#مسجد 58
🌸 بصیرت فرهنگی، زمینهساز بصیرت سیاسی
در ایّام فتنه در سال ۸۸ در اوّل کار، بنده یکی از این سران فتنه را خواستم و به او گفتم که آقاجان، این کاری که شما شروع کردهاید و دارید میکنید، دست بیگانهها خواهد افتاد و دشمن از این استفاده خواهد کرد؛ شما حالا بظاهر درون نظام هستید، با نظام هستید و به قول خودتان دارید یک اعتراض مدنی - منبابمثال یک اعتراض به انتخابات- میکنید امّا این کاری که دارید میکنید مورد استفادهی دشمنانِ اصل نظام قرار خواهد گرفت؛ گوش نکرد؛ یعنی نفهمیدند که چه داریم میگوییم؛ حالا البتّه این نگاه خوشبینانهی بنده است که میگویم نفهمیدند، بعضی هم ممکن است جور دیگری فکر کنند. وارد شدند؛ بعد دیدید از درونش چه درآمد؛ گفتند «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است». خب، حالا عذر بیاوریم که اینها که یک مشت جوان بودند، یک چرندی، یک حرف بیربطی گفتند؛ نه، اینجوری نیست. اگر چنانچه در زیر عبای بنده کسی حرفی بزند که من با آن مخالفم، خب بایستی او را از زیر عبایم بیرون کنم؛ بایستی اعلام کنم که مخالفم وَالّا بهحساب من گذاشته خواهد شد؛ همهی وزن و وزانتی که صاحب عبا دارد، پشتوانهی آن حرف خواهد شد. حرف، اینها است؛ ببینید! نگاه به مسائل جاری، اینجوری باید باشد؛ بصیرت سیاسی که ما میگوییم یعنی این. بفهمیم که چه کسی دارد ما را به کجا میبرد، به کجا دعوت میکند، به کجا میکشانَد. آیا به سمت اهداف اسلامی داریم حرکت میکنیم؟ به سمت تدیّنِ روزافزون جامعه داریم حرکت میکنیم؟ یا آنچنانکه دشمن مایل است، به سمت بیمبالاتی بیشتر حرکت میکنیم، به سمت دلباختگی بیشتر به اقطاب (قطبها، جهتها) مخالف دین داریم حرکت میکنیم. آن بصیرت سیاسی، این است. اگرچنانچه این را فهمیدیم، آنوقت معلوم میشود که بایستی با زید باشیم یا با عمرو باشیم، یا از این حمایت کنیم یا از آن حمایت کنیم؛ در سایهی این نگاه کلان باید فهمید. این هم یک مسئله است.
🔸 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعات مساجد استان تهران، 1395/05/31
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#مراجع
#بهجت
#سیدالشهدا
#گریه
🔻ﺁﯾﺖ الله ﺑﻬﺠﺖ رحمه الله علیه:
🔸بنده خیال میکنم فضیلت بکاء بر سیدالشهدا علیهالسلام بالاتر از نماز شب باشد؛ زیرا نماز شب عمل قلبی صرف نیست، بلکه کالقلبی است، ولی حزن و اندوه و بکاء، عمل قلبی است، بهحدی که بکاء و دمعه (اشک چشم) از علائم قبولی نماز وتر است.
📚در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۱۶
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#علما
#مصباح_یزدی
#محرم
🔰علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه :
💎ما امام حسين(ع) را دوست داريم، چون خداوند او را دوست دارد و يک "يا حسين" گفتن از هزاران عبادت شبانهروزي بالاتر است، اما گاهي بعضي خيال ميکنند امام حسين(ع) دکاني در برابر خداوند باز کرده، اين نوع خيالها فريب شيطاني است. اباعبداللهالحسين(ع) انتظارش اين بود که در راه خدا فدا شود و نماز را در دنيا بر پا نمايد.
١٣٨۵/١١/١
#امام_حسین
#محرم
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#محرم
#عاشورا
#طباطبایی
🌸 داستانسرایی و زبان حال درباره عاشورا از آفات دوره صفویه و قاجاریه است/ منابع معتبر واقعه کربلا کدامند؟
🔹حجتالاسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی با بیان اینکه در دوره صفویه و قاجاریه منابع تاریخ عاشورا بسیار متنوع بود، اما متاسفانه به عللی، منابع غیراصیل و داستانسرایی و داستانپردازی منابع اصلی را تحتالشعاع قرار داد، گفت: در دوره اخیر این آثار کم شده است، ولی زبان حال جایگزین شده و کار را خراب کرده است.
🔸استاد حوزه علمیه بیان کرد: با توجه به وجود منابع کهن، یکی از خواستهها از منبریها و وعاظ، معرفی منبع است و باید کهن بودن و شایستگی منبع اثبات شود؛ در سده اخیر سه چهار کتاب مهم ناظر به وقایع عاشورا نوشته شد که تلاش کردند از کتب اصیل استفاده کنند. این کتابها میتوانند ملاک و معیار باشند.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/p99417
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
12.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آموزش
#امر_به_معروف
#نهی_از_منکر
#فریضتین
🌸 دوره آموزش مهارت های امر به معروف و نهی از منکر
🎥 فیلم شماره 83
🔰 جلسه نهم بخش دوم
🔸 فرمول ایجاد شش احساس اصلی در انجام فریضتین3
🔸 محبت 1
#پیشنهاد_دانلود
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#حدیث
#درس
#امام_سجاد علیهالسلام
🌸 پای درس امام سجاد علیهالسلام:
📖درس اول : زاهدترین، عابدترین و پرهیزکارترین مردم
بنا بر روایتی امام سجاد علیه السلام فرمودند :
"خداوند می فرمايد: اى انسان! به آنچه دادهام راضى باش تا زاهدترين مردم باشى، آنچه را واجب كردهام انجام ده تا عابدترين مردم باشى،از آنچه حرام كردهام كنارهگير تا پرهيزکارترين مردم باشی."
📚تحف العقول، ج۱،ص۲۸۱
📃 متن روایت 👇
روی ان قال الامام السجاد عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
" يَقُولُ اَللَّهُ : "يَا اِبْنَ آدَمَ اِرْضَ بِمَا آتَيْتُكَ تَكُنْ مِنْ أَزْهَدِ اَلنَّاسِ اِبْنَ آدَمَ اِعْمَلْ بِمَا اِفْتَرَضْتُ عَلَيْكَ تَكُنْ مِنْ أَعْبَدِ اَلنَّاسِ اِبْنَ آدَمَ اِجْتَنِبْ مِمَّا حَرَّمْتُ عَلَيْكَ تَكُنْ مِنْ أَوْرَعِ اَلنَّاسِ."
📖 درس دوم : بالاترین درجه یقین
بنا بر روایتی امام سجاد علیهالسلام فرمودند :
"راضی بودن به مقدرات ناخوشایند، از بالاترین درجات یقین است."
📚مستدرک الوسائل،ج۲ص۴۱۳ح۱۶
📃 متن روایت👇
روی ان قال الامام السجاد علیه السلام:
"الرِّضا بِمَكْرُوهِ الْقَضا، مِنْ أعْلی دَرَجاتِ الْیَقینِ."
📖درس سوم : اثر دعای مومن
بنا بر روایتی امام سجاد علیه السلام فرمودند :
"دعاى مؤمن يكى از اين سه فائده را دارد: يا برايش ذخيره مىشود يا در دنيا مستجاب مىگردد و يا بلائى _ که قرار بوده به او برسد _از او دفع مىشود."
📚تحف العقول، ج۱،ص۲۸۰
📃متن روایت👇
روی ان قال الامام السجاد عَلَيْه اَلسَّلاَمُ:
"اَلْمُؤْمِنُ مِنْ دُعَائِهِ عَلَى ثَلاَثٍ إِمَّا أَنْ يُدَّخَرَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُعَجَّلَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُدْفَعَ عَنْهُ بَلاَءٌ يُرِيدُ أَنْ
يُصِيبَهُ."🌹
📖درس چهارم : تمام خیرات
بنا بر روایتی امام سجاد علیه السلام فرمودند :
"تمام خیرات در قطع طمع از مال مردم، جمع شده است. "
📚اصول كافی، ج ۲، ص ۳۲۰
📃 متن روایت👇
روی ان قال الامام السجاد علیه السلام:
رَأیْتُ الْخَیْرَ كُلَّهُ قَدِ اجْتَمَعَ فِی قَطْعِ الطَّمَعِ عَمّا فِی أیْدِی النّاس."
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#امام_خامنه_ای
#خانواده
#زن
🌸 پشتیبانی روحی از همسر، معنای حقیقی جهاد زن
🖊رهبر انقلاب:هر تلاشی که یک مردی در میدانهای مختلف انجام میدهد، بمیزان زیادی مرهون همکاری،همراهی و صبر و سازگاری همسر اوست؛همیشه همینجور بوده.اینی که فرمودهاند:«جهاد المرأة لحس التبعل»،این حسن تبعل یعنی چه؟ یک عدهای خیال میکنند جهاد زن این است که فقط وسایل راحتی مرد را فراهم بکند، حسن تبعل فقط این نیست،این جهاد نیست، جهاد این است که زنان مبارز، مؤمن و فداکار وقتی شوهرهایشان یک مسئولیتهای سنگینی دارند بار آن سنگینی به میزان زیادی میافتد روی دوش این زن... مرد که خسته میشود؛ اثر خستگی او در خانه ظاهر میشود. وقتی میآید خانه، خسته، کوفته، گاهی بداخلاق، این بداخلاقی و این خستگی و این بیحوصلگی ناشی از محیط کار منعکس میشود به داخل خانواده. خب حالا این خانم خانه اگر بخواهد جهاد بکند، جهاد او این است که با این زحمتها بسازد، این زحمات را برای خدا تحمل کند. این میشود «حسن التبعل».
18/ 07/ 1381
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#مراجع
#گلپایگانی
#گفتار
🔻آیةاللّهالعظمى گلپایگانى رحمه الله علیه
🔸اگر گفتار، رفتار و تفکر شما با هم تضاد نداشته باشد هیچ تبلیغاتى از طرف دشمن مؤثر نخواهد بود.
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#علما
#بهاء_الدینی
🔻 آیةاللّهالعظمى بهاءالدینى قدسسره
🔸اهمّ اشیاء از براى طالب قرب جدّ و سعى تمام در ترک معصیت است تا این خدمت را انجام ندهى، نه ذکرت و نه فکرت به حال قلبت ایدهاى نخواهد بخشید؛ چرا که پیشکش و خدمت کردن کسى که با سلطان در مقام عصیان و انکار است، بىفایده خواهد بود
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#علما
#شهید_مطهری
#انسان_کامل
🌸 کدام انسان انسان کاملی است
اینها ارزشهای گوناگونی است که در بشر وجود دارد: عقل، عشق، محبت، عدالت، خدمت، عبادت، آزادی و انواع دیگر ارزشها. حال کدام انسان، انسان کامل است؟ او که فقط عابد محض است؟ او که فقط آزاده محض است؟ او که فقط عاشق محض است؟ او که فقط عاقل محض است؟ نه، هیچ کدام انسان کامل نیست. انسان کامل آن انسانی است که «همه این ارزشها» «در حد اعلی» و «هماهنگ با یکدیگر» در او رشد کرده باشد. علی علیه السلام چنین انسانی است
استاد مطهری، انسان کامل، ص43، 44
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#محرم
#حماسه
#امام_سجاد علیهالسلام
🌸 حماسهای که امام زینالعابدین (ع) در مجلس یزید آفرید!
🔹 در روز جمعهاى در شام نماز جمعه است. ناچار خود یزید باید شرکت کند. اول آن خطیبى که به اصطلاح دستورى بود، رفت و هرچه قبلا به او گفته بودند گفت؛ تجلیل فراوان از یزید و معاویه کرد، هر صفت خوبى در دنیا بود براى اینها ذکر کرد و بعد شروع کرد به سبّ کردن و دشنام دادن على (ع) و امام حسین (ع) به عنوان اینکه اینها -العیاذ بالله- از دین خدا خارج شدند، چنین کردند، چنان کردند.
🔸 زینالعابدین (ع) از پاى منبر نهیب زد: «أیهَا الْخَطیبُ! اشْتَرَیتَ مَرْضاةَ المَخْلوقِ بِسَخَطِ الْخالِق» تو براى رضاى یک مخلوق، سخط پروردگار را براى خودت خریدى. بعد خطاب کرد به یزید که آیا اجازه مىدهى من بروم بالاى این چوبها دو کلمه حرف بزنم؟ یزید اجازه نداد.
🔹 آنهایى که اطراف بودند، از باب اینکه على بن حسین (ع)، حجازى است، اهل حجاز است و سخن مردم حجاز شیرین و لطیف است، براى اینکه به اصطلاح سخنرانىاش را ببینند، گفتند: اجازه بدهید، مانعى ندارد. ولى یزید امتناع کرد. پسرش آمد و به او گفت: پدرجان! اجازه بدهید، ما مىخواهیم ببینیم این جوان حجازى چگونه سخنرانى مىکند. گفت: من از اینها مىترسم. اینقدر فشار آوردند تا مجبور شد؛ یعنى دید دیگر بیش از این، اظهار عجز و ترس است؛ اجازه داد.
🔸 ببینید این زینالعابدین (ع) که در آن وقت از یک طرف بیمار بود (منتها بعدها دیگر بیمارى نداشت، با ائمّه دیگر فرق نمىکرد) و از طرف دیگر اسیر، و به قول معروفِ اهل منبر چهل منزل با آن غُل و زنجیر تا شام آمده بود، وقتى بالاى منبر رفت چه کرد! چه ولولهاى ایجاد کرد! یزید دست و پایش را گم کرد. گفت الآن مردم مىریزند و مرا مىکشند.
🔹 دست به حیلهاى زد. ظهر بود، یکدفعه به مؤذّن گفت: اذان! وقت نماز دیر مىشود. صداى مؤذّن بلند شد. زینالعابدین (ع) خاموش شد. مؤذّن گفت: «الله اکبَرُ، الله اکبَرُ»، امام حکایت کرد: «الله اکبَرُ، الله اکبَرُ». مؤذّن گفت: «اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا الله، اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا الله»، باز امام حکایت کرد، تا رسید به شهادت به رسالت پیغمبر اکرم (ص). تا به اینجا رسید، زینالعابدین (ع) فریاد زد: مؤذّن! سکوت کن. رو کرد به یزید و فرمود: یزید! این که اینجا اسمش برده مىشود و گواهى به رسالت او مىدهید کیست؟ ایهاالناس! ما را که به اسارت آوردهاید کیستیم؟ پدر مرا که شهید کردید که بود؟ و این کیست که شما به رسالت او شهادت مىدهید؟ تا آن وقت اصلا مردم درست آگاه نبودند که چه کردهاند.
🔸 آنوقت شما مىشنوید که یزید بعدها اهل بیت پیغمبر (ص) را از آن خرابه بیرون آورد و بعد دستور داد که آنها را با احترام ببرند. نعمان بن بشیر را که آدم نرمتر و ملایمترى بود، ملازم قرار داد و گفت: حداکثر مهربانى را با اینها از شام تا مدینه بکن.
🔹 این براى چه بود؟ آیا یزید نجیب شده بود؟ روحیه یزید فرق کرد؟ ابداً. دنیا و محیط یزید عوض شد. شما مىشنوید که یزید، بعد دیگر پسر زیاد را لعنت مىکرد و مىگفت: تمام، گناه او بود. اصلا منکر شد و گفت من چنین دستورى ندادم، ابن زیاد از پیش خود چنین کارى کرد. چرا؟ چون زینالعابدین (ع) و زینب (س) اوضاع و احوال را برگرداندند.
📚 حماسه حسینی [شهید مطهری] ؛ ج ۱ ص ۲۹۳ (با تلخیص)
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat