سلام علیکم
مفهوم فرمایش آیت الله شبیری زنجانی این است که اگر ضرر اقتصادی نداشته و خلاف قانون نباشد اشکال ندارد .
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
#حدیث
● جوانمردی در وطن و در سفر!
🔸حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«مروّت و جوانمردى» دو قسم است: جوانمردى در وطن(اقامتگاه) و جوانمردى در سفر؛
جوانمردی در وطن، خواندن قرآن و حضور در مساجد و همنشينى با نيكوكاران و نظر دقيق در مسائل شرعى و احكام دينى است.
اما جوانمردى در سفر عبارت است از: بذل و بخشش از توشه خود به همسفران، شوخى و مزاح در اموری که مورد خشم خداوند نباشد، كمتر مخالفت كردن با همراهان (و بر خلاف ميل آنان رفتار نكردن) و پس از جدایى و بازگشت پشت سر آنها سخن نگفتن!
[عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: اَلْمُرُوءَةُ مُرُوءَتَانِ مُرُوءةُ اَلْحَضَرِ وَ مُرُوءةُ اَلسَّفَرِ فَأَمَّا مُرُوءَةُ اَلْحَضَرِ فَتِلاَوَةُ اَلْقُرْآنِ وَ حُضُورُ اَلْمَسَاجِدِ وَ صُحْبَةُ أَهْلِ اَلْخَيْرِ وَ اَلنَّظَرُ فِي اَلْفِقْهِ وَ أَمَّا مُرُوءَةُ اَلسَّفَرِ فَبَذْلُ اَلزَّادِ وَ اَلْمِزَاحُ فِي غَيْرِ مَا يُسْخِطُ اَللَّهَ وَ قِلَّةُ اَلْخِلاَفِ عَلَى مَنْ صَحِبَكَ وَ تَرْكُ اَلرِّوَايَةِ عَلَيْهِمْ إِذَا أَنْتَ فَارَقْتَهُم]
📚 معاني الأخبار , ج1 , ص۲۵۸
@zanjani_net
💠 راههای ارتباطی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی:
🔻سامانهی پاسخگو (اپلیکیشن و وب):
mmps.ir/app
🔻شناسه در شبکههای اجتماعی:
@pasokhgoo
🔻ربات تلگرام:
t.me/pasokhgoobot
🔻ربات بله:
ble.ir/pasokhgoo_ir_bot
🔻پاسخگویی تلفنی:
096400
🔻سامانه پیامکی (ویژه احکام شرعی):
30009640
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ ویژه شهادت حضرت #امام_باقر علیهالسلام 👆
(بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی درباره نهضت علمی آن حضرت)
▪️حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
"كانت الشيعة قبل أن يكون أبو جعفر، وهم لا يعرفون مناسك حجهم، وحلالهم وحرامهم، حتى كان أبو جعفر ففتح لهم وبيّن لهم مناسك حجهم، وحلالهم وحرامهم، حتى صار الناس يحتاجون إليهم من بعد ما كانوا يحتاجون إلى الناس و هکذا یکون الامر"
«شیعیان پیش از ابوجعفر [امام باقر علیهالسلام] مناسك حج ّو حلال و حرام خود را نمىدانستند. آن حضرت، درِ علم را بر ایشان گشود و مناسك حجّ و حلال و حرام مردم را بیان فرمود، تا آنجا كه مردمى كه شیعه به آنها محتاج بودند (در امر مناسك و حلال و حرام ) خودشان محتاج شیعه گشتند، و امر امامت اینگونه است!»
🔺کافی، ج۲، ص۲۰
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔆 اهمّیت تبرّی و تولّی در کلام حضرت جوادالائمه علیهالسلام
الإمامُ الجوادُ عليه السلام: أوْحى اللّه ُ إلى بعضِ الأنبياءِ: أمّا زُهدُكَ في الدُّنيا فَتُعَجِّلُكَ الرّاحَةَ، و أمّا انْقِطاعُكَ إلَيَّ فيُعَزّزُكَ بِي، و لكنْ هَل عادَيْتَ لي عَدُوّا و والَيْتَ لي وَليّا؟
📚 تحف العقول؛ ص۴۵۵
حضرت امام جواد علیهالسلام فرمودند: خداوند به يكى از پيامبران وحـى كرد:
امّا زُهد تو، آسايشى را به دنبال دارد كه به زودى به تو خواهد رسيد
امّا جدايى از ديگران و پيوستنت به من، تو را عزيز خواهد كرد،
[اينها براى خودت بود]
امّا آيا براى من با دشمنم دشمنى كردى؟ و با دوستم رفاقت كردى؟
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 متن شناسی؛ از وجوه ذوقی و غیر قابل اعتماد در اعتبارسنجی
(نمونه: ذیل دعای عرفه )
🔸این وجه، وجهی ذوقی و بر مبنای اطمینان شخصی استوار است. گفتنی است که روش استناد به متن حدیث برای اثبات اعتبار آن، بسیار روش لغزندهای است و ذوق و سلیقه شخصی و تمایلات فکری در آن بسیار مؤثّر است.
🔹 به عنوان نمونه درباره قسمت ذیل دعای عرفه حضرت سیّد الشهداء علیه السلام: «إِلَهِي أَنَا الْفَقِيرُ فِي غِنَايَ فَكَيْفَ لَا أَكُونُ فَقِيراً فِي فَقْرِي ... »،(۱) برخی از بزرگان، متن حدیث را دلیل بر صدور آن دانستهاند، ولی مرحوم مجلسی و برخی از محدّثان دقیقاً برعکس، متن حدیث را شاهد بر عدم صدور آن از معصوم علیه السلام انگاشتهاند.
❇️ علّامه مجلسی پس از نقل دعا به همراه ذیل آن به نقل از اقبال، میافزاید: «أقول: قد أورد الكفعمي رحمه الله أيضاً هذا الدعاء في البلد الأمين و ابن طاووس في مصباح الزائر كما سبق ذكرهما، ولكن ليس في آخره فيهما بقدر ورق تقريباً، و هو من قوله: "الهي أنا الفقير في غناي" الى آخر هذا الدعاء، و كذا لم يوجد هذه الورقة في بعض النسخ العتيقة من الاقبال أيضاً، و عبارات هذه الورقة لا تلائم سياق ادعية السادة المعصومين علیهم السلام أيضاً، و إنّما هي على وفق مذاق الصوفيّة، و لذلك قد مال بعض الافاضل الى كون هذه الورقة من مزيدات بعض مشايخ الصوفيّة و من الحاقاته و ادخالاته، و بالجملة هذه الزيادة إمّا وقعت من بعضهم أوّلاً في بعض الكتب و أخذ ابن طاووس عنه في الاقبال غفلة عن حقيقة الحال، أو وقعت ثانياً من بعضهم في نفس كتاب الاقبال، و لعلّ الثاني أظهر على ما أومأنا اليه من عدم وجدانها في بعض النسخ العتيقة و في مصباح الزائر، والله أعلم بحقائق الأحوال.»(۲)
همایی در مقدّمه مولوی نامه اشاره کرده که این قطعه بی کم و کاست در منشآت ابن عطاء الله اسکندرانی (متوفّی ۷۰۹ ق) آمده که 45 سال بعد از ابن طاووس وفات کرده است. (۳)
▪️ حاج آقا این قطعه را افزوده شده به دعا دانسته و دربارهی علّت افزوده شدن این قطعه میفرمودند: «ظاهراً یک صفحه از کتاب ابن عطاء الله در لابلای نسخهای از نسخههای اقبال قرار گرفته و برخی از مراجعان تصوّر کردهاند که این صفحه، قطعهی پایانی دعای عرفه است. لذا در نسخههای متأخّر اقبال، این قطعه به دعا افزوده شده است.»
✳️ من اکنون درصدد بحث از این جهات نیستم، فقط میخواستم برخورد بزرگانی با گرایشات عرفانی با این قطعه را با برخورد محدّثانی چون مرحوم علّامه مجلسی مقایسه کرده و میزان دخالت پیشزمینههای ذهنی در زمینه بررسی اعتبار یا عدم اعتبار روایت را با روای متنشناسی نشان بدهم.
🔰 به عقیده من متنشناسی، راه روشمندی برای شناخت اعتبار یا عدم اعتبار روایات نیست، و تنها در دایرهی محدودی میتوان از آن بهره جست.
——————————————————————-
1️⃣ اقبال الأعمال: ج۱، ص۳۴۸-۳۵۰.
2️⃣ بحار الأنوار: ج۹۵، ص۲۲۷-۲۲۸.
3️⃣ مولوی نامه: ج۲، ص۱۸.
🔺درس خارج اصول استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۱ اسفند ۱۳۸۹
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠ذیل دعای عرفه از دیدگاه آیة الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی)
🔹«شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم مجلسى مى تواند در اين ميدان اظهار نظر كند.
🔸آقاى خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذيل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است... ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله اسكندرانى از بزرگان صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشتهاند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى نامهاش (ج۲ ص۱۸) تذكّر داده است.
🔹ابن عطاءالله اسكندرانى در سال ۷۰۹ يعنى حدود ۴۵ سال پس از وفات ابن طاووس در سال (م ۶۶۴) از دنيا رفت. اين ذيل در نسخه هاى قديمه اقبال وجود ندارد و بعداً به اقبال ملحق گرديده است.
🔸مرحوم مجلسى در بحارالأنوار (ج۹۵ ص۲۲۷) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشته هاى صوفيه مسانخ است. البته مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست ولى آن را از صوفيه مى دانست.
🔹شهيد اوّل هم در مجموعهاش (نسخه ش ۸۹۳۲ کتابخانۀ مجلس) دعاى عرفه را بدون ذيل از سيد بن طاووس نقل مى كند و محال است شهيد كه تمايلات عرفانى هم داشته - چنان كه از اشعارش پيداست - ذيل را در كتاب سيّد ديده باشد و نقل نكند.»
✍جرعه ای از دریا، ج۳، ص256.
🔸[گفتنی است که مرحوم علامه طباطبائی هم بر همین اساس ذیل دعا را از امام می دانسته و معتقد بوده اند که جز معصوم کسی نمی تواند اینگونه سخن بگوید! اما هم اکنون صحّت حدس مرحوم علامه مجلسی بر کسی پوشیده نیست]
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🌺 شایسته است در روز عرفه دعای 47 صحیفه سجادیه هم که دعایی مفصل و مشتمل بر مضامین عالیه است قرائت شود.
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#عرفه
حضرت امام زینالعابدین علیهالسلام در دعای عرفه:
«اَللَّهُمَّ هَذَا یوْمُ عَرَفَةَ یوْمٌ شَرَّفْتَهُ وَ کرَّمْتَهُ وَ عَظَّمْتَهُ...»
خداوندا! این روز، روز عرفه است؛
روزی که آن را شرافت و کرامت و عظمت دادی؛ سفرۀ رحمتت را در آن گستردی و در آن روز با بخششت، عطای فراوان نمودی ...
(صحیفه سجادیه، دعای۴۷)
✨اعمال روز عرفه:🔻
اول: دعا؛ که از پرفضیلتترین اعمال این روز است.
دوم: غسل
سوم: زیارت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام
چهارم: دو رکعت نماز پس از نماز عصر و اعتراف به گناهان خویش نزد خداوند.
پنجم: روزه (اگر سبب ناتوانی از خواندن دعا نشود)
ششم: دعای عشرات
@zanjani_net
💠اهمیت دعا برای دیگران
🔸ابراهیم بن هاشم گوید عبد الله بن جندب را در موقف (عرفات) ديدم و وقوفى بهتر از وقوف او نديدم. پيوسته دستهايش به سوى آسمان بلند بود، و اشكهايش بر گونهاش روان بود به طورى كه به زمين می ريخت، پس همين كه مردم (از عرفات) برگشتند من به وى گفتم: اى أبا محمد! من وقوفى بهتر از وقوف تو نديدم.
گفت به خدا سوگند من جز براى برادران (دينى) خود دعایى نكردم، و اين براى اين بود كه حضرت أبا الحسن امام كاظم عليه السلام به من خبر داد كه هر كه براى برادر دينى خود پشت سرش دعا كند، از عرش به او ندا می شود: براى تو باد صد هزار برابر (آنچه براى برادران دينی ات در خواست كردى) پس من خوش نداشتم كه صد هزار دعاى تعهد شده را بهخاطر يك دعا از دست بدهم كه نمىدانم آن يك دعا هم به اجابت برسد يا نه!
🔹[علي عن أبيه قال: رأيت عبد الله بن جندب في الموقف فلم أر موقفا كان أحسن من موقفه ما زال مادا يديه إلى السماء و دموعه تسيل على خديه حتى تبلغ الأرض فلما صدر الناس قلت له يا أبا محمد ما رأيت موقفا قط أحسن من موقفك قال و الله ما دعوت إلا لإخواني و ذلك أن أبا الحسن موسى ع- أخبرني أن من دعا لأخيه بظهر الغيب نودي من العرش و لك مائة ألف ضعف فكرهت أن أدع مائة ألف مضمونة لواحدة لا أدري تستجاب أم لا.]
🔺 الکافي،ج۲، ص۵۰۸
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
#تبریک
از دعای حضرت امام زین العابدین علیه الصلوة والسلام در روز عید سعید قربان:
«اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ لَا تُخَيِّبِ الْيَوْمَ ذَلِكَ مِنْ رَجَائِي، يَا مَنْ لَا يُحْفِيهِ سَائِلٌ وَ لَا يَنْقُصُهُ نَائِل
خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست و امروز امیدم را ناامید مگردان! ای کسی که هیچ درخواستکنندهای او را به رنج نمیاندازد و هیچ بخششی، از خزائن او نمیکاهد.»
🔺صحیفه سجادیه؛ دعای ۴۸
🔸فرخنده عید سعید قربان، عید طاعت و بندگی خداوند، بر همه پیروان راستین پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" تهنیت باد.
@zanjani_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠🎥 عیادت مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی) از حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی)
🔹در پی کسالت و بستریشدن حضرت آیتالله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در یکی از بیمارستانهای تهران، از ایشان عیادت کردند.
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (اولین قطره خونِ قربانی، کفّاره همه گناهان)
🔹 قَالَ مولانا أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ ابي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهما : سَمِعتُ رَسولَ اللّه ِ. صلى الله علیه و آله یَخطُبُ یَومَ النَّحرِ، وهُوَ یَقولُ: هذا یَومُ الثَّجِّ والعَجِّ، والثَجُّ: ما تُهریقونَ فیهِ مِنَ الدِّماءِ، فَمَن صَدَقَت نِیَّتُهُ کانَت أوَّلُ قَطرَةٍ لَهُ کَفّارَةً لِکُلِّ ذَنبٍ، والعَجُّ: الدُّعاءُ، فَعِجّوا إلَى اللّه ِ.، فَوَالَّذی نَفسُ مُحَمَّدٍ بِیَدِهِ لا یَنصَرِفُ مِن هذَا المَوضِعِ أحَدٌ إلاّ مَغفورًا لَهُ، إلاّ صاحِبَ کَبیرَةٍ مُصِرًّا عَلَیها لا یُحَدِّثُ نَفسَهُ بِالإِقلاعِ عَنها.
🔸مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما می فرمایند : شنیدم رسول خدا صلی الله علیه وآله روز عید قربان، خطبه میخواند و می فرمود: امروز، روز «ثجّ» و «عجّ» است. ثجّ، خون قربانی هاست که می ریزید. پس نیّت هرکس صادق باشد ، اولین قطره خونِ قربانی او کفّاره همه گناهان اوست، و «عجّ»، دعاست. پس به درگاه خداوند دعا کنید، قسم به آن که جان محمّد صلی الله علیه وآله در دست اوست، از اینجا هیچکس بر نمی گردد، مگر آمرزیده شود ، جز کسی که گناه کبیره انجام داده وبر آن اصرار ورزد ودر دل خود، تصمیم بر ترک آن ندارد.
📚دعائم الإسلام ج۱ ص ۱۸۴
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (وقتی امام معصوم برای عاقبت بخیری دعا کند)
عَنْ عُقْبَةَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ: دَخَلْتُ أَنَا وَ الْمُعَلَّى وَ عُثْمَانُ بْنُ عِمْرَانَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَلَمَّا رَآنَا قَالَ مَرْحَباً مَرْحَباً بِكُمْ وُجُوهٌ تُحِبُّنَا وَ نُحِبُّهَا جَعَلَكُمُ اللَّهُ مَعَنَا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة ...
📚 الكافي؛ ج۴؛ ص۳۴
عقبة بن خالد گوید: من و مُعلّی بن خُنَیس و عثمان بن عِمران خدمت حضرت صادق علیهالسلام مشرّف شدیم، همین که حضرت ما را دید فرمودند:
مرحبا مرحبا به شما!
این صورتها دوست دارند ما را و ما دوست میداریم ایشان را،
«جَعَلَکُمُ اللَّهُ مَعَنا فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ»؛ خداوند شما را با ما، در دنیا و آخرت قرار دهد ...
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( زهد دنیا)
🔹امام علی علیه السلام فرمودند:
کَیفَ یَزهَدُ فی الدُّنیا مَن لایَعرِفُ قَدرَ الآخِرَهِ؟
🔻چگونه در «دنیا» پارسایی پیشه کند، کسی که ارزش «آخرت» را نمی شناسد؟
غررالحکم، ج4، ص 562
🔸شرح حدیث:
بر سر دو راهی انتخاب «مفید» از «مفیدتر» بصیرت لازم است. هر کس در پی سود و منفعت است، ولی شناخت سود واقعی و پایدار مهم تر است. برخورداری از «دنیا» خوب است، اما بهره مندی از نعمتهای «آخرت» خوب تر. نباید برای «منافع محدود» و «سود اندک» منافع بیشتر و پایدارتر را از دست داد. از کسی که مزایای آخرت را می شناسد، انتظاری جز این نیست که از سود و لذت دنیا برای رسیدن به لذایذ اخروی بگذارد، و گرنه شایسته ی ملامت است. برای آخرت گرایی باید بی ارزشی دنیا را شناخت. برای عمل خالص و صالح باید پوچی اعمال دنیاطلبانه و کاسب کارانه را فهمید. بازنده کسی است که «آخرت» را به خاطر «دنیا» از کف بدهد.
📘 حکمت های علوی، جواد محدثی
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
چارم علی در مجمع اولاد زهرا آمده
از نسل مصباحالهدی هادی به دنیا آمده
#تبریک #میلاد
🔅عيد نورانی ميلاد دهمین حجت الهی، حضرت امام هادی علیهالسلام را به محضر مقدس حضرت ولیعصر «عجل الله فرجه الشریف» و همه موالیان و ارادتمندان خاندان رسالت تبریک و تهنیت میگوییم.
🔸حضرت #امام_هادی علیهالسلام فرمودند:
«ألقُوا النِّعَمَ بِحُسنِ مَجاوَرَتِها وَ التَمِسُوا الزِّیادَةَ فِیها بِالشُّکرِ»
با نعمتها با نیکویی برخورد کنید (قدرشناس نعمت باشید)،
و با شکرگزاری نسبت به آنها، به دنبال افزایش آنها باشید.
#شکر #نعمت
🔺 بحار الأنوار، ج75، ص: 370
@zanjani_net
💠کرامت امام هادی علیه السلام و روزه روز غدیر
🔹اسحاق بن عبداللَّه علوی عریضی گوید: «اخْتَلَفَ أَبِي وَ عُمُومَتِي فِي الْأَرْبَعَةِ الْأَيَّامِ الَّتِي تُصَامُ فِي السَّنَةِ»؛ اختلاف شد مابین پدرم و عموهایم در میان چهار روزی که مستحب است روزه گرفتن آن در سال، پس سوار شدند و رفتند خدمت حضرت علی نقی علیهالسلام و در آن هنگام آن حضرت در صریا مقیم بود پیش از آنکه به سرّ من رأی رود.
🔸پس از آنکه ایشان خدمت آن جناب رسیدند آن حضرت فرمودند: «جِئْتُمْ تَسْأَلُونَنِي عَنِ الْأَيَّامِ الَّتِي تُصَامُ فِي السَّنَةِ؟» آمده اید که از من سؤال کنید از ایامی که در سال روزهاش مستحب است؟ گفتند: بلی! ما نیامدیم مگر برای تعیین این مطلب.
حضرت فرمودند: آن چهار روز :
یکی هفدهم ربیع الأول است و آن روزی است که روزی خدا صلی اللَّه علیه و آله و سلم در آن متولد شده،
و دیگر روز بیست و هفتم رجب است و آن روزی است که مبعوث شده در آن روز رسول خدا صلیاللَّهعلیهوآلهوسلم،
و سوم روز بیست و پنجم ذیالقعده است و آن روزی است که در آن روز زمین پهن شده است،
و چهارم «وَ الْيَوْمُ الثَّامِنَ عَشَرَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ وَ هُوَ يَوْمُ الْغَدِير» روز هیجدهم ذیحجه است و آن روز غدیر است.
📚 الخرائج و الجرائح؛ ج۲؛ ص۷۵۹
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠امام شناسی در ضمن انشاء زیارات و امام هادی علیه السلام
🔻یکی از راهکارهای امام هادی (علیهالسلام) برای تبیین جایگاه ائمه نزد شیعیان، انشاء زیارت بوده است.
زیارت یکی از راه های ابراز و ازیاد محبت و همچنین توسل و ارتباط با امام معصوم است.
شیعیان در طول تاریخ با تکرار این عبارات در زیارت قبور اهل بیت(علیهم السلام) _ از نزدیک و دور و در زمان های مختلف _ معارف والای امامت را برای خود تلقین کرده و معرفت خود به آن ذوات مقدس را ارتقاء می دهد.
🔹سه زیارت معروف از امام هادی (علیهالسلام) است.
1⃣ زیارت جامعه کبیره
که مستغنی از توصیف است و مضامین عالی این زیارت با عبارتهای مختلف در روایات شریفه آمده است.
2⃣زیارت غدیریه
وقتی معتصم خلیفه عباسی، امام هادی (علیهالسلام) را از مدینه به سامرا فرا خواند. امام در روز غدیر به نجف رسیدند و امیرالمؤمنین(علیهالسلام) را زیارت کردند، که متن آن به زیارت غدیریه مشهور است. این زیارت با سندی معتبر در کتاب مزار ابن مشهدی نقل شده است.
3⃣زیارت ناحیه مقدسه
در کتاب مزار ابن مشهدی دو زیارت برای امام حسین علیه السلام ذکر شده است که در آن آمده است از ناحیه صادر شده است:
🔸یکی به این تعبیر آمده است. (مِمَّا خَرَجَ مِنَ النَّاحِيَةِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِلَى أَحَدِ الْأَبْوَابِ) و با این عبارت زیارت شروع می شود ( السَّلَامُ عَلَى آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ مِنْ خَلِيقَتِهِ، السَّلَامُ عَلَى شَيْثٍ وَلِيِّ اللَّهِ وَ خِيَرَتِه) این زیارت به این شکل، سندی برایش ذکر نشده است همین زیارت را شیخ مفید در کتاب مزار با این تعبیر(ُ زِيَارَةٌ أُخْرَى فِي يَوْمِ عَاشُورَاءَ بِرِوَايَةٍ أُخْرَى) آورده است ولی سندی ذکر نمی کند و آن را به ناحیه نسبت نمی دهد.)
🔸زیارت دوم که به این تعبیر (خَرَجَ مِنَ النَّاحِيَةِ سَنَةَ اثْنَتَيْنِ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ إِلَيَّ عَلَى يَدِ الشَّيْخِ مُحَمَّدِ بْنِ غَالِبٍ الْأَصْفَهَانِيِّ حِينَ وَفَاةِ أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ، وَ كُنْتُ حَدَثَ السِّنِّ، فَكُنْتُ أَسْتَأْذِنُ فِي زِيَارَةِ مَوْلَايَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ زِيَارَةِ الشُّهَدَاءِ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ، فَخَرَجَ إِلَيَّ مِنْهُ)
🔹در این زیارت نام شهدای کربلا آمده است، با توجه به اینکه سال صدور از ناحیه سال 252 است باید از ناحیه مقدسه امام هادی علیه السلام صادر شده باشد نه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چرا که
حضرت هادي (علیه السلام) در سال ۲۵۴ سال به شهادت رسیده اند و مراد از ناحیه مقدسه هم سامراء است.
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سه نشانه منافق:
خیانت در امانت، وعده دروغ ، سخن دروغ
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔅الحمدللهِ الذی جعلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بولایةِ أمیرِالمومنینَ و الأئمة علَیهِمُ السلام
🔸پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله:
«مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّهُ إِمَامٌ مِنَ اللَّهِ وَ لَنْ يَتُوبَ اللَّهُ عَلَى أَحَدٍ أَنْكَرَ وَلَايَتَهُ وَ لَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُ؛
اى مردم! علی از جانب خداوند، امام و رهبر است، و خداوند توبهٔ منكر ولايت او را نمیپذیرد و هرگز او را نمیآمرزد.
□ الإحتجاج للطبرسي ؛ ج۱ ؛ ص۶۰
▫️سالروز اکمال دین و اتمام نعمت، عید بزرگ الهی و عید همه انبیا و اولیا، عید سعید غدیر را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر "عجل الله فرجه" و همه پیروان مذهب حق، تبریک و تهنیت میگوییم.
@zanjani_net