🔸 دعای برآورده شدن حوائج در حرم سامرا
أبو موسی منصوریّ نقل میکند که به حضرت امام هادی علیهالسلام گفتم: آقاى من! دعايى به من بياموزید كه به وسيلۀ آن به خدا تقرب جويم.
حضرت فرمودند: دعایی است که من آن را بسیار میخوانم و از خداوند نیز تقاضا کردهام هر کسی بعد از من آن دعا را نزد مزارم بخواند، او را نا امید نفرماید و آن دعا این است:
« يَا عُدَّتِي عِنْدَ الْعُدَدِ، وَ يَا رَجَائِي وَ الْمُعْتَمَدُ، وَ يَا كَهْفِي وَ السّندُ، وَ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ، وَ يَا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَهُ مِنْ خَلْقِكَ، وَ لَمْ تَجْعَلْ فِي خَلْقِكَ مِثْلَهُمْ أَحَداً، صَلِّ عَلَى جَمَاعَتِهِمْ، وَ افْعَلْ بِي... و حاجات خود را بخواهد»
🔺الأمالي (للطوسي)، ص: ۲۸۰
@zanjani_net
💠حدیث ( پذیرش سخن پاکیزه)
🔹 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : خُذُوا الکلِمَةَ الطَّیبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَم یعمَل بِها
🔸حضرت امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید، اگر چه او خود، بدان عمل نکند.
📚تحف العقول، ص۳۹۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سوال فقهی: ( پس گرفتن هدیه از همسر)
🔹سلام اگه مردی به مناسبتی به همسرش طلا ( یا هر چیزی) هدیه بدهد آیا می تواند شرعا بعد از مدتی از او پس بگیرد یا زن مالک میشود؟
در این زمینه دو نظر وجود دارد:
1⃣آیت الله العظمی شبیری زنجانی:نمی تواند پس بگیرد.
2⃣بقیه مراجع: اگر عین آن چیزی که هدیه داده، موجود است می تواند پس بگیرد مگر اینکه شوهرش از خویشاوندان سببی او باشد مثل پسر عمو یا پسر دایی یا پسر خاله که در این صورت پس گرفتن هدیه جایز نیست.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 از آداب زیارت حضرت سیدالشهداء علیهالسلام؛ تبرّی زیاد از پایهگذار ظلم
رَوَى لَنَا جَمَاعَةٌ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ قُضَاعَةَ بْنِ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ الْجَمَّالِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ صَفْوَانَ قَالَ: اسْتَأْذَنْتُ الصَّادِقَ علیهالسلام لِزِيَارَةِ مَوْلَانَا الْحُسَيْنِ علیهالسلام فَسَأَلْتُهُ أَنْ يُعَرِّفَنِي مَا أَعْمَلُ عَلَيْهِ، فَقَالَ يَا صَفْوَان ...
... فَتَوَجَّهْ نَحْوَ الْحَائِرِ وَ عَلَيْكَ السَّكِينَةُ وَ الْوَقَارُ وَ قَصِّرْ خُطَاكَ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَكْتُبُ لَكَ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حِجَّةً وَ عُمْرَةً وَ سِرْ خَاشِعاً قَلْبُكَ بَاكِيَةً عَيْنُكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ التَّكْبِيرِ وَ التَّهْلِيلِ وَ الثَّنَاءِ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِ وَ الصَّلَاةِ عَلَى الْحُسَيْنِ خَاصَّةً وَ الْعَنْ عَلَى مَنْ قَتَلَهُ وَ🔥الْبَرَاءَةِ مِمَّنْ أَسَّسَ ذَلِكَ عَلَيْه ...
📚مصباح المتهجد؛ ج۲؛ ص۷۱۷
#زیارت_دعا
#تبری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠مسأله فقهی ( پس گرفتن هديه)
🔹هدیه جزء عقود جایز است.
عقود به دو قسم لازم و جایز تقسیم می شوند.
عقود جایز عقودی هستند که دو طرف می توانند حتی بدون رضایت یکدیگر عقد را فسخ کنند مثل عقد وکالت و عقد هبه.
✅بنابراین اگر کسی چیزی را به شخصی هدیه و به او تحویل داده باشد، می تواند از او پس بگیرد، مگر در موارد ذیل که پس گرفتن هدیه جایز نیست:
1⃣هدیه به قصد قربت :هدیه دهنده با قصد قربت، هدیه داده باشد.
2⃣هدیه به ارحام : هدیه گیرنده از خویشان نسبیِ هدیه دهنده باشد.
✅ توجه: همانطور که گفتیم در مورد زن و شوهر اختلاف است و طبق نظر مشهور مراجع فعلی، زوجین خویشان نسبی محسوب نمی شوند اما احتیاط مستحب آن است هدیه ای که زن یا مرد به همسر خود می دهد، پس نگیرد.
البته گفتیم در صورتی که همسر از خویشان نسبی بوده باشد، پس گرفتن هدیه جایز نیست.
3⃣هدیه معوضه:
هدیه گیرنده در مقابل هدیه ای که گرفته است، چیزی ـ هر چند کم ـ به هدیه دهنده داده باشد.
4⃣تلف شدن هدیه: همه آنچه هدیه داده شده یا مقدار قابل توجه آن از بین رفته باشد و مصرف شده باشد.
5⃣تصرف در هدیه :
تصرف به دو صورت محقق می شود:
الف) هدیه گیرنده، مالکیت چیزی را که هدیه گرفته است به دیگری منتقل کند، مانند اینکه بفروشد یا هدیه دهد.
ب) هدیه گیرنده آنچه هدیه گرفته است را به گونه ای تغییر دهد که عرفا بگویند آن چیز (عین آن) باقی نمانده است مثل اینکه گندمی را که هدیه گرفته است آرد کند یا با آردی که هدیه گرفته نان بپزد ولی اگر از نظر عرف، عین آن باقی باشد قابل رجوع است مانند اینکه لباسی که هدیه گرفته بپوشد یا بشوید یا فرشی که هدیه گرفته زیر پا بیندازد.
💯توجه : رجوع از هدیه با یکی از صورت های زیر محقق می شود:
الف) هدیه دهنده بگوید از هدیه ای که داده ام رجوع کردم.
ب) آنچه هدیه داده را به قصد رجوع، پس بگیرد.
ج) آنچه هدیه داده را به قصد رجوع به دیگری بفروشد یا اجاره دهد یا رهن قرار دهد.
✅ نکته مهم: برای تحقق شرعی رجوع، لازم نیست هدیه گیرنده از آن مطلع باشد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (چهار شکر مهم در هر روز)
🔹دعوات الراوندی: از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده است که فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس صبح کند و چهار چیز را نگوید، بر او در مورد از بین رفتن نعمت بیم دارم؛
1️⃣نخستین آنها« الحمد لله الذی عَّرفنی نفسَه و لَم یَترکنی عُمیانَ القلب»،{سپاس خدایی را که خودش را به من شناساند و مرا کور دل رها نکرد.}
2️⃣دوم اینکه میگوید: «الحمد لله الّذی جعلنی مِن اُمّةِ محمد صلی الله علیه و آله»،{سپاس خدایی را که مرا از امت محمد صلی الله علیه و آله قرار داد.}
3️⃣سوم میگوید: «الحمد لله الّذی جَعَلَ رِزقی فی یَدَیه و لم یجعل رزقی فی أیدِی النّاس»،{سپاس خدایی را که روزی مرا به دست خودش قرار داد، و روزی مرا در دست مردم قرار نداد.}
4️⃣چهارم میگوید: «الحمد لله الّذی ستر ذنوبی و لم یَفضحنی بینَ الخلائق»،{سپاس خدایی را که گناهان مرا پوشاند و مرا میان آفریدگان رسوا نکرد.} .
📜بحار الانوار جلد 83 صفحه279
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 سیره شیعیان در زیارت اربعین
🔻حضرت استاد آیت الله سید احمد مددی ( دامت برکاته):
بحثی داریم که برخی مطالب در شیعه به نحو تلقی بوده و نه به نحو تبنی و یا به نحو قواعد حدیثی نبوده است، تلقی یعنی شواهد نشان میدهد که بین شیعه این جا افتاده بوده است، مثلاً فرض کنید مرحوم شیخ طوسی وقتی روایت علامات مومن را نقل می کند؛
«وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ع أَنَّهُ قَالَ: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.» تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج6، ص: 52
یکی همین زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ است. ایشان سند هم نقل نمیکند .
شیخ طوسی متوفای 460 است، امام عسکری علیه السلام 260 است. این نشان میدهد در این دویست سال، عملاً این [زیارت] بین شیعه جا افتاده بوده. لذا ایشان در سند به «رُوِيَ» اکتفا می کند. در این دویست سال که چون سند نیست، ما از تاریخش اطلاعی نداریم، بین وفات امام عسکری علیه السلام و وفات شیخ طوسی، درست دویست سال فاصله است. ظاهرش این است که شیعه در این دویست سال این کار را انجام میداده است. بعید است شیخ طوسی یک مطلبی رابگوید، مثلاً فرض کنید در سال 440 دیده [فقط او نقل کند]. ظاهراً یک سیرهای برای شیعه بوده، این همان تلقی است، لذا اینجور خبر مرسل هم قابل قبول است. نه به لحاظ ارسال، اینها حاکی از یک نوع تلقی است بین شیعه. این نوع اخبار به نظر ما قابل قبول است.
📚درس خارج فقه 24بهمن 1394
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
74.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠روایات مشینه
🎙رادود: حیدر البیاتي
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث(ثواب زیارت ، حج و عمره و بخشش گناهان است به شرطی که ...)
🔹عنْ قُدَامَةَ بْنِ ملك [مَالِكٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ مُحْتَسِباً لَا أَشَراً وَ لَا بَطَراً وَ لَا رِيَاءً وَ لَا سُمْعَةً مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ كَمَا يُمَحَّصُ الثَّوْبُ بِالْمَاءِ فَلَا يَبْقَى عَلَيْهِ دَنَسٌ وَ يُكْتَبُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حِجَّةٌ وَ كُلِّ مَا رَفَعَ قَدَماً عُمْرَةٌ.
🔸حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
کسی که امام حسین علیهالسلام را برای رضای خدا زیارت کند، نه برای خوش گذرانی و تفریح و نه به جهت کسب شهرت (و فخر فروشی)، گناهانش فرو میریزد، همان طور که لباس در آب شسته شده و در نتیجه هیچ آلودگی بر او باقی نمیماند و با هر قدمی که بر زمین میگذارد، حجّی برایش نوشته میشود و با هر قدمی که برمیدارد، عمرهای برایش ثبت میگردد.
📚 كامل الزيارات؛ ص۱۴۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (محبوبترین و با فضلیت ترین اعمال و نزدیکترین حالت بنده به خدا )
🔹حَدَّثَنِي أَبُو اَلْعَبَّاسِ اَلْكُوفِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبَانٍ اَلْأَزْرَقِ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : مِنْ أَحَبِّ اَلْأَعْمَالِ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى زِيَارَةُ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ أَفْضَلُ اَلْأَعْمَالِ عِنْدَ اَللَّهِ إِدْخَالُ اَلسُّرُورِ عَلَى اَلْمُؤْمِنِ وَ أَقْرَبُ مَا يَكُونُ اَلْعَبْدُ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى وَ هُوَ سَاجِدٌ بَاكٍ
🔸 از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند:
از محبوبترین اعمال نزد خدای تعالی، زیارت قبر حسین است و برترین عمل نزد خدا، شادکردن قلب مؤمن است و نزدیکترین حالت بنده به خدا، زمانی است که بنده در سجده گریان است.
🔻به نظرم رسید که اگر توفیق بشود به نیابت از اموات امام حسین علیه السلام را زیارت کرده و دو رکعت نماز زیارت برای امواتمان هدیه کنیم به هر سه تا ویژگی دست پیدا کردیم.
از این عمل غافل نشویم و به دیگران هم سفارش کنیم .التماس دعا.
✍محمد الهی منش
📚(کامل الزیارات، ص۱۴۶)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (زیر پرچم حسین بن علی علیهما السلام)
🔹وعنه، عن أبيه، عن الحسن بن محبوب، عن أبي أيوب إبراهيم بن عثمان الخزاز، عن محمد بن مسلم، قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام: ما لمن أتى قبر الحسين عليه السلام؟ قال: من أتاه شوقاً إليه كان من عباد الله المكرمين، وكان تحت لواء الحسين بن علي حتى يدخلهما الله الجنة
🔸محمد بن مسلم در روایت صحیح السند از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمودند:
برای کسی که نزد قبر حسین علیه السلام رود، چه چیزی است؟ امام فرمود: هر کسی از روی اشتیاق به او، نزدش آید، از بندگان گرامی خداست و [روز قیامت] زیر پرچم حسین بن علی است تا آنکه خدا آن دو را وارد بهشت کند.
📚(کامل الزیارات، ت القیومي، ص۲۷۱).
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سوال فقهی (حکم صیغه 99ساله )
سوال: چنانچه در #ازدواج_موقت، مدتی که بین زوجین توافق شود خیلی طولانی باشد (مثلا 99 ساله) که از طول عمرشان بیشتر باشد آیا این ازدواج صحیح است؟ در صورت صحت آیا موقت یا دائم محسوب می شود؟
✅جواب: در این زمینه چهار نظریه وجود دارد:
1⃣صحیح است و موقت محسوب می شود.آیات عظام امام،فاضل ،صافی و نوری
2⃣صحیح است و دائم محسوب می شود: آیت عظام بهجت و مکارم
3⃣اگر احتمال عرفی بقاء زوجین تا آخر مدت وجود نداشته باشد باطل است. آیات عظام سیستانی و زنجانی
4⃣محل اشکال است : آیات عظام تبریزی وحید خراسانی و مقام معظم رهبری:
احتیاط آن است که همدیگر را نامحرم بدانند و هم احتیاطا مرد مدت را ببخشد و بعد عقد صحیحی انجام دهند.
📚امام، صافى و نورى، توضيح المسائل مراجع، احكام نكاح؛ فاضل و جامع المسائل، ج ۱، س ۱۵۴۴ و نورى، توضيح المسائل، احكام نكاح و دفتر: خامنه اى. سيستانى، توضيح المسائل مراجع، احكام نكاح.مكارم، استفتائات، ج ۲، س ۱۰۰۸؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج ۳، عقدالمتعه و تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۲، عقدالمتعه.
بهجت.(احكام ازدواج،پرسمان). شبیری زنجانی دفتر استفتائات و سایت هدانا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128