eitaa logo
دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
15.6هزار دنبال‌کننده
572 عکس
355 ویدیو
107 فایل
کانال رسمی دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه ارتباط با مدیر: @Mahdi_zaree
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 در مقابل هنجارشکنی دینی نباید کوتاهی کنیم 🎥 مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر 🔸 مسئله روزه بسیار مهم است. امسال به بنده خبر داده می‌شد اینکه گاهی تظاهر به روزه‌خواری در برخی از معابر تهران و دیگر شهرها دیده شد. یقیناً نظام جمهوری اسلامی درصدد آن نیست که به زور وادار دین‌داری کند؛ اما در مقابل هنجارشکنی دینی وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم. 🔸 مسئولین و آحاد مردم باید وظایف خودشان را انجام دهند. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
27.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 رهبر انقلاب، در دیدار رمضانی مسئولان نظام: به چالش تحمیلی حجاب باید از ابعاد فقهی و قانونی و ملاحظات جانبی آن نگریسته شود. ✏️ مسئولان بخش‌های مختلف در این زمینه مسئولیت دارند و باید به مسئولیت خود عمل کنند.بانوان بیش از همه در این زمینه مسؤولیت دارند. ۱۴۰۳/۱/۱۵ ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✍خدمت اعضای محترم کانال: با عنایت به بیانات اخیر مقام معظم رهبری حفظه الله در خصوص وظیفه مسئولین نسبت به چالش بی حجابی و لزوم برخورد با هنجارشکنی دینی، کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه سلسه مباحثی را با موضوع «جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی» منتشر خواهد کرد. امیدواریم این سلسله مباحث پاسخگوی شبهات در این خصوص باشد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔷جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی مقدمه: 🔸در این سلسله مباحث به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا حکومت اسلامی می تواند مردم را به رعایت احکام شرعی ملزم کند؟ 🔸اگر چنین حق و یا تکلیفی برای حکومت اسلامی وجود دارد، الزام نسبت به کدامیک از احکام شرعی وجود دارد؟ آیا به احکامی اختصاص دارد که به نوعی به تنظیم روابط بین مردم بر می گردد؟ یعنی حاکمیت فقط در جایی حق دخالت دارد که کسی به شخص دیگری ظلم و تعدی کرده است و در اینجا حاکمیت باید وارد شود و ظالم را از ظلمش منع کند و حق مظلوم بستاند و به او بدهد؟ یا اینکه حاکمیت حق دخالت در سایر احکام اجتماعی که ظرف تحقق آن فضای عمومی جامعه است ولو ارتباطی با تعدی به حقوق دیگران ندارد نیز می تواند دخالت کند و با قهر و غلبه نظم خاصی را بر جامعه حاکم نماید؟ و یا حتی فراتر از این است و حاکمیت اسلامی می تواند و بلکه باید مردم را وادار به رعایت احکام شرعی، حتی احکامی که جنبه عمومی ندارد نیز بنماید؟ 🔸در مرحله نخست به پاسخ این پرسش ها به لحاظ حکم اولی می پردازیم و بررسی می کنیم که بدون در نظر گرفتن عناوین ثانویه حاکمیت اسلامی در چه دایره ای حق و یا تکلیف دارد؟ سپس به برخی پرسش ها کلی در خصوص وجود عناوین ثانویه خواهیم پرداخت. 🟩بحث را با این نکته آغاز می کنیم که ببینیم در روایات و منابع فقهی چه مواردی را می توان یافت که به نوعی به حاکمیت این حق را اعطا می کند و یا او را موظف می کند که مردم را الزام به رعایت احکام شرعی کند. 🔸پس از بیان این موارد جمع بندی ای خواهیم داشت. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/14060754
🔷مجموعه اول موارد تعزیر است. 🔳مراد از تعزیر تنبیهاتی است که حاکم به جهت تخلفات شرعی انجام می دهد و کمتر از حد شرعی است. ▪️مورد (1): تعزیر بر روزه خواری در صحیحه ی برید عجلی آمده است: بُرَيْدٍ الْعِجْلِيِّ قَالَ: سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ ع عَنْ رَجُلٍ شَهِدَ عَلَيْهِ شُهُودٌ أَنَّهُ أَفْطَرَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ قَالَ يُسْأَلُ هَلْ عَلَيْكَ فِي إِفْطَارِكَ إِثْمٌ فَإِنْ قَالَ لَا فَإِنَّ عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يَقْتُلَهُ وَ إِنْ قَالَ نَعَمْ فَإِنَّ عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يَنْهَكَهُ ضَرْباً. (وسائل الشيعة، ج‏10، ص:248 - 249) از امام باقر علیه السلام در رابطه با شخصی که چند نفر شهادت داده اند که او در ماه رمضان سه روز روزه خواری کرده است سوال شد که حکمش چیست؟ امام علیه السلام فرمودند: از او سؤال می شود که آیا خود را در این روزه خواری گناهکار می داند یا نه؟ اگر خود را گناهکار نمی دانست (و اساساً منکر وجوب روزه بود) بر امام (و حاکم اسلامی) واجب است که او را بکشد و اگر خود را گناهکار می دانست بر امام (حاکم اسلامی) واجب است که او را بزند. نکته قابل توجه این است که در این روایت نیامده است که آن شخص روزه خوار در ملاء عام روزه خواری کرده است بلکه صرفاً می گوید افرادی به روزه خواری آن شخص شهادت داده اند و این ملازمه ای با تجاهر به روزه خواری ندارد بلکه ممکن است در خانه ای یا مغازه ای که عده ای بوده اند این شخص روزه خواری کرده است و در نتیجه افرادی به این کار او شهادت داده اند. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُواْ الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ؛ ✍ به‌زودى در دل‌هاى کافران، به‌خاطر اينکه بدون دليل، چيزهايى را براى خدا همتا قرار دادند، رعب و ترس مى‌افکنيم؛ و جايگاه آنها، آتش است؛ و چه بد جايگاهى است جايگاه ستم‌کاران 🤲 اللهم أرنا عجائب قدرتك وسدد رميهم وانصرهم على الأعداء. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥و ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللهَ رَمى را با چشم خودم دیدم 🌹جای سردار دلها امروز بسیار خالی است🌹 ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔔 تجمع حوزویان ساعت ۱۱ برگزار می‌شود ◻️ تجمع امت حزب الله، طلاب و فضلای حوزه به شکرانه ضربات کوبنده رزمندگان مقاومت و سپاه اسلام بر پیکره پوشالی رژیم جنایتکار صهیونیستی ⏱ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ساعت ۱۱ صبح 📌 در مدرسه علمیه فیضیه برگزار می‌شود. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (۲) موارد تعزیر 🔳 ۲- تعزیر کسی که در حال روزه داری با همسرش آمیزش کرده است عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي رَجُلٍ أَتَى امْرَأَتَهُ وَ هُوَ صَائِمٌ وَ هِيَ صَائِمَةٌ فَقَالَ إِنْ كَانَ اسْتَكْرَهَهَا فَعَلَيْهِ كَفَّارَتَانِ وَ إِنْ كَانَتْ طَاوَعَتْهُ فَعَلَيْهِ كَفَّارَةٌ وَ عَلَيْهَا كَفَّارَةٌ وَ إِنْ كَانَ أَكْرَهَهَا فَعَلَيْهِ ضَرْبُ خَمْسِينَ سَوْطاً نِصْفِ الْحَدِّ وَ إِنْ كَانَتْ طَاوَعَتْهُ ضُرِبَ خَمْسَةً وَ عِشْرِينَ سَوْطاً وَ ضُرِبَتْ خَمْسَةً وَ عِشْرِينَ سَوْطاً.(وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 56) مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام در رابطه با مردی که با همسرش نزدیکی کرده است در حالی که خود او و همسرش روزه دار بوده اند، نقل می کند که فرمودند: اگر مرد زن را بر این کار اکراه کرده است باید 2 کفاره بپردازد و اگر خود زن نیز در این کار با مرد همراهی کرده است یک کفاره باید مرد بپردازد و یک کفاره زن بپردازد. اگر مرد زن را بر این کار اکراه کرده است 50 ضربه شلاق به اندازه نصف حد، می خورد و اگر زن خودش همراهی کرده است 25 ضربه شلاق مرد می خورد و 25 ضربه شلاق زن می خورد. مجازات تعزیر به نوعی برای الزام و اجبار به رعایت یک حکم شرعی است چه کسی که تعزیر می شود نسبت به دفعات بعد و چه دیگران که با اطلاع از این مجازات برای آنها بازدارندگی ایجاد می شود. نکته قابل ملاحظه در این روایت این است که مورد تعزیر، تعدی و ظلم به حقوق دیگران نیست و نیز یک عملی که در بستر اجتماع و ملاء عام صورت بگیرد نیست بلکه جزو اعمالی است که غالباً در مخفی ترین حالات صورت می گرد و جزو خصوصی ترین افعال است. پس نمی توان به صورت کلی گفت که حاکم فقط در مورد تعدی به حقوق دیگران و یا فقط در رابطه با افعال اجتماعی می تواند دخالت کند. سند این روایت طبق برخی مبانی رجالی صحیحه است. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تجمع حوزویان در حمایت از عملیات «وعده صادق» تجمع طلاب و فضلای حوزه به شکرانه ضربات کوبنده دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران بر پیکره پوشالی رژیم جنایتکار صهیونیستی ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (3) موارد تعزیر 🔳 ۳_ تعزیر کسی که در حال احرام صید کرده است عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مُحْرِمٌ قَتَلَ طَيْراً فِيمَا بَيْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ عَمْداً قَالَ عَلَيْهِ الْفِدَاءُ وَ الْجَزَاءُ وَ يُعَزَّرُ قَالَ قُلْتُ: فَإِنَّهُ قَتَلَهُ فِي الْكَعْبَةِ عَمْداً قَالَ عَلَيْهِ الْفِدَاءُ وَ الْجَزَاءُ وَ يُضْرَبُ دُونَ الْحَدِّ وَ يُقَامُ لِلنَّاسِ كَيْ يَنْكُلَ غَيْرُهُ.(وسائل الشيعة، ج‏13، ص: 89) حمران بن اعین نقل می کند که به امام باقر علیه السلام عرض کردم: شخص مُحرمی از روی عمد پرنده ای را بین صفا و مروه کشته است، [حکمش چیست؟] فرمودند: باید کفاره بپردازد و قیمتش را بپردازد و تعزیر شود؛ حمران بن اعین می گوید: عرض کردم اگر پرنده را عمداً در کعبه بکشد [حکمش چیست؟] فرمودند: باید کفاره بدهد و قیمتش را بپردازد و کمتر از میزان حد تازیانه می خورد و به مردم معرفی می شود تا دیگران مرتکب نشوند. روشن است که تعزیر در این مورد نیز برای گناهی قرار داده شده است که تخلف از یک واجب غیر اجتماعی و شخصی است و نکته آن همانطور که در پایان روایت مورد توجه قرار داده شده است پرهیز دادن دیگران از ارتکاب این حرام است. به عبارت دیگر حفظ و صیانت از احکام الهی یکی از مهمترین اغراضی است که حاکم اسلامی بوسیله تعزیر آن را دنبال می کند و فلسفه تعزیر به تنظیم روابط اجتماعی محدود نمی شود. سند این روایت صحیح است. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✅موضوع : شیطان شناسی در قرآن ✅ 🔹تهیه شده توسط دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه 🌐 لینک محتواهای ارائه شده در ماه مبارک رمضان با عنوان سی روز سی آیه https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/830 🌐 آدرس آزمون: https://survey.porsline.ir/s/LnNSPdgO 🔹 به 6 نفر از عزیزانی که پاسخ صحیح ارائه نمایند به قید قرعه 500 هزار تومان جایزه تقدیم خواهد شد 🕒 فرصت شرکت در آزمون تا ساعت 24 روز جمعه سی و یکم فروردین ماه تمدید شد. 🙏لطفا با ارسال در کانال ها و گروه های مختلف همراهی فرمایید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (4) موارد تعذیر 🔳 ۴_ تعزیر کسی که استمناء کرده است عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع أُتِيَ بِرَجُلٍ عَبِثَ بِذَكَرِهِ فَضَرَبَ يَدَهُ حَتَّى احْمَرَّتْ ثُمَّ زَوَّجَهُ مِنْ بَيْتِ الْمَالِ. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 363) طلحة بن زید از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که مردی را نزد امیر المؤمنین علیه السلام آوردند که با آلتش بازی کرده بود، امیر المؤمنین علیه السلام آن قدر به دست آن مرد زدند تا سرخ شد و سپس با هزینه بیت المال آن شخص را به ازدواج درآورند. زدن شخص گناهکار توسط حاکم همان تعزیر است و میزان و مقدار آن بر اساس روایات در اختیار حاکم و امام است. نکته دیگر در این روایت این است که این مورد نیز از جمله امور خصوصی و شخصی است و یک پدیده اجتماعی نیست. «گناه اجتماعی» یک اصطلاح فقهی و روایی نیست بلکه مطلبی است که در دوران جدید باب شده است و می توان 2 معنا برای آن ذکر کرد: 1- گناهی که به روابط اجتماعی مرتبط می شود مانند تصرف در ملک دیگری بدون اجازه. 2- گناهی که در ملاء عام و در منظر عمومی انجام می گیرد. گناه اجتماعی را به هرکدام از این دو معنا تفسیر کنیم به نظر می رسد که این روایت و برخی روایات دیگر تعزیر را برای یک گناه غیر اجتماعی ثابت دانسته اند و حاکم اسلامی حق و بلکه وظیفه دارد که برای جلوگیری از تحقق معصیت اقدام تنبیهی انجام دهد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹 جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (5) موارد تعزیر 🔳 ۵- تعزیر کسی که با حیوان عمل جنسی انجام داده است عَنْ سَدِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي الرَّجُلِ يَأْتِي الْبَهِيمَةَ قَالَ يُجْلَدُ دُونَ الْحَدِّ وَ يَغْرَمُ قِيمَةَ الْبَهِيمَةِ لِصَاحِبِهَا لِأَنَّهُ أَفْسَدَهَا عَلَيْهِ وَ تُذْبَحُ وَ تُحْرَقُ إِنْ كَانَتْ مِمَّا يُؤْكَلُ لَحْمُهُ وَ إِنْ كَانَتْ مِمَّا يُرْكَبُ ظَهْرُهُ غَرِمَ قِيمَتَهَا وَ جُلِدَ دُونَ الْحَدِّ وَ أَخْرَجَهَا مِنَ الْمَدِينَةِ الَّتِي فَعَلَ بِهَا فِيهَا إِلَى بِلَادٍ أُخْرَى حَيْثُ لَا تُعْرَفُ فَيَبِيعُهَا فِيهَا كَيْلَا يُعَيَّرَ بِهَا (صَاحِبُهَا). (وسائل‏الشيعة ج:28 ص:358) سدیر از امام باقر علیه السلام در رابطه با مردی که با حیوان عمل جنسی انجام داده است، نقل کرده است که فرمودند: این شخص کمتر از میزان حد شلاق می خورد و باید قیمت این حیوان را به صاحبش بپردازد زیرا این حیوان را خراب کرده است و آن حیوان اگر از حیواناتی است که از گوشتش استفاده می شود ذبح می شود و بعد آتش زده می شود و اگر از حیواناتی است که به عنوان مرکب استفاده می شود علاوه بر اینکه شخص گناه کار کمتر از میزان حد شلاق می خورد و قیمت حیوان را ضامن است آن حیوان را از شهر محل وقوع این گناه به شهر دیگری خارج می کنند به طوری که شناخته نشود که این، چه حیوانی است پس در آن شهر دیگر فروخته می شود تا صاحب آن به جهت آن حیوان سرزنش و مورد عیبجویی واقع نشود. در این روایت نیز تعزیر نسبت به کسی مطرح شده است که گناهی غیر اجتماعی را انجام داده است چراکه عمل جنسی با حیوان نه به حوزه روابط انسانی مربوط است و نه غالباً در ملاء عام و در مقابل دید عمومی انجام می شود و اگر چنین خصوصیتی در رابطه با شخص محل بحث در روایت مطرح بود یقیناً راوی تذکر می داد و یا امام علیه السلام از راوی سؤال می کردند که این شخص در محل دید عمومی این کار را کرده است یا در خفاء مرتکب این گناه شده است؟ طبق اصطلاح علم اصول این روایت اطلاق ترک استفصالی دارد و لذا حتی اگر ثابت شود که شخصی در مخفی ترین حالت چنین گناهی را مرتکب شده است حاکم اسلامی او را باید تعزیر نماید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
هدایت شده از طلبه مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱 اگر اینها جرأت میکردند قبر مطهر پیغمبر را هم ویران میکردند! 🎤 نظرات صریح رهبر انقلاب درباره تخریب ، وهابیت و جریان تکفیری خبیث! 😔 کسانی با افکار پلید و متحجر و عقب‌مانده و خرافی، تجلیل از چهره‌های نورانی صدر اسلام را شرک بدانند؛...واقعاً این مصیبتی است. 🏴 🇸🇦 اینها همان کسانی هستند که گذشتگانشان قبور ائمه (علیهم‌السّلام) را در بقیع ویران کردند. ⛔️ چه فکر باطلی! چه روحیه‌ی پلیدی! چه انسانهای بداندیشی! 🥷 جریان تکفیری خبیث، یکی از مصائب اسلام است! 🎙 آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای 📲 به طلبه مدیا بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42
🔷جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (6) موارد تعزیر 🔳 ۶_ تعزیر کسی که در حال حیض با همسرش آمیزش کرده است ◻️عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الرَّجُلِ يَأْتِي الْمَرْأَةَ وَ هِيَ حَائِضٌ قَالَ يَجِبُ عَلَيْهِ‏ فِي اسْتِقْبَالِ الْحَيْضِ دِينَارٌ وَ فِي اسْتِدْبَارِهِ نِصْفُ دِينَارٍ قَالَ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ يَجِبُ عَلَيْهِ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَدِّ قَالَ نَعَمْ خَمْسَةٌ وَ عِشْرُونَ سَوْطاً رُبُعُ حَدِّ الزَّانِي لِأَنَّهُ أَتَى سِفَاحاً. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص:377-378) ◽️محمد بن مسلم نقل می کند که از امام باقر علیه السلام از حکم مردی که در حالی که همسرش حائض بوده است با او همبستر می شود سؤال کردم، امام علیه السلام فرمودند: اگر در ابتدای حیض بوده است باید یک دینار کفاره بدهد و اگر در انتهای حیض بوده است نصف دینار بدهد. محمد بن مسلم می گوید عرض کردم: فدای شما بشوم آیه چیزی از حد نیز بر او واجب است؟ فرمودند: بله، 25 ضربه شلاق، یک چهارم حدی که به زناکننده می زنند، زیرا این، یک عمل جنسی ممنوع بوده است. ▫️روشن است که تعیین تعزیر در این مورد نیز تعزیر بر عملی است که به هیچ عنوان گناه اجتماعی نیست. همبستر شدن با همسر در حال حیض عملی است کاملاً مخفیانه و شخصی و نه ربطی به روابط اجتماعی دارد و نه کاری است که در حضور دیگران انجام شود و نه غالباً کسی از آن با خبر می شود ولی طبق این روایت اگر نزد حاکم ثابت شود 25 ضربه شلاق دارد. نکته دیگری که در این روایت وجود دارد این است که در این روایت از تعزیر به حد تعبیر شده است؛ این نکته ای است که آینده در بررسی روایات عامه بحث تعزیر به آن نیاز پیدا خواهیم کرد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🟩سلسله مباحث دانش افزائی بصیرتی🟩 🔷با موضوع: غرب شناسی علما شیعه 🔸توسط استاد محترم و مولف کتاب غرب شناسی علما شیعه؛ حجت الاسلام والمسلمین رهدار 🗓انتشار جلسات از روز شنبه 1 اردیبهشت ماه 📌همراه با آزمون و جوایز ارزنده ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🙏لطفا این پست را برای اطلاع رسانی و بهره مندی دیگران برای مخاطبین خود ارسال و در کانال ها و گروه ها منتشر نمایید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
✅موضوع : شیطان شناسی در قرآن ✅ 🔹تهیه شده توسط دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه 🌐 لینک محت
فرصت جهت شرکت در آزمون فقط تا ساعت ۲۴ امروز جمعه ۳۱ فروردین ماه است و تمدید نخواهد شد. لطفا بعداً پیام درخواست تمدید نفرستید که شرمنده نشویم ضمنا از فردا روز شنبه اول اردیبهشت ماه تدریس استاد رهدار با موضوع غرب شناسی علمای شیعه همراه با آزمون و تقدیم جوایز در خدمت عزیزان خواهیم بود.
🟩برندگان سی روز سی آیه با موضوع شیطان شناسی در قرآن ویژه ماه مبارک رمضان 🔷اسامی افرادی که در آزمون جلسات سی روز سی آیه شرکت نموده و به تمام سوالات پاسخ صحیح داده اند.👆 📌اسامی برندگان که به قید قرعه انتخاب شده اند: 🧔۱.ابوالقاسم فتحی از استان خراسان رضوی 🧔۲.ابراهیم مهدی نیائی از استان قم 👨‍🦰۳.علی علمداری از استان تهران 🧕۴.ساجده روستایی زاده از استان یزد 🧔۵.رضا قایقران از استان گیلان 🧕🏻۶.فاطمه زهرا بهمنی از استان فارس ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹 گزارش تصویری واریز هدایای آزمون جلسات سی روز سی آیه ویژه ماه مبارک رمضان ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔷جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی موارد تعزیر 🔳 ۷_ تعزیر کسی که بدون اجازه همسر مسلمانش همسر غیر مسلمان بگیرد ⬜️هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي رَجُلٍ تَزَوَّجَ ذِمِّيَّةً عَلَى مُسْلِمَةٍ قَالَ يُفَرَّقُ بَيْنَهُمَا وَ يُضْرَبُ ثُمُنَ حَدِّ الزَّانِي اثْنَيْ عَشَرَ سَوْطاً وَ نِصْفاً فَإِنْ رَضِيَتِ الْمُسْلِمَةُ ضُرِبَ ثُمُنَ الْحَدِّ وَ لَمْ يُفَرَّقْ بَيْنَهُمَا قُلْتُ كَيْفَ يُضْرَبُ النِّصْفَ قَالَ‏ يُؤْخَذُ السَّوْطُ بِالنِّصْفِ فَيُضْرَبُ بِهِ. وسائل الشيعة، ج‏20، ص544 -545. هشام بن سالم نقل می کند که امام صادق علیه السلام در رابطه با مردی که بدون اجازه همسر مسلمانش با زن غیر مسلمانی ازدواج کرده است فرمودند: باید از هم جدا شوند و آن مرد یک هشتم حد زانی یعنی دوازده و نیم ضربه شلاق می خورد؛ اما اگر همسر مسلمانش به ازدواج مرد با زن غیر مسلمان راضی شود یک هشتم حد زانی را شلاق می خورد ولی از هم جدا نمی شوند. هشام بن سالم می گوید: پرسید م چگونه نصف ضربه شلاق زده می شود؟ فرمودند: نصف شلاق گرفته می شود و با آن نصف زده می شود. ◻️این روایت نیز تعزیر را در رابطه یک ازدواج غیر شرعی مطرح کرده است که جنبه عمومی ندارد. ممکن است گفته شود که این ازدواج به نوعی به تضییع حق همسر مسلمان باز می گردد و تعزیر نیز به این جهت است. در پاسخ باید بگوییم که اولاً این تحلیل در روایت نیامده است و روایت نمی گوید که تعزیر صرفاً به جهت تضییع حق همسر مسلمان بوده است و ثانیاً از خود روایت استفاده می شود که نکته تعزیر حق همسر مسلمان نیست چه اینکه حتی در فرض رضایت دادن همسر مسلمان نیز امر می فرماید که شلاق ها زده شود و حال آنکه اگر فقط جنبه تضییع حق داشت باید با رضایت همسر مسلمان تعزیر هم برداشته می شد. از اینجا معلوم می شود که تعزیر در اینجا به جهت تخلف از یک حکم شرعی بوده است و با تحقق این معصیت تعزیر ثابت خواهد بود. ◽️فقها فرموده اند که این روایت به موردی انصراف دارد که مرد با زن غیر مسلمان، پس از عقد آمیزش کرده باشد و الا تعزیر در جایی که صرفاً عقد خوانده شده باشد ثابت نیست. (موسوعة الامام الخوئی، ج41، ص299) بنابر این مطلب معلوم می شود که تعزیر برای آمیزش حرامی که تحقق پیدا کرده است می باشد و این نکته نیز مؤید این است که تعزیر برای ارتکاب یک حرامی می باشد که بعد اجتماعی و عمومی و یا آشکار ندارد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
استادرهدار-غرب شناسی علما شیعه بخش1جلسه1.mp3
17.02M
🟩 سلسله مباحث اندیشه‌ی سیاسی اسلام 🔷 موضوع: غرب شناسی علماء شیعه 👤استاد حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار 🔸موضوع: غرب شناسی علماء شیعه 🎤جلسه : اول - بخش: اول 📋پس از اتمام جلسات آزمون برگزار و به 6 نفر از برگزیدگان جوایز اهدا خواهد شد ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔷جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (۸) موارد تعزیر 🔳 ۸_ تعزیر کسی که گوشت خوک و مانند آن خورده است ⬜️عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أُتِيَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع بِرَجُلٍ نَصْرَانِيٍّ كَانَ أَسْلَمَ وَ مَعَهُ خِنْزِيرٌ قَدْ شَوَاهُ وَ أَدْرَجَهُ بِرَيْحَانٍ قَالَ مَا حَمَلَكَ عَلَى هَذَا قَالَ الرَّجُلُ مَرِضْتُ فَقَرِمْتُ إِلَى اللَّحْمِ فَقَالَ أَيْنَ أَنْتَ عَنْ لَحْمِ الْمَاعِزِ ثُمَّ قَالَ لَوْ أَنَّكَ أَكَلْتَهُ‏ لَأَقَمْتُ عَلَيْكَ الْحَدَّ وَ لَكِنْ سَأَضْرِبُكَ ضَرْباً فَلَا تَعُدْ فَضَرَبَهُ حَتَّى شَغَرَ بِبَوْلِهِ. (تهذيب الأحكام، ج‏10، ص98-99) ◻️امام صادق عليه السلام فرمودند: «مردى مسيحى را كه مسلمان شده بود به همراه خوكى كه آن را بريان كرده و در شاخه‌هاى ريحان جا داده بود، نزد امير المؤمنين عليه السلام آوردند. حضرت فرمود: چه چيزى تو را به اين كار واداشت‌؟ آن مرد گفت: من مريض شده بودم، اشتهاى شدید به گوشت پيدا كردم. حضرت فرمود: چرا سراغ گوشت بز نرفتى كه جاى گوشت خوك را مى‌گيرد؟ سپس فرمود: اگر گوشت خوك را خورده بودى، حدّ را بر تو جارى مى‌كردم ولى هم اكنون تو را مى‌زنم؛ ديگر تكرار مكن. پس از آن، حضرت او را زد تا آن كه به خود ادرار كرد.» در رابطه با این روایت بعید است که مراد از اینکه امیر المؤمنین علیه السلام به آن شخص فرمودند: «اگر گوشت خوك را خورده بودى، حدّ را بر تو جارى مى‌كردم» زیرا خوردن گوشت خوک جزو موارد حد شرعی بیان نشده است و در ذهن متشرعه چنین امری بسیار بعید است به همین جهت عنوان حد در این روایت را بر همان معنای تعزیر باید حمل کنیم همانگونه که در روایات دیگر نیز این تعبیر برای تعزیر آمده است. مؤید این مطلب معتبره ی اسحاق بن عمار است که به صراحت برای کسی که گوشت مردار یا خون یا گوشت خوک خورده است تعزیر را ثابت می داند نه تعزیر را. (الكافي، ج‏7، ص: 242) و (من‏لايحضره‏الفقيه ج4 ص71) ◽️به هر حال می بینیم که در این روایات نیز برای خوردن غذاها و یا نوشیدنی های حرام تعزیر ثابت شده است بلکه طبق روایت سکونی امیر المؤمنین علیه السلام شخصی را که اقدام به طبخ گوشت خوک کرده بود و آماده شده بود تا آن را بخورد تأدیب کردند و او را کتک زدند، و این مصداق واضح این است که تعزیر برای رعایت احکام شرعی توسط مردم حتی در امور خصوصی و شخصی تشریع شده است. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
استادرهدار-غرب شناسی علما شیعه بخش2جلسه1.mp3
17.29M
🟩 سلسله مباحث اندیشه سیاسی اسلام 🔷 موضوع: غرب شناسی علما شیعه 👤استاد حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار 🔸موضوع: غرب شناسی علما شیعه 🎤جلسه : اول - بخش: دوم 📋پس از اتمام جلسات آزمون برگزار و به 6 نفر از برگزیدگان جوایز اهدا خواهد شد ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (9) موارد تعزیر 🔳 ۹_ تعزیر دو نفر که برهنه در یک بستر بخوابند عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْمَرْأَتَانِ تَنَامَانِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ فَقَالَ تُضْرَبَانِ فَقُلْتُ حَدّاً قَالَ لَا قُلْتُ الرَّجُلَانِ يَنَامَانِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ قَالَ يُضْرَبَانِ قَالَ قُلْتُ: الْحَدَّ قَالَ لَا. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 89) معاویة بن عمار می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: حکم دو زن که در زیر یک روانداز خوابیده اند چیست؟ فرمودند: شلاق می خورند، عرض کردم: به اندازه حد؟ فرمودند: خیر. عرض کردم اگر دو مرد در زیر یک روانداز بخوابند چه حکمی دارند؟ فرمودند: شلاق می خورند، عرض کردم به اندازه حد؟ فرمودند: خیر. أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ عَلِيّاً ع وَجَدَ امْرَأَةً مَعَ رَجُلٍ فِي لِحَافٍ فَجَلَدَ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ سَوْطٍ غَيْرَ سَوْطٍ. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 89) ابان بن عثمان می گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا علی علیه السلام زنی را با مردی یافت که در زیر رواندازی بودند؛ هرکدام را نود و نه ضربه شلاق زد. از این روایات استفاده می شود که اگر دو مرد، یا دو زن، یا یک مرد و یک زن که برای التذاذهای جنسی در کنار هم و در یک بستر بخوابند حاکم اسلامی آنها را تعزیر می کند و تا نهایت میزانِ تعزیر یعنی نود و نه ضربه شلاق می تواند آنها را مجازات کند. در اینجا چند نکته وجود دارد: 1- در رابطه با مجازات دو نفری که در یک بستر خوابیده اند روایات زیادی وارد شده است و بعضی از آنها مضامین متعارض با یکدیگر دارند. در اینجا مجال بحث مفصل فقهی وجود ندارد و لذا ما نتیجه بحث را در قالب این دو روایت ذکر کردیم. 2- همانگونه که روشن است این گناه نیز گناهی نیست که معمولاً در منظر عمومی انجام شود و جزو حالات خصوصی و مخفی اشخاص است ولی در عین حال اسلام برای این گناه نیز مجازات تعزیر قرار داده است. 3- این روایات اطلاق دارند و فرقی ندارد که زن و مرد گناهکار با هم رابطه خویشاوندی داشته باشند یا خیر و نیز محرم باشند و یا نامحرم و همه این موارد یکسان هستند. 4- این روایات به موردی اختصاص دارند که آن دو نفر برهنه باشند. دلیل این مطلب علاوه بر انصراف این روایات به فرض برهنه بودن، صحیحه ی ابی خدیجه است: أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَيْسَ لِامْرَأَتَيْنِ أَنْ تَبِيتَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ إِلَّا أَنْ يَكُونَ بَيْنَهُمَا حَاجِزٌ. (وسائل الشيعة، ج‏20، ص: 348) ابی خدیجه از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمودند: دو زن حق ندارند که شب در زیر یک روانداز بخوابند مگر اینکه بینشان مانعی وجود داشته باشد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d