📝در جامعه های آزاد نمی توان افراد را سنتی بار آورد.
در جامعههاى آزاد و برخوردار از تضاد
نمىتوان افراد را سنّتى بار آورد،
گرچه در جامعههاى بسته
مثل جامعههاى دويست سال پيش
و يا جامعههاى سانسورى همانند جوامع كمونيستى،
بتوان افراد را با سنّتها بار آورد و پيش برد.
ما اگر مىبينيم كه در جوامع كمونيستى اين همه
نويسنده و هنرمند براى كودكان مىنويسند و كار مىكنند
نبايد تعجب كنيم؛
چون بايد كودك از امروز تمام مكتب كمونيست،
تمام هدف كمونيستى را در خود بگيرد
و مانند كامپيوتر پر شود و از روح همكارى و تعاون
و از عقيدۀ اشتراك و كمون انباشته گردد.
امّا ما نمىتوانيم از چنين روشى تقليد كنيم
و تمام مكتب را، تمام مذهب را به صورت سنت
به بچهها تحويل بدهيم؛
چون اين سنتها نمىتوانند جلو ضد سنّتها را بگيرند
و آن چه مىتواند جلوگير آنها باشد،
ديگر به آن رو نمىكنند؛
چون مىگويند، ما تمام مذهب را مىدانيم.
و همين است كه آخوند زادههاى سنّتى
زود رنگ عوض مىكنند؛
چون آنچه را كه يافتهاند جلوگير اشكالها و انتقادها
و ديدهاى تيزِ دورههاى بالا نيست
و آنچه كه جلوگير است آنها سراغش را نمىگيرند
و حتى زير بارش مىروند؛ چون خود را بىنياز و آگاه و عارف مىدانند.
و همين است كه فرزندان آنهايى كه مذهبى نبودهاند
هنگامى كه به مذهب مىرسند
با شور و شوق عجيبى پيش مىتازند و تا سر حدّ جان مىايستند
و چهها كه نمىكنند و از چهها كه نمىگذرند.
قضاوت اين دو دسته در اين است كه
يكى مذهب را به صورت سنّت گرفته
و سپس اسير ضد سنّتها شده است
و ديگرى لامذهبى را به صورت سنّتى فرا گرفته
و سپس در مذهب، حرفهاى نو و تازه و ديدهاى
وسيعتر و برداشتهاى گستردهترى را به دست آورده است.
استاد علی صفایی حائری
📖 کتاب تربیت کودک، ص 38
▪️مدرسه عین صاد
راوی اندیشه استاد علی صفایی حائری
https://eitaa.com/joinchat/3686334965Cf3dfb22054
🔳 خیلی از مخاطبین گرامی در مورد سیر مطالعاتی مرحوم استاد سوال داشتند که به همین خاطر نشست چگونه عینصاد بخوانیم؟ برگزار گردید.
☑️ صوت این نشست در سایت مدرسه قرار داده شده،
افرادی که نتواستند در نشست شرکت کنند میتوانند از صوت آن جلسه استفاده کنند.
https://einsadschool.ir/courses/نشست-چگونه-عینصاد-بخوانیم؟/
🔘 و در صورتی که نیاز به مشاوره شخصی برای تنظیم سیر معرفتی خود دارید تا فردا (شنبه) امکان مشاوره با اساتید فراهم است.
@ad_einsadschool
“به نام معنا بخش و معنای زندگی ام”که شروع کننده کلامم هست
این جمله بعداز پایان دوره بر قلب و زبانت جاری و حک میشه حداقل هرلحظه تو ذهنت مرورمیشه با اون خودِ آشنایی که عمری تو غریبی و غربت بی توجهی خودت غریب وتنها مونده بود وبعد توی تک تک ثانیههای زندگیت میتونی این معنا روبفهمی و بچشی اصلا خودت اومدی سراغ معنای زندگیت به اصل خودت برگشتی.تو تشنه ای و عمری پی سرابهایی دویدی که اونهارو چشمه میدیدی و الان یک لحظه با خودت گفتی خب این همه دویدن و سیراب نشدن برای چه؟!!
وقتی دنبال چیزی هستی یعنی همه ی اون چیزهایی که دو رو برت هست اونی نیستن که باید براتو باشن
وقتی که پول و مقام و شهرت فرزند و همسر و دوست لذتها و خوشیهای مادی یه وقتایی دیگه برات بیمعنا میشن
و حتی بعضی از شکستها و نرسیدنها و تلخیها باعث میشن که حس کنی که باز زندگیت هیچ معنایی نداره
با خودت میگی خب پس معنی زندگی من چیه ؟یعنی هدفم از زندگی بدست آوردن ها و رسیدن به بی معناییه یا شکست ها و ناامیدی و اضطراب نرسیدن هاست؟!
اینجاس که توی این داشتنها و نداشتنها من به این میرسم که زندگی من معنی نداره
اینه که همش میدویی و تو حرکتی
برای اینکه همینو پیدا کنی
اونی که توی ثانیه ثانیههای زندگی توی تمامی لحظههات با تو همراه باشه
فارغ ازاینکه کجای دنیا باشی
با کی باشی تو چه شرایطی باشی
اگر این رو همراه خودت داشته باشی
زندگیت پر از معنا و عشق میشه
این تلنگر توی ذهن تو زده میشه و یک لحظه زمان برای تو میایسته
اینجاست که تو داری وارد یک مرحلهای میشی وبا همه اونایی که
عادت کردن به عادتهاشون خوشیها و لذتهاشون چیزایی که باهاشون هستن؛
متفاوت میشی و اگه بگی که خب که چی که من بخورم و بخوابمو برم مهمونی
برم سر کار درس دانشگاه بچه
خب آخرش که چی؟!
اینجاست که تو تنها میشی
حس میکنی که دیگه کسی تو رو نمیفهمه
بله با روال عادی و روتین زندگی پیش نری خلاف جریان بخوای حرکت کنی
خب معلومه “طبیعیه” که تنها میشی و
تنهایی حرکت میکنی
حالا که فهمیدی اینا هیچ کدوم نمیتونن به زندگیت معنا ببخشن حالا میگی خب پس این وسط باید یه چیزی باشه که به زندگی من معنا بده دیگه
درسته؟؟؟
برای اینکه بدونی چه جوری میشه فهمید
معنای زندگی ما حقیقتاً چیه و ما با چیا زندگی کردیم و خودمون رو بندِ به چیا کردیم
با دوره معنای زندگی همراه بشید
و همراهی کنید خودتون رو تو این مسیر همراهی کنید و کمکش کنید که خودش رو پیدا کنه بهش وقت بدیدفرصت بدید
و ازنفهمیدنهای این مسیر هراسی نداشته باشیدطبیعیه که خیلی چیزها تو این مسیر برامون غریب بیاد
آشنایی که یک عمر ندیدیمش؛؛
میبینیم که چقدر از یک آشنا به ما
نزدیکتر بوده و ما غریبهها را دور خودمون جمع کرده بودیم….
“”ما خودمون رو فراموش کردیم که زندگی برامون بی معنا شده””
برای یک بارم که شده اینبار براشناخت خودتون وقت بزارید.
فقط به خودتون زمان بدید و خوب روی تمرینها تمرکز کنید.
📝 نظر یکی از شرکت کنندگان ترم اول و دوم دوره معنای زندگی
🔻برای دیدن نظرات بیشتر کانال بازخورد دورههای آموزشی را ملاحظه کنید:
@feedback_school
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مسئولیت تو در برابر شبهات نسل امروز
برای شبهات این نسل چه باید کرد؟
نسلی که میتواند
هر شخصی را زیر سوال ببرد!
دین را زیر سوال ببرد!
حتی هر فلسفهای که خوشبینی را مطرح کند، زیر سوال ببرد.
❌ تو نمیتوانی با سکوت و کنار کشیدن جوابگو باشی ...
حالا یا شبهه از تو برخاسته و یا هر کس دیگر
تو باید جواب شبهات را با بینات بدهی،
☑️ این باریست که به دوش شماست.
🔻 و الا غلفت از آنچه در جامعه شما میگذرد، این میشود که بگذارید به بنست برسید و بعد هم ۵۰ سال غرامت بدهید.
◀️ اما آیا تو طاقت بار عذاب این مسئولیتهای عظیم رو داری؟؟
⏺ ثبتنام دوره تربیت انسان بالغ 👇
www.einsadschool.ir
▪️ مدرسه عین صاد
راوی اندیشه استاد علی صفایی حائری
@einsadschool
📖 کتابخوانی کتاب غدیر
مدرسه عینصاد در نظر دارد به مناسبت ایام ولادت امیرالمؤمنین(علیه السلام) اقدام به برگزاری کتابخوانی کتاب غدیر کند.
✅ شرکت در این جلسه برای عموم علاقهمندان رایگان میباشد.
نحوه برگزاری : آنلاین
زمان برگزاری : یکشنبه ۲۳ دی، ساعت ۱۵
🔘 برای ثبتنام رایگان کلیک کنید.
▪️مدرسه عین صاد
راوی اندیشه استاد علی صفایی حائری
https://eitaa.com/joinchat/3686334965Cf3dfb22054
مدرسه عین صاد
❌ پایان مهلت ثبتنام ❌
💡 بنا به درخواست تعدادی از مخاطبین گرامی امکان ثبتنام در ترم جدید برای تعداد محدودی و فقط تا فردا شب(جمعه) فراهم شده است؛
🔖 در این هفته که گذشت مقدمات شروع ترم جدید برای فراگیران محترم آماده شده
و افراد در گروههای آموزشی خود با فرآیند دوره و اساتید و دیگر دوستان خود در حال آشنا شدن میباشند،
و از شنبه ۲۲ دی جلسات و فعالیتهای آموزشی به صورت رسمی آغاز میگردد.
با توجه به آنکه دورههای آموزشی مدرسه عینصاد شامل مجموعهای از فعالیتهای است که در طول یک ترم به تدریج محقق میشود، لذا با شروع فعالیتهای ترم دیگر امکان ثبتنام نخواهد بود تا فصل آینده(بهار) ...
www.einsadschool.ir
مدرسه عین صاد
📖 کتابخوانی کتاب غدیر مدرسه عینصاد در نظر دارد به مناسبت ایام ولادت امیرالمؤمنین(علیه السلام) اقدا
💠 شرکت در این کتابخوانی رو فراموش نکنید؛
ان شاالله یک شنبه قبل از آغاز جلسه لینک ورود به جلسه برای افرادی که ثبتنام کردند، پیامک خواهد شد.
📖 کتابخوانی کتاب غدیر
#ویژه_ولادت_امیرالمؤمنين
✅ شرکت در این جلسه برای عموم علاقهمندان رایگان میباشد.
نحوه برگزاری : آنلاین
زمان برگزاری : یکشنبه ۲۳ دی، ساعت ۱۵
🔘 برای ثبتنام رایگان کلیک کنید.
▪️مدرسه عین صاد
راوی اندیشه استاد علی صفایی حائری
https://eitaa.com/joinchat/3686334965Cf3dfb22054
مدرسه عین صاد
📖 کتابخوانی کتاب غدیر #ویژه_ولادت_امیرالمؤمنين ✅ شرکت در این جلسه برای عموم علاقهمندان رایگان می
📋 موضوعاتی که مرحوم استاد صفایی حائری در این کتاب پرداختهاند:
_ ولايت چيست؟
_ چه زيربناها و پايههايى دارد؟
_ و چه ضرورتى؟
_ هدف اين ولايت و رهبرى چيست؟
_ رسول براى اين ولايت و رهبرى چه گامهايى برداشته؟
مدرسه عین صاد
📋 موضوعاتی که مرحوم استاد صفایی حائری در این کتاب پرداختهاند: _ ولايت چيست؟ _ چه زيربناها و پايه
🟢 میلاد حضرت علی بن ابیطالب، امیرالمومنین(صلوات الله علیه) را تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
◀️ پیشنهاد میکنیم برای بهرهمندی بیشتر از این اوقات مبارک و پرنور، شرح صوتی کتاب مختصر و پربار غدیر که توسط استاد عباس صفایی حائری ارائه شده را از دست ندهید.
🔸دانلود شرح صوتی کتاب غدیر👇
https://einsadschool.ir/courses/حلقه-کتابخوانی-کتاب-غدیر/
▪️مدرسه عینصاد
راوی اندیشه استاد علی صفایی حائری
https://eitaa.com/joinchat/3686334965Cf3dfb22054
🔰 پدرِ خلق
رسول بزرگ مىفرمايد:
«اَنَا وَ عَلِىٌّ اَبَوَا هذِهِ الْأُمَّةِ»؛
من و على پدر اين خلق و اين گروه هستيم؛
يعنى مىخواهيم اينها بزرگ شوند، به بلوغ برسند، به كمال برسند و به نعمتها و قدرتها و ثروتها دست يابند، بدون اينكه از آنها توقعى و چشمداشتى باشد.
و اين عشق به نجات و آزادى و رستگارى در رسول بزرگ تا حدى بود كه قرآن او را دستور مىدهد تا آنقدر خود را به زحمت نيندازد و جان خود را از روى حسرت و ناراحتى از دست ندهد؛ «فَلا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَراتٍ».
و اين عشق در على؛ پيشواى بزرگ تا حدى بود كه اگر در «نجد» يا «يمامه» گرسنهاى مىماند و يا در سرحدى، خلخال از پاى زنى بيرون مىرفت، او به جوش مىآمد و مىخروشيد و بانگ مىزد كه سزاوار است مرد مؤمن، مرد غيور، جان از تنش رخت بربندد و از خشم بميرد.
📝 استاد علی صفایی حائری
کتاب روحانیت و حوزه، ص ۱۱۸
@einsadschool