eitaa logo
مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان
2.6هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
402 ویدیو
234 فایل
کانال اطلاع رسانی برنامه ها و فعالیتهای مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان قم ارتباط با مدیر کانال: @mozaffari48
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷حکمت چهل و چهارم 🌷🌷 ✴️ تأثیرات روانی توحید 🔺نکته ای الهام گرفته از واژه «توحید» 🔻 کلمه توحید از باب تفعیل است. توحید را از هر طلبه ای شما بپرسید که یعنی چه، معنای لغوی اش چیست؛ خواهد گفت یکی کردن. توحید از وحدت است، از ماده وحدت، از ریشه وحدت؛ یعنی یکی بودن. توحید صیغه باب تفعیلش، به قول ما طلبه ها، می شود یکی کردن. توحید یعنی یکی کردن، واحد کردن، واحد ساختن. یعنی چه؟ 🔸 یعنی خدایان متعدد را به صورت خدای واحد درآوردن، جامعه غیر توحیدی را توحیدی کردن، مغز مشرک، دل مشرک را مغز موحد و دل موحد قرار دادن. توحید، یکی کردن، همه اش تعهد است. انجام دادن است در آن ، کار است در آن، اصلا کلمه توحید این اقتضاء و ایجاب را دارد. و این یک نکته ای است که توجه به این نکته موجب می شود که در باب توحید، یک روشن بینی مخصوصی در انسان به وجود بیاید. 🔹 جا دارد که ما بررسی کنیم، ببینیم تأثیر این ایمان، تأثیر این عقیده عمل زا، در روان معتقد چه خواهد بود و چه باید باشد. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 226. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و پنجم 🌷🌷 ✴️ وسعت دید، اولین اثر روانی توحید 🔻 تأثیر روانی توحید در چند جمله خلاصه می شود: انسان موحّد از جمله تأثیراتی که روح او از ناحیه و قِبَل توحید می برد، یکی این است که دارای وسعت افق دید می شود. موحّد از تنگ نظری ها، از کوته بینی ها، از نزدیک بینی ها آسوده و راحت است. آدم موحد نمی گوید من در این میدان شکست خوردم یا جبهه ما در این زمینه عقب نشست و کار به زیان ما تمام شد. او این قدر نزدیک بین نیست. او می داند که فکر توحیدی به درازای عمر بشر دارای قلمرو است. 🔸 به بیان دیگر، و از دیدگاه دیگر، آدم موحّد افق دیدش در مسائل مادی و نیازهای پست و حقیر خلاصه نمی شود، متوقف نمی گردد. آدم موحد در مقابل خود وقتی نگاه می کند، در کنار نیازهای مادی، ده ها نیاز، صدها نیاز از عظیم ترین و عزیزترین نیازهای انسان را می بیند. 🔹 موحد برای دنیا آخری قائل نیست. برای خاطر اینکه آخر دنیا را متصل به آخرت می بیند. آخرت را با دنیا سر و ته یک طومار می داند. مرگ را دیوار زندگی نمی داند، پایان این راه فرض نمی کند، بلکه دریچه ای و ممرّی و معبری می داند، به سوی دنیایی وسیع تر. اینها خواص توحید است. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 228. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و ششم 🌷🌷 ❇️ رهایی از ترس، دومین اثر روانی توحید 🔸 از جمله تأثیرات توحید در روان یک موحّد این است که ریشه ترس را در او می خشکاند و این خیلی مهم است. در قرآن به مؤمنین خطاب می شود که: «فلاتخافوهم وخافون» (آل عمران/175)؛ ریشه ترس از دیگران را در دل خود بخشکانید، از من بترسید؛ و کسی که از خدا ترسید، از هیچ کس دیگر نمی ترسد. کسی که موحّد بود، کسی که اعتقاد به قدرت پروردگار داشت، ترس در او از بین می رود. [به قول جناب سعدی:] موحد چه در پای، ریزی زرش چه شمشیر هندی نهی بر سرش امید و هراسش نباشد ز کس همین است معنای توحید و بس 🔹 و بنده وقتی نگاه می کنم، تأمّل می کنم، محاسبه می کنم، می بینم ترس است، بیم و هراس است که دنیا را و آخرت را از دارندگانش سلب می کند. ترسِ از فقر موجب می شود انسان انفاق نکند، ترسِ از مبتلاشدن و دچار شدن به ناراحتی ها، موجب می شود که انسان تن به جنایت ها و فاجعه ها و ذلت ها و خواری ها بدهد... طمع ها برمی گردد به ترس و ترس ریشه بدبختی ها در زندگی انسان هاست. 🔻 شما در طول تاریخ نگاه کنید ببینید که چه چیزهایی موجب شد که طرفداران حق در اقلیت قرار بگیرند، آنجا که در اقلیت قرار گرفتند، چه چیزهایی موجب شد که مردمی که حق را شناخته بودند، دنبال حق نروند، آنجا که مردم ِحق شناسی دنبال حق نرفتند، چه چیزهایی موجب شد که مردمی دست به جنایات بزرگی بیالایند، آنجایی که می بینید مردمی دست به جنایتی آلودند، غالباً وقتی که پیگیری و تحقیق و مطالعه می کند آدم، می بیند که منشأ این همه ترس است، ترس! 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 229. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و هفتم 🌷🌷 ✴️ تلاش شیطان برای ترساندن انسان از غیر خدا 🔸 قال تعالی: «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين‏» (آل عمران/175)؛ این آیه را یادتان باشد، به خاطر بسپارید، زیاد بخوانید و یاد بگیرید. شیطان است که می ترساند دوستان خود را، می گوید آقا برایتان توطئه چیدند، برایتان دسیسه چیدند، دشمن ها لشکر گرد آوردند، بناست تو را بزند، بناست تو را بکشد، بناست چنین و چنان بکند، آنی که تو را می ترساند شیطان است، ترساننده تو از دشمن خدا شیطان است. 🔹 آیا تو از گفته شیطان به ترس می روی؟ ترسیده می شوی؟ بسته به این است که تو چه کسی باشی. او دوستان خود را موفق می شود که بترساند. تو اگر دوست او بودی، می ترسی؛ اگر دوست او نبودی، نمی ترسی. ببینید چقدر آیه کوتاه و ضمناً پرمغز و پرمعناست. «فلاتخافوهم» پس مترسید از آنان، «وخافون» بترسید از من، فرمان مرا مراعات کنید، از عذاب و نقمت من بترسید، «ان کنتم مؤمنین» اگر شما مؤمن هستید. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 238. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊قطعه صوتی «حجت الاسلام صالحی» 💠شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه -سوم 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و هشتم 🌷🌷 ❇️ آغاز بحث نبوت ✴️ فلسفه نبوت/درسی برای همه مبلغان و محققان 🔻 ما از آن بحث هایی که در کتاب ها درباره نبوت معمولا مطرح می شود، یک دانه اش را، آن هم با یک سلیقه مخصوصی، در این سلسله مباحثمان درباره نبوت مطرح کردیم والّا بقیه مباحثی که در زمینه نبوت، در نوع کتب کلامی انجامی می گیرد، به نظر ما مسائلی است که اگرچه در جای خود حرف های درستی، بلکه حرفهای لازمی است، اما حرف درست بودن، لزوما به این معنا نیست که بنده هم ناچار باشم در این زمان، در این شرایط، با این نیازها، آن حرف درست را اینجا مطرح کنم. 🔹 خیلی از حرف های عالم درست است. ما باید ببینیم در میان درست ها کدام لازم است؟ در میان لازم ها، کدام لازم تر است؟ در میان لازم ترها، کدام فوری است؟ در میان فوری ها، کدام فوتی و حیاتی است؟ اول آن را بگیریم، از آن که فراغت پیدا کردیم، بحث های بعد، و به همین ترتیب، این قدر پیش برویم، تا بعد برسیم در آخر کار، به بحث هایی که اگرچه درست هست، اما لزومش، ضرورتش، آن اندازه ها احساس نمی شود. 📔 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 244. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و نهم 🌷🌷 ✴️ فلسفه نبوت 🔻 اولین مطلبی که ما درباره نبوت بحث می کنیم، فلسفه نبوت است. چرا باید پیامبری باشد؟ چرا باید کسی از سوی پروردگار کمر به هدایت انسان ببندد؟ مگر خود انسان نمی تواند؟ مگر دانش بشری و اندیشه انسانی کافی نیست؟ 🔸 خودِ خِرَد اگر باز باشد، اگر فکر کند، اگر تعصب نورزد، اگر بدون غرض بخواهد قضاوت کند، خواهد گفت نه؛ مثل دادگاهی که خودش رأی به عدم صلاحیت خودش بدهد، دادگاهی که خودش رأی می دهد من صلاحیت ندارم انسانیت را مستقلا هدایت کنم. دلیل می خواهید؟ دوجور دلیل داریم. 🔺 یک دلیل آن است که عقل بشر محدود است، بی نهایت نیست، درحالی که نیازهای انسان ها بی نهایت است. از کجا می تواند همه نیازها را یک خِرَد بفهمد، تا اینکه در مقابل آن نیازها، آنچه که جای این نیازها را پر کند، فراهم بیاورد یا قانون بگذارد؟ عقل انسان ناتوان تر است، نارساتر است از اینکه بتواند همه دردها را بشناسد و درمان مناسب را برای همه آنها فراهم بیاورد. 🔹 دلیل دیگر این است که نگاه کنید به واقعیت های تاریخی و علمی، ببینید آیا خردها توانستند؟ آیا عقل هایی مثل عقل ارسطو و افلاطون و سقراط توانستند بشر را اداره بکنند؟ ببینید مکتب های عقلی را و فلسفی را که چطور در مقابل هم صف آرایی می کنند، ببینید که انسانیت تا به یک مبدء و نقطه ای فراتر و بالاتر و عمیق تر از خرد انسان متصل نباشد، نمی تواند راه به هدایت و سعادت برساند. نبوت معنایش این است. 📔 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 245-249. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنجاهم 🌷🌷 ❇️ عدم منافات دین با عقل 🔹 پیغمبرها با نیروی وحیی که دارند، به جنگ عقل نمی روند. آنی که خیالی می کند دین با عقل منافات دارد، یا دین را نمی شناسد یا عقل ندارد، والّا کسی که دارای عقل است، کسی که عقل را آزموده و تجربه کرده است و دین را هم می شناسد، خوب می داند که دین هیچ منافاتی با دانش بشر و با عقل بشر نمی تواند داشته باشد اصلا؛ و ندارد. آنچه که دین بگوید، عقل های صحیح می فهمند و می پسندند. 🔸 آن مردم نادانی که به نام دفاع از دین، گاهی می گویند آقا، نباید در دین استدلال طلب بکنی، نباید فلسفه در باب دین بخواهی، خیال می کنند که این حرف – فلسفه خواستن، فلسفه گفتن – از قدر دین می کاهد؛ باید بدانند که این جور نیست؛ دین ِصحیح وقتی در مقابل عقل کامل عرضه بشود، هیچ با همدیگر منافات و تعارضی ندارند. 📔 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 248. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنجاه و یکم 🌷🌷 🔵 معنای روایت «دین الله لایصاب بالعقول» 🔸 آنی که شنیدید امام سجاد صلوات الله وسلامه علیه فرموده: «دین الله لایصاب بالعقول»، معنایش چیز دیگراست؛ یعنی آیین الهی را با عقل نمی شود کشف کرد. یعنی چه نمی شود کشف کرد؟ یعنی اگر شما روایتی نداشته باشی که نماز ظهر چهار رکعت است، با عقل نمی توانی بفهمی که نماز ظهر چهار رکعت است، حرف بسیار درستی هم هست. اگر خود قرآن نگوید که وقت نماز «أقم الصلاة لدلوک الشمس الی غسق اللیل وقرآن الفجر» (اسراء/78)، قرآن اگر این را نگوید، تو از راه عقل و اندیشه و خِرَد معمولی نمی توانی بفهمی که کِی است وقت نماز، این را باید قرآن بگوید، این را باید حدیث بگوید، این را باید وحی به ما بگوید. منظور امام سجاد این است. 🔹 معنایش این نیست که ما احکام دین و معارف دین را با بینش عقل و با عینک عقل و خرد انسانی نمی توانیم ببینیم که یک عدّه نادان به نام دفاع از دین، با جوش، با حرارت، داد می کشند آقا، برای دین فلسفه بیان نکنید. چرا نکنیم، چرا بیان نکنیم؟ البته همیشه می گوییم، تکرار می کنیم، اعتراف می کنیم که آنچه که ما می فهمیم، یک هزارم از معارف عمیق دین است. 📔 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 249. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷حکمت پنجاه و دوم 🌷🌷 ✴️ خلاصه بحث فلسفه نبوت ⭕️ اجمالاً این کلمه یادتان باشد که خلاصه حرف این شد که انسان بدون هدایت وحی، بدون اینکه وحی به سراغ او بیاید و به دادش برسد، نمی تواند خودش را به سرمنزل سعادت برساند؛ و وقتی وحی آمد، عقل را سرکوب نمی کند، همچنانی که غریزه را سرکوب نمی کند، همچنانی که حواس ظاهره را از بین نمی برد. نه؛ می آید حواس ظاهره را، غرائز انسانی و بشری را، نیروی خِرَد و اندیشه آدمی را تقویت می کند، تهذیب می کند، تزکیه می کند، دستگیری می کند، به او می آموزد. این وظیفه وحی است؛ بنابراین فلسفه نبوت این است. 📔 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 250. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنجاه و سوم 🌷🌷 ❇️ بعثت در نبوت/معنای بعثت 🔻 در قرآن، غالباً وقتی صحبت از آمدن پیغمبری است، صحبت از بعثت اوست؛ «ولقد بعثنا فی کلّ أمة رسولاً» (نحل/36)، این بعثت یعنی چه؟ و رابطه بعثت و نبوت چیست؟ این بعثت مربوط به کیست و چیست و فایده اش کدام است؟ 🔹 بعثت به معنای برانگیختگی است. برانگیختگی یعنی چه؟ یعنی تحرک، حرکت بعد از رخوت و سستی و رکود. مرده ای که سالیانی در گورستانی خوابیده و اجزای بدن او خاک شده، وقتی با قدرت پروردگار، در قیامت برمی خیزد، می گویند برانگیخه شد. «هذا یوم البعث» (روم/56) روز برانگیختگی است. از خواب که بیدار شدید و بلند شدید، می گویند برانگیخته شد. از سستی و تنبلی و بی حالی و رخوت وقتی که خارج شدید و مشغول حرکت شدید، می گویند برانگیخته شد؛ این معنای برانگیختگی است؛ بعثت یعنی این. 📘 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 260. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنجاه و چهارم 🌷🌷 ✴️ دو نوع بعثت در نبوت 🔹در پیغمبری، دو تحول و دگرگونی هست؛ اول در وجود خود پیغمبر و دوم در جامعه. بعثت، رستاخیز، انقلاب و تحول، اول در درون و ذات خود پیغمبر، در باطن خود نبی به وجود می آید. اول او عوض می شود، اول او از حال رکود و رخوت خارج می شود، بعد از آنی که در روح او، در باطن او قیامتی برپا شد، بعد از آنی که در او تحول به وجود آمد، در جامعه تحول به وجود می آید. بعد از آنی که در باطن او رستاخیز عظیمی به پا شد، رستاخیز عظیم تری در متن جامعه برپا می شود. پس می بینید که در نبوت هرچه هست، شور و تحول و دگرگونی و بعث و انبعاث است. 📘 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 261. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنچاه و پنجم 🌷🌷 🔵 اهمیت بعثت درونی برای پیشوایان دینی ⭕️ [پیامبر اکرم]، اول، بعثت در وجود او، انقلاب و تحول در باطن او به وجود آمد و بعد همین انقلاب منشأ شد که بتواند دنیایی را به تحول بکشد. اگر خودش عوض نمی شد، نمی توانست دنیا را عوض کند و این درسی است برای پیروان پیغمبر، تا بدانند که تا خودشان عوض نشوند، نمی توانند دنیا را عوض کنند. بدانند که: ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش 🔹 تو که خودت بخشی و سهمی از هستی نبردی، از این شور الهی و از این فروغ لطف و نعمت نور پروردگار، خودت چیزی استفاده نکردی، مایه ای نبردی، به مردم چه می خواهی بدهی؟ اول آتش بشو، گداخته بشو، مشتعل بشو، تا بتوانی زغال ها را، سردها را، سیاه ها را مشتعل کنی و روشن کنی. 🔸 پیغمبر، اول آتش به جان خودش زده شد، اول دل خودش متحول و منقلب شد، اول شور قیامت در باطن خودش به وجود آمد که توانست دنیا را به شور قیامت بکشاند. توانست یک انسان درست کند که این انسان جانش را از دست بدهد، فکرش را از دست ندهد؛ مگر شوخی است؟ 📘 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 266-267. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنجاه و ششم 🌷🌷 ❇️ مایه های درونی پیامبر و حکمت آن ⭕️ نبی پیش از اینکه مبعوث شود، از مایه های بسیار قوی وعمیق انسانی برخوردار است؛ بیش از بقیه مردم. استعداد فهمیدن او، استعداد حرکت او، استعداد انفجار در او، آمادگی برای بنده خدا بودن، به اندازه ای است که برای انسان های دیگر متصوّر نیست. همه این مایه ها در نبی بیش از دیگران است. 🔵 حالا چرا بیش از دیگران است؟ آیا خدا ظلمی در اینجا، تبعیضی در اینجا انجام داده؟ آن یک حرف دیگری است که در پاسخ آن، یک جواب خلاصه کوتاهی می توانیم داشته باشیم، به این صورت که بگوییم بالاخره برای تحمل بار مسئولیت نبوت، استخوانی سنگین تر، درشت تر و مایه ای نیرومندتر لازم بوده. بار رسالت کار یک شاهی صنّار نیست. بار نبوت و پیام خدا را به مردم رساندن و جامعه ای را از جاهلی به توحیدی بدل کردن، این کار بسیار باعظمت و بسیار بار سنگینی است و بالاخره لازم است یک عده ای این بار را متحمل بشوند. 🔸 بالاخره اگر رسول الله این بار سنگین را برنمی داشت، این بار سنگین بر زمین می ماند، کار من و شما نبود برداشتنش. کار گاندی و لومومبا نبود برداشتنش؛ کار سقراط و افلاطون و ارسطو نبود؛ استخوانی نیرومندتر از این همه استخوان لازم است تا بتواند این بار سنگین را – که به نام رسالت و نبوت و بعثت نامیده می شود – بردارد. 📘 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 261-262. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنجاه و هفتم 🌷🌷 ✴️ رستاخیز اجتماعی نبوت/تعریف واژه 🔵 بعثت پس به معنای یک انگیزش، یک انقلاب، یک تحول، یک دگرگونی، یک رستاخیز، هر تعبیری که مایلید ردیف کنید، در وجود نبی و پیامبر برگزیده است. بعد از آنی که این انقلاب در او به وجود آمد، آن وقت نوبت آن است که همین انقلاب در محیط خارجی انجام بگیرد. همان تحولی که در روح نبی ایجاد شد، باید به یک شکلی با یک وضع خاصی، در متن واقعیت اجتماع انجام بگیرد و این همان مطلبی است که ما اسم آن را گذاشتیم رستاخیز اجتماعی نبوت. 🔻 و اما در زمینه این رستاخیزی که ما برای پیغمبر فکر می کنیم و تصور می کنیم، چه می شود گفت؟ امروز در دنیا کلمه انقلاب با مفهومی که در فرهنگ های نو و جدید دارا هست، یک کلمه مفهومی است، یک کلمه روشن و با معنایی است. البته خیلی روشن است که منظور از کلمه انقلاب، یعنی یک تحول و یک دگرگونی عمیق بنیادی از ریشه در یک اجتماع. در کلمه انقلاب، به طور حتم و لزوم، زد وخورد نیست. به طور حتم و لزوم، دعوا و درگیری نیست؛ ممکن است دعوا پیش بیاید، ممکن است درگیری پیش بیاید، اما کلمه انقلاب، حامل معنای دعوا و درگیری نیست. 📘 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 278-279. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنجاه و هشتم 🌷🌷 ❇️ اشاره به یک نگرش نادرست نسبت به پیامبران 🔹 می خواهیم بینش شما نسبت به نبوت، اساساً یک بینش نویی بشود. نبوت را بعضی این جور خیال می کنند؛ مثل اینکه واعظی مثلا، وارد شهری می شود تا برای مردم آن شهر، یک قدری مطالبی از دین یا غیر دین بیان بکند؛ یا فرض کنیم مسئله گویی در میان مردمی بلند می شود، می ایستد تا چندتا مسئله فرعی به آنها بگوید؛ یا یک سخنرانی، یک ناطقی؛ پیغمبر را معمولاً این جور آدمی فرض می کنند؛ مثل یک آدم عالمِ روحانی نجیبِ سربه زیرِ سربه پایینی، در میان یک عده مردم. منتها این مردم هم گاهی قدر او را می دانند، مردمان خوبی اند، به اینها می گویند مؤمن؛ گاهی هم قدر او را نمی دانند، اینها می شوند کافر، ومشرک به آنها می گویند، خیال کردیم پیغمبر یک چنین چیزی است. 📘 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 260. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنجاه و نهم 🌷🌷 ✴️ ارائه تصویری درست از یک پیامبر 🔹 نبی این جوری ها نیست؛ نبی وقتی که در یک اجتماعی مبعوث می شود، یعنی برانگیخته می شود و همان طوری که تشریح کردم، در باطن او و در روح او رستاخیز به وجود می آید، این دیگر وقتی آمد در جامعه، یک آدمی است که سر از پا نمی شناسد، یک آدمی است که آرام و قرار ندارد، یک انسانی است که تبدیل شده به یک شعله جوّاله سوزانی. 🔻 در اجتماعی که می آید، یک نگاهی به وضع اجتماع می کند، می بیند، هان! این ساختمان، ساختمان غلطی است، این عمارت بد بنا شده، غلط پایه گذاری شده، دیوارهای آن و پی های آن و شفته های آن نادرست و بر خلاف اسلوب معماری فطرت انسان انجام گرفته؛ می فهمد که این باید عوض بشود. می فهمد که این عمارت باید تبدیل شود به یک عمارت نیکو. یعنی چه؟ یعنی می فهمد که این جامعه، این جامعه طبقاتی، این جامعه ای که در آن تبعیض هست، ظلم هست، نابسامانی هست، نامردمی هست، بایست عوض بشود و تبدیل بشود به یک جامعه توحیدی. 📘 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 283. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت شصت و یکم 🌷🌷 ❇️ ویژگی جامعه توحیدی 🔵 جامعه توحیدی کدام است آقا؟ در بحث توحید گفتیم. اشاره کردیم، توحید، نفی طبقات است. توحید الهی به معنای قدرت و حکومت خداست؛ توحید الهی به معنای این است که همه چیز، قانون، سنت، مقررات، آداب، فرهنگ، باید از سوی خدا الهام داده بشود. توحید الهی یعنی اینکه همه مردم بندگان خدا باشند و بس، بنده کس دیگری نباشند؛ بندگان، آزاد از بندگی دیگر بندگان باشند. وقتی که نبی وارد اجتماعی می شود، با این ایده، با این هدف، با این فکر وارد اجتماع می شود که آن جامعه طبقاتی را دگرگون کند، ویران کند، درهم بریزد و یک جامعه توحیدی بی طبقه بی تبعیضِ بی ظلم ِتحت حکومت پروردگار عالم به وجود بیاورد؛ نبی برای این کار می آید. 📘 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 284. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت شصتم 🌷🌷 ❇️ رسالت انبیاء، تبدیل نظام اجتماعی جاهلی به نظام توحیدی ⭕️خلاصه گیری می کنیم حرف را؛ پیغمبرها نظام جاهلی را – برای اینکه طبقاتی بودن را، ظالمانه بودن را، استثمارگرانه بودن را، غیر انسانی بودن را، و از این قبیل نقاط منفی را مشخص کنیم، بهترین کلمه، کلمه جاهلی است؛ جاهلیت، یعنی نظام غیر عادلانه غیر فطری غیر انسانی را – می خواهند تبدیل کنند به نظام الهی، به قواره اجتماعی توحیدی؛ می خواهند تبدیل کنند به اینکه جامعه قلمرو حکومت خدا باشد، نه قلمرو حکومت هوس ها و هواها، این حاصل کار پیغمبرهاست. پیغمبرها می آیند تا نظام اجتماعی غلط را تبدیل کنند به نظام اجتماعی صحیح، شعار توحیدشان هم به همین خاطر است، مبارزاتشان با طواغیت هم به همین جهت است. مبارزات طواغیت با آنها هم به همین جهت است. 📘 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 289-290. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🔸با حضور امامان محلات پردیسان صورت گرفت: 🔴جلسه‌ی شورای امامان جماعت پردیسان 🔺جلسه‌ی شورای امامان جماعت پردیسان با موضوع هماهنگی برنامه‌های رزمایش مواسات و ارائه‌ی گزارش فعالیت مساجد در موضوع مبارزه با بیماری با حضور امام جمعه محترم،‌ امامان جماعت، نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز خدمات حوزه و مسئول محله‌یاران پردیسان در محل مسجد فاطمة الزهرا علیهاسلام تشکیل شد./ ۱۳۹۹/۱/۳۱ 💠مسجد جامع پردیسان-قم 💠 @QAVAMI @MASJEDPARDISAN
🌷🌷 حکمت شصت و دوم 🌷🌷 ❇️ هدف های نبوت/هدف اصلی پیامبران در یک جمله ⭕️ هدف اوّلی پیغمبر، هدف اصلی پیغمبر یک چیز است، در نیمه راه آن هدف، هدف های دیگری هم برای پیغمبر مطرح می شود که در میان این هدف های دیگر، یکی از همه مهم تر و برای پیغمبر جاذبه دارتر است. اما هدف اصلی و اوّلی پیغمبران الهی عموماً، در چند کلمه قابل خلاصه کردن است؛ پیغمبران به این جهان می آیند تا انسان را به سرمنزل تعالی و تکامل مقدرّش برسانند. انسان به عنوان یک موجود که دارای استعدادها، دارای قوّه ها و انرژی های فراوان هست، می تواند چیزی بالاتر، برتر، عزیزتر و شریف تر از آنچه هست بشود. 📘 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 298. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت شصت و سوم 🌷🌷 ❇️ بزرگترین معجزه انبیا 🔸 انبیا می آیند تا انسان ها را پاک کنند. شما در محیط دعوت انبیا از دَدمنشی اثری نمی بینید، از جلوه ها و نمودارهای زندگی حیوانی و وحشیانه در محیط زندگی نبوت، شما خبری و اثری مشاهده نمی کنید؛ در آنجا هرچه هست، نور صفا و انسانیت است و این هنر و معجز بزرگ نبوت است. 🔹 مردم برای معجز نبوت، می گردند پی کارهای خارق العاده، کارهایی که به طور معمول، انجام نمی گیرد در مسائل طبیعی؛ شکافتن فلان دیوار یا فلان جسم یا آمدن درخت، بسیار خوب، آنها هم باشد، حرفی نیست، اما معجزه بزرگ نبوت ها عبارت است از ساختن انسان های خوب و متحلّی به فضایل؛ این بزرگ ترین معجزه نبوت هاست. شوخی نیست. 📘 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 300. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت شصت و چهارم 🌷🌷 ❇️ تشکیل نظام توحیدی، راه انبیا برای انسان سازی 🔺 سؤال: انبیا برای پیراستن و آراستن مردم از چه راهی استفاده کردند؟ چه کار کردند؟ آیا آمدند پیش مردم، دانه دانه گوش افراد را گرفتند، دست افراد را گرفتند، تنها بردند در خلوت خانه و صندوق خانه و مدرسه و مکتب، بنا کردند آنها را تعلیم و تربیت دادن؟ آیا انبیا مثل زاهدان و عارفان عالَم نشستند در خانقاه خودشان تا مردم بیایند، حال معنوی آنها را ببیند و با آنها هم عقیده و همراه و همگام بشوند؟ آیا انبیا مثل فلاسفه عالَم مدرسه باز کردند، تابلو زدند، دعوت هم کردند؛ هرکه می خواهد از ما حرف یاد بگیرد، بیاید اینجا پیش ما حرف یاد بگیرد. این جوری بودند؟ 🔹 انبیای عالم، روششان این نبوده؛ مدرسه بازی و موعظه کاری و تربیت فردی، کار انبیا نیست. انبیا فقط یک پاسخ دارند به این سوال، که چگونه می توان انسان ها را ساخت، چگونه می توان انسان ها را بر طبق الگوهای صحیح الهی تربیت کرد، یک جواب دارند، آن جواب این است. انبیا می گویند برای ساختن انسان باید محیطِ متناسب، محیط سالم، محیطی که بتواند او را در خود بپروراند، تربیت کرد و بس. 🔸 انبیا می گویند دانه دانه نمی شود قالب گرفت. کارخانه باید درست کرد. انبیا می گویند اگر بخواهیم ما یکی یکی آدم ها را درست کنیم، شب می شود و عمر می گذرد؛ جامعه لازم است، باید در منگنه یک نظام، انسان ها به شکل دلخواه ساخته بشوند و بس. فقط همین است و بس. 📘 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 304_305. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄