eitaa logo
اعتبارسنجی احادیث شیعه
557 دنبال‌کننده
31 عکس
3 ویدیو
89 فایل
باسمه‌تعالی‌شأنه‌ کانال اعتبارسنجی احادیث شیعه؛ جلسات، مقالات و مباحثات استاد سید‌علی‌رضاحسینی‌شیرازی که با مدیریت حضرت استاد و بتوسط طلبۀ‌ی از طلاب علوم آل محمد -صلوات‌الله‌علیهم- بارگزاری می‌شود. ارتباط با حضرت استاد: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">sahoseini14@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم اللّه الرحمن الرحیم، الحمدللّه رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد و لعنة الله علی أعدائهم أجمعین إن شاء الله الرحمان، با حضور حضرت استاد حسینی، این کانال در راستای مباحث و بهره‌بری از حدیث در فرایند دست‌یابی به آموزه‌های دینی می‌باشد، شروع می‌شود. 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/Elal_alhadith https://t.me/Elal_alhadith2
اعتبارسنجی احادیث شیعه.pdf
4.71M
؛زیرساخت‌ها، فرایندها،پیامدها نویسنده: استاد سید علیرضا حسینی شیرازی ناشر: انتشارات سمت ۵۰ صفحه از کتاب 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/Elal_alhadith https://t.me/Elal_alhadith2
🔰نگاشته‌های نخستین رجالی که مصدر و منبعِ شناسایی راویان هستند، شش کتاب‌اند: طوسی، (که در رویکرد رایج [فعلی] از آن به تعبیر می‌شود)، طوسی، ، و . روش‌ها و شرح وظایف هریک از این کتاب‌ها با دیگری متفاوت است [و از این رو ، به این شش کتاب «اصول اولیه» رجال می‌گویند. و دسته‌هاى ديگر بر پايه اصول اوليه نگاشته شده و «اصول ثانويه» ناميده می‌شوند] نگاشته‌های نخستین رجالی [یعنی اصول اولیه رجال] را می‌توان بر پایۀ نگارشی به چهار گونه بخش‌بندی کرد: ۱. : یعنی نمایاندن راویان صاحب اثر و شناساندن کتاب‌های راویان [که] و در این گروه جای دارند ۲. : یعنی برشماری راویان و یاد کرد طبقه و شناساندن تقریبی عصر فعالیت حدیث راویان [که] و [از این دسته می‌باشند] ۳. نگارش بر پایۀ : بیان وثاقت یا ضعف راویان است که بر این رویکرد است ۴. : [اختیار معرفة الرجال]، چنین رویکردی دارد در ادامه ، هر یک از این کتاب‌ها را می‌شناسیم. 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/Elal_alhadith https://t.me/Elal_alhadith2
[اما قبل از ورود به شناسایی اصول اولیه رجال ، چندی از در دوران معاصر را که] می‌توان مهمترین این سختی‌ها و موانع در را این گونه بر شمرد: ۱.وجود پُرشمار راویان متهم به ضعف، کذب، وضع و جعل در میراث حدیث شیعه ⬅ وی در سند ۲۵۶۷ روایت از کتب اربعه قرار دارد 👈الرجال؛ للنجاشی‌ش۴۹ ، لابن‌غضائری‌ش۶۵ ⬅ وی در سند ۹۷۵ روایت از کتب اربعه قرار دارد 👈الرجال؛ للنجاشی‌ش۸۸۸ ، لابن‌غضائری‌ش۱۳۰ . الفهرست؛ للشیخ‌ش۶۲۰ ⬅ وی در سند ۳۸۶ روایت از کتب اربعه قرار دارد 👈الرجال؛ للنجاشی‌ش۸۹۴ ، لابن‌غضائری‌ش۱۳۴ ⬅ وی در سند ۸۸ روایت از کتب اربعه قرار دارد 👈الرجال؛ للنجاشی‌ش۴۱۰ ٬ لابن‌غضائری‌ش‌۴۶ ⬅ وی در سند ۵۵ روایت از کتب اربعه قرار دارد 👈الرجال؛ للنجاشی‌ش۳۱۳ ، لابن‌غضائری‌ش۲۷ [توصیفاتی که در میراث حدیثی شیعه از ترجمهٔ اسامی مذکوره در نخستین منابع رجالی شیعه شده، همه بر آنها است] 🔰کمترین پیامد این واقعیت👈وارد آمدن شبهات فراوانی بر پیکرۀ بنیادی‌ترین معارف شیعه چون علم غیب امام ، توان تصرف امام در تکوین و موضوعاتی شبیه این. 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/Elal_alhadith https://t.me/Elal_alhadith2
۲.وجود راویان فاسدالمذهب در میراث حدیث شیعه ⬅وی زیدی جارودی است و در سند ۷۵ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 نجاشی ش۲۳۳ و شیخ ش۸۶ فهرست[شان] ، او را توثیق کرده‌اند ⬅وی زیدی است و در سند ۱۰۶ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 نجاشی ش۴۴۸ ، شیخ ش۳۰۳ فهرست[شان] و ش۱۴۰۹ رجالش و ابن غضائری ش۵۱ ، توصیف او را تصریح نکرده‌اند ، أمّا در دو گزارش از رجال کشّی ش۴۱۳ و۴۱۴ ، از زبان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام مذمت شده ⬅(گرچه بر پایۀ گزارش نجاشی وی از عبدالله افطح آخر عمر روی گرداننده است) ولی بعنوان یک راویِ فطحی پُرکار شناخته می‌شود، وی در سند ۱۶۴۷ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 نجاشی در ش۷۲ او را فراوان ستوده ، شیخ ش۱۶۴ فهرست او را توثیق کرده ⬅وی فَطَحی است و در سند ۱۲۴۲ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 نجاشی ش۶۷۶، و شیخ ش۳۹۲ فهرست او را توثیق کرده‌اند ⬅وی فحطی است و در سند ۵۶۳ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 ... ⬅وی فطحی است و در سند ۵۳۵ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 ... ⬅وی فطحی است و در سند ۴۱۶ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 ... ⬅وی واقفی است و در سند ۱۱۴۶ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 ... ⬅وی واقفی است و در سند ۶۴۷ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 ... ⬅وی واقفی است و در سند ۲۸۷ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 ... ⬅وی واقفی است و در سند ۲۸۷روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 ... ⬅وی واقفی است و در سند ۲۱۴ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 ... ⬅وی واقفی است و در سند ۱۴۴ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 ... ⬅وی واقفی است و در سند ۱۰۸ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 ... ⬅وی واقفی است و در سند ۱۰۵ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 ... ⬅وی واقفی است و در سند ۴۱ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 ... ⬅وی عامی است و در سند ۱۷۲ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 ... ⬅وی عامی است و در سند ۱۰۴ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈 ... ⬅وی عامی است و در سند ۹۰ روایت از کتب اربعه قرار دارد👈... و راویان دیگری از این دست. 🔰اگرچه راویان فاسدالمذهب را می‌توان در زیر گروه راویان ثقه یا ضعیف تعریف کرد ولی برخی از اندیشمندان امامی به گاه تعامل با روایات راویان ثقه، میان صحیح‌المذهب و جز آن، فرق می‌گذارند، برای نمونه، در کتاب المعتبر فی شرح المختصر -ج۱، ص۲۰۸- حدیث را به دلیل وجود علی‌بن حسن‌بن فضّال در سند آن، ضعیف می‌خوانَد❗️؛ بدین دلیل که او فطحی است. و در السرائر الحاوی -ج۱، ص۴۹۵- ، حسن‌بن علی‌بن فضال را به دلیل فطحی بودن ، کافر و ملعون خوانده است❗️. این در حالی است که نجاشی وی را این گونه می‌ستاید: 👈کان فقیهَ أصحابنا بالکوفة و وجهَهم و ثقتَهم و عارفَهم الحدیث و المسموع قوله فیه. سمع منه شیئاً کثیراً و لم یعثر له علی زلة فیه و لا ما یشینه و شیخ طوسی، ابن‌فضال را این چنین شناسانده: 👈روی عن الرضا علیه‌السلام و کان خصّیصاً به، جلیلَ القدر، عظیمَ المنزلة، زاهداً ورعاً ثقةً فی الحدیث و فی روایاته. 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/Elal_alhadith https://t.me/Elal_alhadith2
@Elal_alhadith .mp3
3.57M
🔰منظور از اعتبارسنجی چیست؟ آیا منظور حضرتعالی هرمنوتیک می‌باشد؟ 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/Elal_alhadith https://t.me/Elal_alhadith2
۳.کمی داده‌های تأثیر گذار در شناخت راویان پر تکرار ⬅وی در سند ۷۳۹۲ روایت از کتب اربعه قرار دارد (از سویی شاگرد محمدبن أبی‌عُمیر ، حمّادبن عیسی ، حسن‌بن محبوب ، احمدبن محمدبن ابی‌نصر بزنطی ، صفوان‌بن یحیی و جز این‌هاست ، و از سویی استاد علی‌بن ابراهیم‌بن هاشم ، محمدبن حسن صفّار ، محمدبن احمد ، یحیی‌بن عمران اشعری ، علی‌بن حسن‌بن علی‌بن فضّال و جز این‌هاست) 👈 توصیف نشده❗️❗️ (بندفر) النیسابوری ⬅وی در سند ۸۳۶ روایت از کتب اربعه قرار دارد (از طرفی شاگرد فضل‌بن شاذان است و از سویی استاد محمدبن یعقوب کلینی است) 👈 فقط شیخ در رجالش از او تنها نام برده است❗️ ⬅وی در سند ۵۸۶ روایت از کتب اربعه قرار دارد (از یک سو شاگرد پدر خود و از دیگر سو استاد شیخ مفید است) 👈 نام او در هیچ یک از کتاب‌های رجالی، حتی شماره هم نشده است❗️❗️ ⬅وی در سند ۲۴۶ روایت از کتب اربعه قرار دارد 👈 در رجال شیخ، تنها شماره شده بی‌آنکه توصیف شود❗️ ⬅وی در سند ۲۲۲ روایت از کتب اربعه قرار دارد (از طرفی شاگرد یونس‌بن عبدالرحمن است و از طرفی استاد ابراهیم‌بن هاشم) 👈 تنها در رجال شیخ یاد شده است، بی‌آنکه توصیف شود❗️ ⬅وی در سند ۱۲۷ روایت از کتب اربعه قرار دارد 👈 تنها در رجال شیخ یاد شده، بی‌آنکه توصیف شود❗️ ⬅وی در سند ۸۳ روایت از کتب اربعه قرار دارد (از طرفی شاگرد پدر خود، و از سویی استاد حسین‌بن عبیدالله الغضائری) 👈 تنها در دو شماره از رجال شیخ ترجمه شده، بی‌آنکه توصیف شود❗️ 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/Elal_alhadith https://t.me/Elal_alhadith2