#تحلیل_و_تبیین
#اصلاح_معظلات_فرهنگی
#فرهنگ
#قسمت_اول
🔰 بازسازی انقلابی هویت فرهنگی جامعه
✅ قسمت اول
🔶 انقلاب اسلامی گزارههای غلط کشور را تغییر داد
🔶 انقلاب اسلامی «با روحیه تهاجمی خود بنیانهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گزارههای غلط حاکم بر اذهان مردم را تغییر داد.» ۱۴۰۱/۹/۱۵ و این در حالی بود که ملت ایران مورد تهاجم فرهنگی بود، «کسانی که رژیم پهلوی را روی کار آوردند، هیچ کدام از شاخصههای ملیت را حاضر نبودند تحمل کنند... [عناصر رژیم پهلوی] حاضر نشدند قبول کنند که ما حتی لباس محلی داشته باشیم... این، عمل به همان توصیهیی است که میگفت ایرانی باید از فرق سر تا نوک پا فرنگی شود!» ۱۳۸۳/۲/۲۸
🔶 «انقلاب اسلامی که آمد، مثل مشتی به سینه مهاجم خورد؛ او را عقب انداخت و تهاجم را متوقّف کرد.» ۱۳۷۱/۵/۲۱ قبل از انقلاب «ملّتی بودیم زیردست و غرقه در بیهدفی و ناامیدی؛ ما ملّتی بودیم وابسته؛ ملّتی بودیم که بعمد ما را عقب نگه داشته بودند؛ هم فکر خود را بر ما تحمیل میکردند، هم فرهنگ خود را؛ هم منابع اقتصادی ما را میبردند و هم کاروان لجنزاری از عادتهای زشت را بهسوی کشور ما سرازیر میکردند.» ۱۳۹۴/۳/۱۴ این آسیب فرهنگی کشور را از حرکت بازمیداشت، به خاطر اینکه «اگر فرهنگ در کشوری دچار انحطاط شد و یک کشور هویت فرهنگی خودش را از دست داد، حتی پیشرفتهایی که دیگران به آن کشور تزریق کنند، نخواهد توانست آن کشور را از جایگاه شایستهیی در مجموعهی بشریت برخوردار کند و منافع آن ملت را حفظ کند.» ۱۳۸۳/۲/۲۸
🔶 با فرهنگ انقلاب، خلقیات خوب و برکات در کشور آشکار شد
🔶 در نتیجه از همان ابتدای انقلاب «نقشهی راه امام این بود که طرح جدید را از گذشتهی منحطّ کشور جدا کند... به این صورت که طرحی که ارائه میکرد و پیشنهاد میکرد برای ادارهی کشور، در ذیل فرهنگ و تمدّن و قاموس غربی قرار نگیرد... امام اصرار داشت که طرح جمهوری اسلامی، در ذیل آنچه در غرب به آن میگویند جمهوری یا مردمسالاری قرار نگیرد.» ۱۴۰۱/۳/۱۴ در عرصهی عمومی جامعه «در دورانِ اوّلِ انقلاب، شما ناگهان دیدید که مردم ما در ظرف مدّت کوتاهی، تغییرات اساسی در خُلقیّات خودشان احساس کردند: گذشت در بینِ مردم زیاد شد؛ آز و طمع کم شد؛ همکاری زیاد شد؛ گرایش به دین زیاد شد؛ اسراف کم شد؛ قناعت زیاد شد.» ۱۳۷۱/۵/۲۱
🔶 در تداوم رویکرد فرهنگی انقلاب «برکاتی بر این کار مترتب شد که این برکات بههیچوجه ممکن نبود در این کشور بهوجود بیاید. این نوآوریها، این پیشرفتهای علمی، این جسارتِ وارد شدن در عرصههای نوِ علمی و تحقیقی به خاطر همین اعتماد به نفسی است که از احیاء هویت ملی پیدا شده است؛ این را انقلاب بهوجود آورد.» ۱۳۸۳/۲/۲۸ «دشمن میخواهد بگوید که شما نمیتوانید.» ۱۳۹۷/۱/۱ اما «انقلاب با سازندگی و حرکتهای خلاقانه ذهنیت "ما نمیتوانیم" را به تدریج تغییر داد که نتیجه آن انجام کارهای بزرگی همچون ساخت سدها، نیروگاهها، بزرگراهها، تجهیزات صنایع نفت و گاز و بسیاری از زیرساختها بهدست متخصصان جوان داخلی بود.» ۱۴۰۱/۹/۱۵
🔍 ادامه دارد
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#امام_حسن_عسکری علیهالسلام
#نویسندگان
#تشویق
🔰 تشویق نویسندگان به کتابت توسط امام حسن عسکری علیهالسلام
🔹 هر قلم بدستِ متعهّد، نهایت تلاش خود را برای اطلاعرسانی و هدایت جامعه به کار میبندد؛ ولی تشویق از نویسنده و آثار او خستگیها را از تن او دور میکند، و بر فعّالیّت او میافزاید، و این خود عامل توسعه علم و دانش و آگاهی در جامعه میشود.
🔸 امام حسن عسکری (ع) در کنار تربیت شاگردان از تشویق نویسندگان غافل نبود؛ از جمله داود بن قاسم جعفری میگوید: کتاب «یوم و لیله» از یونس آل یقطین را به حضرت عسکری (ع) عرضه داشتم. امام (ع) فرمود: «تَصْنِیفُ مَنْ هَذَا؟» نوشته چه کسی است؟ گفتم: نوشته یونس است. آنگاه فرمود: «أعْطَاهُ اللهُ بِکُلِّ حَرْفٍ نُورَاً یَوْمَ الْقِیامَةِ» خداوند در مقابل هر حرف، نوری به او در روز قیامت عطا فرماید.¹
🔹 البته سیره تمام امامان شیعه بر این بوده که بر نویسندگی و کتابت ترغیب و نویسندگان و قلمزنان را تشویق کنند. و همچنین نقل شده است که برخی آثار را خدمت حضرت عسکری (ع) عرضه داشتند که درباره آن نظر دهد. حضرت میفرمود: «صَحِیحٌ فَاعْمَلُوا بِهِ» صحیح است بدان عمل کنید!²
🔸 بر اثر همین تشویقها بود که شانزده تن از شاگردان حضرت، دست به تألیف زدند و ۱۱۸ عنوان کتاب، ثمره آن شد. از میان آنها علی بن حسن فضّال ۳۶ کتاب، محمّد بن حسن صفّار ۳۵ کتاب، عبدالله بن جعفر حمیری ۱۹ کتاب، احمد بن ابراهیم ۷ کتاب و هارون بن مسلم ۶ کتاب دارد.³
🔹 و همینطور تعداد راویانی که از آن حضرت حدیث نقل نمودهاند، به ۱۰۶ نفر میرسد.⁴
📚منابع:
1⃣ بحارالأنوار مجلسی ؛ ج ۲ ص ۱۵۰
2⃣ فلاح السائل سیّد ابن طاووس ؛ ص ۱۸۳
3⃣ الذریعه علّامه طهرانی ؛ ج ۳ ص ۱۴۹
4⃣ رجال نجاشی ؛ ص ۴۴۷
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
همراه با نوجوان به همراه آموزش خودمراقبتی به نوجوان_4.pdf
794.2K
#تربیتی
#آموزشی
#نوجوان
#مشاوره
#اخوی
#قسمت_چهارم
🔰 همراه با نوجوان به همراه آموزش خودمراقبتی به نوجوان
🔸 ارائه شده در همایش سفیران بصیرت ویژه ائمه جماعات و روحانیون طرح امین مدارس آموزش و پرورش استان قم
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
هدایت شده از روابط عمومی جامعه مدرسین
🔺 آیت الله آشتیانی در انتخابات مجمع نمایندگان طلاب تبیین کرد:
تأثیر گذاری در گرو فعالیتهای جمعی و تشکل محور
🔹 به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، صندوق سیار انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در منزل آیت الله محمد رضا آشتیانی حضور یافت و ایشان رأی خود را به صندوق انداخت.
🔸 وی تأثیرگذاری در جامعه را در گرو فعالیتهای جمعی و تشکل محور دانست و خاطر نشان کرد: امروزه شرایط به گونه ای است که افراد به تنهایی نمیتوانند آن چنان که شایسته و بایسته است مفید و اثرگذار واقع شوند، اما مشارکت در تشکلهایی مانند مجمع نمایندگان طلاب میتوانند زمینه مناسبی جهت افزایش میزان اثرگذاری فراهم سازد.
مشروح خبر در 👈 اینجا 👉
ــــــــــــــــ
روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
🆔@j_modarresin
#امام_خمینی
#حب_نفس
🔻امام خمینی قدس سره
🔸تمام فسادهایی که در بشریت پیدا شده است از اولی که بشریت تحقق پیدا کرده است تاکنون و تا آخر منشأاش همین حب نفس است.از حب نفس است که حب به جاه حب به مقام حب به مال و حب به همه ی انگیزههای شهوانی پیدا میشود و انبیا اساس کارشان این بوده است که این حب نفس را تا آن مقدار که ممکن است سرکوب کنند و نفسها را مهار کنند.
📚صحیفه امام ج۱۶ص۱۶۰
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#تحلیل_و_تبیین
#اصلاح_معظلات_فرهنگی
#فرهنگ
#قسمت_دوم
🔰 بازسازی انقلابی هویت فرهنگی جامعه
✅ قسمت دوم
🔶 فرهنگ کشور احتیاج به بازسازی دارد
🔶 مسئلهی فرهنگ منشأ همهی فعالیت های خوب و بد جامعه است، «فرهنگ واقعاً زیربنا است؛ خیلی از این خطاهایی که ما در بخشهای مختلف انجام میدهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است؛ فرهنگِ حاکم بر ذهنها است که در عمل، این مشکلات را به وجود میآورد. زندگیهای تقلیدی، زندگیهای تجمّلاتی و اشرافیگری، غالباً منشأ و ریشهی فرهنگی دارد.» ۱۴۰۰/۶/۶ لذا «ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است.» ۱۴۰۰/۶/۶
🔶 «منظور از ساختار، ساختار فرهنگی جامعه و ذهنیت و فرهنگ حاکم بر آن و در یک کلام نرمافزاری است که افراد جامعه بر اساس آن در زندگی فردی و جمعی خود عمل میکنند.» ۱۴۰۱/۹/۱۵
🔶 کار فرهنگی در سراسر کشور گسترش یابد
🔶 اما گذشته از اصلاح ساختاری فرهنگ که متوجه مسئولین است، در زمینهی کارهای فرهنگی وظایفی بر عهدهی عموم مردم خواهد بود. «کار فرهنگی یعنی کاری که ذهنها را با فرهنگ انقلاب و فرهنگ اسلام آشنا کند.» ۱۳۹۵/۳/۲۹
🔶 نمونهی بارز کار فرهنگی، تشکیل «کارگروههای فرهنگی در سراسر کشور و در مساجد [است]... الان هر جایی که شما یک گروه جوان را پیدا کنید -جوان متشکّل و بافکر و صاحب ذهن فعّال- که دست به کار فرهنگی میزنند مثلاً در یک مسجدی، در یک هیئتِ عزاداریای اینها میتوانند روی جوانها تأثیر بگذارند، روی محلّه تأثیر بگذارند، روی خویشاوندان تأثیر بگذارند، روی مجموعههای دانشجویی تأثیر بگذارند، یک حرکتی، یک عزمی، یک بینش و بیناییای را در یک مجموعهای به وجود بیاورند.» ۱۳۹۸/۳/۱
🔶 یعنی «در تمام کشور، جوانها و صاحبان اندیشه و فکر، صاحبان همّت، خودشان با ابتکار خودشان، کار را -کارهای فرهنگی را- پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند و در مقابل آنها، کار انجام بدهند.» ۱۳۹۶/۴/۵
🔍 ادامه👇
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
هدایت شده از روابط عمومی جامعه مدرسین
🔺 پایان انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم
🔸 به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فرایند رأی گیری انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که از ساعت ۸ صبح چهارشنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱ آغاز شده بود، بعد از حدود ۲۰ ساعت پایان یافت.
فرایند رأی گیری انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم، طی دو روز، از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۹ روز چهارشنبه و از ساعت ۱۰ صبح لغایت ۱۹ روز پنجشنبه ۲۸ و ۲۹ دی ماه انجام گرفت. محل برگزاری انتخابات در روز اول، مدرسه فیضیه و در روز دوم، مسجد حضرت زینب پردیسان بود.
🔹 به منظور تسهیل و افزایش حداکثری مشارکت طلاب در این انتخابات، پنج صندوق سیار نیز در حوزههای علمیه سطح شهر حضور یافتند.
مشروح خبر در 👈 اینجا 👉
ــــــــــــــــ
روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
🆔@j_modarresin
#تحلیل_و_تبیین
#اصلاح_معظلات_فرهنگی
#فرهنگ
#قسمت_سوم
🔰 بازسازی انقلابی هویت فرهنگی جامعه
✅ قسمت سوم
🔶 کار فرهنگی صحیح، تامین کننده تربیت ایمانی و انقلابی است
🔶 البته کار فرهنگی الزاماتی نیز دارد، که اولین آن شناخت صحیح هدف است، «نشانه یک کار فرهنگی صحیح در رعایت دقیق هدفی است که برای آن انتخاب شده است.» ۱۳۷۵/۷/۹ به عبارت دیگر «کار فرهنگی، آن چیزی نیست که لباس فرهنگی دارد. لباس فرهنگی، یعنی نوشته و کاغذ و قلم و امثال اینها. این، فرهنگ میشود؛ اما کار فرهنگی نیست. کار فرهنگی، یعنی روح فرهنگی در آن باشد، یک حرکت فرهنگی باشد، رشد بدهد و فعل و انفعال را در ذهن و مغز و جان و عواطف انسان به وجود آورد.» ۱۳۶۹/۱۰/۲۳
🔶 آسیب توجه نکردن به این مورد این میشود که «بعضیها کار فرهنگی را در داخل دانشگاه با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفتهاند؛ خیال میکنند کار [فرهنگی این است]؛ میگویند باید دانشجو شاد باشد! شاد بودن برای هر محیطی چیز خوبی است امّا چهجوری؟ به چه قیمتی؟» ۱۳۹۴/۸/۲۰ لذا «باید کار فرهنگی دانشگاه اینجوری باشد که افرادی تربیت کند مؤمن، متخلّق -با اخلاق خوب- انقلابی؛ کار فرهنگی چیزی است که اینها را تأمین کند. کار فرهنگیِ درست آن چیزی است که جوان ما را انقلابی بار بیاورد.» ۱۳۹۴/۸/۲۰
🔍 ادامه👇
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat