eitaa logo
دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
16هزار دنبال‌کننده
353 عکس
190 ویدیو
68 فایل
کانال رسمی دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه ارتباط با مدیر: @Mahdi_zaree
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷مجموعه اول موارد تعزیر است. 🔳مراد از تعزیر تنبیهاتی است که حاکم به جهت تخلفات شرعی انجام می دهد و کمتر از حد شرعی است. ▪️مورد (1): تعزیر بر روزه خواری در صحیحه ی برید عجلی آمده است: بُرَيْدٍ الْعِجْلِيِّ قَالَ: سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ ع عَنْ رَجُلٍ شَهِدَ عَلَيْهِ شُهُودٌ أَنَّهُ أَفْطَرَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ قَالَ يُسْأَلُ هَلْ عَلَيْكَ فِي إِفْطَارِكَ إِثْمٌ فَإِنْ قَالَ لَا فَإِنَّ عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يَقْتُلَهُ وَ إِنْ قَالَ نَعَمْ فَإِنَّ عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يَنْهَكَهُ ضَرْباً. (وسائل الشيعة، ج‏10، ص:248 - 249) از امام باقر علیه السلام در رابطه با شخصی که چند نفر شهادت داده اند که او در ماه رمضان سه روز روزه خواری کرده است سوال شد که حکمش چیست؟ امام علیه السلام فرمودند: از او سؤال می شود که آیا خود را در این روزه خواری گناهکار می داند یا نه؟ اگر خود را گناهکار نمی دانست (و اساساً منکر وجوب روزه بود) بر امام (و حاکم اسلامی) واجب است که او را بکشد و اگر خود را گناهکار می دانست بر امام (حاکم اسلامی) واجب است که او را بزند. نکته قابل توجه این است که در این روایت نیامده است که آن شخص روزه خوار در ملاء عام روزه خواری کرده است بلکه صرفاً می گوید افرادی به روزه خواری آن شخص شهادت داده اند و این ملازمه ای با تجاهر به روزه خواری ندارد بلکه ممکن است در خانه ای یا مغازه ای که عده ای بوده اند این شخص روزه خواری کرده است و در نتیجه افرادی به این کار او شهادت داده اند. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُواْ الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ؛ ✍ به‌زودى در دل‌هاى کافران، به‌خاطر اينکه بدون دليل، چيزهايى را براى خدا همتا قرار دادند، رعب و ترس مى‌افکنيم؛ و جايگاه آنها، آتش است؛ و چه بد جايگاهى است جايگاه ستم‌کاران 🤲 اللهم أرنا عجائب قدرتك وسدد رميهم وانصرهم على الأعداء. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥و ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللهَ رَمى را با چشم خودم دیدم 🌹جای سردار دلها امروز بسیار خالی است🌹 ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔔 تجمع حوزویان ساعت ۱۱ برگزار می‌شود ◻️ تجمع امت حزب الله، طلاب و فضلای حوزه به شکرانه ضربات کوبنده رزمندگان مقاومت و سپاه اسلام بر پیکره پوشالی رژیم جنایتکار صهیونیستی ⏱ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ساعت ۱۱ صبح 📌 در مدرسه علمیه فیضیه برگزار می‌شود. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (۲) موارد تعزیر 🔳 ۲- تعزیر کسی که در حال روزه داری با همسرش آمیزش کرده است عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي رَجُلٍ أَتَى امْرَأَتَهُ وَ هُوَ صَائِمٌ وَ هِيَ صَائِمَةٌ فَقَالَ إِنْ كَانَ اسْتَكْرَهَهَا فَعَلَيْهِ كَفَّارَتَانِ وَ إِنْ كَانَتْ طَاوَعَتْهُ فَعَلَيْهِ كَفَّارَةٌ وَ عَلَيْهَا كَفَّارَةٌ وَ إِنْ كَانَ أَكْرَهَهَا فَعَلَيْهِ ضَرْبُ خَمْسِينَ سَوْطاً نِصْفِ الْحَدِّ وَ إِنْ كَانَتْ طَاوَعَتْهُ ضُرِبَ خَمْسَةً وَ عِشْرِينَ سَوْطاً وَ ضُرِبَتْ خَمْسَةً وَ عِشْرِينَ سَوْطاً.(وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 56) مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام در رابطه با مردی که با همسرش نزدیکی کرده است در حالی که خود او و همسرش روزه دار بوده اند، نقل می کند که فرمودند: اگر مرد زن را بر این کار اکراه کرده است باید 2 کفاره بپردازد و اگر خود زن نیز در این کار با مرد همراهی کرده است یک کفاره باید مرد بپردازد و یک کفاره زن بپردازد. اگر مرد زن را بر این کار اکراه کرده است 50 ضربه شلاق به اندازه نصف حد، می خورد و اگر زن خودش همراهی کرده است 25 ضربه شلاق مرد می خورد و 25 ضربه شلاق زن می خورد. مجازات تعزیر به نوعی برای الزام و اجبار به رعایت یک حکم شرعی است چه کسی که تعزیر می شود نسبت به دفعات بعد و چه دیگران که با اطلاع از این مجازات برای آنها بازدارندگی ایجاد می شود. نکته قابل ملاحظه در این روایت این است که مورد تعزیر، تعدی و ظلم به حقوق دیگران نیست و نیز یک عملی که در بستر اجتماع و ملاء عام صورت بگیرد نیست بلکه جزو اعمالی است که غالباً در مخفی ترین حالات صورت می گرد و جزو خصوصی ترین افعال است. پس نمی توان به صورت کلی گفت که حاکم فقط در مورد تعدی به حقوق دیگران و یا فقط در رابطه با افعال اجتماعی می تواند دخالت کند. سند این روایت طبق برخی مبانی رجالی صحیحه است. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تجمع حوزویان در حمایت از عملیات «وعده صادق» تجمع طلاب و فضلای حوزه به شکرانه ضربات کوبنده دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران بر پیکره پوشالی رژیم جنایتکار صهیونیستی ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (3) موارد تعزیر 🔳 ۳_ تعزیر کسی که در حال احرام صید کرده است عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مُحْرِمٌ قَتَلَ طَيْراً فِيمَا بَيْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ عَمْداً قَالَ عَلَيْهِ الْفِدَاءُ وَ الْجَزَاءُ وَ يُعَزَّرُ قَالَ قُلْتُ: فَإِنَّهُ قَتَلَهُ فِي الْكَعْبَةِ عَمْداً قَالَ عَلَيْهِ الْفِدَاءُ وَ الْجَزَاءُ وَ يُضْرَبُ دُونَ الْحَدِّ وَ يُقَامُ لِلنَّاسِ كَيْ يَنْكُلَ غَيْرُهُ.(وسائل الشيعة، ج‏13، ص: 89) حمران بن اعین نقل می کند که به امام باقر علیه السلام عرض کردم: شخص مُحرمی از روی عمد پرنده ای را بین صفا و مروه کشته است، [حکمش چیست؟] فرمودند: باید کفاره بپردازد و قیمتش را بپردازد و تعزیر شود؛ حمران بن اعین می گوید: عرض کردم اگر پرنده را عمداً در کعبه بکشد [حکمش چیست؟] فرمودند: باید کفاره بدهد و قیمتش را بپردازد و کمتر از میزان حد تازیانه می خورد و به مردم معرفی می شود تا دیگران مرتکب نشوند. روشن است که تعزیر در این مورد نیز برای گناهی قرار داده شده است که تخلف از یک واجب غیر اجتماعی و شخصی است و نکته آن همانطور که در پایان روایت مورد توجه قرار داده شده است پرهیز دادن دیگران از ارتکاب این حرام است. به عبارت دیگر حفظ و صیانت از احکام الهی یکی از مهمترین اغراضی است که حاکم اسلامی بوسیله تعزیر آن را دنبال می کند و فلسفه تعزیر به تنظیم روابط اجتماعی محدود نمی شود. سند این روایت صحیح است. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✅موضوع : شیطان شناسی در قرآن ✅ 🔹تهیه شده توسط دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه 🌐 لینک محتواهای ارائه شده در ماه مبارک رمضان با عنوان سی روز سی آیه https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/830 🌐 آدرس آزمون: https://survey.porsline.ir/s/LnNSPdgO 🔹 به 6 نفر از عزیزانی که پاسخ صحیح ارائه نمایند به قید قرعه 500 هزار تومان جایزه تقدیم خواهد شد 🕒 فرصت شرکت در آزمون تا ساعت 24 روز جمعه سی و یکم فروردین ماه تمدید شد. 🙏لطفا با ارسال در کانال ها و گروه های مختلف همراهی فرمایید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (4) موارد تعذیر 🔳 ۴_ تعزیر کسی که استمناء کرده است عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع أُتِيَ بِرَجُلٍ عَبِثَ بِذَكَرِهِ فَضَرَبَ يَدَهُ حَتَّى احْمَرَّتْ ثُمَّ زَوَّجَهُ مِنْ بَيْتِ الْمَالِ. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 363) طلحة بن زید از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که مردی را نزد امیر المؤمنین علیه السلام آوردند که با آلتش بازی کرده بود، امیر المؤمنین علیه السلام آن قدر به دست آن مرد زدند تا سرخ شد و سپس با هزینه بیت المال آن شخص را به ازدواج درآورند. زدن شخص گناهکار توسط حاکم همان تعزیر است و میزان و مقدار آن بر اساس روایات در اختیار حاکم و امام است. نکته دیگر در این روایت این است که این مورد نیز از جمله امور خصوصی و شخصی است و یک پدیده اجتماعی نیست. «گناه اجتماعی» یک اصطلاح فقهی و روایی نیست بلکه مطلبی است که در دوران جدید باب شده است و می توان 2 معنا برای آن ذکر کرد: 1- گناهی که به روابط اجتماعی مرتبط می شود مانند تصرف در ملک دیگری بدون اجازه. 2- گناهی که در ملاء عام و در منظر عمومی انجام می گیرد. گناه اجتماعی را به هرکدام از این دو معنا تفسیر کنیم به نظر می رسد که این روایت و برخی روایات دیگر تعزیر را برای یک گناه غیر اجتماعی ثابت دانسته اند و حاکم اسلامی حق و بلکه وظیفه دارد که برای جلوگیری از تحقق معصیت اقدام تنبیهی انجام دهد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹 جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (5) موارد تعزیر 🔳 ۵- تعزیر کسی که با حیوان عمل جنسی انجام داده است عَنْ سَدِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي الرَّجُلِ يَأْتِي الْبَهِيمَةَ قَالَ يُجْلَدُ دُونَ الْحَدِّ وَ يَغْرَمُ قِيمَةَ الْبَهِيمَةِ لِصَاحِبِهَا لِأَنَّهُ أَفْسَدَهَا عَلَيْهِ وَ تُذْبَحُ وَ تُحْرَقُ إِنْ كَانَتْ مِمَّا يُؤْكَلُ لَحْمُهُ وَ إِنْ كَانَتْ مِمَّا يُرْكَبُ ظَهْرُهُ غَرِمَ قِيمَتَهَا وَ جُلِدَ دُونَ الْحَدِّ وَ أَخْرَجَهَا مِنَ الْمَدِينَةِ الَّتِي فَعَلَ بِهَا فِيهَا إِلَى بِلَادٍ أُخْرَى حَيْثُ لَا تُعْرَفُ فَيَبِيعُهَا فِيهَا كَيْلَا يُعَيَّرَ بِهَا (صَاحِبُهَا). (وسائل‏الشيعة ج:28 ص:358) سدیر از امام باقر علیه السلام در رابطه با مردی که با حیوان عمل جنسی انجام داده است، نقل کرده است که فرمودند: این شخص کمتر از میزان حد شلاق می خورد و باید قیمت این حیوان را به صاحبش بپردازد زیرا این حیوان را خراب کرده است و آن حیوان اگر از حیواناتی است که از گوشتش استفاده می شود ذبح می شود و بعد آتش زده می شود و اگر از حیواناتی است که به عنوان مرکب استفاده می شود علاوه بر اینکه شخص گناه کار کمتر از میزان حد شلاق می خورد و قیمت حیوان را ضامن است آن حیوان را از شهر محل وقوع این گناه به شهر دیگری خارج می کنند به طوری که شناخته نشود که این، چه حیوانی است پس در آن شهر دیگر فروخته می شود تا صاحب آن به جهت آن حیوان سرزنش و مورد عیبجویی واقع نشود. در این روایت نیز تعزیر نسبت به کسی مطرح شده است که گناهی غیر اجتماعی را انجام داده است چراکه عمل جنسی با حیوان نه به حوزه روابط انسانی مربوط است و نه غالباً در ملاء عام و در مقابل دید عمومی انجام می شود و اگر چنین خصوصیتی در رابطه با شخص محل بحث در روایت مطرح بود یقیناً راوی تذکر می داد و یا امام علیه السلام از راوی سؤال می کردند که این شخص در محل دید عمومی این کار را کرده است یا در خفاء مرتکب این گناه شده است؟ طبق اصطلاح علم اصول این روایت اطلاق ترک استفصالی دارد و لذا حتی اگر ثابت شود که شخصی در مخفی ترین حالت چنین گناهی را مرتکب شده است حاکم اسلامی او را باید تعزیر نماید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
هدایت شده از طلبه مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱 اگر اینها جرأت میکردند قبر مطهر پیغمبر را هم ویران میکردند! 🎤 نظرات صریح رهبر انقلاب درباره تخریب ، وهابیت و جریان تکفیری خبیث! 😔 کسانی با افکار پلید و متحجر و عقب‌مانده و خرافی، تجلیل از چهره‌های نورانی صدر اسلام را شرک بدانند؛...واقعاً این مصیبتی است. 🏴 🇸🇦 اینها همان کسانی هستند که گذشتگانشان قبور ائمه (علیهم‌السّلام) را در بقیع ویران کردند. ⛔️ چه فکر باطلی! چه روحیه‌ی پلیدی! چه انسانهای بداندیشی! 🥷 جریان تکفیری خبیث، یکی از مصائب اسلام است! 🎙 آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای 📲 به طلبه مدیا بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42