.
#پنجم_صفر
#شور | از حال دلم کی باخبره
#امام_حسین
حضرت رقیـه ( س ) | شب اول
پنجشنبه۱۸شهریور۱۴۰۰ | ۲صفر۱۴۴۳
مداح : #کربلایی_حسین_طاهری
-
از حال دلم کی با خبره
حق دارم اگه خوابم نبره
رویای حرم توی سرمه
یک ساله دلم تنگه حرمه
از کرب و بلا محرومم حسین
من با تو فقط آرومم حسین
ای جانم حسین
بی کرب و بلا دنیا قفسه
این در به دری واللهِ بسه
دلتنگ توایم آقا همگی
هرچی تو بخوای هرچی تو بگی
روزا رو دلم میشماره فقط
میخوام یا حسین شیش گوشه ازت
ای جانم حسین
کربلایی حسین طاهری
.👇
4_5897913180369193113.mp3
15.79M
شور | از حال دلم کی باخبره
عزاداریایامشهادت امامحسن (ع)
و حضرت رقیـه ( س ) | شب اول
پنجشنبه۱۸شهریور۱۴۰۰ | ۲صفر۱۴۴۳
مداح : کربلایی حسین طاهری
.
#شور | آه از دوری
#فراق_کربلا
و حضرت رقیـه ( س ) | شب اول
پنجشنبه۱۸شهریور۱۴۰۰ | ۲صفر۱۴۴۳
مداح : #کربلایی_حسین_طاهری
-
آه از دوری، هر شب هستم حرم تو
ولی میبینم که دوباره خوابم انگار
وای از تکرار، من میترسم
بمیرم نبینم حرم تو رو از این غم میمیرم
بی تو هر بار، خواب میدیدم
که به پای ضریح تو اشکای نم نم بارون میشه
من تو رویا، میدیدم
که دلم توی صحن تو آقا مهمون میشه
خواب میدیدم، منو اشک و حرم
تا سحر میمونیم تنهای تنها
من میگفتم، همه درد دلامو
کنار ضریحت با تو آقا
آقام آقام آقام آقام
دوست دارم، کاری کردی
تو با این دل خسته که تا نفسی هست، از داغ تو
خون میبارم، تو رویاهام
میبینم که میامو روی قدمای تو آقا جان، سر میزارم
من دلتنگم، برا نیمه شبای حرم
دم ایوون باز بی تابم
هر شب آقا، به امید زیارت تو
توی رویاها میخوابم
من دلتنگم، شب و روزمو فکر حرم
میدونی پر کرده آقا
کاری کن تا، دل عاشق و خسته من
حرمت برگرده آقا
آقام آقام آقام آقام
👇
4_5897913180369193114.mp3
11.62M
شور | آه از دوری
عزاداریایامشهادت امامحسن (ع)
و حضرت رقیـه ( س ) | شب اول
پنجشنبه۱۸شهریور۱۴۰۰ | ۲صفر۱۴۴۳
مداح : کربلایی حسین طاهری
.
#زمزمه #امام_زمان
#مناجات با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
#سبک_بیا_نگار_آشنا
بیا ای آخرین امید، ترنم صبح سپید
بیا عزیز فاطمه که جان ما به لب رسید
یار بی نشان بیا، منجی جهان بیا، صاحب الزمان بیا
صاحب الزمان بیا
اسیر و مبتلا منم، فقیر و بینوا منم
پناه عالمین تویی تو شاهی و گدا منم
دست خالی ام ببین، پیش من کمی بشین، ای عزیز نازنین
صاحب الزمان بیا
طلوع صبح صادقی، شمیم یاس و رازقی
بیا قرار و وعده ی دعای عهد عاشقی
به حق اشک ندبه ها، به حق سوز گریه ها، بیا قرار جمعه ها
صاحب الزمان بیا
اگر هوای انتظار گرفته با گنه غبار
به حق مادرت بزن این پرده را خودت کنار
ای طلوع بی غروب، من بدم ولی تو خوب، پاک کن از دلم رسوب
صاحب الزمان بیا
بیا امام مهربان ای آفتاب بی کران
دلم خوش است به چله ی سه شنبه های جمکران
دعای من جز این نبود، ظهور کنی تو زودِ زود، ریشه کنِ آل سعود
صاحب الزمان بیا
👇
.
#شور | نازنین یار مرا باز ندیدی باشد
شهادت #حضرت_رقیه سلاماللهعلیها
شنبه ۲۰ شهریور ماه ۱۴۰۰ #پنجم_صفر
مداح : #کربلایی_حسین_طاهری
-
نازنین یار مرا باز ندیدی باشد
به گمانم که دل از من تو بریدی باشد
بود همواره امیدم که مرا میخواهی
من همانم که نشستم به امیدی باشد
بین بازار غلامان نظر انداخته ای
جنس مرغوب نبودم نخریدی باشد
دست عشاق گرفتی و حرم بردی... آه
طبق معمول ز من دست کشیدی باشد
این همه زار زدم داد زدم کرببلا
این حرم گفتن من را نشنیدی باشد
روا بود که گریبان ز هجر پاره کنم
دلم هوای تو کرده بگو چه چاره کنم
این دلم تنگم غصه دارد
گوییا میل کربلا دارد
کربلا کربلا ، کربلا کربلا (۲)
میروم بینم در کجا زینب
شکوه از شمر بی حیا دارد
کربلایی حسین طاهری
. 👇
.
بسمالله الرحمن الرحیم
#امام_زمان
#مناجات_فاطمیه
#مجتبی_قاسمی
فتنهها بر پاست برگرد ای عزیز فاطمه
مادرت تنهاست برگرد ای عزیز فاطمه
پشت در جمعند اصحاب سقیفه وای من
شعلهها بر پاست برگرد ای عزیز فاطمه
یک لگد بر در گرفته ثلثی از سادات را
پشت در غوغاست برگرد ای عزیز فاطمه
نالهی حیدر بیا شد نالهی فضه بیا
اوج غم اینجاست برگرد ای عزیز فاطمه
پشت در زهرا صدایت کرد مهدیجان بیا
منتظر زهراست برگرد ای عزیز فاطمه
مرتضی آمد عبا را روی بانویش کشید
شرمسار آقاست برگرد ای عزیز فاطمه
روی دیوار و در و مسمارِ بیت مرتضی
رد خون پیداست برگرد ای عزیز فاطمه
.
.
#حضرت_زهرا
ای همه آمال من یافاطمه
مرغ زخمی بال من یافاطمه
تو خموشی و خموش این خانه است
خانهء بی تو مرا ویرانه است
میشود بی تو حسابم پاکِ پاک
میرسانی پُشت حیدر را به خاک
غربتم را حس کن ای احساس من
خنده ای گل کن به چهره یاس من
روزگارم را از این بدتر نکن
زینبت را زار و بی مادر نکن
بی تو من چشمانی از خون شبنمم
رخ مپوش از من مگر نامحرمم؟
رفتنت خوشحالی ام را می برد
قلب من را مثل دشنه میدَرَد
غربت شهر پیمبر مشکل است
دیدن تو بین بستر مشکل است
درد خود در پیش من اظهار کن
دل خوشم کن در برمن کار کن
تلخ بی تو میشود آینده ام
از رخ نیلی تو شرمنده ام
خانه بی تو بند و زندان من است
رفتن تو قاتل جان من است
خنجر هجران به قلبم میزنی
گاهِ رفتن باز هم فکر منی
مجتبی صمدی شهاب
#فاطمیه
.
از امام حسینی که «رفیق بچگیم» بود به «خفن جذاب» رسیدیم!/ چرا امسال نوحهای فراگیر نشد؟ +فیلم
میزگرد نقد و بررسی نوحههای محرم و صفر امسال برگزار شد و طی آن اعلام شد که در نوحههای این روزها نوع خطاب اهل بیت(ع) به انحراف رفته است و از سوی دیگر نیز دلیل عدم فراگیر شدن هیچ نوحهای در سال جاری مورد ارزیابی قرار گرفت.

خبرگزاری فارس ـ مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: میزگرد بررسی اشعار و نوحههای ماه محرم و صفر در هیأتهای عزاداری امسال در پی نامه اعتراضآمیز مجمع شاعران اهل بیت(ع) با حضور جواد حیدری، مدیرعامل این مجمع، مهدی زنگنه شاعر و نوحهسرا و سیدجواد پرئی شاعر و نوحهسرا در خبرگزاری فارس برگزار شد.
شب اول قبر از قافیه و ردیف نمیپرسند، اما نکات اعتقادی شعر سوال میشود
جواد حیدری، مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت(ع) در ابتدای این میزگرد با اشاره به اینکه حدود سال ۶۵ تحقیقات مفصلی روی موضوع مقتل انجام داده، چون آن زمان مانند امروز، وفور کتاب نبوده است، اظهار داشت: اولین مقتلی که خریداری کردم نَفَسالمهموم بود. یکی از علمایی که اهل تحقیق است به من گفت: همه چیز درمقتل خلاصه نمیشود. شما باید امام شناسیتانرا قوی کنید. حلقه مفقودهای که امروزه در نوحهها داریم، امامشناسی و اعتقادات است.
وی ادامه داد: مرحوم حاج مهدی تعجبی معروف به «آواره همدانی»، هم آهنگساز و هم نوحهسرا بود. نوحههای انقلابی هم میگفت. او نوحهای نمیگفت مگر اینکه به حاج علی آهی نشان میداد تا ایرادی به خصوص اعتقادی نداشته باشد. یک جمله معروف هم خود حاج علی آهی داشت و آن هم اینکه از قافیه و ردیف در شب اول قبر سوال نمیشود، اما در مورد اینکه نکته اعتقادی غلطی گفتی از تو میپرسند.
بد نیست به حضرت زینب(س) بگوییم: «شیر مادرت حلالت باشد»؟
حیدری با بیان اینکه این درست است که حضرات به خصوص حضرت سیدالشهدا(ع) به دلیل لطف و خلق کریمانهشان خود را پایین میآورند، اما ما اجازه نداریم هر کلمهای را در خصوص ایشان به کار ببریم، تصریح کرد: استاد اسفندقه میگفتند: وقتی برای معصوم شعر میگوییم باید کلمات عصمت داشته باشند. متاسفانه در حال حاضر همانطور که برای امام حسین(ع) شور میخوانند و سینه میزنند، به همان سبک و محتوا برای حضرت زینب(س) هم میخوانند. آیا این چنین درست است؟ یک نفر در هیأت ما برای حضرت زینب(س) شور خواند و یک جای آن گفت: «شیر مادرت حلالت باشد». یک پسر ۱۰ ـ ۱۱ ساله آمد و گفت: بد نیست ما به حضرت زینب(س) بگوییم، شیر مادر حلالت؟
مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه درست است ما در شعر یک صنعتی داریم که میتوان ضرب المثلها را به شعر در آورد، اما کدام را میتوانیم به کار ببریم، گفت: کلمات و واژهها اگر آن خط و مسیر احترام را نداشته باشند، نمیتوان استفاده کرد. زمانی ما گفتیم رفیق بچگی! میفهمم که شاعر چه چیزی گفته است، اما این حرف حرکتی را آغاز کرد که نوع خطاب ذوات مقدسه را تغییر داد. یک شعری بود که میگفت: «تو به ز من سر کویت هزارها داری/ ولی بدان که گدایت فقط تو را دارد» حاج منصور ارضی به شاعرش گفت: آدم به امام حسین نمیگوید: «بدان». اما متاسفانه این شعر پخش شد. ما میخواهیم زبان حال خودمان را بگوییم، اما باید رعایت شأن و مرتبه بالای آنها را داشته باشیم.
یک نفر در هیأت ما برای حضرت زینب(س) شور خواند و یک جای آن گفته که «شیر مادرت حلالت باشد». یک پسر ۱۰ ـ ۱۱ ساله آمد و گفت: بد نیست ما به حضرت زینب(س) بگوییم، شیر مادر حلالت؟
از «رفیق بچگیم» امسال به «خفن جذاب» رسیدیم
وی اضافه کرد: ما در مورد بزرگترهای خود هم برخی از این کلمات و تعابیر را استفاده نمیکنیم. متاسفانه از «رفیق بچگیم» امسال به «خفنجذاب» رسیدیم و آن «بدان» هم شد «حواست هست؟» این کلمات بار بسیاری دارد. کلمات، کاملاً زنده و در حال توسعه هستند.
حیدری با بیان اینکه گاهی برخی کلمات را همان لحظه بخوانی ایراد ندارد، اما اگر بقیه بخواهند از روی آن بخوانند، خراب میشود، تصریح کرد: ما این همه شعر از حضرت علیاکبر(ع) داریم، اما همواره از آن قسمت تکه تکه شدن ایشان در صحرا میخوانیم. بعضیها به صورت شاعرانه میگویند، اما برخی کار را خراب میکنند.
شاعران به خروجی کارهایشان توجه داشته باشند
مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه در جلسه فعالان انقلاب فرهنگی با مقام معظم رهبری، ایشان بعد از گزارش نهادهای مختلف فرمودند: به صداقتتان شک ندارم، اما خروجیتان به گزارشتان نمیخورد
۱
۲
و تاکید کردند بر خروجی کار؛ مثلاً خروجی را تربیت عنوان کردند. نکته من این است که رفقای ما شعر میگویند، اما باید به خروجی توجه کنند. کلمه ناموس یعنی راز. بنابراین باید پوشیده بماند. بعد ما در شعرهای خود شفاف از مصیبتهای آنان میگوییم. باید روضه و مصیبت گفته شود، اما رهبری تاکید دارند که شعر خوب باید گفته شود که از چند سال منبر امثال من بهتر است.
یک شعری بود که میگفت: «تو به ز من سر کویت هزارها داری/ ولی بدان که گدایت فقط تو را دارد» حاج منصور ارضی به شاعرش گفت آدم به امام حسین نمیگوید: «بدان». اما متاسفانه این شعر پخش شد. ما در مورد بزرگترهای خود هم برخی از این کلمات و تعابیر را استفاده نمیکنیم. متاسفانه از «رفیق بچگیم» امسال به «خفن جذاب» رسیدیم و آن «بدان» هم شد «حواست هست؟»
وی با بیان اینکه برخی نکات را باید پوشیده گفت، افزود: علی عباسی یک ترکیب دارد که میگوید «دُر گوهر عصمت، صدف نداشت» این شاعرانه است. شاعران قدیمی وقتی شعر میگفتند، خود را میزدند. مثل دعای کمیل امیرالمومنین که آدمنعوذ بالله فکر میکند، گوینده گناهکارترین مرد روی زمین است. شعرای قدیم خود را نمیدیدند، اما اکنون تمام شورها «من» شده و منیت در تمام شعرها زیاد شده است. قدیمیها در شعر هم صداقت داشتند؛ نه به این معنا که مقتل صحیح میخواندند بلکه آنچه میگفتند، درک کرده بودند.
شعری که آرام برای گفتنش یک هفته مریض شد
حیدری ادامه داد: زمانی که حاج آقا آرام گفتند: «ندیده عاشقت شدم نمیدونم چه میشه/ هرچیمیگم حسین حسین دلم که سیر نمیشه» سر این مصرع یک هفته ایشان مریض شده بود و گریه میکرد، اما الان چه چیزهایی خوانده میشود؟ امروز شاعر و خواننده پای منبر نمینشیند. البته منبر خوب خیلی کم پیدا میشود.
مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت(ع) با بیان اینکه شعرای بزرگ برای اهل بیت(ع) شعر کم میگویند، زیرا معتقدند نمیتوانیم حقش را ادا کنیم، گفت: عمان سامانی وقتی آن مثنوی معروف گنجینةالاسرار را میگوید، بدون اینکه تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و ... وجود داشته باشد، دهان به دهان در تمام مجالس میچرخد و به همه میرسد. روزی فردی او را ناراحت میبیند و به او میگوید شعر تو همه عالم را گرفته است، اما او در جواب میگوید: اگر امیرالمومنین جلوی من را بگیرد و بگوید چرا گفتی مشکی مو یا مشکین مو، به چه اجازهای گفتی؟ من چه جوابی دارم؟ آنها این اعتقاد را داشتند؛ در صورتی که او خیلی پوشیده آورده است، اما پشیمان است. یک مشکل اساسی داریم و آن هم این است که کار را خیلی آسان گرفتهایم. نه کتاب میخوانیم و نه شعر سروده شده را به کسی ارائه میدهیم. اسم نمیبرم، اما شاعران جوانی که سر زبانها هستند، آیا میتوان به شعرشان قسم خورد؟
شاعران باید شعر خود را به بزرگترها عرضه کنند
وی گفت: برخی شعرای قدیمی شعر خود را به بزرگتری عرضه میکردند و با اشکال او، شعر را کنار میگذاشتند. امثال رضا جعفری و دیگران، دو دوره شعرشان را کنار گذاشتهاند؛ نه یک غزل را. و اعتقاد دارند شعرشان ارزشی ندارد. به قولهادیجانفدا، ما نباید روی شعر خودمان تعصب داشته باشیم؛ بلکه باید روی اهلبیت(ع) تعصب داشته باشیم.
حیدری با اشاره به اینکه به دلیل کمیت بالای هیأتها، مداحان و سرایندهها، کار را امروز آسان گرفتهاند، تصریح کرد: اگر ما امامشناسی خود را قوی کنیم و به جای منیت به سمت رواییگویی حرکت کنیم و حضرات را مخاطب قرار دهیم و در استخدام کلمات بیشتر دقت کنیم، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. یک سری از کتابها مانند کتاب اصول اخلاق را حتماً باید بخوانیم تا بدانیم برای چه کسی شعر میگوییم. در نوحه محسن عراقی که امسال برای حضرت قاسم(ع) خوانده شد، آمده بود، جنگ نمیکند بلکه بازی میکند. بسیاری ایراد اعتقادی به این مضمون گرفتند. من به ایشان گفتم اهل بیت(ع) صراحتاً میگویند ما اهل بازی نیستیم. او گفت بازی با مرگی که حضرت ابوالفضل(ع) در خطبه خود بالای کعبه فرمودند، مدنظر من است. گفتم این منظور را نمیرساند و او هم قبول کرد. ما در بیان برخی از کلمات باید زهرش را بگیریم. مثلاً درباره حضرت فاطمه زهرا (س) اگر به قضیه لگد زدن اشاره میشود باید زهرش گرفته شود تا مشمئزکننده نباشد.

مداحان شعرهای سنگین و غیرزبان حال را نمیخوانند
برخی شعرای قدیمی شعر خود را به بزرگتری عرضه میکردند و با اشکال او، شعر را کنار میگذاشتند. به قولهادی جانفدا ما نباید روی شعرخودمان تعصب داشته باشیم بلکه باید روی اهلبیت(ع) تعصب داشته باشیم
سیدجواد پرئی، شاعر و نوحهسرا در این میزگرد و در واکنش به سخنان رئیس مجمع شاعران اهل بیت(ع) با بیان اینکه آنچه موجب میشود ما از گذشتگان جدا و آنان تطهیر شوند، حال آنان در آن زمان بوده است و میگوییم آنها بهتر بودند، گفت: آثار و کار گذشتگان هم دارای مشکلاتی بوده است. برخی از ایرادات نسبت به
۳
اشعار فرضاً آقای آرام و شهید غلامعلی رجبی هم وجود دارد. کارهای گذشتگان شاید به دلیل حال خوب آنها مشهور شده باشد. ما در خصوص بسیاری از محصولات شاید یک گرای غلط بدهیم. مثلاً به شعر امسال محسن عراقی همه اشکال میکنیم چون در جایی از آن اشتباه گفته است؛ در حالی که ممکن است این سخن به دل نشسته باشد.
وی افزود: ائمه اطهار(ع) میفرمایند فرزندانتان را برای زمان خودشان تربیت کنید یا به اقتضای برداشت و درک مردم این زمانه سخن بگویید که اینگونه در شعر گفته شود. مردم اکنون با این زبان میتوانند ارتباط برقرار کنند. من در سالهای گذشته هر چقدر تلاش کردم که به ترازهایی که بزرگترها دیکته میکنند، نزدیکتر شوم، سودی نداشت؛ زیرا آثاری که با این معیارها تولید کردم از سوی مداحان خوانده نشد. سال قبل نوحهای از من مورد توجه قرار گرفت که میگفت «من اصناومدم برات مریض بشم» که این نوحه را با زبان معیار و بسیار سنگینتر هم در سه نسخه سروده بودم، اما هیچ مداحی نخواند؛ بنابراین مقصر، من نویسنده شعر نیستم.
هیچ استانداردی برای سرایش نوحه وجود ندارد
پرئی با بیان اینکه در حوزه تولید شعر و نوحه، هیچ استانداردی وجود ندارد؛ در صورتی که در هر سازمانی این استاندارد وجود دارد و اگر محصولی فاقد آن معیارها باشد، اجازه ورود به بازار را ندارد، گفت: هیچ نهادی خود را در این حوزه مسئول نمیداند. یک مدل دیگر هم این است که بسیاری میگویند شعر نداریم و مجبوریم این اشعار را بخوانیم؛ در حالی که باز هم چنین نیست؛ زیرا من برای کسانی که این حرف را میزنند، نامهای نوشتهام به این مضمون که باسلام، من فلانی هستم، منت سر بنده بگذارید و با این اشعار من مداحی کنید. آنها گفتند: اصلاً اشعار شما به درد ما نمیخورد. من یک سال در ایام فاطمیه تمام کارهایی را که برای دوستان خودم انجام میدادم، زمین گذاشتم و کارهایی نوشتم که حداقل بیادبی در آن نباشد. باز شاهد این بودم که هیچ کسی کنترلی روی این موضوع ندارد. مسیر رشد چه در نوحه چه در شعر و چه در مداحی، تغییر کرده و کار هم از دست ما خارج شده و بخش بزرگی از این اتفاقات نیز متوجه بزرگانمان است.
سال قبل نوحهای از من مورد توجه قرار گرفت «من اصن اومدم برات مریض بشم» که این نوحه را با زبان معیار و بسیار سنگینتر هم در سه نسخه سروده بودم اما هیچ مداحی نخواند بنابراین مقصر من نویسنده شعر نیستم
چرا آثار خوب نوحهسراها دیده نمیشود و تک اشتباهات، برجسته میشود؟
این نوحهسرا با بیان اینکه طبق ارزیابی او در کشور ما نهایتاً ۲۰ نوحهسرا وجود دارد که از میان آنها هم تنها ۵ نفر فعال هستند، گفت: این روزها به اسم نقد و دلسوزی نوحهسراها چراغ فعالیت این چهار نفر را هم خاموش میکنیم. در حالی که بخش زیادی از انتقادات اصلاً متوجه نوحهسرا نیست. بسیاری از نوحهسراها به صورت خودجوش فعالیت میکنند و اگر بخواهیم دست روی ایرادهای کم آنها بگذاریم، اینها کم کم خاموش میشوند. در این فرمی که محسن عراقی فعالیت میکند، هیچکدام از مداحان و شعرا تسلط ندارند، اما چه کسی تاکنون از کارهای خوب او تجلیل کرده است؟ مردم محرم امسال ۱۰ شب با آثار سعید پاشازاده گریه کردند. من در بسیاری از جلساتی که حاضر شدم آثار او را شنیدم و خودم شاهد هستم. این نقدی که به کار او میشود، اصلاً بابت نوحههایش نیست؛ بابت یک تولید محتوایی به نام «دهه هشتادیها»ست که اصلاً نوحه نیست؛ بلکه مدیوم دیگری برای مخاطبان دیگر است که برای وایرال شدنش از اعتبار دو مداح وام گرفته شد.
وی با اشاره به اینکه یکی از نکاتی را که امروز استاد حیدری اشاره کردند، ۲ سال پیش آقایجانفدا به بنده تذکر داد و باعث شد من بعد از آن کمتر بنویسم، تصریح کرد: سعی کردم، خودم را به سمت آن ترازی که بزرگترهایمان میگویند، ببرم، اما طالبی ندارد. من امسال و سال گذشته، یک سری محصول با تنوع بالایی در اختیار مداحان قرار دادم، اما استفاده نکردند. مداحان میخواهند طبق خواسته خودشان شعر نوشته شود.
منبرهای گذشتگان شاعر را تشویق به سرایش شعر میکرد؟
پرئی گفت: من زمانی، میخواستم نوحه بنویسم و بعد از منبر مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی مینوشتم. بسیاری از مضامینی که در این نوحهها بود برپایه بیانات ایشان بود. من گفتم «من خرابش کردم تو درستش کن» که در واقع از درد دلهای مناجاتی حاج آقا بود که ما خراب کردهایم. یا از منبرهای ایشان استفاده کردم و شعری گفتم که اشکهایم امانت تا روز قیامت. یا بعد از منبر حاج سیدرضا جعفری که در خصوص تفاوت فیض و مجرای فیض و ارتباط آن با حضرت قاسم علیهالسلام سخنرانی میکردند، من آن غزل را که میگفت با «دیگران قضا و قَدَرت فرق میکند» گفتم. زمانی که پای این منبرها مینشینید، ناخودآگاه تشویق به سرایش شعر میشوید، زیرا محتوای بسیاری داشتند.