4_5906959330682341113.mp3
1.44M
روابط اجباری؛ هرچی رشده، توی روابط اجباریه :)
🌑 @DordNevesht
بهمناسبت موضع جدید امریکا برای انتقال نیرو از افغانستان به ازبکستان؛ ازبکستانِ رمزآلود و پر از منابع رو بیشتر بشناسیم
توی یکی از پستهای قبلی هم گفتم؛ طبق اظهارنظر خبریِ یک دبیر والاستریت ژورنال بهنام پاول رابرتزه در سالهای ریاستجمهوری بوش، یکی از هدفهای امریکا از ورود نظامی به افغانستان، تسلط بر منابع گازی این کشور و آسیای مرکزی بوده. بعد از اون، «امریکن فری پرس» هم گفته بود تسلط بر افغانستان میتونه گاز این کشور + گاز ترکمنستان و #ازبسکتان رو از طریق پاکستان به آبهای آزاد و بهنفع امریکا منتقل کنه.
حالا اما، فشارها بر امریکا بابت خروج از افغانستان زیاد شده و ظاهرا بایدن تصمیم گرفته با یه تیر، دو نشون بزنه: اولا، با خروج بعضی نیروهاش از افغانستان فشارهای روانی رو کمی از خودش برداره و خودش رو صلحجو جلوه بده. ثانیاً طبق اونچه که گفتن، توی ازبکستان مستقر بشن که هم کشور کمسروصداتری هست، هم به روسیه برای اذیتکردنهای مرزی نزدیکتره و هم معادن طلا و گاز مناسبی داره. در جریانید که در تئوریهای جدید اقتصادی، طلا، لنگر کشتی اقتصاد در مواقع طوفان شناخته میشه. ازبکستان دومین کشور تولیدکننده طلا در جهانه!
پس تا اینجا کمی با اهمیت این جابهجایی امریکا آشنا شدیم.
اما حیفه که ازبکستان رو در همین حد خلاصه کنیم.
دونستن بیشتر درمورد این کشور، به تحلیل درمورد مربع امریکا، ایران، روسیه و چین که خیلی حساس هستند، کمک میکنه و چگونکی تلاش ایران برای جذب ازبکستان بهسمت خودش رو برامون بهتر مشخص میکنه.
ازبکستان برخلاف کشورهایی مثل قزاقستان که وسعت زیادی نسبتبه جمعیتشون دارن، حالت معکوس داره و جمعیتش بهنسبت وسعت جغرافیاییاش، زیاده؛ حدود ۳۳ میلیون جمعیت داره که ۲۶میلیونش مسلمون و از این مقدار، ۵درصدش شیعه هستن که این فرصتیه برای ایران.
منابع اصلی
ازبکستان دومین تولیدکننده طلای جهانه و بزرگترین معدن طلای روباز جهان، در این کشوره. این کشور که بهلحاظ دسترسی به آبهای آزاد در وضعیت صفر قرار داره -یعنی نه خودش و نه همسایههاش دسترسی به آبهای آزاد ندارن- یازدهمین تولیدکننده گاز دنیاست. البته ازبکستانِ خشکِ امروز، یه زمانی دریاچه آرال یا «خوارزم» که چهارمین دریاچه بزرگ دنیا بود رو در خودش داشت که با استعمارگریهای شوروی سابق و بعضا روسیهی امروز، ۵درصد از اون بیشتر زنده نمونده.
گرایش به ایران و تشیع
تاجیکهای این کشور گرایش بیشتری به ایران دارن و دولت ازبکستان هم معمولا به صورت نرم در حال منزویکردنِ اونهاست؛ مثلا آمار رسمی این کشور میگه تاجیکها ۵درصد جامعه رو تشکیل میدن اما تاجیکها معتقدن حداقل ۲۵درصد اون جامعه هستن. البته این چیز جدیدی توی این منطقه نیست؛ در طول تاریخ، بهجز دورهی حکومت سامانیان و صفویان، شیعیان این کشور یا اقوامی که گرایش به تشیع داشتن، از طرف حکومت تحت فشار بودن؛ از حکومت مستقل ازبکان تا استعمار شوروی و پس از اون، ریاستجمهوری ۲۶سالهی «اسلام کریماف» که تا ۲۰۰۷ ادامه داشت! از طرفی، شهرهایی مثل سمرقند و بخارا در کلِ ۱۲۰۰ سالِ ابتدایی تاریخ قمری، همیشه جزو برجستهترین مراکز علمی و ادبی در جهان اسلام -که در اونزمان در کل دنیا سرامد بود- برشمرده میشدن که اکثرا گرایشات اسماعیلیه -شیعیان هفتامامی- داشتن. هنوز هم جمعیت قابل توجهی از سمرقند رو شیعیان تشکیل میدن که توی محلهی «پنجاب» یا «ایرانیها» زندگی میکنن.
ما و ازبکستان در افق تمدنی
متاسفانه غفلت ایران از کشورهایی مثل ازبکستان که انگیزهی دینی بهکنار، انگیزهی اقتصادی بالایی هم داره، باعث میشه در ۲۰ سال آینده که تقسیم قدرتهای اصلی در شرق جهان باشه، دچار مشکل بشیم. ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و قزاقستان از کشورهایی خواهند بود که بابت غفلت ازشون، لبها خواهیم گزید!
درمورد چرایی نفوذ ترکیه توی این کشورها هم حتما فکر کنیم؛ چندوقت پیش علمای ازبکستان علیه سریالهای ترکیهای تلویزین کشورشون و مباحثی که راجعبه همجنسبازان مطرح میشه اعتراض هوشمندانهای کردن که نیاز به پرداختن داره؛ ترکیه معادلات تمدنی رو خوب فهمیده.
🌑 @DordNevesht
یکی از مستندهایی که کمک میکنه مسئلهی «رمزارزها» یا همون ارزهای دیجیتال، که بین مردم یک نوعش بهنام «بیتکوین» معروفه، رو بشناسیم و بفهمیم چه چاه ویلی هست، مستند «رازهای پنهان پول»ـئه.
البته این مستند مشخصا به ارزهای دیجیتال اشارهای نکرده، اما توی کپشن این پست اینستاگرامم توضیح دادم که چجوری میشه به این شناخت رسید:
www.instagram.com/p/CPx9zA8hrYy/?utm_medium=copy_link
ضمنا بزودی فعالیت کانال رو از سر میگیرم.
🌑 @DordNevesht
در جواب به گفتههای این تصویر:
۱. شعار «ازدشمن نترس» فقط برا جنگ نظامی/اقتصادیه؟ تو جنگ رسانه کاربرد نداره؟
۲. چرا تاریخو تحریف میکنید؟ ۸۴ و ۸۸خ اصلاحات همین برتری رو در بستر رسانه اونموقع نداشت؟ نتیجه؟ تو ۹۶ که رییسی ناشناختهِ بابرچسب آ.اعدام، جلوی روحانی محبوب و برجامِ منجیاش، ۱۶میلیونی شد چطور؟
میمونه ۹۲؛ که اونم بخاطر عملکرد افتصاح دوسال اخر احمدینژاد، اصلاحات اگه چوب خشک میذاشت جلوی جریان انقلابی، رای میاورد، چون مردم شوکه شده بودن تو اون دوسال!
۳. میدونید استفاده از ابزار «ترس از غیرخدا» برای فعال کردن انسانها، در اسلام چقدر مذمومه؟! چیکار دارید میکنید؟!
[چون متن برای توییت نوشته شد، کوتاه و مختصر هست؛ حرف دراینباره زیاده واقعا]
🌑 @DordNevesht
دو اتفاق مهم:
دو هفته پیش امارات تو این جزیره پایگاه زد.
تو این هفته هم تصاویری مبنی بر حضور چند اسراییلی تحت عنوان توریست توی این جزیره منتشر شد
راستش رو بخواید، با توضیحات جلیلی درمورد این جوون و امثال اون، نسبتبه انتشار پستی که الان روش ریپلای کردم، پشیمون شدم.
اعتراف میکنم توی پستی که الان روش ریپلای کردم، مثل اصولگراها و غیرواقع.بینانه به موضوع نگاه کردم.
حقیقتا تا سیاستمدارها دچار عمل مکروه نشن، مردم دچار گناه کبیره نخواهند شد
🌑 @DordNevesht
دوباره بازخوانی یه مطلب قبلی!
این نقد بالایی که الان روش ریپلای کردم و درمورد حزباللهیایی بود که درمورد موضعشون راجعبه اویغورها اشتباه میکردن، رو یادتونه؟!
متاسفانه دوستان حزباللهی اون اشتباه رو توی قضیه توییت ثابتی و تمجید اصلاحاتیا از جلیلی تکرار کردن :(
گفتن اینکه آشنا یا بعضی از اصلاحاتیا از جلیلی یا ثابتی، تعریف و تمجید کردن، یعنی جلیلی داره در راستای منافع اونا حرکت میکنه.
یعنی بازهم تحلیلشون از وضعیت رو باتوجه «بیشازحد» به حرفهای دشمن/رقیب تعیین کردن.
روشنگریای که میشه نسبت به این اشتباه کرد:
۱. در زمان تصویب برجام، نتانیاهو، ولیعهد عربستان، ترامپ و امثالهم مخالف برجام بودن و انقلابیای ایران هم! آیا درسته که بگیم انقلابیای ایران در راستای منافع ترامپ و نتانیاهو حرکت میکردن؟!
۲. دشمن/رقیب وقتی میبینه اینقدر به رفتارش توجه دارید، شما رو ممکنه بازی بده. مثلا از جلیلی/ثابتی تمجید میکنه تا اون رو بین قشر اختصاصی خودش که انقلابیا باشن، مطرود کنه. آیا این، سناریوی محتملی نیست؟
۳. ما چرا همیشه فکر میکنیم سناریوی دشمن درسته؟! شاید اساسا توی سناریوش دچار اشتباه شده باشه و براساس یک تصور اشتباه -که کم هم نبوده- یک سناریو برای تفرقه چیده!
۴. چرا این حرفا که «وقتی از جلیلی تمجید میکنن، ایشون باید به خودش شک کنه»، رو وقتی کاندولیزا رایس و امثالهم و سایتهای خارجی از رهبری و حاجقاسم تمجید میکردن نمیگفتید؟!
پس نباید باتوجه به موضع دشمن در شرایط التهاب، وضعیت رو تحلیل کرد.
چه مسئله اویغورها باشن چه برجام و چه جلیلی و ثابتی!
🌑 @DordNevesht
داشتم به مصر فکر میکردم.
واقعا مصری که همیشه از قبل اسلام تا همین قرن و دوران جمال عبدالناصر کشور مهمی بوده، الان کجاست؟
اگه فکر میکنید بعد از تصرفش توسط سپاه اسلام اخته شد، باید بگم یادتون باشه علی -ع- بهترین یارش یعنی مالک اشتر رو از خودش دور کرد و فرماندار مصر قرار داد. معاویه هم بعد از بهدست گرفتن حکومت، عمروعاص رو برای اونجا درنظر گرفت.
یعنی همیشه این منطقه، مهم بوده.
توی سهچهار قرن اخیر هم میبینید که باوجود اینکه منابع خاصی مثل عربستان و عراق نداره و اماکن مقدس اسلامیای مثل مکه و مدینه یا شهرهای اسلامی تاریخیای مثل بغداد نداره، بازهم خیلی وقتها یک محور توجهات یا الگوی جهان عرب و اسلامه، چون سیاستورزی فعالی داشته.
تقریبا بعد از افتضاح یاسر عرفات و حاکمان بعدیش در توافق با اسراییل، اصلا انگار کشوری به اسم مصر توی منطقه و جهان وجود نداره؛ بیتاثیر، اَخته، خاموش و...
موج بهار عربی یا بیداری اسلامیش هم که سریع با یه حرکت کودتاطور، خاموش شد.
فیلم the angel رو حتما ببینید.
برگرفته از زندگی داماد جمال عبدالناصر هست که موقع تحصیل توی انگلیس و حضور همزمان توی جلسات دولت عبدالناصر، عقیدهاش این بوده که مصر اینقدر نباید با اسراییل درگیر شه. سر همین قضایا اختلافات و کینه با پدرزنش -عبدالناصر- پیدا میکنه و همین باعث میشه اتفاقاتی بیفته، سوتیای بده و در نهایت بعد از مرگ جمال عبدالناصر که قهرمان ایستادگی دربرابر اسراییل بود، توی دولت یاسر عرفات بره و با گزارشدهی به اسراییلیها، باعث پیروزی اسراییل توی جنگ با مصر و اون قضایای صحرای سینا بشه.
این فیلم رو خود اسراییلیها ساختن و الحق که داماد جمال عبدالناصر، براشون فرشته -angel- بود!
🌑 @DordNevesht
رائفیپور اون توییت رو سال ۹۸ برای کنار اومدن با لیست اصولگراها زده بود.
سال ۹۸ خودم از مخالفان لیستهای مستقل بودم و میگفتم باید از لیست اصولیون حمایت کرد، ولی وقتی دیدم حتی حاضر نمیشن سهنفر از لیستشون رو عوض کنن، فهمیدم کاسهای زیر نیمکاسهست وموضعم ازون بهبعد تغییر کرد.
🌑 @DordNevesht
چرا من و امثال من از جلیلی حمایت میکنیم؟
مریضیم؟
بدمون میاد که یه الاغ مثل روحانی نباشه و رییسی بیاد؟
نه، بدمون نمیاد.
دوتا بحث داریم:
اولیش که اهمیت زیادی نداره:
رییسی توی ۹۶، ناشناخته بود، برچسبهایی مثل آیتالله اعدام رو داشت، برنامه نداشت، کارنامه نداشت، مناظره کردن بلد نبود و...
اما براش تلاش کردیم و با اون رقیب قَدَر که روحانی بود و برجام منجیش، ۱۶میلیونی شد. این اتفاق برای جلیلی هم میتونه بیفته که اون نقطه ضعفها رو نداره که هیچ، مزایایی هم داره. پس اینکه جلیلی رای نداره دروغه. ۱۶میلیون رییسی میتونست توی شرایطی مشابه، برای جلیلی هم اتفاق بیفته و حتی بیشتر بشه. اونم توی ۱۴۰۰!
پس اینکه جلیلی رای نداره، دروغه. توی ۹۲ هم فقط با کاندیدای رایآور انقلابی(!)، ۱,۹۰۰ اختلاف داشت؛ درحالیکه بخاطر افتضاحات سال اخر احمدینژاد، مردم هرکی منسوب به دولت دهم بود رو دیو میدیدن.
و اما دومیش که مهمترینه:
آیا طرفداری ما، بخاطر برنامه یا کارنامه [از دهه هشتاد که بسیاری ازین بزرگواران رو کسی نمیشناخت، جلیلی توی سطوح بالای سیاسی سابقه خوب داره ولی خب، با احزاب نبسته که رسانهها حلوا حلواش کنن]ـیِ جلیلیه؟
قطعا نه.
مسئله اصلی اینه که توی فرهنگ سیاسی کشور باید یه تحول ایجاد بشه.
یعنی دنبال کاندیداکردنِ محبوبترین نباشیم، بلکه بهترین رو بیاریم و محبوبش کنیم.
بدون بستن نگاه به احزابی که ارتباطی با مردم ندارن. احزابی که اگه باهاشون جلسه نذاری، مثل جلیلی میشی که اصلا توی حرفاشون تو رو جزو جبهه انقلاب حساب نمیکنن.
احزاب تمامیتخواه، بیعرضه و ترسو که تنها ابزارشون برای فعالشدنِ نیروهاشون، ترسوندن از رقیبه.
این فرهنگ سیاسی باید به هم بخوره.
بخاطر همین دلیل دوم، فقط حضور و پروموت کردن جلیلی توی انتخابات، مغتنم هست و در بلندمدت به اصلاح وضع فرهنگ فاسد سیاسی کشور کمک میکنه؛ چه رای بیاره چه رای نیاره.
ممکنه بگید شاید با حضورش باعث به قدرت رسیدن افسدها بشه.
میگم دروغه.
اولا خودشون میگن جلیلی ۳درصد رای بیشتر نداره. پس این حرفا و دعواها برای چیه؟
ثانیا تنها سند این حرف آقایون ۹۲ هست دیگه؟!
توی ۹۲، اگه نهتنها آرای جلیلی، بلکه آرای رضایی/غرضی/ولایتی/باطله(!) هم بدون هیچ کموکاستی به سبد قالیباف میریخت، بازم روحانی رییسجمهور میشد. چون ۵۲درصد آرا رو بدست اورد و فرقی نمیکرد رقیبش یه ۴۸درصدی باشه یا چهارتا ۱۲درصدی!
پس میبینیم که حضور این تفکر تغییر در فرهنگ سیاسی، هیچوقت باعث بالا اومدن یه لولو نشده.
ضمنا ۹۲، بخاطر گندهای دوسال اخر احمدینژاد، مردم دنبال یه تفکری مخالف تفکر دولتش بودن و اصلاحات اکه چوب خشک هم میذاشت، رای میاورد.
الان ۱۴۰۰ئه و حالت معکوسه و این ترسوندنها از رایاوردن همتی، مسخرهترین سیرکی هست که اصولگراها راه انداختن.
بس کنید، ول کنید اینهمه ترس از غیرخدا رو و گول تحریف انتخاباتهای گذشته رو نخورید.
🌑 @DordNevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ، یکی دیگه از چیزایی هست که نظری که توی پست ریپلای شده داشتم رو، عوض کرد
🌑 @DordNevesht
من هرچه به قائد و منسق چشمغره میرفتم که پس نوبت ما کِی میرسد، جواب همیشگی «نگران نباش» را میشنیدم. تا اینکه بالاخره مجری میکروفون را به اسماعیل هنیئه داد؛ اوضاع را که اینطور دیدم، بلند شدم و زیر نگاههایی که میگفتند «بنشین...بنشین» رفتم کنار اسماعیل هنیئه و در گوشش به انگلیسی گفتم: «نکته مهمی از قلم افتاده است که باید پیش از سخنان شما به آن اشاره کنم.» اسماعیل هنیئه به مجری اشارهای کرد و او هم سریع بلندگو را تحویل من داد و من شروع کردم:
«در جمع ما یکی هست که طولانیترین راه را تا رسیدن به نوار عزه طی کرده است؛ از ژاپن تا هند، از هند تا پاکستان، از پاکستان تا ایران، و بعد ترکیه و سوریه و مصر. نامش °اکین ساکاگوچی° است. میخواهم از او دعوت کنم که بیاید روی سن!»
این را که گفتم، ولولهای بین بچهها افتاد. همه میدانستند اکین ساکاگوچی همراه هفت نفر دیگر روی عرشه کشتی سلام است که از بندر لاذقیه تا بندر العریش مصر، مسیر دریایی را طی کرده بودند، اما مصریها اجازهی پیادهشدن به آنها نداده بودند. ادامه دادم:
«اکین الان بین ما نیست. او همراه هفتنفر دیگر روی عرشهی کشتیای است که مصریها هنوز اجازهی لنگر گرفتن به آن و ورود مسافران به غزه را ندادهاند. علاوهبر این، بیست نفر از دوستان ایرانی ما مجبور شدند در دمشق بمانند و جلوتر نیامدند. چون مصریها اجازهی ورود هیچ ایرانیای را ندادند. ششنفر اردنی هم نتوانستند وارد نوار غزه شوند، چون با اخوانالمسلمین مرتبط بودند.»
خلاصه تا توانستم از مشکلاتی که مصریها برای ما بهوجود آوردند گفتم و دستآخر جملهای از امام خمینی را بیان کردم و صحبتهایم میان تشویق حضار تمام شد.
متن بالا، بخشی از کتاب «از کشمیر تا کاراکاس»، نوشته سربازروحالله رضوی بود که خودش اصالتا اهل کشمیر هست. ماجرای کلی فصل اول کتاب، خاطرات نویسنده از یک سفره و ازین قراره که بعد از یک اقدام ناشیانهی صهیونیستها در حمله به غزه، موج جهانی در محکومیت این حرکت صورت میگیره و سازمان امت واحده تصمیم میگیره یک کاروان رو از مردم آسیا جمع کنه و به نوار غزه بفرسته. این کاروان شامل نمایندههایی مسلمون، مسیحی، بودایی، کافر و... از ژاپن، مالزی، ایران، اردن و... میشه که سال ۱۳۸۹ حرکتش رو از هند شروع میکنه و بعد از عبور آرام از پاکستان، ایران، ترکیه، سوریه و مصر، به فلسطین و نوار غزه میرسه. البته این فقط موضوع فصل اول کتابه.
🌑 @DordNevesht
«رقیب اصلاحات همان جریانی است که به فکر تبدیل نهاد ریاستجمهوری به نهاد ریاست اجرایی کشور است و سید ابراهیم رئیسی را هم نامزد دورهی گذار میداند و بدون شک از او هم عبور میکنند.
رقیب اصلاحات همان جریانی است که حتی حمایت سیدابراهیم رئیسی از احیای برجام و تصویب FATF را نقطه ضعف او میداند و پژواک صدای حسن عباسی و ادبیات سعید قاسمی در مناظرههای تلویزیونی است.
رقیب اصلاحات، اصولگرایانی [منظورش ما انقلابیا که از اصولگراها متنفریم هست😑] هستند که به نام نقد دولتهای جمهوری اسلامی برای صیانت از ارزشهای انقلاب اسلامی در واقع تیشه به ریشهی اصل نظام و انقلاب میزنند و فکر میکنند با نفی دولت، نظام را نجات میدهند اما در واقع بر سر شاخه نشستهاند و بن میبرند.»
متن بالا بخشی از متن تحلیلی محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، که جزو معدود جوانان فعال اصلاحاتیه بود که از سایت خبرآنلاین جدا کردم. بنظرم نگاه جالبی داره. بعد ازینکه میگه رقیب اصلاحات این اصولگراهای سیاسی نیستن، مطالبی رو از جمله این سطور میگه.
🌑 @DordNevesht
ما نه از برنامه و کارنامه #سعید_جلیلی، که از لزوم تغییر فرهنگ سیاسی کشور و طرد باندها و پدرخواندههای سیاسی سخن میگفتیم.
اما همفکرانِ ما، فریب رقیبهراسی اصولگراها را خوردند؛ رقیبی ۲میلیونی!
الحق که پدرخواندهها خود را در روح و قلب دوستان ما خوب حُقنه کردند. #رییسی را، که عزیز دل همهمان بود، جلو انداختند تا هروقت امثال من بخواهیم بگوییم «برای کنارزدنِ باندها، یک گزینه دیگر مدنظر ماست»، مذهبیون در مخالفت ما برافروخته شوند که «یعنی میگویی نه به رئیسی؟!»
بله، پدرخواندهها موفق شدند؛ همانطور که در القای الگوگیری غلط از ۱۳۹۲ اغوایشان مقبول افتاد و هشتسالِ مداوم در بلندگوهایشان دمیدند که «علت باخت در ۹۲، تعددِ کاندیداها بود»، چرا به این کار میگویم «اِغوا»؟! چون اگر اغوا نبود، مذهبیها اندکی میاندیشیدند و بهراحتی فهم میکردند که اگر همهی آرای جلیلی/ولایتی/رضایی/غرضی/باطله بدون کموکاست به سبد قالیباف میریخت، بازهم روحانیِ ۵۲ درصدی پرزیدنت بود، چه در مقابلش یک ۴۸درصدی باشد چه چهارتا ۱۲درصدی!
کاری هم ندارم که از طریق خیلی از صفحات حزباللهی چنان بایکوتش[که در تکنیک رسانهای مقدم و اولی بر تخریب است] کردند که گویی اصلا کاندیدایی به اسم جلیلی وجود ندارد!
بگذریم...
من دلم خوش است به ویژگیِ غربالگری انقلاب؛ ویژگیای که ظاهرالصلاحها را معمولا حذف نمیکند اما رسوا چرا! در دهه ۶۰، خیلیها انقلابی محسوب میشدند اما بیستسال طول کشید تا گذر زمان مهر تایید بزند بر عمق نگاه و صحت سخن دیالمهها.
عاقبت خیلیها اینگونه خواهد شد؛ اما امیدوارم همفکرانِ من در آن روز، توجیههای که مذهبیهای سنتی در دهه ۸۰ برای انحراف مالی/اجتماعی رفسنجانی میآوردند را نیاورند که «نمیشود بهخاطر یک موضع یا رفتار در بزنگاه سیاسی[فتنه]، ایشان را تخریب[نقد] کرد. زمانی که شما هنوز از تخم درنیامده بودید، ایشان داشتند به اسلام و نظام خدمت میکردند.»
و اما بعد
بسمالله الرحمن الرحیم
🌑 @DordNevesht
کشمیر بلحاظ علاقه مردمش به ایران و شاید بعضی وجوه اجتماعی و سیاسیش، به «ایران کوچک» معروف هست.
واژه «صغیر» اما، ازین لحاظ که باوجود مصیبتهای این منطقه و دعوای چین، هند و پاکستان روی این منطقه، بیشتر به کشمیر میاد.
کشمیری که گویی مردمی فعال و حسابی و ظلمناپذیر داره ولی نمیتونه از زیر یوغ ظالمان مسلمان، هندو و بودایی دربیاد، یحتمل صغیره...
بیشتر درموردش مینویسم
معتقدم نگاه و توجه به کشمیر، آثاری توی رشد فکری و تحلیلی ما داره که تقریبا جای دیگه همچین پتانسیلی نیست. یعنی شما چهارتا جبهه متفاوت مدعی قدرت در جهان امروز رو توی مسئله کشمیر در حال درگیری و سرمایهگذاری همزمان میبینید.
۱. چین از طرف تفکر استعماری شرقی؛ برای مطامع اقتصادی حضور در کشمیر که موارد مزایای اقتصادی کشمیر مفصله؛ چه بلحاظ جعرافیایی و چه بلحاظ اجتماعش.
۲. هند با حمایت تفکر استعماری غربی -مشخصا امریکا- که علاوه بر مطامع اقتصادی، یک دعوای فرهنگی و حیثیتی که با پاکستان داره هم براش مطرحه.
۳. پاکستان بهعنوان یک تفکر اسلامی ریاکار که قصد جدیشدن در جهان اسلام رو داره و عمرانخان، نخستوزیرش، عملا نشون داده که یک اردوغان دوم خواهد شد.
۴. ایران هم بهعنوان یک گفتمان شیعی اندکنگاهی داره که در قبال انبوه توجه کشمیریها به ایران، این نگاه ایران بهدرد عمهی خودش میخوره و بهش نمیپردازم.
حالا نکته اصلی اینجاست که باتوجه به درگیر شدنِ چهارجبههی مختلف توی این منطقه، شما دیگه نمیتونی با الگوهای تحلیلیِ مزخرف که «الان آتش جبهه غربی یا حمایت از هند علیه چینه، پس چین حق هست» یا «آتش جبهه غرب و شرق علیه پاکستانه، پس پاکستان اوکیه» اوضاع رو تحلیل کنی. باید خوب بگردی و بشناسی تا بفهمی حق چجوریه و چطور میشه به داد مسلمونای کشمیر رسید.
و در مجموع، تقریبا جای دیگهای رو نمیشناسم که این چهار قدرت همزمان با هم درگیر باشن.
پینوشت: سر فرصت درمورد اینکه چرا به عمرانخان اینجوری نگاه میکنم یه مطلب مینویسم.
🌑 @DordNevesht
«کارگیل، از شهرهای انقلابی کشمیر است؛ شهری میان رشتهکوههای مرز هند و پاکستان که فقط چند کیلومتر از خط کنترل مرزی فاصله دارد. اکثرِ ۱۵۰هزار ساکنِ این شهر و حومهی آن شیعهاند. رود «سورو» که از شاخههای رود بزرگِ «سند» است، شهر را به نیم تقسیم میکند.
دو حوزه علمیه در کاگیل وجود دارد. یکی حوزه علمیه اثنیعشری که بیش از ۷۰سال از دایر شدن آن میگذرد و دیگری حوزه علمیه «امام خمینی» که تازهتأسیس است و بیرون از شهر قرار دارد. سلسله مدارسی بهنام «شهید مطهری» و مرکز خدمات درمانی بهنام «باقریه» نیز از مواردی هستند که توسط بچههای انقلابی اداره میشوند. تا دلتان بخواهد هم تصاویر امام، رهبری و شهداء جنگ ۸ساله و مدافع حرم را اینور و آنور نصب کردهاند.»
مطالب بالا با کمی تغییر، از کتاب «از کشمیر تا کاراکس» نوشتهی سربازروحالله رضوی بود.
البته کارگیل بهخاطر جوِّ یکدستش، یخورده گوگولیه😅
توی مطلب بعدی یه منطقه از کشمیر رو معرفی میکنم که جنجالیتره.
🌑 @DordNevesht
قلب اعتراضات مردمی شیعه در کشمیر و استاندارد دوگانهی دولت هند
«در شهر سرینگر که مرکز کشمیر است، محلهای وجود دارد بهنام کمانگرپورا! که وقتی اوضاع به هم میریزد، شیعه و سنی محصور در سیمخاردارهایی میشوند که حکومت نظامی هندوستان به دورِ این منطقه از شهر میکشد.
این بخش از شهر عملا قلب اعتراضات مردمی کشمیر علیه حکومت هندوستان است. بهخصوص آنکه فاصله چندانی هم با مسجدجامعِ شهر ندارد. موقع اعتراض، پلیس هند مسیرهای منتهی به این محله را میبندد و بر سر هر کوچه سربازی میگمارد تا مبادا کسی بیرون بیاید!
خلاصه، در روزهای درگیری آنجا پر است از سنگ و گاز اشکآور و تعقیب و گریز میان مردم و سربازان و نیروهای پلیس؛ این درگیریها هفتدهه است که در کشمیر ادامه دارد.»
«از کشمیر تا کاراکاس»
نوشته سربازروحالله رضوی
پینوشت: نمیدونم، ولی #شاید علت استاندارد دوگانهی دولت هند و بقیه در برخورد با شیعیان فعال کارگیل و سرینگر، این باشه که استعمار شرقی چین و غربی هند، ترجیح میدن شیعیان بهصورت جزیرهای و دور از بقیه اقوام و گفتمانها، برا خودشون پوستر و حرف از امام و شهداء رو بزنن و خوش باشن ولی بین دیگران [شهر متنوعالفکاری مثل سرینگر] نباشن تا صدای تفکرشون به بقیه برسه.
🌑 @DordNevesht
عمرانخان، اردوغان دوم
[ادامه بحث شناختِ جبهههای درگیر کشمیر]
امروز فرصت نکردم که مطلب مفصلی آماده کنم اما چندتا چیز رو خلاصهوار میگم فعلا:
عمرانخان خارج از فضای دوقطبی سیاسی پاکستان که باعث رکود فرهنگ سیاسی این کشور شده بود، به قدرت رسید. با استفاده از محبوبیت مردمیای که بهخاطر نیمچهسلبریتیبودنش داشت.
رنگ زیاد عوض میکنه؛ هم اول کارش میگه امام خمینی الگوئه [نقلبهمضمون]، هم وزیر امور خارجهش گرایش شدید به سعودیها داره. هم یهچیزای روتین مثل قرائت قرآن و حدیث رو وارد مدارس میکنه و زینبیون پاکستان [ که ۶۰هزار نفر برای مبارزه با داعش به سوریه فرستادن] رو تحت فشار میذاره.
با اینکه بر همگان واضحه که ترکیه روابط علنی با اسراییل داره و هرچی کار هست رو ایران داره برای فلسطینیها انجام میده، توی بحث جنگ اخیر غزه، در تماس با اردوغان، بهگونهای که وانمود کنه ترکیه بک قهرمان مبارزه با اسرائیله، جنایات نتانیاهو رو محکوم میکنه.
در کل اگر رصد مستمر و عمقی روی شخصیتش داشته باشیم، به این میرسیم که همونطور که اردوغان دنبال تشکیل امپراتوری اسلامی/عثمانی توی قفقازه، عمرانخان هم دنبال تشکیل امپراتوری مدنظرش توی آسیاسی مرکزیه.
سعی میکنم مفصلتر درموردش بنویسم.
و اینکه فرق اقتدارگرایی ایران در فضای منطقه با اینا چیه؟
با این حساب، خامنهای اردوغان سوم نیست؟!
یا مثلا اردوغان، خامنهای دوم نیست؟!
🌑 @DordNevesht
کمکم به این نتیجه دارم میرسم که بایکوت ظلمهای چین در حق مسلمونهای روهینگیایی، کشمیر، اویغور و... در ایران، عمدی هست.
و بهنفع سران سیاسی محافظهکار.
البته خیلی از رسانهها چون فقط امریکا رو مزاحم اسلام میبینن، اونجاهایی که غرب دست میگذاره رو بازتاب میدن و این ناخواستهست. ناشی از همون نگاه اشتباه به اویغورهاست که توی پست ریپلایشده توضیح دادم.
ولی این حجم از بیتفاوتی، عادی نیست.
بعضیا میگن این قضیه بهخاطر اینه که مسلمونهای شرقی، مثل مسلمونهای غرب آسیا سمت ایران نمیان و توقع ندارن، ایران هم ورود نمیکنه.
درحالیکه کشمیر مثال نقض این حرفه.
🌑 @DordNevesht