💠شماره حساب و کارت دفتر مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی)جهت واریز خمس کفارات ، رد مظالم و شماره کارت جهت کمک به جبهه مقاومت و همچنین شماره کارت خزانه دولت جهت بدهی به بیت المال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (صدقه بامدادان)
🔹عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بِشْرِ بْنِ سَلَمَةَ عَنْ مِسْمَعِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ حِينَ يُصْبِحُ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُ نَحْسَ ذَلِكَ الْيَوْمِ.
📚الكافي؛ ج۴؛ ص۶
🔸 امام صادق عليه السّلام فرمودند:
هركه صبح را با صدقه آغاز كند، خداوند شومى آن روز را از او برطرف مىكند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 بعضیها مشت نیستند ولی خودشان را خروار معرفی میکنند
🔻سیدنا الاستاذ حضرت آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی( دام ظله العالی):
● ویژگی مهم آقای حاج سیدمهدی روحانی تواضع فوق العاده اوست. مرحوم حاج سید مهدی
با آن مایههای علمی قوی، کاملاً متواضع بود.
● بعضیها مشت نیستند ولی خودشان را خروار معرفی میکنند، در حالی که آقای حاج سید مهدی خروار بود ولی خودش را حتی مشت هم معرفی نمیکرد. وی در تواضع ممتاز بود.
● کسانی که در حد و مرتبه ایشان نبودند بلکه خیلی پایینتر بودند، رساله نوشتند و خود را معرفی کردند ولی آقای حاج سیدمهدی در فکر این
مسائل نبود.
📚جرعهای از دریا،؛ ج۳؛ ص ۷۱۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 آیا فقیه در رجال باید مجتهد باشد؟ اجتهاد در رجال به چه معناست؟
🔻سیدنا الاستاذ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی ( دام ظله العالی):
● «اجتهاد در رجال» به اين معناست كه وجوه توثيق و تضعيف براى فقيه معلوم شود.
مثلاً اينكه كثرت نقل اجلّاء موجب وثاقت مروى عنه مىشود يا نه؟ يا اگر مىشود، مبتنى بر چه شرائطى است؟ يا اينكه توثيقات افرادى همچون علّامه و سيد بن طاووس، به خاطر مبناى آنها در أصاله العدالة است يا آن كه به جهت احراز وثاقت راوى توسط آنهاست؟ يا مسأله ديگر در توثيقات متأخّرين اين است كه توثيقات آنها بر اساس فحص و استقراء نيست؛ بلكه بر اساس اجتهاد در همان مداركى است كه در اختيار ما نيز مىباشد. با اين وصف، آيا باز هم توثيقات آنها حجّت است يا آن كه به جهت مدركى بودن اين توثيقات، دليلى بر حجّيت آنها وجود ندارد؟ كلام در حسّى يا حدسى بودن اصل توثيقات رجاليّين (چه متقدّم و چه متأخّر) نيز از همين قبيل است.
● اينها امورى است كه مجتهد براى استنباط حكم شرعى، نيازمند به اخذ مبنا در آنهاست و مجتهد بدون اتّخاذ مبنا در اين امور، نمىتواند حكم فقهى را به درستى استنباط كند.
🔺مقالات (پرسشهایی از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی)؛ ص۱۳۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 کشف و کرامت، کاشف از حقیقت و حقّانیت نیست
● [مرحوم آیه الله سید جمال الدّین گلپایگانى] نقل مىكرد كه در مرحلهاى از مراحل سیر و سلوك، حال عجیبى پیدا كردم و بدین كیفیت بود كه نفس خود را افاضه كننده علم و قدرت و رزق و حیات به جمیع موجودات مىدیدم، بدین قسم كه هر موجودى از موجودات از من مدد مىگیرد، و من مُعطى و مُفیض فیض وجود به ماهیات امكانیه و قوالب وجودیه هستم.
● این حال من بود، و از طرفى علماً و اجمالًا نیز مىدانستم كه این حال صحیح نیست؛ چون خداوند جلّ و علا مبدأ همه خیرات است و افاضه كننده رحمت و وجود به جمیع ما سِوَى.
● چند شبانه روز این حال طول كشید، و هر چه به حرم مطهّر حضرت أمیرالمؤمنین علیهالسّلام مشرّف شدم و در باطن تقاضاى گشایش نمودم سودى نبخشید، تصمیم گرفتم به كاظمین مشرّف شوم و آن حضرت را شفیع قرار دهم تا خداوند متعال مرا از این ورطه نجات دهد.
● هوا سرد بود، به سوى مرقد مطهّر حضرت موسى بن جعفر علیهماالسّلام از نجف عازم كاظمین شدم، و چون وارد شدم یكسره به حرم مطهّر مشرّف شدم. هوا سرد و فرشهاى جلوى ضریح را برداشته بودند، سرِ خود را در مقابل ضریح روى سنگهاى مرمر گذاشتم و آنقدر گریه كردم كه آب اشك چشم من بر روى سنگهاى مرمر جارى شد.
● هنوز سر از زمین بر نداشته بودم كه حضرت شفاعت فرمودند و حال من عوض شد، و فهمیدم كه من كیستم؟ من چیستم؟ من ذرّهاى هم نیستم، من بقدرِ پرِ كاهى قدرت ندارم؛ اینها همه مال خداست و بس، و اوست مفیض على الإطلاق، و اوست حىّ و حیات دهنده، و عالم و علم بخشنده، و قادر و قدرت دهنده، و رازق و روزى رساننده [است].
● در این حال برخاستم و زیارت و نماز را بجاى آوردم و به نجف اشرف مراجعت كردم.
📚معاد شناسی؛ ج۹؛ ص۱۱۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مصافحه
🔹امام باقر علیه السلام در ضمن حدیثی در فضیلت و اهمیت مصالحه ( دست دادن) می فرمایند :«با دست دادن دو مؤمن، گناهانشان همچون برگ درختان فرو ميريزد و نظر لطف الهي با آنان است، تا از هم جدا شوند
📚بحارالانوار، ج73، ص23
1⃣زودتر از دیگران دست را نکشیدن
🔹امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «حضرت رسول صلى الله عليه و آله هرگز با كسى مصافحه نكرد، مگر اينكه طرف مقابل دستش را مىكشيد و آن حضرت شروع به اين كار نمىكرد».
📚كافى، ج ۲، ص ۶۴۶، ح ۹.
2⃣فشردن دست
🔹در حديث نبوي ديگري آمده است:
جابر بنعبداللّه ميگويد: در ديدار با رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بر آن حضرت سلام كردم. آنحضرت دست مرا فشار داد و فرمود: دست فشردن، همچون بوسيدنِ برادر ديني است.
📚بحارالانوار، ج73،ص 26.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 ارزش کتب مفید (سه ماه نماز استیجاری برای خرید کتاب )
💎 دست خط مرحوم آیتالله مرعشی نجفی:
(کتاب) فوائد بحرالعلوم سیدمهدی نجفی را خریدم به پول ۳ ماه نماز استیجاری
و من محزون، شهاب الدین حسینی مرعشی نجفی هستم.
و این حروف را در حال گرسنگی مینویسم.
یک روز و شب به دلیل نداری چیزی نخوردهام.
امیدوارم بتوانم به برکت اجدادم بر این سختیها صبر نمایم.
۱۳۴۱ مدرسه قوام - نجف أشرف
✍پ.ن.
1⃣رجال السيد بحرالعلوم معروف به «الفوائد الرجالية» اثر سيد محمدمهدى بحرالعلوم طباطبايى (1155- 1212ق)، كتابى است رجالى كه در آن به معرفى بيوت رجالى شيعه، راويان احاديث پيامبر(ص) و ائمه(ع) و بيان برخى از فوايد رجالى پرداخته شده است. نگارش كتاب در سال 1212ق به پايان رسيده و با تحقيق و تعليق سيد محمدصادق بحرالعلوم و سيد حسين بحرالعلوم به زبان عربى منتشر شده است. از اين كتاب غالباً ً با عنوان «رجال بحرالعلوم» نيز ياد مىشود.
2⃣بله علما این چنین زحمات طاقت فرسایی را تحمل می کردند تا کتب به دست ما برسد ،نکند خدایی ناکرده زحمات آنها را فراموش کنیم .
🔸شادی روح همه علمای خدمتگزار تشیع بالاخص مرحوم آیت الله مرعشی نجفی حمد و سوره ای هدیه کنیم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماهواره های «کوثر و هدهد» با موفقیت توسط موشک ماهواره بر سایوز پرتاب شدند
🔹ماهواره کوثر با مأموریت کشاورزی دقیق و نقشه برداری و ماهواره هدهد نیز یک ماهواره مخابراتی اینترنت اشیا میباشد. هر دو ماهواره از پایگاه وستوچنی روسیه؛ با استفاده از پرتابگر روسی سایوز با موفقیت پرتاب شدند.
🔸این پرتاب، نخستین تلاش بخش خصوصی فضایی کشور برای تولید و پرتاب ماهواره به فضا است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
✍ کارگاه حدیث خوانی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙جلسه اول حدیث خوانی: اصول کافی
🔹مطالب مطرح شده
1⃣زندگانی مختصر از مرحوم شیخ کلینی
2⃣ویژگی کتاب کافی
3⃣تعداد احادیث کافی
4⃣قسمت اول خطبه کافی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙جلسه دوم حدیث خوانی: اصول کافی
🔹قسمت دوم خطبه کافی
1⃣تعارض بین روایات
2⃣مرجحات باب تعارض
3⃣مرحوم کلینی قائل به تخییر بین روایات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 مسأله فقهی (هدیه دادن با پیامک)
🔹استفتاء از حضرتآیتالله العظمي شبیری زنجانی
❓پرسش: اگر شخصی به صورت پیامکی چیزی را به دیگری ببخشد، آیا شرعاً صحیح است و ملک هدیهگیرنده میشود؟
✍️ پاسخ: در تحقق هدیه قبول دیگری و قبض وی شرط است. قبض در اموالی مثل ملک و ماشین به سندزدن است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (احترام به فقهاء و علماء)
🔹قَالَ رسول الله صلی الله علیه و آله: مَنْ أَكْرَمَ فَقِيهاً مُسْلِماً لَقِيَ اللَّهَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ وَ مَنْ أَهَانَ فَقِيهاً مُسْلِماً لَقِيَ اللَّهَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ هُوَ عَلَيْهِ غَضْبَان.
📚عوالي اللئالي؛ ج۱؛ ص۳۵۹
🔸رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
هر که مسلمان فقیه و دین شناسی را گرامی دارد، در قیامت خدا را راضی و خوشحال از او خواهد یافت.
و هر که مسلمان فقیه و دین شناسی را کوچک شمارد و اهانت کند، در قیامت خدا را ناراضی وخشمگین از او خواهد یافت.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔸زینت پدر، از زبان پدر سخن میگوید..
#زینب_کبری_س
حذلم بن ستير گويد: در محرم سال 61 هجرى وارد کوفه شدم و اين مصادف بود با زمانى كه على بن الحسين (علیهالسلام) با زنان خانواده از كربلا باز مىگشتند و مأموران دور آنان حلقه زده، مردم براى تماشاى آنان از خانهها بيرون ريخته بودند.
وَ رَأَيْتُ زَيْنَبَ بِنْتَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لَمْ أَرَ خَفِرَةً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا كَأَنَّهَا تُفْرِغُ عَنْ لِسَانِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ وَ قَدْ أَوْمَأَتْ إِلَى النَّاسِ أَنِ اسْكُتُوا - فَارْتَدَّتِ الْأَنْفَاسُ وَ سَكَتَتِ الْأَصْوَاتُ ...
و زينب دخت گرامى على (عليه السّلام) را دیدم و بهراستى كه هرگز زنى در نهایت شرم و حیا، سخنورتر از او نديده بودم. گویی از زبان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) سخن مىگفت. به سوى مردم اشاره فرمود كه ساكت شويد. در حال، تمام نفسها خاموش و همۀ صداها فرو نشست...
▫️آنگاه پس از حمد و ثنای خداوند و صلوات بر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) خطبه کوتاهی خواند و آنچنان ظالمان را رسوا و مردمان سست عنصر را سرزنش نمود که راوی میگوید:
با سکوت آن حضرت دیدم مردم همه متحيّر مانده، انگشت تحيّر به دهان بردهاند، و ديدم پيرمردى بقدرى گريست كه ريش او از اشك چشمش تر شد و اين شعر را گفت:
كُهُولُهُمْ خَيْرُ اَلْكُهُولِ وَ نَسْلُهُمْ
إِذَا عُدَّ نَسْلٌ لاَ يَخِيبُ وَ لاَ يَخْزَى
(پيرانشان بهترينِ پيراناند، و نسل آنان بهگونهاى است كه هرگز به پستى و خوارى نمىگرايد)
📘أمالی مفید؛ ص321
إعجاز وحی نطق دلآرای زینب است
تفسیر فتح خطبهی غرّای زینب است
@zanjani_net
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( سعی و تلاش برای مریض)
🔹رسول خدا صلياللهعليهوآله:
مَن سَعى لِمَريضٍ في حاجَةٍ قَضاها أولَم يَقضِها خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ كَيَومٍ وَلَدَتْهُ اُمُّهُ
🔸هر كس براى بر آوردن نياز بيمارى بكوشد، چه آن را برآورده سازد و چه نسازد، مانند روزى كه از مادرش زاده شد، از گناهانش پاك مىشود.
📚 من لايحضره الفقيه، ج ۴، ص ۱۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (اگر جعفر و حمزه بودند ...)
1⃣سدير گويد: در خدمت امام باقر عليهالسّلام بوديم و سخن از كارهائى كه مردم پس از پيغمبر صلّى الله عليه و آله پديد آوردند و امير مؤمنان عليهالسّلام را تنها گذاردند به ميان آمد. مردى از حاضرين به امام عليهالسّلام گفت: خداوند حال شما را بهبود گرداند در آن وقت (كه مردم على را تنها گذاشتند) عزت بنىهاشم و آن جمعيت و نيروئى كه داشتند چه شده بود؟
امام باقر عليهالسّلام فرمود: چه کسی از بنىهاشم در آن وقت بجاى مانده بود؟ مردان دلاور بنى هاشم جعفر و حمزه بودند كه از دنيا رفته بودند، و براى على عليهالسّلام از بنى هاشم دو تن از مردان ناتوان زبون تازه مسلمان يعنى عباس و عقيل مانده بودند كه آن هر دو از طلقاء (و آزادشدگان مكه) بودند (كه شهامتى نداشتند و سابقهاى هم در اسلام نداشتند). بخدا سوگند اگر حمزه و جعفر زنده بودند آن دو نفر (يعنى ابو بكر و عمر) دستى به خلافت و آرزوئى كه در سر پرورانده بودند نداشتند، و اگر آن دو شاهد كارهاى آن دو نفر بودند آنها را زنده نمی گذاشتند.
📚الکافي ج ۸، ص ۱۸۹
2⃣امیرالمؤمنین علیهالسلام در نامهای به شیعیان خویش چنین نوشتند:
... و اگر بعد از رسول خدا صلواتاللهعلیهوآله، عمويم حمزه و برادرم جعفر براى من مانده بودند با ابو بكر از روى اكراه و اجبار بيعت نمیكردم، و لكن من به دو مرد جديدالعهد به اسلام، #عباس و عقيل مبتلا شدم (كه از ايشان كارى ساخته نيست) پس حفظ اهل بيت خود را در نظر گرفتم، و از خار و خاشاكى كه در چشمم ريخته شد چشم بر هم نهادم، و جرعههاى غيظ و غصه را با گلوى گرفته و فشرده فرو بردم، و صبر كردم صبرى كه تلختر از حنظل و دردناكتر از كارد برنده بود.
📚كشف المحجة لثمرة المهجة ص ۱۸۰ به نقل از رسائل کلینی
3⃣همچنین امیرالمؤمنین علیهالسلام در خطبهای چنین فرمودند:
... آگاه باشید! سوگند به خدا! اگر حمزه و جعفر زنده وحاضر بودند، ابوبکر و عمر به آن مقام که رسیدند، نمیرسیدند، و اگر حمزه و جعفر بودند، شاهد و ناظر بودند، که آن دو نفر، جان سالمی از میان بیرون نمیبردند و خود را به هلاکت میانداختند.
حمزه در نبرد احد کشته شده بود و جعفر در نبرد موته، من بودم و دو عامی تندخویِ بدبختِ ناتوانِ خوار؛ عباس و عقیل که تازه از کفر به اسلام روی آورده بودند. مردم مرا ناخوش داشتند و رها کردند ...
📚کتاب سلیم بن قیس، ج۱، ص۱۶
♦️مشهور است که جناب جعفر علیهالسلام در ۶ جمادیالاول به شهادت رسیدند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 وصف اختصاصی برای جناب جعفر طیار
❖ سیدنا الاستاذ آیت الله حاج سید محمد جواد شبیری ( دامت برکاته):
● در کتاب قرب الأسناد روایتی صحیح السند نقل گردیده است. در سند این روایت، «محمّد بن عیسی عن عبدالله بن میمون القدّاح» آمده که به نظر ما، روایت محمّد بن عیسی عبیدی صحیح است.
● «وَ عَنْهُ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَيْمُونٍ الْقَدَّاحِ، عَنْ جَعْفَرٍ، عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِالسَّلَامُ: مِنَّا سَبْعَةٌ خَلَقَهُمْ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُخْلَقْ فِي الْأَرْضِ مِثْلُهُمْ: مِنَّا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سَيِّدُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ خَاتَمُ النَّبِيِّينَ، وَ وَصِيُّهُ خَيْرُ الْوَصِيِّينَ، وَ سِبْطَاهُ خَيْرُ الْأَسْبَاطِ حَسَناً وَ حُسَيْناً، وَ سَيِّدُ الشُّهَدَاءِ حَمْزَةُ عَمُّهُ، وَ مَنْ قَدْ طَارَ مَعَ الْمَلَائِكَةِ جَعْفَرٌ، وَ الْقَائِمُ».
▫️«منّا»: ظاهرا مراد از «منّا» در ابتدای حدیث، سادات و بنیهاشم است.
▫️«حَسَناً وَ حُسَيْناً»: نصب این دو اسم از باب قطع است. یعنی به جهت مدح، منصوب گشتهاند. گاهی در زبان عربی، از جهت اعراب وصف از موصوف تبعیّت نمیکند. بلکه به جهت مدح، اعراب نصب به آن داده میشود. که در این صورت، نصب به فعل مقدّر است.
● در این روایت حضرت امیرالمومنین علیهالسلام به ۷ نفر افتخار کردهاند. از این ۷ نفر، ۵ شخصیّت از معصومین هستند. دو شخص دیگر که در کنار معصومین نام آنها ذکر شده، نشان میدهد که دارای جایگاه بسیار ویژهای هستند. بخصوص آنکه هر کدام با وصفی اختصاصی مدح شدهاند. این دو نفر، جعفر طیّار و حمزه سیّدالشهداء هستند.
🔺درس خارج فقه؛ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( فقیه واقعی و کامل)
🔹عن امير المومنين علي عليه السلام: الفَقيهُ كُلُّ الفَقيهِ مَن لم يُقنِّطِ الناسَ مِن رَحمَةِ اللّه ِ و لم يُؤيِسْهُم مِن رَوحِ اللّهِ و لم يُؤَمِّنْهُم مِن مَكرِ اللّه ِ.
📚نهج البلاغة؛ حکمت ۹۰
🔸حضرت امیرالمومنین عليهالسلام فرمودند:
فقيه كامل و واقعى، كسى است كه مردم را از رحمت خدا نوميد نكند، آنان را از فيض درگاهش مأيوس نگرداند و از مكر و عذاب خدا آسوده خاطرشان نسازد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( گذشته گذشت، آینده از دستت نرود)
🔹قَالَ الامام الهادی علیه السلام: اذْكُرْ حَسَرَاتِ التَّفْرِيطِ تَأْخُذْ بِقَدِيمِ الْحَزْمِ.
📚أعلام الدين في صفات المؤمنين؛ ص۳۱۱
🔸امام هادی علیهالسلام فرمودند:
افسوس های ناشی از کوتاهی نمودن در کار را به یاد آر و دور اندیشی را در پیش گیر.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 من مادر تو هستم چرا از او به «اُمّ» تعبیر کردی؟
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● یکی از علمای محترم و موجّه و رؤسای روحانی در کربلا، مرحوم سیّد محمد باقر حجّت بود. ایشان از نوادههای سید مجاهد و بیت ایشان بیت معتبری است. از سوی دیگر، در بغداد بیت آلوسی بیت معروفی است از اهل سنت که با شیعیان برخورد علمی دارند. آلوسی صاحب تفسیر روح المعانی نیز از همین بیت است.
● یکی از این آلوسیها در ردّ شیعه مطالبی گفته بود. شبهات او را برای سید محمّد باقر حجّت در کربلا میفرستند. نقل میکنند که سیّد محمّد باقر گفته بود: من در مدّت یک هفته پاسخ او را میدهم.
● ایشان شعری در ردّ کلمات او میسراید. قمستی از آن شعر این است:
عائِشُ ما تَقولُ فی قِتالِک
سَلَکتِ فی مَسالِکِ المَهالِکِ
خالَفتِ نَصَّ الذِّکر فی التَبَّرج
و نَهیَ خَیر الخَلق أن لا تَخرُجی
أعرَضتِ عَن نَبح کلاب الحَوأب
مِن بعد تَحذِیر النَّبیِّ العَرَبی
حارَبتِ قُطبَ فَلَکِ الإیمان
و مَن به دارَت رَحَی الإمکان
و مِثل هذا من صَفُورا وَقَعا
إذ حارَبَت بَعدَ الکلیم یُوشَعا
سَللتِ سَیفَ الجَور فی الإسلام
علی بَنیکِ و الإمام السامی
قَتَلتِ مِن أبرارِهم من قُتِلا
یومَ رَکِبتِ یا حُمَیرا الجَمَلا
و أیُّ أمٍّ قَتَلَت أبناءَها
و آثَرَت علی الهُدی أهواءَها
فَهَل نَسیتِ آیَةَ التَبَرُّج
و نَهیَ خَیرَ الخَلق أن لا تَخرُجی؟!
... فیا اُمیَما سَبُّکِ مُحَرَّمٌ
لِأجل عَین ألفُ عَین تُکرَمُ
● یعنی سبّ تو حرام است؛ چون به خاطر یک شخص، هزار شخص دیگر احترام میشوند؛ یعنی اگر ما درباره تو سخنی نمیگوییم، برای این نیست که شأن و منزلت داری، بلکه برای احترام پیامبر صلیاللهعلیهوآله است.
یکی از سنّی ها این شعر را دیده بود و گفته بود: أعظَمُ سَبٍّ لعائشة!
● از آقا سیّد محمّد باقر حجّت یکی از نوادگان سیّد محمّد باقر حجّت که بسیار با کمال و وارسته و از علمای درجه اوّل مشهد بود و به نام جدّ تسمیه شده بود، شنیدم که مرحوم سیّد محمّد باقر شبی که این شعر را میسراید، می خوابد، همان شب یکی از علمای کربلا در خواب حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) را میبیند. حضرت به او میفرماید: برو به سیّد محمّد باقر بگو: من مادر تو هستم، چرا تو از عایشه به «اُمّ» تعبیر کردی؟ وقتی از خواب بیدار می شود بین الطلوعین به منزل سیّد محمّد باقر میرود و در منزل را می کوبد اگرچه وقت ملاقات نبود، ولی چون عالم محترمی بود، سیّد محمّد باقر اجازه میدهد. وقتی داخل می شود، میگوید: شما دیشب شعری سرودید؟ سیّد محمّد باقر میگوید: چطور؟ میگوید: من حامل پیامی از طرف جدّه شما هستم. حضرت ناراحت بود و فرمود که من مادر تو هستم، ولی تو در شعرت عایشه را مادر خطاب کردی!
● سیّد محمّد باقر نیز شعرش را تغییر می دهد و به جای «امیما»، «حمیرا» میگذارد:
فَیَا حُمَیرا سَبُّکِ مُحَرَّمٌ
لِأجل عَین ألفُ عَین تُکرَمُ
● البته وجه أمّ المومنین بودن زنان پیامبر صلیاللهعلیهوآله حرمت نکاح با آنان برای سایر مردم است، نه مقام و منزلت آنان، ولی چون این تعبیر برای عایشه احترام محسوب میشد، حضرت از این تعبیر ناراضی بودند.
📚جرعهای از دریا؛ ج۲؛ ص۴۴۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 حدیث ( سختگیری در حساب و کتاب عالم )
🔹عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْمِنْقَرِيِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ: يَا حَفْصُ يُغْفَرُ لِلْجَاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ أَنْ يُغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ وَاحِدٌ.
📚الکافی؛ج۱؛ ص۴۷
🔸امام صادق عليهالسلام به حفص بن غياث فرمودند: اى حفص هفتاد گناه جاهل آمرزيده شود پیش از آنكه يك گناه عالم آمرزيده شود.
♻️نکات:
1⃣این روایت شریف نمی خواهد به جاهل بودن و ماندن تشویق کند بلکه می خواهد بفرماید وقتی ارزش و اعتبار داشتی کوچکترین خطا هم از شما انتظار نمیرود.
2⃣ارزش علم و عالم هم به عمل است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128