در دنیایی که پیرمردها زیر بار هستند ، دخترها فاسد و پسرها ضایع شده اند ، دل من به این خوش است که پول هایم را روی هم گذاشته ام و یا آن ها را به انگشتر یا طلای چند میلیونی تبدیل کرده ام و بعد هم توقع دارم که در نماز شب ، دلم بلرزد و یا در حرم که قرار می گیرم ، منقلب شوم ! مرحوم بحرالعلوم که یکی از علمای بزرگ است ، برای یکی از علماء که خود صاحب کرامات است ، پیغام می فرستد تا خدمت ایشان برسد . وقتی می آید ، می بیند که این بزرگ در حالی که دست به محاسنش گرفته ، خیلی منقلب و ناراحت است . آن بزرگ به او می گوید : تو هستی و در همسایگی ات کسی است که دو روز غذا نخورده و گرسنه مانده است ؟! چرا کاری نکرده ای ؟! آن عالم در جواب می گوید که من نمی دانستم . آن بزرگ اعتراض می کند که چرا نباید بدانی ؟! اگر می دانستی و اقدام نمی کردی ، که یهودی بودی ! حال شما ببینید در همسایگی خود چه افرادی سوختند و از بین رفتند ! نه در همسایگی ، که (در خانه خود) چقدر زن و بچه ها ی ما ضایع شدند و یا خواهر و برادرهای ما به فساد و فحشاء کشیده شدند . با این همه کوتاهی ، انتظار داریم که دلمان بلرزد ؟ خیلی جنایت کرده ایم ! روزی که دفتر اعمالمان را به ما نشان بدهند ، آن روز روز وجلِ ماست . 📚 اخبات ، علی صفایی حائری ، ص 115 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
3⃣ 🔶استاد علی صفایی حائری در کارهای جمعی، کارها را بین خود باید تقسیم کرد و مستقل کار کرد... 🌿 @einsad
🔶استاد علی صفایی حائری: كودك انسان از مغز و قلب برخوردار است و مربى بايد در اين روح پايگاه و تشكيلاتى راه بيندازد؛ در مغز كودك شناخت‌ها و آگاهى‌ها و در دل او علاقه و عشق به هدفى و شخصى و راهى را جا دهد و كودك را بسازد. راه سازندگى و آگاهى دادن به كودك نمى‌تواند از طريق مقاله و وعظ‌ و مسائل فلسفى باشد؛ چون هنوز شناخت او تا اين حد نيامده،بلكه بايد به كمك داستان‌ها باشد؛ آن هم داستان‌هايى كه مايۀ خيال و شگفتى دارد، آن هم به طور غير مستقيم «و به در بگو تا ديوار گوش كند»،براى ديگران گفتن و شخص ديگرى را در نظر داشتن. بايد از اين راه و داستان‌هايى با اين طرز فكر كمك گرفت. چند تا فرمان خشك اخلاقى نمى‌تواند كودك را متقاعد كند، همانطور كه گفتگوهاى مستقيم كودك را خسته مى‌كند، اما داستان‌ها آن هم با مايۀ تخيّلى و شگفتى‌ها و يا سبك غير مستقيم، اين كار را به خوبى انجام مى‌دهد و فرمان‌ها را توجيه مى‌كند و موقعيّت مربى و كودك را مشخص مى‌نمايد و توضيح مى‌دهد 📚 ، ص 71 🌿 @einsad
✅بار سنگين تكاليف، هنگامى بر تو سبك مى‌شود، كه... 🔶استاد علی صفایی حائری: اگر مذهب را امر و نهى و بكن و نكن‌هاى خشك و زندگى سوز بدانى، كه نشاط‌ و روح تو را به زندان مى‌افكند؛ ناچار در برابر آن مى‌ايستى و از زير بارَش، شانه خالى مى‌كنى. اما اگر جهان قانونمند و رابطه‌هاى پيچيده را باور كردى، آن‌وقت دقّت و حذر ، در تو زنده مى‌شود و تو در اين كوير مبهم و جنگل تاريك، به دنبال آشنا و بَلَد و آگاهى مى‌كردى، كه به‌تو بگويد از كجا بيا، از كجا نرو؛ بكن و نكن‌ها را انتظار مى‌كشى؛ چون پيچيدگى راه و حجم خطر و آشنايى جلودار را مى‌دانى و محبّت و رأفت او را ديده‌اى و امامت و رسالت او را باور كرده‌اى. بار سنگين تكاليف، هنگامى بر تو سبك مى‌شود، كه تو خودت و جهان و آدم‌ها و رابطه‌ى پيچيده‌ى اين‌ها را شناخته باشى؛ و به نارسايى غريزه و علم و عقل و وجدان خودت رسيده باشى. 📚 ، ص 114 🌿 @einsad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
4⃣ استاد علی صفایی حائری 💌 تا زمانی که ظرفیت و قدرت کاری را در خود ایجاد نکرده اید نباید وارد آن کار شوید... 🌿 @einsad
🔵 برنامه آموزشی موسسه لیله القدر 📍قم، خ طالقانی، ک 87، پ19، موسسه ليلةالقدر 🌿 @einsad
🔶استاد علی صفایی حائری: شفاعت، آن‌جايى است كه تو زمينه‌اى داشته باشى و ريشه‌اى داشته باشى. آن‌گاه، آفت‌هاو بدى‌ها را يا با توبه‌ى خودت و استغفار خودت پاك مى‌كنى و يا با استغفار ديگرى و طلب ديگرى، كه جفت تو و همراه زمينه‌ى آماده‌ى تو مى‌شود و شفيع و همراه تو مى‌گردد. آن‌جا كه تو زمينه‌اى نداشته باشى، نه توبه‌اى از خودت باقى مى‌ماند و نه شفاعتى و همراهى از شفيعى. 📚 ص۹۱ 🌿 @einsad
✅ عشق دیدار امام زمان 🔶استاد علی صفایی حائری: مى‌گوييم مى‌خواهيم امام را ببينيم و اين يك عشق است، ولى باز نشده و شكل نگرفته. عاشق مى‌خواهد راحت معشوق را فراهم كند، نه راحت خودش را، چون راحت خودش، همان راحت محدود و مانده و فانى است. پس بايد تو كارهايى كه به عهدۀ امام است، عهده‌دار باشى. مالك، على را نمى‌گرفت كه بايست تا اندامت را ببينيم، كه مى‌رفت تا رنج على را كم كند و سنگينى على را بردارد، حتى اگر فرسنگ‌ها از او دور شود و سال‌ها او را نبيند، كه آن‌ها در جدايى‌شان باهمند و جمعند، ولى ديگران در جمعشان هم از على جدايند. عشقى كه شكل بگيرد، حركت مى‌شود. شورِ ديدنى كه شكل بگيرد، كوشيدن مى‌شود. شايد امروز اگر بشنوى كه امام در صد كيلومترى است آرام نگيرى و بدوى، ولى هنگامى كه پخته شدى اگر هم بدانى امام در بيست مترى تو است جرأت رفتن ندارى، كه مبادا وجود تو، حضور تو، نگاه تو، حركت دست و پاى تو، بى حساب باشد و رنج امام. اين‌جاست كه عشقت چندين برابر شده، ولى راه افتاده و شكل گرفته و مصرف شده و دست و پا و فكر و خيال و زبان و كلام تو را كنترل كرده است و به تو ظرفيت داده، كه بار بكشى، نه اين‌كه خودت بار باشى. تو براى آن‌هايى، نه بر آن‌ها. كه گفته‌اند: «كونوا لنا زينا و لا تكونوا علينا شينا ١» ؛ زينتى براى ما باشيد، نه ننگى بر ما. 📚 (ويرايش جديد)‌، ص87 🌿 @einsad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
5⃣ استاد علی صفایی حائری در کارها باید آگاهی، عشق و امکانات فراهم باشد... 🌿 @einsad
🌿 👇 📚 رشد مولف: استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
‍ 📚 📗 📝 🔸 کتاب «رشد» نخستین کتاب استاد علی صفایی حائری است. به توصیه شاگردان استاد، برای آشنایی با اندیشه وی، و هم برای آغاز سلوک و جریان فکری در فرد، بهتر است از این کتاب آغاز کرد. 🔹استاد صفایی در این کتاب از نگاه سطحی به مفاهیم دینی انتقاده کرده و تعریف‌هایی نو از اسلام، ایمان، تقوا، احسان و اخبات ارائه داده است. 🔸مهم‌ترین مسئله کتاب نظریه جدیدی است که در آن درخصوص هدف نهایی خلقت انسان مطرح شده است. 🔹 در این کتاب استاد صفایی نشان می‌دهد که هدف از آفرینش انسان تکامل نیست. سپس با تکیه بر سوره عصر، به جای آن، «رشد» را هدف خلقت انسان معرفی می‌کند، تعریفی از آن ارائه می‌دهد و دو عامل مهم از عوامل آن را توضیح می‌دهد. 🔸 در صفحه ۲۱ کتاب آمده است: «انسان برای مسأله‌ای بالاتر از شکل‌گرفتن و تکامل‌یافتن باید بکوشد؛ چون تنها این کافی نیست که شکل بگیریم و در ابعاد وسیع ماده و معنا تکامل پیدا کنیم؛ زیرا با این تکامل یافتن، مسأله بن‌بست و عبث و پوچی زودتر پیش می‌آید و عمیق‌تر مطرح می‌گردد. کسی که بهترین ماشین را و شکل گرفته‌ترین وسیله‌ها را و تکامل یافته‌ترین مرکب‌ها را با خود دارد، مسأله بن‌بست و ترافیک و محدودیت‌ها را بیشتر احساس می‌کند و عمیق‌تر می‌فهمد.»✅
✅ تکافل، تعاون و عهده داری 🔸 استاد علی صفایی حائری(عین-صاد) ... هرکس به قدر خود ظرفیتی دارد و به اندازه ی ظرفیت خود می تواند آب بردارد...، می تواند یک استعداد را در نظر بگیرد و گرفتاری هایش را در نظر بگیرد. اگر این روح در ما زنده شود؛ این روح تعاون و تکافل و عهده داری و کوشش در راه حوائج و گرفتاری ها، دیگر مرگی و کمبودی نخواهیم داشت. ... اگر هر کس، یک نفر یا بیشتر از این استعدادها را در نظر می گرفت و گرفتاری های آن ها را مرتفع می کرد، کارها به خوبی اصلاح می شد و نفراتی تهیه می شدند و این نفرات تهیه شده، باز به تهیه ی دیگران می پرداختند و همین طور افراد زیاد می گردند. هنگامی که افراد عقیم نبودند، تولید زیاد می شود. مسائل تأمین و ازدواج و مسکن، به وسیله ی «تکافل و تعاون و سعی در حوائج» به خوبی حل می گردد. این درست است که من برای خودم نمی توانم گدایی کنم، اما برای گرفتارِ دیگر که ننگی نیست، حتی دستور هم هست. اگر همین عهده داری و تکافل در میان ما بود، کار به اینجا نمی کشید. ... مادام که زیربنای انفاق و ایثار در ما نباشد، چطور می توانیم به این مراحل دست یابیم؟! مادامی که در سطح غریزه هستیم و علاقه ی ما به خودمان از همان حب بقا و حب به ذات تجاوز نمی کند، کجا می توانیم به درد دیگری برسیم؟! اگر من رشد کرده بودم و شناخت ها و معارفی به دست آورده بودم و از خودپرستی به خداپرستی رسیده بودم و از سطح غریزه رهیده بودم و ″علاقه ی من به خودم، به خاطر خدا و دستور او بود و رسیدگی به خودم از روی وظیفه بود″، در اینجا؛ در اینجایی که محتاج تر و گرفتارتر از من وجود دارد، می توانستم ایثار کنم و یا انفاق کنم و یا لااقل برایش کوشش کنم و در حوائجش سعی کنم و از افراد دیگر بدون آنکه نامش را ببرم و آبرویش را بریزم، برایش وجوهی جمع آوری نمایم. ... اگر روح ایثار و انفاق و قناعت و یا لااقل تکافل و عهده داری و سعی در حوائج و اهتمام به امور مسلمین در ما زنده می شد، بسیاری از مسائل تأمیناتی در همین سطحِ پایین حل می شد و به کمک فلان کس هم احتیاج نمی افتاد. 📚 ، ص ۱۸۱ تا ۱۸۷ 🌿 @einsad