eitaa logo
دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
15.4هزار دنبال‌کننده
603 عکس
365 ویدیو
136 فایل
کانال رسمی دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه ارتباط با مدیر: @Mahdi_zaree
مشاهده در ایتا
دانلود
مباحث ارائه شده تحت عنوان سی روز سی آیه با موضوع شیطان شناسی در قرآن 🔹«شناخت چیستی جریان شیاطین در قرآن» 🌐لینک ۱ / شناخت چیستی جریان شیاطین 🌐لینک ۲/ شناخت چیستی جریان شیاطین 🌐لینک ۳/ شناخت چیستی جریان شیاطین 🌐لینک ۴/ شناخت چیستی جریان شیاطین 🌐لینک ۵/شناخت چیستی جریان شیاطین 🌐لینک ۶/ شناخت چیستی جریان شیاطین 🌐لینک ۷/ شناخت چیستی جریان شیاطین/ شاخص های تمدن شیطانی ۱ 🌐لینک ۸ / شناخت چیستی جریان شیاطین / شاخص های تمدن شیطانی ۲ 🔹 «شناخت اهداف جریان شیاطین» 🌐لینک ۱/ اهداف شیاطین / گمراه سازی 🌐لینک ۲/ اهداف شیاطین / ایجاد کینه و دشمنی 🌐لینک ۳ / اهداف شیاطین / جلوگیری از راه راست 🌐لینک4/ اهداف شیاطین (4) مقابله با جنش انبیاء علیهم السلام 🌐لینک5/ اهداف شیاطین (5) ایجاد استکبار عمومی در برابر خداوند 🔹«شناخت روشهای جریان شیاطین» 🌐لینک1/ روش های شیاطین (1) وعده های دروغین 🌐لینک2/ روش های شیاطین (2) تزیین و تسویل اعمال 🌐لینک3/ روش های شیاطین (3) به آرزو کشاندن 🌐لینک4/ روش های شیاطین (4) ترساندن از اموری که جای ترس ندارد 🌐لینک5/ روش های شیاطین (5) وسوسه و ایجاد خطورات ذهنی 🌐لینک6/روش های شیاطین (6) پیشروی گام به گام 🌐لینک7/روش های شیاطین (7) القاء سخنان باطل آراسته شده 🌐لینک8/روش های شیاطین (8) ایجاد فراموشی نسبت به یاد خداوند متعال 🌐لینک9/روش های شیاطین (9) سرگرمی های فساد انگیز و خرافات 🌐لینک10/روش های شیاطین (10) استفاد از همه ظرفیت های در اختیار 🌐لینک11/روش های شیاطین (11) ایجاد فتنه 🌐لینک12/روش های شیاطین (12) برهم زدن روابط انسانی 🌐لینک13/روش های شیاطین (13) استفاده از گناهان سابق برای ایجاد انحرافات بعدی 🌐لینک14/روش های شیاطین (14) سخنان درگوشی و محرمانه 🔷نکات تکمیلی 🌐لینک1/ نکات تکمیلی(1) ضعیف بودن شیطان 🌐لینک2/ نکات تکمیلی(2) رابطه شیطان و طاغوت 🌐لینک3/ نکات تکمیلی (3) مکر جریان باطل و مکر الهی ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
✅مباحث ارائه شده تحت عنوان سی روز سی آیه با موضوع شیطان شناسی در قرآن 🔹«شناخت چیستی جریان شیاطین در
به زودی آزمون از مباحث ارائه شده تحت عنوان سی روز سی آیه با موضوع شیطان شناسی در قرآن با جوایز مناسب برگزار خواهد شد. آزمون دروس استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیما با موضوع استمرار احکام اجتماعی تا ساعت ۱۴ روز چهارشنبه در حال برگزاری است. https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/819 ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀سلسبیل؛ نکات اخلاقی از علما🍀 🔸حضرت آیت الله مجتهدی رضوان الله علیه 🔷نمی دانیم ما آمرزیده شده ایم یا خیر 🔷ای ماهی که بر گنهکاران طولانی بودی 📌روزهای ماه مبارک رمضان ساعت :17 🗓سه شنبه بیست و نهم ماه مبارک رمضان ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
جناب محمد علي داعي‌الاسلام.mp3
35.62M
🌀 پادکست داعی الاسلام | نگاهی به مجاهدت تبلیغی سیدمحمدعلی داعی الاسلام در ایران و هند 🎧 فصل علمای مجاهد 🎙 عطا یاوری ♨️ آنچه خواهید شنید: ❇️ ماجرای مناظره داعی الاسلام با مبلغین مسیحی ❇️ ماجرای ورود داعی الاسلام به هند و تأسیس انجمن دعوت الاسلام ❇️ تقابل الهیاتی و زبانیِ داعی الاسلام با انگلیسی‌ها ❇️ پذیرفتن تدریس در دانشگاه ❇️ نسبت زبان فارسی و فرهنگ اسلامی 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗓سه شنبه بیست و نهم ماه مبارک رمضان ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥شب عید فطر، شب صلوات 🌻🤲 💥درشب عيد فطر، به مقدار زياد، ذکر خدا گفته وبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) صلوات فرستيد،زيرا اين شب، شبی است که مزدِ اجير به طور کامل پرداخت می شود. 💥بحارالأنوار، ج91،ص132 📎 📎 ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 رژیم خبیث اشتباه کرد و باید تنبیه شود و تنبیه خواهد شد 📹 بخشی از خطبه‌ دوم نماز عید سعید فطر توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔹 ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
لیست اسامی عزیزانی که پاسخ صحیح به سوالات درس استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیما با موضوع استمرار احکام اجتماعی اسلام داده اند و برندگان قرعه کشی.pdf
166.8K
🔷اسامی افرادی که در آزمون جلسات استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیما پاسخ صحیح داده اند.👆 📌اسامی برندگان که به قید قرعه انتخاب شده اند 🧔۱.عباس بیگدلی نسب از استان مرکزی 🧕۲. ریحانه حیدری از استان خراسان رضوی 👨‍🦰۳. محمد رضا سالاری از استان خراسان رضوی/ مشهد 🧕۴. سیده فاطمه دهقان بنادکی از استان فارس 🧔۵. اصغر زمانی از استان قم 👱‍♂۶. آقای حیدر شکوهی از قم ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹 گزارش تصویری واریز هدایای آزمون درس حجت‌الاسلام والمسلمین عظیما با موضوع استمرار احکام اجتماعی اسلام به زودی آدرس مربوط به آزمون شیطان شناسی در قرآن که در ماه مبارک رمضان با عنوان سی روز سی آیه در کانال منتشر شد تقدیم میگردد./ منتظر باشید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
مباحث ارائه شده تحت عنوان سی روز سی آیه با موضوع شیطان شناسی در قرآن 🔹«شناخت چیستی جریان شیاطین در قرآن» 🌐لینک ۱ / شناخت چیستی جریان شیاطین 🌐لینک ۲/ شناخت چیستی جریان شیاطین 🌐لینک ۳/ شناخت چیستی جریان شیاطین 🌐لینک ۴/ شناخت چیستی جریان شیاطین 🌐لینک ۵/شناخت چیستی جریان شیاطین 🌐لینک ۶/ شناخت چیستی جریان شیاطین 🌐لینک ۷/ شناخت چیستی جریان شیاطین/ شاخص های تمدن شیطانی ۱ 🌐لینک ۸ / شناخت چیستی جریان شیاطین / شاخص های تمدن شیطانی ۲ 🔹 «شناخت اهداف جریان شیاطین» 🌐لینک ۱/ اهداف شیاطین / گمراه سازی 🌐لینک ۲/ اهداف شیاطین / ایجاد کینه و دشمنی 🌐لینک ۳ / اهداف شیاطین / جلوگیری از راه راست 🌐لینک4/ اهداف شیاطین (4) مقابله با جنش انبیاء علیهم السلام 🌐لینک5/ اهداف شیاطین (5) ایجاد استکبار عمومی در برابر خداوند 🔹«شناخت روشهای جریان شیاطین» 🌐لینک1/ روش های شیاطین (1) وعده های دروغین 🌐لینک2/ روش های شیاطین (2) تزیین و تسویل اعمال 🌐لینک3/ روش های شیاطین (3) به آرزو کشاندن 🌐لینک4/ روش های شیاطین (4) ترساندن از اموری که جای ترس ندارد 🌐لینک5/ روش های شیاطین (5) وسوسه و ایجاد خطورات ذهنی 🌐لینک6/روش های شیاطین (6) پیشروی گام به گام 🌐لینک7/روش های شیاطین (7) القاء سخنان باطل آراسته شده 🌐لینک8/روش های شیاطین (8) ایجاد فراموشی نسبت به یاد خداوند متعال 🌐لینک9/روش های شیاطین (9) سرگرمی های فساد انگیز و خرافات 🌐لینک10/روش های شیاطین (10) استفاد از همه ظرفیت های در اختیار 🌐لینک11/روش های شیاطین (11) ایجاد فتنه 🌐لینک12/روش های شیاطین (12) برهم زدن روابط انسانی 🌐لینک13/روش های شیاطین (13) استفاده از گناهان سابق برای ایجاد انحرافات بعدی 🌐لینک14/روش های شیاطین (14) سخنان درگوشی و محرمانه 🔷نکات تکمیلی 🌐لینک1/ نکات تکمیلی(1) ضعیف بودن شیطان 🌐لینک2/ نکات تکمیلی(2) رابطه شیطان و طاغوت 🌐لینک3/ نکات تکمیلی (3) مکر جریان باطل و مکر الهی ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔷جواب صحیح سوالات جلسات استاد عظیما با موضوع استمرار احکام اجتماعی اسلام 1. ذیل کدام آیه قرآن در المیزان مطرح شده است؟ الف 213 بقره ⬅️ب 200 آل عمران ج 25 حدید 2.فرق دین و شریعت چیست؟ ⬅️الف دین مسائل اعتقادی و اصول کلی است که تعدد پذیر نیست ولی شریعت احکام و وظایفیست که انبیاء الهی صاحب شریعت از جانب خداوند بیان می‌کردند ب دین اصول کلی ارزشی و اعتقادیست و شریعت روش های اجرای آن اصول است که متناسب هر زمان به باورمندان به آن دین سپرده شده است تا تعیین کنند ج دین مجموعه اعتقادات هستی شناسانه است و شریعت مجموعه باید و نبایدهاست 3. کدامیک کارکرد درک عقلاء می باشد الف تعیین حکم الهی بر اساس عقل جمعی یا کشف عقلایی مناطات احکام بر اساس ظن نوعی ⬅️ب کشف مرادات شارع بر اساس ضوابط عرفی ج هردومورد 4.تعیین حکم شرعی بر اساس سیره عقلاء برچه اساسی صحیح است؟ ⬅️الف کشف نظر شارع بواسطه تقریر معصوم ب رجوع به عقلاء هر زمان در تشخیص حکم بهتر ج اساسا هرگز نمی‌شود بر اساس سیره عقلایی حکم شرعی را کشف کرد 5.راهکارهای شارع برای حالت تغییرهای مناسبات اجتماعی چیست؟ الف جعل اختیاراتی برای حاکم اسلامی ب جعل احکام ثانوی ⬅️ج هر دومورد ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✅موضوع : شیطان شناسی در قرآن ✅ 🔹تهیه شده توسط دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه 🌐 لینک محتواهای ارائه شده در ماه مبارک رمضان با عنوان سی روز سی آیه https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/830 🌐 آدرس آزمون: https://survey.porsline.ir/s/LnNSPdgO 🔹 به 6 نفر از عزیزانی که پاسخ صحیح ارائه نمایند به قید قرعه 500 هزار تومان جایزه تقدیم خواهد شد 🕒 فرصت شرکت در آزمون تا ساعت 24 روز جمعه سی و یکم فروردین ماه تمدید شد. 🙏لطفا با ارسال در کانال ها و گروه های مختلف همراهی فرمایید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 در مقابل هنجارشکنی دینی نباید کوتاهی کنیم 🎥 مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر 🔸 مسئله روزه بسیار مهم است. امسال به بنده خبر داده می‌شد اینکه گاهی تظاهر به روزه‌خواری در برخی از معابر تهران و دیگر شهرها دیده شد. یقیناً نظام جمهوری اسلامی درصدد آن نیست که به زور وادار دین‌داری کند؛ اما در مقابل هنجارشکنی دینی وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم. 🔸 مسئولین و آحاد مردم باید وظایف خودشان را انجام دهند. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
27.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 رهبر انقلاب، در دیدار رمضانی مسئولان نظام: به چالش تحمیلی حجاب باید از ابعاد فقهی و قانونی و ملاحظات جانبی آن نگریسته شود. ✏️ مسئولان بخش‌های مختلف در این زمینه مسئولیت دارند و باید به مسئولیت خود عمل کنند.بانوان بیش از همه در این زمینه مسؤولیت دارند. ۱۴۰۳/۱/۱۵ ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✍خدمت اعضای محترم کانال: با عنایت به بیانات اخیر مقام معظم رهبری حفظه الله در خصوص وظیفه مسئولین نسبت به چالش بی حجابی و لزوم برخورد با هنجارشکنی دینی، کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه سلسه مباحثی را با موضوع «جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی» منتشر خواهد کرد. امیدواریم این سلسله مباحث پاسخگوی شبهات در این خصوص باشد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔷جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی مقدمه: 🔸در این سلسله مباحث به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا حکومت اسلامی می تواند مردم را به رعایت احکام شرعی ملزم کند؟ 🔸اگر چنین حق و یا تکلیفی برای حکومت اسلامی وجود دارد، الزام نسبت به کدامیک از احکام شرعی وجود دارد؟ آیا به احکامی اختصاص دارد که به نوعی به تنظیم روابط بین مردم بر می گردد؟ یعنی حاکمیت فقط در جایی حق دخالت دارد که کسی به شخص دیگری ظلم و تعدی کرده است و در اینجا حاکمیت باید وارد شود و ظالم را از ظلمش منع کند و حق مظلوم بستاند و به او بدهد؟ یا اینکه حاکمیت حق دخالت در سایر احکام اجتماعی که ظرف تحقق آن فضای عمومی جامعه است ولو ارتباطی با تعدی به حقوق دیگران ندارد نیز می تواند دخالت کند و با قهر و غلبه نظم خاصی را بر جامعه حاکم نماید؟ و یا حتی فراتر از این است و حاکمیت اسلامی می تواند و بلکه باید مردم را وادار به رعایت احکام شرعی، حتی احکامی که جنبه عمومی ندارد نیز بنماید؟ 🔸در مرحله نخست به پاسخ این پرسش ها به لحاظ حکم اولی می پردازیم و بررسی می کنیم که بدون در نظر گرفتن عناوین ثانویه حاکمیت اسلامی در چه دایره ای حق و یا تکلیف دارد؟ سپس به برخی پرسش ها کلی در خصوص وجود عناوین ثانویه خواهیم پرداخت. 🟩بحث را با این نکته آغاز می کنیم که ببینیم در روایات و منابع فقهی چه مواردی را می توان یافت که به نوعی به حاکمیت این حق را اعطا می کند و یا او را موظف می کند که مردم را الزام به رعایت احکام شرعی کند. 🔸پس از بیان این موارد جمع بندی ای خواهیم داشت. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/14060754
🔷مجموعه اول موارد تعزیر است. 🔳مراد از تعزیر تنبیهاتی است که حاکم به جهت تخلفات شرعی انجام می دهد و کمتر از حد شرعی است. ▪️مورد (1): تعزیر بر روزه خواری در صحیحه ی برید عجلی آمده است: بُرَيْدٍ الْعِجْلِيِّ قَالَ: سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ ع عَنْ رَجُلٍ شَهِدَ عَلَيْهِ شُهُودٌ أَنَّهُ أَفْطَرَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ قَالَ يُسْأَلُ هَلْ عَلَيْكَ فِي إِفْطَارِكَ إِثْمٌ فَإِنْ قَالَ لَا فَإِنَّ عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يَقْتُلَهُ وَ إِنْ قَالَ نَعَمْ فَإِنَّ عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يَنْهَكَهُ ضَرْباً. (وسائل الشيعة، ج‏10، ص:248 - 249) از امام باقر علیه السلام در رابطه با شخصی که چند نفر شهادت داده اند که او در ماه رمضان سه روز روزه خواری کرده است سوال شد که حکمش چیست؟ امام علیه السلام فرمودند: از او سؤال می شود که آیا خود را در این روزه خواری گناهکار می داند یا نه؟ اگر خود را گناهکار نمی دانست (و اساساً منکر وجوب روزه بود) بر امام (و حاکم اسلامی) واجب است که او را بکشد و اگر خود را گناهکار می دانست بر امام (حاکم اسلامی) واجب است که او را بزند. نکته قابل توجه این است که در این روایت نیامده است که آن شخص روزه خوار در ملاء عام روزه خواری کرده است بلکه صرفاً می گوید افرادی به روزه خواری آن شخص شهادت داده اند و این ملازمه ای با تجاهر به روزه خواری ندارد بلکه ممکن است در خانه ای یا مغازه ای که عده ای بوده اند این شخص روزه خواری کرده است و در نتیجه افرادی به این کار او شهادت داده اند. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُواْ الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ؛ ✍ به‌زودى در دل‌هاى کافران، به‌خاطر اينکه بدون دليل، چيزهايى را براى خدا همتا قرار دادند، رعب و ترس مى‌افکنيم؛ و جايگاه آنها، آتش است؛ و چه بد جايگاهى است جايگاه ستم‌کاران 🤲 اللهم أرنا عجائب قدرتك وسدد رميهم وانصرهم على الأعداء. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥و ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللهَ رَمى را با چشم خودم دیدم 🌹جای سردار دلها امروز بسیار خالی است🌹 ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔔 تجمع حوزویان ساعت ۱۱ برگزار می‌شود ◻️ تجمع امت حزب الله، طلاب و فضلای حوزه به شکرانه ضربات کوبنده رزمندگان مقاومت و سپاه اسلام بر پیکره پوشالی رژیم جنایتکار صهیونیستی ⏱ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ساعت ۱۱ صبح 📌 در مدرسه علمیه فیضیه برگزار می‌شود. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (۲) موارد تعزیر 🔳 ۲- تعزیر کسی که در حال روزه داری با همسرش آمیزش کرده است عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي رَجُلٍ أَتَى امْرَأَتَهُ وَ هُوَ صَائِمٌ وَ هِيَ صَائِمَةٌ فَقَالَ إِنْ كَانَ اسْتَكْرَهَهَا فَعَلَيْهِ كَفَّارَتَانِ وَ إِنْ كَانَتْ طَاوَعَتْهُ فَعَلَيْهِ كَفَّارَةٌ وَ عَلَيْهَا كَفَّارَةٌ وَ إِنْ كَانَ أَكْرَهَهَا فَعَلَيْهِ ضَرْبُ خَمْسِينَ سَوْطاً نِصْفِ الْحَدِّ وَ إِنْ كَانَتْ طَاوَعَتْهُ ضُرِبَ خَمْسَةً وَ عِشْرِينَ سَوْطاً وَ ضُرِبَتْ خَمْسَةً وَ عِشْرِينَ سَوْطاً.(وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 56) مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام در رابطه با مردی که با همسرش نزدیکی کرده است در حالی که خود او و همسرش روزه دار بوده اند، نقل می کند که فرمودند: اگر مرد زن را بر این کار اکراه کرده است باید 2 کفاره بپردازد و اگر خود زن نیز در این کار با مرد همراهی کرده است یک کفاره باید مرد بپردازد و یک کفاره زن بپردازد. اگر مرد زن را بر این کار اکراه کرده است 50 ضربه شلاق به اندازه نصف حد، می خورد و اگر زن خودش همراهی کرده است 25 ضربه شلاق مرد می خورد و 25 ضربه شلاق زن می خورد. مجازات تعزیر به نوعی برای الزام و اجبار به رعایت یک حکم شرعی است چه کسی که تعزیر می شود نسبت به دفعات بعد و چه دیگران که با اطلاع از این مجازات برای آنها بازدارندگی ایجاد می شود. نکته قابل ملاحظه در این روایت این است که مورد تعزیر، تعدی و ظلم به حقوق دیگران نیست و نیز یک عملی که در بستر اجتماع و ملاء عام صورت بگیرد نیست بلکه جزو اعمالی است که غالباً در مخفی ترین حالات صورت می گرد و جزو خصوصی ترین افعال است. پس نمی توان به صورت کلی گفت که حاکم فقط در مورد تعدی به حقوق دیگران و یا فقط در رابطه با افعال اجتماعی می تواند دخالت کند. سند این روایت طبق برخی مبانی رجالی صحیحه است. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تجمع حوزویان در حمایت از عملیات «وعده صادق» تجمع طلاب و فضلای حوزه به شکرانه ضربات کوبنده دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران بر پیکره پوشالی رژیم جنایتکار صهیونیستی ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (3) موارد تعزیر 🔳 ۳_ تعزیر کسی که در حال احرام صید کرده است عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مُحْرِمٌ قَتَلَ طَيْراً فِيمَا بَيْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ عَمْداً قَالَ عَلَيْهِ الْفِدَاءُ وَ الْجَزَاءُ وَ يُعَزَّرُ قَالَ قُلْتُ: فَإِنَّهُ قَتَلَهُ فِي الْكَعْبَةِ عَمْداً قَالَ عَلَيْهِ الْفِدَاءُ وَ الْجَزَاءُ وَ يُضْرَبُ دُونَ الْحَدِّ وَ يُقَامُ لِلنَّاسِ كَيْ يَنْكُلَ غَيْرُهُ.(وسائل الشيعة، ج‏13، ص: 89) حمران بن اعین نقل می کند که به امام باقر علیه السلام عرض کردم: شخص مُحرمی از روی عمد پرنده ای را بین صفا و مروه کشته است، [حکمش چیست؟] فرمودند: باید کفاره بپردازد و قیمتش را بپردازد و تعزیر شود؛ حمران بن اعین می گوید: عرض کردم اگر پرنده را عمداً در کعبه بکشد [حکمش چیست؟] فرمودند: باید کفاره بدهد و قیمتش را بپردازد و کمتر از میزان حد تازیانه می خورد و به مردم معرفی می شود تا دیگران مرتکب نشوند. روشن است که تعزیر در این مورد نیز برای گناهی قرار داده شده است که تخلف از یک واجب غیر اجتماعی و شخصی است و نکته آن همانطور که در پایان روایت مورد توجه قرار داده شده است پرهیز دادن دیگران از ارتکاب این حرام است. به عبارت دیگر حفظ و صیانت از احکام الهی یکی از مهمترین اغراضی است که حاکم اسلامی بوسیله تعزیر آن را دنبال می کند و فلسفه تعزیر به تنظیم روابط اجتماعی محدود نمی شود. سند این روایت صحیح است. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✅موضوع : شیطان شناسی در قرآن ✅ 🔹تهیه شده توسط دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه 🌐 لینک محتواهای ارائه شده در ماه مبارک رمضان با عنوان سی روز سی آیه https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/830 🌐 آدرس آزمون: https://survey.porsline.ir/s/LnNSPdgO 🔹 به 6 نفر از عزیزانی که پاسخ صحیح ارائه نمایند به قید قرعه 500 هزار تومان جایزه تقدیم خواهد شد 🕒 فرصت شرکت در آزمون تا ساعت 24 روز جمعه سی و یکم فروردین ماه تمدید شد. 🙏لطفا با ارسال در کانال ها و گروه های مختلف همراهی فرمایید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (4) موارد تعذیر 🔳 ۴_ تعزیر کسی که استمناء کرده است عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع أُتِيَ بِرَجُلٍ عَبِثَ بِذَكَرِهِ فَضَرَبَ يَدَهُ حَتَّى احْمَرَّتْ ثُمَّ زَوَّجَهُ مِنْ بَيْتِ الْمَالِ. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 363) طلحة بن زید از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که مردی را نزد امیر المؤمنین علیه السلام آوردند که با آلتش بازی کرده بود، امیر المؤمنین علیه السلام آن قدر به دست آن مرد زدند تا سرخ شد و سپس با هزینه بیت المال آن شخص را به ازدواج درآورند. زدن شخص گناهکار توسط حاکم همان تعزیر است و میزان و مقدار آن بر اساس روایات در اختیار حاکم و امام است. نکته دیگر در این روایت این است که این مورد نیز از جمله امور خصوصی و شخصی است و یک پدیده اجتماعی نیست. «گناه اجتماعی» یک اصطلاح فقهی و روایی نیست بلکه مطلبی است که در دوران جدید باب شده است و می توان 2 معنا برای آن ذکر کرد: 1- گناهی که به روابط اجتماعی مرتبط می شود مانند تصرف در ملک دیگری بدون اجازه. 2- گناهی که در ملاء عام و در منظر عمومی انجام می گیرد. گناه اجتماعی را به هرکدام از این دو معنا تفسیر کنیم به نظر می رسد که این روایت و برخی روایات دیگر تعزیر را برای یک گناه غیر اجتماعی ثابت دانسته اند و حاکم اسلامی حق و بلکه وظیفه دارد که برای جلوگیری از تحقق معصیت اقدام تنبیهی انجام دهد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d