✅ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به حضرت علی علیه السلام فرمود: آیا خرسند نیستی از اینکه منزلت تو در نزد من مساوی با منزلت هارون در نزد موسی باشد؟
🔴 منزلت های حضرت هارون علیه السلام در قرآن:
1⃣ نبوت
وَوَهَبْنَا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنَا أَخَاهُ هَارُونَ نَبِيًّا
(مریم/53)
2⃣ وزارت
وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي (29) هَارُونَ أَخِي (30) (طه)
3⃣ خلافت
وَقَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ
(اعراف/142)
4⃣ برادری
وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي (29) هَارُونَ أَخِي (30) (طه)
✍ بنابر قول پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، حضرت امام علی علیه السلام دارای همه این منزلت ها بجز نبوّت بود. به عبارتی دیگر، امام علی علیه السلام دارای مقام های خلافت، وزارت و برادری با پیامبر بود.
جرعه ای ازنهج البلاغه😍
اَلْبُخْلُ عَارٌ.
بخل ننگ است.
🍃حکمت۳حضرت علی علیه السلام🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🎥دفاعِ #مهاجرین و #انصار از #امامت #امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مصادر اهل سنت
🔊 #آیت_الله_قزوینی
💥ببینید و انتشار دهید
مداحی آنلاین - هدایت امام جواد - حجت الاسلام رفیعی.mp3
5.45M
🏴 #شهادت_امام_جواد(ع)
♨️هدایت امام جواد(ع)
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #رفیعی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
┄┅═✧🌺یازهرا🌺✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناظرهای که منجر به شهادت امام جواد علیهالسلام شد.
#استاد_عالی
┄┅═✧🌺یازهرا🌺✧═┅┄
🔹دلائل عدم اعتبار خطبة البیان
1⃣ این خطبه در کتب روایی کهن ذکر نشده و دسترسترین منبع به آن، کتاب الزام الناصب، نوشته علی یزدی حائری(م۱۳۳۳ق) است.
در این کتاب، سه نسخه و به عبارتی سه متن برای خطبه البیان ذکر شده است که هر یک با دیگری تفاوتهای زیادی دارند. البته برای دو نسخه اول آن، منبعی ارائه نشده و نسخه سوم را به کتاب «الدر المنظم فی السرّ الاعظم» نوشته محمدبن طلحه شافعی، (م ۶۵۲ق) منتسب میکند که از علمای اهل سنت است.
📚 الزام الناصب فی اثبات الحجة الغائب، ج2،ص232
2⃣مهمتر از سلسله سند این خطبه، راوی اصلی آن، یعنی «عبداللّهبن مسعود» است که چند نکته درباره وی قابل توجه است:
1.عبدالله بن مسعود پیش از خلافت امیرمؤمنان (ع) از دنیا رفته و با توجه به تصریح خطبه که، علی(ع) خطبه البیان را پس از خلافت خود در بصره یا کوفه ایراد کرده است، نمیتوان گفت که در زمان حیات ابنمسعود بیان شده است.
2. به اذعان علمای اهل سنت، هیچگاه عبداللهبن مسعود از حضرت علی(ع) روایت نکرده است.
📚 تهذیب الکمال فی اسماء الرجال، ج ۱۶، ص ۱۲۱
3. سند این خطبه مرفوع است؛ یعنی بین ابنمسعود و شنونده خطبه، شخص یا اشخاصی وجود دارند و این مطلب، جای هیچگونه توجیهی درباره نادرستی سند خطبه باقی نمیگذارد.
3⃣ در سند این خطبه، «طوق بن مالک» که هیچ روایتی از او نقل نشده، بلکه یکی از فرماندهان هارونالرشید است و در سال ۲۱۶ق از دنیا رفت، قرار گرفته است.
📚تاریخ الطبری، ج ۸، ص ۳۲۳ و تاریخ الیعقوبی، ج ۲، ص ۴۲۴
4⃣ در برخی از روایات و همچنین بر اساس باور اکثر قریب به اتفاق علمای شیعه، سند خطبة البیان مخدوش بوده و آن را ساخته و پرداخته غلات شیعه دانسته اند:
علامه مجلسی(ره) آورده است: «همانا خطبة البیان و موارد مشابه آن در کتب ما نبوده و فقط در کتابهای غلات یافته میشود»
📚 سفينة البحار، ج2، ص664 به نقل از مجلسی، بحار الانوار، ج 25، ص348.
علامه قزوینی گفته است: «از جمله روايات دروغ که مخالفان امير المؤمنين(ع) آوردهاند، خطبهاى است كه غُلات افترا كردهاند و بر امير المؤمنين(ع) منسوب نموده و آن را خُطْبَةُ الْبَيَان می نامند»
📚 صافى در شرح كافى (ملا خليل قزوينى)، ج 2، ص440
مؤلف کتاب بشارة الاسلام مینویسد:
«مستند صحیحی برای این خطبه نیافتم و هیچکدام از محدثان بزرگ مانند کلینی، صدوق و شیخ طوسی آن را نقل نکردهاند و از این که علامه مجلسی با همه اطلاع و احاطه بر احادیث، این خطبه را نیاورده است، نشانگر بیاعتمادی وی به این خطبه است»
📚بشارة الاسلام، ص ۷۵، ح ۲۱۴
علامه نور الله شوشترى، از علمای به نام شیعه درباره این خطبه میگوید: «هنوز ایمان راوى خطبة البیان بر ما ظاهر نشده است، ضمن اینکه عبارات خطبة البیان بر وجهی که علماء معنی آن را فهمیده اند موافق قرآن و أصول مذهب نیست. پس بالضروره می یابد که نسبت آن عبارات بحضرت امیر باطل باشد و چون راویان خطبة البیان مجهول است می توان گفت که آن خطبه را یکی از ایشان به آن حضرت نسبت داده باشد و یا به احتمال قوی، بعضى از عامه یا معتزله آن عبارات را به نام آن حضرت مشهور ساخته باشند تا عوام شیعه بنقل آن اقبال نمایند آنگاه اقبال ایشان را به نقل و روایت آن موجب تشنیع و تجهیل طایفه شیعه سازند و بر علماء ظاهر است که جمیع این اختلافات که در دین پیدا شد از أحادیث کاذبه و اخبار موضوعه خارجیان و غلات است و در کتب رجال شیعه تنبیه بر روایات بسیار از غلات شیعه کرده اند »
📚 الصوارم ا مُهرقة فی نقد الصواعق ا مُحرقة (لابن حجر الهیثمی)،ص89
#خطبةالبیان
#مدعی_دروغین
💞سالروز پاکترین، زلالترین، شادترین و مقدس ترین پیوند هستی...
بر آقا امام زمان عج و همه شیعیان مبارکباد . . .🌹🌟💫 ✨
#ازدواج
حضرت علی علیه السلام
و حضرت زهرا سلام الله علیها🌹
جرعه ای ازنهج البلاغه😍
اَلْإِعْجَابُ یَمْنَعُ الْاِزْدِیَادَ.
خودپسندی،مانع افزودن(براعمال نیک)است.
🍃حکمت۱۶۷ حضرت علی علیه السلام🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ #ازدواج_آسمانی
🎥دخترمو شوهر نمیدم!
👈 تنها کسی که همکفو و هموزن #حضرت_زهرا سلام الله علیها است!
👈 وقتی که #پیامبران به #خواستگاری حضرت زهرا سلام الله علیها میروند؟
🔊 #استاد_انصاریان
🌸بمناسبت #ازدواج حضرت علی علیه السّلام و #حضرت_فاطمه سلام الله علیها
🔹🔶🔹🔶🔹🔶
#معرفی_کتاب
📚 #سقیفه
✅ کتاب #سقیفه مجموعه سخنرانی های مرحوم علامه عسکری است که در محرم و صفر سال ١٤١٩ هجری است که توسط دکتر مهدی دشتی تدوین شده است و در مورد مستندات آن تحقیق کرده اند.
🔺این کتاب در بین کتاب های دیگری که در مورد سقیفه نوشته شده است از جایگاه رفیعی بر خوردار است.
در ابتدا علامه عسکری از چگونگی بر پایی سقیفه بحث می کند و بعد از بیان نظر و داوری صحابه پیامبر درباره بیعت با ابوبکر موضوعات زیر را مورد بررسی قرار می دهند.
🔺این کتاب از مقدمه ناشر، مقدمه مؤلف و پیشگفتار و ۱۲ فصل تشکیل شده است که عناوین آن در ذیل تقدیم شما عزیزان میشود:
✅ #عناوین_کتاب
👈۱. پیریزی سقیفه در زمان حیات پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله)
👈۲. چگونگی برپایی سقیفه
👈۳. نظر و داوری صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله) درباره بیعت با ابوبکر
👈۴. نحوه برخورد دستگاه خلافت با مخالفان خارج از مدینه
👈۵. نحوه برخورد دستگاه خلافت با مخالفان داخل مدینه
👈۶. جنگ اقتصادی با اهلبیت (علیهم السلام)
👈۷. حضرت زهرا (سلام الله علیها) در بستر بیماری
👈۸. وضع سرزمینهای اسلامی و عملکرد ائمه (علیهم السلام)
👈۹. وصیت ابوبکر و خلافت عمر
👈۱۰. وضع حکومت در زمان عمر
👈۱۱. دوران خلافت عثمان
👈۱۲. قیام مردم بر علیه عثمان و نقش علی (علیه السلام) در اصلاح بین دو طرف
#بخوانید_و_انتشار_دهید.
╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮
╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
کتاب سقیفه.pdf
3.48M
👆👆👆 👆👆👆
#دانلود_کتاب
📚 سقیفه
✍️ نویسنده: #علامه_عسکری
بررسی نحوه شکل گیری حکومت پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮
╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
4_5979073609698641219.mp3
2.24M
📼پادکست| کلمه «مولا» در حدیث غدیر به چه معناست؟
✅کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات شرعی پاسخ می دهد
38.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🎥 #بغض و #کینه بعض #صحابه نسبت به #امام_علی علیه السّلام
👈اگر #مولا به معنای #دوست است چرا صحابه به آن عمل نکردند؟
🔊 #استاد_یزدانی
❌ اعتراف بیننده اهل سنت به وجود بغض و کینه نسبت به #امیرالمؤمنین علیه السّلام در میان صحابه و تایید ادعای شیعه در این موضوع
📒حارث همدانی گوید: روزی علی علیه السلام را دیدم که بالای منبر رفت، پس از حمد و ثنای خداوند فرمود:
"قَضاءٌ قَضاهُ اللَّهُ تَعالی عَلَی لِسانَ النَّبِی صلی الله علیه وآله وسلم، اِنَّهُ قالَ: لا یحِبُّنی اِلاّ مُؤمِنٌّ وَ لا یبغِضُنی اِلاَّ مُنافِقٌ وَ قَدْ خابَ مَنِ افْتَری"
📚صحیح مسلم ج۱ ص۴۸
«خواسته خدا بود که بر زبان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم جاری شد که فرمود: مرا دوست نمیدارد مگر #مؤمن و مرا دشمن نمیدارد مگر #منافق ، و #دروغ گفت آنکس که ادّعای باطل کرد»
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢شعاع ولایت
⏹ وقتی آیات سورهٴ مباركهٴ «احزاب» نازل شده است كه ﴿النَّبِی أَوْلى بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَ أُولُوا اْلأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ﴾،[1] مردم از رسول گرامی تفسیر این كریمه را سؤال كردند، فرمود من دو سمت دارم: یك سمت رسالت دارم كه احكام الهی را نقل می كنم، سمت دیگر من ولایت و امامت و رهبری من است، من فرمانی كه می دهم شما باید بشنوید و اطاعت كنید. وقتی گفته شد ﴿أَوْلى بِالْمُؤْمِن﴾، یعنی قلمرو ولایت كلیه مؤمنین اند «بأنفسهم و اموالهم و حقوقهم» و این اولیٰ هم افعل تعیینی است نه افعل تفضیلی؛ یعنی وقتی رسول گرامی درباره امت اسلامی تصمیم گرفت، متعیناً تصمیم پیغمبر مقدم است، برای مردم روشن شد كه ﴿النَّبِی أَوْلى بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ معنایش رهبری است، یك؛ اولویت تعیینی است، دو؛ شعاعش هم مطلق است، سه؛ مردم در كارهای شخصی خود بر خود سلطه دارند و اما وقتی در تحت رهبری رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) قرار گرفتند، حرف اول و آخر را رسول گرامی می زند.
⏹ وجود مبارك رسول گرامی بعد از اینكه جریان حج و جریان عرفات و مشعر و منا را پشت سر گذاشت، در یك مقطع كه تقریباً به منزله چهار سوق جهان آن روز بود كه مردم از آن مقطع جدا می شدند، مأمور شده است در چنان مقطعی دستور بدهد، آنهایی كه جلو رفتند برگردند، آنهایی كه پشت سر هستند تسریع كنند و زیر یكی دو درخت را دستور دادند رفت و روب كنند، سنگ هایی را حاضر كنند به صورت منبر درآورند، فرمود در تمام این مدّت در جنگ و صلح، در تعلیم و تذكیه، در مكه و مدینه، قبل از هجرت و بعد از هجرت آیا من مبلّغ خوب، معلم خوب، مربی خوب، مزكّی خوب، مهذّب خوب بودم یا نبودم؟ همه گفتند آری. فرمود آیا طبق آیهٴ سورهٴ «أحزاب» من اولیٰ هستم یا نه؟ عرض كردند آری، فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاه»؛[2] هر كس من ولی اویم، این علی ولی اوست. دست حضرت را گرفت و بالا برد كه همگان حضرت را دیدند، فرمود: اگر من اولایم، بعد از من این علی اولاست. دیگر سخن از مولا نیست تا كسی بگوید مولا به معنای ناصر یا دوست و مانند آن است، فرمود اگر من اولایم هر كه ولایت مرا قبول دارد ولایت علی را هم باید قبول داشته باشد، همگان گفتند «بَخ بَخ» به علی عرض كردند «یا ابْنَ أَبِی طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلَای وَ مَوْلَی كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَة».[3]
[1]. سوره أحزاب، آیه6.
[2]. سنن ترمذی، ح3713،ج12، ص175.
[3]. الامالی(للصدوق)، ص2.
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1386/11/20
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی