eitaa logo
عاشقان مولا علی علیه السلام
70 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.7هزار ویدیو
123 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم. در این کانال به فضایل مولا علی علیه السلام میپردازیم با استفاده از انواع کلیب های سخنرانی و مولودی با همکاری جمع طلاب حوزه علمیه قم کپی فقط یک صلوات برای تعجیل در ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف😊
مشاهده در ایتا
دانلود
💝 سلام امام زمانم 💝 دوباره جان تازه‌ای به انتظارها ببخش بیا و خاک مرده را به چشمه‌سارها ببخش نگاه ناامید ما کویرهای خشک را به‌ندبه‌های اشکی امیدوارها ببخش ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
📌با کودکانی که موقع در حاضر می‌شوند، چه کنیم؟ 📍عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الصِّبْيَانِ إِذَا صَفُّوا فِي‏ الصَّلَاةِ الْمَكْتُوبَةِ قَالَ: «لَا تُؤَخِّرُوهُمْ عَنِ الصَّلَاةِ الْمَكْتُوبَةِ وَ فَرِّقُوا بَيْنَهُمْ.» 🕋از جابر بن یزید جُعفی نقل شده است: از امام باقر(علیه‌السلام) درباره نابالغی که در صفوف نمازهای واجب (یومیه) می‌ایستند، سؤال کردم. حضرت فرمود: آنان را از جماعت نماز واجب نرانید، بلکه میانشان جدایی بیندازید. (یعنی بینشان بایستید تا اتصال صفوف جماعت برقرار شود.) 📚کلینی، الكافي، ج‏۳، ص۴۰۹.
حضرت امیر مؤمنان سلام الله علیه فرمودند: أفضَلُ المالِ ما وُقِيَ بهِ العِرضُ و قُضِيَت بهِ الحُقوقُ./بهترین مال و دارایی آن است که بدان آبرو حفظ شود و حقوق پرداخت گردد. بحار الانوار ج۷۵ ص۷ مفاتیح الحیاة ص ۵۷۷
🏝سلامی از آهویی رمیده در ازدحام جنگل ... سلامی از کودکی گمشده در هیاهوی بازار ... سلامی از تاکستانی تشنه در عطشناکی مرداد ... سلامی از قلبی بیمار در واپسین طپش ها ... سلامی از جانی مضطرب در محاصره‌ی رنج‌ها ... سلامی از کودکی تنها در کنج یتیم‌خانه ... ... سلامی از من ... ... به تو ... که امن‌ترین جان پناهی ، زلال‌ترین چشمه‌ای ، پربرکت‌ترین بارانی ، بهترین طبیبی ، چاره‌سازترین رفیقی ... و ... مهربان‌ترین پدری ... سلام تمام زندگی‌ام ... ... مهدی جان ...🏝
💢 گنجایش ظرف دانش امام علی علیه‌السلام: 🌺 «کلُّ وِعاءٍ یضیقُ بِما جُعِلَ فیهِ اِلّا وِعاءَ الْعِلمِ فَاِنَّهُ یتَّسِعُ». 🌸 گنجایش هر ظرفی با آنچه در آن می‌گذارند، تنگ می‌شود، جز ظرف دانش که هرچه در آن می‌گذارند، گسترده‌تر می‌شود». 📚 بحار الأنوار، ج،۱ ص۱۸۳. 📎 📎 📎
⚠️ دستور سب و لعن امیرالمومنین علی علیه السلام توسط معاویه و پیشگویی امیرالمومنین از این اتفاق و امتناع مردم سیستان از لعن آن حضرت ✅ افتخار و شرفی بزرگ برای سیستان ┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ 🔸ابتدا حکم کسیکه امیر المومنین علیه‌السلام را ناسزا گوید به را از زبان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از منابع مخالفین خود نقل می‌کنیم؛ رسول الله میفرمایند : هرکس علی را سب کند من را سب کرده است. 📝 متن روایت به نقل حاكم نیشابوری: ُ «مَنْ سَبَّ عَلِیًّا فَقَدْ سَبَّنِی» ✅ هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحُ الإِسْنَادِ، وَلَمْ یُخَرِّجَاهُ، وَقَدْ رَوَاهُ بُكَیْرُ بْنُ عُثْمَانَ الْبَجَلِیُّ، عَنْ أَبِی إِسْحَاقَ بِزِیَادَةِ أَلْفَاظٍ. 🔴 امیرالمومنین علیه‌السلام می‌‌فرمایند: حاکم نیشابوری در المستدرک در تفسیر سوره نحل می‌نویسد : 3365 - أَخْبَرَنَا الشَّيْخُ أَبُو بَكْرِ بْنُ إِسْحَاقَ، أَنْبَأَ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ النَّضْرِ الْأَزْدِيُّ، ثنا مُعَاوِيَةُ بْنُ عَمْرٍو، ثنا أَبُو إِسْحَاقَ الْفَزَارِيُّ، عَنْ سُفْيَانَ، عَنْ سَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ، عَنْ أَبِي صَادِقٍ، قَالَ: قَالَ عَلِيٌّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: " إِنَّكُمْ سَتُعْرَضُونَ عَلَى سَبِّي فَسُبُّونِي، فَإِنْ عُرِضَتْ عَلَيْكُمُ الْبَرَاءَةُ مِنِّي، فَلَا تَبْرَءُوا مِنِّي، فَإِنِّي عَلَى الْإِسْلَامِ، فَلْيَمْدُدْ أَحَدُكُمْ عُنُقَهُ، ثَكِلَتْهُ أُمُّهُ، فَإِنَّهُ لَا دُنْيَا لَهُ وَلَا آخِرَةَ بَعْدَ الْإِسْلَامِ، ثُمَّ تَلَا {إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ} [النحل: 106] ✅ صحیح الإسناد ولم یخرجاه ✅ [التعليق - من تلخيص الذهبي] 3365 – صحيح حضرت علی علیه السلام فرمود : در آینده ، شما را وادار می‌کنند که مرا سبّ کنید ، (اگر مجبور بودید) پس سب کنید؛ ولی اگر دستور دادند که از من بیزاری بجویید ، نپذیرید ؛ زیرا من بر اسلام هستم (برائت از من ، برائت از اسلام است)در این صورت گردن خود را (برای بریده شدن) بکشد؛ (اما کسی که از من بیزاری بجوید) پس مادرش به عزایش بنشیند ؛ زیرا او بعد از خارج شدن از اسلام نه دنیا دارد و نه آخرت ، سپس این آیه را خواندند: الا من اکره {نحل : 106}... 📔المستدرک علی الصحیحین ، ج 2 ،‌ ص 390 ، ح 3365 . 🔻و حال به این فراز تاریخ توجه کنید: امتناع مردم سیستان از دستور معاویه 👤 یاقوت حموی در معجم البلدان می‌نویسد : قال الرهنی : وأجل من هذا کله أنه لعن علی بن أبی طالب ، رضی الله عنه ، على منابر الشرق والغرب ولم یلعن على منبرها إلا مرة ، وامتنعوا على بنى أمیة حتى زادوا فی عهدهم أن لا یلعن على منبرهم أحد ... وأی شرف أعظم من امتناعهم من لعن أخی رسول الله ، صلى الله علیه وسلم ، على منبرهم وهو یلعن على منابر الحرمین مکة والمدینة ؟ 📓معجم البلدان ، یاقوت الحموی ، ج3 ، ص191 ، باب سجستان . : رهنی گوید : برتر از همه این اوصاف که ذکر شد ، آن است که بنی امیه ، امیرالمؤمنین علیه السلام را در منابر شرق و غرب لعن می کردند ؛ ولی در سیستان یکبار بیشتر نتوانستند. آن‌ها از فرمان سرپیچی کردند حتی در پیمان نامه شان اضافه کردند که هیچ کس را بر منبرشان لعن نکنند چه افتخاری بالاتر از این که آن‌ها از فرمان ناسزاگویی به برادر رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) بر منبرشان سرپیچی کردند ؛ در حالی که آن حضرت را بر منبرهای مکه و مدینه لعن می‌کردند . 👤 زکریا بن محمد بن محمود قزوینی در آثار البلاد و اخبار العباد می‌نویسد : قال محمد بن بحر الذهبی[رهنی] : لم تزل سجستان مفردة بمحاسن لم تعرف لغیرها من البلدان، ... وأجل من هذا کله أنهم امتنعوا على بنی أمیة أن یلعنوا علی بن أبی طالب على منبرهم. 📓آثار البلاد و اخبار العباد ، ج1 ،‌ ص202 ، باب سیستان . : سجستان افتخاراتی دارد که در شهرهای دیگر دیده نشده است و بزرگترین همه آن‌ها این است که در زمان بنی امیه همه مردم آن‌جا از ناسزاگویی به علی بن أبی طالب علیهما السلام در منبرشان امتناع کردند . ✍ پی‌نوشت: سجستان، همان منطقه شمال زاهدان کنونی است که امروزه نیز این مناطق تماما شیعه هستند. ▼↓▼↓▼↓▼↓▼↓▼
🔻وقتی مؤمن الطاق، ابوحنیفه را بیچاره کرد! ←اشاره به نقش خالد بن ولید در ترورهای صدر اسلام ←پست ویژه کانال برهان به مناسبت تتمه ماه ربیع‌الثانی سالمرگ خالد بن ولید ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🔸محمّد بن علی بن نعمان بی‌ أبی طریفة بجلی کوفی، ملقب به مؤمن الطاق رحمه الله، یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام است. او را صاحب طاق و طاقی و شاه طاق می‌گفته‌اند، این لقب بدین خاطر بود که وی در طاق المحامل کوفه دُکان صرافی داشت. البته از آن جهت که در کار صرافی خبرگی داشت و می‌توانست پول اصل را از تقلبی تشخیص دهد به او شیطان طاق می‌گفتند. البته گفته شده است چون در مناظره‌ای بر ابوحنیفه پیروز شد، ابوحنیفه نخستین کسی بود که او را شیطان طاق نامید، و چون این را شنید، نخستین کسی بود که او را مؤمن طاق نامید. وی بسیار با ابوحنیفه بحث داشته و گاهی جوابهایی به او داده که جالب توجه است و گاهی انسان را به خنده شوق وا می‌دارد. حال چند گزارش از گفتگوهای او را می‌خوانیم و البته یکی را ترجمه نمی‌کنیم: 1⃣ ابوحنیفه: آیا به اعتقاد داری؟ مؤمن طاق: بلی. ابوحنیفه: پس پانصد اشرفی به من قرض بده که در رجعت وقتی برگشتم به تو پس می‌دهم. ( تمسخر و کنایه به رجعت) مؤمن طاق‌: قبول دارم، به شرط اینکه برای من ضامنی بیاور که وقتی به دنیا برمی‌گردی به شکل انسان برگردی. می‌ترسم که رجعت تو به شکل غیر انسانی باشد و من تو را نشناسم و نتوانم وجهم را از تو دریافت کنم.😁 (رجال نجاشی، ص ٣٢٦) 2⃣ ابوحنیفه به مؤمن الطاق گـفت: اگر واقعاً علی بن ابی طالب (علیهما السّلام) پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله) حقّی داشت چرا حقّ خود را مطالبه نکرد؟ مؤمن الطاق با لبخند پاسخ داد: می‌ترسید جنیّان او را بکُشند، همانگونه که سعد بن عباده را کشتند! (بحار الانوار، ج ٤٧، ص ٣٩٩- تصویر الحاقی _ قول ابن ابی الحدید) 👈🏻 سعد بن عباده از بزرگان انصار بود و پس از جریان سقیفه مخالفت خود را با خلافت ابوبکر ابراز کرد و در خلافت عمر نیز بر عقیده خود ماند و خلافت را حق او نمی‌دانست. او در مقام اعتراض به خلافت عمر راهی زمین‌هایش در شام شد اما در بیابان‌های اطراف مدینه در سال پانزده هجری در پنجاه و شش سالگی به دست خالد بن ولید، مأمور عمر کشته شد.اما به منظور پیشگیری از مقابله انصار، بین عامه مردم شایع کردند، او توسط جنیان به قتل رسیده است. 3⃣ پس از شهادت امام صادق علیه السلام، ابوحنیفه به مؤمن طاق گفت: امامِ تو از دنیا رفت. (یعنی دیگر سنگ چه کسی را می‌خواهی به سینه بزنی) وی پاسخ داد: بلی، لیکن امام تو ‌(شیطان) تا روز قیامت زنده خواهد بود. 😁 (اشاره به آیه: قالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرین اِلی یَوْمِ الْوَقْتِ المَعْلُومِ) (رجال الکشی، قم: آل البیت، ج ٢ ص ٤٢٦) 4⃣ یک روز ابو حنیفه با مؤمن طاق در یکی از بازارهای کوفه همراه شد، شخصی فریاد می‌زد چه کسی بچه‌ای که (ضال)  گمشده است را دیده است؟ مؤمن طاق گفت: بچه گمشده‌ای را ندیدم؛ ولی اگر پیر (ضال) گمراه می‌خواهی، بیا و ابوحنیفه را بگیر! (بحارالانوار، ج ٤٧ ص ٤٠٠) 5⃣  روزی ابوحنيفه از مومن طاق پرسيد: دربارۀ ازدواج موقّت چه مى‌گويى‌؟ آيا گمان مى‌كنى حلال است‌؟ مؤمن طاق گفت: آرى. گفت: پس چه چيزى مانعت مى‌شود كه به اهل منزلت (كنيزان و زنان و...) دستور دهى كه ازدواج موقت كنند و برايت درآمد كسب كنند؟ مؤمن طاق گفت: هر كارى كه مورد رغبت مردم نيست؛ گرچه حلال هم باشد. و مردم شأن و منزلتى دارند كه مى‌كوشند آن را بالاتر برند. امّا اى ابوحنيفه! درباره شراب چه مى‌گويى‌؟ آيا گمان مى‌كنى حلال است‌؟ ابوحنيفه گفت: آرى. گفت: پس چه چيزى مانعت مى‌شود كه زنانت را در دكان‌هاى شراب‌فروشى بگمارى تا برايت درآمدى كسب نمايند؟ 😁 ابوحنیفه گفت: تيرى در مقابل تيرى، ولى تير تو کاری بود. (الکافی، ط_الاسلامیه، ج ۵ ص ٤٥٠) 6⃣ ... قِيلَ إِنَّهُ دَخَلَ عَلَى أَبِي حَنِيفَةَ يَوْماً فَقَالَ لَهُ  أَبُوحَنِيفَةَ بَلَغَنِي عَنْكُمْ مَعْشَرَ  اَلشِّيعَةِ شَيْءٌ فَقَالَ فَمَا هُوَ قَالَ بَلَغَنِي أَنَّ اَلْمَيِّتَ مِنْكُمْ إِذَا مَاتَ كَسَرْتُمْ يَدَهُ اَلْيُسْرَى لِكَيْ يُعْطَى كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ. فَقَالَ مَكْذُوبٌ عَلَيْنَا وَ لَكِنِّي بَلَغَنِي عَنْكُمْ مَعْشَرَ اَلْمُرْجِئَةِ أَنَّ اَلْمَيِّتَ مِنْكُمْ إِذَا مَاتَ قَمَعْتُمْ فِي دُبُرِهِ قَمْعاً فَصَبَبْتُمْ فِيهِ جَرَّةً مِنْ مَاءٍ لِكَيْ لاَ يَعْطَشَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ 😂 فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ مَكْذُوبٌ عَلَيْنَا وَ عَلَيْكُمْ. (رجال الکشی، ص ١٩٠) ✅ جالب آنکه ابوحنیفه خودش شروع می‌کرده و خودش هم به غلط کردن می‌افتاده! ➖➖➖➖
🔸 در شرح نهج البلاغة می‌گوید: «شیطانِ طاق(منظور مومن طاق رحمه الله است) به کسى که پرسیده بود «چه چیزى علی علیه السلام را از این که با ابوبکر درباره خلافت درگیر شود، باز داشت؟»، گفت: اى پسر برادرم! ترسید که جنّیان، او را بکشند!! ←من (ابن ابى الحدید) اعتقاد ندارم که جنّیان، سعد را کشته باشند و این شعر از آنان باشد. شک ندارم که آدمیان، او را کشتند و این شعر هم شعر آدمیان است، امّا بعید نمى‌دانم که خالد این کار را کرده باشد تا بدین وسیله ابوبکر را خشنود سازد. پس، گناهش بر گردن خالد است و این گونه کارها از خالد، بعید نیست.» 📔شرح نهج البلاغة،جلد ۱۷،صفحه ۶۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنی امیه هفتاد سال امیرالمومنین علیه السلام را بر روی منابر لعن و سب می کردند 👈 کارشناس :
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از کارهای معاویه : بنی امیه امیرالمومنین علیه السلام را بر روی هفتاد هزار منبر لعن و سب می کردند 👈 کارشناس :
🌿 ✅أمیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه‌السلام: 🔸منْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ. 🔹هر كس كه (نمی‌دانم) را ترک كند در هلاكت‌گاه‌ها سقوط كند. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ٨۵، (ترجمه مرحوم علامه محمدتقی جعفری)
💢 علم؛ منشأ اقتدار امام علی علیه‌السلام: 🌺 «العِلمُ سُلطَانٌ مَن وَجَدَه صَالَ وَ مَن لَم یَجِدهُ صِیلَ عَلَیهِ». 🌸 دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و پیروز شود و هر كه آن را نیابد بر او يورش برند و مغلوب گردد. 📚 شرح نهج‌البلاغة، ابن‌ابی‌الحدید، ج۲۰، ص۳۱۹. 📎 📎 📎 📎