✅ روی موج خانه نساز
🔸استاد علی صفایی حائری (عین.صاد)
این چنین خدایی، خدای طلوع و غروب، خدای آوردها و بردها، خدای حرکت ها را، تکیه گاه خود قرار بده و روی موج خانه نساز .
ما به چه دل بسته ایم؟ به چه تکیه کرده ایم؟
به پدری که یک سیگار برایش بیاوریم یا نیاوریم، کم و زیاد می شود.
به همسری که نمی شود اعتماد کرد .
به شغلی که با یک امضاء می آید و با یک امضاء می رود.
به نفسی که در یک لحظه بالا می آید و یک دفعه قطع می شود؟
به چه تکیه کرده ایم؟؟؟...
📚حرکت ، صفحه 195
🌿 @einsad
4_5890949904511009937.mp3
505.5K
✅ویژگی معاشرت صحیح
🎤 : استادعلی صفائی حائری
🌿 @einsad
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
✅ معرفی کتاب جرعه ای از چشمه جاری
استاد صفایی: «آتش سوزى هاى بزرگ از جرقه هاى كوچك آغاز مى شود و سيلابها از قطره ها سر مى گيرند».
1 ـ کسانی که علاقه مند به مطالعه آثار استاد صفایی هستند، اما نمی دانند از کجا شروع کنند.
2 ـ کسانی که می خواهند دیگران را با آثار استاد آشنا کنند، اما راهش را بلد نیستند.
3 ـ کسانی که آثار استاد را خوانده و دوست دارند هر روز با نکاتی از ایشان مأنوس باشند.
4 ـ کسانی که دوست دارند آثار استاد را بخوانند ولی حال خواندن تمام کتاب ها ایشان را ندارند.
5 ـ کسانی که دوست دارند خلاصه ای از اندیشه استاد صفایی را در دست داشته باشند.
پیشنهاد: بعد از هفت دور مطالعه آثار استاد صفایی، نکات کلیدی و ناب و تأثیر گذار ایشان، در قالب بیش از 900 نکته، از کل کتاب ها، جمع آورش شده و با عنوان «جرعه ای از چشمه جاری» تقدیم شده است. که انشاء الله بتواند پاسخ مناسبی به نیاز علاقه مندان استاد صفایی باشد.
آدرس انتشارات بنی الزهراء: قم ـ خیابان ارم ـ پاساژ قدس ـ طبقه همکف ـ پلاک 92
تلفن انتشارات: 02537836300 02537731752 ـ 09127462153
آیدی مؤلف در پیام رسان های ایتا و سروش و تلگرام:
@davood_ch1363
✅ مقدمه کتاب:
کم نیستند کسانی که با یک آیه، یک حدیث یا یک شعر یا یک جمله زیبا، تحولی بزرگ در زندگی یافتند. کسانی که پیامبر (صلّی الله علیه و آله) با خواندن یک آیه و دریافت آن از سوی شنونده، فرمودند:«او فقیه شد!».
حرفهایی هستند که ملّت ها را به خروش و جنب و جوش می آورند و حرکتی نوین آغاز می شود. حرفهای استاد صفایی (رحمة الله علیه) از این نوع هستند. باید خاطره ای بگویم. دوستی مى گفت: در اوج شور جوانی و دعوتهای رنگارنگ، یکی از عوامل گروه هایی که در اندیشه و سلوک خویش مشکلات جدّی دارند، به من نزدیک شد. او یک خانم بود و برای آنکه دعوتش به آسانی به ثمر برسد با صراحت از داشتن خانه و امکانات و حتی رابطه خودش گفت، زیبا بود و جذاب. من به یاد جمله ای افتادم که استاد فرموده بود:«ببین اینها چه مى دهند و چه مى گیرند!». جدالی کوتاه درونم در گرفت، دیدم آنها لذّتی کوتاه مى دهند اما هستی ام، حیثیت انسانی ام، هدف بلند زندگی، همه و همه برباد می روند. زود از جدال پیروز در آمدم. گفتم برو این دام بر مرغ دگر نه.
مى بینید یک جمله کوتاه استاد چه شور و تصمیمی مى آفریند؟! ارزش این حرف ها که سرشار از روح و زیبایی و تحرّک اند، به این است که ریشه در وحی و کلام معصومین (علیهم السلام) دارد و به شدّت به فرهنگ اصیل دینی متّکی است. چنانکه خود استاد صفایی (رحمة الله علیه) گفته است وامدار کسی جز حضرت علی (علیه السلام) نیست.
مجموعه نکته های ناب که پیش رو دارید با تلاش برادر سخت کوش آقای چراغ سپهر و حمایت برخی دوستان آماده شده است. ایشان در گذشته کاری شایسته به نام «تولّدی دوباره» با چندین بار خواندن آثار استاد به صحنه فرهنگ دینی تقدیم داشته است، و این مجموعه دارای شیرینی و عطری دیگر است.
عزیز الله حیدری ( نویسنده مشهور آسمان)
🌿 @einsad
✅ «اِنَّ الى رَبَّكَ الْمُنْتَهى»
🔶استاد علی صفایی حائری:
پسرم محمّد! اگر تمامى آنچه را كه همهى آدمها در طول تاريخ بهدست آوردهاند و اگر تمامى ثروت و قدرت و رفاه و لذّتِ تمامى آنها را، تو به تنهايى صاحب شوى،بدان، اين همه از تو كوچكتر و بىارزشتر است، كه تو يك لحظهات را براى آن فدا كنى. اينها همه، براى تو و بهخاطر تو بودهاند و سزاوار نيست كه تو عمر خودت و وجود خودت را براى آنها بگذارى؛ كه امام اولياء، على مىفرمود و با تعبيرهاى گوناگون مىفرمود:به خدا، دنياى شما در نظر من، از آب بينى بز، از استخوان ليسيده در دست جذامى، از يك لنگه كفش پاره، بىارزشتر است؛ «اِلاّ انْ اقيمَ حَقّاً اوْ أَدْفَعَ باطِلاً»؛ ١ مگر اينكه حقّى را به پا و يا باطلى را سرنگون سازم.
تمامى هستى به تو منتهى مىشود و تو بايد به خداى هستى منتهى شوى: «اِنَّ الى رَبَّكَ الْمُنْتَهى»؛ ٢ كه اين آيه درخور تأمل بسيار است.
📚 نامه های بلوغ، صفحه 23
🌿 @einsad
✅ گاهى آدمى با تمامى راحتىها در رنج است
🔶استاد علی صفایی حائری:
به همان اندازه كه ازدواج دو نفر ارزش پيدا مىكند،به همان اندازه وسوسه و حسادت دوست و دشمن زياد مىشود، كه درگيرىها را زيادتر مىكند. پس به گونهاى تظاهر نبايد كرد كه حسادت و دشمنىها بجنبد و سر بردارد، كه اگر اين حسادتها به زندگى تو آسيب نزند،باعث از هم پاشيدگى زندگى ديگران مىتواند باشد. تو در جمع آنها به گونهاى سخن بگو كه توقعها كم و تحملها زياد بشود و از مشكلات زندگى بهره بردارند و با سختىها هم راحت باشند، چون؛ رنج و راحتى، در ظرفيت قلبى و در پختگى برخوردها است. گاهى آدمى با تمامى راحتىها در رنج است و غصه مىخورد و گاهى با همهى رنجها راحت است و بهره برمىدارد و پاداش مىگيرد.
📚 روابط متکامل زن و مرد، صفحه 15
🌿 @einsad
4_5877739658850337660.mp3
785K
✅ معنای حالت ورع
🎤 : استاد علی صفایی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
✅ #انتظار
ریشه های انتظار3⃣
🔶استاد علی صفایی حائری:
ريشۀ سوم انتظار، در دعوتها و هدايتهايى است كه مستمر و در قطعه قطعۀ زمان و فصل فصل تاريخ، آدمهايى را بيدار مىكند و صدا مىزند و به ديدار مىرساند و از جام ملاقات سرشار مىسازد.
اين سنت خداست كه در متن غفلت، صيحۀ بيدارى و فرياد دعوت بلند شود. شما مىبينيد كه در متن گرايشهاى الحادى و مادّى، كششهاى جديدى شكل گرفته و آدمى با طرحهايى از قدرتهاى روح و روان و يا گوشههايى از روابط مجهول و تسخيرهاى غير طبيعى و نمودهايى از توانمندى انسان، آشنا مىشود كه هنوز بودش را نمىشناسد ولى از نمودش و از آثارش مىتواند بهره بگيرد و استفاده ببرد.
در تاريخ، در متن انكار معاد و رستاخيز، بازگشت اصحاب كهف مطرح مىشود و امروز هم به شهادت دايرة المعارف، ١ در پرتقال شهر فاطيما شكل مىگيرد، كه هفتاد سال پيش و در هنگامۀ ماركسيسم و الحاد، ٢ شبحى سفيد پوش چوپانهايى را به ساختن معبدى شفا دهنده دستور مىدهد و با پشتگوش اندازى واتيكان عاقبت با هفده سال تأخير، بناى معبدى گذاشته مىشود كه بزرگترين اجتماعات و همايش كاتوليكها در آنجا برگزار مىشود و هر سال از سيزدهم ماه مى تا سه روز، كيلومترها راه را با زانو طى مىكنند تا به معبد فاطمه دختر محمّد برسند و شفا بگيرند.
اين رگههاى دعوت در متن غفلت و اين جلوههاى هدايت در دل ديجور شبهاى ضلال و ظلمات، ريشۀ انتظار را آبيارى مىنمايد و بارور مىسازد.
اين همه كتابها و داستانهاى ملاقات با مردى كه خصوصيت مهدىِ فاطمه را دارد و يا مردانى كه با او هستند و از او بهره مىگيرند، از اين هدايت و دعوت حكايت مىنمايد.
📚 تو مي آيي ، صفحه 17
🌿 @einsad
✅ رسالت جمهوری اسلامی
🔸 استاد علی صفایی حائری
اکنون این جمهوری اسلامی و این حکومت اسلامی است که ریشه گرفته و ″حوادث″ و ″مسائل″ و ″روابط جدیدی″ را مطرح نموده
و این حکومت اسلامی است که در برابر حکومت های ممالک اسلامی و حکومت های الحادی و نیرومند شرق و غرب باید نه تنها به ″جواب مسائل″ و ″تنظیم روابط″، که به «تبیین طرحی جامع و اجراء و مدیریتی هماهنگ» که بتواند در برابر طرح های تربیتی و فلسفی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و حقوقی و قضایی موجود سرفراز و مسلط باشد، بپردازد.
📚 درآمدی بر علم اصول، ص ۶۹
🌿 @einsad
✅ چگونه میتوان برای اهل عالم هدایتی داشت؟
🔶استاد علی صفایی حائری:
اگر بنا شد ما باشيم با رسالتى از دين و رسالتى از ولايت كه روى دوش ما هست «إِنّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقِيلاً ١» اگر اين بار سنگين از رسالت را روى شانههاى خودتان احساس مىكنيد، اين بار سنگين از رسالت، اگر وسعت رسالت را داشته باشد و شما بخواهيد براى همه مردم (للناس) و براى اهل عالم (للعالمين) حرفى داشته باشيد و هدايتى براى همه مردم و رحمتى براى همه عالميان داشته باشيد، لازمهاش اين است كه شما با اين مخاطبهاى گستردهتان، زبان مشتركى پيدا كنيد. روشهاى جديد را تجربه كنيد تا بتوانيد حرفها را به نحو مناسبترى گفتگو كنيد.
📚 روزگار ستمگر، صفحه 24
🌿 @einsad