eitaa logo
مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان
2.6هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
397 ویدیو
234 فایل
کانال اطلاع رسانی برنامه ها و فعالیتهای مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان قم ارتباط با مدیر کانال: @mozaffari48
مشاهده در ایتا
دانلود
و سرکشی حوزه مقاومت بسیج طلاب امام خامنه ای جناب آقای قنبری به همراه همکاران محترم ⏰شنبه شب ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ 🔹این نشست صمیمی با حضور امام جماعت محترم مسجد و تعدادی از اعضای شورای بسیج مسجد برگزار شد. 🔹در ابتدا فرمانده پایگاه و مسول پشتیبانی و ضدعفونی قرارگاه به فعالیت طلاب جهادی در این یک ماه اشاره کردند. 💠فرمانده پایگاه اشاره کرد "روزانه" 🌷حداقل ۱۵ طلبه جهادی در عرصه ضدعفونی و موکب سلامت 🌷بیش از ۵ طلبه در عرصه سلامت معنوی و توزیع ناهار و سفارشات بیماران کرونایی 🌷حداقل ۳۰ طلبه خانم یا همسر طلبه در عرصه خیاطی و آشپزی 🌷با همراهی دیگر جهادگران 🕌و با محوریت امام جماعت و همکاری محله یار و امنای مسجد مشغول به خدمت هستند. مدد الهی کرونا را شکست می دهیم. 💠🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴💠 مردمی کریمه محله۲۰۱ بسیج مسجدامام حسن عسکری علیه السلام پردیسان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊قطعه صوتی «حجت الاسلام صالحی» 💠شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه -دوم 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊قطعه صوتی «حجت الاسلام دکتر مظفری» 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷 حکمت سی و دوم 🌷🌷 🌴 روح توحید: نفی عبودیت غیر خدا 🔺 «دو معنای عبادت»: 🔻 قال تعالی: «وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُون‏»(انعام/118). یک وقت کسی را عبادت می کنند، به این صورت که او را مقدس و دارای نیروهای مافوق عالم طبیعت می دانند؛ مثل اینکه بت هایی را یا قدّیسینی را در طول تاریخ، مردمی عبادت می کرده اند. از عبادت آنچه که ابتدائاً به نظر می رسد، همین است. ... [اما عبادت معانی دیگری هم دارد] 🔹 معنای دوم عبادت خیلی ساده است و آن هم عبارت است از «اطاعت». اطاعتِ هرکسی به صورت مستقل و بی قید و شرط، عبادتِ اوست. اگر کسی را، یک انسانی، یا یک جامعه انسانی، بی قید و شرط اطاعت بکند، فرمان او را در زندگی خود، در جسم و جان خود، در عمل خود، متّبَع بشمارد، او را عبادت کرده است. 🔸 قرآن در باره اهل کتاب می فرماید: «اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّه‏»(توبه/31). پیامبر خدا صلی الله علیه وآله، این آیه را به معنای پذیرش سخن احبار و راهبان، به صورت بی قید و شرط معنا کرده است، به گونه ای که حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام می کردند وپیروانشان هم از آنان می پذیرفتند. ✴️ از جمله چیزهایی که اگر پیروی اش کردی، عبادت کردی، نظم اجتماعی ست. از جمل چیزهایی که اگر اطاعتش کردی، عبادت کردی، سنت ها و آداب است. پس به کدام قانون عمل کنیم؟ آیا به قانون عمل نکنیم؟ از نظمی و نظامی پیروی نکنیم؟ چرا؛ لکن سعی کن این همه خدایی باشد تا تو در حال اطاعت، در حال تبعیت، بنده خدا و مشغول عبادت خدا باشی. 🔸 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 192-195. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت سی و سوم 🌷🌷 🔺 «معنای سوم عبادت» 🔻 حتی بر اساس روایات، شش دانگ حواس خود را به کسی دادن هم عبادت اوست. اگر آن کسی که سخنی می گوید و شش دانگ حواس و مشاعر تو را به طرف خود جذب کرده است، از زبان خدا سخن می گوید، تو در حالی که دل به او دادی، ذهن به او دادی، فکر و روحت را به او سپردی، داری عبادت خدا می کنی. 🔹 اما اگر چنانچه آن گوینده، دارد از زبان ابلیس حرف می زند، بر خلاف منطق و فلسفه فکر الهی دارد بحث می کند و حرف می زند و تو مذعنانه و معترفانه داری گوش می کنی، در همان حال، مشغول عبادت و اطاعت ابلیسی. 🔸مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 194-195 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت سی و چهارم 🌷🌷 🔻 «پاسخ به یک شبهه قدیمی» 🔻 دام های فراوانی، وسایل بی پایانی، برای دور نگه داشتن مردم از قرآن، تاکنون در طول زمان تدارک دیده شده و یکی از این بهانه ها و دام ها و سیله ها که تا امروز هم هنوز هست، هنوز یک عدّه جاهل یا مغرض این مطلب را تکرار می کنند، این است که آقا قرآن را هیچ کس نمی فهمد جز ائمه معصومین صلوات الله علیهم. ائمه معصومین هستند که قرآن را می فهمند. 🔸 بنده درباره این جمله فقط یک کلمه می توانم بگویم، همانی که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه درباره کلمه خوارج نهروان گفت، فرمود: «کلمة حق یراد بها الباطل» این یک حرف درستی است، اما منظور گوینده، یک منظور رذیلانه و موذیانه است. 🔹 بله! ائمه هدی بر قرآن مسلطند، آن چنان که بالاتر از آن تصورشدنی نیست. آنها آن روح ها و مغزها و فکرهای بلند و بزرگی هستند که قرآن در مشتشان است، خودشان یک قرآنند، هرکدامشان یک قرآنند؛ در این هیچ حرفی نیست، اما اینکه امام علیه السلام قرآن را خیلی خوب می داند، به این معنا نیست که بنده و جناب عالی یک کلمه اش را هم نمی فهمیم، یک قشر از قرآن را هم نمی توانیم بفهمیم. 🔺 این جمله درست است که ائمه هدی علیهم الصلاه و السلام آگاهان و دانایان به قرآنند، اما منظور گوینده این نیست که امام را بالا ببرد، منظور آن کسی که این حرف را می زند این است که تو از قرآن دور بمانی، مثل آن بنده خدایی که می گفتند نماز بخوان، گفت ای آقا، اگر نماز آن بود که مولایم علی کرد، من چرا دیگر نماز بخوانم. گفت: گر نماز آن بود کان مظلوم کرد دیگران را زین عمل محروم کرد این منطق همان منطق است. وای به حال آنهایی که مردم را از قرآن دور می کنند، از قرآن می رَمانند. 🔸مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 197. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت سی و پنجم 🌷🌷 🔺 «درسی از توصیه به گفتن بسم الله به هنگام ذبح و در آغاز غذا خوردن» 🔻 قال تعالی: «فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْه‏»(انعام/118). کاری که با نام خدا، با یاد خدا شروع می شود، جهت گیری اش هم جهت گیری طبق فرمان خدا و مناسب با امر پروردگار است. به ما می گویند که حتی ذبیحه را وقتی که می کُشید، با نام خدا بکشید. یعنی ضروری ترین، اوّلی ترین نیاز شما که خوراک شماست، بایستی با نام خدا باشد، برای خدا باشد، شکمت را هم که پُر می کنی، برای خدا باید پُر کنی. 🔸 نتیجه این می شود که شکم پر کردن اصل نیست، خدا اصل است، اگر یک وقتی احساس کردی که بخواهی شکمت را پُر کنی، از خدا دور خواهی افتاد، این را رها کن، پُرش نکن، بگذار گرسنه بماند. بگذار از گرسنگی بمیری و برخلاف جهت گیری خدایی حرکتی از تو سر نزند. 🔹 برای چه؟ برای خاطر اینکه شکم، اگر چه نیاز اصیلی ست، اما در زندگی تو، اصل نیست، در زندگی تو اصل خداست و جهت گیری خدا. این را «بسم الله»ِ هنگام کشتن گوسفند به ما یاد می دهد، «بسم الله»ِ هنگام لقمه زدن و غذا خوردن به ما یاد می دهد. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 201. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت سی و ششم 🌷🌷 🔺 توحید و نفی نظام طبقاتی: تأثیر توحید بر نظام اجتماعی 🔻عرض کردیم که توحید را در صورتی که ما به عنوان یک عقیده عمل خیز و تعهدانگیز بدانیم، ناگزیر یک سلسله الزام ها و تعهدها را این عقیده بر دوش ما می نهد و گفتیم که باید این الزام ها و تعهدها را بفهمیم، و البته این تعدها مخصوص زندگی فردی انسان ها هم نیست، بلکه تکیه بیشتر این تعهدات روی زندگی اجتماعی و شکل جامعه است؛ یعنی توحید وقتی در جامعه ای وارد شد، اول کاری که می کند، بنای آن جامعه را با شکلی که متناسب با این عقیده است، انجام می دهد. بعد از اینکه این کار انجام گرفت، آن وقت نوبت می رسد به اینکه یک انسان موحّد، چه تکالیفی دارد به عنوان یک فرد. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 209. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت سی و هفتم 🌷🌷 🔺 نفی طبقات اجتماعی، دومین اصل قطعنامه توحید 🔻گفتیم توحید یک قطعنامه ای به ما می دهد، یک مجموعه قرارداد و الزام را روی دست ما می گذارد. ما برای اینکه ان شاء الله موحّد زندگی کنیم، لازم است که این تعهدات را فعلاً بدانیم. اوّلی از این تعهدات، عبارت بود از اینکه عبودیت و اطاعت، منحصراً از آنِ خداست. دومین اصل این قطعنامه عبارت است از: «نفی طبقات اجتماعی». 🔹 اختلاف طبقاتی از جمله دردهای مزمن تاریخ است. در همه اجتماعات، نه فقط اجتماعات عقب مانده قبایلی، نه فقط اجتماعات سرزمین های دور از تمدن، بلکه در آن کشورها و سرزمین هایی که مادر تمدن بشری و گاهواره تمدن بشری هستند، در همان جا اتفاقا اختلاف طبقاتی با زشت ترین چهره ای و کریه ترین صورتی خودش را به ما از لابه لای اوراق تایخ نشان می دهد. واقعاً ستم بزرگ تاریخ و لکه ننگ بزرگ تاریخ بشر از جمله همین است: اختلاف طبقاتی. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 210. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت سی و هشتم🌷🌷 🔺 «طبقات اجتماعی هندوستان» 🔻 بهترین جایی که می شود مثال زد هندوستان است. و می دانید که هندوستان مهد تمدن آریایی است و نژاد آریایی از آغاز شهرنشینی، از آغازی که یک ملتی و جمعیت متشکلی را تشکیل داد در همین هندوستان بود... اینها چهار طبقه قائل بودند: طبقه اول برهمنان، رجال دینی و روحانی که اینها بالاترین طبقات اجتماعی بودند. طبقه دوم سپاهیان و شاهزادگان. اینها در طبقه دوم قرار داشتند. البته بین این دو طبقه اختلافات و تعارض ها فراوان بوده، قبلا شاهزادگان طبقه بالا بودند و روحانیون طبقه دوم، بعد در اثر عواملی که پیشامد کرد و کشمکش هایی که شد، توانستند روحانیون و برهمنان طبقه بالا را به خودشان اختصاص بدهند و سلحشوران و سپاهیان و شاهزادگان و خوانین را در طبقه دوم قرار دهند. 🔹 از طبقه دوم که می گذشتیم، طبقه زارعان و صنعتگران بود،. طبقه چهارم هم مردم عامی بودند. عامه مردم، یعنی مردم معمولی، لابد کاسب، کسانی که در جامعه به کارهای دستی و کوچک مشغول هستند. زیر این چهار طبقه، یک طبقه دیگر هم وجود داشت که آنها می گفتند از نژاد آریایی اصلا نیستند، این چهار طبقه، هر چهار طبقه از نژاد آریایی بودند، آنها را می گفتند خارج از نژاد آرین هستند، پس نجسند؛ طبقه نجس ها! در هندوستان آنچه که من الآن برایتان عرض کردم، تا چند سال پیش، با کمال اعتبار به قوت خودش باقی بود. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 211. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت سی و نهم 🌷🌷 🔺 احکام طبقات اجتماعی و سرّ آن 🔻 دو نفر آدم از دو طبقه حق نداشتند با هم ازدواج کنند، با هم حرف بزنند، با هم دست بدهند، پهلوی هم بنشینند، با هم راه بروند، باهم رفاقت کنند و قس علیه فَعلَلَ و تَفَعلَلَ، اصلا اینها از همدیگر با یک دیوار پولادین جدا می شدند. 🔹 اگر یک نفر از طبقه پایین تر می پرسید که چرا باید این گونه باشد، می دانید درجواب چه می گفتند؟ می گفتند: فضولی موقوف! برای خاطر اینکه در اصل خلقت، در اصل تکوین، شما دو گروه، دو جور آفریده شدید. برای خاطر اینکه برهما، خدای بزرگ، وقتی که می خواست موجودات را پدید آورد، وقتی می خواست انسان بسازد، برهمن ها را از سَر ِخود آفرید، خان ها و سپاهیان و شاهزادگان را از دست های خود، کشاورزان را از بازوهای خود و مردم طبقه عامه را از پاهای خود و طبقات نجس اصلا از برهما نیستند، از آن ریشه پاک نیستند، از این نژاد نیستند، 🔸 وقتی که طبقه چهارم از پای برهما آفریده شده، چه حقی دارد خودش را هم پا و هم سر بداند با برهمن که از سَرِ برهما آفریده شده، موهبت آنها طبیعی است، برخورداری آنها ذاتی است، محرومیت طبقات پایین هم ذاتی است، این منطق بود. ایران هم همین جور بود، مصر هم همین جور بود، چین هم همین جور بود، هرجایی که شما از تمدنی سراغ دارید، وضع بر همین منوال بود. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 212. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهلم 🌷🌷 🔺«اختلاف طبقاتی مدرن» 🔻 امروز در دنیا شما نگاه کنید، مخصوصا در دنیای سرمایه داری، مخصوصا در کشورهایی که از لحاظ سرمایه داری اوج بیشتری گرفته اند، اختلاف طبقاتی به نحو بارزی مشهود است. 🔹 البته آنجا هرگز نگفته اند که کارگرها و کارفرماها از دو منشأ و ریشه خَلقی و آفرینشی آفریده شده اند، نه؛ آنها نمی گویند که آقای صاحب فلان کمپانی عظیم، مثلا فلان کارتل، با کارگر فلان معدن، اینها از دو ریشه اند، از دو اصلند، نه؛ اما عملی که با هم انجام می دهند، مقرراتی که برای این دو گروه آدم می گذارند، وضع رفتاری که در جامعه میان این دو نوع انسان برقرار می کنند، چندان تفاوتی ندارد با آن مردمی که معتقد بودند اینها از دو اصل و دو منشأ و دو ریشه آفریده شده اند. 🔸 برای عده ای امکانات بی نهایت، برای گروه زیادی امکانات صفر. عده ای ثروت تمام عالم را به نفع خودشان استثمار می کنند، عده ای دست رنج خودشان را هم اجازه ندارند تنها بخورند. اختلاف طبقاتی به این معنا هم صدق می کند و این در دنیای امروز هست. ✴️ بلکه حتی می خواهم بگویم این اختلاف طبقاتی، رذالت آمیزتر و موذیانه تر است از آن اختلاف طبقاتی آن روز. آنها صاف می گفتند که بله، ما با همدیگر تفاوت داریم؛ اینها می گویند که ما برادریم با هم، همه در یک ترازیم، ما اصلا حامی حقوق شما هستیم، اما در عمل می بینیم که این جور نیست. در عمل همان تمایزها وجود دارد. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 215. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و یکم 🌷🌷 🔺 «نظر اسلام در این زمینه» (1) 🔻اسلام آمد اعلان کرد که خدایانی نیست، خدایان غلط است، خداست. آنهایی که تصور می کردند که دو خدا، دو گروه انسان را آفریده اند، با دو گونه تمایزات و مشخصات، اشتباه کرده اند. یک خداست. همه عالم را هم او آفریده، تدبیر جهان و جهانیان یکسره در قبضه قدرت اوست و او همه را برابر آفریده. او همه را از یک اصل، از یک طینت، از یک فطرت، از یک ریشه و منشأ مادّی درست کرده. آیات قرآن در این زمینه فراوان است؛ «يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ وَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون‏» (بقره/21). ❇️ گفت همه انسان ها از یک اصل و یک منشأ و یک ریشه اند. همه انسان ها با یک نوع تجهیزات به دنیا آمدند. همه انسان ها لایق اوج و پرواز به سوی تکامل بی نهایتند. همه انسان ها می توانند بزگ و بزرگ و بزرگ تر بشوند. این استعداد در همگان هست. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 214. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و دوم 🌷🌷 🔺 «نظر اسلام در این زمینه» (2) 🔹 اسلام همه اینها را نفی کرده، از نظر اسلام، خالق و معبود و مدبّر امور همگان خداست. خالق همه یک نفر است، خداست، می گویید چه فرق می کند؟ خیلی فرق می کند، اگر چنانچه ما قائل شدیم که خالق دو تاست، اولین تأثیری که می بخشد این است که دو گروه در اجتماع به وجود می آیند. وقتی ما یک خدایی هستیم، معنایش این است که مردم جامعه همه یک صفند، یک گروهند، یک طبقه اند، برادر و در کنار همند. ✴️ در جامعه اسلامی با حکومت اسلامی، راهِ [ترقی و پیشرفت] جلوی همه باز است؛ بر خلاف نظام های غیرتوحیدی، بر خلاف نظام های جاهلی که جاده را برای بعضی آسفالته می کنند و برای بعضی، راه ها را پر از خار و سنگ و مانع، به قول سعدی، سنگ را می بندند و سگ را می گشایند. در جامعه اسلامی این جور نیست، همه می توانند در جامعه اسلامی به عالی ترین مقامات برسند. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 217. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و سوم 🌷🌷 🔺 «نظر اسلام در این زمینه» (3) 🔻 قال تعالی: «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏» (حجرات/13)؛ ای انسان، خطاب به همه است، ما آفریدیم شما را از مردی و زنی. همه شما را از یک مرد و یک زن، همانی که در دیوان منسوب به امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه این جور بیان شده، مضمون همین آیه است: «الناس من جهة التمثال أکفاء أبوهم آدم والأمّ حوّاء» ✴️ همه یکسان و برابرند از لحاظ منشأ وریشه آفرینش. «وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا» شعبه شعبه شدن ها و قبیله قبیله شدن ها برای تعارف و شناخت است. ✳️ «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم‏». این حکم قاطع اسلامی است در زمینه نفی طبقات اجتماعی؛ گرامی ترین شما در نزد خدا، با تقواترین است، یعنی از یک طبقه ای بودن، وابسته به خانواده ای بودن، وابسته به یک سلسله و تیره ای بودن، موجب گرامی تر بودن نیست. 🌴 و تازه نکته جالب تر و باریک تر اینجاست؛ آنهایی که با تقوا هستند، که بالاتر از دیگرانند، از امتیازات حقوقی بیشتری برخوردار نیستد... البته تقوا منشأ یک آثار اجتماعی هست تا یک حدودی، اما نه چندان؛ بعضی از مشاغل و پست ها هستند که شرطش باتقوا بودن است، فقط همین اندازه. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 221-222. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷حکمت چهل و چهارم 🌷🌷 ✴️ تأثیرات روانی توحید 🔺نکته ای الهام گرفته از واژه «توحید» 🔻 کلمه توحید از باب تفعیل است. توحید را از هر طلبه ای شما بپرسید که یعنی چه، معنای لغوی اش چیست؛ خواهد گفت یکی کردن. توحید از وحدت است، از ماده وحدت، از ریشه وحدت؛ یعنی یکی بودن. توحید صیغه باب تفعیلش، به قول ما طلبه ها، می شود یکی کردن. توحید یعنی یکی کردن، واحد کردن، واحد ساختن. یعنی چه؟ 🔸 یعنی خدایان متعدد را به صورت خدای واحد درآوردن، جامعه غیر توحیدی را توحیدی کردن، مغز مشرک، دل مشرک را مغز موحد و دل موحد قرار دادن. توحید، یکی کردن، همه اش تعهد است. انجام دادن است در آن ، کار است در آن، اصلا کلمه توحید این اقتضاء و ایجاب را دارد. و این یک نکته ای است که توجه به این نکته موجب می شود که در باب توحید، یک روشن بینی مخصوصی در انسان به وجود بیاید. 🔹 جا دارد که ما بررسی کنیم، ببینیم تأثیر این ایمان، تأثیر این عقیده عمل زا، در روان معتقد چه خواهد بود و چه باید باشد. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 226. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و پنجم 🌷🌷 ✴️ وسعت دید، اولین اثر روانی توحید 🔻 تأثیر روانی توحید در چند جمله خلاصه می شود: انسان موحّد از جمله تأثیراتی که روح او از ناحیه و قِبَل توحید می برد، یکی این است که دارای وسعت افق دید می شود. موحّد از تنگ نظری ها، از کوته بینی ها، از نزدیک بینی ها آسوده و راحت است. آدم موحد نمی گوید من در این میدان شکست خوردم یا جبهه ما در این زمینه عقب نشست و کار به زیان ما تمام شد. او این قدر نزدیک بین نیست. او می داند که فکر توحیدی به درازای عمر بشر دارای قلمرو است. 🔸 به بیان دیگر، و از دیدگاه دیگر، آدم موحّد افق دیدش در مسائل مادی و نیازهای پست و حقیر خلاصه نمی شود، متوقف نمی گردد. آدم موحد در مقابل خود وقتی نگاه می کند، در کنار نیازهای مادی، ده ها نیاز، صدها نیاز از عظیم ترین و عزیزترین نیازهای انسان را می بیند. 🔹 موحد برای دنیا آخری قائل نیست. برای خاطر اینکه آخر دنیا را متصل به آخرت می بیند. آخرت را با دنیا سر و ته یک طومار می داند. مرگ را دیوار زندگی نمی داند، پایان این راه فرض نمی کند، بلکه دریچه ای و ممرّی و معبری می داند، به سوی دنیایی وسیع تر. اینها خواص توحید است. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 228. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و ششم 🌷🌷 ❇️ رهایی از ترس، دومین اثر روانی توحید 🔸 از جمله تأثیرات توحید در روان یک موحّد این است که ریشه ترس را در او می خشکاند و این خیلی مهم است. در قرآن به مؤمنین خطاب می شود که: «فلاتخافوهم وخافون» (آل عمران/175)؛ ریشه ترس از دیگران را در دل خود بخشکانید، از من بترسید؛ و کسی که از خدا ترسید، از هیچ کس دیگر نمی ترسد. کسی که موحّد بود، کسی که اعتقاد به قدرت پروردگار داشت، ترس در او از بین می رود. [به قول جناب سعدی:] موحد چه در پای، ریزی زرش چه شمشیر هندی نهی بر سرش امید و هراسش نباشد ز کس همین است معنای توحید و بس 🔹 و بنده وقتی نگاه می کنم، تأمّل می کنم، محاسبه می کنم، می بینم ترس است، بیم و هراس است که دنیا را و آخرت را از دارندگانش سلب می کند. ترسِ از فقر موجب می شود انسان انفاق نکند، ترسِ از مبتلاشدن و دچار شدن به ناراحتی ها، موجب می شود که انسان تن به جنایت ها و فاجعه ها و ذلت ها و خواری ها بدهد... طمع ها برمی گردد به ترس و ترس ریشه بدبختی ها در زندگی انسان هاست. 🔻 شما در طول تاریخ نگاه کنید ببینید که چه چیزهایی موجب شد که طرفداران حق در اقلیت قرار بگیرند، آنجا که در اقلیت قرار گرفتند، چه چیزهایی موجب شد که مردمی که حق را شناخته بودند، دنبال حق نروند، آنجا که مردم ِحق شناسی دنبال حق نرفتند، چه چیزهایی موجب شد که مردمی دست به جنایات بزرگی بیالایند، آنجایی که می بینید مردمی دست به جنایتی آلودند، غالباً وقتی که پیگیری و تحقیق و مطالعه می کند آدم، می بیند که منشأ این همه ترس است، ترس! 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 229. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و هفتم 🌷🌷 ✴️ تلاش شیطان برای ترساندن انسان از غیر خدا 🔸 قال تعالی: «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين‏» (آل عمران/175)؛ این آیه را یادتان باشد، به خاطر بسپارید، زیاد بخوانید و یاد بگیرید. شیطان است که می ترساند دوستان خود را، می گوید آقا برایتان توطئه چیدند، برایتان دسیسه چیدند، دشمن ها لشکر گرد آوردند، بناست تو را بزند، بناست تو را بکشد، بناست چنین و چنان بکند، آنی که تو را می ترساند شیطان است، ترساننده تو از دشمن خدا شیطان است. 🔹 آیا تو از گفته شیطان به ترس می روی؟ ترسیده می شوی؟ بسته به این است که تو چه کسی باشی. او دوستان خود را موفق می شود که بترساند. تو اگر دوست او بودی، می ترسی؛ اگر دوست او نبودی، نمی ترسی. ببینید چقدر آیه کوتاه و ضمناً پرمغز و پرمعناست. «فلاتخافوهم» پس مترسید از آنان، «وخافون» بترسید از من، فرمان مرا مراعات کنید، از عذاب و نقمت من بترسید، «ان کنتم مؤمنین» اگر شما مؤمن هستید. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 238. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊قطعه صوتی «حجت الاسلام صالحی» 💠شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه -سوم 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و هشتم 🌷🌷 ❇️ آغاز بحث نبوت ✴️ فلسفه نبوت/درسی برای همه مبلغان و محققان 🔻 ما از آن بحث هایی که در کتاب ها درباره نبوت معمولا مطرح می شود، یک دانه اش را، آن هم با یک سلیقه مخصوصی، در این سلسله مباحثمان درباره نبوت مطرح کردیم والّا بقیه مباحثی که در زمینه نبوت، در نوع کتب کلامی انجامی می گیرد، به نظر ما مسائلی است که اگرچه در جای خود حرف های درستی، بلکه حرفهای لازمی است، اما حرف درست بودن، لزوما به این معنا نیست که بنده هم ناچار باشم در این زمان، در این شرایط، با این نیازها، آن حرف درست را اینجا مطرح کنم. 🔹 خیلی از حرف های عالم درست است. ما باید ببینیم در میان درست ها کدام لازم است؟ در میان لازم ها، کدام لازم تر است؟ در میان لازم ترها، کدام فوری است؟ در میان فوری ها، کدام فوتی و حیاتی است؟ اول آن را بگیریم، از آن که فراغت پیدا کردیم، بحث های بعد، و به همین ترتیب، این قدر پیش برویم، تا بعد برسیم در آخر کار، به بحث هایی که اگرچه درست هست، اما لزومش، ضرورتش، آن اندازه ها احساس نمی شود. 📔 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 244. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و نهم 🌷🌷 ✴️ فلسفه نبوت 🔻 اولین مطلبی که ما درباره نبوت بحث می کنیم، فلسفه نبوت است. چرا باید پیامبری باشد؟ چرا باید کسی از سوی پروردگار کمر به هدایت انسان ببندد؟ مگر خود انسان نمی تواند؟ مگر دانش بشری و اندیشه انسانی کافی نیست؟ 🔸 خودِ خِرَد اگر باز باشد، اگر فکر کند، اگر تعصب نورزد، اگر بدون غرض بخواهد قضاوت کند، خواهد گفت نه؛ مثل دادگاهی که خودش رأی به عدم صلاحیت خودش بدهد، دادگاهی که خودش رأی می دهد من صلاحیت ندارم انسانیت را مستقلا هدایت کنم. دلیل می خواهید؟ دوجور دلیل داریم. 🔺 یک دلیل آن است که عقل بشر محدود است، بی نهایت نیست، درحالی که نیازهای انسان ها بی نهایت است. از کجا می تواند همه نیازها را یک خِرَد بفهمد، تا اینکه در مقابل آن نیازها، آنچه که جای این نیازها را پر کند، فراهم بیاورد یا قانون بگذارد؟ عقل انسان ناتوان تر است، نارساتر است از اینکه بتواند همه دردها را بشناسد و درمان مناسب را برای همه آنها فراهم بیاورد. 🔹 دلیل دیگر این است که نگاه کنید به واقعیت های تاریخی و علمی، ببینید آیا خردها توانستند؟ آیا عقل هایی مثل عقل ارسطو و افلاطون و سقراط توانستند بشر را اداره بکنند؟ ببینید مکتب های عقلی را و فلسفی را که چطور در مقابل هم صف آرایی می کنند، ببینید که انسانیت تا به یک مبدء و نقطه ای فراتر و بالاتر و عمیق تر از خرد انسان متصل نباشد، نمی تواند راه به هدایت و سعادت برساند. نبوت معنایش این است. 📔 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 245-249. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنجاهم 🌷🌷 ❇️ عدم منافات دین با عقل 🔹 پیغمبرها با نیروی وحیی که دارند، به جنگ عقل نمی روند. آنی که خیالی می کند دین با عقل منافات دارد، یا دین را نمی شناسد یا عقل ندارد، والّا کسی که دارای عقل است، کسی که عقل را آزموده و تجربه کرده است و دین را هم می شناسد، خوب می داند که دین هیچ منافاتی با دانش بشر و با عقل بشر نمی تواند داشته باشد اصلا؛ و ندارد. آنچه که دین بگوید، عقل های صحیح می فهمند و می پسندند. 🔸 آن مردم نادانی که به نام دفاع از دین، گاهی می گویند آقا، نباید در دین استدلال طلب بکنی، نباید فلسفه در باب دین بخواهی، خیال می کنند که این حرف – فلسفه خواستن، فلسفه گفتن – از قدر دین می کاهد؛ باید بدانند که این جور نیست؛ دین ِصحیح وقتی در مقابل عقل کامل عرضه بشود، هیچ با همدیگر منافات و تعارضی ندارند. 📔 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 248. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنجاه و یکم 🌷🌷 🔵 معنای روایت «دین الله لایصاب بالعقول» 🔸 آنی که شنیدید امام سجاد صلوات الله وسلامه علیه فرموده: «دین الله لایصاب بالعقول»، معنایش چیز دیگراست؛ یعنی آیین الهی را با عقل نمی شود کشف کرد. یعنی چه نمی شود کشف کرد؟ یعنی اگر شما روایتی نداشته باشی که نماز ظهر چهار رکعت است، با عقل نمی توانی بفهمی که نماز ظهر چهار رکعت است، حرف بسیار درستی هم هست. اگر خود قرآن نگوید که وقت نماز «أقم الصلاة لدلوک الشمس الی غسق اللیل وقرآن الفجر» (اسراء/78)، قرآن اگر این را نگوید، تو از راه عقل و اندیشه و خِرَد معمولی نمی توانی بفهمی که کِی است وقت نماز، این را باید قرآن بگوید، این را باید حدیث بگوید، این را باید وحی به ما بگوید. منظور امام سجاد این است. 🔹 معنایش این نیست که ما احکام دین و معارف دین را با بینش عقل و با عینک عقل و خرد انسانی نمی توانیم ببینیم که یک عدّه نادان به نام دفاع از دین، با جوش، با حرارت، داد می کشند آقا، برای دین فلسفه بیان نکنید. چرا نکنیم، چرا بیان نکنیم؟ البته همیشه می گوییم، تکرار می کنیم، اعتراف می کنیم که آنچه که ما می فهمیم، یک هزارم از معارف عمیق دین است. 📔 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 249. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄