eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
335 دنبال‌کننده
966 عکس
194 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓سالروز قمری ولادت بابرکت 🏳عالم‌کتوم و مهجور ومظلوم 🏳مجتهدمجاهد،فقیه‌بابصیرت 🏳مدافع حریم ولایت‌وامامت 🏳مولف‌کتاب‌وزین‌عبقات‌الانوار 🏳جداعلای‌حضرت‌امام‌خمینی، 🏳علامه میرحامدحسین هندی/۱ 💠میرزای شیرازی بزرگ ‼️انصافا میتوان گفت که تاکنون دراسلام در فن کلام، کتابی به اینگونه نافع و تمام، تصنیف نشده، کتاب «عبقات الانوار» از حسنات این دهر است و بر هر مسلم متدین لازم است که در تکمیل عقاید و اصلاح مفاسد خود، به آن کتاب مبارک رجوع نماید و به اعتقاد احقر هرکس به هر نحو تواند در نشر و ترویج آن، باید سعی و کوشش را فرو گذاشت ندارد! میرحامدحسین ص۱۴۲ 💠محدث‌کبیر،شیخ‌عباس‌قمی ‼️وجود آنجناب از آیات الهیه و حجج شیعه اثنی عشریه بود هر کس کتاب مستطاب عبقات الانوار که از قلم درربار آن بزرگوار بیرون آمده مطالعه کند میداند که در فن کلام و در مبحث امامت از صدر اسلام تاکنون احدی بدان منوال سخن نرانده و بر آن نمط تصنیف نپرداخته و الحق عیان است که این احاطه و اطلاع و سعه نظر نیست جز با اعانت حضرت إله و توجه سلطان عصر روحنا له فداه! فواید الرضویه ۱/۱۶۷ از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🗓سالروز قمری ولادت بابرکت 🏳عالم‌کتوم و مهجور ومظلوم 🏳مجتهدمجاهد،فقیه‌بابصیرت 🏳مدافع حریم ولایت‌وامامت 🏳مولف‌کتاب‌وزین‌عبقات‌الانوار 🏳جداعلای‌حضرت‌امام‌خمینی، 🏳علامه میرحامدحسین هندی/٣ 💠امام خمینی ‼️هركس بخواهد اطلاع از چگونگي حديث غدير پيدا كند، بايد رجوع كند به كتاب عبقات الانور سيد بزرگوار ميرحامد حسين هندي، كه ۴جلد بزرگ در حديث غدير تصنيف كرده و چنين كتابی تاكنون نوشته نشده و عبقات الانوار در امامت از قراري كه شنيده شده، ۳۰جلد است و آنچه كه ما ديديم، ۸جلد است و در ايران شايد تا ۱۵جلد از آن پيدا شود و اهلِ سنت درصدد جمع اين كتاب و تضييع آن هستند و ما ملت شيعه در خواب هستيم تا آنوقتكه يك چنين گنج پرقيمت و گوهر گرانبهائي از دست برود! اكنون قريب دو سال است، دو سال قبل از ۱۳۶۳ق، كه به ملت شيعه به تجديد طبع اين كتاب پيشنهاد شده و به خونسرد تلقی شده است. با اين وصف با خواست خدا جلد غدير در تحت طبع است. لكن بر علماء شيعه بالخصوص و ديگر طبقات لازم است كه اين كتاب بزرگ را كه بزرگترين حجت مذهب است نگذارند از بين برود و به طبع آن اقدام كنند! کشف الاسرار ص۱۷۸ از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🗓سالروز قمری ولادت بابرکت 🏳عالم‌کتوم و مهجور ومظلوم 🏳مجتهدمجاهد،فقیه‌بابصیرت 🏳مدافع حریم ولایت‌وامامت 🏳مولف‌کتاب‌وزین‌عبقات‌الانوار 🏳جداعلای‌حضرت‌امام‌خمینی، 🏳علامه میرحامدحسین هندی/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️حوزه باید زنده و سالم و قوی باشد تا بتواند رشد کند، اشکالی که حوزه ما، دیروز آن را نداشت و امروز دارد، اینستکه حوزه‌ دیروز از زمان خود جلوتر بود. در آن روز علمای ما چقدر محصول علمی و فقهی و کلامی برای مردمِ زمان خودشان داشتند. در هند یک نفر پیدا شد و کتاب «تحفه اثنی عشریه» را که بر ضد تشیع است، نوشت، «سید حامد حسین»، کتاب «عبقاتِ» به آن عظمت را در جوابش نگاشت و شاید حدود ده ردّ دیگر بر کتاب «تحفه‌ی اثنی عشریه» نوشته شده است. اما اما امروز، اینگونه نیست. امروز، حوزه علمیه از زمان خودش خیلی عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. مثل اینستکه دو نفر سوار بر اسب، در یک وادی همراه یکدیگر بروند و یکی اسبش از دیگری تندروتر باشد و آن یکی اسبش کندروتر است. طبیعی است آنکه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمیرسد. الان وضعیت این گونه است! ۷۴/۹/۱۳ از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
💠این گریه ها زنده نگه داشته مکتب سیدالشهدا را هر مکتبی هیاهو می خواهد،باید پایش سینه بزنند،هر مکتبی تا پایش سینه زن نباشد، تا پایش گریه کن نباشد، تا پایش توی سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمی شود. اینها اشتباه می کنند،بچه اند اینها، نمی دانند که این نقش روحانیت و این نقش اهل منبر چه هست در اسلام، خودتان هم شاید خیلی ندانید. این نقش یک نقشی است که اسلام را همیشه زنده نگه داشته، آن گلی است که هی آب به آن می دهند زنده نگه داشته،این گریه ها زنده نگه داشته مکتب سیدالشهدا را 📚صحیفه نور ، جلد ۸ ، صفحه ۷۰ 👈بیانات امام خمینی(ره) در جمع وعاظ و روحانیون تهران 🗓مورخ: ۱۳۵۸/۰۴/۱۷ ✅ @ejtehad_jame 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
🌴🌺احادیثی از حضرت سیدالشهداء علیه السلام🌸🌴 🌸. الإمامُ الحسینُ علیه السلام :إذا جادتِ الدُّنیا علیکَ فجُد بها علی النّاسِ طُرّاً قبلَ أن تَتَفلَّتِ فلا الجُودُ یُفنیها إذا هِی أقبَلَت و لا البُخلُ یُبقیها إذا ما تَوَلَّتِ امام حسين علیه السلام ( طى قطعه اى) مى فرمايند: چون دنيا چيزى به تو بخشيد. پيش از آن كه از دستت برود همه آن را به مردم ببخش . زيرا اگر دنيا روى آورد. بذل و بخشش آن را از بين نمى برد. و اگر پشت كند بخل ورزيدن آن را نگه نمى دارد. 🌺. الإمام الحسین علیه السلام :طُولُ التّجارِبِ زِیادَةٌ فی العَقلِ. امام حسين علیه السلام فرمودند: تجربه هاى زياد بر خرد مى افزايد. 🌸.الإمامُ الحسينُ علیه السلام : مَنْ‏ طَلَبَ‏ رِضَا اللَّهِ‏ بِسَخَطِ النَّاسِ‏ كَفَاهُ‏ اللَّهُ‏ أُمُورَ النَّاسِ‏، وَ مَنْ طَلَبَ رِضَا النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ، وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ، وَ السَّلَام‏. امام حسين علیه السلام : هر كه خشنودي خدا را با ناخشنودي مردم بطلبد، خداوند او را از امور مردم بي‌نياز كند و هركه خشنودي مردم را با ناخشنود كردن خدا بجويد، خداوند او را به مردم واگذارد. والسلام. 🌹. الإمامُ الحسینُ علیه السلام : إلهی تَرَدُّدی فی الآثارِ یُوجِبُ بُعدَ المَزارِ، کَیفَ یُستَدَلُّ عَلَیکَ بِما هُوَ فی وُجودِهِ مُفتَقِرٌ إلَیکَ؟! أیَکونُ لِغَیرِکَ مِنَ الظُّهورِ ما لَیسَ لَکَ حتّی یَکونَ هُوَ المُظهِرَ لَکَ؟! متی غِبتَ حتّی تَحتاجَ إلی دَلیلٍ یَدُلُّ عَلَیکَ؟! ... بِکَ أستَدِلُّ عَلَیکَ فَاهدِنی بِنورِکَ إلَیکَ. امام حسین علیه السلام در دعا: بار خدایا! سرگرم شدنم به آثار و نشانه‌ها، موجب دوری زیارتگاه (دیدار خدا) می‌شود. چیزی که خود در هستی‌اش نیازمند توست، چگونه تواند دلیل و رهنمای بر تو باشد؟ آیا جز تو ظاهر و آشکارند و تو نیستی تا اینکه آنان مظهر و آشکارکنندة تو باشند؟ کی غایب بوده‌ای تا نیاز داشته باشی (دیگران) به جایگاه تو راهنمایی کند؟ ... به واسطة توست که ره به تو می‌برم؛ پس، با نور خود مرا به سویت رهنمون شو. 🌺. الإمامُ الحسينُ علیه السلام : َ مَنْ‏ أَحْجَمَ‏ عَنِ‏ الرَّأْيِ‏ وَ عَيِيَتْ بِهِ الْحِيَلُ، كَانَ الرِّفْقُ مِفْتَاحَهُ. امام حسين علیه السلام : هركه فكرش به جايي نرسد و در چاره‌يابي درماند نرمي، كليد (گشايش مشكل) او باشد. 🌸. الإمامُ الحسینُ علیه السلام عِندَما قالَ رَجُلٌ: إنَّ المَعروفَ إذا اُسدِیَ إلی غَیرِ أهلِهِ ضاعَ: لَیسَ کذلِکَ، ولکِن تَکونُ الصَّنیعَةُ مِثلَ وابِلِ المَطَرِ تُصیبُ البَرَّ والفاجِرَ. امام حسین علیه السلام به مردی که گفت: احسان و خوبی اگر به نااهل شود هدر رفته است، فرمود: چنین نیست، بلکه خوبی کردن مانند ریزش باران به نیک و بد می‌رسد. 🌹. ثواب الأعمال، عَنْ أَبِي‌عَبْدِ‌اللَّهِ علیه السلام قَالَ اقْرَءُوا سُورَةَ الْفَجْرِ فِي فَرَائِضِكُمْ وَ نَوَافِلِكُمْ فَإِنَّهَا سُورَة الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه السلام امام‌صادق علیه السلام فرمود: در نمازهای واجب و مستحب خود سورۀ فجر را بخوانید که سورۀ امام حسین علیه السلام است. 🌴نقل از نرم افزار احادیث معنوی ✏️🌻@avaymarefat
🗓سالروز قمری درگذشت 🏳مجتهدمجاهد،فقیه‌بصیر 🏳مولف‌کتاب‌نهج‌البلاغه.شریف 🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️شایدازعلمای گذشته شیعه یکی دو نفر را بتوان پیدا کرد که در ذهنشان بوده است که شاید بشود حاکمیت مکتب اهل بیت در عالم خارج تحقق پیدا کند. یکی از آنها سیدرضی و دیگری سیدبن‌طاووس است که حکومت اسلامی بر مبنای تشیع فرض میکند و اینطور به ذهنشان میرسد که ایشان به این حاکمیت، در زمان خودش، اولی و احق از دیگران است اما بقیه، اصلاً به ذهنشان هم نمیآمد. امام، این رؤیای بی‌تعبیر را، محقق کرد. یعنی آنها نوشتند تا افراد در زندگی فردیشان مسلمان شوند اما امام کاری کرد تا انسانها در همه ابعاد در محیط اسلامی زندگی کنند، ببینید فرقش چقدر است، آنها استنباط کردند تا یک فرد بتواند خود را مسلمان نگه دارد اما امام استنباط کرد تا یک جامعه بتواند با نظام اسلامی زندگی کند. آنها همت گماشتند که همین اقلیت شیعه را حفظ کنند اما امام همت گماشت که پیام اسلام را به آفاق عالم بگستراند؛ هرچه بعد از این هم بشود، از برکات حرکت امام بزرگوار است! ۷۱/۷/۱۵ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
🗓سالروز قمری درگذشت 🏳مجتهدمجاهد،فقیه‌بصیر 🏳مولف‌کتاب‌نهج‌البلاغه.شریف 🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️عزیزان با نهج‌البلاغه انس پیدا کنید. نهج‌البلاغه، خیلی بیدار کننده و هوشیار کننده و خیلی قابل تدبر است! ۷۸/۹/۱ ‼️نهج‌البلاغه کتاب آئین نامه انقلاب است، ما اگر بخواهیم امروز انقلاب اسلامی را ادامه بدهیم، یعنی آنچه به معنای واقعی کلمه انقلاب اسلامی است بایستی اسلام را همه‌جانبه مراعات کنیم و نمودارش نهج‌البلاغه است و برگردیم به نهج‌البلاغه و بازیابی کنیم نهج‌البلاغه جنگ، تویش هست، سیاست تویش هست، دیپلماسی تویش هست، ارتباطات خارجی و سیاست خارجی، اخلاق هم تویش هست، عبادت هم تویش هست، زهد هم تویش هست و همه چیز در نهج‌البلاغه هست و این نهج‌البلاغه چند بعدی نموداری از اسلام چند بعدی است که برای دوام انقلاب اسلامی و ساختن یک انسان چند بعدی ضروری و لازم است.نهج‌البلاغه یک کتاب اسلامی ساده نیست، یک کتاب ویژه‌ای است، خصوصیاتی دارد که در هیچ کتاب دیگر نیست. ۵۹/۲/۱۳ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
🗓سالروز قمری درگذشت 🏳مجتهدمجاهد،فقیه‌بصیر 🏳مولف‌کتاب‌نهج‌البلاغه.شریف 🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️هرکه میخواهد انقلاب فرهنگی کند اما با قرآن کاری ندارد یا با حدیث کاری ندارد یا با کتب مدونه‌ی حدیث، مثل اصول کافی و غیره که یکی هم نهج‌البلاغه هست کاری ندارد، او در حقیقت انقلاب فرهنگی نیست او ممکن است یک بدعت فرهنگی باشد. او ممکن است یک ایجاد رویه‌ی جدیدی باشد که متکی به اصول و مکتب نیست و یقینا اگر یک تحول در حد یک دگرگونی متکی به اصول نرسد و نباشد آن را نمی‌توان یک انقلاب نامید و آثار و نتایج یک انقلاب را هم از او نمی‌شود انتظار داشت. ما می‌خواهیم انقلاب فرهنگی کنیم، پس باید برگردیم به متون اسلام و از جمله‌ی متون اسلام و جزء راقی‌ترین و والاترین و زیباترین و پرمغزترین و همه‌جانبه‌ترین و خلاصه شگفت آفرین ترین، نهج‌البلاغه است. این جمله‌ای که بعضی گفته‌اند که دون کلام خدا و بالاتر از همه‌ی کلام‌های انسانها واقعا در مورد نهج‌البلاغه مبالغه نیست یک واقعیت است. افسوس که مردم ما آشنا نیستند. ۵۹/۲/۱۳ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
🗓سالروز قمری درگذشت 🏳مجتهدمجاهد،فقیه‌بصیر 🏳مولف‌کتاب‌نهج‌البلاغه.شریف 🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️نهج‌البلاغه هیچ میدانی از میدانهای زندگی را فروگذار نکرده، مگر اینکه در آن بلیغترین، پرمغزترین سخن را بیان کرده. یک نگاهی به فهرست نهج‌البلاغه که مؤلفانی از جمله استاد شهید مطهری، کتاب بسیار پرارزش سیری در نهج‌البلاغه، یک فهرست گونه‌ای از مضامین نهج‌البلاغه را ذکر کردند که نگاه به این فهرست نشان میدهد که این کتاب چقدر چند بعدی و واقعا یک شگفتی است. در همه‌ی بخشهایی که برای یک انسان کامل و برای یک جامعه‌ی انقلابی کامل، لازم و ضروری است نهج‌البلاغه بهترین و وافی‌ترین مطالب را ارائه میدهد، نهج‌البلاغه نموداری است از اسلام همه جانبه و انسان که موضوع اسلام هست و محور اندیشه‌ی اسلامی و ایدئولوژی اسلامی است!۵۹/۲/۱۳ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
"ذکر با وِرد فرق دارد" 💎 ذکر، یک عمل است. کار است. ذکر، وِرد نیست. وِرد، گفتن پی در پی یک واژه است. اما ذکر، به جریان انداختن یک مفهوم متعالی در وجود است. وقتی تو ذکر یا رحمن می گیری باید وجودت را عامل به بخشندگی و مهربانی کنی. عمل به بخشندگی و مهربانی، به جریان انداختن ذکر "رحمن" است. همچنان است وقتی ذکر "یا فتاح" داری، تو باید در این نقش گشاینده ی گره از کار دیگران باشی. و قِس عَلَی هکَذا. هر ذکر عمل نیکی دارد که در مفهوم همان ذکر مستتر است. ذکر تنها با عمل متناسب با خودش است که در وجود آدمی به جریان می افتد و متجلّی می شود. ای دوست، ذکر با تجلّی اش مؤثر است نه با گفتن صرفش. این یعنی؛ ذکر حقیقی، آن است که تو را بدنبال کار می فرستد... با ذکر علیم باید آگاهی رسان شوی. با ذکر حکیم باید حکیمانه زندگی کنی. با ذکر ستار باید راز نگهدار اسرار دیگران باشی. با ذکر رزاق باید رزق رسانی را تجربه کنی. با ذکر حق باید مروّج راستی و درستی باشی... تو با عمل به مفهوم ذکر است که اهل ذکر می شوی. 🌺@avaymarefat
‍ * 🔻هيچ عملي مثل توسل به حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) جنس آدمي را پاك و زلال نمي ‏كند؛ تمام اين ثواب هائي را كه برای انواع توسل به حضرت مثل زیارت حضرت یا گریه بر حضرت و ... گفته ‏اند با اين مسأله قابل حل است كه در توسل به حضرت سید الشهداء (علیه السلام) جنس انسان تبديل مي ‏شود. 🔸بعضي‏ در ثواب هایی که برای زیارت یا گریه برای حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) نقل شده، خدشه كرده ‏اند كه اين همه ثواب چگونه است؟ در حالی كه وقتی این نوع توسلات جنس و جوهره انسان را تبدیل می کند پس مشكل حل مي‏ شود. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 👉 @ejtehad_jame
🔻یک یا حسین، برای انسان ثبت می‌شود؛ برای خودش ثبت می‌شود، برای نسلش ثبت می‌شود. گاهی معادله و محاسبۀ ما نسبت به خودمان ابتدایی و غلط است و توجّهی به احسان و فضل الهی نداریم و اِلّا این‌ها همه‌اش صدق است. گاهی طول مسیر را نمی‌شناسیم، گاهی تضلع وجودی و حرکتی‌مان به سمت آسمان را خبر نداریم و اِلّا یک حرکت، یک یا حسین، یک لباس سیاه، یک جلسه، یک توجه، یک حرکت کوچک، مخفی از دید و توجّه و عنایت آقا سیّد الشهداء نیست. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔻به سیدالشهدائی که روز عاشورا، گریه می‌کردند، عرض کردند: یابن رسول الله! چرا گریه می‌کنید؟ فرمودند: به خاطر این جمعیّت. گفتند: کدام جمعیّت؟ فرمود: لشکر دشمن. گفتند: چرا برای این‌ها گریه می‌کنید؟ فرمودند: آخر این‌ها مرتکب کاری می‌شوند که مستحقّ جهنّم می‌شوند، ناراحتم. 🔸 برای دشمن گریه می‌کند آقا سید الشهداء. آن وقت فکر می‌کنید که دوستانش را رها می‌کند و تنها می‌گذارد؟ معادلاتمان را درست کنیم. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 👉 @ejtehad_jame
⏹حوزه های علمیه موظفند تا ضمن آنکه مکاتب غربی را بشناسند، بر قرآن عرضه کنند و ضعف و قوتشان را بیان کنند. 🔳حضرت آیت الله جوادی آملی 🔸اگر این دین باید بر همه مکتب‌ها فائق باشد هم حوزه‌های ما موظف‌اند که مکتب‌های متنوّع غرب را به خوبی بشناسند، هم دانشگاه‌های ما عهده‌دارند که تمام مکاتب زنده غرب را بشناسند و بر قرآن عرضه کنند و با قرآن بسنجند و ضعف آنها را برطرف کنند و قوّت آنها را امضا کنند. 📅 21 شهریور 🆔 @ejtehad_jame
🌼احادیثی زیبا از امام سجاد(علیه السلام)درباره حق استاد و معلم و حق شاگرد: 🌺. الإمامُ زینُ‌العابدین علیه السلام :مَجالِسُ الصّالِحینَ داعیة إلی الصلاح و البرّ. امام سجاد علیه السلام فرمودند: مجالس پاكان فراخوان به سوى صلاح و پاكى است . 🌹🎍. الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : حَقُّ سائسِکَ بِالعِلمِ: التَّعظیمُ لَهُ، والتَّوقیرُ لِمَجلِسِهِ، و‌ حُسنُ الاستِماعِ إلَیهِ، والإقبالُ عَلَیهِ، و أن لا تَرفَعَ عَلَیهِ صَوتَکَ، و أن لا تُجیبَ أحَداً یَسألُهُ عَن شَیءٍ حَتّی یَکونَ هُوَ الّذی یُجیبُ، و لا تُحَدِّثَ فی مَجلسِهِ أحَداً، و لا تَغتابَ عِندَهُ أحَداً، و أن تَدفَعَ عَنهُ إذا ذُکِرَ عِندَکَ بِسُوءٍ، و أن تَستُرَ عُیوبَهُ، و تُظهِرَ مَناقِبَهُ، و لا تُجالِسَ لَهُ عَدُوّاً، و لا تُعادِیَ لَهُ وَلِیّاً. امام سجاد علیه السلام : حق استاد تو این است که به او احترام گذاری، محضرش را موقّر داری، با دقت به سخنانش گوش بسپاری، رویت به او باشد و به او توجه نمایی، صدایت را بر او بلند نکنی، هرگاه کسی از او سؤالی کند تو جواب ندهی، بلکه بگذاری خودش جواب دهد. در محضر او با کسی سخن نگویی، در حضور او از کسی غیبت نکنی، اگر پیش تو از او بدگویی شود، از وی دفاع کنی. عیب‌هایش را بپوشانی، خوبی‌ها و صفات نیکش را آشکار سازی، با دشمن او همنشینی نکنی و با دوستش دشمنی نورزی. 🎍. الخصال، قَال‏عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْن علیه السلام وَ أَمَّا حَقُّ رَعِيَّتِكَ بِالْعِلْمِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّمَا جَعَلَكَ قَيِّماً لَهُمْ فِيمَا آتَاكَ مِنَ الْعِلْمِ وَ فَتَحَ لَكَ مِنْ خَزَائِنِهِ فَإِنْ أَحْسَنْتَ فِي تَعْلِيمِ النَّاسِ وَ لَمْ تَخْرَقْ بِهِمْ وَ لَمْ تَضْجَرْ عَلَيْهِمْ زَادَكَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ إِنْ أَنْتَ مَنَعْتَ النَّاسَ عِلْمَكَ أَوْ خَرِقْتَ بِهِمْ عِنْدَ طَلَبِهِمُ الْعِلْمَ مِنْكَ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَسْلُبَكَ الْعِلْمَ وَ بَهَاءَهُ وَ يُسْقِطَ مِنَ الْقُلُوبِ مَحَلَّك‏. امام سجاد علیه السلام فرمود: حقّ شاگردانت بر تو آن است که بدانی خدا بواسطه علمی که بتو داده و فتحی که از خزانه‌اش کرده تو را قیّم ایشان ساخته؛ اگر خوب به ایشان درس دهی و با ایشان بدخلقی نکنی و برایشان سخت نگیری، خدایت علم فزون کند. و اگر علمت را از ایشان منع کردی یا از ایشان روگردانیدی، برخداست که علم و بهائش را از تو بازگیرد و از چشمها بیاندازدت. 🌸. الخصال، قَال‏عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْن علیه السلام وَ حَقُّ سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ التَّعْظِيمُ لَهُ وَ التَّوْقِيرُ لِمَجْلِسِهِ وَ حُسْنُ الِاسْتِمَاعِ إِلَيْهِ وَ الْإِقْبَالُ عَلَيْهِ وَ أَنْ لَا تَرْفَعَ عَلَيْهِ صَوْتَكَ وَ لَا تُجِيبَ أَحَداً يَسْأَلُهُ عَنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى يَكُونَ هُوَ الَّذِي يُجِيبُ وَ لَا تُحَدِّثَ فِي مَجْلِسِهِ أَحَداً وَ لَا تَغْتَابَ عِنْدَهُ أَحَداً وَ أَنْ تَدْفَعَ عَنْهُ إِذَا ذُكِرَ عِنْدَكَ بِسُوءٍ وَ أَنْ تَسْتُرَ عُيُوبَهُ وَ تُظْهِرَ مَنَاقِبَهُ وَ لَا تُجَالِسَ لَهُ عَدُوّاً وَ لَا تُعَادِيَ لَهُ وَلِيّاً فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ شَهِدَ لَكَ مَلَائِكَةُ اللَّهِ بِأَنَّكَ قَصَدْتَهُ وَ تَعَلَّمْتَ عِلْمَهُ لِلَّهِ جَلَّ اسْمُهُ لَا لِلنَّاس امام سجاد علیه السلام فرمود: و حق معلّمت آنست که او را تعظیم کنی و مجلسش را حرمت نهی و خوب گوش فرایش دهی و بدو اقبال کنی و صدایت را در برابرش بلند نسازی و چون از او پرسند تو جواب نگویی و نگذاری در مجلس او سخن از دیگری به میان آید و غیبتی افتد و چون از او بدگویند دفاعش کنی و عیوبش بپوشانی و مناقبش را آشکار کنی و با دشمنش ننشینی و با دوستش دشمنی نکنی. چون چنین کردی فرشتگان گواهی دهند که تو خیرخواه اویی و علمش را برای خدا آموختی نه برای مردم. ✏️ @ejtehad_jame
🏴سالروزشهادت سیدالساجدین/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️بنده این روایت امام صادق را مکرر گفتم که حضرت میفرماید: بعد از شهادت امام حسین، همه شیعیان مرتد شدند یعنی همه از راه درست امامت برگشتند، مرتد شدن را کافر شدن معنا نكنید. ارتداد یعنی راه انقلاب را نیمه کاره گذاشتن؛ یعنی هنگام ضرورت، به خاطر سختیها و فشارها، راه را رها کردن، به زندگی راحت دل دادن، از سختیها سرپیچیدن؛ این معنای ارتداد است. مردم از راه درستی که امامان راستین اسلام در مقابل آنها گذاشته بودند، برگشتند. یعنی آنهایی که درِ خانه اهلبیت بودند هم بر اثر ترس برگشتند فقط سه نفر ماندند یحیی بن اُم طویل، ابوخالد کابلی، جبیر بن مطعم، که میتوانستند در مقابل خلفا حرفشان را بگویند باقی همگی از مرکز امامت جدا شدند اما با مجاهدت و محوریت امام سجاد تشیع تقویت شد آن وقت مردم ذره ذره، گرد آمدند و تشیع گسترش پیدا کرد، اگر زحمات سی و چندساله امام سجاد نبود ما دیگر امام باقر و صادق هم نداشتیم و دنبالش معارف اسلامی و شیعی هم نداشتیم این حاصل مجاهدت امام سجاد بود و الا باعاشورا همه چیز تمام شده بود! ۷۹/۲/۱۱ ⬇️نسخهpdf #نشربامنبع @Jahade_tabeini
🏴سالروز شهادت سیدالساجدین/۴ 💠رهبر انقلاب: ‼️«مفهوم صبر در شمار مهمترین واژه‌های فرهنگ اسلامی است اما متاسفانه بلای تحریف که اغلب واژگان اسلامی را دچار کرده، این واژه را نیز بی‌نصیب نگذاشته و تا حد مسخ مفهوم آن پیش رفته؛ به طریقی که صبر، تحمل ناگواری‌ها معنا شده. لذا این واژه در یک جامعه ستم‌کِش و بی‌اراده و اسیر عوامل فقر و فساد و انحطاط، بزرگترین وسیله ستمگران و مفسدان برای عقب ماندگی خواهد شد و شربت تلخ مهلک آنان برای وضع نابسمان جامعه است. رواج چنین صبری فقط به سود ظالمان است در حالی که معنی و مفهوم واژه صبر در آیات و روایات ضد معنی رایج است بطوری که صبر تبدیل میشود به اهرمی که سنگین‌ترین موانع را باسهولت برطرف میکند و کلید خوشبختی‌ها می‌شود. صبر، عمل مجاهدانه است نه تحمل منفعلانه، به این خاطر است که صبر، آخرین توصیه انبیا و اولیا به جانشینان و پیروانشان است؛ ابوحمزه ثمالی که از پیروان خاص و از عناصر اصلی جبهه تشیع راستین است از امام و استاد و رهبر خود یعنی امام باقر روایت میکند که حضرت فرمود پدرم امام سیدالساجدین در هنگام شهادت مرا به سینه خود چسباند و فرمود: ای فرزندم تو را به چیزی وصیت میکنم که پدرم حسین بن علی در هنگام شهادت به من وصیت کرد و پدرش به او وصیت کرد که فرمود "اصبر علی الحق و ان کان مرّا" این کوتاه‌ترین و پرمغزترین جمله درباره صبر است؛ یعنی بر حق صبر کن گرچه تلخ باشد، یعنی در راه حق مردد مشو از موانع واهمه نکن راهت را با مجاهدت ادامه بده گرچه تلخ باشد، این وصیت سلسله امامت است!» / گفتاری در باب صبر ص۱تا۱۶ ازجهادتبیینی @avaymarefat
🏴سالروز شهادت امام سجاد/۳ 💠رهبرانقلاب: ‼️«اگر تلاشهای امام سجاد نبود، شهادت امام حسین ضایع شده بود لذا سهم امام چهارم، سهم عظیمی است. بعد عاشورا امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. چون بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند. اگر مردم آنطور پست نشده بودند، ممکن نبود حکومتها ولو فاسد باشند، ولو بی‌دین و جائر باشند بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی؛ یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا وادار کنند؛ یک ملت، وقتی منشأ همه مفاسد خواهد شد که اخلاق او خراب شود. این را امام سجاد در چهره جامعه اسلامی تفحّص کرد و کمر بست به اینکه این چهره را از این زشتی پاک کند و اخلاق را نیکو گرداند. لذا، «صحیفه سجادیه» کتاب دعاست؛ اما کتاب درس است!» [۷۲/۴/۲۳] ⬇️نسخهpdf #نشربامنبع @Jahade_tabeini
🔴کاخ یزید بار دیگر به لرزه درمی‌آید/ عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی 🎤سخنرانی حضرت امام در سال ۴۲ بعد از حادثه فیضیه «اعوذ باللّه‏ من الشيطان الرجيم» بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم «الآن عصر عاشوراست... گاهى كه وقايع روز عاشورا را از نظر مى‏گذرانم، اين سؤال برايم پيش مى‏آيد كه اگر بنى‏اميه و دستگاه يزيد بن معاويه تنها با حسين سر جنگ داشتند، آن رفتار وحشيانه و خلاف انسانى چه بود كه در روز عاشورا نسبت به زن‏هاى بى‏پناه و اطفال بيگناه مرتكب شدند؟! زنان و كودكان چه تقصيرى داشتند؟ طفل 6 ماهه حسين چه كرده بود؟ (گريۀ حضار) به نظر من آنها با اساس كار داشتند، بنى‏اميه و حكومت يزيد با خاندان پيغمبر مخالف بودند. بنى‏هاشم را نمى‏خواستند و غرض آنها از بين بردن اين شجرۀ طيبه بود. همين سؤال اينجا مطرح مى‏شود كه دستگاه جبار ايران با مراجع سر جنگ داشت، با علماى اسلام مخالف بود، به قرآن چه كار داشتند؟ به مدرسۀ فيضيه چه كار داشتند؟ به طلاب علوم دينيه چه كار داشتند؟ به سيد هجده ساله ما چه كار داشتند؟(گريۀ حضار) سيد هجده‏‏سالۀ ما به شاه چه كرده بود؟ به دولت چه كرده بود؟ به دستگاه جبار ايران چه كرده بود؟ (گريۀ شديد حضار) به اين نتيجه مى‏رسيم كه اينها با اساس كار دارند، با اساس اسلام و روحانيت مخالفند، اينها نمى‏خواهند اين اساس موجود باشد، اينها نمى‏خواهند صغير و كبير ما موجود باشد. اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت قرآن باشد، اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت علماى اسلام باشند، اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت احكام اسلام باشد، اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت دانشمند باشد. اسرائيل به دست عمال سياه خود، مدرسۀ فيضيه را كوبيد، ما را مى‏كوبد، شما ملت را مى‏كوبد، مى‏خواهد اقتصاد شما را قبضه كند، مى‏خواهد تجارت و زراعت شما را از بين ببرد، مى‏خواهد ثروت‏ها را تصاحب كند. اسرائيل مى‏خواهد به دست عمال خود، آن چيزهايى را كه مانع هستند، آن چيزهايى را كه سد راه هستند از سر راه بردارد، قرآن سد راه است بايد برداشته شود، روحانيت سد راه است بايد شكسته شود، مدرسۀ فيضيه و ديگر مراكز علم و دانش سد راه است، بايد خراب شود؛ طلاب علوم دينيه ممكن است بعدها سد راه بشوند، بايد كشته شوند، از پشت‏بام پرت شوند، بايد سر و دست آنها شكسته شود، براى اينكه اسرائيل به منافع خودش برسد، دولت ايران به تبعيت از اغراض و نقشه‏هاى اسرائيل به ما اهانت كرده و مى‏كند. شما اهالى محترم قم ملاحظه فرموديد آن روز كه آن رفراندوم غلط، آن رفراندوم مفتضح انجام گرفت، آن رفراندومى كه بر خلاف مصالح ملت ايران بود با زور سرنيزه اجرا شد، در كوچه‏ها و خيابان‏هاى قم، در مركز روحانيت، در جوار فاطمه معصومه‏‏(ع) مشتى اراذل و اوباش را راه انداختند، در اتومبيل‏ها نشاندند و گفتند: مفتخورى تمام شد! پلوخورى تمام شد! آيا اين طلاب علوم دينيه كه لباب عمرشان را، مواقع نشاطشان را در اين حجرات مى‏گذرانند و ماهى 40 الى 100 تومان بيشتر ندارند، مفتخورند؟! ولى آنهايى كه يك قلم درآمدشان هزاران ميليون تومان است، مفتخور نيستند؟ آيا ما مفتخوريم كه مرحوم حاج شيخ عبدالكريم ما وقتى‏كه از دنيا مى‏روند همان شب آقازاده‏هايش شام نداشتند؟ (گريه حضار) ما كه مرحوم بروجردى ما وقتى كه از دنيا مى‏روند ششصد هزار تومان (بابت شهريه حوزه‏ها) قرض باقى مى‏گذارند، ايشان مفتخورند؟ ولى آنهايى كه بانك‏هاى دنيا را از دسترنج مردم فقير انباشته‏اند، كاخ‏هاى عظيم را روى هم گذاشته‏اند، باز هم ملت را رها نمى‏كنند و باز هم دنبال اين هستند كه منافع اين كشور را به جيب خود و اسرائيل برسانند، مفتخور نيستند؟ بايد دنيا قضاوت كند، بايد ملت قضاوت كند كه مفتخور كيست؟! من به شما نصيحت مى‏كنم، اى آقاى شاه! اى جناب شاه! من به تو نصيحت مى‏كنم، دست از اين اعمال و رويه بردار، من ميل ندارم كه اگر روزى ارباب‏ها بخواهند تو بروى، مردم شكرگزارى كنند؛ من نمى‏خواهم تو مثل پدرت بشى. شما ملت ايران به ياد داريد، پيرمردها، 40 ساله‏ها، حتى 30 ساله‏هايتان نيز به ياد دارند كه در جنگ دوم جهانى، سه دولت اجنبى به ما حمله كردند: شوروى و انگلستان و امريكا به ايران ريختند و مملكت ما را قبضه كردند، اموال مردم در معرض تلف بود، نواميس مردم در معرض هتك بود، لكن خدا مى‏داند مردم خوشحال بودند كه پهلوى رفت! من نمى‏خواهم تو اينطور باشى، من ميل ندارم تو مثل پدرت بشى، نصيحت مرا بشنو، از روحانيت بشنو، از علماى اسلام بشنو، اينها صلاح ملت را مى‏خواهند، اينها صلاح مملكت را مى‏خواهند. از اسرائيل نشنو. اسرائيل به درد تو نمى‏خورد. بدبخت، بيچاره، 45 سال از عمرت ميره، يك كمى تأمل كن، يك كمى تدبر كن، يك قدرى عواقب امور را ملاحظه كن... 🌹 @ejtehad_jame
🔸 تببین اهداف و آداب طلبگی در یک اثر 🔹حجت الاسلام قائمی در کتاب «اهداف و آداب طلبگی» با قلمی روان و با استناد به آیات و روایات، فراگیران علوم را با اهداف و آداب طلبگی آشنا کرده است. 🔹یکی از آفاتی این مسیر باید با آن مبارزه کرد افسردگی و دل مردگی است، که گاه خروح طلاب مستعد از حوزه می شود، البته، بروز این ویژگی‌ها چندان هم غیر طبیعی نیست. @ejtehad_jame
ir.book.talabe.fl.apk
1.07M
نرم افزار آداب طلبگی @ejtehad_jame
🏳آغازسال‌تحصیلی‌جدیدحوزه/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️اولیّن مسئوليّت شما طلاب و روحانیون عبارت از پاسداری از اسلام و نظام اسلامی است. ۶۹/۱/۴ ‼️حوزه‌های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام كار كنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حركت كنند! ۹۱/۷/۱۹ ‼️اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی بماند، باید حوزه‌ی علمیه، انقلابی بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت! ۹۴/۱۲/۲۵ ‼️امروز تمام علمای اسلامی از یک طلبه کوچک تا علمای بزرگ يک وظیفه دارند و آن حمایت از حکومت اسلامی در این کشور ولیعصر(عج) است! ۷۰/۱۲/۱۴ # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🏳آغازسال‌تحصیلی‌جدیدحوزه/۲ 💠امام خمینی ‼️حوزه علمیه اگر درست بشود، ایران درست می‌شود. و اگر خدای نخواسته در حوزه علمیه فسادی به وجود آید ولو در دراز مدت، در سرتاسر ایران آن فساد پیدا میشود! ۶۵/۱۱/۵ ‼️روحانیون وابسته و مقدس نما و تحجرگرا در حوزه‌ها کم نیستند، امروز عده ای با ژست تقدس مابی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می زنند که گویی وظیفه ای غیر از این ندارند.خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه های علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروج اسلام آمریکایی اند و دشمن رسول الله هستند! ۶۷/۱۲/۳ # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🏳آغازسال‌تحصیلی‌جدیدحوزه 🏳و آغاز دروس خارج علما/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️هر طلبه‌ای برای آینده علمی خودش برنامه‌ریزی کند؛ بی‌هدف در حوزه نماند. میخواهد درس خارج برود و مجتهد بشود، خیلی خوب بعد برای آینده باید برنامه‌ریزی کند. هرکس ذوق و توانی دارد؛ اینچنین نباشد که ۲۰سال همینطور بی‌هدف در حوزه باشند و پای این درس و آن درس بنشینند و فسیل بشوند درآخر نه فایده‌ای برای مردم و نه برای خودشان داشته باشند! ۷۰/۶/۳۱ ‼️امروز ما در درس خارج دیگر حق نداریم در باب لباس مشکوک، ۶ماه صرف وقت کنیم. امروز دیگر ما حق نداریم افتخار کنیم که فروع علم اجمالی را از ۸۰ یا ۹۰ تا آوردیم، آن زمان بعضی از طلبه ها بودند که اشکال میکردند که آقا فایده اش چیست؟! آن زمان من میگفتم که آقا میخواهیم مکانیسم فقاهت را یاد بگیریم؛ میخواهیم بدانیم کسی که فقیه میشود از کتاب و سنت چگونه استنباط میکند احکام الهی را؛ میخواهیم قوتش را پیدا کنیم. الآن قوه فقاهت را در کتاب جهاد پیداکنید! در مباحث روز پیدا کنید! بگردید شیوه های جدید برای بانک اسلامی پیدا کنید! ۶۲/۱/۹ # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame