eitaa logo
امام حسین ع
18.4هزار دنبال‌کننده
397 عکس
2هزار ویدیو
1.9هزار فایل
کانال مداحی و شعر و سبک https://eitaa.com/emame3vom
مشاهده در ایتا
دانلود
۴ اما الان هم از این منبرها داریم؟ به این دلیل که شعر خوب خوانده نمی‌شود نباید ذائقه‌مان را تغییر دهیم جواد حیدری مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت(ع) در واکنش به این سخنان اظهار داشت: شکی نیست که حتی قدیمی‌ها هم ایراد داشتند. ما روی این موضوع تاکید داریم که همه می‌توانند نقد شوند. من زمانی طرحی داده‌ام به نام کنگره ارکان‌شناسی هیئات مذهبی. چقدر این سال‌ها آسیب‌شناسی مداحی و شعر را گفته ایم چه کسی جرات دارد آسیب‌شناسی منبر را بگذارد؟ در این فرمی که محسن عراقی فعالیت می‌کند هیچکدام از مداحان و شعرا تسلط ندارند اما چه کسی تاکنون از کارهای خوب او تجلیل کرده است؟ مردم محرم امسال ۱۰ شب با آثار سعید پاشازاده گریه کردند، من در بسیاری از جلساتی که حاضر شدم آثار او را شنیدم. این نقدی که به کار او می‌شود اصلاً بابت نوحه‌هایش نیست بابت یک تولید محتوایی به نام «دهه هشتادی‌ها»ست که اصلاً نوحه نیست وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در منبرهای ما چیزهایی که نباید گفته می‌شود، گفت: اینکه روی منبر هر کسی حرفی زد، تبدیل به شعر شود، ملاک نیست.ملاک، تنها مطالب اهل بیت(ع) است. وقتی ما زیارت جامعه کبیره، زیارت امین الله و ... را داریم، یعنی پر از مضمون برای سرایش شعر هستیم. آقای فکور به اذعان حاج آقا مجتهدی تهرانی یک جاهایی از عمان هم شعرهایش جلوتر بوده است که در دهه هفتاد فوت کرد. بعد از عمان، مثنوی عرفانی مانند مثنوی ایشان در دسترس نیست، اما من تنها یکی ـ دو نفر را دیده‌ام که آن هم در منبر از اشعار ایشان استفاده کنند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند شما ذائقه‌‌تانرا پایین نیاورید، مستمع باید خودش را بالا بکشد. یکی از پیرغلامان گفته بود که ما وقتی بعضی از ابیات را می‌خوانیم مستمع متوجه نمی‌شود و رهبری فرمودند شما اشتباه نکنید! بعضی اوقات مستمع برای آنکه در ذهنش سوال ایجاد می‌شود،حظ می‌برد و وقتی تمام چیزهایی که می‌داند را می‌گویی، او لذتی نمی‌برد. مداحان هیچ حمایتی از شاعران خود نمی‌کنند! حیدری با بیان اینکه از نوحه‌سراها حمایت نمی‌شود و این نکته دقیقی است، گفت: ملاباسم، اسم نوحه‌سراهایش را در خلال نوحه‌خوانی می‌گوید و حتی بخشی از پاکت جلسه را با او شریک می‌شود. به بعضی از مداحان می‌گوییم به فلانی که مدت چند سال برای شما شعر می‌گوید، مبلغی می‌دهید؟ می‌گویند نه ما با هم رفیق هستیم! در واقع برای شاعران، هیچ بعد تشویقی از سوی مداحان صورت نمی‌گیرد. رئیس مجمع شاعران اهل بیت(ع) افزود: اگر از من سوال شود، وضعیت امروز شعر چطور است؟ می‌گویم که وضع شعر بسیار خوب است زیرا همانند سیدجواد، شاعران بسیار خوبی داریم که شعر با مضامین اعتقادی و عارفانی عالی می‌سرایند. یکی از علما که پدرشان از مداحان آذری‌زبان بودند، او را در خواب می‌بیند و از او سوال می‌کند کدام شعرتان بیشتر مورد پسند اهل بیت(ع) شد؟ ایشان گفتند یک رباعی سروده بودم هنوز برای کسی آن را نخوانده بودم. آن را از من قبول کردند. بگذارید شاعر شعرش را بگوید، آن کس که باید بپذیرد، می‌پذیرد. مداحان نسبت به شاعران و نوحه‌سراها بد کردند! وی با بیان اینکه این جوانان برند جمهوری اسلامی هستند، گفت: اگر در خارج از کشور، شخصی بتواند در یک NGO، پنجاه نفر را دور خود جمع کند، دولت تمام هزینه‌های آن‌ها را می‌پردازد، اما در این کشور هزاران نفر در هیأت‌ها جمع می‌شوند و تمام هزینه‌ها را هم مردم پرداخت می‌کنند. اگر ما می‌گوییم محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، همین محرم و صفر را چه کسی زنده نگه داشته؟ بار اصلی آن بر دوش این نوحه‌سراهاست که باید تشویق شوند. حیدری با اشاره به اینکه سنت مداحان گذشته این بود که با شاعران خود زندگی می‌کردند، تصریح کرد: حاج احمد دلجو با حاج آقای موحد زندگی می‌کرد که حاصل این مؤانست، آن دم «همه جا کربلاست» می‌شود. کم شاعرانی نداشتیم که به خاطر رفتار برخی از مداحان، کلاً سرودن شعر را کنار گذاشتند، به این دلیل که یک شعر از او گرفته‌اند و تاکید داشتند که شعرهایت را به کس دیگری غیر از ما نده و بعد هم او را فراموش کردند! این بسیار تلخ است که یک مداح معروف نداند قبر شاعر بسیاری از نوحه‌های معروف گذشته‌اش کجاست! نهادهای فرهنگی و هنری چرا عاجز از حمایت ۲۵ نوحه‌سرا هستند؟ سیدجواد پرئی، نوحه‌سرا در واکنش به این سخنان گفت: قیاس با خارج از کشور هم نیاز نیست. در جریان موازی ما در همین ایران اسلامی اگر به خواننده‌ موسیقی یک ساعت مشاوره داده شود، از لحاظ مالی این کار، جبران می‌شود، اما در سیستم مداحی به هیچ عنوان اینگونه نیست. شاعر صدقه بگیر نیست و نوحه‌سرا محتاج پول نیست، بلکه باید با رعایت شأن از او حمایت کرد. در فرانسه یا در اروپا، شخصی که در جریان فکری یک مکتبی، قلم می‌زند چه برخوردی با او می‌شود؟ در بهترین حالت در کشور ما ۲۵ نوحه‌سرا وجود دارد. دستگاه‌های مربوطه مانند سازمان
۵ تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهادها یا افراد موثر نمی‌توانند آن‌ها را مورد حمایت قرار دهند؟ جز مقام معظم رهبری هیچ‌کس حامی نوحه نیست؟ جواد حیدری، مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت(ع) در این خصوص گفت: اگر ۱۰ سال به بنده بودجه مکفی بدهند، این مشکلات را حل می‌کنم و در حد توانمان این نقص‌ها و گرفتاری‌ها را جمع می‌کنم. متاسفانه هیچ کس غیر از مقام معظم رهبری متوجه این قصه نیست و امیدوارم آیت‌الله رئیسی در دولتش برای این قصه نشر فرهنگی اهل بیت(ع) و شعرا و نوحه‌سراها یک اتفاقی رقم بزند. امسال چه تعداد نوحه در محرم فراگیر شد؟ در بهترین حالت در کشور ما ۲۵ نوحه‌سرا وجود دارد، دستگاه‌های مربوطه مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهادها یا افراد موثر نمی‌توانند آن‌ها را مورد حمایت قرار دهند؟ مهدی زنگنه شاعر و نوحه‌سرا نیز در این برنامه با ارائه وضعیتی از نوحه‌های محرم و صفر امسال گفت: فرض را بر این می‌گذاریم که در سطح کشور حداقل ۲۰ هیأت صاحب‌رسانه وجود داشته باشد؛ اگر در این ۲۰ هیأت، فقط در دهه اول محرم، هر شب ۳ اثر جدید خوانده شده باشد، در حقیقت ۶۰۰ نوحه جدید خوانده شده است که تا پایان ماه صفر این عدد به هزار اثر می‌رسد. حال سوال این است: امسال محرم چند نوحه فراگیر شد؟ باید بگوییم هیچ نوحه‌ای! وی ادامه داد: منظورمان از فراگیر چیست؟ نوحه فراگیر، نوحه‌ای است که دست کم مخاطب مذهبی ناگزیر از شنیدنش باشد و به تناوب آن را خواسته یا ناخواسته شنیده باشد. مانند نوحه «همه جا کربلاست» که در دهه ۶۰ توسط مرحوم احمد دلجو با شعری از مرحوم حبیب‌الله موحد خوانده شد. یا نوحه «جان آقام» که آقای بنی‌فاطمه خوانده است و خیلی نمونه‌های دیگر! از گذشته‌های دور هرسال محرم، حداقل سه یا چهار نوحه فراگیر می‌شد. اما امسال به جرأت می‌توان گفت هیچ نوحه فراگیری نداشته‌‌ایم. رادیو و تلویزیون امسال بیش از هرسال در محرم مداحی پخش کرد! زنگنه با طرح این سوال که «یک نوحه چگونه فراگیر می‌شود؟» اظهار داشت: در ساختار سنتی تکرار یک نوحه توسط بقیه مداحان، باعث می‌شد که فراگیر شود؛ مثلا یک مداح روی چهارپایه در بازار یک نوحه را می‌خواند؛ بسیاری از مداحان پایچارپایه ایستاده بودند؛ نوحه جدید را می‌نوشتند و در هیأت‌ها و دسته‌های عزاداری خودشان می‌خواندند. نوحه زیبا ناگهان فراگیر می‌شد! در دوره‌های بعد پای ضبط صوت به هیأت‌ها باز شد که نوارهای کاست منتشر می‌شد. اگر نوحه‌ای جذاب و شنیدنی بود، نوار کاست آن دست به دست می‌شد، اما در روزگار ما برای نوحه دو مسیر جهت فراگیری وجود دارد: اول مانند ساختار سنتی، توسط دیگر مداحان خوانده شود و دومی که بسیار اثرگذار است رسانه‌های رسمی و غیررسمی هستند. به جرأت می‌توان گفت در هیچ دوره تاریخی، رسانه‌های رسمی مانند رادیو و تلویزیون مثل سال‌های اخیر به خصوص امسال مداحی پخش نکرده‌اند. بیش‌ترین کنداکتور تلویزیون را امسال برای مداحی‌های محرم داشتیم و متفاوت از گذشته که تنها از ۳ یا ۴ مداح پخش می‌کردند، امسال طیف بیشتری را شامل می‌شد. این نوحه‌سرا با اشاره به اینکه بلاشک هیچ زمان رسانه‌های رسمی و غیررسمی مانند این دوره در اختیار هیأت‌ها نبودند، تصریح کرد: در گذشته رسانه‌های غیر رسمی هم اصلا وجود نداشتند و در آن دوره هم با نوار دست به دست شدن به اندازه فضای رسانه‌ای امروز موجب پخش شدن مداحی نمی‌شد زیرا در زمان قدیم مذهبیون با رسانه مشکل داشتند و تا ۲۰ یا ۳۰ سال پیش دوربین وارد هیأت نمی‌‌شد. حال سوال این است که چرا با این همه ظرفیت، امسال نوحه‌ای فراگیر نشد؟  عرضه بیش از حد و کرونا دلیل عدم فراگیری در سطح کشور حداقل ۲۰ هیأت صاحب رسانه داریم؛ اگر در این ۲۰ هیأت، فقط در دهه اول محرم، هر شب ۳ اثر جدید خوانده شده باشد، در حقیقت ۶۰۰ نوحه جدید خوانده شده است! که تا پایان ماه صفر این عدد به هزار اثر می‌رسد. حال سوال این است: امسال محرم چند نوحه فراگیر شد؟ باید بگوییم هیچ نوحه‌ای فراگیر نشد سیدجواد پرئی شاعر و نوحه‌سرا در واکنش به این اظهارات گفت: امسال هیچ نوحه‌ای فراگیر نشد. البته ممکن است میوه نوحه‌های امسال را در فاطمیه بچینیم، اما بازهم برای فراگیر نشدن ممکن است دلایل زیادی وجود داشته باشد. به طور مثال عرضه بیش از حد که معتقدم اگر در هر عرصه‌ای این حجم از عرضه وجود داشته باشد موجب عادی شدن می‌شود و یا ممکن است شرایطکرونایی که آثار زیادی بر هیأت مترتب شد، این اتفاق را رقم زده باشد. هیچ زمانی مانند امروز ابتذال دامن نوحه را نگرفته بود! زنگنه بحث را این گونه ادامه داد: در هیچ دوره‌ای به اندازه زمان کنونی ابتذال دامن نوحه ما را نگرفته است! حال منظور ما از ابتذال چیست؟ چرا نگفتیم نوحه‌ها سخیف شده است؟ یا حتی از واژه ضعیف استفاده نکردیم؟ متاسفانه هرگاه صحبت از ابتذال به میان می‌آید یاد کارهای غیراخلاقی می‌افتیم
م، در حالی که ابتذال در لغت‌نامه به معنای زیاد به کار بردن چیزی است که موجب کاهش ارزش آن می‌شود. چرا از کلمه ابتذال استفاده می‌کنیم؟ زیرا این ۶۰۰ ـ ۷۰۰ اثر را وقتی مورد مطالعه محتوایی و موسیقایی قرار می‌دهیم، با ابتذال مواجه می‌شویم! تمام نوحه‌های امسال از منظر ملودی و محتوا از چند الگوی ثابت پیروی می‌کنند.  ملودی و محتوای نوحه‌های امسال تکراری بودند وی اضافه کرد: یک بخش از الگوها، ناظر بر شعر و محتواست و بخش دیگر، ناظر بر الگوهای ملودی و ریتم است؛ یعنی اکثر این نوحه‌ها مشابه هم هستند. ۹۰ درصد نوحه‌های امسال در دستگاه شور و آواز دشتی تعریف می‌شوند. دستگاه شور، خود دریای وسیعی از نغمات است و گستردگی زیادی دارد. اتفاقاً دستگاهی است که مردم با آن خیلی خوب ارتباط برقرار می‌کنند. ما در تاریخ موسیقی پاپ و سنتی خود آثار بسیار ارزشمندی داشته‌ایم که این‌ها در دستگاه شور بودند و حتی آثار مداحی‌های معروفی هم داریم که این‌ها هم در دستگاه شور و دشتی هستند، اما متاسفانه می‌بینیم که ۹۰ درصد از نوحه‌های امسال در یکیدوتا از گوشه‌های موسیقایی محدود و محصور هستند! در نوحه‌ها با اهل بیت(ع) مذبوح، معشوق و خشن مواجهیم زنگنه افزود: نوحه‌های امسال از منظر محتوایی در ۳ گروه اصلی و ۲ گروه فرعی قرار داشتند و خارج از این ۵ حوزه نبودند. در گروه اول با اهل بیت(ع) مذبوح و مظلوم مواجهیم! اهل بیتی که فقط توسط دشمن مورد ظلم و شکنجه و آزار قرار گرفته‌اند! و غرق در خاک و خون میان صحرا افتاده‌اند! در گروه دوم با اهل بیت معشوق مواجهیم! اهل بیتی که مانند یک معشوق زمینی با آن‌ها صحبت می‌کنیم و تنها حرف‌های احساسی و درددل‌های روزمره خود را به آن‌ها می‌گوییم! در گروه سوم نیز با نوحه‌هایی روبرو هستیم که به خیال حماسه‌سرایی صرفاً تصاویری خشونت‌بار ارائه می‌دهند. در کنار این سه گروه، دو گروه فرعی هم به چشم می‌خورد: «نوحه‌های فراق کربلا ناشی از شیوع کرونا» و «نوحه‌های سیاسی». این نوحه‌سرا با بیان اینکه ابتذال در این آثار بیان حرف‌های تکراری است، گفت: در شب سوم محرم برای عزاداری حضرت رقیه(س) در تمام هیأت‌ها حتماً موی مرا کشیدند و ‌کتک زدند و ... گفته می‌شود. در حقیقت این چند کلیدواژه در تمام نوحه‌ها تکرار شده است؛ بنابراین وقتی مخاطب، زیاد می‌شنود نسبت به آن واکسینه می‌شود. حال یک سوال: آیا می‌شود اثری مبتذل باشد، اما فراگیر شود؟ بله! ما چه در مداحی چه موسیقی پاپ و سنتی قطعات مبتذلی داشته‌ایم که بسیار فراگیر شدند، اما ماندگاری زیادی ندارند. البته امسال آنقدر وضع بد است که ما حتی فراگیر هم نداشته‌ایم چه برسد به آنکه ماندگار شود. چرا نوحه «من ایرانم و تو عراقی» فراگیر شد؟ نوحه‌های امسال از منظر محتوایی در ۳ گروه اصلی و ۲ گروه فرعی قرار داشتند. اول با اهل بیت(ع) مذبوح و مظلوم، دوم اهل بیت معشوق، سوم نوحه‌هایی که به خیال حماسه‌سرایی صرفاً تصاویری خشونت‌بار ارائه می‌دهند. در کنار این‌ها دو گروه فرعی «نوحه‌های فراق کربلا ناشی از شیوع کرونا» و «نوحه‌های سیاسی» را هم داریم وی ادامه داد: سال گذشته نوحه‌ای ضعیف با غلط‌های فاحش زبانی و حتی اعتقادی منتشر و فراگیر شد: «من ایرانم و تو عراقی» این نوحه چون حرف زمانه خودش را زده و یک لحظه مخاطب حس کرده است که چقدر این حس به من نزدیک است، به همین دلیل فراگیر می‌شود. از قدیم گفته‌اند هر کجا که سلام بدهی، امام حسین جواب سلامت را می‌دهد. بنابراین امام محدود به کشور عراق نیست! اما مرجع ضمیر این نوحه امام حسین(ع) است! خیلی خطاست که به امام علیه السلام بگوییم تو عراقی! اما چه می‌شود که این نوحه گل می‌کند؟ چون حرف زمانه مردم را می‌زند اما چه چیز باعث می‌شود که ۶۰۰ نوحه امسال فراگیر نشود؟ این ماجرا دو مقصر دارد که اول نوحه‌سرایان هستند. ۴ سلاحی که نوحه‌سرایان باید به آنها مسلح شوند زنگنه با اشاره به اینکه نوحه‌سرای امروز باید به چند سلاح (اول شعر، دوم موسیقی، سوم معارف و چهارم تاریخ) مسلح شود که متاسفانه نوحه‌سرایان امروز از هر چهار مورد تهی هستند، تصریح کرد: مگر حاج اکبر ناظم، موسیقی و شعر می‌دانست؟ خیر! همین طور مرحوم آرام هم از موسیقی و ادبیات چیزی نمی‌دانست! پس چه می‌شود که بعضی از نوحه‌سراهای قدیمی چیزی از موسیقی و ادبیات نمی‌دانستند، اما مداحی آنها فراگیر شد؟ دلیلش اراده معطوف به معرفت، تقدس و معنویت است. مرحوم آقای سیدمهدی طباطبایی برای من تعریف کردند که با آقای علامه امینی نشسته بودیم که حاج آقای ناظم وارد شدند و شعری را برای علامه امینی خواندند. ایشان گفتند اشتباه گفته‌ای دیگر این را تکرار نکن! حرف ما این است که در گذشته مداحان و نوحه‌سرایان با علما در ارتباط بودند که امروزه اینگونه نیست. این نوحه‌سرا ادامه داد: نوحه‌سرایان جوان نه تنها از شعر و موسیقی چیزی نمی‌دانند، از دستور زبان فارسی هم بی‌اطلاع‌اند! حتی غلط املایی
ی دارند! واقعاً از شاعری که غلط املایی دارد، چه توقعی می‌توان داشت؟ چرا نوحه‌سرایان سال قبل کار فراگیر داشتند امسال نه؟ سیدجواد پرئی شاعر و نوحه‌سرا با طرح اشکال نسبت به این نکات گفت: در سال گذشته ما نوحه فراگیر داشتیم. از سال قبل تا امسال نوحه‌سرایان که تغییر نکرده‌اند. سطح تسلط شعری و موسیقایی آنان هم که تغییر نکرده است. سال قبل نوحه او فراگیر شد و امسال نشد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که او هیچ چیز نمی‌داند. زنگنه در پاسخ گفت: سال قبل برای سرایش نوحه‌ها، پاسخ به نیاز مخاطب در شرایط خاصکرونایی وجود داشت که فراگیر شد! اما امسال همان روند را ادامه دادند و موفق نشدند. یک ایراد هم مداحان دارند که به شاعران و نوحه‌سرایان می‌گویند، کاری را تولید کن که مانند همان فلان کار باشد. مداحان فکر می‌کنند تا یک نوحه گل می‌کند، باید چند نوحه دیگر مشابه آن بخوانند تا فراگیرتر شود! این یک خطای راهبردی است. همین تکرارها ابتذال ایجاد می‌کند. این نوحه‌سرا در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی دیگر از انتقاداتی که متوجه مداحان اهل بیت(ع) است، قانع شدن به نوحه‌های ضعیف است. متاسفانه ذاکران تصور می‌کنند چون رسانه‌های رسمی و فضای مجازی را در اختیار دارند، هر نوحه‌ای بخوانند، دیده و شنیده می‌‌شود! در حالی که اگر وضعیت امسال را بررسی کنند، می‌بینند علی‌رغم این همه رسانه، هیچ اثری موفق نشد! مداحان صاحب‌نام و صاحب‌رسانه چه با نیت خدمت بر آستان اهل بیت(ع) چه با نیت موفقیت خودشان، بهتر است سراغ شاعران و نوحه‌سرایان و آهنگسازانی بروند که صاحب سبک و اندیشه هستند. خیلی از نوحه‌سرایان جوان هنوز برای کشیدن بار سنگین این همه جلسات با مناسبت‌های گوناگون، توانایی لازم را ندارند. مگر شاعر توانمند کم داریم؟ مگر نوحه‌سرای باسابقه کم داریم؟ بهتر است مداحان برای اعتلای فرهنگی هیأت‌ها از آن‌ها درخواست کنند، جدیدترین آثارشان را در اختیار ایشان قرار بدهند. .
تحلیل اشعار و نوحه های محرم ۱۴۰۰ توسط کارشناسان 👆 تعجیل در فرج صلوات
‍ ‍ . ✍ فکر و ذکرم ،مدتی درگیره به حساب کتاب این ،چن سالم حب زهرا ، وقتی قیمت داره که یکی شه، حرفمو اعمالم روضه رفتن عالیه مخصوصا که نمازا اول وقت باشه هیئتی مراقب چشماشه چون میدونه آبروش اشگاشه بد كردم ، بيا و آبرو بخر آقا اشكامو ، بگيري أزم بيچارم بد كردم ، با همه بدي هام أما ميدوني ، يه عالمه تور و دوس دارم شرمندم اگه دلتو خون كردم شرمندم ولي ميخوام برگردم *بند دوم صاحب روضه، يقين كن بهتر ميخره ،گريه و اشكامونو ببينه وقتي، نگه ميداريم حرمتِ ، مادر پدر هامونو هيئتي بودن بايد ديده بشه تو حلال حرومِ كسب و كارت غيبت و دروغ و تهمت نباشه تويِ حرفا و توي رفتارت بد كردم ، ولي تو بروم نيار آقا با گريه ، بيا و گناهامو كم كن ميدوني ، كه توبه هامو ميشكونم آقا جان ، بيا خودت منو آدم كن شرمندم اگه دلتوخون كردم شرمندم ولي ميخوام برگردم 👇
. (عج) بی تو در زندگیم رنگ خدا نیست که نیست بین عشاق چو من بی سر وپا نیست که نیست با غم دوری تو سوخته و ساخته ام اثری از چه بر این سوز و نوا نیست که نیست نیمه شب وقت مناجات بگویم با خویش گوئیا قلب تو از بنده رضا نیست که نیست من گنه کارم و آلوده قبول است قبول بی محلی ز کریمان که روا نیست که نیست بی جهت ناز طبیبان نکشم – چون دردم درد هجر است و به جز وصل دوا نیست که نیست هرکجا رو زده ام آبرویم را بردند هیچ کس غیر شما فکر گدا نیست که نیست در دعا فکر گرفتاری خود بودم و بس یاد تو در دل ما وقت دعا نیست که نیست غرق دنیا شده را جام شهادت ندهند راه ما راه امام و شهدا نیست که نیست خاک جبهه خبر از چادر خاکی دارد باوفا تر کسی از مادر ما نیست که نیست بهر درمان پریشانی این نوکر ها چاره ای جز سفر کرببلا نیست که نیست از زمانی که شنیدم در آن کوچه چه شد داغییِ سیلی از این سینه جدا نیست که نیست مادرت دیده به راه است بیائی مهدی پشت در ناله ای آمد که کجایی مهدی .
4_5958282338738636949.mp3
1.63M
🎧 زیبا و شنیدنی❣ 🎼 تو اومدی شور ما دائم شد خوشبحال اونی خادم شد ... 🎤 🌙 ✅ بند اول تو اومدی شور ما دائم شد خوش به حال اونی که خادم شد شد افتخار جبرئیل تا حشر نوکر عبداله و قاسم شد ذکر تو رو لبم، احلی من العسل خیلی دلدادتم، شیر جنگ جمل جان حسن/ جانان حسن/ عالم سنه قوربان حسن ۲ تو مظهر جود و سخاوتی و بذل تو قبل از حسینی، مولای اباالفضل یا مولا حسن، حسن جانم ۴ ✅ بند دوم با اسم تو بهشت معطر شد بعید نی(نیست) با اخم تو محشر شه حسین میگه فدای چشم تو باید هزار تا علی اکبر شه صلح تو محشره، جنگ تو بی نظیر صلح تو بود آقا، هم مسیر غدیر جان حسن/ جانان حسن/ عالم سنه قوربان حسن ۲ میدونم که آخر دستم رو میگیری حسین هم میخونه تو نعم الامیری یا مولا حسن، حسن جانم ۴ ✅ بند سوم عکس بقیع مقابلم دارم مهر تو رو توی دلم دارم اگر حسینو دوست دارم قطعاً از گِل تو توی گِلم دارم روزیمو بردم از، سفره ی پهن تو آرزوم مردنه، گوشه ی صحن تو جان حسن/ جانان حسن/ عالم سنه قوربان حسن ۲ دوست دارم که هستیم، خرج گنبدت شه فرش خونه ی من، نذر مرقدت شه یا مولا حسن، حسن جانم ۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 📋 چه جوری ازت دل بِکنم کربلایی سیدرضا نریمانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هامو یادمه، با غم تو به سر شده اون پسر کوچیک حالا، بزرگ شده پدر شده هِی! یادش بخیر! چه ذوقی می کردم با پیرهن سیاه هی! یادش بخیر! یه تکیه می شد پاتوق محرم ها هی! یادش بخیر! صفا داشت چقدر گریه های بی ریا هنوزم که، هنوزه، برات کم نمی‌ذارم هنوزم که، هنوزه، واست ابر بهارم هنوزم که، هنوزه، خیلی دوسِت دارم « خیلی دوست دارم، امام حسین من» مادر من محرما، زنجیر و سنج بهم می داد بهم می گفت گلم چقدر، پیرهن سیاه بهت میاد! هی! یادش بخیر! رو دوش بابام سینه میزدم برات هی! یادش بخیر! بهم شال می دادن تو مجلس عزات هی! یادش بخیر! دلم لک زده واسه‌ی شلوغی هات هنوزم که، هنوزه، همه دور تو هستیم هنوزم که، هنوزه، پای روضه نشستیم هنوزم که، هنوزه، خیلی دوسِت دارم «خیلی دوست دارم، امام حسین من» یادمه مادرم می‌گفت، تربت کربلا شفاست هر چی داریم تو زندگی، از صدقه سر آقاست هی! یادش بخیر! یه بچه توی هیئتش شفا گرفت هی! یادش بخیر! یکی اومد و حاجت از خدا گرفت هی! یادش بخیر! یه حسرت به دل رزق کربلا گرفت هنوزم که، هنوزه، دوای همه اینجاست هنوزم که، هنوزه، شفاخونه‌ی دنياست هنوزم که، هنوزه، خیلی دوست دارم «خیلی دوست دارم، من» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 👇
. 📋 هر روز میگم یه دور صلوات کربلایی سیدرضا نریمانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هر روز میگم یه دور صلوات برا سلامتیِ نوکرات (همه میان اربعین عتبات)۲ مثِ حرمت توی دنیا مگه هست؟ آقاتر از خودت آقا مگه هست؟ برای آدم شدن، راهی بجز کربلا مگه هست؟ چه عزتی داری تو! چه شوکتی داری تو! شفای عالم اینجاست چه تربتی داری تو! نوکرِ تو خوشبخته با تو خیالم تخته جا بمونم امسال هم آقا خدایی سخته «حسین ابا عبدالله» هیچ کس کاری نکرده برام آقا بطلب دوباره بیام (کربلام‌و از خود تو میخوام)۲ مثِ غم تو غمی شیرین مگه هست؟ چیزی به جز عشقت تو دین مگه هست؟ مسیری توی عالم، زیباتر از اربعین مگه هست؟ برو بیایی داری چه نوکرایی داری! هر کی زیارت رفت گفت: چه کربلایی داری! دعا کن آقا واسه دلی که پر احساسه چشمِ امید نوکر به حضرت عباسه «دخیلُکَ یا عباس» رو پرچم تو دست می کشم هر چی تو بگی به روی چِشَم (بذار طعم عشقت‌و بچشم)۲ دوایی مثِ چای روضه‌ات مگه هست؟ جز در خونت جایی برکت مگه هست؟ تو دنیا نوری غیر از، سیاهیای هیئت مگه هست؟ روز و شبم دلگیره فکرم چقدر درگیره عاشق نیاد پیش تو تو روضه‌هات می میره از همه دنیا خستم دخیل به پرچم بستم خیلی به تو نزدیکم وقتی تو هیئت هستم «حسین ابا عبدالله» 👇
. من بین حدود هزار نفری که اطراف خودم از خانواده، اقوام، دوستان، همکاران، همسایه‌ها و.... همه کسانی که میشناسم واکسن زدن، هیچکدوم اولا عارضه‌ای بعد از واکسن نداشتن و دوما هیچکدوم کرونای سختی که منجربه فوت بشه نگرفتن ولی افراد زیادی رو دیدم در همین افراد که کرونای گرفتن و دوسه روزه خوب شدن 🔻شماهم اطرافتون رو نگاه کنید ببینید اوضاع چجوریه، حرفهای این کانال‌های طب اسلامی و مخالفین واکسن رو توجه نکنید. یا دروغه یا بخشی از واقعیت رو نمیگن 🔻ما بهیچ‌وجه عوارض احتمالی و موردی واکسن رو نفی نمیکنیم بلکه میگیم کلیت موضوع و آمار کلی رو ببینید. خود سازندگان واکسن ادعا ندارن که واکسن 100درصد از فوت جلوگیری میکنه، شاید موردی داشته باشیم که واکسن زده و کرونا میگیره و فوت میکنه. در بهترین حالت یک واکسن ۹۲ درصد ایمنی ایجاد میکنه. یعنی ممکنه ۸ درصد و حتی بالاتر واکسن بزنن و بعدش مبتلا بشن و حتی بمیرن. ما نمیتونیم بگیم حتی یک مورد هم وجود نداره. چرا وجود داره. ولی باید کلیت رو دید 🔻تا دیروز قرار بوده مثلا صد نفر بمیرن، الان ۹۵ نفر از این صد نفر نجات پیدا میکنن از مرگ و ۵ نفر میمیرن، ولی مخالفان واکسن میان این ۵ نفر رو به شما نشون میدن و میگن ببین واکسن چیکار میکنه، یعنی واقعیت رو تقطیع میکنن، بخشی از واقعیت رو میگن تا شمارو بترسونن اگر به اطرافتون دقت کنید می‌بینید مرگ و میر چقدر کم شده، آماری که هر روز از مرده‌ها میاد که اول تابستون به هشصتد نفر در روز رسیده بود الان با وجود اینکه محدودیت ها برداشته شده، همه جاها باز شده ولی آمار مرگ و میر کمتره، این چه دلیلی داره بجز واکسیناسیون عمومی ؟ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔸مراسم هفتگی دعای کمیل سحر 📆 زمان: 👈 جمعه ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۰ 🔷 با مداحی: 👈 کربلایی سید رضا نریمانی 🚩مکان: 👈 اصفهان، چهارراه عسگریه، امامزاده شاه میرحمزه علیه السلام ____ 🔊 بخش اول | روی خوشی نشان بده این رو سیاه را 🔊 بخش دوم 🔊 بخش سوم | من اصلا اومدم برات شهید بشم 🔊 بخش چهارم 🔊 بخش پنجم و | یا رفتم ز کوی خودت را محال کن 👇👇👇👇
. خدا میدونه این دلم تو حرمت یاد رضاست ضریح تو برام مثه پنجره فولاد رضاست قم شده مثل مشهد و شاه چراغ و کاظمین خیابون ارم داره نسیم بین الحرمین انا سائلکم ای ملیکه قم ... شفیعه ی روز جزا وارث کوثر اومده آره نمک به سفره موسی ابن جعفر اومده ایران نداره غصه با کریمه ی آل عبا هزار و چهار صد ساله پیش شد بیمه ی آل عبا انا سائلکم ای ملیکه قم ... فدای این صحن و سرا که جان و جانان قمه شیرینیه زیارتش مزه ی سوهان قمه برا کریم اهل بیت کریمه ی آل عبا عین همین جا میسازیم گنبد و ایوون طلا انا سائلکم ای ملیکه قم ... یا فاطمه یا فاطمه ذکر رو لبهای منه این حرمه که وعده ی سه شنبه شبهای منه هفت آسمونا شاهده نعره حیدریمونه مثل مدینه این حرم خونه مادریمونه انا سائلکم ای ملیکه قم ... گناه تو پرونده ی ما با یک نگاهت میشه پاک یه عالَمه عالِمه که تو حرم تو میشه خاک تویه مسیر عاشقی مرجع تقلید منی  تو بهترین نمونه ی امام رضایی شدنی انا سائلکم ای ملیکه قم ... ای زینب امام رضا واجبه احترام تو  ما میزنیم تو اربعین یه موکبم به نام تو کعبه عشقی و ببین چشمای زمزم منو جان امام رضا بده رزق محرم منو انا سائلکم ای ملیکه قم 👇
4_6017236133585356410.mp3
7.54M
🌸 💐خدا میدونه این دلم 💐تو حرمت یاد رضاست 🎤 👏
. به هر جا بنگرم مولا ببینم جلوه‌ی رویت اجازت دِه که تا چنگی زنم بر تار گیسویت ... اباصالح اباصالح ، اباصالح اباصالح ... بر هر جا بنگرم مولا ببینم جلوه‌ی رویت اجازت دِه که تا چنگی زنم بر تار گیسویت ای مه آسمان ، ای شَه لا مکان هر کجا میروم تو را بجویم ای گل فاطمه ، ای به حق قائمه یک نظر بر تو گشته آرزویم ... اباصالح اباصالح ، اباصالح اباصالح ... اَلا ای غایب از دیده ، بیا ای یوسف زهرا اَلا ای نور هر دیده ، اَلا ای منتقم بازا تو دل و دلبری ، دلبر عسکری صاحب تیغ ذوالفقار حیدر ای شَه و سرورم ، دلربا از کرم تو نشانی بده زِ قبر مادر ... اباصالح اباصالح ، اباصالح اباصالح ... اَلا یا ایها الساقی اَدِر کأساً و ناوِلها که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها بیا جام ولا را دِه به دستم یا اباصالح که سر را از غم زینب شکستم یا اباصالح میشود ای شها ، تا که در کربلا از کرم یک شبی برم بمانی بَه چه حالی شود ، قیل و قالی شود گر که در روی تل روضه بخوانی ... اباصالح اباصالح ، اباصالح اباصالح ... 👇