eitaa logo
دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
16هزار دنبال‌کننده
306 عکس
157 ویدیو
46 فایل
کانال رسمی دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه ارتباط با مدیر: @Mahdi_zaree
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 بی‌تفاوتی حکام به ظاهر مسلمان و مدعیان حقوق‌بشر مصیبت غزه را سنگین‌تر می‌کند 👤 آیت‌الله‌ نوری همدانی 🔸 آیت الله نوری همدانی جنایات دردناک رژیم صهیونیستی در غزه به ویژه بیمارستان شفاء را محکوم کردند. متن پیام معظم له بدین شرح است: ◼️بسم الله الرحمن الرحیم در ایام رمضان المبارک ادامه کشتار بی رحمانه مردم مظلوم غزه خصوصاً حادثه بیمارستان شفا در روز گذشته توسط خونخوارترین و جنایتکارترین افراد از بشر، قلب هر انسان آزاده را بدرد می‌آورد و بی‌تفاوتی حکام به ظاهر مسلمان و کشورهای مدعی حقوق بشر این مصیبت را سنگین‌تر می‌کند. در این شبهای بافضیلت از خداوند متعال بخواهیم تا طومار ظالمان بویژه رژیم جعلی صهیونیست برچیده و ملت‌های مظلوم خصوصاً غزه به آزادی و پیروزی نهایی دست بیابند. ان شاءالله حسین نوری همدانی ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔰 سی روز سی آیه (15) 💠 روش های شیاطین (2) تزیین و تسویل اعمال فَلَوْ لَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُواْ وَ لَكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَنُ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ(انعام:43) ✍ ترجمه: پس چرا هنگامى كه عذاب ما به آنان رسيد، فروتنى و زارى نكردند؟ بلكه دل‏هايشان سخت شد و شيطان، اعمال ناپسندى كه همواره مرتكب مى‏شدند در نظرشان آراست. نکات: 🔹 1- یکی از روش های شیاطین برای جلوگیری از مسیر حق این است که اعمال بد و زشت را در نگاه انسان خوب و زیبا جلوه می دهند. زمانی که چنین دگرگونی ای در دستگاه محاسباتی ذهن انسان رخ دهد تأثیر گذارترین عوامل برای خضوع و خشوع در برابر حق مانند عذاب الهی نیز نمی تواند انسان را بیدار کند. 🔹 2- بین قساوت قلب و زینت شدن اعمال بد در نظر انسان رابطه ای وجود دارد. قساوت قلب در واقع همان حالتی است که تأثیر پذیری و انعطاف قلب انسان از بین می رود و به نوعی قوه ادارکی و احساسی انسان دیگر نسبت به حق عکس العملی نشان نمی دهد. زمانی که اعمال بد در نظر انسان تزیین شود طبیعتاً عمل درست در نظر انسان زشت و بد خواهد شد و خود این سبب می شود که نسبت به حق واکنشی نداشته باشد یعنی همان حالتی که در قساوت قلب پدید می آید. 🔹 3- مفهوم تزیین و تسویل که آن هم به همین معنای زیبا جلوه دادن یک عمل برای تهییج فرد جهت انجام دادن آن عمل است، در موارد متعددی در قرآن کریم آمده است، گاه با استناد به شیطان و گاه بدون استناد به فاعلی مشخصی. از جمله در آیه 212 سوره بقره آمده است: «زُيِّنَ لِلَّذينَ كَفَرُوا الْحَياةُ الدُّنْيا وَ يَسْخَرُونَ مِنَ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ» (زندگى [زودگذرِ] دنيا براى كافران آراسته شده، و [به اين سبب‏] مؤمنان را مسخره مى‏كنند، در حالى كه پروا پيشگان در روز قيامت [از هر جهت‏] برتر از آنان هستند، و خدا هر كه را بخواهد، بى‏حساب روزى مى‏دهد.) از این آیه شریفه فهمیده می شود که تزیین اختصاصی به رفتارها ندارد بلکه به طور کلی زندگی دنیا که در واقع زندگی پست و ناچیز و بی ارزشی است در نگاه کافران جلوه داده شده است و در واقع کافر تمام مفاهیم ارزشی را در بستر توجه به دنیا می داند و سعادت و رشد خود را در غلتیدن در منجلات دنیا می بیند. 🔹 4- از نگاه دین اعمال خوب و بد یا همان معروف ها و منکرها امور واقعی و حقیقی و ثابت هستند ولی شیاطین در صدد هستند تا جای این مفاهیم را در جامعه با یکدیگر عوض کنند. اینکه در یک جامعه معروف منکر دیده شود و منکر معروف، آخرین مرحله از سقوط آن جامعه خواهد بود. در این زمینه توجه به این روایت شریفه بسیار مهم است: «... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ ص كَيْفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ فَقِيلَ لَهُ وَ يَكُونُ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ كَيْفَ بِكُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْكَرِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمَعْرُوفِ فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ يَكُونُ ذَلِكَ قَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ كَيْفَ بِكُمْ إِذَا رَأَيْتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْكَراً وَ الْمُنْكَرَ مَعْرُوفاً.» (الكافي، ج‏5، ص: 59) ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرصت شرکت در آزمون فقط تا ساعت ۱۴ امروز سه شنبه هفتم فروردین است / لطفا بعداً پیام ندید لطفا تمدید کنید، من همه مطالب استاد رو گوش کردم و حفظم و ... فردای روز بسته شدن آزمون مثل جلسات قبلی مدرسه مجازی رمضانیه جوایز ۶ نفر برتر تقدیم خواهد شد.
🟩از فلسطین..... 🔸مرور بیانات رهبر معظم انقلاب دامت برکاته 🔷بعضی دولتهای مسلمان، در مجامع و در اظهارات و مانند اینها گاهی بمبارانها را محکوم میکنند ــ حالا بعضی محکوم هم نمیکنند! ــ [امّا] این کافی نیست؛ 🔸بایستی این جریان و شریانِ حیاتیِ رژیمِ صهیونیستی را قطع کنند، بایستی نگذارند که نفت و انرژی و کالا و امثال اینها وارد رژیم صهیونیستی بشود، بایستی روابط سیاسی‌شان [با رژیم صهیونیستی] را لااقل برای یک مدّت محدود ــ فرض کنید تا یک سال یا کمتر یا بیشتر ــ قطع کنند؛ 🔷اگر میخواهند این جنایات انجام نگیرد، این فاجعه متوقّف بشود و تمام بشود، این کار وظیفه‌ی آنها است. 🔸ملّتها هم نباید بگذارند مظلومیّت مردم فلسطین فراموش بشود؛ باید این اجتماعات را و این حرکات را ان‌شاءالله دنبال کنند. ۱۴۰۲/۰۸/۲۸ 🌐https://khl.ink/f/54419 ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدرسه مجازی رمضانیه ✅ 👤استاد حجت الاسلام والمسلمین احمدی 🔸موضوع:رابطه دین و آزادی 🎤جلسه :2 از 6 🗓 سه شنبه پانزدهم ماه مبارک رمضان 📌مدرسه مجازیه رمضانیه هر روز ساعت۱۴ ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀سلسبیل؛ نکات اخلاقی از علما🍀 🔷حضرت استاد شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه 🔸خدایا بعضی چیزها را از ما بگیر 📌روزهای ماه مبارک رمضان ساعت :17 🗓سه شنبه پانزدهم ماه مبارک رمضان ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بخش پانزدهم پادکست «مشروطه: از تولد تا مرگ» 🎧 فصل علمای مجاهد ♨️ آنچه امروز پانزدهم ماه مبارک رمضان خواهید شنید: ❓چرا شیخ رساله حرمت مشروطیت را نوشت؟! 🔺 بررسی تفصیلی عبارات رساله حرمت مشروطیت ⁉️ چرا مشروطه‌خواهان غربی از نظر شیخ مرتد بودند؟! ⁉️ آیا آخوند خراسانی گفته بود شیخ فضل‌الله فاسد است؟! 〰️〰️〰️〰️〰️ ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔰 سی روز سی آیه (16) 💠 روش های شیاطین (3) به آرزو کشاندن يَعِدُهُمْ وَ يُمَنِّيهِمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلاَّ غُرُوراً (نساء: 120) ✍ ترجمه: شيطان به آنان وعده [دروغ‏] مى‏دهد، و در آرزوها [ى سراب‏وار] مى‏اندازد، و جز وعده فريبنده به آنان نمى‏دهد. نکات: 🔹 1- یکی دیگر از روشهای شیطان برای ایجاد غفلت و گمراهی این است که انسان را از زندگی واقعی جدا می سازد و او را سرگرم آرزوها می کند. در این آیه شریفه لفظ «یمنیهم» به همین معنا اشاره دارد. در سوره نساء آیه 119 نیز از قول شیطان آمده است: « وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُم‏» یعنی: یقیناً آنان را گمراه می کنم و به آرزوها می کشانم. 🔹 2- در سوره مبارکه محمد آیه 25 آمده است: « الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلى‏ لَهُمْ». "املی لهم" را چنین معنا کرده اند که شیطان انسان را به آرزوهای دور و دراز می افکند، چه اینکه بعید نیست این لفظ از أمل گرفته شده است به معنای آرزو و امید. 🔹 3- در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز «طول الأمل» یکی از اموری است که از آن بسیار پرهیز داده اند و یکی از اسباب سقوط انسان را همین دانسته اند. در روایت معروفی از امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است: «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اثْنَانِ اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ فَأَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ‏ فَيُنْسِي الْآخِرَة» (ای مردم بیشترین چیزی که از آن بر شما می ترسم دو چیز است: تبعیت از هوای نفس و آرزوهای دور و دراز، چه اینکه تبعیت از هوا و هوس مانع از پذیرش حق می شود و آرزوی های دور و دراز موجب فراموش کردن آخرت می شود.) از این روایت معلوم می شود که چرا شیطان در صدد این است که انسان را به آرزوها سرگرم کند، نکته اش همین است که سرگرم شدن به آرزوها سبب فراموشی از آخرت می شود و زمانی که آخرت به عنوان مسیر اصلی زندگی بشر فراموش شد تمام دستگاه محاسباتی و نظام ارزشی انسان دگرگون خواهد شد و این یعنی سقوط و انحراف. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔷جواب صحیح سوالات جلسات استاد شیخ تبار با موضوع حقوق زن در اسلام ▫️1. در تبیین حکمت تجویز چند همسری چه نکته مهمی را باید مورد توجه قرار داد؟ ▪️الف- حقوق زنی که قرار است همسر دوم شود نیز باید در نظر گرفته شود.✔️ ب- چند همسری مربوط به دوران صدر اسلام بود که زن ها با این مساله مشکلی نداشتند. ج- الف و ب ▫️2. از کجا بفهمیم تفاوت در ارث تبعیض جنسیتی نیست؟ الف- در قبال ارث بیشتر به مرد، به زن نیز امتیازات دیگری داده شده است. ب- به مرد این اختیار داده شده است که از سهم الارث خود چشم پوشی کند. ▪️ج- تفاوت در ارث، تفاوت بین برخی از اصناف مردان و برخی از اصناف زنان است نه بین جنس مردو جنس زن.✔️ ▫️3. کدام یک از اصول پیش فرض در بررسی حقوق زن، ممکن است در مساله زنان سرپرست خانوار می تواند تعیین کننده باشد؟ الف- در قانون گذاری، غالب افراد و عناوین ملاحظه می شوند و استثناءات مورد توجه قرار نمی گیرند. ب- ممکن است قانون گذار، این را به عنوان اهرمی برای کاهش آمار زنان سرپرست و ترغیب ایشان به ازدواج مجدد استفاده کرده باشد. ج- الف و ب✔️ ▫️4. چه نکته ای موجب برداشت اشتباه از تفاوت دیه زن و مرد می شود؟ الف- عدم توجه به اختیار حاکم برای برابر کردن دیه زن و مرد ▪️ب- تفسیر خون بها و جان بها از دیه✔️ ج- الف و ب ▫️5. فایده بررسی اشتراکات انسانی و روحی زن و مرد در این بحث چیست؟ الف- نتیجه عملیاتی در بحث ندارد و تنها به عنوان مقدمه مطرح می شود. ب- می فهمیم که خداوند در عوض کاستی های حقوقی در نظام حقوق زن، پاداش های معنوی برای ایشان در نظر گرفته است. ▪️ج- با اثبات برابری انسانی و ارزشی زن و مرد، می فهمیم که تفاوت های حقوقی، نشان دهنده تبعیض جنسیتی نیست.✔️ ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
اسامی افرادی که در آزمون جلسات استاد شیخ تبار پاسخ صحیح داده اند1.pdf
542.8K
🔷اسامی افرادی که در آزمون جلسات استاد شیخ تبار پاسخ صحیح داده اند.👆 📌اسامی برندگان که به قید قرعه انتخاب شده اند 🧕🏻1.راضیه پاینده نجف آبادی از استان قم 🧔2.علی محمدی از استان اصفهان 👨‍🦰3.علی اکبر رجبی از استان خراسان رضوی 🧑4.علی فتحی از استان خراسان رضوی 🧕🏻5.حاجیه رشوندی از استان قزوین 🧕🏻6.زینب احمدی ملامحمود از استان قم ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d