eitaa logo
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
432 دنبال‌کننده
215 عکس
129 ویدیو
15 فایل
🔹 استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه 🔹کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی 🔹 کارشناس صدا و سیمای اصفهان 🔹نماینده مراجع عظام تقلید @yahagh2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠مسأله فقهی (احکام طهارت / مطهرات /آب/تطهیر شیئ نجس با بول با آب قلیل) 🔹اگر چیزی به بول نجس شود و بخواهند آن را با آب قلیل آب بکشند باید دو مرتبه آن را بشویند به این شکل که یک مرتبه آب روی آن بریزند و از آن جدا شود و در صورتی که بول در آن چیز نمانده باشد یک مرتبه دیگر که آب روی آن بریزند پاک می‌شود ولی در لباس و فرش و مانند این‌ها باید (یا علی قول بنابر احتیاط)، باید بعد از هر دفعه، فشار دهند تا غسالۀ آن بیرون آید. توجه 💯 : غساله اول از بول با آب قلیل نجس است ولی در مورد غساله دوم سه نظر وجود دارد: 1⃣پاک است: آیات عظام خویی تبریزی گلپایگانی صافی 2⃣نجس است: آیات عظام امام رهبری فاضل مکارم 3⃣احتیاط واجب نجس است: آیات عظام سیستانی زنجانی وحید بهجت ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠مسأله فقهی (احکام طهارت / احکام تخلی) 🔻توجه💯: مسأله قبلی در مورد نجاست اشیاء ( غیر ظروف) و در بدن انسان غیر از مخرج بول بود مثلا دست یا صورت یا جای دیگری از بدن نجس شده باشد ولی این مسأله در مورد خصوص مخرج بول است. 💢در واقع مراجعی که در اینجا یک مرتبه را کافی می دانند این مورد را استثناء از مسأله قبل می دانند. 🔹تطهیر مخرج بول با آب قلیل از مخرج طبیعی بعد از برطرف شدن عین: 1⃣یک بار کافیست : آیات عظام امام سیستانی مکارم 2⃣باید دو بار بشوید: آیات عظام اراکی فاضل 3⃣بنابر احتیاط دو بار بشوید: آیات عظام خویی گلپایگانی تبریزی صافی بهجت رهبری نوری ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سخنرانی تأمل‌برانگیز کشیش مسیحی و آمریکایی، کِنِت جی فلاور درباره امام حسین علیه السلام ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 حدیث [آخرين دعاي امام حسين (عليه السلام) در روز عاشورا ] 🔻آخرین دعاى امام حسين عليه السلام و اين آخر دعاى آن حضرت است در روزى كه بسيار شده بود دشمنان او يعني روز عاشوراء 🔹اللَّهُمَّ أَنْتَ مُتَعَالِي الْمَكَانِ عَظِيمُ الْجَبَرُوتِ شَدِيدُ الْمِحَالِ غَنِيٌّ عَنِ الْخَلاَئِقِ عَرِيضُ الْكِبْرِيَاءِ قَادِرٌ عَلَى مَا تَشَاءُ قَرِيبُ الرَّحْمَةِ صَادِقُ الْوَعْدِ سَابِغُ النِّعْمَةِ حَسَنُ الْبَلاَءِ قَرِيبٌ إِذَا دُعِيتَ مُحِيطٌ بِمَا خَلَقْتَ قَابِلُ التَّوْبَةِ لِمَنْ تَابَ إِلَيْكَ قَادِرٌ عَلَى مَا أَرَدْتَ وَ مُدْرِكٌ مَا طَلَبْتَ وَ شَكُورٌ إِذَا شُكِرْتَ وَ ذَكُورٌ إِذَا ذُكِرْتَ ✔️أَدْعُوكَ مُحْتَاجاً وَ أَرْغَبُ إِلَيْكَ فَقِيراً وَ أَفْزَعُ إِلَيْكَ خَائِفاً وَ أَبْكِي إِلَيْكَ مَكْرُوباً وَ أَسْتَعِينُ بِكَ ضَعِيفاً وَ أَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ كَافِياً ✔️احْكُمْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ قَوْمِنَا (بِالْحَقِّ) فَإِنَّهُمْ غَرُّونَا وَ خَدَعُونَا وَ خَذَلُونَا وَ غَدَرُوا بِنَا وَ قَتَلُونَا وَ نَحْنُ عِتْرَةُ نَبِيِّكَ وَ وَلَدُ (وُلْدُ) حَبِيبِكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الَّذِي اصْطَفَيْتَهُ بِالرِّسَالَةِ وَ ائْتَمَنْتَهُ عَلَى وَحْيِكَ ✔️فَاجْعَلْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا فَرَجاً وَ مَخْرَجاً بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ 🔸اى خداى بلند مقام با جلال و جبروت محكم تدبير بى نياز از خلق كه ملك كبريايى او پهناور و قدرتت به هر چيز شامل و رحمتت به همه نزديك وعده ات صدق و حقيقت نعمتت فراوان امتحانت نيكو هر كس تو را بخواند به او نزديك خواهى بود و هر كه به درگاهت توبه كند مى پذيرى هر چه بخواهى توانى كرد هر چه طلبى بيابى به شكرگزاران پاداش مى دهى و هر كه به ياد تو باشد از او ياد مى كنى ✔️من اى خدا با فقر و احتياج تو را مى خوانم و از بينوايى به درگاهت با شوق مى آيم و با خوف و هراس به درگاهت مى نالم و از رنج و آلام عالم مى گريم و از تو بر ضعف و ناتوانيم مدد مى طلبم و براى كفايت امورم بر تو توكل مى كنم ✔️پس خدايا تو ميان ما و قوم ما به حق حكم فرما كه اين قوم ما را مغرور ساخته و با ما خدعه كردند و ما را ترك گفته و يارى نكردند و به مكر و فريب ما را شهيد كردند در صورتى كه ما عترت پيغمبر تو بوديم و فرزندان حبيب تو محمد بن عبد الله كه تو او را به رسالت برگزيدى و بر وحى خود امين قرار دادى ✔️اى خدا پس در امور ما گشايش و آسايش عطا فرما به حق رحمت بى پايانت اى مهربانترين مهربانان عالم.  📚مصباح المتهجد ج ۲، ص ۸۲۷ و إقبال الأعمال ج ۲، ص ۶۸۹ و مفاتیح الجنان ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 اعتبار سند زیارت جامعه کبیره 🔹سیدنا الاستاذ آیت الله حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی (دامت برکاته): زیارت جامعه کبیره در کتاب من لا یحضره الفقیه با این سند آمده: «رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْبَرْمَكِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ النَّخَعِيُّ قَال: ...‏» (۱) که در مشیخه چنین است: «و ما كان فيه عن محمّد بن إسماعيل البرمكي، فقد رويته عن: علي بن أحمد بن موسى، و محمّد بن أحمد السِناني، و الحسين بن إبراهيم بن أحمد بن هشام المكتّب رضي اللّه عنهم، عن محمّد بن أبي عبد اللّه الكوفي، عن محمّد بن إسماعيل البرمكي‏» (۲) همچنین این زیارت در عیون أخبار الرضا علیه السلام به نقل از چهار تن چنین روایت شده: «حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِمْرَانَ الدَّقَّاقُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ السِّنَانِيُّ وَ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْوَرَّاقُ وَ الْحُسَيْنُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ هِشَامٍ الْمُكَتِّبُ قَالُوا: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ 👈وَ👉 أَبُو الْحُسَيْنِ الْأَسَدِيُّ قَالُوا: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْمَكِّيُّ الْبَرْمَكِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ النَّخَعِيُّ قَالَ: قُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیهم السلام: عَلِّمْنِي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَوْلًا أَقُولُهُ بَلِيغاً كَامِلًا إِذَا زُرْتُ وَاحِداً مِنْكُمْ ...» (۳) 🔸 در این سند تحریف رخ داده و حرف عطف «واو» قبل از «ابوالحسین الاسدی» زائد بوده و کلمه «قالوا» بعد از آن، محرّف «قال» می‌باشد، و وصف «محمّد بن اسماعیل البرمکی» به «المکّی» نیز غریب است و به احتمال زیاد نیز، این وصف زائد بوده و جمع بین المکّی و البرمکی به خاطر جمع بین نسخه‌ محرّف و نسخه‌ صحیح می‌باشد. ▪️محمّد بن اسماعیل البرمکی در برخی اسناد، به الرازی توصیف شده است. (۴) در رجال نجاشی درباره‌ی وی آمده: «المعروف بصاحب الصومعة، ... سكن قم، و ليس أصله منها». (۵) به احتمال زیاد، عنوان صحیح راوی زیارت جامعه کبیره، «موسی بن عمران النخعی» است، چنان‌ که در کتاب عیون آمده و نیز در مزار ابن مشهدی (۶) به سندی مشابه سند تهذیب، با تبدیل «موسی بن عبدالله النخعی» به «موسی بن عمران النخعی» نقل شده است. (۷) محمّد بن اسماعیل البرمکی در روایت دیگری هم از موسی بن عمران النخعی درباره‌ی ائمّه اثنی عشر و حضرت مهدی علیهم السلام، حدیث نقل می‌کند. (۸) 🔹به هر حال، از محمّد بن أبی عبدالله الکوفی أبو الحسین الأسدی که در سند زیارت جامعه کبیره واقع است، در رجال شیخ طوسی با وصف «أحد الابواب» یاد شده (۹) و در الغیبة شیخ طوسی هم آمده: «و قد كان في زمان السفراء المحمودين أقوام ثقات ترد عليهم التوقيعات من قبل المنصوبين للسفارة من الأصل. منهم أبو الحسين محمّد بن جعفر الأسدي رحمه الله‏» (۱۰) و سپس روایاتی را نقل کرده که از ناحیه‌ مقدّسه علیه السلام در مدح وی صادر شده و از وی با تعبیر «فَإِنَّهُ مِنْ ثِقَاتِنَا» یاد شده است، (۱۱) و در پایان آمده: «و مات الأسدي على ظاهر العدالة لم يتغيّر و لم يطعن عليه في شهر ربيع الآخر سنة اثنتي عشرة و ثلاثمائة.» (۱۲) 🔰 این نقل‌ها می‌رساند که وی از وکلای ناحیه‌ مقدّسه علیه السلام بوده است. در کمال الدین با سند از محمّد بن أبی عبدالله کوفی نقل کرده که او خود را در شمار «مِمَّنْ وَقَفَ عَلَى مُعْجِزَاتِ صَاحِبِ الزَّمَانِ علیه السلام وَ رَآهُ مِنَ الْوُكَلَاء» برشمرده است. (۱۳) نقل زیارت جامعه‌ کبیره توسّط وکیل ناحیه‌ مقدّسه علیه السلام، تأیید خوبی بر اعتبار این روایت به شمار می‌رود. تأییدات غیبی این زیارت نیز، همچون مکاشفه‌ مرحوم مجلسی اوّل، بر اعتبار آن می‌‌افزاید. (۱۴) ادامه 👇👇👇 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
——————————————————- 👆👆👆پاورقی ها: 1️⃣ کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲، ص۶۰۹، ح۳۲۱۳. 2️⃣ کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۴ ص۵۱۲. 3️⃣ عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۲، ص۲۷۲، ح۱. 4️⃣ الکافی: ج۱، ص۷۸، ح۳. 5️⃣ رجال النجاشی: ص۳۴۱، رقم۹۱۵. 6️⃣ المزار الکبیر: ص۵۲۳. 7️⃣ در کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲، ص۶۰۹، ح۳۲۱۳ و در التهذیب: ج۶، ص۹۵، ح۱ به اشتباه موسی بن عبد الله النخعی آمده است. 8️⃣ کفایة الأثر: ص۴۳. البته در این چاپ، در این سند تحریف رخ داده و سند صحیح در اثبات الهداة: ج۲، ص۱۵۵ به نقل از کفایة الأثر آمده است. 9️⃣ رجال الطوسی: ص۴۳۹، رقم۶۲۷۸. 🔟 الغیبة للطوسی: ص۴۱۵. 1️⃣1️⃣ الغیبة للطوسی: ص۴۱۵. 2️⃣1️⃣ الغیبة للطوسی: ص۴۱۷. 3️⃣1️⃣ کمال الدین: ج۲، ص۴۴۲، ح۱۶. 4️⃣1️⃣ لوامع صاحبقرانی: ج۸، ص۶۶۵: ... چون نظرم به حضرت افتاد، شروع نمودم در خواندن اين زيارت جامعه، و در حفظ داشتم تا جميع را بر آن حضرت خواندم، و غرضم زيارت بود با مدّاحى حضرات، و چون تمام شد حضرت فرمودند: «نعمت الزّيارة» خوب زيارتى است، عرض نمودم و اشاره كردم به قبر كه: زيارت جدّ شماست. حضرت تقرير فرمودند. ... روضة المتّقین: ج۵، ص۴۵۱-۴۵۲: رأيت في الرؤيا الحقّة تقرير الإمام أبي الحسن علي بن موسى الرضا صلوات الله عليه لي و تحسينه عليه، و لمّا وفقني الله تعالى لزيارة أمير المؤمنين عليه السلام و شرعت في حوالي الروضة المقدسة في المجاهدات و فتح الله تعالى علي ببركة مولانا صلوات الله عليه أبواب المكاشفات التي لا يحتملها العقول الضعيفة رأيت في ذلك العالم (و إن شئت قلت بين النوم و اليقظة) عند ما كنت في رواق عمران جالسا إني بسرِ من رأى و رأيت مشهدهما في نهاية الارتفاع و الزينة و رأيت على قبرهما لباساً أخضر من لباس الجنِة لأنِه لم أر مثله في الدنيا، و رأيت مولانا و مولى الأنام صاحب العصر و الزمان عليه السلام جالساً، ظهره على القبر و وجهه إلى الباب، فلمّا رأيته شرعت في هذه الزيارة بالصوت المرتفع كالمدّاحين، فلمّا أتممتها قال صلوات الله عليه: «نعمة الزيارة» قلت‏: مولاي، روحي فداك، زيارة جدّك. - و أشرت إلى نحو القبر-. فقال: نعم.‏ 🔺حواشی استاد معظّم بر کتاب «ایمان و رجعت» جدشان مرحوم آیت الله سیّد احمد زنجانی: ص۲۲۰-۲۲۲. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 مهمترین ویژگی برای کامل شدن عقل و اخلاق 🔹عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:‏ لَمْ يُعْبَدِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الْعَقْلِ وَ لَا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ عَاقِلًا حَتَّى يَجْتَمِعَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ ... وَ الْعَاشِرَةُ وَ مَا الْعَاشِرَةُ لَا يَرَى أَحَداً إِلَّا قَالَ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقَى إِنَّمَا النَّاسُ رَجُلَانِ فَرَجُلٌ هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ آخَرُ هُوَ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى فَإِذَا رَأَى مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى تَوَاضَعَ لَهُ لِيَلْحَقَ بِهِ وَ إِذَا لَقِيَ الَّذِي هُوَ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى قَالَ عَسَى خَيْرُ هَذَا بَاطِنٌ وَ شَرُّهُ ظَاهِرٌ وَ عَسَى أَنْ يُخْتَمَ لَهُ بِخَيْرٍ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ عَلَا مَجْدُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِه‏. 📚الخصال؛ ج‏۲؛ ص۴۳۳ 🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند عزّ و جلّ به چيزى برتر از عقل عبادت نشده است و مؤمن آن گاه عاقل باشد كه ده خصلت در او فراهم آيد: ... و دهمين خصلت كه از همه مهمتر است اين كه: هر كه را ببيند بگويد: او از من بهتر و پرهيزگارتر است. كه مردم دو قسم بيشتر نيستند: مردمى كه واقعا از او بهتر و پرهيزكارتر است و قسم ديگرى كه از او بدتر و پست‏تر است. 👈 پس، هر گاه كسى را بهتر و پرهيزگارتر از خود ببيند در برابرش فروتنى كند، تا به مرتبه او برسد و هر گاه كسى را بدتر و پست تر از خود ببيند، گويد: اى بسا كه ظاهرش بد اما باطنش خوب باشد و چه بسا كه عاقبتش به خير بينجامد. هر گاه مؤمن چنين باشد، به اوج بزرگى دست يافته و بر هم روزگاران خويش مهترى يافته است. پ.ن.به نظر حقیر کلید خوش اخلاقی در همین صفت دهم است. زیرا عمده مشکلات اخلاقی با دیگران از این ناشی می شود که من خودم را بهتر از دیگران می بینم و می دانم. ولی وقتی که دیگری را از خودم بهتر بدانم با او با کمال احترام رفتار می کنم و دیگر در حضور و غیابش به او بی حرمتی و بی احترامی نمی کنم و از تحقیر، عیب جویی ، بد دهنی و فحاشی، تمسخر، اذیت و آزار ، تکبر فخر فروشی، غیبت، تهمت و فحاشی و.. اجتناب می کنم. 🔷برای تخلق به صفت دهم روی خودمان کار کنیم که خیر دنیا و آخرت در آن است . ✍محمد الهی منش ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
هدایت شده از استاد محسن دهقانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگوی عقل و جهل در امور زندگی عقل میگه: لجبازی نکن جهل میگه: حرف مرد، یک کلامه عقل میگه: دست از رفتار اشتباه بردار جهل میگه: ما عادت کردیم، دیگه فایده نداره عقل میگه: باهاش مهربانی کن جهل میگه: این آدم بشو نیست عقل میگه: صداقت و صراحت داشته باش جهل میگه: ی دروغ بگو خودتو راحت کن 🆔https://eitaa.com/mohsen_dehghani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آدمهای عاقل چه نشانه‌هایی دارند؟ انسان عاقل در برابر جاهل بردباری می‌کنه انسان عاقل اول فکر میکنه بعد حرف میزنه انسان عاقل به کار نادان بی رغبته‌ انسان عاقل اهل میانه روی و اعتداله‌ انسان عاقل در کارها به خدا امیدواره 🆔https://eitaa.com/mohsen_dehghani_ir (دوست عزیز جناب آقای دهقانی از کارشناسان گروه اخلاق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات شرعی) ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔸 نوشیدن آب و لعنت بر قاتلین امام حسین علیه‌السلام داوود رَقِّى گويد: نزد حضرت امام صادق عليه السّلام بودم كه ایشان آب خواستند. هنگامى كه آب نوشيدند، ديدم حالت گریه در حضرت پیدا شد و چشمان ايشان غرق اشك شد. آن‌گاه به من فرمود: اى داوود! خداوند قاتل حسين عليه السّلام را لعنت كند! شخصی كه آب بنوشد و به ياد حسين عليه السّلام و اهل بيتش بيفتد و قاتل او را لعنت كند، خداوند صد هزار حسنه برايش مى‌نويسد، صد هزار گناه از او محو می‌کند، صد هزار درجه مقامش را بالا مى‌برد و مانند آن است كه صد هزار برده آزاد كرده است، و خداوند او را در روز قيامت با قلب خنک [و آرام و مطمئن] محشور مى‌كند. [ يَا دَاوُدُ لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَ الْحُسَيْنِ ع وَ مَا مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ الْمَاءَ فَذَكَرَ الْحُسَيْنَ ع وَ أَهْلَ بَيْتِهِ وَ لَعَنَ قَاتِلَهُ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَأَنَّمَا أَعْتَقَ مِائَةَ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَلِجَ الْفُؤَاد] 📚 کافی ج۶ ص۳۹۱، ح6 @zanjani_net ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قدیمی ترین فیلم نویافته از کربلای معلی این فیلم قدیمی ترین و تاریخی ترین فیلم نویافته از کربلای معلی و حرم حضرت سیدالشهدا علیه السلام و حرم حضرت عباس بن علی علیه السلام می باشد. ▪️ این فیلم کوتاه توسط فردریک گادمر در سال ۱۹۲۷ میلادی تهیه شده، او یک عکاس و فیلمبردار فرانسوی بوده که به کشورهای مختلفی سفر کرده و تصاویر بسیاری را ثبت نموده است در این فیلم که در کشور عراق و در سال ۱۹۲۷ میلادی برابر با سال ۱۳۰۶ شمسی تهیه شده، تصویربردار تلاش کرده پلان های مناسبی برای معرفی حرم امام حسین و حضرت ابالفضل علیهم السلام نمایش بدهد اما به جهت محدودیت هایی که برای غیر مسلمانان وجود داشته نتوانسته است که دوربین خود را به داخل حرم ها ببرد. ▪️اصل این فیلم سیاه و سفید و صامت بوده که توسط مجموعه گروه مردمی بهشت بقیع رنگین سازی و صداگذاری شده است. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠مصائب کوفه ◼️ زن‌های کوفی، چادر و روسری برای نوامیس سیدالشهدا علیه‌السلام می‌آوردند... نقل کرده‌اند: و اِجتَمَعَ النّاسُ لِلنَّظَرِ إلىٰ سَبایا آلِ الرَّسولِ، و قُرَّةَ عَينِ الْبَتولِ ▪️چون اهلبیت رسول خدا صلی الله علیه و آله، به نزديكى كوفه رسيدند، مردم كوفه براى تماشاى اسيران گرد آمدند. راوى گفت: «زنى از زنان كوفه سر برآورد و گفت: «شما اسيران از كدام فاميل هستيد؟ » گفتند: نَحنُ اُسارىٰ مُحَمَّدٍ صَلّىٰ اللّهُ عليه و آله ▪️«ما اسيران از آل محمديم.» فَنَزَلَتْ، و جَمَعَتْ ملاءً، و إزاراً، و مَقانِعَ، و أعطَتْهُنَّ، فتُغَطّينَ، ▪️زن چون اين را شنيد، از بام خانه اش فرود آمد و هرچه چادر و روسرى داشت، جمع كرد و به اسيران داد و آنان پوشيدند و عَليُّ بنُ الْحُسينِ زَينُ الْعابدينَ مَغلولٌ مُكَبَّلٌ بِالْحَديدِ وكان مَريضاً، و إذا نِساءُ أهلِ الْكوفَةِ يَندُبنَ مُشَقِّقاتُ الْجُيوبِ، و الرِّجالُ مَعَهُنَّ يَبكون ▪️امام سجاد علیه السلام از سر تا پایشان در غل و زنجیر بودوبه شدت بیمار بودند، و زنان کوفه با دیدن این وضع، گریبان پاره کردند و مردانشان هم گريستند و نوحه سرايى كردند على بن الحسين عليه السّلام با صدایی نحيف، در حالی که بیماری بدنش را فرسوده کرده بود، فرمود: إنَّ هؤلاء يَبكون عَلَينا ، فمَن قَتَلَنا غَيرِهم؟! ▪️اين ها هستند كه بر حال ما نوحه و گريه مى كنند؟ پس آن كس كه ما را كشت، كه بود؟! » 📚الاحتجاج ج۲ ص۲۹(باکمی اختلاف) 📚 مثیرالاحزان ص۴۵ 📚مقتل الحسين علیه‌السلام الخوارزمي ج۲ص۴۰ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠مسأله فقهی (هزینه‌های درمانی مازاد بر دیه ) در مواردی که شخصی به دیگری آسیبی وارد کرده و موجب دیه شده، چنانچه هزینه‌های درمانیِ لازم، از میزان دیه بیشتر باشد، باید آن مقدار اضافه را نیز جبران کند. 🔺آیت الله العظمی زنجانی، احکام کاربردی، ص82، م207 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 حدیث( غارت میکرد و می‌گریست ) 🔹حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ السَّعْدَآبَادِيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ زِيَادِ بْنِ الْمُنْذِرِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الحسين [اَلْحَسَنِ] عَنْ أُمِّهِ فَاطِمَةَ بِنْتِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: دَخَلَتِ الْغَانِمَةُ [الْعَامَّةُ] عَلَيْنَا الْفُسْطَاطَ وَ أَنَا جَارِيَةٌ صَغِيرَةٌ وَ فِي رِجْلِي خَلْخَالاَنِ مِنْ ذَهَبٍ فَجَعَلَ رَجُلٌ يَفُضُّ الْخَلْخَالَيْنِ مِنْ رِجْلِي وَ هُوَ يَبْكِي فَقُلْتُ مَا يُبْكِيكَ يَا عَدُوَّ اللَّهِ فَقَالَ كَيْفَ لاَ أَبْكِي وَ أَنَا أَسْلُبُ ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ لاَ تَسْلُبْنِي قَالَ أَخَافُ أَنْ يَجِيءَ غَيْرِي فَيَأْخُذَهُ قَالَتْ وَ انْتَهَبُوا مَا فِي الْأَبْنِيَةِ... 🔸 از فاطمه دختر امام حسين علیهم السلام، روایت است که فرموده: غارتگران بر خيمه ما هجوم كردند و من دختر خردسالى بودم و خلخال طلا بپايم بود. مردى آنها را مى‌ربود و مى‌گريست، گفتم دشمن خدا چرا گريه ميكنى‌⁉️ گفت: چرا گريه نكنم كه دختر رسول خدا را غارت ميكنم! گفتم مرا واگذار، گفت: ميترسم ديگرى آن را برُبايد!!!!! سپس فرمود: هرچه در خيمه‌هاى ما بود غارت كردند... 📚أمالی، صدوق رحمه الله، مجلس سی و یکم، حدیث ٢ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
. 💠 توسّل به حضرت اباالفضل علیه السلام 🔹سیدنا الاستاذ آیت‌الله‌ العظمی شبیری زنجانی (دام ظله) : حاج میرزا فخرالدین فرزند آسیّد علی جزایری است که از علمای درجه اول تهران بود. او شاگرد حاج شیخ عبد الکریم حائری و در تحلیل مسائل اجتماعی خیلی قوی بود. مرحوم حاج میرزا فخرالدین جزایری نقل می‌کرد: یک وقت ناراحتی چشم پیدا کردم. پیش دکتر امین الملک (که زمانی وزیر بهداری بود) رفتم. وی متخصّص چشم و اوّلین چشم پزشک تهران بود و بعداً به دکتر مرزبان لقب پیدا کرد. دکتر امین الملک چشمم را عمل کرد. حاج میرزا فخرالدین می‌گفت: من از حاج آقا جمال اصفهانی (برادر حاج آقا نورالله و آقا نجفی اصفهانی) شنیده بودم که خواندن این ابیات برای توسّل خیلی مؤثر است: ای ماه بنی هاشم خورشید لقا عباس ای نور دل حیدر شمع شهدا عباس ازمحنت ودرد وغم ما رو به تو آوردیم دست من مسکین گیر از بهرخدا عباس در میان اهل دعا معروف است که این شعر تأثیر فوق العاده‌ای دارد اگر چه از نظر شعری ارزش چندانی ندارد. این شعر را خواندم و خوابیدم. در خواب به من گفتند که به «حاج شیخ» هم متوسّل شوید. «حاج شیخ» در اصطلاح ما به حاج شیخ عبدالکریم حائری (مؤسس حوزه) اطلاق می شد. از خواب بیدار شدم و فاتحه‌ای برای آقای حاج شیخ خواندم و دوباره خوابیدم. در خواب دیدم: در دریا افتاده‌ام و درحال غرق شدن هستم. شخصی بیرون آب بود. به من فرمود: دستت را به من بده و اشاره کرد و مرا نجات داد. از او پرسیدم: شما کیستید؟ فرمود: عباس! این واقعه همان شبی واقع شد که من چشمم را عمل کردم. فردا دکتر امین الملک چشمم را معاینه کرد و گفت: آقا سیّد، معجزه کردی؟! گفتم چطور؟ گفت: آن چشمی که من دیده بودم و عمل کردم، چشم نبود. چه اتفاقی افتاده؟ گفتم: بله، معجزه شده است و ماجرای توسّلم به حضرت اباالفضل علیه السلام را برایش نقل کردم. 📚 جرعه ای از دریا ؛ جلد ۳ ؛ صفحه ۵۷۵ . ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سوال فقهی ( مقدار نماز و روزه قضایی از اموات): 🔹یکی از عزیزان سوال کرد که پدرم از دنیا رفته ولی نمی دانیم که باید چه مقدار برایش نماز بخوانیم و روزه بگیریم ؟ ✅جواب : اولا: قضای نماز و روزه اش در صورتی واجب است که بدانید به صورت قطعی از او نماز و روزه فوت شده است و الا در صورتی که اصلا نمی دانید نماز و روزه اش قضا شده است یا نه ، قضا واجب نیست هر چند بهتر است برایش نماز و روزه قضا کنید. ثانیا: در صورتی که می دانید قضا شده ولی مقدارش را نمی دانید می توانید به مقداری که اطمینان دارید یعنی مقدار اقل( کمتر) اکتفا کنید . 🔆به عنوان مثال اگر نمی دانید یک سال بدهکار است یا دو سال می توانید همان یکسال را به جا آورید.هر چند بهتر است مقدار بیشتر را انجام دهید. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠نهی شدن زنان از لطمه زدن و خراش انداختن به صورت و کندن مو و پوشیدن لباس سیاه و واویلا گفتن در مصیبت 🔹عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ أَبَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا فَتَحَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَكَّةَ بَايَعَ اَلرِّجَالَ ثُمَّ جَاءَ اَلنِّسَاءُ يُبَايِعْنَهُ فَأَنْزَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «يٰا أَيُّهَا اَلنَّبِيُّ إِذٰا جٰاءَكَ اَلْمُؤْمِنٰاتُ يُبٰايِعْنَكَ عَلىٰ أَنْ لاٰ يُشْرِكْنَ بِاللّٰهِ شَيْئاً وَ لاٰ يَسْرِقْنَ وَ لاٰ يَزْنِينَ وَ لاٰ يَقْتُلْنَ أَوْلاٰدَهُنَّ وَ لاٰ يَأْتِينَ بِبُهْتٰانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لاٰ يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبٰايِعْهُنَّ وَ اِسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اَللّٰهَ إِنَّ اَللّٰهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ » ✔️فَقَالَتْ هِنْدٌ أَمَّا اَلْوَلَدُ فَقَدْ رَبَّيْنَا صِغَاراً وَ قَتَلْتَهُمْ كِبَاراً ✔️وَ قَالَتْ أُمُّ حَكِيمٍ بِنْتُ اَلْحَارِثِ بْنِ هِشَامٍ وَ كَانَتْ عِنْدَ عِكْرِمَةَ بْنِ أَبِي جَهْلٍ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَا ذَلِكَ اَلْمَعْرُوفُ اَلَّذِي أَمَرَنَا اَللَّهُ أَنْ لاَ نَعْصِيَنَّكَ فِيهِ قَالَ لاَ تَلْطِمْنَ خَدّاً وَ لاَ تَخْمِشْنَ وَجْهاً وَ لاَ تَنْتِفْنَ شَعْراً وَ لاَ تَشْقُقْنَ جَيْباً وَ لاَ تُسَوِّدْنَ ثَوْباً وَ لاَ تَدْعِينَ بِوَيْلٍ فَبَايَعَهُنَّ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى هَذَا ✔️فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ كَيْفَ نُبَايِعُكَ؟ قَالَ: إِنَّنِي لاَ أُصَافِحُ اَلنِّسَاءَ فَدَعَا بِقَدَحٍ مِنْ مَاءٍ فَأَدْخَلَ يَدَهُ ثُمَّ أَخْرَجَهَا فَقَالَ أَدْخِلْنَ أَيْدِيَكُنَّ فِي هَذَا اَلْمَاءِ فَهِيَ اَلْبَيْعَةُ . 🔸 در روایت صحیح السند از ابان نقل می کند که: امام صادق عليه السّلام فرمود: هنگامى كه پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله مكّه را فتح كرد، با مردان بيعت نمود. سپس زنان آمدند تا بيعت كنند. پس خداوند متعال اين آيه را نازل نمود:«كه اى پيامبر! هنگامى كه زنان مؤمن نزد تو آيند تا با تو بيعت كنند كه چيزى را شريك خدا قرار ندهند، دزدى و زنا نكنند، فرزندان خود را نكشند، تهمت و افترايى پيش دست و پاى خود نياورند و در هيچ كار نيكى از تو نافرمانى نكنند؛ پس با آنان بيعت كن و براى آنان از درگاه خدا آمرزش خواه كه به راستى خداوند آمرزنده و مهربان است». ✔️در اين هنگام هند (زن ابو سفيان) گفت: در مورد فرزند، در واقع ما آنها را در دوران كودكى تربيت كرديم و تو در بزرگسالى آنان را كشتى. ✔️و أمّ‌ حكيم دختر حارث بن هشام كه زن عكرمة بن ابى جهل بود گفت: اى پيامبر خدا! اين «معروفى» كه خداوند به ما دستور داده درباره‌اش از شما نافرمانى نكنيم، چيست‌؟ فرمود: به صورتتان «لطمه» نزنيد، صورت خود را زخمى نكنيد، موى پريشان نكنيد، گريبان چاك ندهيد، لباس سياه مپوشيد و «واويلا» نگوييد. ✔️پس پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله بر همين شروط‍‌ با آنان بيعت نمود. أمّ‌ حكيم گفت: اى پيامبر خدا! چگونه با شما بيعت كنيم‌؟ فرمود: من با زنان دست نمى‌دهم. آن‌گاه حضرتش ظرف آبى طلبيد و دست خود را درون آن نهاد. سپس دستش را بيرون آورد و فرمود: دستان خود را داخل اين آب نماييد؛ پس همين، بيعت است. ✍البته دو مورد از این نهی آقا رسول الله صلی الله علیه و آله تخصیص خورده و استثنا شده است: 💯به روایت بعدی توجه کنید 👇 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠بر حسین بن علی(ع) بر مثل چنین بزرگمردی باید لطمه زد و گریبان درید. 🔹وَ ذَكَرَ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ دَاوُدَ اَلْقُمِّيُّ فِي نَوَادِرِهِ قَالَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى عَنْ أَخِيهِ جَعْفَرِ بْنِ عِيسَى عَنْ خَالِدِ بْنِ سَدِيرٍ أَخِي حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ رَجُلٍ شَقَّ ثَوْبَهُ عَلَى أَبِيهِ أَوْ عَلَى أُمِّهِ أَوْ عَلَى أَخِيهِ أَوْ عَلَى قَرِيبٍ لَهُ فَقَالَ «لاَ بَأْسَ بِشَقِّ اَلْجُيُوبِ قَدْ شَقَّ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ عَلَى أَخِيهِ هَارُونَ وَ لاَ يَشُقَّ اَلْوَالِدُ عَلَى وَلَدِهِ وَ لاَ زَوْجٌ عَلَى اِمْرَأَتِهِ وَ تَشُقُّ اَلْمَرْأَةُ عَلَى زَوْجِهَا وَ إِذَا شَقَّ زَوْجٌ عَلَى اِمْرَأَتِهِ أَوْ وَالِدٌ عَلَى وَلَدِهِ فَكَفَّارَتُهُ حِنْثُ يَمِينٍ وَ لاَ صَلاَةَ لَهُمَا حَتَّى يُكَفِّرَا وَ يَتُوبَا مِنْ ذَلِكَ ✔️ وَ إِذَا خَدَشَتِ اَلْمَرْأَةُ وَجْهَهَا أَوْ جَزَّتْ شَعْرَهَا أَوْ نَتَفَتْهُ فَفِي جَزِّ اَلشَّعْرِ عِتْقُ رَقَبَةٍ أَوْ صِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ أَوْ إِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِيناً ✔️وَ فِي اَلْخَدْشِ إِذَا دَمِيَتْ وَ فِي اَلنَّتْفِ كَفَّارَةُ حِنْثِ يَمِينٍ وَ لاَ شَيْءَ فِي اَللَّطْمِ عَلَى اَلْخُدُودِ سِوَى اَلاِسْتِغْفَارِ وَ اَلتَّوْبَةِ ✔️وَ قَدْ شَقَقْنَ اَلْجُيُوبَ وَ لَطَمْنَ اَلْخُدُودَ اَلْفَاطِمِيَّاتُ عَلَى اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ عَلَى مِثْلِهِ تُلْطَمُ اَلْخُدُودُ وَ تُشَقُّ اَلْجُيُوبُ» . 🔸از امام صادق علیه السلام سوال کردم مردی در مرگ پدر یا مادر یا برادر یا دیگران نزدیکشان گریبان چاک می کند چه حکمی دارد؟ حضرت فرمودند: گریبان چاک زدن( برای مردان) اشکال ندارد حضرت موسی هم در مرگ برادرش هارون گریبان چاک کرد اما پدر برای فرزندش و شوهر برای همسرش گریبان چاک نکنند و اگر چنین کردند باید کفاره شکستن قسم بدهند و تا کفاره ندهند و توبه نکنند نماز ندارند( قبول نیست یا ثوابش کم می شود )ولی زن برای شوهرش اشکال ندارد گریبان چاک کند. ✔️کفاره خراش و کندن و چیدن مو زن در مصیبت : اگر موی سرش را بچیند ( مثلا با قیچی ..) کفاره اش بنده آزاد کردن یا شصت روز روزه گرفتن یا اطعام شصت مسکین است ( کفاره افطار عمدی ماه رمضان ) . و اگر زنی به صورتش خراش بیاندازد تا اینکه خون بیاید یا موی سرش را بکند باید کفاره شکستن قسم بدهد ( یا بنده آزاد کند و یا به ده فقیر هر کدام یک مد طعام بدهد و اگر نتوانست سه روز روزه بگیرد)و اما لطمه زدن بر گونه ها ( گناه است ولی )به جز توبه و استغفار کفاره دیگری ندارد. ✔️همانا گریبان دریدند و بر گونه ها لطمه زدند فاطمیات(دختران زهرا علیها السلام)بر حسین بن علی(علیهما السلام) بر مثل چنین بزرگمردی باید لطمه زد و گریبان درید. ✍نکات: 1⃣هر چند برخی بزرگان به خاطر خالد بن سدیر که توثیق و تضعیف ندارد فتوا به استحباب این کفارات داده اند ولی این روایت مورد فتوا بسیاری از قدمای اصحاب و متأخرین بوده است و حتی ابن ادریس که عمل به اخبار آحاد و ضعیف نمی کند به این روایت فتوا داده است لذا احتیاط در عمل به این روایت است. 2⃣دو موردی که از نهی پیامبر ( که در روایت قبل اشاره شد) تخصیص خورده است : ۱. گریبان چاک زدن زن برای شوهرش ( نه لطمه و کندن مو) ۲.گریبان چاک زدن و لطمه برای امام حسین علیه السلام (و همچنین است سیاه پوشیدن برای امام حسین ( علیه السلام) چنانچه زنان بنی هاشم و پیروان آنها در مدینه سیاه پوش شدند). 3⃣از تعبیر به مثل حسین بن علی( علیهما السلام) استفاده می شود که این کار اختصاص برای شهادت حضرتش ندارد و برای بقیه معصومین علیهم السلام هم گریبان چاک زدن اشکال ندارد, چنانچه امام حسن عسکری (علیه السلام) در مرگ برادرشان سید محمد ( علیه السلام)گریبان چاک زدند و وقتی مورد اعتراض قرار گرفتند به همین عمل حضرت موسی ( علیه السلام) در مرگ برادرشان حضرت هارون ( علیه السلام ) تمسک کردند. ✍محمد الهی منش ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (امام سجاد علیه‌السلام، بنیانگذار غذای نذری در مجالس عزای سیدالشهداء صلوات الله علیه) 🔹 «عن الحسن بن طريف بن ناصح، عن أبيه، عن الحسين بن زيد، عن عمر بن على بن الحسين، قال: لما قتل الحسين بن علی علیهماالسلام لبسن نساء بنى هاشم السواد والمسوح و كن لا يتشتكين من حر و لا برد و كان على بن الحسين علیهماالسلام يعمل لهن الطعام للمأتم.» 🔸حسن بن طریف به اسناد خود نقل می‌کند:‌ هنگامی که امام حسین صلوات الله علیه به شهادت رسیدند، زنان بنی‌هاشم لباس سیاه و مناسب عزا پوشیدند و در سرما و گرما به عزاداری پرداختند و امام سجاد علیه‌السلام نیز برای آنان غذا آماده می‎کردند تا آن مخدّرات به عزاداری‌شان برسند. 📚وسائل الشیعة ج۲، ص۸۹۰/محمد بن الحسن الحر العاملي ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سوال فقهی :( قضای روزه اموات) 🔹پدرم دو سال آخر عمرش را به خاطری بیماری نتوانسته روزه بگیرد تکلیف چیست ؟ ✅جواب: اگر پدر شما به خاطر عذری مثل بیماری نتوانسته روزه بگیرد چون وظیفه اش پرداخت کفاره بوده است، بر ورثه هم فقط کفاره واجب است و قضا لازم نیست . اما اگر او عمدا روزه نگرفته است علاوه بر قضای روزه اش، کفاره هم واجب است.هم کفاره تاخیر و هم کفاره افطار عمدی ( تخییر بین آزاد کردن بنده یا روزه شصت روز یا اطعام شصت فقیر) ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🔹سیدنا الاستاذ حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی) 🔹دوم مرداد ۱۴۰۳ 🔹از درگاه خداوند متعال برای ایشان سلامتی و طول عمر خواستارم🙏 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠اصول فقه /فرق بین تخصص، تخصیص، حکومت و ورود 🔹در کلام مرحوم میرزای نائینی 📚فوائد الاصول ج 4 ص 714 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠فروق الاحکام /احکام نماز /تنها تفاوت زن و مرد در واجبات نماز 🔹مرد و زن در تمام واجبات نماز با هم یکسان‌اند و تنها در یک حکم متفاوتند؛ و آن تفاوت در جهر و اخفات قرائت است. ♨️یعنی در نمازهای جهریه ( صبح و مغرب و عشاء) که بر مرد واجب است حمد و سوره را بلند بخواند بر زن واجب است در صورتی که نامحرم صدای او را می شنود آهسته بخواند و اگر نمی شنود مخیر است که آهسته بخواند یا بلند بخواند. 💢 این حکم، به دلیل روایات خاصی است که در این بحث وارد شده است، مبنی بر اینکه بر زنان جهر در قرائت واجب نیست. 🔸 اما در مستحبات نماز،تفاوتهای فراوانی در کیفیت قیام، رکوع و جلوس بین زن و مرد وجود دارد. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (سُورَةُ اَلْحُسَيْنِ) 🔹در روایات شریفه ؛ سفارش به قرآئت برخی از سوره های قرآنی بعد از حمد شده است . 🔻یکی از آن سور، سوره فجر است که نام دیگرش سورة الحسين است که ثمره زیبای مداومت بر قرآئت آن در نمازهای واجب و مستحب، همنشینی با آقا امام حسین علیه السلام است که قطعا آرزوی همه ماست . رزقنا الله و ایامکم 🔹عن ابن فرقد قال: قال أبوعبد اللّه (علیه السلام ): اقرؤوا سورة الفجر في فرائضكم و نوافلكم فإنّها سورة الحسين ( علیه السلام )و ارغبوا فيها رحمكم اللّه. فقال له أبو أسامة و كان حاضرا المجلس: كيف صارت هذه السّورة للحسين (علیه السلام ) خاصّة؟ فقال: ألا تسمع إلى قوله: يا أيتها النفس المطمئنة ارجعي إلى ربك راضية مرضية فادخلي في عبادي و ادخلي جنتي إنّما يعني بها الحسين بن علي (علیهما السلام) فهو ذو النّفس المطمئنة الرّاضية المرضيّة، و أصحابه من آل محمّد (صلی الله علیه و آله)الرّاضون عن اللّه يوم القيامة و هو راض عنهم، و هذه السّورة [نزلت] في الحسين بن علي (علیهما السلام )و شيعته و شيعة آل محمّد خاصّة. من أدمن قراءة الفجر كان مع الحسين (علیه السلام) في درجته في الجنّة، إنّ اللّه عزيز حكيم 🔸آقا امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: سوره فجر را در نمازهاى واجب و مستحب خود بخوانيد زيرا آن سوره حسين علیه السلام است بآن سوره كمال اشتياق را داشته باشيد خدا شما را رحمت كند. ابو اسامه كه حضور داشت عرضكرد چه شد كه اين سوره اختصاص بحضرت حسين علیه السلام يافت فرمود مگر اين آيه را نشنيده‌اى در آن سوره «يٰا أَيَّتُهَا اَلنَّفْسُ‌ اَلْمُطْمَئِنَّةُ‌ ... » منظور از نفس مطمئنه حسين علیه السلام است چون او داراى نفس مطمئن و راضى و مرضى بود. و اصحاب او از آل محمّد عليهم السّلام راضى از خدايند و خداوند نيز روز قيامت از ايشان راضى است اين سوره در باره حسين بن علي و پيروان او و پيروان آل محمّد است. هر كه ادامه دهد خواندن سوره فجر را با حضرت حسين عليه السّلام خواهد بود در بهشت همان درجه‌اى كه او هست خداوند عزيز و حكيم است. 📚 تأويل الآيات، ج ۱، ص ۷۶۹.‌ بحارالأنوار، ج ۲۴، ص ۹۳. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠خرافات یا جهل مقدس (راه رفتن نقش حضرت قاسم روی جوانها) 🔹به چه دلیل ؟! این راه رفتن روی شما چه اثری دارد ؟! قربانی حضرت قاسم هستید !؟بخت شما باز می شود ؟! در واقعه کربلا مجلس عروسی گرفتند ؟! أ فلا تعقلون؟! وقتی صحبت از غلبه احساسات بر تعقل می شود منظور این قسم رفتارهاست ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128