🔰 وحشت از ابرقدرت ها ...
🌿 @einsad
https://instagram.com/einsad.ir
✅عوامل قساوت قلب 🖤
🔶استاد #علی_صفایی_حائری:
دلهاى قساوت زدهى ما، از سنگ هم سختتر است، كه عوامل مختلفى در آن اثر گذاشته است و اين قساوت را ساخته است:
🔻سفاهت و نادانى،
🔻غفلت،
🔻كفر،
🔻عصيان،
🔻اعتداء،
🔻استخفاف،
🔻استبداد،
🔻 استدراج،
اينها عواملى هستند كه قساوت و بىخيالى در برابر آيات و نشانهها و يا در برابر دستورها و تكاليف و يا در برابر انبياء و اولياء را به دنبال مىآورند؛ تا آنجا كه به تعبير قرآن: «وَاِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤمِنُوا بِها وَ إِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لا يَتَّخِذُوهُ سَبيلاً ذلِكَ بِاَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِاياتِنا وَ كانُوا عَنْها غافِلين. ١
و همين قساوت، حتى در سادهترين مراحل بىخيالى و بىباكى،به تخاذل و شانه خالى كردن از نصرت حق و ذلّت باطل مىانجامد. و همين تخاذل و بىاعتنايى به تيه و سرگردانى منتهى مىشود.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۵۸
🌿 @einsad
✅آنچه قدرتها میخواهند...
🔶 استاد علی صفایی حائری:
🌿آنچه قدرتها میخواهند استمرار بیفایده جنگ و ذلت انقلاب اسلامی و عبرت شدن آن برای انقلابیهای برخواسته از درد و سرگرفته از جهل و راه افتاده از ضعف و فقر است.
و آنچه نمیخواهند حضور برتر و عزت انقلاب اسلامی و پیروزی عمیق و فراگیر و یا مقطعی و محدود است.
📚پاسخ به پیام نهضت آزادی، ص ۱۶
@einsad
✅ رسالت ما
🔶استاد علی صفایی حائری
اين حرف كه ديگران در شرايط امروز ايران بهتر مىتوانند كارگشا باشند يك شعار و يك فريب است.
ولى اين حرف كه همين مسئولان مىتوانند بهتر از اين كار كنند، اين مطلوبى است كه رهبرى هم از آنها مىخواهد و حتى راه انتقاد را هم نشان مىدهد.
و از اين دو حرف گذشته، اين هم يك سؤال است كه من و تو در برابر كمبودها و نارسايىها چه بايد بكنيم؛ تضعيف كنيم، توجيه كنيم يا به تكميل برخيزيم❓
حقيقت اين است كه
👈تضعيف، جنايت است
👈و توجيه، حماقت است
👈و تكميل، رسالت ماست.
📚 درسهايى از #انقلاب (انتظار)، ص 157
🌿 @einsad
🔶استاد #علی_صفایی_حائری:
دختر خوبم! مادام كه دل تو از دنيا كوچكتر باشد و همّت تو حقير باشد و بيش از همين زندگى هفتاد ساله را حساب نكند و بهحساب نياورد؛ مطمئن باش هر كارى كه بكنى، حقير و محدود و دنيايى است، حتّى اگر نماز و روزه و حجّ و جهاد و درس توحيد باشد؛ كه بهخاطر دنيا و حرفها و جلوهها و زينتهاست. ولى اگر دل تو از دنيا بزرگتر بشود و همّت تو از اين محدوده فراتر برود و بيش از دنيا، از خودت توقّع داشته باشى؛ مطمئن باش براى اين دلهاى بزرگ، هر كارى مفيد و سودمند خواهد بود؛ حتّى اگر پاك كردن بينى كودك و پرداختن به كارهاى عادى و روزمرّه باشد، كه از اينها هر كارى را خريدارند.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۷۰
🌿 @einsad
✅انسان نمیتواند غم هایش را کم کند...
🔶استاد علی صفایی حائری
🌿 @einsad
هدایت شده از عبدالمجيد فلسفيان
سلام علیکم ابتلای جدید و تعطیلی کلاسها و برنامه ها فرصت بسیار خوبی بویژه در ماه رجب ،برای خلوت و توجه و تدبر و تفکر در احوالات شخصی و سلوک فردی و امتحانی است برای همه تا ببینند به چه مقدار هر فرد تحمل خودش را دارد و چقدر می توانیم دنیای شلوغ درون خود را پاکسازی کنیم که استاد در کنار اسفار اربعه سفر پنجم را اضافه نموده و می فرمایند:
اصولًا انسان هنگامى سفر مىكند و كوچ مىنمايد و به هجرت دست مىزند كه نيازهايش در آنجا كه هست تأمين نشوند. كسانى كه نيازهايشان با عروسك بازى و توپ بازى و مريد بازى وخلاصه با تمام جلوههاى دنيا تأمين نمىشود و اين محدودها، نيازهاى عظيم آنها را پر نمىكند، آنها مجبورند از بيرون به خويشتن رو بياورند و به خود پناهنده شوند، تا در وسعت درون خويش نيازها را تأمين كنند.
اين سفر از بيرون به خويشتن، با اين شناخت از نيازها و با اين درك از محدوديت دنياى بيرون، شروع مىشود.
دنياى درون دنياى بزرگى است. هستى بزرگتر و بزرگتر از هستى در آن پيچيده شده، چه بسا انسان در آن زندانى شود و در آن بماند ... و زندانبان خويش گردد. مگر هنگامى كه خواستهاش و نيازش در اين وسعت هم تأمين نبيند، كه در اين مرحله انسان از خودش سفر مىكند و هجرت مىنمايد، اما سفرى نه به بيرون، كه از آنجا پيشتر سفر كرده بود و نه به دورتر از خويش، كه سفرى به نزديكتر از او به او و سفرى به نامحدود آگاه مهربان.
با اين سفر، انسان از تنگناى خويش رهيده و به وسعت حق مىرسد، ولى نمىتواند اين حق را در خويش حبس كند و با او سرگرم شود، كه اين حق، او را به خلق مىرساند و با آنها مأنوس مىسازد.
اينها سفرهايى هستند كه انسان مجبور است آنها را آغاز كند و
محركهايى هستند كه ناچار است آنها را تحمل نمايد؛ چون او نمىتواند در بيرون از خويش بپوسد و نمىتواند در خودش زندانى شود و نمىتواند حق را در خود حبس كند و نمىتواند اسير خلق بشود و خلق را اسير خود سازد ... پس ناچار سفرهايش شروع مىشوند.
سفرى از بيرون تا خويشتن، با درك محدوديتها و نيازها و ضربهها.
سفرى از خويشتن تا حق، با شناخت و عشق و ايمان.
سفرى از حق تا خلق، با عشق به حق و رأفت به خلق.
سفرى از خلق و با خلق، تا حق، با عشق و درگيرى و صبر.
و سفرى از حق و تا حق، با عجز و اعتصام.
اينها سفرهايى هستند و اينها راههايى هستند كه بايد انسان آگاه عاشق در آن گام بردارد و برايش توشه تهيه ببيند و در اين راه هيچ توشهاى بهتر از اطاعت و تقوا نيست. چون قرب هر كس با اطاعت او بدست مىآيد.
و در گذشته به اشاره گذشت آنچه ما را از خويشتن مىرهاند و از اسارتها آزاد مىكند، يكى شناخت عظمت ماست و ديگرى عشق بزرگتر. و اين است كه مؤمن از عشق بزرگترى سرشار است.
و آنچه ما را پس از انس به حق و عشق به او به سوى خلق مىآورد،
همين عشق و همين علاقه و همين دستور و امر است.
آنها كه هنوز از خويشتن سفر نكرده و هجرت نكرده و از بيتها بيرون نيامده به سوى خلق مىآيند، يا بتپرست مىشوند و يا بتساز و يا هر دو، كه هم اسير خلقند و هم خلق را اسير خود مىسازند.
اما اينها كه سفر كردهاند، آنها در حالى كه از خلق خستهاند و به انس و به قرب حق مشتاق، رياضتشان مىشود همين با خلق بودن و از غار حرا به ميان خلق آمدن و آنها را رشد دادن؛ كه عشق به حق و ايمان به اللَّه هم عمل و كار را مىسازد- اطاعت و تقوا- و هم سازندگى و تربيت همكار را به دنبال مىكشد- ارشاد و تواصى- و هم استقامت در كار و صبر را.
اين ايمان، هم ما را از خود آزاد مىكند و هم به آزادى خلق وا مىدارد و با طاغوتها درگير مىسازد و هم در اين درگيرى به ما صبر مىدهد و استقامت مىبخشد. هر كس به اندازهاى كه عاشق است و دلبسته، پاىبند و صابر و استوار مىشود و دوام مىآورد. مسئوليت و سازندگى، ص: 172
🔰انسان از هيچ يك از ذنوب و سيئات و گرفتارى ها دور نيست؛
🔹گرفتاری هايى كه اساساً از شك و شرك و نفاق شروع می شود
و تا كفر و انواع ديگر فجور و گرفتارى هايى كه به
قلب ما،
به خيال ما،
به وهم ما و
به تفكرات و تأملات ما و
به ساير اعضاء و جوارح ما؛
در بطن و فرج و سمع و بصر و دست و پا و ... برمى گردد.
آدمى با هيچ يك از اينها فاصلهاى ندارد.
🔸اگر روزى به ما بگويند آيا حاضرى نبى اى از انبياء الهى و ولى اى از اولياى الهى را بكشى؟
جواب ما منفى است و حتى از اين سؤال، وحشت هم مى كنيم.
♦️اگر بگويند آيا حاضرى با مَحرم خودت در كنار كعبه زنا كنى؟
آيا حاضرى حلقوم على اصغر ابا عبداللَّه الحسين (ع) را بِبُرى؟
آيا مى توانى حسين فاطمه (س) را تكّه تكّه كنى و
فرق على (ع) را بشكافى؟
مى گوييم خير!
تمام جوابها منفى است و خودمان را از اين اعمال بسيار دور مى بينيم.
🔸احساس مى كنيم كه اين گناهان، گناهان ما نيست و بين ما و آنها، حائلها و واسطه هاى زيادى وجود دارد.
🔶🔸 اعتقادم اين است كه ما هنوز در فضاى اين گناهان قرار نگرفته ايم. هنوز مجبور نشده ايم كه به خاطر محبوبهامان دست به هركارى بزنيم،
❇️در حالى كه همه فرعونيم، فقط مصرهاى ما كوچك و بزرگ مى شود.
◾️من در محدوده خانه ام، مادر و پدرم، فرزند و عيالم، فرعونى هستم و «أَنَا رَبُّكُمُ الاعْلى» را در آن حد دارم و در اين زمينه قدم برمى دارم.
◾️گاهى كه با چند نفر همراه مى شوم و در ماشينى مى نشينيم، تفرعن مى كنم و زير بار نمى روم و جبروت و كبريا و خودخواهى هايم در آن مرحله، ظهور و بروز مى كند.
و گاهى هم اين اتفاقات و اين حالتها در محيط كارم متجلّى مى شود.
📚اخبات ص ۱۲
استاد علی صفایی حائری (عین.صاد)
▶️ @einsad
✅چگونه مىتوانى در برابر اين همه آتش خانمانسوز آرام باشى؟
🔶استاد #علی_صفایی_حائری:
مسأله اين است، كه با اين همه زمينهى كار و با اين همه طلب و عطش،با اين همه جهل و فساد و فقر و درگيرى و با اين همه غفلت و لهو و لعب و فتنه و شبهه، نمىتوان بىكار نشست. تويى كه در برابر سوختن دست برادر و خواهر كوچكت آرام نيستى، چگونه مىتوانى در برابر اين همه آتش خانمانسوز آرام باشى؟ و بر اين همه جهل و فساد و تباهى و بر اين همه درگيرى و جنگ و خون، از خانه تا جامعه و تا جهان معاصر، چشم باز نكنى و همّت نگذارى؟
پس نمىتوانى به زندگى راحت و همسردارى وخانهدارى و رفاه گسترده و يا محدود، قانع باشى؛ چون در اين كشتى، كه تمامى ديوارهايش سوراخ شده، تو نمىتوانى آرام بمانى؛ كه در نهايت در اتاق سالم و كابين زيبا،به زير آب مىروى و در دنياى رابطهها، گرفتار مىشوى.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۷۶
🌿 @einsad