فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نزدیکان شاه: اگر محمدرضا شاه از ایران نمی رفت ...
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 غایت بعثت در کلام امام خمینی
🌺خطر عالِمی که تربیت نشده است و تزکیه نشده است، از خطر مغول بالاتر است.
🌺غایت بعثت تزکیه است. غایت آمدن این انبیا تزکیه است.
🌸 فرارسیدن سالروز مبعث رسول اکرم (ص) مبارک باد.
🌺🌺🌺🌺🌺
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴بعثت برای مقابلهی با «جاهلیّت» آمد
🌸 تحلیل تاریخی حادثهی بعثت پیامبرخاتم(ص) توسط مقام معظم رهبری:
🔹«ما به درسهای بعثت برای همیشه نیازمندیم؛ بعثت فقط یک حادثهی تاریخی برای یک برههی معیّنی از زمان نبود؛ برای همهی دوران تاریخ است... بعثت برای مقابلهی با «جاهلیّت» آمد.
🔹جاهلیت در ادبیات اسلامی، دوران قبل از طلوع نبوّت پیامبر مکرّم است. نباید تصوّر کرد که این جاهلیّت، مخصوص جزیرةالعرب و عربهای مکّه و حجاز و بقیّهی نقاط بود؛ نه، آن جاهلیّتْ عمومیّت داشت.
🔹بخشی از جاهلیّت، فقدان علم و نداشتن علم است امّا جاهلیّت به معنای وسیع عبارت است از غلبه و حاکمیّت نیروی شهوت و غضب انسانی بر محیط زندگی؛ این میشود جاهلیّت.
🔹جاهلیّت یعنی جوامع انسانی، تحت تأثیر تمایلات شهوی و غضبیِ عمدتاً فرمانروایان خود به شکلی دربیاید که فضائل در آن گم بشود و رذائل حاکم بشود؛ این میشود جاهلیّت.
🔹یک عرصهی وسیعی از گمراهی در زندگی مردم جاهلی وجود داشت: از یک طرف مهارگسیختگیِ شهوات نفسانی، شهوات جنسی و امثال آن و از آن طرف، همین انسانهای تابع شهوت خود، در مقام قساوت و ویرانگری و خونریزی، باز تا نهایت حدّومرزی که قابل تصوّر است میرفتند، یعنی کودکان خودشان را میکشتند.
🔹از آن طرف شهوت، از این طرف غضب؛ آنوقت محیط زندگی، اسیر این دو احساس سرکشِ بیمهار قرار میگیرد. اسلام آمد این وضعیّت را دگرگون کند.
🔸جاهلیّت، امروز هم در دنیا وجود دارد؛ ما باید چشممان را باز کنیم و جاهلیّت را بشناسیم؛ امروز هم عیناً همین معنا وجود دارد؛ شهوترانیِ بیحساب، بیمهار، بیمنطق.
🔸نوبت به قساوت که میرسد، همان وضعیّت را انسان اینجا هم مشاهده میکند: انسانها را میکُشند، بیگناهها را میکُشند، بدون هیچ جرمی ملّتها را مورد سرکوب قرار میدهند؛ این جاهلیّتی است که امروز وجود دارد؛ جاهلیت مدرن.
🔸فرق این جاهلیّت با جاهلیّت صدر اوّل جاهلیّت اولی به تعبیر قرآن، این است که امروز جاهلیّت، مسلّح و مجهّز است به سلاح علم، به سلاح دانش.
🔸امروز جاهلیّت بازتولید شده است؛ با توان بسیار بالا، با خطر صدها بلکه هزارها برابرِ جاهلیّت روزهای اوّل و دوران اوّل اسلام.»
۱۳۹۴/۰۲/۲۶
🆔 @eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 والا محمد
🌺🌺🌺🌺🌺
عالم برای اوست که جهان آشنای اوست نفسم در هوای اوست والا محمد
دل مبتلای اوست که مرا جان فدای اوست که خدایم خدای اوست والا محمد
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 یا حبیبی یــامــُـحمد
🌺🌺🌺🌺🌺
🌺 مداحی حاج محمود کریمی به مناسبت عید سعید مبعث رسول اکرم (ص)
🌺🌺🌺🌺🌺
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 "محمدامین" یا "محمدرسول" ؟
✍️ مجید نقیلو
🔹"محمد امین" یکتاپرست بود و فعالیت اقتصادی داشت او "عدالتخواه" بود و با جوانان مکه همقسم شد تا در مقابل ظلم بایستند (داستان حلف الفضول) او امین بتپرستان بود و محبوب اهل کتاب و هم سفره عموهای خود ابوجهل و ابولهب.
♦️اما وقتی تبدیل به "محمد رسول" شد چه اتفاقی افتاد که محبوبیت خود را از دست داد؟ و از طرف بزرگان شهر طرد شد و درمعرض قتل قرار گرفت و او را در "شعب ابیطالب" از هر جهت تحت تحریم و محاصره قرار دادند؟
♦️جواب روشن؛
او مردم را به ایمانی فرا میخواند که اولین اقدام آن کفر و عناد با طاغوت و بزرگان شهر بود که "فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ" (بقره ۲۵۶)
بله؛ او یک جنگ سیاسی_اجتماعی با رهبران سیاسی جامعه خود شروع کرده بود.
🔹این نزاع فقط برای او نبود. که تمامی انبیا اینگونه بودند. که اصل و مغز دین همین است.
"وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ" (نحل ۳۶)
مسئله نمرود با ابراهیم(ع) و فرعون با موسی(ع) ، ایمان مردم به الله نبود؛ که حکومت بر مومنان بسی آسانتر از غیرمومن است بلکه مشکل آنها این بود یک مومن وظیفه دارد قبل از ایمان به الله؛ به هر آنچه حکومت غیر الله است کافر شود. آنها تحقق دین الهی را مساوی با حذف خود از صحنه سیاسی و اجتماعی میدیدند و اینجا بود که دعوا آغاز میشد.
♦️حال می دانید سوال اصلی کجاست؟!
سوال اینجاست؛ اسلام غیر سیاسی که کاری به سیاست و سیاستمداران ندارد چه نسبتی با دین و انبیای الهی دارد؟ اگر رهآورد انبیا اصلاح ساختار سیاسی جامعه برای تحقق ایمان به الله بود؛ مفهوم "اسلام غیرسیاسی" چگونه بوجود آمده؟
آیا نباید گفت این مفهوم رهآورد و حیله طاغوت است برای ضمانت بقای خود در کنار اسلام؟
🔹حال، جماعت روشنفکر که به زعم خود "اسلام سیاسی" را ناکارآمد میدانند و در حال تئوریزه کردن "اسلام غیرسیاسی" هستند؛ در زمین چه کسی بازی میکنند؟ نباید گفت که ابزار دست طاغوت شدهاند برای کنار گذاشتن "اسلام حقیقی" که شرط تحقق آن نفی طاغوت است؟
طرح الگوی "محمد امین" که برای قبل از اسلام است در مقابل الگوی "محمدرسول" که پرچمدار مبارزه با طاغوت است، همان تلاش زیرکانه طاغوت است که به دست روشنفکران جامعه در حال پیگیری است.
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 حکایت تلخی که همچنان ادامه دارد
💥حکایت تلخ ایران و IMF؛ ۱۳۹۶ تا امروز
دولتهای ایران، فارغ از گرایشهای سیاسی و حتی رویکردهای سیاست خارجی، در عرصه اقتصادی از سال ۱۳۶۸ تاکنون مجری سیاستهای صندوق بینالمللی پول بودهاند.
با توجه به تورمهای هولناکی که از سال ۱۳۹۷ دامنگیر اقتصاد ایران شده، در این تایملاین، اجرای نسخههای IMF صرفا در بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ را با هم مرور میکنیم؛
۱۱ آذر ۹۶| سفر ۱۲ روزه هیئت مشاورهای IMF به ایران
۲۷ آذر ۹۶| گزارش پایان ماموریت هیئت مشاورهای ماده ۴ IMF: ایران ارز را تک نرخی کند
۹ فروردین ۹۷| انتشار گزارش رسمی هیئت مشاورهای ماده ۴ IMF: نرخ ارز رسمی توسط ایران سرکوب شده است. نرخ واقعی ارز که با متغیرهای بنیادین مطابقت دارد نرخ بازار است. ایران باید ارز را تک نرخی کند.
۲۱ فروردین ۹۷| اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز با تبعیت دولت از نرخ بازار. ارز ترجیحی ۳۷۰۰ حذف و ۴۲۰۰ بازار جایگزین شد.
۱۲ اردیبهشت ۹۷| مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه IMF: تصمیم ماه گذشته دولت ایران در یکسان سازی نرخ ارز رسمی و بازار آزاد جهت حمایت از ارزش ریال گامی در مسیر درست است.
پس از فروردین ۹۷| جهش نرخ ارز در بازار آزاد و نیمایی پس از حذف ارز ۳۷۰۰ (در پایان ۹۷ نرخ ارز از ۱۳ هزار تومان عبور کرد).
۱۶ مرداد ۹۷| حذف ارز ۴۲۰۰ برای کلیه اقلام وارداتی بجز ۲۵ قلم
۸ مهر ۹۷| مصوبه دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ برای پتروشیمیها: پتروشیمیها مجاز شدند محصولاتشان را بجای دلار ۴۲۰۰، در دلار نیما (۱۲۰۰۰ تومان) ضرب کرده و به داخل بفروشند.
۲۲ مهر ۹۷| مصوبه دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ برای پالایشگاهها: پالایشگاهها مجاز شدند محصولاتشان را بجای دلار ۴۲۰۰، در دلار نیما (۱۲۰۰۰ تومان) ضرب کرده و به داخل بفروشند.
اردیبهشت ۹۸| سفر دو هفتهای هیئت چهارنفره IMF به ایران و ارائه توصیههایی برای اصلاح ساختار بودجه
خرداد ۹۸| انتشار چارچوب اصلاح ساختاری بودجه با تاکید بر حذف کامل ارز ۴۲۰۰ و حذف یارانههای آشکار و پنهان سوخت، تولید، سلامت و کشاورزی.
آبان ۹۸: افزایش قیمت بنزین و شورش اجتماعی
۱۰ تیر ۹۹| سرپرست وزارت صمت دولت روحانی: فقط ۵ قلم ارز ۴۲۰۰ میگیرند. ارز ۴۲۰۰ باید کامل حذف شود. ما قائل به آزادسازی نرخ ارز هستیم.
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱| اعلام حذف ارز ۴۲۰۰ برای ۵ قلم کالای باقیمانده توسط آیتالله رئیسی و اجرای مجدد یکسانسازی نرخ ارز بر اساس ارز آزاد: ارز ۴۲۰۰ کاملا حذف و ارز ۲۵۵۰۰ تومانی بازار جایگزین شد/ رئیسی: برای اصلاح اوضاع باید تصمیمات سختی بگیریم که ممکن است مشکل باشد و حتی لازم باشد آبرویم را میگذارم.
پس از اردیبهشت ۱۴۰۱| جهش نرخ ارز در بازار آزاد و نیمایی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ (در پایان ۱۴۰۱ نرخ ارز از ۶۰ هزار تومان عبور کرد).
۲۴ خرداد ۱۴۰۱| امیرآبادی نماینده قم در مجلس: بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول هم مسیر رئیسی در اصلاح ارز ترجیحی را تأیید کردند.
۱۸ شهریور ۱۴۰۱| گزارش IMF: حذف ارز ۴۲۰۰ اقدام خوبی بود اما کافی نیست. دولت باید نرخ بهره بانکی را نیز افزایش دهد.
۱۰ دی ۱۴۰۱| ابلاغیه بانک مرکزی و افزایش نرخ بهره بانکی از ۱۸ به ۲۳ درصد (دولت در زمستان ۱۴۰۲ اوراق گواهی سپرده خاص با نرخ بهره ۳۰ درصد منتشر کرد).
۲۸ تیر ۱۴۰۲| محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: همان دلایلی که در دولت آقای رئیسی منجر به حذف ارز ۴۲۰۰ شد، برای حذف ارز ۲۸۵۰۰ کفایت میکند.
۱۳ شهریور ۱۴۰۲| ابلاغیه بانک مرکزی و حذف ارز ۲۸۵۰۰ برای نرخ تسعیر پتروشیمیها: پتروشیمیها مجاز شدند محصولاتشان را بجای دلار ۴۲۰۰، در دلار نیما (۳۹۵۰۰ تومان) ضرب کرده و به داخل بفروشند.
۱۶ دی ۱۴۰۲| حذف ارز ۲۸۵۰۰ برای ۲۰۰ قلم کالا
۷ بهمن ۱۴۰۲| مصوبه مجلس و تعیین سقف ۱۱ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی با ارز ۲۸۵۰۰
۱۸ بهمن ۱۴۰۲| تاکید محمدباقر قالیباف رئیس مجلس بر حذف کامل ارز ۲۸۵۰۰: با پرداخت ارز ۲۸۵۰۰ هم دولت، هم مردم و هم تولیدکننده ضرر میکنند.
... و این داستان ادامه دارد
@syjebraily
🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 وطن خانه ماست هتل نیست
♦️ بیایید درستش کنیم!
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 انتخابات و چند پرسش و البته پاسخ بدیهی
♦️چند تا سوالی که براندازها نمیتونن جواب بدن :)
1️⃣ اگر حکومت ایران به قول بعضی دیکتاتوری است، چرا اصلا انتخابات برگزار می کند؟ خوب مثل عربستان عمل کند که در آن هیچ رای گیری انجام نمی شود...؟؟
2️⃣ اگر حکومت ایران اهل ارائه ی آمار دروغ است پس چرا اینقدر سعی می کند مردم را به مشارکت قوی در انتخابات دعوت کند؟ مگر نمی تواند با ارائه یک آمار دروغ میزان مشارکت را بالا اعلام کند؟
3️⃣ اگر آنچه در ایران رخ می دهد انتصابات است، نه انتخابات، پس چرا در هر دور از انتخابات این همه افراد مختلف نامزد می شوند و این هم هزینه تبلیغات می کنند؟!!
4️⃣ اگر وجود مشکلات در کشور باید دلیلی برای عدم مشارکت مردم در انتخابات باشد، چنانچه مشکلی در کشور وجود نداشته باشد پس افراد منتخب قرار است چه فعالیت مثبتی انجام دهند و کدام گره را از کار مردم بگشایند؟
5️⃣ اگر مسئولان در جهت حل مشکلات مردم فعالیت نمی کنند، پس اینهمه مراجعه حضوری مردم به مسئولان با چه امیدی است؟ اعتراض هایی که گاهی به برخی تصمیم گیری ها انجام می شود، با چه نیتی است؟!!
6️⃣ اگر ایران در مسیر پیشرفت حرکت نمی کند پس این همه تحریم برای چیست؟ مگر قطاری که حرکت نمی کند را کسی سنگ می زند؟!
7️⃣ اگر انقلاب اسلامی در مسیر فروپاشی پیش می رود، پس راه اندازی این همه کانال ماهواره ای فارسی زبان توسط تحریم کنندگان ایران و هزینه کردن برای آنها چه توجیهی دارد؟!!
8️⃣ اگر نخبگان از ایران فراری اند، پس این همه موشک و پهپاد فوق پیشرفته را چه کسی می سازد؟ انرژی هسته ای را چطور؟! پیشرفت های حیرت آور در سلولهای بنیادی، فناوری نانو، لیزر، هوافضا، واکسن، رباتیک، جنگ سایبری و ... توسط چه کسانی انجام شده؟!!
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 صلوات شعبانیه
صلوات شعبانی دعایی نقل شده از امام سجاد علیه السلام که مستحب است در ماه شعبان، هر روز هنگام ظهر شرعی و نیز شب نیمه شعبان خوانده شود.
مضمون اصلی این صلوات بیان جایگاه اهل البیت علیهم السلام و تأکید بر ولایت ایشان است.
این دعا در منابع متعدد دعایی همچون مصباح المتهجد، اقبال الاعمال، المزار الکبیر و البلد الامین نقل شده است.
🆔 eitaa.com/eisavim
انتخابات به وقت ایران.pdf
1.88M
🔴 درسنامه موسمی با موضوع انتخابات
♦️ کتاب «انتخابات به وقت ایران» مشتمل بر ٢۶ سؤال و شبهه مرتبط با انتخابات
با مشارکت جمعی از استادان و صاحبنظران
📒 با هدف استفاده استادان معارف در کلاسهای درسی معارف
✍ مدیریت امور دروس معارف اسلامی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴توصیف راهپیمایی 22 بهمن توسط شبکه آمریکایی؛ نمایشی خیرهکننده از قدرت!
🔹راهپیمایی 22 بهمن از قاب دوربین شبکه آمریکایی"ABC News":
🔹"گردهمایی صدها هزار پیر و جوان در تهران همراه با نمایشی کامل از سختافزارهای نظامی ایران!"
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزاً عظیما
💐رفت و برگشتی بین نمونههای مختلف «فوز»💐
🌸 اواخر زیارت مطلقهی اباعبدالله و بعد از اینکه به حضرت علیاکبر سلام دادیم، باید رو به ضریح شهدا کنیم و سه بار بگوییم: «فُزتم والله» و به اسم جلاله قسم بخوریم که یاران و همراهان حسین، اهل «فوز» و فلاح هستند و در آخر آرزو کنیم: «فلیت أنّی معکم فأفوز فوزاً عظیماً»
🌸 اما این صرفاً یک آرزوی دستنیافتنی و یک امیدواری واهی نیست؛ چون در دعایی که از طریق وکیل حضرت عسکری برای امروز یعنی «روز ولادت اباعبدالله» به دست ما رسیده، گفتهاند حسین کسی است که خداوند در عوض شهادتش به او این هدایا را داده:
«ائمّه از نسل اوست، شفاء در تربت اوست و «فوز» این است که در رجعتش، همراهِ او باشی تا انتقام خونها را بگیرد: «...الفوز معه فی أوبته ... حتی یدرکوا الاوتار و یثأور الثار». یعنی فرصتی دادهاند تا ما هم مثل یاران حسین در کربلا اهل فوز شویم و در دوران رجعت، همراهی با او را تجربه کنیم. حتما شنیدهاید که؟ گفتهاند اولین کسی که به این دنیا باز میگردد و عالم رجعت را با حضورش آغاز میکند، حسین بن علی است.
🌸 بخاطر این روایات و خیلی روایات دیگر، من تصور میکنم آروزی «یا لیتنی انی معکم فافوز فوزاً عظیما» به زندگیِ همین امروزمان مرتبط است. کسی که حوائج امروز ِ حضرت حسین و پدران و پسرانش را به نحوی فقیهانه و یا با تکیه به فقهای زمانشناس تشخیص دهد و زندگی امروزش را به بستری برای تحقق همان حوائج تبدیل کند، آن وقت میتواند پاداشش را بگیرد و در همین دنیا به «فوز» برسد؛ یعنی «معیت و همراهی با حسین» را در دوران رجعت و روی همین زمین تجربه کند.
🌸 حتی فکر میکنم این که دقیقا در کجای سپاه حضرت باشد و بتواند از چه کسانی انتقام بگیرد، تا حدود زیادی به خودش بستگی دارد: میتواند زیردستِ «حضرت جون» باشد و در هنگام جنگیدن مثل او فریاد بزند که : «امیری حسین و نعم الامیر» یا آن قدر در این دنیا به راه و رسم حسین تمسک کرده باشد و لحظهای از او جدا نشده باشد که کنار دست «شبیب حضرمی» قرار بگیرد و بگوید: «اکلتنی السباع حیّاً إن فارقتک» یا به اندازهای بزرگ شده باشد که شمشیرزنِ حضرت «عبدالله بن حسن» بشود و با اقتدا به مولایش، فریاد «والله لا افارق عمّی» را تکرار کند یا طوری جوانی کرده باشد که مفتخر به درک رکاب «حضرت علی اکبر» شود و به یاد «العطش قد قتلنی و ثقل الحدید اجهدنی» دندانهایش را بیشتر روی هم بساید و در معرکههای پربهجتِ پس از رجعت، ضربههایش را محکمتر و دقیقتر بزند...
🌺 تقدیم به فقیه زمانشناس و زمانهساز ما که گفت: «هیهات که خمینی، در برابر تجاوز دیوسیرتان و مشرکان و کافران به حریم قرآن کریم و عترت رسول خدا و امت محمد _ صلی الله علیه و آله و سلم _ و پیروان ابراهیم حنیف ساکت و آرام بماند و یا نظارهگر صحنههای ذلت و حقارت مسلمانان باشد. من خون و جان ناقابل خویش را برای ادای واجب حق و فریضه دفاع از مسلمانان آماده نمودهام و در انتظار *فوز* عظیم شهادتم...» (صحیفه امام ج ۲۰، ص ۳۱۸)
✍️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🌺🌺🌺🌺🌺
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 تاثیر حضور در انتخابات در زندگی شخصی
🔺اینکه تصمیم میگیرم، از خانه بزنم بیرون تا مدرسه یا مسجد محله مان تا یک رای بیندازم در صندوق رای، آیا این در زندگی شخصی و خانوادگی ام اثر دارد؟ بله. صرف حضور در انتخابات فارغ از هر نتیجه ای، در زندگی شخصی و خانوادگی ما موثر است. چگونه؟
🔺قبل از آنکه دلایل متعدد از آیات و روایات و استدلالهای عقلی را ذکر کنم، به تجربه شرکت کنندگان در راه پیمایی ها، انتخابات ها، برنامه های جمعی آرمانجویانه و معنوی مراجعه میکنم. از افراد بپرسیم اصل حضور و همراهیتان چه حالی بهتان میداد؟ میگویند احساس نشاط، احساس امید، احساس قوت و قدرت، حس خوش با هم بودن، با هم خواستن، احساس بهجت معنوی. اما چرا اینگونه است؟ آیا این دلیل خاصی دارد؟
🔺آیه ای از قرآن بین اتصال افراد به یک قدرت برتر معنوی و جدایی آنها و ضرر شخصیشان چنین میفرماید:
إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ ۚ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ ۖ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
همراهی با آن حرکت جمعی آرمانجویانه، احساس همراهی با یک قدرت برتر معنوی را به خود شخص میدهد، جدایی افراد هم باعث میشود خود شخص ضرر کند. فانما ینکث علی نفسه. دودش به چشم خودش میرود. ولی آنکه پای کار بماند، خودش اجر عظیم میبرد. هنوز اینجا بحث آثار اجتماعی نیست. سود و ضرر فردی در همان اصل حضور و همراهی محل بحث است.
🔺حضرت امام در کتاب سر الصلوه نکاتی میفرماید که استدلالهایی برای اتصال به هر حرکت جمعی الهی و آرمانجویانه است. او میگوید:
«اگر انسان به وظایف و اسرار جماعت قیام کند، رغم انف شیطان را به طوری می کند که در هیچ عبادتی نمی کند؛ و در اجتماع مؤمنین و قلوب مجتمعۀ آنها، که دست غیبی الهی با آن است، فوایدی است روحی و معنوی که در کمتر عملی اتفاق آن افتد، با آنکه مصالح عمومی و اجتماعی در آن نیز ملحوظ است.»
🔺 حضور در انتخابات باعث میشود دشمنی و تبری از طاغوتها و ظالمان در وجود ما شدت پیدا کند. مبارزه با طاغوت باعث رشد روحی و معنوی افراد میشود.
فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
پس هرکه در زندگی از طاغوت، دوری کند و خدا را باور داشته باشد، به چنان تکیهگاه مطمئنی پناه میبَرد که هیچ تزلزلی در آن راه ندارد. خدا شنوای داناست.
لذا در روایات هست که جهاد و آرزوی جهاد شعبه ای از نفاق را در درون انسانها از بین میبرد. اینها اثر فعل اجتماعی در رشد معنوی و روحی آدمها است که خود را در زندگی شخصیشان نشان میدهد.
🔺امام علی در خطبه ۱۲۷ نهج البلاغه می فرماید: «الزموا السواد الأعظم فإن ید الله علی الجماعة وإیّاکم والفرقة فإنّ الشاذ من الناس للشیطان کما أنّ الشاذ من الغنم للذئب»
جدایی از جمع و پیوستن به جداشدگان ، راه شیطان را هموار میکند. انسان را در کار شخصی اش ضعیف و ضربه پذیر میکند. روحیه شکست از شیطان در او شدید میشود.
🔺این نکته مهمی است که بین حضور اجتماعی در جامعه دینی و آرمانجو و تغییر حال و هوای فردی و زندگی شخصی ما رابطه بسیار وثیقی وجود دارد. اوج این نکته را در کار شهدا میبینیم که یک حضور اجتماعی و یک مدد عقلانی به جبهه حق میدهند اما خودشان رشد معنوی میکنند و تا ساحت نظر کردن به وجه الله پیش میروند.
@ali_mahdiyan
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 هزینه مقاومت یا هزینه تسلیم: تجربه سودان
✍ یادداشت وارده
♦️وقتی هزینه تسلیم بیشتر از مقاومت می شود: تجربه سودان، درس عبرتی که باید ایرانیان بگیرند.
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 کشوری بود بنام سودان که ۹۷ درصد مردم آن مسلمان بوده و دومین کشور بزرگ قاره آفریقا و از نظر معادن و ثروت در وضعیت مناسبی بود. دیدگاه های سیاسی این کشور به ایران و جبهه مقاومت و شخص رهبری نزدیک بود.
🔸 کم کم فشارهای بین المللی به این کشور زیاد شد، آمریکا و اروپا تحریمش کردند، اسرائیل به توطئه داخلی کشور دامن زد و کشورهای عربی و خصوصا عربستان به فشار بر او اضافه کرده، بگونه ای که حتی در سال ۱۳۹۲ اجازه عبور هواپیمای او بر فراز آسمانش را ندادند، چون راهی ایران بود!!!
🔸 عمر البشیر رییس جمهور این کشور بعد از مقاومتی سخت، به خیال خودش تسلیم شد تا بتواند فشارهای بین المللی را کم کرده و از مواهب رابطه با غرب و عرب بهره ببرد و آنها که به ظاهر یک خواسته بیشتر از او نداشتند: دست کشیدن و جدایی از جمهوری اسلامی ایران!!!
🔸 او تسلیم شد و رسماً با ایران قطع رابطه کرد و در پیمانهای ضد ایرانی عضو شد. اما باز رابطه با کشورهای عربی و غربی بهبود نیافت. او قدمی دیگر برداشت تا بتواند اعتماد سازی کند و آن قدم شوم اسمش رفراندوم بود!!
🔸 رفراندوم انجام داد و در کمال تعجب کشور به دو تکه تقسیم شد و سودان شد دو کشور شمالی و جنوبی که سازمان ملل و کشورهای غربی و عربی نیز آنرا با رسمیت شناختند، اما باز ماجرای مصیبت سودان تمام نشد.
🔸 سودان رسماً دشمنی خود با ایران و جبهه مقاومت را اعلام کرد و حتی در دفاع از عربستان به یمن هم لشکر کشی کرد. آمریکا و عربستان و دیگران هم تحریم های خود را برداشتند، اما بهانه ای جدید پیدا شد. اینکه عمر البشیر دیکتاتور بوده و باید از قدرت کناره گیری کند. او هم چاره ای نداشت و از قدرت کناره رفت، اما بجای منزل به زندان انداختنش!!!
🔸 دیگر نه سودانی بود، نه سیاست خارجی حامی ایران و نه عمرالبشیری که حتی بر خلاف همه دیدگاههایش با اسراییل هم وارد رابطه شده بود اما مصیبت سودان ادامه داشت...
🔸 در سودان کودتا کردند، جنگ داخلی راه انداخته و هزاران نفر کشته و زخمی شدند و جهانی که این همه وعده به سودان داده بود فقط دارد تماشا می کند و از کشته شدن مردم و ویرانی این کشور لذت می برد.
🔹 حال مقایسه کنید سرنوشت سودان را کشورهایی چون ایران، سوریه و یمن که دقیقا همین خواسته ها را داشتند. همین تحریم و فشارها را تحمل کردند اما این سه کشور ایستادند تا نشان دهند هزینه مقاومت بسیار کمتر از تسلیم است.
🔹و سودان شد درس عبرتی برای مردم ایران تا بدانند چطور در پس هر عقب نشینی از محور مقاومت، دیکتاتور دانستن رهبران سیاسی و حتی رفراندوم ادعایی آنان، پایان کار کشوری به نام ایران با تجزیه و جنگ داخلی هدفگذاری شده است.
🔹 اما مقاومت؛ قدرت های زورگویی چون عربستان و امارات و غرب را به کشورهای جنگ زده ای چون یمن و سوریه باز می گرداند، حتی اگر تا دیروز جز به سرنگونی حاکمان آن راضی نمی شدند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 اباالفضل العباس در کلام امام صادق علیهما السلام
🌺 امام صادق (ع): عمویم؛ عباس، بصیرتی نافذ و ایمانی محکم داشت...
🌹 و نیز فرمود: شهادت می دهم... در جهاد با دشمنان خدا، اخلاص ورزیدی و در نصرت اولیای خدا، خلوص نشان دادی و از دوستانش دفاع کردی...
شهادت می دهم که تو هر چه در توان داشتی، انجام دادی.
📚 عمدة الطالب، ص ٣٥٦
🌹🌹 میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز گرامی باد.
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 فدایی برادر
🌺 عن الامام الحسين عليه السلام:
《 يا عَبّاسُ إركَبْ، بِنَفسي أنتَ يا أخی 》
اى عبّاس! بر اسب سوار شو؛ جانم فدايت اى برادرم 🌺
📚ارشاد القلوب، ج ۲ ص ۹۰
♦️در عظمت حضرت عباس علیه السلام همین بس که وجود نازنین اباعبدالله الحسین علیه السلام قربان صدقه وی می شود: بنفسی انت یا اخی!
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 کار سهل یا کار سخت؟
رهبر معظم انقلاب:
🔹عن عطاء بن یَسار، عن عائشة قالَت: قال رسولُ الله«صلیاللهعلیهوآله»: ما خُیِّرَ عمّارُ بن یاسر بین أمرَین الّا اِختارَ أشدَّهما.(امالی، صفحۀ ۴۹۰).
🔸این، روایتی است از پیغمبر در مدح و تمجید از جناب عمّار یاسر. راوی هم جناب عایشه، زوجۀ پیغمبر اکرم است. تقریباً یک معیاری را دست میدهد.
🔹میفرماید: هرگز عمّار بین دو کار مخیّر نشد یعنی دو کارِ نیک، دو کارِ خیر، مگر اینکه سختترینِ آن دو کار را انتخاب کرد.
🔸فرض بفرمایید انسان میخواهد مالی را صدقه بدهد، یک طور صدقه دادن کارِ آسانی است، مثلاً در صندوق صدقات یک پولی میاندازد. یک طور هم کارِ سختتری است، و آن اینکه انسان میگردد، آن مستحِقِّ حقیقی را پیدا میکند و پول را به دست او میرساند. این، سختتر است. اگر جناب عمّار بین این دو کار مخیّر میشد، کار سخت را انتخاب میکرد. یا فرض بفرمایید جناب عمّار هم در زمان پیغمبر که جوان بود، هم در زمان امیرالمؤمنین که پیرمردی شده بود، در جهاد شرکت میکرد. به دو صورت میشود در جبهه کار انجام داد؛ بعضی کارها آسان است، بعضی کارها سخت، او سختتر را انتخاب میکرد. لذا در جنگ صفّین، جناب عمّار سختترین کار را انتخاب کرده بود یعنی هم میجنگید، شمشیر میزد، هم آن کسانی را که دچار وسوسه و تردید میشدند، با استدلال، با بیان وافی و شافی، آنها را هدایت میکرد و این، از جملۀ کارهای مهمی بود که جناب عمّار انجام میداد.
🔹 این، یک ضابطۀ تقریباً کلّی است که: انسان بالطبع، سهلگرا است، کارِ آسانتر را ترجیح میدهد. اگر از لحاظ زمانی هم دو کار در طول یکدیگر قرار داشته باشند، ما اوّل سراغِ آن کارِ آسان میرویم و آن را انتخاب میکنیم! امروز در مواجهۀ با جبهۀ عظیمی از دشمن که با انواع و اقسام ترفندها و ابزارها، ابزارهای سخت، ابزارهای نرم، در مواجهۀ با نظام اسلامی و با اسلام در واقع، با پرچم برافراشتۀ اسلام قرار گرفته است، بعضی از کارها کار آسانی است، بعضی از کارها سخت است، فکرکردن لازم دارد، مطالعه کردن و دقت کردن لازم دارد، فحص لازم دارد، پیدا کردن یاران و همکاران لازم دارد. اینها کارهای سخت است که ما معمولاً میرویم سراغ آسانترها! آن کاری که آسان است، آنرا انجام میدهیم. اگر رسیدیم به کار سخت، آنها را هم یا انجام میدهیم، گاهی هم انجام نمیدهیم. اما ترجیح میدهیم کارِ سهل را! یعنی سهلگرائی، آسانگرائی، دنبال کارهای آسان بودن. و این، غیر از سهلانگاری است، آسانگیری است.
سهل گرایی غیر سهل انگاری است:
🔸آسانگیری حرف دیگری است، کاری را که پیچیده است، انسان به پیچیدگیِ آن توجه نکند، آنرا با نگاه سطحی نگاه کند. این، سهلانگاری است. سهلگرائی این است که انسان دنبال کار آسان برود، کار سخت را رها کند!
🔹واقعاً امروز حوزههای علمیه بخصوص حوزۀ علمیۀ قم وظائف سنگینی دارند که کارهای سختی است. اینکه انسان مطالعه کند، درس بدهد، یک عدۀ شاگرد از او استفاده کنند؛ کار خوبی است اما از جمله کارهای آسانی است. در کنار این، کارهای سختی هم وجود دارد.
من توصیه نمیکنم درسها را تعطیل کنند، مدرّسین درس نگویند و طلبهها را محروم بگذارند!. نه، این هم کارِ لازمی است اما از کارهای سخت غفلت نباید کرد! نگاه کنیم، ببینیم امروز ابزار دشمن برای تغییر باورها چیست؟ این، یکی از کارهای مهم است.
🔸برویم سراغ اینکه در مقابل ابزار دشمن، چه ابزار سختِ او، چه ابزارِ نرم او، برای تغییر باورها، ما چکار میتوانیم انجام بدهیم؟ این کار سخت را همه موظفند انجام بدهند. انجام دادنش هم به این نیست که ما بگوییم یا یک کتابی بنویسیم مثلاً در باب ولایت فقیه یا در باب لزوم جهاد؛ اینها آن کارهای آسان است.
🔹کار سخت این است که: شیوۀ دشمن را بشناسیم، حیلههای او را بفهمیم، راههای نفوذ دشمن را پیدا کنیم.
🔸امروز در کشور چند میلیون دانشجو داریم، علاوه بر دانشجویانی که در کشورهای اسلامی هستند، همۀ اینها مشتاقاند حرف درستی را از یک جایی بشنوند! از اسلام، یک تعریف درستی، یک بیان درستی را بشنوند. این کار، کار کیست؟ چه کسی باید این کارها را بکند؟ جناب عمّار اکتفاء به این کارهای معمولی و عادی و آسان نمیکرد، نگاه میکرد اگر میدید جمع بین کار آسان و سخت ممکن است، هر دو را انجام میداد، اما اگر میدید که ناگزیر باید یکی را انتخاب بکند، او سختترین را انتخاب میکرد. این، شد ضابطه، شد درس، معیار، اینگونه باید حرکت کرد.
🔹 درس خارج فقه صلوة مسافر جلسۀ ۱۳۹؛ تاریخ ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این چنین دلها به سوی حق متحول می شود
♦️سیاستهای حمایتی آمریکا از جنایات صهیونیستها، اشک شهروندان آمریکایی را هم درآورده!
♦️شهروند آمریکایی:
«تا زمانی که فلسطین آزاد وجود نداشته باشد، تسلیم نخواهیم شد.»
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇯🇴🇯🇴
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 حکم [اعدام و قتل سلمان رشدی نویسنده کتاب کفرآمیز آیات شیطانی، به مسلمانان جهان]
زمان: ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ / ۷ رجب ۱۴۰۹
بسمه تعالی
إنا لله و إنا إلیه راجعون
به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می باشند. از مسلمانان غیور می خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاء الله. ضمناً اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔴 اطلاعیۀ دفتر امام خمینى قدسسره دربارۀ توبۀ سلمان رشدى
بسمه تعالی
رسانههای گروهی استعماری خارجی به دروغ به مسئولین نظام جمهوری اسلامی نسبت میدهند که اگر نویسندۀ کتاب آیات شیطانی توبه کند حکم اعدام دربارۀ او لغو میگردد. امام خمینی مدظله فرمودند:
این موضوع صددرصد تکذیب میگردد. سلمان رشدی اگر توبه کند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است با جان و مال تمامی همّ خود را بهکار گیرد تا او را به دَرک واصل گرداند.
حضرت امام اضافه کردند:
اگر غیرمسلمانی از مکان او مطلع گردد و قدرت این را داشته باشد تا سریعتر از مسلمانان او را اعدام کند، بر مسلمانان واجب است آنچه را که در قبال این عمل میخواهد بهعنوان جایزه و یا مزد عمل به او بپردازند.
۲۹ بهمن ۱۳۶۷ / ۱۱ رجب ۱۴۰۹
📚صحیفۀ نور، ج۲۱، ص۸۷.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔴 حضرت امام خمینی ره:
دربارۀ حکم ارتداد و اعدام سلمان رشدی همه حواسشان را جمع کنند.
♦️این یک نمونه است که خدا مىخواست پس از انتشار کتاب کفرآمیز آیات شیطانى در این زمان اتفاق بیفتد و دنیاى تفرعن و استکبار و بربریت چهرۀ واقعى خود را در دشمنى دیرینهاش با اسلام برملا سازد تا ما از سادهاندیشى بهدر آییم و همهچیز را به حساب و اشتباه و سوءمدیریت و بىتجربگى نگذاریم و با تمام وجود درک کنیم که مسئله اشتباه ما نیست، بلکه تعمّد جهانخواران به نابودى اسلام و مسلمین است؛ والّا مسئلۀ فردى سلمان رشدى آنقدر برایشان مهم نیست که همۀ صهیونیستها و استکبار پشت سر او قرار بگیرند.
روحانیون و مردم عزیز حزبالله و خانوادههاى محترم شهدا حواسشان را جمع کنند که با این تحلیلها و افکار نادرست خون عزیزانشان پایمال نشود! ترس من این است که تحلیلگران امروز ده سال دیگر بر کرسى قضاوت بنشینند و بگویند که باید دید فتواى اسلامى و حکم اعدام سلمان رشدى مطابق اصول و قوانین دیپلماسى بوده است یا خیر؟ و نتیجهگیرى کنند که چون بیان حکم خدا آثار و تبعاتى داشته است و بازار مشترک و کشورهاى غربى علیه ما موضع گرفتهاند، پس باید خامى نکنیم و از کنار اهانتکنندگان به مقام مقدس پیامبر و اسلام و مکتب بگذریم!
خلاصۀ کلام اینکه ما باید بدون توجه به غرب حیلهگر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسى حاکم بر جهان، در صدد تحقق فقه عملى اسلام برآییم؛ و الّا مادامى که فقه در کتابها و سینۀ علما مستور بماند، ضررى متوجه جهانخواران نیست و روحانیت تا در همۀ مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمىتواند درک کند که اجتهاد مصطلح براى ادارۀ جامعه کافى نیست.
حوزهها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آیندۀ جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیّاى عکسالعمل مناسب باشند. چهبسا شیوههاى رایج ادارۀ امور مردم در سالهاى آینده تغییر کند و جوامع بشرى براى حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند. علماى بزرگوار اسلام از هماکنون باید براى این موضوع فکرى کنند.
📚صحیفۀ نور، ج۲۱، ص۹۹ و ۱۰۰.
♦️۲۵ بهمن سالگرد حکم اعدام سلمان رشدی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim