eitaa logo
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
444 دنبال‌کننده
297 عکس
170 ویدیو
23 فایل
🔹 استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه 🔹کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی 🔹 کارشناس صدا و سیمای اصفهان 🔹نماینده مراجع عظام تقلید @yahagh2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠حدیث ( سوالات یهودی از رسول صلی الله علیه و آله ) 🔹امیرالمومنین علیه السلام ضمن حدیثی طولانی فرمود: 🔸جمعی از یهودیان خدمت رسول خدا صلّی الله علیه و آله رسیدند و داناترین شان از حضرت سوال‌هایی پرسید و ایشان به او پاسخ داد. او مسلمان شد و پوستی سفید درآورد که همه آن چه به رسول خدا عرض کرد در آن نوشته شده بود. او عرض کرد: ای رسول خدا! سوگند به کسی که تو را به حق به پیامبری برانگیخت، من این نوشته را از روی الواحی نوشته‌ام که خداوند عزوجل برای موسی بن عمران نوشته است، من فضیلت تو را در تورات خوانده‌ام اما در آن شک کردم، ای محمد! من نام تو را چهل سال از تورات پاک کردم اما هر بار آن را پاک کردم باز دیدم در آن ثبت شده است، من در تورات خوانده‌ام که این پرسش‌ها تنها از تو پاسخ می‌گیرند و در لحظه ای که این پرسش‌ها بر تو ارائه می‌شود، جبرئیل سمت راستت و میکائیل سمت چپت و وصیّ ات در برابرت حضور دارند. 🔻 رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: راست گفتی! اکنون جبرئیل سمت راست من و میکائیل سمت چپ من و وصیّ من علی بن ابی طالب در برابر من حضور دارند. آن گاه آن یهودی ایمان آورد اسلامش نیکو شد.   📚بحارالانوار - جلد ۱۵، صفحه ۱۸۱ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( ارزش زیارت امام حسین علیه السلام) ▪️قال الامام الصادق علیه السلام : فإِنْ هُوَ مَاتَ مِنْ عَامِهِ أَوْ فِي لَيْلَتِهِ أَوْ يَوْمِهِ لَمْ يَلِ قَبْضَ رُوحِهِ إِلَّا اللَّهُ 🔹حضرت آقا امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : اگر زائر در سالی که امام حسین صلوات الله علیه را زیارت کرد یا در آن روز یا در شبی که حضرت را زیارت کرد از دنیا برود ؛ فقط خداوند روح او را قبض خواهد کرد. 📚کامل الزیارات باب ٧٩ حدیث٥ .بحار الأنوار (ط - بيروت، ج‏٩٨، ص١٦٤.مستدرك الوسائل، ج‏١٠، ص٣٠١ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سوال فقهی ( وسواس ) 🔹سلام وقتتون بخیر . حاج آقا گرفتار وسواس طهارت و نجاسات شدم اینقدر دست هایم را برای هر کاری می شویم که پوستم خشن و زبر شده است . راه حلی بفرمایید. ✅جواب : همه مراجع عظام (دامت افاضاتهم)، اتفاق نظر دارند که فرد وسواسی به هیچ وجه نباید به وسواس خود اعتنا کند بنابراین به شک و گمان خود بلکه به یقین خود در صورتی که متعارف مردم چنین یقینی نداشته باشند، باید بی اعتنا باشد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( درمان وسواس) 🔻به شك خود اعتنا نكند: 🔹عنه علیه السلام: ... لاَ تُعَوِّدُوا اَلْخَبِيثَ مِنْ أَنْفُسِكُمْ بِنَقْضِ اَلصَّلاَةِ فَتُطْمِعُوهُ فَإِنَّ اَلشَّيْطَانَ خَبِيثٌ يَعْتَادُ لِمَا عُوِّدَ فَلْيَمْضِ أَحَدُكُمْ فِي اَلْوَهْمِ وَ لاَ يُكْثِرَنَّ نَقْضَ اَلصَّلاَةِ فَإِنَّهُ إِذَا فَعَلَ ذَلِكَ مَرَّاتٍ لَمْ يَعُدْ إِلَيْهِ اَلشَّكُّ قَالَ زُرَارَةُ ثُمَّ قَالَ إِنَّمَا يُرِيدُ اَلْخَبِيثُ أَنْ يُطَاعَ فَإِذَا عُصِيَ لَمْ يَعُدْ إِلَى أَحَدِكُمْ . 🔸 امام باقر یا امام صادق علیهما السلام فرمود: ... نگذاريد [ شیطان] پليد با شكستن نماز با شما خو گيرد تا در شما طمع كند، زيرا شيطان، پليد است و به اين كار عادت مى‌كند، هركدام از شما به آن طرفى كه ذهنش مايل شد، نماز را ادامه دهد و چون بارها چنين نمايد (يعنى به شك اعتنا نكند) شك به او باز نخواهد گشت. زراره گويد: سپس حضرتش فرمود: شيطان پليد فقط‍‌ مى‌خواهد كه از او اطاعت شود و هرگاه مخالفت شد، ديگر به سوى شما بازنخواهد گشت. 📚 الکافي، ج ۳، ص ۳۵۸.‌ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (اهمیت حمد و ستایش خداوند) 🔹مـفـضـل گـويـد: بـه حضرت امـام صـادق عـليه السلام عرض كردم: فدایتان شوم! دعای جامع و کاملی به من بياموزید. □ حضرت فرمودند: «احْمَدِ اللَّهَ‏ فَإِنَّهُ لَا يَبْقَى أَحَدٌ يُصَلِّي إِلَّا دَعَا لَكَ يَقُولُ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ» خدا را حمد و ستايش كن زيرا هيچ نمازگزارى نيست جز آن‌که در نمازش براى تو دعا می‌كند آن گاه که می‌گويد: (سمع اللّه لمن حمده يعنى): خدايا بشنو سخن كسی را كه تو را ستايش كند. 🔸 و نیز آن حضرت نقل فرمودند که شیوۀ رسول خدا «صلی الله علیه وآله» چنان بود که در هر روز سیصد و شصت مرتبه -به شماره رگهای بدن- خداوند را حمد می‌کرد و این‌گونه می‌فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏ كَثِيراً عَلَى كُلِّ حَال» 📚الكافي؛ ج‏2 ؛ ص503؛ ح1 و3 @zanjani_net ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( ذکر هنگام روی آوردن نعمتها و ذکر برطرف کننده شدت فقر) 🔹عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ تَظَاهَرَتْ عَلَيْهِ اَلنِّعَمُ فَلْيَقُلِ « اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ اَلْعٰالَمِينَ » وَ مَنْ أَلَحَّ عَلَيْهِ اَلْفَقْرُ فَلْيُكْثِرْ مِنْ قَوْلِ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِيِّ اَلْعَظِيمِ فَإِنَّهُ كَنْزٌ مِنْ كُنُوزِ اَلْجَنَّةِ وَ فِيهِ اَلشِّفَاءُ مِنِ اِثْنَيْنِ وَ سَبْعِينَ دَاءً أَدْنَاهَا اَلْهَمُّ. 🔸امام صادق فرموده‌اند: به هر كس نعمتها روى آورد، بگويد «الحمد للّٰه رب العالمين». و به هر كس فقر روى آورد و شدت گرفت، فراوان «لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِيِّ اَلْعَظِيمِ» بگويد كه این ذکر از گنجهاى بهشت است و در آن شفاى هفتاد و دو درد است كه كوچكترين آن اندوه است. 📚امالی لِلصدوق ص 556 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 اعتراف به جنایت روز پنجشنبه ابن عباس گوید: در زمان خلافت عمر بن خطاب در سفری که با هم بودیم در ضمن صحبتهای که با هم داشتیم به من گفت: «هل بقی فی نفسه شیء من امر الخلافة؟» آیا علی بن ابیطالب هنوز نسبت به خلافت چیزی در دل دارد؟ قلت: نعم قال: أ یزعم ان رسول الله نصّ علیه؟ قلت: نعم ابن عباس گوید تا این را گفتم، عمر رو کرد به من و گفت: «لقد کان فی رسول الله فی امره ذرو من قول لایثبت حجة و لایقطع عذراً» رسول خدا بعضی اوقات به کنایه می‌خواست بفهماند بعد از او علی بن ابیطالب جانشین است، اما اقوالی که نه حجتی بود و نه برطرف کننده بهانه بود. «و قد کان یزیغ فی امره وقتاً ما» و چه بسا گاهی اوقات پیامبر بخاطر علاقه ای که به علی داشت از حق منحرف میشد «و لقد اراد فی مرضه ان یصرّح باسمه فمَنَعتُ من ذلک اشفاقاً و حفیظةً علی الاسلام. لا و ربّ هذه البنیة لاتجتمع علیه قریش ابدا. و لو ولیها لانقضت علیه العرب من اقطارها فعلم رسول الله انی علمتُ ما فی نفسه فامسک و ابی الله الا امضاء ما حتم.» 👈 پیامبر خدا در زمان بیمارى‌اش خواست که علی را جانشین خود کند؛ امّا من از ترس وقوع فتنه و براى نشر اسلام، مانع شدم. پس، پیامبر خدا مقصود قلبى‌ام را دانست و خوددارى کرد و خداوند، جز از اجراى آنچه خود مقدّر و حتمى کرده، امتناع دارد. 📚شرح ابن ابی الحدید؛ ج۱۲؛ ص۲۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🟠 این دردها درمان ندارد غیر وصلت 🔹 امیرالمؤمنین علیه السلام : اگر انسان بخواهد کوه‌ها را از جا بِکند، آسانتر است از اینکه بخواهد حکومتی که زمانِ انقضایش فرا نرسیده را ساقط کند. از خدا یاری طلبیده و صبر کنید! زمین برای خداست و به هرکس که بخواهد، واگذار می‌کند و سرانجامِ نیکو، برای پرهیزکاران است. برای امر (دولت حق) قبل از اینکه وقتش برسد، عجله نکنید که پشیمان می‌شوید و تاخیر زمانِ این امر را طولانی نَشمارید که دل‌های شما را قساوت فراخواهد گرفت 📙الخصال ج۲ ص۶۲۲ 🍂به خون پاک مظلومان عالم میخورم سوگند 🍂که مهدی مصلح دنیاست میدانم که میآیی ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (فضیلت صلوات) 🔹امیرالمؤمنین علی علیه السلام: الصَّلَاةُ عَلَی النَّبِیِّ وَ آلِهِ أَمْحَقُ لِلْخَطَایَا مِنَ الْمَاءِ لِلنَّارِ وَ السَّلَامُ عَلَی النَّبِیِّ وَ آلِهِ أَفْضَلُ مِنْ عِتْقِ رَقَبَاتٍ وَ حُبُّ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَفْضَلُ مِنْ مُهَجِ الْأَنْفُسِ أَوْ قَالَ ضَرْبِ السُّیُوفِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ 🔸آقا امیر المومنین علی علیه السلام فرمودند : اثر صلوات بر محمد و آل او، در از بین بردن گناهان بسی بیشتر از اثر آب در خاموش کردن آتش است. سلام دادن بر پیامبر و آل او، از آزاد کردن چندین برده نیز با فضیلت‌تر است. و حب رسول خدا صلی الله علیه و آله از فدا کردن جان نیز برتر است. یا این که فرمود: از شمشیر زدن در راه خداوند نیز برتر است. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج ۱، ص ۱۵۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 ۲۵ صفر مصادف با حدیث قرطاس (قلم و دوات)؛ در منابع شیعه 🔹 أخبرنی أبو حفص عمر بن محمد بن علی الصیرفی قال : حدثنا أبو الحسین العباس بن المغیرة الجوهری قال : حدثنا أبو بکر أحمد بن منصور الرمادی قال : حدثنا أحمد بن صالح قال : حدثنا عنبسة قال : أخبرنی یونس ، عن ابن شهاب ، عن عبید الله بن عبد الله بن عتبة ، عن عبد الله بن العباس قال : لما حضرت النبی صلى الله علیه وآله الوفاة وفی البیت رجال فیهم عمر بن الخطاب ، فقال رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم : هلموا أکتب لکم کتابا لن تضلوا بعده أبدا ؟ فقال عمر : لا تأتوه بشئ فإنه قد غلبه الوجع وعندکم القرآن ، حسبنا کتاب الله 🔸 عبدالله بن عبّاس می‌گوید: زمانی که وفات رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرا رسید در خانه آن حضرت گروهی حاضر بودند که از جمله آنها عمر بن خطّاب بود. آن حضرت فرمودند: برایم صحیفه‌ای بیاورید تا برایتان مطلبی بنویسم که بعد از من هرگز گمراه نشوید . عمر گفت: چیزی برای او نیاورید که درد و بیماری بر او غالب گردیده هذیان می‌گوید و بین شماها قرآن موجود است و برای ما کتاب خدا کفایت می‌کند 📚الأمالی ، شیخ مفید (413 هق) ، ص 36 ‼️ مرحوم شیخ مفید در کتابش آورده؛ 🔴 المورد الوحید الذی اتفق على نقله الخاصة والعامة قوله صلی الله علیه و آله و سلّم فی آخر عمره حیث قال : إیتونی بدواة وقلم ( أو کتف ) اکتب لکم کتابا لن تضلوا بعده أبدا فقال عمر إن الرجل لیهجر ⚫️ تنها موردی که در نقل آن عامّه و خاصّه (شیعه و سنّی ) اتّفاق و اجماع نموده‌اند سخن آن حضرت در آخر عمر شریفشان است که فرمودند برایم صحیفه‌ای بیاورید تا برایتان مطلبی بنویسم که بعد از من یه هیچ وجه گمراه نشوید. و در این جا بود که عمر گفت: آن مرد هذیان می‌گوید 📚أوائل المقالات، شیخ مفید (۴۱۳ هق)ص ۴۰۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠أكبرُ متعلّق الروافض... 🔹شیعیان در طول قرون متمادی برای اثبات حقّ امیرالمؤمنین علیه‌السلام همزمان به دو رویکرد کلی توجه داشتند: الف: چه کسی شایسته‌ی امامت است؟ ب: چه کسی لیاقت امامت ندارد؟ در مورد اول به بررسی نصوص امامت و افضلیت و در مورد دوم به بیان مطاعن غاصبان می‌پرداختند. امام در اندیشه‌ی امامیه جامع مکارم اخلاقی و غاصبان، فاقد این امور بلکه جامع رذائل بوده‌اند! 🔸این طرف علم و آن طرف جهل این طرف شجاعت و آن طرف ترس این طرف استقامت و آن طرف فرار این طرف مهربانی و آن طرف خشونت این طرف اطاعت و ادب محض نسبت به پیغمبر صلّی‌الله‌علیه وآله‌وسلّم و آن طرف بی‌ادبی و جسارت به آن حضرت و تخلف از دستورات ایشان. 🔹در صدر مطاعنی که امامیه آن‌ها را ذکر می‌کنند، ماجرای تلخ قلم و دوات است و کمتر کتابی از امامیه در مباحث امامت می‌توان پیدا کرد که به این واقعه نپرداخته باشد. 🔸یکی از قدیمی‌ترین اسناد در این‌باره رائيه بسیار مهمّ شاعر شیعی قرن دوم و سوم جناب عبد السلام بن رغبان معروف به ديك الجن الحمصي (٢٣٥ هـ.) است. در میان متأخران نیز شاه عبد العزیز دهلوی (۱۲۳۹ هـ.) به تبع بلکه کپی‌برداری از خواجه نصر الله کابلی این واقعه را در صدر مطاعن امامیه به خلیفه دوم ذکر کرده است و البته هر دو به زعم خود در پاسخ به آن جملاتی را به هم بافته‌اند. (تحفه، چاپ جدید، ص ۵۲۳ ؛ السيوف المشرقة ومختصر الصواقع، ص ٥٣٨) 🔹حدود ۸۰۰ سال پیش نیز ، حافظ ابن دحية الكلبي (٦٣٣ هـ.) به درخواست سلطان ایوبی: الملك الكامل ناصر الدين محمد بن العادل (٦٣٥ هـ.) در پاسخ به این طعن روافض رساله‌ای می‌نویسد: "مَن أُلقِمَ الحَجَر إذ كَذَبَ وَفجَر وأسقَطَ عَدالةَ مَن قال مِن الصَّحابةِ : ماله أَهَجَر" 🔸علی رغم عنوان پر طمطراقی که ابن دحیه برای رساله‌اش انتخاب کرده، محتوای آن به معنای واقعی کلمه لا يُسمِنُ ولا يُغني من جوع است! 🔹نکته اینجاست که ابن دحیه در مقدمه‌ی رساله از ماجرای قلم و دوات به "بزرگترین دستاویز روافض در ذم صحابه = أكبر متعلّق الروافض في ذمّ الصحابة" یاد می‌کند. 🔸تصویر زیر تنها نسخه‌ی باقی مانده از این رساله است که توسط یکی از شاگردان ابن دحیه به املای مؤلف کتابت شده و در سال ٦٢٨ هـ. در قاهره بر مؤلف قرائت شده است. نسخه در اسکوریال به شماره ۱۱۹۰ نگه‌داری می‌شود. شایان ذکر است این رساله اخیرا در دار الحديث الكتانية به چاپ رسیده است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128