eitaa logo
مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان
2.7هزار دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
462 ویدیو
244 فایل
کانال اطلاع رسانی برنامه ها و فعالیتهای مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان قم ارتباط با مدیر کانال: @abasi5254
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷 حکمت چهل و پنجم 🌷🌷 ✴️ وسعت دید، اولین اثر روانی توحید 🔻 تأثیر روانی توحید در چند جمله خلاصه می شود: انسان موحّد از جمله تأثیراتی که روح او از ناحیه و قِبَل توحید می برد، یکی این است که دارای وسعت افق دید می شود. موحّد از تنگ نظری ها، از کوته بینی ها، از نزدیک بینی ها آسوده و راحت است. آدم موحد نمی گوید من در این میدان شکست خوردم یا جبهه ما در این زمینه عقب نشست و کار به زیان ما تمام شد. او این قدر نزدیک بین نیست. او می داند که فکر توحیدی به درازای عمر بشر دارای قلمرو است. 🔸 به بیان دیگر، و از دیدگاه دیگر، آدم موحّد افق دیدش در مسائل مادی و نیازهای پست و حقیر خلاصه نمی شود، متوقف نمی گردد. آدم موحد در مقابل خود وقتی نگاه می کند، در کنار نیازهای مادی، ده ها نیاز، صدها نیاز از عظیم ترین و عزیزترین نیازهای انسان را می بیند. 🔹 موحد برای دنیا آخری قائل نیست. برای خاطر اینکه آخر دنیا را متصل به آخرت می بیند. آخرت را با دنیا سر و ته یک طومار می داند. مرگ را دیوار زندگی نمی داند، پایان این راه فرض نمی کند، بلکه دریچه ای و ممرّی و معبری می داند، به سوی دنیایی وسیع تر. اینها خواص توحید است. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 228. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و ششم 🌷🌷 ❇️ رهایی از ترس، دومین اثر روانی توحید 🔸 از جمله تأثیرات توحید در روان یک موحّد این است که ریشه ترس را در او می خشکاند و این خیلی مهم است. در قرآن به مؤمنین خطاب می شود که: «فلاتخافوهم وخافون» (آل عمران/175)؛ ریشه ترس از دیگران را در دل خود بخشکانید، از من بترسید؛ و کسی که از خدا ترسید، از هیچ کس دیگر نمی ترسد. کسی که موحّد بود، کسی که اعتقاد به قدرت پروردگار داشت، ترس در او از بین می رود. [به قول جناب سعدی:] موحد چه در پای، ریزی زرش چه شمشیر هندی نهی بر سرش امید و هراسش نباشد ز کس همین است معنای توحید و بس 🔹 و بنده وقتی نگاه می کنم، تأمّل می کنم، محاسبه می کنم، می بینم ترس است، بیم و هراس است که دنیا را و آخرت را از دارندگانش سلب می کند. ترسِ از فقر موجب می شود انسان انفاق نکند، ترسِ از مبتلاشدن و دچار شدن به ناراحتی ها، موجب می شود که انسان تن به جنایت ها و فاجعه ها و ذلت ها و خواری ها بدهد... طمع ها برمی گردد به ترس و ترس ریشه بدبختی ها در زندگی انسان هاست. 🔻 شما در طول تاریخ نگاه کنید ببینید که چه چیزهایی موجب شد که طرفداران حق در اقلیت قرار بگیرند، آنجا که در اقلیت قرار گرفتند، چه چیزهایی موجب شد که مردمی که حق را شناخته بودند، دنبال حق نروند، آنجا که مردم ِحق شناسی دنبال حق نرفتند، چه چیزهایی موجب شد که مردمی دست به جنایات بزرگی بیالایند، آنجایی که می بینید مردمی دست به جنایتی آلودند، غالباً وقتی که پیگیری و تحقیق و مطالعه می کند آدم، می بیند که منشأ این همه ترس است، ترس! 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 229. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و هفتم 🌷🌷 ✴️ تلاش شیطان برای ترساندن انسان از غیر خدا 🔸 قال تعالی: «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين‏» (آل عمران/175)؛ این آیه را یادتان باشد، به خاطر بسپارید، زیاد بخوانید و یاد بگیرید. شیطان است که می ترساند دوستان خود را، می گوید آقا برایتان توطئه چیدند، برایتان دسیسه چیدند، دشمن ها لشکر گرد آوردند، بناست تو را بزند، بناست تو را بکشد، بناست چنین و چنان بکند، آنی که تو را می ترساند شیطان است، ترساننده تو از دشمن خدا شیطان است. 🔹 آیا تو از گفته شیطان به ترس می روی؟ ترسیده می شوی؟ بسته به این است که تو چه کسی باشی. او دوستان خود را موفق می شود که بترساند. تو اگر دوست او بودی، می ترسی؛ اگر دوست او نبودی، نمی ترسی. ببینید چقدر آیه کوتاه و ضمناً پرمغز و پرمعناست. «فلاتخافوهم» پس مترسید از آنان، «وخافون» بترسید از من، فرمان مرا مراعات کنید، از عذاب و نقمت من بترسید، «ان کنتم مؤمنین» اگر شما مؤمن هستید. 📙 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 238. 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
شرح دعای هفتم صحیفه جلسه سوم.m4a
9.23M
🔊قطعه صوتی «حجت الاسلام صالحی» 💠شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه -سوم 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و هشتم 🌷🌷 ❇️ آغاز بحث نبوت ✴️ فلسفه نبوت/درسی برای همه مبلغان و محققان 🔻 ما از آن بحث هایی که در کتاب ها درباره نبوت معمولا مطرح می شود، یک دانه اش را، آن هم با یک سلیقه مخصوصی، در این سلسله مباحثمان درباره نبوت مطرح کردیم والّا بقیه مباحثی که در زمینه نبوت، در نوع کتب کلامی انجامی می گیرد، به نظر ما مسائلی است که اگرچه در جای خود حرف های درستی، بلکه حرفهای لازمی است، اما حرف درست بودن، لزوما به این معنا نیست که بنده هم ناچار باشم در این زمان، در این شرایط، با این نیازها، آن حرف درست را اینجا مطرح کنم. 🔹 خیلی از حرف های عالم درست است. ما باید ببینیم در میان درست ها کدام لازم است؟ در میان لازم ها، کدام لازم تر است؟ در میان لازم ترها، کدام فوری است؟ در میان فوری ها، کدام فوتی و حیاتی است؟ اول آن را بگیریم، از آن که فراغت پیدا کردیم، بحث های بعد، و به همین ترتیب، این قدر پیش برویم، تا بعد برسیم در آخر کار، به بحث هایی که اگرچه درست هست، اما لزومش، ضرورتش، آن اندازه ها احساس نمی شود. 📔 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 244. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت چهل و نهم 🌷🌷 ✴️ فلسفه نبوت 🔻 اولین مطلبی که ما درباره نبوت بحث می کنیم، فلسفه نبوت است. چرا باید پیامبری باشد؟ چرا باید کسی از سوی پروردگار کمر به هدایت انسان ببندد؟ مگر خود انسان نمی تواند؟ مگر دانش بشری و اندیشه انسانی کافی نیست؟ 🔸 خودِ خِرَد اگر باز باشد، اگر فکر کند، اگر تعصب نورزد، اگر بدون غرض بخواهد قضاوت کند، خواهد گفت نه؛ مثل دادگاهی که خودش رأی به عدم صلاحیت خودش بدهد، دادگاهی که خودش رأی می دهد من صلاحیت ندارم انسانیت را مستقلا هدایت کنم. دلیل می خواهید؟ دوجور دلیل داریم. 🔺 یک دلیل آن است که عقل بشر محدود است، بی نهایت نیست، درحالی که نیازهای انسان ها بی نهایت است. از کجا می تواند همه نیازها را یک خِرَد بفهمد، تا اینکه در مقابل آن نیازها، آنچه که جای این نیازها را پر کند، فراهم بیاورد یا قانون بگذارد؟ عقل انسان ناتوان تر است، نارساتر است از اینکه بتواند همه دردها را بشناسد و درمان مناسب را برای همه آنها فراهم بیاورد. 🔹 دلیل دیگر این است که نگاه کنید به واقعیت های تاریخی و علمی، ببینید آیا خردها توانستند؟ آیا عقل هایی مثل عقل ارسطو و افلاطون و سقراط توانستند بشر را اداره بکنند؟ ببینید مکتب های عقلی را و فلسفی را که چطور در مقابل هم صف آرایی می کنند، ببینید که انسانیت تا به یک مبدء و نقطه ای فراتر و بالاتر و عمیق تر از خرد انسان متصل نباشد، نمی تواند راه به هدایت و سعادت برساند. نبوت معنایش این است. 📔 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 245-249. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنجاهم 🌷🌷 ❇️ عدم منافات دین با عقل 🔹 پیغمبرها با نیروی وحیی که دارند، به جنگ عقل نمی روند. آنی که خیالی می کند دین با عقل منافات دارد، یا دین را نمی شناسد یا عقل ندارد، والّا کسی که دارای عقل است، کسی که عقل را آزموده و تجربه کرده است و دین را هم می شناسد، خوب می داند که دین هیچ منافاتی با دانش بشر و با عقل بشر نمی تواند داشته باشد اصلا؛ و ندارد. آنچه که دین بگوید، عقل های صحیح می فهمند و می پسندند. 🔸 آن مردم نادانی که به نام دفاع از دین، گاهی می گویند آقا، نباید در دین استدلال طلب بکنی، نباید فلسفه در باب دین بخواهی، خیال می کنند که این حرف – فلسفه خواستن، فلسفه گفتن – از قدر دین می کاهد؛ باید بدانند که این جور نیست؛ دین ِصحیح وقتی در مقابل عقل کامل عرضه بشود، هیچ با همدیگر منافات و تعارضی ندارند. 📔 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 248. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنجاه و یکم 🌷🌷 🔵 معنای روایت «دین الله لایصاب بالعقول» 🔸 آنی که شنیدید امام سجاد صلوات الله وسلامه علیه فرموده: «دین الله لایصاب بالعقول»، معنایش چیز دیگراست؛ یعنی آیین الهی را با عقل نمی شود کشف کرد. یعنی چه نمی شود کشف کرد؟ یعنی اگر شما روایتی نداشته باشی که نماز ظهر چهار رکعت است، با عقل نمی توانی بفهمی که نماز ظهر چهار رکعت است، حرف بسیار درستی هم هست. اگر خود قرآن نگوید که وقت نماز «أقم الصلاة لدلوک الشمس الی غسق اللیل وقرآن الفجر» (اسراء/78)، قرآن اگر این را نگوید، تو از راه عقل و اندیشه و خِرَد معمولی نمی توانی بفهمی که کِی است وقت نماز، این را باید قرآن بگوید، این را باید حدیث بگوید، این را باید وحی به ما بگوید. منظور امام سجاد این است. 🔹 معنایش این نیست که ما احکام دین و معارف دین را با بینش عقل و با عینک عقل و خرد انسانی نمی توانیم ببینیم که یک عدّه نادان به نام دفاع از دین، با جوش، با حرارت، داد می کشند آقا، برای دین فلسفه بیان نکنید. چرا نکنیم، چرا بیان نکنیم؟ البته همیشه می گوییم، تکرار می کنیم، اعتراف می کنیم که آنچه که ما می فهمیم، یک هزارم از معارف عمیق دین است. 📔 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 249. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷حکمت پنجاه و دوم 🌷🌷 ✴️ خلاصه بحث فلسفه نبوت ⭕️ اجمالاً این کلمه یادتان باشد که خلاصه حرف این شد که انسان بدون هدایت وحی، بدون اینکه وحی به سراغ او بیاید و به دادش برسد، نمی تواند خودش را به سرمنزل سعادت برساند؛ و وقتی وحی آمد، عقل را سرکوب نمی کند، همچنانی که غریزه را سرکوب نمی کند، همچنانی که حواس ظاهره را از بین نمی برد. نه؛ می آید حواس ظاهره را، غرائز انسانی و بشری را، نیروی خِرَد و اندیشه آدمی را تقویت می کند، تهذیب می کند، تزکیه می کند، دستگیری می کند، به او می آموزد. این وظیفه وحی است؛ بنابراین فلسفه نبوت این است. 📔 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 250. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنجاه و سوم 🌷🌷 ❇️ بعثت در نبوت/معنای بعثت 🔻 در قرآن، غالباً وقتی صحبت از آمدن پیغمبری است، صحبت از بعثت اوست؛ «ولقد بعثنا فی کلّ أمة رسولاً» (نحل/36)، این بعثت یعنی چه؟ و رابطه بعثت و نبوت چیست؟ این بعثت مربوط به کیست و چیست و فایده اش کدام است؟ 🔹 بعثت به معنای برانگیختگی است. برانگیختگی یعنی چه؟ یعنی تحرک، حرکت بعد از رخوت و سستی و رکود. مرده ای که سالیانی در گورستانی خوابیده و اجزای بدن او خاک شده، وقتی با قدرت پروردگار، در قیامت برمی خیزد، می گویند برانگیخه شد. «هذا یوم البعث» (روم/56) روز برانگیختگی است. از خواب که بیدار شدید و بلند شدید، می گویند برانگیخته شد. از سستی و تنبلی و بی حالی و رخوت وقتی که خارج شدید و مشغول حرکت شدید، می گویند برانگیخته شد؛ این معنای برانگیختگی است؛ بعثت یعنی این. 📘 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 260. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنجاه و چهارم 🌷🌷 ✴️ دو نوع بعثت در نبوت 🔹در پیغمبری، دو تحول و دگرگونی هست؛ اول در وجود خود پیغمبر و دوم در جامعه. بعثت، رستاخیز، انقلاب و تحول، اول در درون و ذات خود پیغمبر، در باطن خود نبی به وجود می آید. اول او عوض می شود، اول او از حال رکود و رخوت خارج می شود، بعد از آنی که در روح او، در باطن او قیامتی برپا شد، بعد از آنی که در او تحول به وجود آمد، در جامعه تحول به وجود می آید. بعد از آنی که در باطن او رستاخیز عظیمی به پا شد، رستاخیز عظیم تری در متن جامعه برپا می شود. پس می بینید که در نبوت هرچه هست، شور و تحول و دگرگونی و بعث و انبعاث است. 📘 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 261. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت پنچاه و پنجم 🌷🌷 🔵 اهمیت بعثت درونی برای پیشوایان دینی ⭕️ [پیامبر اکرم]، اول، بعثت در وجود او، انقلاب و تحول در باطن او به وجود آمد و بعد همین انقلاب منشأ شد که بتواند دنیایی را به تحول بکشد. اگر خودش عوض نمی شد، نمی توانست دنیا را عوض کند و این درسی است برای پیروان پیغمبر، تا بدانند که تا خودشان عوض نشوند، نمی توانند دنیا را عوض کنند. بدانند که: ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش 🔹 تو که خودت بخشی و سهمی از هستی نبردی، از این شور الهی و از این فروغ لطف و نعمت نور پروردگار، خودت چیزی استفاده نکردی، مایه ای نبردی، به مردم چه می خواهی بدهی؟ اول آتش بشو، گداخته بشو، مشتعل بشو، تا بتوانی زغال ها را، سردها را، سیاه ها را مشتعل کنی و روشن کنی. 🔸 پیغمبر، اول آتش به جان خودش زده شد، اول دل خودش متحول و منقلب شد، اول شور قیامت در باطن خودش به وجود آمد که توانست دنیا را به شور قیامت بکشاند. توانست یک انسان درست کند که این انسان جانش را از دست بدهد، فکرش را از دست ندهد؛ مگر شوخی است؟ 📘 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 266-267. 🕌 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄