✅ كسانى مىتوانند مربى انسانها باشند كه
🔶استاد علی صفایی حائری:
كسانى مىتوانند مربى انسانها باشند كه به دردها و درمانها و به وضع روحيهها آگاهى داشته باشند.
آگاهى از دردها و درمانها را بايد از وحى - از كتاب و سنت -بدست آورد؛ چون اوست كه از استعدادهاى انسان و قلمرو استعدادهاى او و از قانونهاى حاكم بر اين دو آگاه است و درگيرىها و دردها و درمانها و راه حلها را مىشناسد.
براى شناخت روحيهها مىتوان از تجربه و برخورد، از آموزش و تعلم و از لطافت روحى و فرقان استفاده كرد.
اين فرقان، روحيهها را از يكديگر جدا مىكند و وضع و زمينه و طرز برخورد را مشخص مىنمايد؛ چون همه را نمىتوان با يك چوب پيش برد و با يك روش تربيت كرد.
مربى به وحى و فرقان نيازمند است.
📚 #مسئولیت_و_سازندگی ص۵۵
🌿 @einsad
✅ اگربيش از امن و رفاه و رهايى را خواسته باشى...
🔶استاد علی صفایی حائری:
تويى كه اگر مرغ و جوجهات را بگيرند و لولۀ گازت را كم و زياد كنند يا نگذارند بروى و برسى،برآشفته مىشوى؛ اگر تو به حدى برسى كه به بيش از اين دنيا،به بيش از هفتاد سال،به بيش از اين امكانات رو آورده باشى و بيش از امن و رفاه و رهايى را خواسته باشى و خودت را باور كرده باشى و غيب را خواسته باشى و اين گرايش را بخواهى اين گرايشها باعث مىشود كه هجومى در علم تو بيايد؛ يعنى اين بصيرتها و اين گرايشها، علم مهاجم مىآفريند؛ علمى كه تو را بىقرار مىكند، علمى كه مسئوليت ساز است، علمى كه مدام فعاليت مىآورد و تو اقدام مىكنى و از ديگران حاصلى نمىخواهى؛ «لانُريدُ مِنْكُمْ جَزاءاً وَ لاشُكُوراً» ؛ هستىات را مىدهى، مزد و سپاس هم نمىخواهى و تازه دو ترس هم دارى: «اِنّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَريراً فَوَقيهُمُ اللّهُ شَرَّ ذلكَ الْيَوْمِ وَ لَقَّيهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً ١» و «يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطيراً ٢» . هم از جزا مىترسى، از مقايسۀ امكاناتت با توانمندىهاى خودت و هم از رب ، از اين كه نكند در برابر آنچه كه او به من داده كوتاهى كرده باشم و كم آورده باشم.
📚 #خط_انتقال_معارف ص 70
🌿 @einsad
✅چگونه مىشود افراد را از عشقها و غريزهها و... جدا کرد؟
🔶استاد علی صفایی حائری:
ما افراد را مثل استخرى به آب بستهايم،به جاى آن كه همچون چشمهاى كاويده باشيم و اين است كه آنها به مرور زمان رنگ عوض مىكنند و كرم ور مىآورند.
آخر نمىشود آنها را از هوسهايى كه در خونشان ريخته و در اعماقشان ريشه دارد با چند شعار اخلاقى و مقدارى نصيحت، جدا كرد.
چگونه مىشود آنها را از عشقها و غريزهها و حرفها و وسوسهها و از حب نفس و ثروت و لذت و قدرت و رياست و شهرت رها كنيم؟
👈 مگر هنگامى كه به يك عشق بزرگتر رسانده باشيم. اين طبيعى است هر كس مهم را فداى مهمتر مىكند و محبوب را در راه محبوبتر مىگذارد.
📚 #مسئولیت_و_سازندگی ج۱؛ ص۴۱
🌿 @einsad
4_454890886946357573.mp3
1.19M
✅براى رسيدن به خوبى بايد از خوشىها و محبوبها گذشت.
🔶استاد علی صفایی حائری:
لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُم قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْيَومِ الْآخِر.
خوبى اين نيست كه رو به شرق و غرب بياوريد،بلكه خوبى در گرايش و عشق به اللّه و گرايش و عشق به ادامهى انسان و روز ديگر است.
خوبى در عشق و عمل و عهد و وفا و صبر، خلاصه مىشود، چون اينها انسان را بارور مىكند و تنها خداست كه به انسان مىدهد، ديگران از او مىگيرند و از او پل مىسازند.
گفتم قرآن هم خوبى را نشان مىدهد و هم راه رسيدنش را.براى رسيدن به خوبى بايد از خوشىها و محبوبها گذشت.
لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّى تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّون؛ هيچگاه نيل به خوبىها پيدا نمىكنيد؛ لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ ، تا اين كه از محبوبها و عشقها بگذريد.
📚 #روش_برداشت_از_قرآن ص۳۱
🌿 @einsad
✅ #تربیت_کودک
🔶استاد علی صفایی حائری:
كودك انسان، مانند بچۀ ساير حيوانات نيست. فقط شكم و بدن نيست تا براى توليدش منتظر درآمد و خوراك و لباس باشيم؛ همين كه بودجه بود، قطارشان كنيم و همين كه تنگدستى پيش آمد شعار بدهيم، اولاد كمتر، آسايش بيشتر...
كودك گذشته از آن كه شكم و بدن دارد؛ يعنى گذشته از احتياجاتى راجع به خوراك و پوشاك و مسكن و ... صاحب مغز و داراى فكر و روح است و بايد به تربيت اين دو قسمت هم پرداخت.بايد اين گونه مسائل را هم در نظر گرفت.
و براى اين چنين تربيتى، اگر پدر و مادر، آمادگى و شناخت داشته باشند، عوامل تربيتى و نيازها و طرز برآوردن نيازهاى كودك را شناخته باشند، مىتوانند هفتاد تا فرزندش را هم تربيت كنند، در غير اين صورت از عهدۀ يك نصفهاش هم بر نمىآيند.
📚 #تربیت_کودک ص۵۳
🌿 @einsad
#ازدواج
✅معيار انتخاب همسر
واقعآ معيار انتخاب همسر چه بود؟
هر روز با يك مورد جديد و يك خانواده جديد آشنا مىشدم. يكى فقير يكى ثروتمند، مذهبى، تاجر...
حاج آقا در مدتى كه دنبال موردى براى ازدواج بودم افرادى را معرفى مىكرد و حتى موقعيت ديدن را هم براى من فراهم مىكرد.
يادم هست از آخرين كسانى كه به من پيشنهاد دادند دختر يكى از افراد صاحب نفوذ و شناخته شده بود كه وصلت با آن خانواده براى هر كسى امكان پذير نبود.
وقتى حاج آقا نظر مرا خواست، من كه از طرفى به خاطر موقعيت خانوادگى و اجتماعى آنها راغب و از طرفى معيارى براى انتخاب همسر نداشتم، گفتم: حاج آقا يعنى قبول مىكنند؟
ـ اگر من باهاشون صحبت كنم قبول مىكنند انشاء الله.
ـ خب، من براى اينكه بفهمم انتخابم درسته يا نه بايد به چه چيزى توجه داشته باشم؟! يكى از مشكلات من در انتخاب همسر همينه كه اصلاً نمىدونم با چه معيارى بايد همسرم رو انتخاب كنم و اگه راستش رو بخوايد يكى از مواردى كه تا حالا هم توى ذهن من بوده، همين بنده خداييه كه شما پيشنهاد كرديد ولى همين امر باعث مىشد از گفتنش خوددارى كنم.
ـ اينكه من اين خانواده رو هم به تو پيشنهاد دادم يك دليلش همين بود كه احتمال مىدادم در نظر خودت هم باشه كه فهميدم بله! در ذهن تو هم بوده، و اما اينكه پرسيدى با چه معيارى بايد زن آينده خودت را انتخاب كنى :
👈از اونجا كه قراره تو تكيه گاه و پاى خانواده باشى بايد كسى رو انتخاب كنى كه به تو افتخار كنه و مايه مباهات او باشى نه اينكه تو بخواهى به او يا خانواده و موقعيت آنها افتخار كنى و...
✅آنها كه به خاطر تمامى نيازها و تمامى ابعاد وجود خويش براى زناشويى، براى انس، براى شناخت كسرىها و ضعفها و بهره بردارى از برخوردها و استقامت در مشكلات ازدواج مىكنند، با آنها كه به خاطر عادت و يا به خاطر كسب اعتبار و وجاهت وصلت مىكنند و به سراغ بزرگان مىروند و كسانى را مىخواهند كه بر آنها تكيه كنند و به آنها افتخار كنند، برابر نيستند.
اينها ذليل همين تعلقها و اسير همين ضعفها مىشوند و دنباله مىشوند، كه نقطه ضعفها آدمىرا به دنبال خود مىكشاند. مىگويند شترى خوابيده بود. روباهى مىگذشت، به شتر روى آورد و با دم شتر بازى آغاز كرد تا آنكه دمش را با دم شتر گره زد.
شتر برخاست. دم كوتاه اين دو به هم گره خورده بود. روباه معلق مانده بود و به دنبال شتر تاب مىخورد. گربهاى اين صحنه را ديد. از روباه پرسيد چه بر سرت آمده؟ روباه گفت: هيچ! با بزرگان وصلت كردهايم!
راستى كه ضعفها و تعلقها آدمىرا به ذلت مىكشاند و وصلتهاى ذليل، كار جوان مردان نيست. «روابط متكامل زن و مرد، ص: 14»
✅مرد زندگى با كسى همراه مىشود كه به اين مرد افتخار كند نه آن كه وثاق و پيوندى را به گردن بگيرد كه او را به دنبال بكشاند و در ذلت بنشاند. كسى كه مىخواهد در كلاس ازدواج بياموزد با كسى كه مىخواهد از توشه ازدواج نواله بخورد و افتخار جمع كند، برابر نيستند.
👈در انتخاب همسر كسى را دنبال كن كه بر تو تكيه داشته باشد و به تو افتخار كند.
رجل، پاى زندگى است. اين مرد است كه بايد تكيه گاه باشد نه اينكه خود ذليل و متكى به غير باشد. «روابط متكامل، ص: 14 و 22»
📚 رد پای نور در خاطرات من، خاطراتی از استاد علی صفایی حائری
🌿 @einsad
✅ 192 #پرسش و #پاسخ در زمینه اندیشه استاد علی صفایی حائری را در سایت Einsad.ir می توانید مشاهده کنید.
🔗 http://www.einsad.ir/Main.php?pid=question_answer&start=1&tedad=192
🌿 @einsad
✅ فاطمه (س)الگوی زنان بزرگ
🔶استاد علی صفایی حائری:
شايد تو هنوز از فاطمه - اين كوثر رسول و همراه على و مادر مجتبى و حسين و زينب - چيزى ندانى و شايد مثل آن بىخبر، كه گفته بود فاطمهالگوى ما نيست، الگوى ما اوشين است! راستى، اينها را كه لمس كردهاى و شناختهاى،بزرگ بدانى و استقامت و پيشرفت و يا علم و هنر زنهاى شناخته شده، الگوى تو باشد. ولى همينقدر بدان، كه اگر اين زنهاى بزرگ كار و تلاش و علم و هنر، توانستند كه از محدودهى خانه و پدر و مادر و هموطن خود بيرون بيايند؛ و اگر توانستند كه بهخاطر ديگران، از سينه و صورت و جان خود بگذرند؛ و اگر توانستند، نه بهخاطر آزادى و عدالت و رفاه و تكامل و...
كه بهخاطر رشد انسان كارى بكنند، تازه مىتوانند فاطمه را الگو بگيرند و در اين كاروان، مىتوانند همراه او باشند.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۳۳
🌿 @einsad
✅اگر دنيا برايتان بزرگ است ...
🔶استاد علی صفایی حائری:
من اين را خيلى راحت به شما مىگويم اگر دنيا برايتان بزرگ است، خيالتان راحت باشد كه به آخرت، حتى اگر با ادله هم برايتان اثبات بشود ايمان و گرايش نداريد.بحث يقين نيست.بحث برهان نيست.
بحث خواستن است. نمىخواهى؛ چون اينجا برايت بزرگ و گشاد است.مگر مرض دارم هجرت كنم وقتى كه اين همه دور و برم آب و علف است؟! گوسفندهايم را بردارم كجا بروم؟! ولى وقتى كه گوسفندهايت دنيا را چريده باشند، وقتى كه دنيا برايت تنگ شده باشد، وقتى آسمان آنقدر كوتاه شود كه نتوانى سرت را بلند كنى و مجبور باشى سرت را روى زانوانت بگذارى و گريه كنى؛ اگر اين آسمان پايين و اين دنياى تنگ را احساس كردى، آن موقع به
امامت،به ولايت،به رسالت،به دين،به وحى،به غيب محتاج مىشوى ؛ آن هم به وحى،به عنوان يك خط؛ «يُؤمِنُونَ بِما أُنْزِلَ الَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ» ، نه به عنوان يك رسول،بلكه به عنوان يك خط مستمر از آدم تا خاتم، از جامعه عشايرى تا جامعه كشاورزى تا جامعۀ صنعتى تا جامعۀ فوق صنعتى و مدرن، در تمامى اين جريانها، تو به امتى محتاج هستى با كيفيتى ديگر، نه برخاسته از شرايط اقتصادى و توليدى و متكى به اصناف و احزاب و حقوق و آزادى و... كه متكى به بينات و بصيرت و متكى به تربيت و به جمع آورى و به جادادن اين نفوس است
📚 #خط_انتقال_معارف ص۷۱
🌿 @einsad
✅براى سازندگى و تربيت بايد از اعماق شروع كرد...
🔶استاد علی صفایی حائری:
براى سازندگى و تربيت بايد از اعماق شروع كرد. هنگامى كه مىخواهيم رفتار و گفتار كسى را عوض كنيم، هنگامى كه مىخواهيم لباس كسى را دگرگون كنيم،بايد پيش از اين مرحله، عشقها و علاقههايش را عوض كنيم و ناچار شناختهايش را و ناچار فكرهايش را، كه ادامهى تفكّر، شناخت است و ادامهى شناخت، عشق و ادامهى عشق، عمل.
ما عاشق آفريده شدهايم فقط معشوقها را انتخاب مىكنيم و براى اين انتخاب است كه بايد آنها را بسنجيم كه چه مىدهند و چه مىگيرند.
با اين روش نتيجههاى سريعترى بدست مىآيد.
📚 #مسئولیت_و_سازندگی ج۱ ص۴۴
🌿 @einsad
4_6012368990746182016.mp3
725.1K
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#موقعیت_یا_موضع_گیری
این مهم نیست که در چه موقعیت ، در چه شرایطی هستیم ؛ مهم این است که در موقعیت ها ، چه « وضعیتی » داریم و چگونه ایستاده ایم و موضع گرفته ایم . ما در هر موقعیت می توانیم موضع گیری هایی داشته باشیم . در نور می توانیم با نور نگاه کنیم و برویم و می توانیم به نور نگاه کنیم و در کوری بمانیم . همین طور در گرفتاری ها می توانیم فریاد کنیم و می توانیم صبر کنیم و می توانیم بهره برداریم و می توانیم به طلب برسیم . در برابر « داروی تلخ » گاهی « فریاد » است و گاهی «صبر » و گاهی «تشکر » و گاهی « طلب » . این ها موضع گیری های ما هستند و انتخاب های ما هستند که در موقعیت ها می توانند بروز کنند .
📚 روش نقد جلد دوم ، علی صفایی حائری ، ص 19
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✅ #تربیت_کودک
🔶استاد علی صفایی حائری:
پدر و مادر آگاه مىتوانند با داستانهايى كه از خود مىگويند، كودك را رقيب خود كنند و به حركت وا دارند و اين نوع رقابت؛ چون از تقليد هم كمك مىگيرد، كارگرتر است. خلاصه، رقابت در كودك، كم يا زياد وجود دارد، مربى بايد اين حس را پرورش دهد و تحريك كند و براى كودك رقيبهايى بتراشد كه در تمام دورهها با رقابت و به خاطر رقابت با آنها حركت و جنبش زيادترى از خود نشان دهد و قدمهاى بلندترى بردارد. مربى بايد به كودك شخصيت بدهد و او را با شخصيتهاى بزرگ همانند كند تا اين كه كودك نيرو بگيرد و به خود مطمئن شود و از ركود خود وحشت كند و جلوتر بيايد. اين شخصيت دادن از تعريف استعدادهاى كودك و يا عظمت دودمان و يا عشيره و فاميل و يا كشور و وطن مىتواند ريشه بگيرد و آن رقيب تراشيدنها نبايد با تحقير و نفى كودك آلوده شوند.
📚 #تربیت_کودک ص۵۸
🌿 @einsad
چشمه جاری
دوره باز خوانی آثار و اندیشه های استاد صفائی حائری
با حضور حجه الاسلام علی شاملو
دانشگاه فردوسی مشهد - پاتوق فرهنگی دفتر نهاد رهبری 👇
https://eitaa.com/einsad_fum
✅ خداوندا من را با قدر و اندازههايى كه گذاشتهاى، آرام كن...
🔶استاد علی صفایی حائری:
اگر توجّه داشته باشى، مىفهمى كه من مىخواهم از تكيه بر نعمتها و از تكيه برخودت هم فارغ شوى؛ و آنجا كه در بنبست دنيا و ناتوانى و عجز كامل خودت قرار مىگيرى، نااميد و متزلزل و يا ملتهب و برآشفته نباشى؛ كه در دعاى امين الله مىخوانى: «اَللّهُمَّ فَاجْعَل نَفْسى مُطمَئِنَّة بِقَدَرِك». تو آرامش دل من را، در كنار نعمتهاى بيرون و قدرتهاى درونم نگذار؛ كه اين هر دو، دنياپرستى و خودپرستى است.
من را با قدر و اندازههايى كه گذاشتهاى، آرام كن تا بفهمم كه در برابر آنچه دارم،بايد بازدهى داشته باشم تا بفهمم كه براى رفتن، دو پاى شكر و صبر را دارم. شكر، در هنگام دارايى و توانايى و صبر، در هنگام فقر و عجز؛ فقر دنيا و عجز انسان. و رضا و خوشنودى، در هر دو حال؛ كه اين زندگى پاك و طيّب است.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۲۷
🌿 @einsad
✅رمز انتخاب شهداء
🔶استاد علی صفایی حائری:
در هر راهى رنج و گرفتارى هست و براى تمامى مردم تحول و گردش هست.
و با همين رنج و تحول مؤمن عاشق مشخص مىشود و غفلت زدهى موقعيتها و غايب و گرفتار در نعمتها كه بر خود ستم كردهاند و حركت خود را در گرو شرايط و امكانات گذاشتهاند كنار مىروند و شهدا كه حضور مستمر داشتهاند انتخاب مىشوند و گواهان اتخاذ مىشوند، مؤمن غربال مىشود و كافر به هلاك مىرسد.بهشت بدون جهاد و صبر به دست نمىآيد و با همين جهاد و شهادت است كه تمناى كسانى كه آرزوى مرگ را داشتند، ولى با ديدار آن،به آن خيره شدند و ايستادند، محك مىخورد. و همينطور صبر و استقامت آنهايى كه همراه محمد و پس از محمد صلى الله عليه و آله از راه او باز نمىگردند و پشت نمىكنند، مشخص مىشود، كه خدا صابر را مشخص مىكند و به شاكرها پاداش مىدهد.
📚 وارثان عاشورا، صفحه 64
🌿 @einsad
✅گستردگى مسئوليت تربيتى
🔶استاد علی صفایی حائری:
مسألهى تربيت وسازندگى بزرگترين مسئوليت ما در اين قرن وحشى است. اين اولين مسأله است، زيرا هر بقالى،بنايى، نجارى، طبيبى و مهندسى بايد قبلا تربيت شود و نه تنها تربيت كه مربى ديگران هم باشد.
اين سازندگى اولين و بزرگترين وظيفه است و با ساير مشاغل و برنامهها منافات ندارد.
عطار هنگامى كه دارد چاى را در پاكت مىريزد مىتواند شناختى در مغز و عشقى در دل و وسعتى در روح طرف بگذارد و چاى كشيدنش به او درسهايى بدهد.
بناء هنگامى كه دارد آجرها را به هم پيوند مىزند و بر روى هم مىگذارد، مىتواند از پيوندها و وحدتها و همدستىها و فداكارىهاى خود نمونههايى در دسترس بگذارد و سازندگىهايى داشته باشد.
هر كس در هر كجا مىتواند مربى و سازنده باشد. چراغ روشن در هر كجا كه هست مىتواند نور بپاشد و راهها را روشن كند.
📚 #مسئولیت_و_سازندگی ج۱ ص۴۴
🌿 @einsad