eitaa logo
تعالی محراب
419 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.1هزار ویدیو
403 فایل
این کانال جهت ارتباط با ائمه محترم جماعات از سوی معاونت جامعه و مردم‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأسیس شده است. جهت ارتباط با این معاونت به آیدی زیر پیام دهید: @mmardom
مشاهده در ایتا
دانلود
4 🔰 مروری بر کتاب آداب الصلوة امام خمینی قدس‌سره 🔰 فصل سوم: در بیان خشوع است ‏ یکی از اموری که از برای سالک در جمیع عبادات خصوصاً نماز که‏‎ ‎‏سرآمد همۀ عبادات است و مقام جامعیّت دارد لازم است، خشوع است. و‏‎ ‎‏حقیقت آن عبارت است از خضوع تامّ ممزوج با حبّ یا خوف. و آن حاصل‏‎ ‎‏شود از ادراک عظمت و سطوت و هیبت جمال و جلال. و تفصیل این اجمال‏‎ ‎‏آن است که قلوب اهل سلوک به حسب جبلّت و فطرت مختلف است:‏ ‏‏پاره ای از قلوبْ عشقی و از مظاهر جمالند و به حسب فطرت متوجّه به‏‎ ‎‏جمال محبوب هستند؛ و چون در سلوکْ ادراک ظلّ جمیل یا مشاهدۀ اصل‏‎ ‎‏جمال کنند، عظمت مختفیه در سرّ جمال آنها را محو کند و از خود بی خود‏‎ ‎‏نماید. چون در هر جمالی جلالی مختفی و در هر جلالی جمالی مستور‏‎ ‎‏است، چنانچه اشاره به این ممکن است فرموده باشد حضرت مولی العارفین‏‎ ‎‏و امیرالمؤمنین والسالکین صلوات اللّه علیه و علی آله اجمعین آنجا که‏‎ ‎‏فرماید: ‏‏سُبْحٰانَ مَن اِتَّسَعَتْ رَحْمَتُهُ لاَِوْلِیٰائِهِ فِی شِدَّةِ نِقْمَتِهِ وَ اشْتَدَّتْ نِقْمَتُهُ لاَِعْدائِهِ‏‎ ‎‏فی سَعَةِ رَحْمَته.‏‎ پس، هیبت و عظمت و سطوت جمال آنها را فرو گیرد و‏‎ ‎‏حالت خشوع در مقابل جمال محبوب برای آنها دست دهد. و این حالت در‏‎ ‎‏اوائل امر موجب تزلزل قلب و اضطراب شود، و پس از تمکینْ حالت انس رخ‏‎ ‎‏دهد و وحشت و اضطراب حاصل از عظمت و سطوت مبدّل به أنس و سکینه‏‎ ‎‏شود و حالت طمأنینه دست دهد؛ چنانچه حالت قلب خلیل الرحمن‏‎ ‎‏علیه السلام چنین بوده.‏ ‏‏و پاره ای از قلوبْ خوفی و از مظاهر جلالند. آنها همیشه ادراک عظمت‏‎ ‎و کبریا و جلال کنند و خشوع آنها خوفی باشد؛ و تجلّیات اسماء قهریّه و‏‎ ‎‏جلالیّه بر قلوب آنها شود؛ چنانچه حضرت یحیی علی نبیّنا و آله و علیه السلام‏‎ ‎‏چنین بوده. پس، خشوع گاهی ممزوج با حبّ است و گاهی ممزوج با خوف‏‎ ‎‏و وحشت است، گرچه در هر حبّی وحشتی و در هر خوفی حبّی است.‏ ‏‏و مراتب خشوع به حسب مراتب ادراک عظمت و جلال و حسن و جمال‏‎ ‎‏است. و چون امثال ماها با این حال از نور مشاهدات محرومیم، ناچار باید‏‎ ‎‏در صدد تحصیل خشوع از طریق علم یا ایمان برآییم. قال تعالی: ‏‏قَدْ اَفْلَحَ‏‎ ‎‏الْمُؤْمِنُونَ الَّذین هُمْ فی صَلاتِهِمْ خٰاشِعُون.‏‎خشوع در نماز را از حدود و علائم‏‎ ‎‏ایمان قرار داده؛ پس، هرکس در نماز خاشع نباشد، به حسب فرمودۀ ذات‏‎ ‎‏مقدّس حق از زمرۀ اهل ایمان خارج است. و نمازهای ماها که مشفوع با‏‎ ‎‏خشوع نیست از نقصان ایمان یا فقدان آن است. و چون اعتقاد و علم غیر از‏‎ ‎‏ایمان است، از این جهت این علمی که به حق و اسماء و صفات او و سایر‏‎ ‎‏معارف الهیّه در ما پیدا می شود غیر از ایمان است. شیطان به شهادت ذات‏‎ ‎‏مقدّس حق علم به مبدأ و معاد دارد، مع ذلک کافر است ـ ‏‏خَلَقْتَنی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ‏‎ ‎‏مِنْ طِین‏ گوید، پس حق تعالی و خالقیّت او را مقرّ است؛ ‏‏اَنْظِرْنی اِلٰی یَوْمِ‏‎ ‎‏یُبْعَثُون گوید، پس معاد را معتقد است؛ علم به کتب و رسل و ملائکه دارد،‏‎ ‎‏با این وصف خداوند او را کافر خطاب کرده و از زمرۀ مؤمنین خارج فرموده.‏‎ ‎‏پس، اهل علم و ایمان از هم ممتازند: هر اهل علمی اهل ایمان نیست.‏‎ ‎‏پس، باید پس از سلوک علمی خود را در سلک مؤمنین داخل کند و عظمت و‏‎ ‎‏جلال و بهاء و جمال حق جلت عظمته را به قلب برساند تا قلب خاشع شود،‏‎ ‎‏و الاّ مجرد علم خشوع نمی آورد؛ چنانچه می بینید در خودتان که با اعتقاد به‏‎ ‎‏مبدأ و معاد و اعتقاد به عظمت و جلال حقّ قلب شما خاشع نیست.‏ ‏‏و اما قول خدای تعالی: ‏‏اَلَمْ یَاْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا اَنْ تَخْشَعَ قُلوُبُهُمْ لِذِکْرِ اللّه وَ مٰا‏‎ ‎‎‏نَزَلَ مِنَ الْحَق‏‎ شاید ایمان صوری، که همان اعتقاد بما جاء به النّبیّ صلّی‏‎ ‎‏اللّه علیه است، مقصود باشد، و الاّایمان حقیقی ملازم با یک مرتبه از خشوع‏‎ ‎‏است؛ یا آن که خشوع در آیۀ شریفه خشوع به مراتب کامله باشد؛ چنانچه‏‎ ‎‏عالم را گاهی اطلاق کنند بر کسی که از حدّ علم به حدّ ایمان رسیده باشد؛ و‏‎ ‎‏محتمل است در آیۀ شریفۀ ‏‏اِنَّمٰا یَخْشَی اللّه مِنْ عِبٰادِهِ الْعُلَمٰا]‎‏ اشاره به آنها‏‎ ‎‏باشد. و در لسان کتاب و سنّتْ علم و ایمان و اسلام به مراتب مختلفه اطلاق‏‎ ‎‏شده و بیان آنها از وظیفۀ این اوراق خارج است.‏ 🔍 ادامه👇 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
4 ‏‏بالجمله، سالک طریق آخرت ـ خصوصاً با قدم معراج صلوتی ـ لازم‏‎ ‎‏است قلب خود را با نور علم و ایمان خاشع کند و این رقیقۀ الهیّه و بارقۀ‏‎ ‎‏رحمانیّه را در قلب هر اندازه ممکن است متمکّن نماید بلکه بتواند در تمام‏‎ ‎‏نماز حفظ این حالت را بنماید. و حالت تمکّن و استقرار در اوّل امر گرچه‏‎ ‎‏برای امثال ماها قدری صعب و مشکل است ولی با قدری ممارست و ارتیاض‏‎ ‎‏قلب امری است بسی ممکن.‏ ‏‏عزیزم، تحصیل کمال و زاد آخرتْ طلب و جدّیّت می خواهد و هرچه‏‎ ‎‏مطلوب بزرگتر باشد جدّیّت در راه آن سزاوارتر است؛ البتّه معراج قرب الهی‏‎ ‎‏و مقام تقرّب جوار ربّ العزة با این حال سستی و فتور و سهل انگاری دست‏‎ ‎‏ندهد؛ مردانه باید قیام کرد تا به مطلوب رسید. شما که ایمان به آخرت دارید‏‎ ‎‏و آن نشئه را نسبت به این نشئه طرف قیاس نمی دانید، چه در جانب سعادت و‏‎ ‎‏کمال یا در جانب شقاوت و وبال، چه که آن نشئه عالم ابدی دائمی است که‏‎ ‎‏موت و فنا ناپذیر است، سعیدش در راحت و عزّت و نعمت همیشه ایست آنهم‏‎ ‎‏راحتی که در این عالم شبیه ندارد، عزّت و سلطنتی الهی که در این نشئه نظیر‏‎ ‎‏ندارد، نعمتهایی که در متخیّلۀ کسی خطور ننموده است، و همینطور در‏‎ ‎‏جانب شقاوت آن که عذاب و نقمت و وبالش در این عالم نظیر و مثل ندارد، و‏‎ راه وصول به سعادت اطاعت ربّ العزّة است، و در بین اطاعات و عبادات‏‎ ‎‏هیچ یک به مرتبۀ این نماز که معجونی است جامع الهی که متکفّل سعادت بشر‏‎ ‎‏است و قبولی آن موجب قبولی جمیع اعمال است نمی باشد، پس باید در‏‎ ‎‏طلب آن جدّیّت تامّ نمایید و از کوشش مضایقه نکنید و در راه آن تحمّل مشاقّ‏‎ ‎‏نمایید، با آنکه مشقّت هم ندارد بلکه اگر چندی مواظبت کنید و انس قلبی‏‎ ‎‏حاصل شود، در همین عالم از مناجات با حق لذّتها می برید که با هیچ یک از‏‎ ‎‏لذّات این عالم طرف نسبت نیست؛ چنانچه از مطالعۀ احوال اهل مناجات با‏‎ ‎‏حق این مطلب روشن شود.‏ ‏‏بالجمله، خلاصۀ مذاکرۀ ما در این فصل آن است که پس از آن که‏‎ ‎‏عظمت و جمال و جلال حق را انسان به برهان یا بیان انبیاء علیهم السلام‏‎ ‎‏فهمید، قلب را متذکّر آن باید نمود، و کم کم با تذکّر و توجّه قلبی و مداومت به‏‎ ‎‏ذکر عظمت و جلال حقّ خشوع را در قلب وارد باید نمود تا نتیجۀ مطلوبه‏‎ ‎‏حاصل آید. و در هر حال سالک نباید قناعت کند به آن مقامی که دارد، که هر‏‎ ‎‏مقام برای امثال ماها حاصل شود در بازار اهل معرفت به پشیزی نیرزد و در‏‎ ‎‏سوق اصحاب قلوب با خردلی مقابله نکند. سالک باید در جمیع حالات‏‎ ‎‏متذکّر نقص و معایب خود باشد شاید راهی به سعادت از این طریق باز شود.‏‎ ‎‏والحمدللّه.‏ 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
🔰 موانع بر سر راه انسان 🔹 در سر راه انسان وجود دارد. اساساً همين وجود مانع است كه به تلاش انسان معنا و حقيقت معنوى ميبخشد و اسمش ميشود ؛ والّا اگر مانع نبود، جهاد معنى نداشت. جهاد يعنى جدّ و جهد همراه با زحمت و چالش با موانع. ❓ اين موانع چه بودند؟ ما دو نوع موانع داشتيم: - يكى موانع درونى - يكى موانع بيرونى ❓ يعنى چه چيزهايى‌؟ 🔹 يعنى آن چيزهايى كه در درون خود ما انسانها -چه تصميم‌گيرانمان، چه آحاد مردممان، چه ناظرين بيرون از گود مبارزه و انقلاب- وجود دارد؛ اينها موانع درونى است. 🔹 موانع درونى، ؛ ضعف‌هاى فكرى است، ضعف.هاى عقلانى است، راحت‌طلبى است، آسان‌گرايى است، آسان‌پندارى است؛ اين گاهى اوقات خودش يكى از موانع تحقّق آن چيز است. 🔹 خب، حالا ببينيد اين موانع را. همه‌ى اين موانع جزو سنّتهاى الهى است. وجود اين موانع، تصادفى نيست. اينها سنّت الهى است؛ يعنى تلاش و حركت با مانع مواجه است، والّا جهاد معنا نميداشت: وَ كَذٰلِكَ جَعَلْنٰا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيٰاطِينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً؛ در همه‌ى دعوتهاى انبيا، دشمنان - موانع - از جن و انس وجود داشتند. ۱۳۸۷/۲/۱۴ 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
🌸 پیام رهبر انقلاب اسلامی به فعالان حوزه جمعیت با تأکید بر جوان‌شدن نیروی انسانی کشور: تلاش برای افزایش نسل و حمایت از خانواده از ضروری‌ترین فرائض و سیاستی حیاتی است رهبر انقلاب اسلامی در پیامی با تشکر از فعالان دلسوز حوزه جمعیت، تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و چاره‌جوئی برای نجات کشور از آینده‌ی هولناک پیری جمعیت را سیاستی حیاتی و از ضروری‌ترین فرائض دانستند. متن پیام که امروز در نشست ستاد ملی جمعیت توسط دکتر فروتن دبیر ستاد قرائت شد، به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با سلام به همه‌ی کسانی که دلسوزانه و عاقبت‌اندیشانه به فعالیت در حوزه‌ی جمعیت روی آورده‌اند، و با تشکر از مسئولانی که در مجلس و دولت به چاره‌جوئی برای نجات کشور از آینده‌ی هولناک پیری جمعیت میپردازند، بار دیگر تأکید میکنم که تلاش برای افزایش نسل، و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است. این فریضه درباره‌ی افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگ‌ساز، تأکید بیشتر می‌یابد. این یک سیاست حیاتی برای آینده‌ی بلندمدت کشور عزیز ما است. کاوشهای صادقانه‌ی علمی نشان داده است که این سیاست را میتوان با پرهیز از همه‌ی آسیبهای محتمل یا موهوم پیش برد و آینده‌ی کشور را از آن بهره‌مند ساخت. به دست‌اندکاران این حسنه‌ی ماندگار توصیه میکنم که در کنار تدابیر قانونی و امثال آن، به فرهنگ‌سازی در فضای عمومی و نیز در نظام بهداشتی اهمیت دهند. توفیقات همگان را از خداوند متعال مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
5.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در آینده نزدیک حوادث پیچیده‌تری در راه است! و ما به لحظه‌های حساس‌تر و تعیین‌کننده‌ای نزدیک می‌شویم! تکلیف ما چه می‌شود؟ این اوضاع واقعاً قابل تحمل نیست! 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
🔰 درباره رفراندوم 🔶 اولا چرا باید رفراندوم گذاشت؟ 🔶 پاسخ اولیه این است: شما در کجای دنیا تجربه ای داشته اید که به خاطر گمانه زنی عده ای اصل حکومت را مجدد به رفراندوم بگذارند؟ 🔸تجربه دنیا هیچ؛ فرض کنیم رفراندوم برگزار شود؛ اگر گروه دیگری تشکیک کرد چه؟ این زنجیره کجا متوقف می شود؟ فردا یکی بگوید رای دیروز برای دیروزی هاست، امروز رای گیری مجدد، قبول می کنید؟ 🔶 خطای روشی هم هیچ؛ سوال کننده احتمالا می داند که تنها حکومتی که در عالم رای مردم برایش حیثیتی است جمهوری اسلامی است. 🔶 لذا سوال عمیقترش اینست: "مگر امام نگفت انتخاب پدران ما در زمان طاغوت انتخاب ما نیست؟ پس نسل جدید هم انتخاب پدران خود را نمی خواهند و لذا رفراندوم". 🔶 اولا از کجا به این شناخت از نسل جدید رسیدید؟ ولی قبول؛ نخواهند. رفراندوم چرا؟ 🔶 پاسخ در تفاوت بین قانون اساسی دوره طاغوت با قانون اساسی جمهوری اسلامی است. در قانون اساسی دوره طاغوت راه بر هرگونه اصلاح بسته بود و امکان تغییر شاه وجود نداشت. لذا فرزند حق نداشت خلاف انتخاب پدر انتخاب کند. اما در قانون اساسی ما همه چیز دست خود مردم است. حتا انتخاب رهبری نیز غیر مستقیم دست مردم است و این یعنی در این کشور انتخاب هیچ پدری انتخاب نهایی نیست. 🔶 لذا رفراندوم بی معنی است، چون هر آنچه قرار باشد تغییر کند مسیرش مهیاست. ممکن است سوال شود که تغییر از طریق انتخابات زمانبر است. صدالبته چنین است. زمانبرست چون نیاز به فرهنگ سازی و اقناع افکار عمومی و کار تشکیلاتی و غیره دارد تا تغییرات هیجانی و ناشی از القائات و اغواگری های رسانه ای نباشد. 🔶 در نهایت اینکه؛ کسانی که حرف از رفراندوم می زنند احتمالا یک برداشت فانتزی از مردم دارند که چون از برخی رویه ها و مسوولین گلایه دارند از اصل نظام برگشتند. این نیز خطای فاحشی است. چرا؟ 🔶 مگر اصل نظام چیست؟ اسلامیت و جمهوریت. یعنی ممکن است از این دو برگردند؟ این تصور نابخردانه از کجا آمده است که مردم ایران دچار ارتجاع فکری شدند؟ یعنی دیگر اخلاق و اسلام و معنویت نمی خواهند؟ عدالت نمی خواهند؟ حاکمیت مردم بر مردم را بر نمی تابند؟ جامعه ای که عالم شد دیگر به جاهلیت باز نخواهد گشت. 🔶 به سخن صریحتر مردم ایران از جمهوری اسلامی برگردند، عقب نخواهند رفت و دنبال جمهوری اسلامی متعالی تر اند؛ این نیز در اصلاح تدریجی است. 🔶 خلاصه اینکه چرا باید نشانه های قطعی دلبستگی این ملت به نظام را در رویدادهای مختلف رها کنیم و به کری خوانی ناشی از توهم اکثریتی که هم اشکال منطقی دارد و هم روشی و هم در هیچ کجای عالم تجربه نشده است بها دهیم؟ اهل تغییرید؟ بسم الله. تغییر از دالان بینش ها و گرایش هاست. 🔸 :محسن مهدیان 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
024.mp3
3.17M
🌸 تفسیر خطبه قاصعه 🔰 خطبه 192 نهج البلاغه 🗃 جلسه: بیست و چهارم 📢 توسط آیت الله آشتیانی 🗓 تاریخ: 1401/04/16 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
🔸امام علی علیه السلام: مَن غَنِيَ عَنِ التَّجارُبِ ، عَمِيَ عَنِ العَواقِبِ . 🔹هر كه خود را از تجربه‌ها بى‌نياز ببيند، فرجام‌ها را نمى‌بيند . 📚 غرر الحكم : ح ٨٦٨٠ 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
🔰 دروازه‌ای به سوی جهان معرفت 🔍 مروری بر توصیه‌های رهبر انقلاب درباره‌ی کتاب و کتابخوانی 📚 «به کتاب بایستی اهتمام ورزید. اهتمام به کتاب در واقع قوامش به اهتمام به کتابخوانی است. در جامعه باید سنت کتابخوانی رواج پیدا کند... به گمان من یکی از بدترین و پرخسارت‌ترین تنبلیها، تنبلی در خواندن کتاب است.»‌ ۱۳۹۰/۴/۲۹ توجه به کتاب و کتابخوانی همواره یکی از دغدغه‌های فرهنگی حضرت آیت الله خامنه ای بوده و هست؛ «خط حزب الله» به مناسبت فرارسیدن روز کتاب و کتابخوانی، گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی این موضوع را بازخوانی می‌کند. ۱- اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخوانی 📘 انس تاریخی ملت ایران با کتاب ما به عنوان ملت ایران و به عنوان یک ملت مسلمان، ارتباطمان با کتاب، ارتباط بنیانی و عمیق و کهن است. ما امروز و دیروز با مقوله‌ی کتاب آشنا نشده‌ایم. در کشور ما، بخصوص بعد از انتشار اسلام، کتابخانه‌های عظیم، مجموعه‌های علمی، مکتوبات باارزش، یک سابقه‌ی کهن تاریخی دارد. ما ملتی هستیم که با کتاب خیلی سابقه داریم؛ در طول قرنهای متمادی با کتاب انس داشته‌ایم. ۱۳۹۰/۴/۲۹ 📗 جای کتاب را هیچ چیزی نمی‌گیرد هرچه ما پیش برویم، احتیاج ما به کتاب بیشتر خواهد شد. این که کسی تصور کند با پدید آمدن وسائل ارتباط جمعىِ جدید و نوظهور، کتاب منزوی خواهد شد، خطاست. کتاب روزبه‌روز در جامعه‌ی بشری اهمیت بیشتری پیدا میکند. ابزارهای نوظهور مهمترین هنرشان این است که مضمون کتابها و محتوای کتابها و خود کتابها را راحت و آسان منتقل کنند. جای کتاب را هیچ چیزی نمیگیرد. ۱۳۹۰/۴/۲۹ 📕 دروازه‌ای به سوی جهان دانش و معرفت کتاب‌، دروازه‌ئی‌ به‌ سوی‌ جهان‌ گسترده‌ی‌ دانش‌ و معرفت‌ است‌ و کتاب‌ خوب‌، یکی‌ از بهترین‌ ابزارهای‌ کمال‌ بشری‌ است‌... کسی‌ که‌ با این‌ دنیای‌ زیبا و زندگی‌ بخش‌، دنیای‌ کتاب‌، ارتباط ندارد بی‌شک‌ از مهمترین‌ دستاورد انسانی‌ و نیز از بیشترین‌ معارف‌ الهی‌ و بشری‌ محروم‌ است‌... با این‌ دیدگاه‌، به‌ روشنی‌ می‌توان‌ ارزش‌ و مفهوم‌ رمزی‌ عمیق‌ این‌ حقیقت‌ تاریخی‌ را دریافت‌ که‌ اولین‌ خطاب‌ خدواند متعال‌ به‌ پیامبر گرامی‌ اسلام‌ این‌ است‌ که‌: بخوان‌! و در اولین‌ سوره‌ئی‌ که‌ بر آن‌ فرستاده‌ی‌ عظیم‌الشأن‌ خداوند فرود آمده‌، نام‌ قلم‌ به‌ تجلیل‌ یاد شده‌ است‌: اقرأ و ربک‌ الاکرم‌، الذی‌ علم‌ بالقلم. ۱۳۷۲/۱۰/۴ 📙 از مطالعه نکردن ملت هر ساعت خسارت می‌بینیم! ملت ما مطالعه کردن را اصلاً جزو کارهای بشری نمیدانند! مثل خوراک و ورزش و دیگر چیزهایی که جزو کارهای معمول انسان است، مطالعه اصلاً جزو این چیزها نیست! آدم باید عنوان دیگری داشته باشد - یا باید شب امتحانش باشد؛ یا باید معلم در مدرسه از آدم بخواهد؛ یا باید یک دانشمند باشد؛ یا باید بخواهد در جایی سخنرانی کند - تا موجب شود که مطالعه کند! این چه‌قدر خسارت است!؟ واقعاً خدا میداند من وقتی یادم می‌آید - و این چیزی است که تقریباً هیچ وقت از یادم نمیرود - که مردم ما مطالعه کردن را بلد نیستند، به قلب من فشار می‌آید! از این بابت، ما چه‌قدر داریم هر ساعت خسارت میبینیم!؟ ۱۳۷۰/۱۱/۲۹ 📘 در زمینه کتابخوانی باید سرآمد باشیم اسلام به کتاب و خواندن و نوشتن اهمیت زیادی می دهد و ایران به عنوان کشوری که پرچمدار تفکر اسلامی است و اسلام در آن حاکمیت دارد باید در زمینه کتابخوانی و نیز تولید و نقد کتاب، سر آمد کشورهای جهان باشد و برای رسیدن به این هدف، کتاب و کتابخوانی در ایران اسلامی باید ده برابر آنچه که امروز مورد توجه قرار دارد؛ رواج و توسعه پیدا کند. ۱۳۷۵/۸/۱ ۲- توصیه‌هایی در زمینه‌ی کتابخوانی 📗 کتابخوانی را جزو عادات خود قرار دهید هر کس کتاب بخواند، به بخشی از معارف موجود عالم دست خواهد یافت و از خبرهایی که در دنیا هست از خبرهایی که بوده است و حتی از آنچه که در همه‌ی زمینه‌ها خواهد بود مطّلع خواهد شد. لذا، کتابخوانی را باید جزو عادات خودمان قرار دهیم. ۱۳۷۲/۲/۲۱ 📕 کتابخوانی در سنین پایین مؤثرتر است کتابخوانی در سنین بنده غالباً تأثیرش بمراتب کمتر است از کتابخوانی در سنین جوانها... آنچه که همیشه برای انسان میماند، کتابخوانی در سنین پائین است. جوانان شما، کودکان شما هرچه میتوانند، کتاب بخوانند؛ در فنون مختلف، در راههای مختلف، مطلبی یاد بگیرند.۱۳۹۱/۷/۲۰ 🔍 ادامه👇 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
📙 برنامه‌های ترویجِ کتابخوانی برای کودکان لازم است به کتاب بایستی اهتمام ورزید. اهتمام به کتاب در واقع قوامش به اهتمام به کتابخوانی است. در جامعه باید سنت کتابخوانی رواج پیدا کند... به گمان من یکی از بدترین و پرخسارت‌ترین تنبلیها، تنبلی در خواندن کتاب است. هرچه هم انسان به این تنبلی میدان بدهد، بیشتر میشود. کتابخوانی باید در جامعه ترویج شود؛ و این کار بر عهده‌ی همه‌ی دستگاه‌هائی است که در این زمینه مسئولند؛ از مدارس ابتدائی بگیرید - که برنامه‌هائی باید باشد که کودکان ما را از اوان کودکی به خواندن کتاب عادت بدهد؛ خواندن با تدبر، خواندن با تحقیق و تأمل - تا دستگاه‌های ارتباط‌جمعی، تا صدا و سیما، تا وسائل تبلیغاتی گوناگون. ۱۳۹۰/۴/۲۹ 📘تأمل و کارِ ذهنی در کتابخوانی را تمرین کنید بعضی از ذهنها اهل کتابند؛ منتها کتاب آسان، کتابی که احتیاج به فکر کردن نداشته باشد. عیبی ندارد، این هم کتاب خواندن است، نفی نمیکنیم؛ اما بهتر از این شیوه‌ی کتابخوانی، این است که انسان در مجموعه‌ی کتابخوانىِ خود بتواند بیامیزد کتاب آسان را - فرض کنید رمان را، خاطره را، کتابهای تاریخی آسان را - با کتابهائی که احتیاج دارد به فکر کردن، مطالعه کردن؛ این نوع کتابها را باید وارد مقوله‌ی کتابخوانی کرد. ذهن را عادت بدهیم به این که اهل تأمل باشد، اهل تدقیق باشد؛ ذهن کار کند، در مواجهه‌ی با کتاب فعالیت کند. ۱۳۹۰/۴/۲۹ 📗 از اوقات ضایع شونده برای کتابخوانی استفاده کنید توقع من از همه مردم این است که کتاب و کتاب‌خوانی را جدی بگیرند و از همه اوقات ضایع شونده خود مثلا در تاکسی، اتوبوس و یا موارد دیگر استفاده کنند و به مطالعه و کتابخوانی بپردازند. چرا که اگر مردم عادت کنند تا از این‌گونه اوقات خود بخوبی برای مطالعه استفاده کنند، جامعه به پیش رفته و ترقی خواهد کرد. ۱۳۷۵/۲/۲۲ 📕 برای اقشار مختلف سیر مطالعاتی درست کنید یکی از چیزهائی که ما امروز خیلی احتیاج داریم، برنامه‌های مطالعاتی برای قشرهای مختلف است. بارها اتفاق میافتد که جوانها را، نوجوانها را به کتابخوانی تشویق میکنیم؛ مراجعه میکنند، میگویند آقا چه بخوانیم؟ این سؤال یک جواب ندارد؛ احتمالاً جوابهای متعددی دارد. مجموعه‌ی متصدیان امر کتاب روی این مسئله باید کار جدی بکنند؛ در بخشهای مختلف، برای قشرهای مختلف، به شکلهای مختلف، با تنوع متناسب، سیر مطالعاتی درست کنند. ۱۳۹۰/۴/۲۹ 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat