eitaa logo
امام حسین ع
21.9هزار دنبال‌کننده
414 عکس
2.1هزار ویدیو
2هزار فایل
کانال مداحی و شعر و سبک https://eitaa.com/emame3vom
مشاهده در ایتا
دانلود
8.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌐 برای موالید و اعیاد چه نوع شعری انتخاب کنیم که بتوانیم روی مستمع تاثیر بگذاریم 🎤 رایگان
.👆 متن فایل تصویری تأثیر بحر شعر در موالید و اعیاد ۱. اهمیت بحر شعر: در موالید و اعیاد، بحر شعر یکی از عوامل مهمی است که در اثرگذاری بر مستمع نقش دارد. انتخاب بحر مناسب می‌تواند تاثیرات عاطفی و احساسی شعر را تقویت کند. ۲. بحر هزج : بحر شعری که در این زمینه انتخاب شده، بحر "هزج" است. در ادبیات فارسی، در عروض و قافیه، یکی از بحرهای معروف به نام " هزج " شناخته می‌شود که از "مفاعیلن" تشکیل شده است. اگر وزن شعری "مفاعیلن" باشد، آن شعر در بحر هزج قرار می‌گیرد. ۳. بحر هزج مثمن سالم: شعرهایی که هر مصرع آن‌ها چهار بار "مفاعیلن" داشته باشد و در مجموع دو مصرع، هشت بار "مفاعیلن" تکرار شود، به آن‌ها "بحر هزج مثمن" می‌گویند. اگر تمام بخش‌های بحر سالم و بدون تغییر باشند، به آن "بحر هزج مثمن سالم" گفته می‌شود. این بحر به دلیل طولانی بودن، "مثمن" (یعنی هشت‌تایی) نامیده می‌شود. ۴. استفاده از بحرهای کوتاه‌تر: شعرهایی که دارای مصرع‌های طولانی هستند، به دلیل پیچیدگی وزنی و دشواری در اجرا، ممکن است اثرگذاری کمتری داشته باشند و بر مستمع تأثیر کمتری بگذارند. به همین دلیل، به دوستانی که تازه در امر مداحی وارد شده‌اند، توصیه می‌شود از بحرهای طولانی مثل "مثمن" استفاده نکنند و به جای آن از بحرهای کوتاه‌تر مثل "مسدس" استفاده کنند. ۵. مثال از بحر مسدس: برای مثال، بحر "مفاعیل مفاعیلن فعولن" به دلیل کوتاه‌تر بودن مصرع‌ها، اثرگذاری بیشتری دارد. نمونه‌هایی از این بحر: - " یکی درد و یکی درمان پسند است" (مفاعیل مفاعیلن فعولن) - " قطره‌ای بودم و چکیده شدم" (فاعلاتن مفاعلن فع لن) - " سمت دریای تو کشیده شدم" (فاعلات و مفاعلن فع لن) ۶. نتیجه‌گیری: استفاده از بحرهای کوتاه‌تر و مصرع‌هایی که ساختار ساده‌تری دارند، باعث می‌شود شعر راحت‌تر پیاده شود و اثرگذاری بیشتری بر مستمع داشته باشد. این نکته دوم اهمیت در انتخاب بحر شعر است که باید مداحان به آن توجه کنند. .
به نام شاه نجف.mp3
3.45M
. [بند اول] بسم الله به نام شاه نجف قربون مرام شاه نجف هرکس با کسی تو دنیا خوشه من هستم غلام شاه نجف علی هم شاهی و هم سروری دل از دلداده میبری الحمدلله که شده نسلا در نسلم،حیدری *عشق من و تو چه ماجرایی دارد این قصه عجب شاه و گدایی دارد مابین صفا و مروه هم میگویم ایوان نجف عجب صفایی دارد (علی ولی الله) [بند دوم] ای جانم به ربنای علی اسم اعظم ندای علی پیغمبر شنیده وقت عروج صوت حق رو با صدای علی علی ذکرت بر دردم مرهمه معیار ایمان همه آرام جان مصطفی روح و ریحان فاطمه نازد به خودش خدا که حیدر دارد دریای فضائلی مطهر دارد همتای علی نخواهد آمد والله صد بار اگر کعبه ترک بردارد (علی ولی الله) [بند سوم] هست عالمی ز هست علی چشم کائنات مست علی پیغمبر میگفت وقت نبرد ای جانم به ضرب شصت علی علی پهلوان هر کار وزار تنها بازوی کردگار در وصف شمشیر علیست لاسیف الا ذوالفقار فرمود رسول قادر لم یزلی در شان وصی خویش با صوت جلی افضل بود از طاعت کل ثقلین یک ضربت روز خندق از دست علی (علی ولی الله)
. [بند اول] ای خلاق عالمین مولانا علی ای جاوید إلی الأبد آقا یا علی ای تسبیح هرشبه ذرات وجود ای نورِ منور ای اذکار سجود مَثل به سینه و عشقت مَثل به دُر و صدف ندارم آبرو عشقت به زندگانی شرف قسم به خال لبت شهسواره کُن و مکان به پای عشق تو مردن بُوَد صراط و هدف رؤیای دلم،رؤیای نجف دلتنگه حرم شدم آقای نجف عین و شین و قاف همان معنای نجف من خاک در توام بابای نجف (یاحیدر علی مولا) [بند دوم] ای پشت و پناه من بابا یاعلی آرامش دهنده ی عقبا یاعلی ای دلسوزِ مهربان یاحیدر مدد در دستانم آسمان با حیدر مدد دوباره ذکر علی و دوباره شور و شعف قسم به حضرت زهرا قسم به جان نجف فَمن یَمُت یَرنی روی ماه تو عشق است به پای عشق تو مردن بود صراط و هدف دل تنگه نجف،دل تنگه علی غیر از تو مدد گرفتن ننگه علی عین و لام و یا چه خوش آهنگه علی بی عشق تو زندگیم میلنگه علی (یاحیدر علی مولا) ✍ 👇
. زاهدی گفتا که هو در باب حیدر یک خطاست هو فقط مخصوص ذات خالق قالو بلیٰ ست گفتمش مفهوم هو باشد ضمیر ذات رب ذات حیدر ذات رب باشد کجا از هم جداست این سخن مکتوب از لحن رسول اکرم است ذات حیدر حل شده در ذات منان خداست وحدت و کثرت چو انگشت به لب مانده فقط چون علی بی حد بود ذات علی بی انتهاست از تمام دست ها بالاتر است دست علی دست حیدر ناجی و یار تمام انبیاست میوه ی بیرون زده از باغ حق عابر است پس بده حق مرا تاک حرم حق گداست به قلم: علی شیرانی ✍ مداح: کربلایی محسن توکلیان .👇
. [بند اول] بنامِ کعبه ی سیّارِ عالم خدای قنبر و نقاشِ آدم بنام قبله ی یکتا پرستان علی مولا همان همتای خاتم مدد غیر از علی وَلّٰهه ننگ است میانِ شیعه و اغیارُ جنگ است اَلا حاجی بگردان رو ز کعبه علی دارد پرستش کعبه سنگ است (علی مولا علی،مولا علی هو) [بند دوم] خوش آن مِی خوردن از انگورِ حیدر صدای خوردنِ ساغر به ساغر هَلاهِل* هم اگر ساقی بِدادت بدونِ وقفه تا آخر بِکِش سَر تمامِ مُمکنات مخمور و مَستَند تمامِ عارفان حیدر پرستَند منازی بر نماز و روزه ی خود خداگویان خدا را سرشکستند (علی حیدر مدد جانم علی هو) [بند سوم] بیا زاهد نِشین در محفلِ ما رها کن مسجد و طاعات خود را بشین چندین پیاله باده سرکش نگر بی پرده اسرارِ مگو را نجف آغشته اند سجاده و می ملامت میکنی ماها رو تا کِی؟ ضریحِ او اگر انگورُ دارد برآید مِی فقط از خُمره ی مِی (علی حیدر مدد جانم علی هو) [بند چهارم] سگِ شاه نجف عشق است و عشق است بمیرم در نجف عشق است و عشق است عبادت بهرِ جنَّت چون تجارت عبادت بی هدف عشق است و عشق است خزانه دارِ مِی،ای کوزه بر دوش بده جامی شَوَم بی عقل و بی هوش شبی چندان زنم مِی تا گَلو که رفیقانم بَرَندَم بر سرِ دوش (علی حیدر مدد جانم علی هو) به قلم: ✍ .👇
. [بند اول] یا ایلیا علی مولا بَدرُالدُّجا علی مولا آنکه به دوشِ پیمبر بِنْهاده پا علی مولا کاش شبی تا گلو مِی بزنم با شَعَف(۲) مست بیُفتَم کَفِ مرقدِ شاهِ نجف(۲) أَبانا حیدر،و جانا حیدر(۲) بِزَن قلّاده،مرا یاحیدر(۲) (یا حیدر علی مولا) [بند دوم] ما را بُکَش و پس از آن با هُرمِ باده بسوزان خاکسترِ تنِ ما را دورِ رقیه بِگردان کُشته ی عشقِ علی حَیّ و مماتَش یکیست(۲) مِی زدنِ کشته با حج و زکاتش یکیست(۲) نمازم حیدر،نیازم حیدر(۲) میگه پیغمبر،بنازم حیدر(۲) (یا حیدر علی مولا) [بند سوم] ما مِی کِشان اَلَستیم دل جز به ساقی نبستیم ما ظرفِ عقلُ از اول با ظرفِ می بِشِکستیم لحظه ی میلاد ما لحظه ی جان دادن است(۲) شوقِ من از مرگِ خویش روی تو را دیدن است(۲) خَمِ ابرویت،و نازِ رویَت(۲) خدا بنشسته،میانِ مویت(۲) (یا حیدر علی مولا) به قلم: یغمای همدانی .👇
. تنَش در زیر خاک و غرق خون بود صدا میزد یکی:بابام جوون بود پی نان حلال ، جان داده او که حقوقش زیر پانزده میلیون بود .