☑️ اثبات ولایت و خلافت امیر المؤمنين علی علیه السلام در منابع اهل سنت
🔰 *حافظ ابن عساکر از علمای محدث برجسته و تاریخ نگار اهل سنت در نزول آیه ابلاغ مینویسد :*
💬 *عن أبي سعيد الخدري قال نزلت هذه الاية " يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك " على رسول الله (صلى الله عليه وسلم) يوم غدير خم في علي بن أبي طالب*
📝 ترجمه :
از ابو سعید خُدری (صحابی) میگوید : نزول آیه ابلاغ(67 سوره مائده) در زمان رسول خدا در غدیر خم (حجة الوداع) در حق حضرت علی علیه السلام نازل شد
📚 منبع :
تاريخ دمشق / ابن عساكر / ج 42 / ص237
مرکز حوزوی پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار می کند:
⭕ نشست علمی
"رهیافتی نو به تحلیل قیام امام حسین علیه السلام "
⭕ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد منتظری مقدم
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
⭕ زمان: دوشنبه ۱۵ شهریور
ساعت ۱۸
⭕ پخش مستقیم از طریق:
https://www.aparat.com/CHSIQS/live
🦋 قوانین دهگانه 🦋
#شهید_سید_مجتبی_علمدار
🌸 برای خودش قانونهای ده گانه درست کرده بود. قانونها ترکیبی بود از اعتراف و جریمه.
اعتراف نامه؛ تاریخ شروع 5 تیر 1369
🌼 1. بارالها! اعتراف می کنم از اینکه #قرآن را نشناختم و به قرآن عمل نکردم. (حداقل روزی ده آیه قرآن بخوانم).
🌼 2. پروردگارا! اعتراف می کنم از اینکه نمازم را بی معنی خواندم و حواسم جای دیگری بود. (حداقل روزی دو رکعت #نماز_قضا باید بخوانم.)
🌼 3. خدایا! اعتراف می کنم از اینکه مرگ را فراموش کردم. (حداقل هر شب قبل از خواب باید دو رکعت نماز توبه بخوانم).
🌼 4. خدایا! اعتراف می کنم از اینکه شب با یاد تو نخوابیدم و [برای] نماز شب هم بیدار نشدم. (حداقل در هر هفته باید دو شب نماز شب بخوانم و بهتر است که شب های سه شنبه و شب جمعه باشد).
5. و ....
📒 کتــاب فانوس زائر، ص 65 تا 75.
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
✍️امام على عليه السلام:
🔹قلوبُ العِبادِ الطّاهِرَةُ مَواضِعُ نَظَرِ اللّهِ سبحانَهُ، فمَن طَهَّرَ قَلبَهُ نَظَرَ إلَيهِ
💠دل هاى پاكِ بندگان، نظرگاه خداى سبحان است. پس هر كه دل خويش را پاك گرداند خداوند به آن نظر افكند
📚غررالحكم حدیث6777
🗞 #حدیث_روز
📌 *متن شبهه*👇
🌒 اول ماه صفر است 🌘
خونریزی یا شکستن تخم مرغ و دود کردن اسفند فراموش نشود...
ان شاءالله با خواندن این دعا در اول ماه صفر ازبلا دور بوده ، حاجت روا شوید: نیت کنید.
✨ سبحان الله يافارج الهمّ ويا كاشف الغم فرّج همي ويسرّ أمري وأرحم ضعفي وقلة حيلتي و أرزقنی من حيث لاأحتسب يارب العالمين ✨
حضرت رسول فرمودند
🔓 هر كس مردم رااز اين دعا باخبركنددر گرفتاريش گشايش ايجاد می شود 🔓
📌 *پاسخ به شایعه* 👇
تکذیب✋✋
خرافات مربوط به اول صفر را باور نکنیم 👌این خرافات را منتشر نکنیم.
✅این خرافات هیچ گونه سندیت و صحتی ندارند.
✅معنای صفر چیست؟
«صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم - به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست میکشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی میآوردند و خانهها خالی میماند؛ از این رو به آن صفر گفتهاند.
✅ در مورد ماه صفر ، بنا بر آن چه به غلط معروف گشته، ماه صفر «نحس» است؛ به خصوص روز چهارشنبه آخرین آن ماه را که به نحس بودن بیشتر معروف شده است و در این باره روایت مخصوصى از ائمه دین(ع) نرسیده و در منابع روایی ما از اهل بیت در مورد نحس بودن این ما سخنی وجود ندارد.
◀️بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه ای خواند یا صدقه داد و ...
اما جالب توجه است وقتی به منابع روایی رجوع می کنیم حدیثی در مجامع روایی دال بر نحوست ماه صفر نمی یابیم.
✅مرحوم شیخ عباسی قمی ره صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ما صفر می گوید: بدان که این ماه به نحوست معروف است. یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان می کنند و👈 روایتی دال بر این مطلب نمی آورند.
◀️حتی دعایی هم که برای رفع این نحوست ایشان در کتابش به نقل از فیض کاشانی ره و ... آورده است؛ در هیچ یک از مجامع روائی ما موجود نیست طبق جستجوهای انجام شده. حتی در آثار چاپی خود فیض کاشانی ره نیز این دعا به چشم نمی خورد. حتی در مجامع روائی و کتب عامه نیز همچین دعایی به چشم نمی خورد.
◀️اما علامه مجلسی ره در کتاب «زادالمعاد» خویش که کتابی شبیه مفاتیح است در ابتدای بحث ماه صفر می نویسد:
👈این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی می تواند باشد: اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(ص) در این ماه وفات یافتند. و معنی دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة، ذی الحجة و محرم الحرام]؛ و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد. و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد؛ ندیده ام. و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است.
✅خب وقتی حدیث شناس مبرزی چون علامه مجلسی(ره) این حرف را بزند؛ واقعاً تردید بسیار جدی در نحوست این ماه به وجود می آید؛ اگر نگوئیم قطع به نحس نبودن این ماه پیدا می کنیم.
◀️درباب چهارشنبه ماه صفر و علی الخصوص چهارشنبه آخر ماه صفر نیز ایشان می گوید:
✅پس بدان که نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر بین عوام و بلکه بین خواص[یعنی حتی بین علما] مشهور است. و به دست من روایتی که دلالت بر این مطلب داشته باشد؛ نرسیده است. چه روایات عامه و چه روایات امامیه معتبر. و البته روایاتی در باب نحوست روز چهارشنبه به نحو مطلق و چهارشنبه آخر هر ماه به نحو خاص داریم.
#واما_در_مورد_روایتی_که_آورده_شده👇👇
(سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین)👇👇
◀️چنین حدیثی نیافتیم و حدیث هایی که در اینترنت مشاهده می کنید; تا در منابع معتبر ندیده اید یا در سایت های معتبر و شناخته شده تایید نشده اند ، نپذیرید.
◀️متاسفانه کارخانه حدیث سازی در اینترنت به شدت فعال است و در قالب های ظاهر الصلاح اهداف شومی را تعقیب می کنند.
✅البته الفاظ دعا از دعاهای مختلف گرفته شده و با این عبارت دعا کردن مانعی ندارد چون مضمون خوبي دارد اما نسبت دادن آن به پیامبر و از زبان پیامبر ترویج كردن (تا زماني كه يقين به استناد آن نداريم ) دروغ بستن بر پیامبر خداست که بزرگترین گناهان می باشد.
🌱
@emam_Alli
✍️امام على عليه السلام:
🔹اى مردم! بدانيد كه هر كس از سخن دروغ و ناحقّ درباره خود رنجيده شود، خردمند نيست و هر كس از مدح و ثناى نادان درباره خود خوشحال شود، حكيم نمى باشد
💠أيُّها النّاسُ، اعلَموا أنّهُ ليسَ بعاقِلٍ مَنِ انزَعَجَ مِن قَولِ الزُّورِ فيهِ، و لا بحَكيمٍ مَن رَضِيَ بثَناءِ الجاهِلِ علَيهِ
📚تحف العقول صفحه208
🗞 #حدیث_روز
☑️ اثبات ولایت و خلافت امیر المؤمنين علی علیه السلام در منابع اهل سنت
🔰 *ابن کثیر دمشقی از علمای برجسته اهل سنت و از پیروان ابن تیمیه و متعصب مذهبی در تفسیر خود مینویسد :*
💬 *عنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ عَلِيًّا كَانَ يَقُولُ فِي حَيَاةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وسلّم أَفَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَاللَّهِ لَا نَنْقَلِبُ عَلَى أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَانَا اللَّهُ وَاللَّهُ لَئِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ لأقتلن عَلَى مَا قَاتَلَ عَلَيْهِ حَتَّى أَمُوتَ وَاللَّهِ إِنِّي لَأَخُوهُ وَوَلِيُّهُ وَابْنُ عَمِّهِ وَوَارِثُهُ فَمَنْ أحق به مني؟*
📝 ترجمه :
*از ابن عبّاس عليها السّلام نقل است كه حضرت علىّ عليه السّلام در زمان حيات رسول خدا صلّ اللّٰه عليه و آله میگفت : ...من برادر و پسر عمو و وارث او هستم و كيست كه نزديكتر و اولى باشد به آن حضرت از من*
📚 منبع :
تفسیر القرآن العظیم / ابن کثیر دمشقی / ج 2 / ص 112
#آثار_نماز
🌹 اقامه نماز و پرداخت زکات رحمت خدا را نازل می کند🌹
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ #پاسخ_شبهه
🎥تکفیر #عقیل_هاشمی کارشناس #شبکه_وهابی_کلمه توسط #بن_باز مفتی وهابی
👈 چرا نام امام علی عليهالسلام با آن همه اهمیت در #قرآن نیامده است؟
🔻در این کلیپ #استاد_هاشمی توضیح می دهند که شبهه #وهابیت پیرامون عدم ذکر نام امام علی علیهالسلام در قرآن چرا از اساس بی پایه است؟
💥ببینید و انتشار دهید
☑️ اثبات ولایت و خلافت امیر المؤمنين علی علیه السلام در منابع اهل سنت
🔰 *ابن ابي عاصم از محدثین برجسته اهل سنت در کتاب خود مینویسد :*
💬 *عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِعَلِيٍّ : «أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّكَ لَسْتَ نَبِيًّا إِنَّهُ لَا يَنْبَغِي أَنْ أَذْهَبَ إِلَّا وَأَنْتَ خَلِيفَتِي فِي كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي»*
📝 ترجمه :
*ابنعباس از رسول خدا فرمود : آیا راضی نمیشوی که منزلت تو برای من همانند منزلت هارون برای موسی باشد جز این که تو پیامبر نیستی و اینکه تو بعد از من جانشین من در میان همه مؤمنان هستی؟*
*آلبانی وهابی : این حدیث را حسن(معتبر)میداند*
📚 منبع :
السنة / ابن ابی عاصم / تحقیق آلبانی/ج2/ص565/ح1188
28.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
═✧❁﷽❁✧═
◀️ آیا « یاعلی گفتن» شرک است؟
⏹ پاسخ آیة الله طبسی دامت برکاته
#ویژگی_امام_علی علیه السلام2
#برتری _صحابه
👁🗨در نگرش اهل سنت به حدیث غدیر
🕳گروه اول :پذیرش با تفسیر خاص خود
🕳 گروه دوم:اشاره ی ضمنی
〰️ ادامه ی گروه دوم👈گروهی از تاریخ نگاران اهل سنت که به بیان پارهای از جزئیات مربوط به غدیر، مانند حدیث «مَن کنتُ مولاه فعلی مولاه» یا احتجاج و مناشدة حضرت امیرالمومنین علیه السلام با برخی صحابه در ارتباط با حادثة غدیر بسنده کردهاند از جمله:
➖ محمدبن احمد فاسِی (832ق) در 📓شفاء الغَرام باخبار البَلَد الحَرام، هنگام ذکر آبراهة زیرزمینی مشهوری به نام «خُم» میگوید: «خُم، مجرای آبی زیرزمینی مشهوری است که آن، غیر از خُمی است که پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) نزد غدیر (برکة) واقع در آن فرمود: مَن کُنتُ مَوْلَاهُ فعَلی مَوْلَاهُ؛ و آن در فضیلت علی بن ابیطالب علیه السلام وارد شده است. این خم، موضعی در جحفه است و میان آن و باب مکه - که محب طبری بدان اشاره کرده - به مسافت پرتاب دو تیر، فاصله است. والله اعلم».🔍(تقی فاسی، 2000م، ج1، ص406) این سخن، بر معروف بودن غدیر خم و حدیث پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم)نزد همه دلالت دارد.
➖ نوَیرى (متوفاى حدود 833ق) در نِهایة الارَب فى فنون الادب، در باب ذکر گزیدهای از فضایل علی بن ابیطالب(علیه السلام)، با ذکر پنج تن از صحابه (بریده، ابوهریره، جابر، براءبنعازب و زیدبنارقم) از زبان حضرت رسول(صل الله علیه و آله و سلم) به حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلى مَولاه» در روز غدیر خم و نیز روایت (اللهم وَالِ مَن والاه، وعَادِ مَن عَاداه) بعضی از آن صحابه، اشاره میکند.
🔍(ر.ک: نویری، 1423م، ج20، ص4)
➖ابن ضِیاءمَکی حنفی (ف854ق) در
📓 تاریخ مکة المُشرفة والمسجد الحرام والمدینة الشریفة والقبر الشریف همانند محمد بن احمد فاسی، در فصل ذکر چاههای مکه و اطراف آن، به هنگام سخن از چاهی به نام «خُم» جهت دفع خطا و برای اینکه اشتباها خمِ معروف، به ذهن خواننده خطور نکند، به توضیحِ مطلب مبادرت میورزد و میگوید: «چاهی است در آبراههای زیرزمینی که بدان خُم میگویند و آن، غیر از خُمی است که روایت شده پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم فرمود: مَن کُنتُ مَوْلَاهُ فعَلی مَوْلَاهُ؛ زیرا این خُم، نزدیک جُحفه است». 🔎(ابن ضیاء، 2004م، ص209). این مطلب، از شهرت واقعة غدیر خم و حدیث پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) حکایت دارد.
➖سیُوطی (ف911ق) در 📓تاریخ الخلفاء، با سلسله سندهای مختلف، حدیث غدیر مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه و تتمة آن (اللهم وَالِ مَن وَالاه وعَادِ مَن عَادَاه) را ذکر کرده،🔍 (ر.ک: سیوطی، 2004م، ص132) به احتجاج حضرت علی(علیه السلام)با برخی صحابه در روز رَحْبه اشاره میکند. (ر.ک: همان، ص132)
➖سمهُودى شافعی(ف911ق) در📓 جواهر العِقْدین فی فضل الشرفَین، حدیث غدیر را نقل نموده (ر.ک: امینی، 1977م، ج1، ص15، 17 و 29) و به مناشدة علی( علیه السلام) در روز رحبه اشاره کرده است.🔍 (ر.ک: همان، ج1، ص16، 45، 48، 54 و 176) همچنین در کتاب تاریخی خود با عنوان خُلاصة الوَفا باخبار دار المصطفى، که دربارة مدینة منوره تألیف شده است، فصلی را به مساجد واقع شده در راهی که پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) در ایام حج و غیر آن به سوی مکه میپیموده، اختصاص داده است. او در این فصل، از مسجدِ بعدِ جُحفه - که به گمانش همان مسجد غدیر خم است - نام میبرد و پس از توضیحاتِ جغرافیایی دربارة آن، به موضوع غدیر و نماز ظهر پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) در آن مکان، و ایراد جملة «اللهم مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه» از زبان مبارک رسول خدا(صل الله علیه و آله و سلم)پس از بالا بردن دست علی(علیه السلام) اشاره میکند.
🔍(ر.ک: سمهودی، بیتا، ج2، ص484)
☑️ اثبات ولایت و خلافت امیر المؤمنين علی علیه السلام در منابع اهل سنت
🔰 *احمد بن حنبل از علمای بزرگ و برجسته اهل سنت و مؤسس فرقه حنابله در کتاب فضائل صحابه خود مینویسد :*
💬 *عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ : كُنَّا نَتَحَدَّثُ أَنَّ أَفْضَلَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ*
📝 ترجمه :
ابن عمر میگوید : داشتیم در مورد بهترین فرد مدینه از حیث اسلام و ایمان که بود صحبت میکردیم؟
گفتند : علی بن ابی طالب علیه السلام است
👈🏻محقق كتاب وصی الله عباس از اساتید دانشگاه
ام القری مکه در تصحیح حدیث مینویسد : اسناده صحیح
📚 منبع :
فضائل الصحابة / احمد بن حنبل جلد 2 صفحه 604 حدیث 1033
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری: «از محبت اهلبیت علیهمالسلام نباید دست برداشت!»
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 پس باید بدانیم که یک واجب بزرگی بر دوش همه است، معلمین با تعلیم و مادحین(مداحان) با عمل، به اینها بفهمانند که از محبت [اهلبیت علیهمالسلام] نباید دست برداشت. همهچیز توی محبت است.
🔸 اگر ما خدا را دوست میداشتیم، آیا ممکن بود دوستانش را دوست نداشته باشیم؟ آیا ممکن بود اعمالی را که او دوست میدارد، دوست نداشته باشیم؟ آیا چنین چیزی میشود که کسی دوست خدا باشد، اما دوستِ دوستان خدا نباشد؟ دوست اعمالی که خدا دوست دارد، نباشد؟ دوست اعمالی که خدا دشمن دارد، باشد؟ آیا چنین چیزی میشود؟!
📚 رحمت واسعه، ص٢٨١ (مجموعه فرمایشات حضرت آیتاللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اصحاب و یاران آن حضرت)
💠 حدیث روز | ۱۴۰۰/۶/۲۱
🔸حضرت علی(ع): اُنظُر إلى ما قالَ و لاتَنظُر إلى مَن قالَ
🔹به گفته بنگر، نه به گوينده آن.
📚 غررالحكم و دررالكلم، ح 5048
📌 #عاشورا احیاگر #غدیر
#عبیداللله_بن_زیاد علنه الله علیه، با #چوبی که در دستش بود، ساعتی بر -دهان- و دندان امام #حسین(ع) میزد.
#زیدبن_ارقم به وی اعتراض کرد و گفت:
به خدای یکتا سوگند، رسول خدا(ص) لب های حسین(ع) را می بوسید.
آنگاه زید گریه اش گرفت و بیرون رفت و با خودش می گفت:
ابن زیاد #برده #یزید است و او هم مردم را به بردگی گرفته است. شما ای مردم عرب، از این پس همگی برده اید. پسر #فاطمه(س) را کشتید و پسر #مرجانه را به #حکومت پذیرفتید.
📌او نیکان شما را می کشد و بدان شما را به #بردگی می گیرد. شما تن به #ذلت دادید.
📌 اگرچه زیدبن ارقم در غدیر با #امیرالمومنین علی(ع) #بیعت کرده بود و بعدها در دوران #امیرمومنان علی علیه السلام در شهر کوفه منکر #غدیر شد و در #کربلا به کمک امام حسین(ع) نیامد، اما این جلسه او را متحول کرد و حتی وی در سند حدیث #غدیر قرار گرفت.
📚طبری، تاریخ، ج5، ص456؛
📚خوارزمی، مقتل الحسین، ج2، ص45،
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص412.
AUD-20210905-WA0136.opus
3.24M
#سلسله_دروس_مقتل_شناسی
فایل صوتی جلسه اول
#استاد_صادقی_کاشانی (حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی کاشانی)
14 شهریورماه 1400
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺