#تحلیلگفتار
▪️ویتگنشتاین یا کمپانی اصفهانی؟
▪️نگاهی به علل غفلت از متفکران اسلامی
لودویگ ویتگنشتاین از برجستهترین فیلسوفان تحلیلی قرن بیستم است که تأثیر عمیقی بر فلسفه معاصر، بهویژه در حوزه زبان و منطق، داشته است. اندیشههای او به دو دوره تقسیم میشود: ویتگنشتاین اول (رساله منطقی-فلسفی) که به نظریه تصویرگری زبان معتقد است، و ویتگنشتاین دوم (پژوهشهای فلسفی) که دیدگاه قبلیاش را رد کرده و نظریه بازیهای زبانی را مطرح میکند. این تحول اساسی در اندیشه او، نشان از نوعی تناقض یا تغییر ریشهای در مبانی فکریاش دارد.
در مقابل، محمدحسین غروی اصفهانی (کمپانی اصفهانی) از متفکران برجسته اسلامی در فلسفه، اصول فقه و منطق است که آثارش از دقت و انسجام نظری بالایی برخوردارند. او از جمله متفکرانی است که نهتنها در حوزه اسلامی، بلکه در قیاس با فیلسوفان غربی نیز از نظر عمق و انسجام فکری، در سطح بالایی قرار دارد. بااینحال، نام او نه در فضای علمی جهانی و نه حتی در دانشگاههای ایران چندان شناختهشده نیست.
✨ نهجالولایه ✨
محفلطلاب،دانشجویانوجوانانفرهیخته
📍@Nahj_Al_Velayah
#تحلیلگفتار
▪️چرا ویتگنشتاین جهانی است اما کمپانی اصفهانی مهجور؟
عدم توجه به متفکرانی مانند کمپانی اصفهانی، تنها یک مورد خاص نیست، بلکه نشانهای از چالشهای عمیقتر جهان اسلام در مواجهه با علم و فلسفه است. این مسئله را میتوان در چند محور اساسی بررسی کرد:
۱. گسست میان حوزه و دانشگاه
بسیاری از اساتید و پژوهشگران دانشگاهی در ایران، آشنایی کافی با متفکران اسلامی ندارند، چراکه نظام آموزشی مدرن، بر پایه سنت فکری غربی شکل گرفته و نسبت به میراث فکری اسلامی بیتوجه بوده است. در نتیجه، متفکرانی مانند کمپانی اصفهانی، علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی در فضای دانشگاهی ایران نیز ناشناخته میمانند.
۲. نبود مطالعات تطبیقی بین فلسفه اسلامی و غربی
در حالی که فلسفه غرب بهطور مستمر مورد مطالعه و تحلیل قرار میگیرد، فیلسوفان اسلامی کمتر در مقایسههای تطبیقی با متفکران غربی قرار داده میشوند. بهعنوان مثال، بررسی اندیشههای کمپانی اصفهانی در قیاس با فیلسوفان تحلیلی، میتواند بسیاری از زوایای ناشناخته فلسفه اسلامی را روشن کند، اما این رویکرد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
۳. سیطره رسانهای و نظام دانشگاهی غرب
فیلسوفان غربی، از طریق نظام رسانهای، دانشگاهی و انتشارات علمی گستردهای که در اختیار دارند، بهصورت جهانی معرفی و برجسته میشوند. در مقابل، اندیشههای فیلسوفان اسلامی، به دلیل عدم حضور در این شبکههای علمی و رسانهای، کمتر در سطح جهانی مطرح شدهاند.
۴. پیچیدگی و دسترسی دشوار به متون فلسفی اسلامی
بسیاری از آثار متفکران اسلامی، به زبان عربی یا فارسی قدیم نوشته شدهاند و ادبیات آنها برای مخاطب دانشگاهی معاصر، دشوار و ناآشناست. در مقابل، آثار فیلسوفان غربی بهصورت گسترده و سادهسازیشده منتشر شده و به زبانهای مختلف ترجمه میشوند. عدم تلاش برای ارائه فلسفه اسلامی در قالبهای امروزی، یکی از دلایل مهجور ماندن این اندیشههاست.
۵. عدم امتداد فلسفه اسلامی در علوم انسانی و اجتماعی
فیلسوفان غربی، تأثیر مستقیمی بر حوزههای مختلف علوم انسانی، از جمله روانشناسی، جامعهشناسی و زبانشناسی داشتهاند. اما در جهان اسلام، فلسفه اسلامی کمتر به مسائل علوم انسانی پیوند خورده و اغلب در مباحث سنتی باقی مانده است. این مسئله باعث شده که فلسفه اسلامی بهعنوان یک سنت فکری زنده و کارآمد دیده نشود.
نتیجهگیری: راهی برای بازشناسی متفکران اسلامی
همین وضعیت درباره علامه طباطبایی، شهید مرتضی مطهری، شهید سید محمدباقر صدر، علامه محمد تقی جعفری، آیتالله مصباح و آیتالله جوادی آملی نیز وجود دارد. این متفکران، با وجود ارائه نظریات عمیق در فلسفه، معرفتشناسی و علوم انسانی، در فضای دانشگاهی ایران و جهان به اندازه فیلسوفان غربی مورد توجه قرار نگرفتهاند.
برای حل این چالش، حوزههای علمیه باید در معرفی اندیشههای خود فعالتر عمل کنند و دانشگاهیان نیز باید فلسفه اسلامی را نه صرفاً بهعنوان یک سنت تاریخی، بلکه بهعنوان یک نظام فکری زنده و قابل توسعه بررسی کنند. گسترش مطالعات تطبیقی، سادهسازی و ترویج آثار متفکران اسلامی، و پیوند دادن آنها با مسائل روز علوم انسانی، از گامهای ضروری برای پر کردن این خلأ است.
✨ نهجالولایه ✨
محفلطلاب،دانشجویانوجوانانفرهیخته
📍@Nahj_Al_Velayah
هدایت شده از مرتضی مرتضوی
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
یا مهدی
مهدی بدنیا آمده رویش چو ماه است
قنداقهء زیبایِ او غرقِ نگاه است
هر کس نبیند مهدی صاحب زمان را
عمرش که دردنیا نموده، در تباه است
اوهست حبیب الله واحمددوستدارش
من مطمئِنّم دشمنِ او رو سیاه است
گر ظالمانِ هر دو عالم جمع گردند
او بر همه مظلومِ عالم سرپناه است
خورشیدِ عالم از نگاهش شرم دارد
جز دیدنِ رویش نگه کردن گناه است
هر روز می آید به دیدارِ عزیزان
از هرگناهِ ما ،بدان در سوز ود آه است
ای شیعیان و پیروانِ آل حیدر
گر باحسین باشی،ترا اینگونه راهَست
خواهی که باشی پیروِ آلِ محمد
غیر از علی ، هر راهِ دیگر اشتباه است
دردِ علی از جهل و تزویر و ریا بود
چون محرمِ رازِعلی یک حلقه چاهَست
غصبِ خلافت برعلی، بِنموده اند،چون
عشقِ مقام و منصبِ اینان زِجاه است
پهلویِ زهرا(س) را شکستند بهرِ دنیا
میخِ درونِ درب و دیوارش گواه است
دنیاگذرگاه هست واینجاماندنی نیست
لیکن نگاهِ ما به عقبی گاه گاه است
بینِ مُحبّت بر علی ، یا دشمنانش
پرسیدم ازدل،گفت:عشقت دلبخواه است
عشقِ علی در هر دلی، چون نور باشد
هردل که دارد،عشقِ حیدرهمچوشاه است
آنکس که دردنیا،محبّت برعلی داشت
روزِ قیامت سَربلند و در رفاه است
مهدی که خوداُلگویِ هر۲عالمین است
قطعاً بدانکه عاشقانش سَربراه است
مولا بیا چون طاقتِ دوری نداریم
دانم که دنیا ارزشش بی تو چوکاه است
گویا همه هستی سَرِ تعظیم دارد
چون یوسفِ زهرا کنون درسَجده گاه است
مهدی بیا وقتِ قیامَت سَر رسیده
چون لشگری ازعاشقانت درسپاه است
هر کس که باشد《منتظِر》 بر دیدنِ تو
او خود برایِ رَهروانت قبله گاه است
《یامهدی صاحب زمان سَرَت سلامت
صبر همه ما عاشقان دیگر سرآمد
جان برکف و آمادهء جنگ و جهادیم
عشقِ تو را ، ما در درونِ دل نهادیم》
☆ شعر از مرتضی مرتضوی☆
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
هدایت شده از دانشگاه امام صادق علیه السلام
هسته مطالعات جهان اسلام دانشگاه امام صادق(ع) برگزار میکند:
📌 *از کوهستان تا روح*
▫️رازهای فرقهی اسماعیلیه
👤 با حضور حجتالاسلام سید علی بطحائی؛عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم
🗓️ زمان: جمعه ۲۶ بهمنماه
🕰️ ساعت: ۱۶
🌐 [پیوند مجازی جلسه](
https://vc.isu.ac.ir/ch/resistance-studies)
#رویداد
➖️➖️➖️➖️➖️
💠دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🆔️ [بله](https://ble.ir/isu_ac_ir) | [ایتا](https://eitaa.com/isu_ac_ir) | [اینستاگرام](https://instagram.com/isu_ac_ir?igshid=MzRlODBiNWFlZA==) | [تلگرام](https://t.me/isu_ac_ir)