💠وجوب عینی اجتهاد
آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
🔹اگر کسی استعداد اجتهاد داشته باشد ، بر او لازم است که در این راه قدم بگذارد.
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
#تسلیت #شهادت
▪️حضرت امام جواد علیه السلام:
«مَا اسْتَوَى رَجُلَانِ فِي حَسَبٍ وَ دِينٍ قَطُّ إِلَّا كَانَ أَفْضَلُهُمَا عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آدَبَهُمَا»
▪️دو شخص که در شرافت و دیانت همسنگ هماند، برترینشان نزد خداوند آن کسی است که مؤدبتر و دارای حسن خلق باشد.
🔺عدة الداعي و نجاح الساعي، ص: 23
🏴سالروز شهادت مظلومانه حضرت جوادالائمه علیهالسلام را به محضر فرزندشان حضرت ولیعصر (عجلالله فرجهالشریف) و همه ارادتمندان خاندان رسالت تسلیت میگوییم.
@zanjani_net
💠عملی برای همراهی با اهل بیت علیهم السلام در دنیا و آخرت
🔹 شیخ صدوق: أَبِي ره قَالَ حَدَّثَنِي سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنِ اَلْهَيْثَمِ بْنِ أَبِي مَسْرُوقٍ اَلنَّهْدِيِّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ سَهْلٍ قَالَ:
كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلِّمْنِي شَيْئاً إِذَا أَنَا قُلْتُهُ كُنْتُ مَعَكُمْ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ قَالَ فَكَتَبَ بِخَطٍّ أَعْرِفُهُ:
أَكْثِرْ مِنْ تِلاَوَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ وَ رَطِّبْ شَفَتَيْكَ بِالاِسْتِغْفَارِ .
🔸سماعيل بن سهل گويد: به امام جواد (عليه السّلام) نامهاى نوشتم كه دعائى بمن بياموز كه چون بخوانم در دنيا و آخرت با شما باشم، گويد حضرت در پاسخ نوشت بخطّى كه شناختم از آن حضرت (عليه السّلام) است:
1⃣ سورۀ «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» » را بسيار تلاوت كن
2⃣ و لب هاى خود را به ذكر استغفار تر و تازه گردان.
📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج۱، ص ۱۶۵.
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 امام جواد علیهالسلام و تبیین وظیفه در دوران غیبت
🔹... عَبْدُ الْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ زَيْدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع الْحَسَنِيُّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى سَيِّدِي مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیهمالسلام وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الْقَائِمِ أَ هُوَ الْمَهْدِيُّ أَوْ غَيْرُهُ فَابْتَدَأَنِي فَقَالَ لِي يَا أَبَا الْقَاسِمِ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِيُّ الَّذِي يَجِبُ أَنْ يُنْتَظَرَ فِي غَيْبَتِهِ وَ يُطَاعَ فِي ظُهُورِهِ وَ هُوَ الثَّالِثُ مِنْ وُلْدِي وَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً ص بِالنُّبُوَّةِ وَ خَصَّنَا بِالْإِمَامَةِ إِنَّهُ لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ فِيهِ فَيَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيُصْلِحُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ كَمَا أَصْلَحَ أَمْرَ كَلِيمِهِ مُوسَى علیه السلام إِذْ ذَهَبَ لِيَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَرَجَعَ وَ هُوَ رَسُولٌ نَبِيٌّ ثُمَّ قَالَ علیه السلام أَفْضَلُ أَعْمَالِ شِيعَتِنَا انْتِظَارُ الْفَرَجِ.
🔸... امام جواد علیهالسلام به جناب عبدالعظیم حسنی فرمودند:
اى ابو القاسم قائم ما همان مهدىّ علیهالسلام است، كسى كه بايد در غيبتش او را انتظار كشند و در ظهورش او را فرمان برند ...
برترين اعمال شيعيان ما انتظار فرج است.
📚كمال الدين و تمام النعمة؛ ج۲؛ ص۳۷۷
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
📝استفتا؛
از آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
❓معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال) چه حکمی دارد؟🔺
توجه :
۱.اگر قانونی در این زمینه تصویب و به تایید شورای نگهبان نرسیده باشد، خلاف قانون نیست.
۲.رمز ارزهای تلگرامی مثل نات کوین و همستر و...همین حکم را دارد.
۳.از آنجا که مقام معظم رهبری و آیت الله العظمی سیستانی در این زمینه نظر ندادهاند، مقلدین ایشان می توانند در این مسأله به آیت الله العظمی شبیری زنجانی رجوع نمایند.
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠رویای صادقه
🔻سیدنا الاستاذ آیت الله العظمی شبیری زنجانی ( دام ظله):
🔹آقا سید جمال گلپایگانی از آقای نائینی شنیدند که وی سید محمد فشارکی را بعد از وفاتش خواب دیده است.
🔸وی می گفت: انگشتش را گرفتم و پرسیدم در آن عالم چه خبر است؟
🌀سید محمد فشارکی گفت: از این سؤال منصرف شوید. من اگر جواب بدهم در بین ساکنان آن عالم به دهن لقی معروف می شوم.
☄ آقای نائینی گفت: به مقداری که این وصله به شما نچسبد، بفرمایید.
🍁ایشان در پاسخ گفت: من قبل از اینکه از این عالم بروم هیچ نگرانی نداشتم الا دو نگرانی که هر دو بر طرف شد؛ یکی در حال احتضار و یکی هم بعد از وفات، به فاصله یکی دو روز.
⚡️نگرانی اول از ناحیه زن و بچه ام بود؛ زیرا سختی زندگی برای من با لذت علمی همراه بود. لذا قابل تحمل بود؛ اما آنان که از لذت علم محروم بودند صرفاً اذیت می شدند.
🔷در حال احتضار به من تعلیم داده شد که شما نگران نباشید. بعد از شما تأمین می شوند...
🔹نگرانی دوم من این بود که ۲۵ روپیه به قصاب روبروی مسجد هندی بدهکار بودم. من دین او را نداده از دنیا رفتم. در تشییع جنازه ام، وقتی از مقابل دکان قصاب می گذشتم، قصاب دست به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا من ۲۵ روپیه از سید محمد فشارکی طلب داشتم او را حلال کردم. این جور بود که این نگرانی هم رفع گردید.
🔸 آقای نائینی می گفت: امام جمعه تبریز هزار تومان برای سید محمد فشارکی می فرستد؛ ولی وقتی می رسد که جنازه او را تشییع می کردند و بدین ترتیب، این پول به ورثه ایشان رسید و مطلب اولی که در خواب دیده بودم، واقعیت پیدا کرد.
☄اما برای تحقیق مطلب دوم پیش قصاب رفتم.
▪️گفتم: استاد ما بدهکار بود؟
▫️گفت: بله
▪️گفتم چند؟
▫️گفت: ۲۵ روپیه.
🌀من دست کردم از جیبم ۲۵ روپیه در آوردم. قصاب گفت: من طلبکار بودم ولی آن را ابرا کردم.
◾️ گفتم چه موقع؟
◽️گفت وقتی که جنازه سید محمد فشارکی را از مقابل دکان ما عبور می دادند.
🔶پس از وفات آقای میرزای نائینی، آقا سید جمال، آقای نائینی را در خواب می بیند. همان طور، انگشت شست او را می گیرد و می گوید همان تقاضایی که شما از استادتان (سید محمد فشارکی) کردید من هم از شما همین تقاضا را می کنم.
🔷 آقای نائینی در پاسخ گفت: شما احتضاری شنیدید ولی چه گذشت بر من قابل وصف نیست؟
☑️ برخی از مخالفین مشروطه این سختی احتضار را ناشی از ترویج آقای نائینی از جریان مشروطه می دانستند!
📚کتاب جرعه ای از دریا، جلد یک، صفحه ۵۳۸ و ۵۳۹.
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
سلام علیکم
مفهوم فرمایش آیت الله شبیری زنجانی این است که اگر ضرر اقتصادی نداشته و خلاف قانون نباشد اشکال ندارد .
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
#حدیث
● جوانمردی در وطن و در سفر!
🔸حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«مروّت و جوانمردى» دو قسم است: جوانمردى در وطن(اقامتگاه) و جوانمردى در سفر؛
جوانمردی در وطن، خواندن قرآن و حضور در مساجد و همنشينى با نيكوكاران و نظر دقيق در مسائل شرعى و احكام دينى است.
اما جوانمردى در سفر عبارت است از: بذل و بخشش از توشه خود به همسفران، شوخى و مزاح در اموری که مورد خشم خداوند نباشد، كمتر مخالفت كردن با همراهان (و بر خلاف ميل آنان رفتار نكردن) و پس از جدایى و بازگشت پشت سر آنها سخن نگفتن!
[عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: اَلْمُرُوءَةُ مُرُوءَتَانِ مُرُوءةُ اَلْحَضَرِ وَ مُرُوءةُ اَلسَّفَرِ فَأَمَّا مُرُوءَةُ اَلْحَضَرِ فَتِلاَوَةُ اَلْقُرْآنِ وَ حُضُورُ اَلْمَسَاجِدِ وَ صُحْبَةُ أَهْلِ اَلْخَيْرِ وَ اَلنَّظَرُ فِي اَلْفِقْهِ وَ أَمَّا مُرُوءَةُ اَلسَّفَرِ فَبَذْلُ اَلزَّادِ وَ اَلْمِزَاحُ فِي غَيْرِ مَا يُسْخِطُ اَللَّهَ وَ قِلَّةُ اَلْخِلاَفِ عَلَى مَنْ صَحِبَكَ وَ تَرْكُ اَلرِّوَايَةِ عَلَيْهِمْ إِذَا أَنْتَ فَارَقْتَهُم]
📚 معاني الأخبار , ج1 , ص۲۵۸
@zanjani_net
💠 راههای ارتباطی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی:
🔻سامانهی پاسخگو (اپلیکیشن و وب):
mmps.ir/app
🔻شناسه در شبکههای اجتماعی:
@pasokhgoo
🔻ربات تلگرام:
t.me/pasokhgoobot
🔻ربات بله:
ble.ir/pasokhgoo_ir_bot
🔻پاسخگویی تلفنی:
096400
🔻سامانه پیامکی (ویژه احکام شرعی):
30009640
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ ویژه شهادت حضرت #امام_باقر علیهالسلام 👆
(بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی درباره نهضت علمی آن حضرت)
▪️حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
"كانت الشيعة قبل أن يكون أبو جعفر، وهم لا يعرفون مناسك حجهم، وحلالهم وحرامهم، حتى كان أبو جعفر ففتح لهم وبيّن لهم مناسك حجهم، وحلالهم وحرامهم، حتى صار الناس يحتاجون إليهم من بعد ما كانوا يحتاجون إلى الناس و هکذا یکون الامر"
«شیعیان پیش از ابوجعفر [امام باقر علیهالسلام] مناسك حج ّو حلال و حرام خود را نمىدانستند. آن حضرت، درِ علم را بر ایشان گشود و مناسك حجّ و حلال و حرام مردم را بیان فرمود، تا آنجا كه مردمى كه شیعه به آنها محتاج بودند (در امر مناسك و حلال و حرام ) خودشان محتاج شیعه گشتند، و امر امامت اینگونه است!»
🔺کافی، ج۲، ص۲۰
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔆 اهمّیت تبرّی و تولّی در کلام حضرت جوادالائمه علیهالسلام
الإمامُ الجوادُ عليه السلام: أوْحى اللّه ُ إلى بعضِ الأنبياءِ: أمّا زُهدُكَ في الدُّنيا فَتُعَجِّلُكَ الرّاحَةَ، و أمّا انْقِطاعُكَ إلَيَّ فيُعَزّزُكَ بِي، و لكنْ هَل عادَيْتَ لي عَدُوّا و والَيْتَ لي وَليّا؟
📚 تحف العقول؛ ص۴۵۵
حضرت امام جواد علیهالسلام فرمودند: خداوند به يكى از پيامبران وحـى كرد:
امّا زُهد تو، آسايشى را به دنبال دارد كه به زودى به تو خواهد رسيد
امّا جدايى از ديگران و پيوستنت به من، تو را عزيز خواهد كرد،
[اينها براى خودت بود]
امّا آيا براى من با دشمنم دشمنى كردى؟ و با دوستم رفاقت كردى؟
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 متن شناسی؛ از وجوه ذوقی و غیر قابل اعتماد در اعتبارسنجی
(نمونه: ذیل دعای عرفه )
🔸این وجه، وجهی ذوقی و بر مبنای اطمینان شخصی استوار است. گفتنی است که روش استناد به متن حدیث برای اثبات اعتبار آن، بسیار روش لغزندهای است و ذوق و سلیقه شخصی و تمایلات فکری در آن بسیار مؤثّر است.
🔹 به عنوان نمونه درباره قسمت ذیل دعای عرفه حضرت سیّد الشهداء علیه السلام: «إِلَهِي أَنَا الْفَقِيرُ فِي غِنَايَ فَكَيْفَ لَا أَكُونُ فَقِيراً فِي فَقْرِي ... »،(۱) برخی از بزرگان، متن حدیث را دلیل بر صدور آن دانستهاند، ولی مرحوم مجلسی و برخی از محدّثان دقیقاً برعکس، متن حدیث را شاهد بر عدم صدور آن از معصوم علیه السلام انگاشتهاند.
❇️ علّامه مجلسی پس از نقل دعا به همراه ذیل آن به نقل از اقبال، میافزاید: «أقول: قد أورد الكفعمي رحمه الله أيضاً هذا الدعاء في البلد الأمين و ابن طاووس في مصباح الزائر كما سبق ذكرهما، ولكن ليس في آخره فيهما بقدر ورق تقريباً، و هو من قوله: "الهي أنا الفقير في غناي" الى آخر هذا الدعاء، و كذا لم يوجد هذه الورقة في بعض النسخ العتيقة من الاقبال أيضاً، و عبارات هذه الورقة لا تلائم سياق ادعية السادة المعصومين علیهم السلام أيضاً، و إنّما هي على وفق مذاق الصوفيّة، و لذلك قد مال بعض الافاضل الى كون هذه الورقة من مزيدات بعض مشايخ الصوفيّة و من الحاقاته و ادخالاته، و بالجملة هذه الزيادة إمّا وقعت من بعضهم أوّلاً في بعض الكتب و أخذ ابن طاووس عنه في الاقبال غفلة عن حقيقة الحال، أو وقعت ثانياً من بعضهم في نفس كتاب الاقبال، و لعلّ الثاني أظهر على ما أومأنا اليه من عدم وجدانها في بعض النسخ العتيقة و في مصباح الزائر، والله أعلم بحقائق الأحوال.»(۲)
همایی در مقدّمه مولوی نامه اشاره کرده که این قطعه بی کم و کاست در منشآت ابن عطاء الله اسکندرانی (متوفّی ۷۰۹ ق) آمده که 45 سال بعد از ابن طاووس وفات کرده است. (۳)
▪️ حاج آقا این قطعه را افزوده شده به دعا دانسته و دربارهی علّت افزوده شدن این قطعه میفرمودند: «ظاهراً یک صفحه از کتاب ابن عطاء الله در لابلای نسخهای از نسخههای اقبال قرار گرفته و برخی از مراجعان تصوّر کردهاند که این صفحه، قطعهی پایانی دعای عرفه است. لذا در نسخههای متأخّر اقبال، این قطعه به دعا افزوده شده است.»
✳️ من اکنون درصدد بحث از این جهات نیستم، فقط میخواستم برخورد بزرگانی با گرایشات عرفانی با این قطعه را با برخورد محدّثانی چون مرحوم علّامه مجلسی مقایسه کرده و میزان دخالت پیشزمینههای ذهنی در زمینه بررسی اعتبار یا عدم اعتبار روایت را با روای متنشناسی نشان بدهم.
🔰 به عقیده من متنشناسی، راه روشمندی برای شناخت اعتبار یا عدم اعتبار روایات نیست، و تنها در دایرهی محدودی میتوان از آن بهره جست.
——————————————————————-
1️⃣ اقبال الأعمال: ج۱، ص۳۴۸-۳۵۰.
2️⃣ بحار الأنوار: ج۹۵، ص۲۲۷-۲۲۸.
3️⃣ مولوی نامه: ج۲، ص۱۸.
🔺درس خارج اصول استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۱ اسفند ۱۳۸۹
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠ذیل دعای عرفه از دیدگاه آیة الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی)
🔹«شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم مجلسى مى تواند در اين ميدان اظهار نظر كند.
🔸آقاى خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذيل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است... ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله اسكندرانى از بزرگان صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشتهاند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى نامهاش (ج۲ ص۱۸) تذكّر داده است.
🔹ابن عطاءالله اسكندرانى در سال ۷۰۹ يعنى حدود ۴۵ سال پس از وفات ابن طاووس در سال (م ۶۶۴) از دنيا رفت. اين ذيل در نسخه هاى قديمه اقبال وجود ندارد و بعداً به اقبال ملحق گرديده است.
🔸مرحوم مجلسى در بحارالأنوار (ج۹۵ ص۲۲۷) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشته هاى صوفيه مسانخ است. البته مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست ولى آن را از صوفيه مى دانست.
🔹شهيد اوّل هم در مجموعهاش (نسخه ش ۸۹۳۲ کتابخانۀ مجلس) دعاى عرفه را بدون ذيل از سيد بن طاووس نقل مى كند و محال است شهيد كه تمايلات عرفانى هم داشته - چنان كه از اشعارش پيداست - ذيل را در كتاب سيّد ديده باشد و نقل نكند.»
✍جرعه ای از دریا، ج۳، ص256.
🔸[گفتنی است که مرحوم علامه طباطبائی هم بر همین اساس ذیل دعا را از امام می دانسته و معتقد بوده اند که جز معصوم کسی نمی تواند اینگونه سخن بگوید! اما هم اکنون صحّت حدس مرحوم علامه مجلسی بر کسی پوشیده نیست]
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🌺 شایسته است در روز عرفه دعای 47 صحیفه سجادیه هم که دعایی مفصل و مشتمل بر مضامین عالیه است قرائت شود.
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
#عرفه
حضرت امام زینالعابدین علیهالسلام در دعای عرفه:
«اَللَّهُمَّ هَذَا یوْمُ عَرَفَةَ یوْمٌ شَرَّفْتَهُ وَ کرَّمْتَهُ وَ عَظَّمْتَهُ...»
خداوندا! این روز، روز عرفه است؛
روزی که آن را شرافت و کرامت و عظمت دادی؛ سفرۀ رحمتت را در آن گستردی و در آن روز با بخششت، عطای فراوان نمودی ...
(صحیفه سجادیه، دعای۴۷)
✨اعمال روز عرفه:🔻
اول: دعا؛ که از پرفضیلتترین اعمال این روز است.
دوم: غسل
سوم: زیارت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام
چهارم: دو رکعت نماز پس از نماز عصر و اعتراف به گناهان خویش نزد خداوند.
پنجم: روزه (اگر سبب ناتوانی از خواندن دعا نشود)
ششم: دعای عشرات
@zanjani_net
💠اهمیت دعا برای دیگران
🔸ابراهیم بن هاشم گوید عبد الله بن جندب را در موقف (عرفات) ديدم و وقوفى بهتر از وقوف او نديدم. پيوسته دستهايش به سوى آسمان بلند بود، و اشكهايش بر گونهاش روان بود به طورى كه به زمين می ريخت، پس همين كه مردم (از عرفات) برگشتند من به وى گفتم: اى أبا محمد! من وقوفى بهتر از وقوف تو نديدم.
گفت به خدا سوگند من جز براى برادران (دينى) خود دعایى نكردم، و اين براى اين بود كه حضرت أبا الحسن امام كاظم عليه السلام به من خبر داد كه هر كه براى برادر دينى خود پشت سرش دعا كند، از عرش به او ندا می شود: براى تو باد صد هزار برابر (آنچه براى برادران دينی ات در خواست كردى) پس من خوش نداشتم كه صد هزار دعاى تعهد شده را بهخاطر يك دعا از دست بدهم كه نمىدانم آن يك دعا هم به اجابت برسد يا نه!
🔹[علي عن أبيه قال: رأيت عبد الله بن جندب في الموقف فلم أر موقفا كان أحسن من موقفه ما زال مادا يديه إلى السماء و دموعه تسيل على خديه حتى تبلغ الأرض فلما صدر الناس قلت له يا أبا محمد ما رأيت موقفا قط أحسن من موقفك قال و الله ما دعوت إلا لإخواني و ذلك أن أبا الحسن موسى ع- أخبرني أن من دعا لأخيه بظهر الغيب نودي من العرش و لك مائة ألف ضعف فكرهت أن أدع مائة ألف مضمونة لواحدة لا أدري تستجاب أم لا.]
🔺 الکافي،ج۲، ص۵۰۸
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
#تبریک
از دعای حضرت امام زین العابدین علیه الصلوة والسلام در روز عید سعید قربان:
«اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ لَا تُخَيِّبِ الْيَوْمَ ذَلِكَ مِنْ رَجَائِي، يَا مَنْ لَا يُحْفِيهِ سَائِلٌ وَ لَا يَنْقُصُهُ نَائِل
خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست و امروز امیدم را ناامید مگردان! ای کسی که هیچ درخواستکنندهای او را به رنج نمیاندازد و هیچ بخششی، از خزائن او نمیکاهد.»
🔺صحیفه سجادیه؛ دعای ۴۸
🔸فرخنده عید سعید قربان، عید طاعت و بندگی خداوند، بر همه پیروان راستین پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" تهنیت باد.
@zanjani_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠🎥 عیادت مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی) از حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی)
🔹در پی کسالت و بستریشدن حضرت آیتالله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در یکی از بیمارستانهای تهران، از ایشان عیادت کردند.
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (اولین قطره خونِ قربانی، کفّاره همه گناهان)
🔹 قَالَ مولانا أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ ابي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهما : سَمِعتُ رَسولَ اللّه ِ. صلى الله علیه و آله یَخطُبُ یَومَ النَّحرِ، وهُوَ یَقولُ: هذا یَومُ الثَّجِّ والعَجِّ، والثَجُّ: ما تُهریقونَ فیهِ مِنَ الدِّماءِ، فَمَن صَدَقَت نِیَّتُهُ کانَت أوَّلُ قَطرَةٍ لَهُ کَفّارَةً لِکُلِّ ذَنبٍ، والعَجُّ: الدُّعاءُ، فَعِجّوا إلَى اللّه ِ.، فَوَالَّذی نَفسُ مُحَمَّدٍ بِیَدِهِ لا یَنصَرِفُ مِن هذَا المَوضِعِ أحَدٌ إلاّ مَغفورًا لَهُ، إلاّ صاحِبَ کَبیرَةٍ مُصِرًّا عَلَیها لا یُحَدِّثُ نَفسَهُ بِالإِقلاعِ عَنها.
🔸مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما می فرمایند : شنیدم رسول خدا صلی الله علیه وآله روز عید قربان، خطبه میخواند و می فرمود: امروز، روز «ثجّ» و «عجّ» است. ثجّ، خون قربانی هاست که می ریزید. پس نیّت هرکس صادق باشد ، اولین قطره خونِ قربانی او کفّاره همه گناهان اوست، و «عجّ»، دعاست. پس به درگاه خداوند دعا کنید، قسم به آن که جان محمّد صلی الله علیه وآله در دست اوست، از اینجا هیچکس بر نمی گردد، مگر آمرزیده شود ، جز کسی که گناه کبیره انجام داده وبر آن اصرار ورزد ودر دل خود، تصمیم بر ترک آن ندارد.
📚دعائم الإسلام ج۱ ص ۱۸۴
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (وقتی امام معصوم برای عاقبت بخیری دعا کند)
عَنْ عُقْبَةَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ: دَخَلْتُ أَنَا وَ الْمُعَلَّى وَ عُثْمَانُ بْنُ عِمْرَانَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَلَمَّا رَآنَا قَالَ مَرْحَباً مَرْحَباً بِكُمْ وُجُوهٌ تُحِبُّنَا وَ نُحِبُّهَا جَعَلَكُمُ اللَّهُ مَعَنَا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة ...
📚 الكافي؛ ج۴؛ ص۳۴
عقبة بن خالد گوید: من و مُعلّی بن خُنَیس و عثمان بن عِمران خدمت حضرت صادق علیهالسلام مشرّف شدیم، همین که حضرت ما را دید فرمودند:
مرحبا مرحبا به شما!
این صورتها دوست دارند ما را و ما دوست میداریم ایشان را،
«جَعَلَکُمُ اللَّهُ مَعَنا فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ»؛ خداوند شما را با ما، در دنیا و آخرت قرار دهد ...
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( زهد دنیا)
🔹امام علی علیه السلام فرمودند:
کَیفَ یَزهَدُ فی الدُّنیا مَن لایَعرِفُ قَدرَ الآخِرَهِ؟
🔻چگونه در «دنیا» پارسایی پیشه کند، کسی که ارزش «آخرت» را نمی شناسد؟
غررالحکم، ج4، ص 562
🔸شرح حدیث:
بر سر دو راهی انتخاب «مفید» از «مفیدتر» بصیرت لازم است. هر کس در پی سود و منفعت است، ولی شناخت سود واقعی و پایدار مهم تر است. برخورداری از «دنیا» خوب است، اما بهره مندی از نعمتهای «آخرت» خوب تر. نباید برای «منافع محدود» و «سود اندک» منافع بیشتر و پایدارتر را از دست داد. از کسی که مزایای آخرت را می شناسد، انتظاری جز این نیست که از سود و لذت دنیا برای رسیدن به لذایذ اخروی بگذارد، و گرنه شایسته ی ملامت است. برای آخرت گرایی باید بی ارزشی دنیا را شناخت. برای عمل خالص و صالح باید پوچی اعمال دنیاطلبانه و کاسب کارانه را فهمید. بازنده کسی است که «آخرت» را به خاطر «دنیا» از کف بدهد.
📘 حکمت های علوی، جواد محدثی
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
چارم علی در مجمع اولاد زهرا آمده
از نسل مصباحالهدی هادی به دنیا آمده
#تبریک #میلاد
🔅عيد نورانی ميلاد دهمین حجت الهی، حضرت امام هادی علیهالسلام را به محضر مقدس حضرت ولیعصر «عجل الله فرجه الشریف» و همه موالیان و ارادتمندان خاندان رسالت تبریک و تهنیت میگوییم.
🔸حضرت #امام_هادی علیهالسلام فرمودند:
«ألقُوا النِّعَمَ بِحُسنِ مَجاوَرَتِها وَ التَمِسُوا الزِّیادَةَ فِیها بِالشُّکرِ»
با نعمتها با نیکویی برخورد کنید (قدرشناس نعمت باشید)،
و با شکرگزاری نسبت به آنها، به دنبال افزایش آنها باشید.
#شکر #نعمت
🔺 بحار الأنوار، ج75، ص: 370
@zanjani_net