.
#زمینه
#محمدحسین_پویانفر 🎤
#حمید_رمی ✍
میخونم هر سحر آروم
سلامُ الله علی سیدنا المظلوم
دوباره اسمت روی لب گل کرده
دلم هر جایی باشه برمیگرده
کربلا کربلا کربلا
ای جان من، کهف امان من
ای ذکر تو، شور بیان من
اسمت حسین، هر ضربان من
جانم جانم جانم ای جان من
.........................
چقد خوبه چه شیرینه
که این نوکریو فاطمه میبینه
خدایی چی بهتر از این تقدیره
دلم از روضه پر میگیره میره
کربلا کربلا کربلا
تسکین من، حصن حصین من
ای جلوهی حق و یقین من
خاک تو شد مهر جبین من
دینم دینم دینم آیین من
...........................
به راه تو باید دل بست
باید به شهدای حرمت پیوست
نفس وقتی که وقف ثاراللهِ
سرم رو میدم آخر توی راهِ
کربلا کربلا کربلا
دنیای من، راهنمای من
دست تو شد گرهگشای من
این نوکری مونده برای من
مولا مولا مولا مولای من
#حمید_رمی
.👇
4_5911274780677376277.mp3
3.5M
#هر_شب_یک_نوحه_محرم
#زمینه
"میخونم هر سحر آروم"
با اجرای #محمدحسین_پویانفر
شاعر و نغمهپرداز #حمید_رمی
.
#پرسش_و_پاسخ
سوال7⃣2⃣ : رأس مبارك امام حسين(ع) در كجا مدفون است؟👇
✍پاسخ :
درباره محلّ دفن سر مبارك امام حسين(ع) به خصوص و سرهاى ديگر شهداى كربلا به صورت عموم، در كتابهاى تاريخى شيعه و اهل سنّت و نيز منابع روايى شيعه اختلاف فراوانى مشاهده مى شود.
البته اقوال نقل شده نياز به بررسى دارد اما هم اكنون مشهورترين قول كه مورد قبول جامعه شيعى قرار گرفته آن است كه سر مبارك پس از چندى به بدن ملحق شد و در سرزمين كربلا مدفون گرديد.
براى آگاهى بيشتر به بيان اين اقوال مى پردازيم :
1⃣كربلا :👇
♦️اين نظر ديدگاه مشهور بين علماى شيعه است و علامه مجلسى به اين شهرت اشاره كرده است.(۱)
♦️شيخ صدوق با نقل روايتى، الحاق سر به بدن در كربلا را از قول فاطمه دختر على(ع) و خواهر امام حسين(ع) نقل كرده است.(۲)
اما درباره كيفيت و چگونگى الحاق ديدگاه هاى مختلفى ابراز شده است.
♦️برخى همانند سيد بن طاووس آن را امرى الهى مى داند كه خداوند با قدرت خود و به صورت معجزه انجام داده است.
وى از چون و چرا درباره آن نهى كرده است.(۳)
♦️برخى ديگر چنين گفته اند :
امام سجاد (ع) در بازگشت در روز اربعين(۴) يا روزى غير از آن، سر را در كربلا در كنار بدن دفن كرد.(۵)
اما اينكه آيا دقيقاً سر به بدن ملحق شد و يا در كنار ضريح و در نزديكى بدن دفن شد، عبارت روشنى در دست نيست و در اينجا نيز سيد بن طاووس چون و چرا را نهى كرده است.(۶)
♦️عده اى نیز گفته اند :
پس از آنكه سر را در زمان يزيد سه روز به دروازه دمشق آويزان كردند، پايين آورده و آن را در گنجينهاى از گنجينه هاى حكومتى گذاشتند و تا زمان سليمان بن عبدالملك در آنجا بود.
سپس وى آن را بيرون آورده و پس از تكفين، آن را در گورستان مسلمانان در دمشق دفن كرد.
پس از آن جانشين وى عمر بن عبدالعزيز (حكومت۹۹ تا ۱۰۱ قمری) آن را از گورستان درآورده و معلوم نشد كه با آن چه كرد اما با توجه به تقيد او به ظواهر شريعت، به احتمال فراوان آن را به كربلا فرستاده است.(۷)
در پايان متذكّر مى شويم كه برخى از دانشمندان اهل سنّت مانند شبراوى، شبلنجى و سبط ابن حويزى نيز اجمالًا پذيرفته اند كه سر در كربلا دفن شده است.(۸)
2⃣نجف اشرف : 👇
♦️از عبارت علّامه مجلسى و نيز با پژوهش در روايات چنين به دست مى آيد كه رأس مبارك در نجف اشرف و در كنار قبر حضرت على (ع) دفن شده است.(۹)
رواياتى همانند سلام دادن امام صادق(ع) به همراه فرزندش اسماعيل، بر امام حسين (ع) پس از نماز خواندن بر جدشان حضرت على(ع) در نجف به صراحت و روشنى وجود سر را در نجف تا زمان امام صادق(ع) ثابت مى داند.(۱۰)
♦️روايات ديگرى نيز همين مطلب را تأييد مى كند به گونه اى كه حتى در كتابهاى شيعه، زيارتى براى سر امام(ع) در نزد قبر امام على(ع) نقل شده است.(۱۱)
درباره كيفيت انتقال سر به اين مكان، از قول امام صادق(ع) چنين نقل شده است :
يكى از دوستداران اهل بيت(ع) در شام آن را سرقت كرد و به كنار قبر حضرت على (ع) آورد.(۱۲)
البته اشكال اين ديدگاه آن است كه قبر حضرت على(ع) تا زمان امام صادق(ع) براى همگان شناخته شده نبود.
♦️در روايتى ديگر آمده است :
پس از آنكه سر مدّتى در دمشق بود، به كوفه نزد ابن زياد برگردانده شد و او از ترس شورش مردم، دستور داد كه آن را از كوفه خارج كرده و در نزد قبر حضرت على (ع) دفن كنند.(۱۳) اشكال ديدگاه قبلى به اين ديدگاه نيز وارد است.
3⃣ كوفه :👇
سبط ابن جوزى اين ديدگاه را ابراز كرده و گفته است :
عمرو بن حريث مخزومى آن را از ابن زياد گرفت و پس از غسل، تكفين و خوشبو كردن، سر را در خانه خود دفن كرد.(۱۴)
ادامه مطالب :👇
4⃣مدينه :👇
ابن سعد صاحب طبقات الكبرى اين ديدگاه را پذيرفته و چنين بيان كرده است :
يزيد سر را براى عمرو بن سعيد حاكم مدينه فرستاد و او پس از تكفين، آن را در قبرستان بقيع در كنار قبر مادرش فاطمه (س) دفن كرد.(۱۵)
اين ديدگاه به وسيله تعدادى ديگر از دانشمندان اهل سنّت (مانند خوارزمى، در مقتل الحسين (ع) و ابن عماد حنبلى در شذرات الذهب) پذيرفته شده است.(۱۶) اشكال مهم اين ديدگاه آن است كه قبر حضرت فاطمه(س) معلوم نبوده تا در كنار آن دفن شود.
5⃣شام :👇
شايد بتوان گفت :
بيشترين گزارشهاى اهل سنّت، حكايت از دفن سر در شام مى كند كه معتقدان به اين ديدگاه نيز در ميان خود اختلاف داشته و اقوال مختلفى ابراز كرده اند همچون :
۱)در كنار دروازه فراديس كه بعدها مسجد الرأس در آن ساخته شد.
۲)در باغى در كنار مسجد جامع اموى
۳)در دارالاماره
۴)در گورستانى در دمشق
۵)در كنار دروازه توما(۱۷)
6⃣ رِقّة :👇
رقّه شهرى در كنار فرات بوده كه گفته شده است :
يزيد سر امام (ع) را براى آل ابى محيط خويشان عثمان كه در آن زمان در اين شهر ساكن بودند فرستاد و آنها، آن را در خانهاى دفن كردند كه بعدها آن خانه به مسجد تبديل شد.(۱۸)
7⃣ مصر (قاهره) :👇
نقل شده است :
خلفاى فاطمى كه از آغاز نيمه دوم قرن چهارم تا آغاز نيمه دوم قرن هفتم در مصر حكم مى راندند و پيرو مذهب شيعى اسماعيلى بودند سر مبارك امام حسين(ع) را از دروازه فراديس شام، به عسقلان و سپس به قاهره منتقل كردند و بر آن مقبره معروف به تاج الحسين(ع) را پس از سال ۵۰۰ بنا كردند.(۱۹)
مقريزى سال دقيق انتقال سر از عسقلان به قاهره را سال ۵۴۸ دانسته و گفته است :
هنگام بيرون آوردن سر از عسقلان چنين مشاهده شد كه خون آن هنوز تازه و نخشكيده است و بويى همچون مشك از آن به مشام مىرسد.(۲۰)
علامه سيدمحسن امين عاملى (از دانشمندان معاصر شيعه) پس از نقل انتقال سر از عسقلان به مصر مى گويد: «در محلّ دفن سر بارگاه بزرگى ساختند و در كنار آن نيز مسجدى بزرگ بنا كردند. من در سال ۱۳۲۱ قمری آنجا را زيارت كرده و مردان و زنان زيادى را در حال زيارت و تضرع در آن مكان ديدم.
سپس مى گويد :
شكى در انتقال سرى از عسقلان به مصر وجود ندارد اما اينكه آن سر از آن امام(ع) يا شخص ديگرى بوده، جاى شك است(۲۱)
علامه مجلسى(ره) نيز به نقل از گروهى از مصريان، به وجود بارگاهى عظيم در مصر با نام «مشهد الكريم» اشاره مى كند.(۲۲)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۴۵
۲)بحارالانوار مجلسی ،ج۴۵، ص۱۴۰ به نقل از امالى شیخ صدوق، ص۲۳۱
۳)اقبال الاعمال ابن طاووس، ص۵۸۸
۴)کتاب تحقيق درباره اولين اربعين حضرت سيدالشهداء طباطبایی، ج۳، ص۳۰۴
۵)اللهوف ابن طاووس، ص۲۳۲
۶)اقبال الاعمال ابن طاووس، ص۸۸۵
۷)مع الركب الحسينى(ع) امینی، ج۶، ص۳۲۴ به نقل از مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ج۲، ص۷۵
۸)مع الركب الحسينى امینی، ج۲، ص۳۲۵
۹)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۴۵
۱۰)بحارالانوار مجلسی، ج ۴۵، ص ۱۷۸ به نقل از كامل الزيارات ابن قولویه، ص۳۴ و الكافى شیخ کلینی، ج۴، ص۵۷۱
۱۱)مع الركب الحسينى امینی، ج۶، ص۳۲۵
۱۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۴۵
۱۳)بحارالانوار مجلسی،ج۴۵، ص۱۷۸
۱۴)تذكرة الخواص ابن جوزی، ص۲۵۹ به نقل از مع الركب الحسينى امینی، ص۳۲۹
۱۵)الطبقات ابن سعد، ج۵، ص۱۱۲
۱۶)مع الركب الحسينى امینی، ج۶، ص۳۳۰
۱۷)مع الركب الحسينى امینی، ج۶، ص۳۳۱
۱۸) مع الركب الحسينى امینی، ج۶، ص۳۳۴ به نقل از تذكرة الخواص ابن جوزی، ص۲۶۵
۱۹)البداية و النهاية شهرستانی، ج۸، ص۲۰۵
۲۰)مع الركب الحسينى امینی، ج۶، ص۳۳۷
۲۱)لواعج الاشجان عاملی، ص۲۵۰
۲۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۴۴
🌐منبع : سایت عاشورا
.
.
.
#زمینه
#حسن_عطایی 🎤
#حمید_رمی ✍
وقتشه باید کاری کنم
دیگه باید آبروداری کنم
وقتشه امام غریبمو یاری کنم
وقتشه برای عمو علمداری کنم
دلم میتپه برای حسین
همه زندگیم بشه فدای حسین
من حیدر ثاراللهم، من اکبر ثاراللهم
ای لشکریان شیطان، من لشکر ثاراللهم
......................................
دل زدم به دریای بلا
جونمو میدم برا خون خدا
سر چه قابلی داره واسه شاه شهدا
صدتا مثل من قربون امام کربلا
بابام اومده از مدینه
داره رجزخوندنم رو میبینه
من حیدر ثاراللهم، من اکبر ثاراللهم
ای لشکریان شیطان، من لشکر ثاراللهم
......................................
جنگ تن به تن کار منه
به دلِ لشکر زدم من یهتنه
هرکسی میخواد تیغ به فرق قاسم بزنه
خوب بدونه داره برا خودش قبر میکَنه
بدونید که ابنالحسنم
آره پهلوون مجتبی منم
من حیدر ثاراللهم، من اکبر ثاراللهم
ای لشکریان شیطان، من لشکر ثاراللهم
#حمید_رمی
#شب_ششم_محرم
👇
shab 6 (7).mp3
9.28M
#هر_شب_یک_نوحه_محرم
زمینه حضرت قاسم(ع)
"وقتشه باید کاری کنم"
با اجرای #حسن_عطایی
شاعر و نغمهپرداز #حمید_رمی
* تشکر از امیرحسن سالاروند بابت نغمهپردازیِ فراز پایانی
.
#سینه_زنی #امام_حسین و توسل به حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه به نفس کربلایی سید مهدی حسینی
_____
حسین جان ..
به یادِ لبت یک شبم خوابِ راحت نداشتم
شبی که می رفتم واسه ت کاسۀ آب میزاشتم
واویلا ...
حسین جان ..
تو بودی و گودال و ریگ تنت گیر نیزه
خداحافظی کردی با زینبت زیرِ نیزه
واویلا ...
صدا میزدم مادرت رو ، یا مظلوم
نشون میدادم حنجره ات رو ، یا مظلوم
صدا میزدم مادرت رو ، ای بی کس
به دامن بگیره سرت رو ، یا مظلوم
حسین جان .. حسین جان ..
به صحرا ..
سپردم که با خاک بپوشونه داداش تنت رو
بمیرم که بردن جلو چشم من پیرهنت رو
واویلا ...
ــــــــــــــــــ
#سید_مهدی_حسینی
#روضه_سیدالشهدا_علیه_السلام
#روضه_شب_جمعه
#ویژه_ایام_صفر
#ویژه_ایام_محرم
#سینه_زنی
#اربعین
👇
4_5940673114558957362.mp3
4.09M
#سینه_زنی و توسل به حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه به نفس کربلایی سید مهدی حسینی
﷽
#شور
#وحید_شکری
متن :میدان شد تسخیر علی
👇👇👇👇👇
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
📝بــنــد اول
میدان شد تسخیر علی
با صوت تکبیر علی
افتاده لرزه به همه
تا چرخید شمشیر علی
مستی میکنه شمشیر علی
نام فاطمه تکبیر علی
میگه قرص ابر احمد که چون
کل قلعه رو میگیره علی
میده جولان علی مولا علی مولا
مثل طوفان علی مولا علی مولا
الفرار الفراره رو همه لبــــــها
آمد میدان علی مولا علــی مولا
علی مولا علی مولا علی مولا یا حیدر
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
📝بــنــد دوم
غوغایی برپا شده باز
جاء الحق آن شیر حجاز
یا حیدر با تیـــــغ دو دم
برنده بر عــــــدو به تاز
زور و قدرت یزدانه علی
پهلوان در میدانه علی
خم آورده بر ابروهاش علی
رزم ابروهاش برانه علی
خشم دادار علی مولا علی مولا
و جگر دار علی مولا علی مولا
توی جنگ احد تنها علی مونده
به نبی یار علی مولا علی مولا
علی مولا علی مولا علی مولا یا حیدر
.👇
شور_میدانشدتسخیرعلی.mp3
4.97M
﷽
متن👆👆👆
#کربلایی_وحیدشکری
#شور_طوفانی_بسیارزیبا
📝 میدان شد تسخیر علی
.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#غزل - مدح و مرثیه امام حسین علیه السّلام
این زخمِ روضهیِ تو که سَر باز میکند
از کارِ ما گِره چقَدَر باز میکند
یا اَیُّهاَالعزیز تَصَدَّقْ عَلَی الفَقیر
سردارِ دین نظر سوی سرباز میکند
مرغِ شکسته بال و پرِ آسمانِ عشق
وقتِ سلام رو به تو پر باز میکند
"سرمایهیِ محبّتِ زهراست دینِ من"
این سفرهدار سفره اگر باز میکند ....
هستند پادشاه و گدا پای سفرهاَش
این ذکرِ مادر است که در باز میکند
این اربعین مرا به حرم میبرد رضا
اینجا گِره دَریده جگر باز میکند
او روضهخوانِ گوشهیِ گودالِ بیکسیست
آنجا که ندبه دیدهیِ تر باز میکند
از روی تَل نگاه به شَیبُالخضیب کرد
این زخمها دهن چقدر باز میکند!!!
#محرم #غزل #مدح_مرثیه
#امام_حسین #علیه_السلام
#روضه #کربلا
#حضرت_زینب #_سلام_الله_علیها
#حسین_ایمانی
.