🌿 #معرفی_کتاب فوز سالک
مؤلف: استاد علی صفایی حائری
کلام علی علیهالسلام(فزتُ و رب الکعبه) و رضائ تسلیم امام حسین علیهالسلام، ریشه تدوین کتاب است.
همین مرا به این فکر انداخت تا ببینم مولا با این قاطعیت و جازمیت چگونه به فوز قطعی رسیدند؟ با چه مرکبی، چه مراحلی، چه حالتهایی، و چنین است که از گامهایی چون: هدایت، شکر و بلا میگوید و سلوک سالم و صحیح را به تصویر میکشد و حرفهای آخر را میزند!
اگر خودمان را در این سلوک خرج خدا نکنیم، خرج چه کسی کنیم؟!
زن و بچه، خرج خاک، خرج آب؟...
و معیارها را به دست میدهد که سالک، بازی نخورد: آدمی اگر همه نیروها را هم که تسخیر کند نشانه حقانیت نیست. اینکه از ما فی الضمیر بگوید، از ما فی القلوب بگوید، باید از همه اینها فارغ شد. این چیزها گولتان نزند. مهم این است که با چه انگیزهای از دل من خبر میدهد آیا میخواهد مرا به خودش دعوت کند و برای خودش نگه دارد یا خدا؟
✅ عناوین کلی این کتاب از این قرارند:
مقدمه
ضرورت سلوک
اهداف سلوک
دیدگاهها
ابزارهای سلوک
مراحل سلوک و حالات سالک
رضا
جمعبندی از خویش
سلوک سالم و حیات طیبه
🌿 @einsad
✅چگونه، توقّعها صفر مىشود و تحمّلها بالا مىرود ؟
🔶استاد علی صفایی حائری:
اگر شاهد دعواها و گلايههاى خانوادگى و زنانه و مردانه باشى، مىفهمى كه چقدر بىنيازى و سرشارى كارساز است و چقدر ريشههاى گرفتارىها، در همين ضعف و محدوديت و چشم و همچشمى است.
رضاى از خدا و رضاى از زندگى و رضاى از دنيا،باعث رضاى از مردم و برخورد مفيد و سازنده با آنها خواهد بود. اينگونه، توقّعها صفر مىشود و تحمّلها بالا مىرود و سرشارى و بارورى و تماميّت، به آنجا مىرسد كه ديگران، از وجود سرشار تو،به تماميّت و سرشارى مىرسند.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۲۷
🌿 @einsad
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#خودسوزی_راهِ_دیگر_سازی
کار اول من و تو این است که خود را بسازیم ، زیرا (دیگرسازی) ممکن نیست ؛ تا (خودسوزی) صورت نگرفته باشد (خودسازی) نمی شود ، مگر این که انسان ، شهامت خودسوزی را بیابد و با دست توانای خویش شعله ای بر افروزد ، کثافت ها و آلودگی های وجودیش را بسوزاند و تولدی تازه بیابد . « افسوس » که ما ، پیش از آن که از آلودگی ها پاک شده باشیم بر خویش عطر پاشیده ایم و خویشتن را جز آن که هستیم به دیگران معرفی کرده ایم . ما به جای آن که « رنگ خدا » را گرفته باشیم ، به خدا رنگ زده ایم . چگونه می خواهیم دیگران را بسازیم و از اسارت ها رها سازیم ، در حالی که هنوز خویش را نساخته ایم ؟ ما که خود اسیریم ، چگونه سخن از آزاد کردن دیگران می گوییم ؟! نمی توان بار رسالت الله را بر دوش داشت تا زمانی که بنده غیر اوییم . پس باید از حاکمیت غیر او آزاد شد .
📚 تربیت کودک ، علی صفایی حائری ، ص 12
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✅ برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت
🔶استاد علی صفایی حائری:
تو مىتوانى براى فراغتها و بىكارىها و براى كارهايت برنامه بريزى.
در فراغتها ، مىتوانى به ارزيابى حالتها و كارهاى خودت بپردازى. نقطه ضعفها، وابستگىها،بتپرستىها و خودپرستىهايت را بشناسى. آنچه را كه باعث خوشحالى و يا ناراحتى تو شده، شناسايى كنى و آنگاه، خودت را به محاكمه بكشى.
مىتوانى كارهايى كه كردهاى و كارهايى كه نكردهاى را بررسى كنى و به جمعبندى و تصميمگيرى در رابطه با گذشته و جبران آن و آينده و كارهاى آن بپردازى.
در فراغتها ، فكر و مطالعه ، انس با خدا ، انس با قرآن ، انس با دعاهايى كه هنوز چيزى از آن نمىدانى و رفتهرفته بايد بياموزى، مىتواند ذهن و قلب و روح تو را سرشار نمايد.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۳۱
🌿 @einsad
tahavole_angizeha(einsad.ir).MP3
691.7K
✅ نقش تحول انگیزه ها در توسعه
🔸 استاد علی صفایی حائری
✅مادامی که فقیری هست، تو باید به اندازه تمام یهودی ها بکوشی...
⚙ #سال_رونق_تولید
🌿 @einsad
✅ یا مُحَوِّلَ الحَولِ وَ الأَحوال
🔸 استاد علی صفایی حائری
...این تلقی از انسان، او را به غیب، به روز دیگر، به الله و به وحی و به حجّت گره می زند و انتظار را تفسیر جدید و عمیقی می کند، که حتی در متن رفاه و عدل و در متن سامان و فراغت، آدمی را بی قرار و منتظر می سازد و در متن نظام نوین جهانی و با دستیابی هر فردی به سیستم های پیشرفته، باز او را به غربت، به دیوار و حتی به التهاب و دلهره گره می زند؛ چون می داند که از این همه رفاه و عیش و راحت باید جدا شود، که ″تحول نعمت ها″ و ″تحول حالت ها″ را می شناسد و «مُحَوِّلَ الحَولِ وَ الأَحوالِ» را می بیند.
📚 #تو_می_آیی ص ۱۵
🌿 @einsad
✅ درمعاشرتها ،بايد از برخوردهاى بىحاصل و يا زيانبار كم كنى و...
🔶استاد علی صفایی حائری:
در معاشرتها ،بايد از برخوردهاى بىحاصل و يا زيانبار كم كنى و به سازندگى و بازدهى بپردازى. در معاشرتها، سعى كن كه يا بهره بگيرى و بياموزى و يا بهره برسانى و تربيت كنى؛ خالى و بىبار حركت ننمايى.
سعى كن تا حالتها و حرفها و نگاههايت، دنيا و لذّتها و سرگرمىها را در دلها بزرگ نكند و آنها را از هدف و حركت باز ندارد. نمىگويم از زندگى دنيا بهره نگير و لذّت نبر؛ مىگويم در اين باتلاق فرو نرو و غرق نشو؛ سوار و مسلّط باش و سعى كن كه لذّتها و خوردنها و خوابيدنها و شادىها و رنجهاى تو، در برنامهى تو باشد و روى حساب و نقشه باشد تا همين كارهاى عادى،با اين انگيزه و هدف،باعث حركت و وسيلهى قرب تو باشد.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۳۲
🌿 @einsad
4_454890886946357425.mp3
2.65M
✅در فاصلهى تولد و مرگ....
🔶استاد علی صفایی حائری:
در وجود ما نعمتها و سرمايههايى هست كه بايد بارور شوند و بهره بياورند و راه بلند ما را سرشار كنند. در فاصلهى تولد و مرگ، ما اين سرمايهها را از دست مىدهيم. مگر آن كه اينها را به ثبت برسانيم و در جاى خويش مصرف كنيم. اين سرمايهها اگر در راه هواها و حرفها و جلوهها مصرف شوند سودى نمىآورند؛ زيرا هواهاى دل و حرفهاى خلق و جلوههاى دنيا باتلاقهايى هستند كه سرمايهها را در خود فرو مىكشند و مىبلعند و هرگز سودى بر آن نمىافزايند.
📚 #مسئولیت_و_سازندگی ج۱ ص۲۷
🌿 @einsad
Mashhure Aseman-www.einsad.ir.PDF
982.1K
📚 مشهور آسمان؛ خاطراتی از استاد علی صفایی حائری
تنظیم و نگارش: عزیز حیدری
🌿 @einsad
✅مؤمن عميقترين لذّتها را مىبرد به شرط آنكه...
🔶استاد علی صفایی حائری:
مؤمن لذّت مىبرد و عميقترين لذّتها را مىبرد:به شرط آنكه به تمامى وجودش برسد و به تمامى نيازهايش فكر كند؛ وگرنه مثل كسى مىماند كه سرش را پوشانده، ولى پاهايش رارها كرده و يا غذا برداشته و از تشنگى به مرگ رسيده يا مثل ماشينى مىماند كه از بنزين پر شده و شيشهها و چراغهايش روبهراه گشته، ولى چرخهايش سوراخ مانده و از كار افتاده است.
تو سعى كن امير دنيا باشى، نه اسير آن. اگر بخواهى امير باشى و در باتلاق نمانى،بايد هدف را فراموش نكنى و از حركت چشم نپوشى.
بايد سنگ راه ديگران نباشى و گرد و خاك بلند نكنى.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۳۳
🌿 @einsad
✅نقش انسان
🔶استاد علی صفایی حائری:
با توجه به تركيب استعدادهاى انسان مىيابيم كه نقش او تنوعها، تكرارها،بازيگرىها،بازيچه شدنها، و تماشاچى ماندن نيست. نقش او خوش بودن نيست، هدف او در چنين سطحى نمىگنجد. اگر او تحركى نداشته باشد و در جهتى عالىتر حركت نكند حتى تنوعها هم او را ارضاء نمىكنند.
با شناخت ارزش و قدر انسان،به شناخت نقش و هدف او پى مىبريم. و اين نقش از تركيب نيروهاى درونى انسان بدست مىآيد و اين تركيب به تحرك انسان مىانجامد و او را در صراط راه مىبرد. نه سنگ راه مىشود و بازيگر - مغضوب عليهم - و نه بازيچه مىشود و تماشاچى - ضالين -.
در نتيجه انسانى كه با اين بينش و تلقى همراه گرديده در هر عملى و در هر شغلى، اين نقش را دنبال مىكند و در هر كارى با چنين بينشى همراه است، و در نتيجه اين نقش اوست كه تعيين كنندهى شغل او مىشود، نه اينكه شغل او و كارهاى روزانهاش تعيين كننده نقش او باشند.
📚 #روابط_متکامل_زن_ومرد ص۳۰
🌿 @einsad
✅ بعثت
🔸 استاد علی صفایی حائری
آن سوى قرنها
در بطن تاريكىها
چراغى بارور شد.
آهسته
آهسته ... شعله كشيد
دريايى از نور آفريد.
دريا بزرگ شد
از ساحل سياهىها ساييد
و صخرههاى تاريكى را در دهان خود له كرد.
دريا بزرگ شد
خورشيد آسمان بر آن تابيد
و ابر نور را به سرزمينهاى سياه روانه ساخت.
دريا بزرگ شد.
از مرز قرنها گذشت
به ساحل امروزها رسيد.
اما «امروزها»
ابر نور را، در پشت آسمان محبوس كردهاند.
اما «امروزها»
با سدهاى بلند، دريا را محدود كردهاند.
چشمهها را بستهاند.
و رودها را با خون آلوده كردهاند.
«امروزها» خيال مىكنند
كه نور محبوس مىشود
كه دريا محدود مىشود.
كه تاريكى، نور را مىبرد.
بىخبر!!
بىخبر!!
در بطن تاريكى،
چراغها بارور مىشوند.
📚 و با او با نگاه، فرياد مى كرديم، ص: 89
🌿 @einsad
✅ حَوِّل حالَنا إِلَی أَحسَنِ الحالِ 1⃣
🔸 استاد علی صفایی حائری
... یَومَ لا یَنفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ(۸۸) إِلّا مَن أَتَی اللهَ بِقَلبٍ سَلِیمٍ(۸۹)*
تنها هنگامی این امکانات و نعمت ها نافع می شود که تو با قلب سالم به سوی خدا بیایی. و قلب سالم قلبی است که رشید است که رشد، علامت سلامت است. و رشد به وسعت و وسعت به احاطه می رسد. و دلی که احاطه داشته باشد صبور است و ثابت است. به ″بهترین احوال″ دست می یابد که در دعا می خواهی «حَوِّل حالَنا إِلَی أَحسَنِ الحالِ».
″بهترین حال″، حال کسی است که می داند در هر حالتی چه بکند و در هر موقعیتی چگونه موضع بگیرد. ″بهترین حال″ حالت کسی است که در گرو حالت ها نیست. و وابسته به شرایط و موقعیت ها نیست. درس خودش را می شناسد و درس خودش را می آورد.
* سوره الشعراء
📚 درس هایی از انقلاب(قیام)، ص ۱۸۸
🌿 @einsad
✅ #حجاب، فقط اين نيست كه زن خود را بپوشاند...
🔶استاد علی صفایی حائری:
در زن، جلوهكردنها و خودنمايىها ريشهدار است. مىخواهد چشمها را به خودش جلب كند و زبانها را به دنبال خود بكشد. مواظب باش اسير چشمها و زبانها نشوى و سعى كن تا به گونهاى حركت كنى كه خلق خدا را گرفتار حالتها و رفتارت نسازى و آنها را اسير ننمايى؛ كه اگر كسى آلوده شد، اين آلودگى دامان تو را مىگيرد و تو را رها نمىسازد.
حجاب؛ يعنى همين دقّت در برخورد، كه آلوده نشوى و آلوده نسازى؛ كه اسير نشوى و اسير ننمايى. حجاب، فقط اين نيست كه زن خود را بپوشاند؛ كه زن و مرد، هر دو بايد در اين دنيايى كه راه است و ميدان حركت است و كلاس و كوره است؛ سنگ راه نباشند و ديگران را در خود اسير نسازند و چشمها و دلها را نگه ندارند و در دنيا نمانند.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۳۳
🌿 @einsad