eitaa logo
امام حسین ع
20.1هزار دنبال‌کننده
403 عکس
2هزار ویدیو
2هزار فایل
کانال مداحی و شعر و سبک https://eitaa.com/emame3vom
مشاهده در ایتا
دانلود
ابوعطای اول در اذان.mp3
1.25M
۴-ابوعطای اول در اذان اجرا توسط استاد نصیر پور فسایی #آموزش_مداحی @emame3vom ۳۴
d46a1cfced-5bc2fbd4c2fbb8fe008b7fdb.mp3
1.68M
۵-ابوعطای اول در مولودی اجرا توسط استاد نصیر پور فسایی #آموزش_مداحی @emame3vom ۳۵
a2c121911b-5bc2ffadc2fbb87d008b7f92.mp3
6.58M
۶-ابو عطای اول در شروع مداحی و روضه.البته ایشان سلیقه ای عمل کرده و بیت آخر را دشتی خوانده تا بتواند روضه را دشتی بخواند. اجرا توسط استاد نصیر پور فسایی #آموزش_مداحی @emame3vom ۳۶
4_5859294354861983281.mp3
8.9M
خسته شدم بریده ام آقا شتاب کن... اجرای حاج محمود کریمی در آهنگ ابوعطای اول از دستگاه شور اللهم عجل لولیک الفرج #آموزش_مداحی @emame3vom ۳۷
7bde7db836-5bc25ca0c2fbb894008b7f48.mp3
18.63M
شروع روضه کربلایی نادر جوادی با آواز ابوعطای اول بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد...... دعا کبوتر عشق است و بال و پر دارد #روضه #ترکی #آموزش_مداحی @emame3vom ۳۸
94c38322df-5bc36ba1c2fbb851018b7fd1.mp3
1.14M
۷-ابوعطای اول در خواندن دعا(فراز سوم دعای جوشن کبیر) اجرای استاد نصیر پور فسایی #آموزش_مداحی @emame3vom ۳۹
23627b960a-5bc36d33c2fbb813008b809a.mp3
1.31M
۸-ابوعطای اول در زمزمه عارفانه اجرا توسط استاد نصیر پور فسایی #آموزش_مداحی @emame3vom ۴۰
6a8d9ed4b1-5bc36f54c2fbb80a018b7f1e.mp3
913.7K
۹-ابوعطای اول در نوحه اجرا توسط استاد نصیرپور فسایی #آموزش_مداحی @emame3vom ۴۱
شبایی که دلارو ....mp3
7.28M
شبایی که دلا رو غم می گیره .... #نوحه حاج محمود کریمی در آهنگ ابوعطای اول از دستگاه شور #آموزش_مداحی @emame3vom ۴۲
نکته:شاید برخی از دوستان بپرسند که چرا بعضی از مثالها هیچ شباهتی با آهنگ ای لشکر صاحب زمان که به عنوان خمیرمایه یا قالب در ابتدا قرار دادید نداره. پاسخ اینست که شباهت دارد فقط در برخی جاها آهنگ را با سرعت پایین اجرا کرده(مثل اجرا در زیارت عاشورا)وبرخی جاها با سرعت بالاتر اجرا کرده(مثل ابوعطای اول در مولودی یا در نوحه). فقط لازم زیاد گوش داده بشه تا خودتون به این حرف بنده برسید.امیدوارم موفق باشید. @emame3vom ۴۳
دو مثال دیگر برای ابوعطای اول فقط خوب گوش بدید تا ملکه بشه. @emame3vom 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ۴۴
a8239c800d-5bc393a0c2fbb84c008b7fe3.mp3
2.12M
مثال اول برای ابوعطای اول: اجرای استاد عبدالرضا نصیر پور فسایی #آموزش_مداحی @emame3vom ۴۵
4a0f67c7a0-5bc3989ac2fbb881018b8000.mp3
3.25M
مثال دوم برای ابوعطای اول داستان گریه حضرت آدم برای امام حسین و پذیرفته شدن توبه اونه که در دوآواز خوانده شده یعنی ابتدای روضه با آهنگ ابوعطای اول است و آخر روضه با آهنگ ابوعطای دومه که انشالله بعدا کار میکنیم. اجرای استاد عبدالرضا نصیرپور فسایی #آموزش_مداحی @emame3vom ۴۶
امام حسین ع
#تمرین قوی کردن حنجره: منظور از حنجره قوی و صدای قوی، صدای بلند یا فریاد نیست،بلکه منظور حنجره و صدا
پر حجم کردن صدا : در جلسات گذشته در زمینه روش تقویت حنجره صحبت شد. بعد از تمرینات قوی سازی صدا ، نوبت به پرحجم و پرطنین کردن آن می رسد. یعنی وقتی یک خواننده در یک اتاق معمولی می خواند، صدای او بر فضای اتاق احاطه کامل داشته باشد و از هر سمت و سویی به طور مستقیم و یکنواخت شنیده شود. این خصوصیات یک صدای پر طنین می باشد که در اصطلاح، این صدا را (زنگ دار) می گویند، که گرفتگی ندارد. البته هر نوع گرفتگی در صدا، مذموم نیست. بلکه بعضی وقت ها به محزون بودن آن می افزاید.اما صدایی با این کیفیت ، قابلیت کمتری برای مانور دادن و تحریر زدن دارد. برای زنگ دار شدن صدا به تمرینات زیر توجه نمایید. @emame3vom 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ۴۷
۴_بدن را شل کنید و هوا را به درون سینه بکشید، بدون اینکه هیچ گونه فشاری به سینه وارد شود؛(آنقدر که سینه از هوا پر گردد). سپس شمع روشنی را (یا یک باریکه کاغذ را) جلوی دهانتان بگیرید و هوا را خارج کنید؛آنچنان که شعله شمع حرکت ننماید ولی هوای سینه به طور یکنواخت خارج شود. این تمرین باعث أفزایش ظرفیت هوایی ریه ها و یکنواختی صدا می شود که باید روزی سه تا چهار مرتبه تکرار شود و با یک فوت کردن قوی خاتمه بیابد. ۵_چانه را به سینه بچسبانید، به طوری که وزن سر، روی چانه افتاده باشد.حالا چند مرتبه دهان را باز و بسته کنید به طوری که با این حرکت، سرتان بالا و پایین برود.سپس مدتی دهان را به حالت نیمه باز و راحت، استراحت بدهید. ۶_دستتان را زیر چانه بزنید(حالتی که انسان چیزی را تماشا می کند) و فرض کنید که چیزی می جوید و مکرر دهانتان را باز و بسته نمایید. بعد از مدتی استراحت، دوباره این کار را انجام دهید. این تمرین و تمرین قبل باعث قوی شدن عضلات چانه، شقیقه و گلو می شود و کم کم فک و گلو به اختیار شما در می آید تا حروف را در موقع خواندن بهتر ادا نمایید.زیرا عدم توانایی در تلفظ واضح حروف و خستگی زودرس فک و دهان، ناشی از ضعیف بودن این عضلات است. ۷_یک شعر را ابتدا با صدای زیر و از نوک زبان و سپس با صدای بم و از ته زبان بخوانید، در حالی که دهان مانند یک حفره شده و صدا با حجم بیرون می آید. این تمرین نیز با قوی تر شدن زبان، باعث پر حجم شدن صدا می شود.زیرا قسمتی از خواندن، به زبان بستگی دارد که با تغییر دادن فضای دهان، موجب ایجاد صدای مناسب و حجم دلخواه می شود. @emame3vom ۴۸
4_5866456058209240328.mp3
3.94M
مناجات با امام زمان(عج) گذشت عمری و لیلای ما نیامد باز ز سمت کعبه ی جانها صدا نیامد باز به دردهای خودم مژده ی دوا دادم ولی چه سود به دردم دوا نیامد باز میانِ مردم این شهر بی کس و کارم غریب مانده ام و آشنا نیامد باز دلم گرفته از این روزهای بی معنی زمان گذشته و آقای ما نیامد باز برای مادرِ مظلومه اش عزادارم عزا به پا شد و صاحب عزا نیامد باز چگونه روضه بخوانیم کار ما سخت است که روضه خوانِ دلِ مرتضی نیامد باز یا صاحب الزمان .... #حاج_محمد_طاهری #مناجات_امام_زمان_عجل_الله_تعالی #فاطمیه #دشتی #آموزش_مداحی @emame3vom ۴۹
4_5816767280914105894.mp3
5.41M
اجرای شعر پندیات در آهنگ ابو عطای اول @emame3vom ۵۰
یاعلی زار و دل فکارم.mp3
3.78M
سینه زنی ترکی در آهنگ ابو عطای اول با صدای استاد نادر جوادی @emame3vom ۵۱
دستورالعمل کلی برای محافظت از حنجره: تمریناتی که تا اینجا گفته شد،باعث تغییرات محسوسی در تقویت و بهبود صدا می شود؛ با این شرط که با حوصله انجام داده شودو از عجله کردن در آن خودداری گردد.و تصور نشود که خواندن بستگی به این تمرینات خسته کننده ندارد.مطمئن باشید که اگر این دستور العمل ها بدون شتاب زدگی انجام شود، أثرات ژرفی در صدا خواهد داشت اما اگر بدون دقت انجام شوند، باعث ضایعات جبران ناپذیری خواهد شد. به عنوان مثال :در تمریناتی که در قسمت قوی شدن حنجره ذکرشد ،اگر شخصی بدون گرم کردن حنجره ،زیر آواز بزند و شش دانگ صدا را بیرون دهد ،امکان پاره شدن تار های صوتی و یا ایجاد رگه های غیر قابل بهبود در صدا، وجود دارد.پس توصیه ی اول :عجله نکردن و دقت به خرج دادن در تمارین می باشد . توصیه ی دوم : این است که بین تمرین ها نباید وقفه ای ایجاد شود و باید به طور مداوم صورت گیرد ، تا حنجره پختگی خود را آسان تر تحصیل کندو به طور کلی اگر کسی خواننده هم شود، نیابد تمرین را قطع کند و هر روز باید زمزمه ای داشته باشد تا حنجره ، انعطاف خود را از دست ندهد. درست مانند لولای درب ، اگر مدتی درب بازو بسته نشود باعث سفت شدن لولا ها می شود . به خاطر داشته باشید که بهترین چیز برای حنجره ،خواندن و جلوگیری از تنبلی و سستی آن است. البته از استراحت دادن به آن هم نباید غافل ماند و باید از تاختن به حنجره پرهیز کرد.حتی در مجلس نیز هرگاه حس کردید که حنجره ی شما خسته شده است می توانید بدون انکه سایرین متوجه بشوند به حنجره استراحت بدهید . به این ترتیب که فک پایین را شل کرده و با زبان کوچک راه حلق را مسدود نمایید(گویی می خواهید خمیازه بکشید)به طوری که صدای آن در گوش ها حس می شود . این کار باعث استراحت لحظه ای حنجره تا مدت کوتاهی می گردد. نکته: بهترین استراحت برای حنجره خواب قبل یا بعد از مجلس است . چنانچه وقتی یک از قاریان مصری که برای اجرای برنامه به ایران امده بود ،قبل از اجرای قرائت خود ،مدت کوتاهی می خوابد و این کار را به بقیه قراء هم توصیه می کند.چون گفتیم که تار های صوتی ،بافت عضله ای هستند و احتیاج به استراحت دارند. @emame3vom ۵۲
در پایان این قسمت دو تذکر لازم به ذکر است: اول اینکه در هر قسمتی از کشور اسلامی ما ، عزاداری به سبک و سیاق مخصوص به خود صورت می گیرد و مردم هر منطقه یک نوع صدارا می پسندند .بعضی صداهای بم و خش دار ، بعضی صداهای نازک و پرتحرک، بعضی تحریر های حلقی، بعضی تحریرهای دهانی و.... لذا تمرین ها باید به فراخور همان منطقه صورت گیرد. نکته ی دیگر اینکه لازم نیست که یک مدت را فقط به تمرین اختصاص داد و یک مدت را به خواندن در مجلس .خیر . بلکه این دو با هم قابل جمع نیز هست . البته تذکر بسیار مهم ما این است که در کنار این تمرینات ، وقتی که حس شد صدا به حد مطلوبی رسیده است، باید خواندن در مجلس را آغاز کرد تا همزمان ، فنون مجلس داری نیز فرا گرفته شود. نکته مهم:ذاکران عزیز توجه داشته باشند، در برنامه هایی که چند شب متوالی ادامه می یابد ، نباید تمام انرژی خود را در شب های اول ، تمام کنند و باید با حنجره شان مدارا کنند . @emame3vom ۵۳
آخر به مداحان عزیز؛ سعی کنید همیشه حنجره تان را مرطوب نگه دارید. خوردن آبلیمو، ترشی و سرکه در حال گرسنگی صافی صدا را از بین می برد. اما اگر در بین غذا خورده شود چه بسا باعث تقویت صدا هم بشود. ومطلب آخر اینکه استاد اسفندیاری عزیز همیشه این مطلب را تذکر می دادند که قبل از منبر یا روضه اگر بانی مجلس یا شخصی دیگر، آب جوش برایتان آورد، حتما بو بکشید تا گلاب داخل آن آب نریخته باشند.چون باعث گرفتگی گلو می شود و نمی توانید به راحتی جلسه را ادامه دهید. ومن الله التوفیق. ۵۴
آهنگ ابوعطای دوم: همانطور که قبلا گفته شد، این آهنگ از متعلقات دستگاه شوراست.همچنین گفتیم که ما، در موسیقی چیزی به نام ابوعطای اول یا ابوعطای دوم نداریم.فقط برای اینکه تدریس آسانتر شود، آواز ابوعطا را به دو دسته تقسیم کردیم. آهنگ ابوعطای دوم بسیار پرکاربرد در مداحی است. سوال؟ این آهنگ با آهنگ ابوعطای اول چه تفاوتی دارد؟ پاسخ : فرق این آهنگ با ابوعطای اول این است که گام صدای آن(ابوعطای دوم) بالاتر است. وقالب آن با آهنگ ابوعطای اول فرق دارد. درضمن بسیار پرکاربردتر از ابوعطای اول است وجذابیت و حزن خاصی دارد.قدرت مانور این آهنگ طوری ست که می توان،حتی در مولودی هم از آن استفاده کرد. یک مجلس کامل را می توان با این آهنگ اداره کرد.انشالله در قسمت آموزش عملی، درباره آهنگ ابوعطای دوم، توضیح کافی خواهم داد. @emame3vom ۵۵
سوال؟ ؛در کجای مجلس می توان از آهنگ أبوعطای دوم استفاده نمود؟ پاسخ این است که أبوعطای دوم برای شروع مجلس، بسیار مناسب است. ولی در صورتی که صدا خسته باشد، بهتر است ابتدا با آهنگ أبوعطای اول بخوانیم سپس این آهنگ را بخوانیم. ضمنا آهنگ أبوعطای دوم به آهنگ دشتی هم نزدیک است که درباره آهنگ دشتی در آینده توضیح بیشتری خواهیم داد.انشالله. با ما همراه باشید @emame3vom ۵۶
آموزش عملی آهنگ أبو عطای دوم؛ در جلسات قبل گفته شد که باید از هر آهنگ یک نمونه را در ذهن خود بسپاریم. پس لطفاً به این نمونه (خمیر مایه) ابوعطای دوم از دستگاه شور، با دقت گوش کنید.شاید این نوحه را شنیده باشید.آهنگ این شعر در أبوعطای دوم است.فقط دقت کنید که ما کاری به متن شعر نداریم، بلکه باید آهنگ آن در ذهن ما بماند. دامن کشان رفتی دلم زیر و رو شد دلم زیر و رو شد دلم زیر و رو شد @emame3vom 👇👇👇👇👇👇👇👇 ۵۷
afcd6ff06a-5bc4b308c2fbb8a8008b7fec.mp3
1.04M
نمونه آهنگ ابوعطای دوم اجرای استادعبدالرضا نصیر پور فسایی لطفاً خوب گوش کنید #آموزش_مداحی @emame3vom ۵۸
9e056ee6a4-5bc4b6b2c2fbb8f0008b803a.mp3
6.21M
اجرای ابوعطای دوم با صدای حاج محمود کریمی که آخرش یه کمی روضه داره #آموزش_مداحی @emame3vom ۵۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آه ٱ ساعتدن که مولا گلدون ٱ دم سن قتلگاهه سسلدون اکبر گؤزون آچ سس وئر من بی پناهه آچ گؤزلرون قلبیم سیخیلدی یاتما اوغلوم سس وئر منه إویم ییخیلدی یاتما اوغلوم نیزه لر آلتدا قالیبسان لای لای اوغلوم(۳بار) لیلی نی پرده سالیبسان لای لای اوغلوم (۳بار) #اجرای شعر ترکی در پایان روضه حضرت علی اکبر(ع) در آهنگ دامن کشان رفتی ..... استاد اسفندیاری ابوعطای دوم #آموزش_مداحی @emame3vom ۶۰
d2a4173516-5bc4c9a7c2fbb879018b808d.mp3
1.75M
روش خواندن روضه با آهنگ ابوعطای دوم: می توانید با کم و زیاد کردن فاصله بین این آهنگ، آن را به صورت روضه خواند. پس یکبار دیگر شعر پایین(خمیر مایه) را به صورت روضه میخوانیم. با کشیدن صدا و ایجاد فاصله بین کلمات،(سرعت خواندن را کم می کنیم). دقت کنید بنده، فاصله ها را با علامت کاما(،) و کشش صدا را، با علامت سرکش(~) نشان می دهم. دامن، ~ کشان رفتی، ~ دلم زیرو رو شد ~ دلم زیر و رو شد ~ بیا ~ برگرد ~ خیمه ~ إی ~ کس و کارم ~ منو تنها نگذار ، ~ إی ~ علمدارم ~ علمدارم ~ علمدارم ~ شما می توانید،مداحی یا دعا و حتی روضه خود را در همین آهنگ بخوانید. #آموزش_مداحی @emame3vom ۶۱
حالا که با قالب(خمیرمایه) آهنگ ابوعطای دوم آشنا شدید وآنرا یاد گرفتید، می توانید به راحتی آن را در موارد زیر بخوانید.البته برای هرکدام از موارد در فرصتی مناسب مثالهایی قرار خواهم داد. ۱_أبوعطای دوم در قرائت تحقیق ۲_أبوعطای دوم در قرائت ترتیل ۳_أبوعطای دوم در تواشیح ۴_أبوعطای دوم در أذان ۵_أبوعطای دوم در مولودی ۶_أبوعطای دوم در شروع مداحی و روضه ۷_أبوعطای دوم در زمزمه عارفانه ۸_أبوعطای دوم درخواندن بخشی ازدعای کمیل ۹_أبو عطای دوم در نوحه ۱۰_أبوعطای دوم در شعر ۱۱_أبو عطای دوم در تصنیف @emame3vom 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ۶۲
ابوعطای دوم در قرائت تحقیق.mp3
898K
۱-ابوعطای دوم در قرائت؛ معمولا أکثر قاریان قرآن با همین آهنگ، تلاوت قرآن را شروع می کنند. نام این آهنگ در عربی،(بیات) می باشد. سوره مبارکه الصف #آموزش_مداحی @emame3vom ۶۳