eitaa logo
امام رئوف (ع)
312 دنبال‌کننده
13هزار عکس
6.3هزار ویدیو
105 فایل
اطلاع رسانی ومعرفی برنامه های کانون تخصصی قرآن وعترت خدمت رضوی به این شرح می باشد.۱.قرآن وتفسیر۲.حدیث۳.صحیفه سجادیه۴.نهج البلاغه۵.تدبردر قرآن۶.چهارشنبه امام رضایی۷.و.. ارتباط با ادمین @Esf456..........................‌.‌‌‌..‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.................
مشاهده در ایتا
دانلود
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مائده ، آیه ۶۴ جزء ششم تفسیر نور @emameraouf
سوره مائده آیه ۶۴ ترجمه استاد حسین انصاریان و یهود گفتند: دست [قدرت‌] خدا [نسبت به تصرّف در امور آفرینش و تشریع قوانین و عطا كردنِ روزی‌] بسته است. دست‌هاشان بسته باد و به كیفر گفتار باطلشان بر آنان لعنت باد؛ بلكه دست اراده و قدرت خدا همواره گشوده و باز است [به هر چیز و به هر كس‌] هر گونه بخواهد، روزی می‌دهد. و مسلماً آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده است، بر سركشی و كفر بسیاری از آنان می‌افزاید. و ما میان [یهود، نصاری و گروه‌های دیگر] آنان تا روز قیامت كینه و دشمنی انداختیم. هر زمان آتشی را برای جنگ [با اهل ایمان‌] افروختند خدا آن را خاموش كرد، و همواره در زمین برای فساد می‌كوشند، و خدا مفسدان را دوست ندارد. (۶۴) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: آیه‌ی قبل، اشاره به سخنان خلاف و نامربوط یهود «عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ» و جلوگیری نكردن علما از آنها بود، لَوْ لا یَنْهاهُمُ‌ ... در این آیه، نمونه‌ای بیان شده كه یهود می‌گفتند: دست خدا بسته است ودیگر نمی‌تواند به ما قدرت وشوكت بدهد، آن‌گونه كه در گذشته قدرت داشتیم. در روایات آمده است كه این آیه، عقیده‌ی یهود را نسبت به قضا و قدر و سرنوشت بیان می‌كند. چون یهود می‌پنداشتند در آغاز آفرینش دست خدا باز بود؛ امّا پس از آنكه همه چیز را آفرید، دست او بسته شد. امام صادق علیه السلام در توضیح این آیه فرمود: عقیده‌ی یهود این بود كه خداوند بعد از آفرینش، از تدبیر امور كناره‌گیری كرده است و چیزی را كم یا زیاد نمی‌كند. «قد فرغ من الامر فلا یزید و لا ینقص». ‌# تفسیر نورالثقلین و توحید صدوق، ص 167.$ در زبان عربی كلمه‌ی‌ «یَدُ» و در فارسی كلمه‌ی «دست»، كنایه از قدرت و نفوذ است. مثلًا می‌گوییم: فلانی در منطقه یا اداره دست دارد. دست فلانی قطع شد. دست ما به فلانی نمی‌رسد. در روایات هم آمده است كه اولیای خدا دست خدایند. یعنی واسطه لطف او نسبت به مردمند. امام باقر علیه السلام درباره‌ی‌ كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً ... فرمودند: «هرگاه جبّاری بخواهد آل‌محمّد علیهم السلام را نابود كند، خداوند او را درهم می‌شكند». ‌# تفسیر عیّاشی.$ به گفته علامه طباطبایی: هرگاه فقر، گرسنگی و قحطی پیش می‌آمد، یا آیات قرض دادن به خداوند نازل می‌شد، می‌گفتند: این قحطی و این سفارش به قرض الحسنه دادن، نشانه‌ی بسته بودن دست خداست. پیام‌ها: 1- رضایت به گناه دیگران، مانند شركت در آن است. «قالَتِ الْیَهُودُ» (گرچه بعضی از یهود، نسبتِ دست بسته بودن به خدا می‌دادند؛ ولی چون دیگران هم راضی بودند، این تفكّر انحرافی به همه نسبت داده شده است.) 2- بی‌لیاقتی و نااهلی خود را توجیه نكنیم. (شیطان، تكبّر خود را به اغوای الهی نسبت داد). رَبِّ بِما أَغْوَیْتَنِی‌ ... ‌# حجر، 39.$، یهود هم محرومیّت‌های خود را با بخیل بودن خدا توجیه می‌كردند. «یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ» 3- پاسخِ شبهه را باید قوی‌تر از اصل شبهه داد. «یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ، یَداهُ مَبْسُوطَتانِ» (آنان گفتند: دست خدا بسته است. آیه می‌فرماید: بلكه هر دو دست خدا باز است، یعنی كمال قدرت دارد) 4- توبیخ باید مناسب با عمل باشد. «یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ، غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ» 5- همان گونه كه قرآن برای افراد متّقی، نور و هدایت است، برای افراد لجوج، طغیان و كفر می‌آورد. وَ لَیَزِیدَنَ‌ ... طُغْیاناً وَ كُفْراً 6- طغیان و كفر، زمینه‌ساز دشمنی و كینه است. وَ أَلْقَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ ... 7- یهودیان، همواره فتنه می‌كنند؛ ولی شكست می‌خورند. «كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ» 8- هم القای كینه و دشمنی به عنوان كیفر از جانب خداست، هم خاموش ساختن آتش جنگ از اوست. «أَلْقَیْنا، أَطْفَأَهَا اللَّهُ» 9- دستیابی به محبّت یا قهر الهی، در اثر عملكرد ماست. «وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ» @emameraouf
005064.mp3
1.18M
سوره مائده آیه ۶۴ وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشَآءُ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَآءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ كُلَّمَآ أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ(5/64) @emameraouf
🟢امام حسن مجتبی علیه السلام 1- قیل له علیه السلام: فما الحلم؟ قال علیه السلام: کظم الغیظ و ملک النفس.» (تحف العقول، ص 227) از حضرت امام حسن علیه السلام پرسیده شد که بردباری یعنی چه؟فرمودند: بردباری عبارت از فرو بردن خشم و اختیار خودداشتن است. 🔹🔹 امام حسن مجتبی علیه السلام 2- قیل له علیه السلام: فما الشرف؟ قال علیه السلام: اصطناع العشیرة؟وحمل الجریرة. (تحف العقول، ص 227) از حضرت پرسیده شده بزرگواری چیست؟ فرمودند: احسان به قبیله و تبار و تحمل خسارت و جرم آنها. 🔹🔹 امام حسن مجتبی علیه السلام 3- قیل له علیه السلام: فما المروة؟ قال علیه السلام: حفظ الدین، و اعزازالنفس، ولین الکنف، و تعهد الصنیعة، و اداء الحقوق،والتحبب الی الناس. (تحف العقول، ص 227) از امام علیه السلام پرسیده شد که جوانمردی یعنی چه؟ فرمودند:جوانمردی عبارت است از حراست دین، و عزت نفس، و بانرمش برخورد نمودن و بررسی عملکرد خویش، و پرداخت حقوق و دوستی نمودن با مردم. @emameraouf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕗 صدها هزار نامه‌ی آلوده از گناه با یک نگاه عفو تو تطهیر می‌شود با یک سلام زائر آقا شوید✋ @emameraouf
💌 "من كیستم؟ کبوتر بی‌آشیانه‌ات محتاج دست‌های تو و آب و دانه‌ات نامت بلند مثل غزل‌های آسمان 🔆 هشت‌آسمان نشسته به ایوان خانه‌ات از کوچه‌باغ‌های نشابور رد شدی ⛅ با کوله‌باری از غم غربت به شانه‌ات دل در مدینه عاشق روی تو شد ولی 💕 از کوچه‌های توس گرفتم نشانه‌ات دست من و ضریح تو ای هشتمین بهار امشب دلم عجیب گرفته بهانه‌ات... 🍃🍃🌸 @emameraouf
ان سیداعمال حب علی 🔸🔸🔸 @emameraouf
🕗 با علی شد بر بشر نعمت تمام عشق یعنی روی حیدر والسلام @emameraouf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| بمنزله هارون ۱ روز تا عید الله‌ اکبر؛ عید سعید غدیرخم💐 @emameraouf
💢 هادی و عامل به حق فرازی از خطبه غدیر: 🍃 ... مَعاشِرَ النّاسِ، لا تَضِلُّوا عَنْهُ وَلا تَنْفِرُوا مِنْهُ، وَلا تَسْتَنْکِفُوا عَنْ وِلایتِهِ، فَهُوَ الَّذی یهْدی إلَی الْحَقِّ وَیعْمَلُ بِهِ، وَیُزْهِقُ الْباطِلَ وَینْهی عَنْهُ، وَلا تَأْخُذُهُ فِی اللهِ لَوْمَةُ لائِمٍ... . 🍃 ای مردم! از علی به سوی دیگری گمراه نشوید و از او روی برمگردانید و از ولایت او سرباز نزنید. اوست که به حق هدایت نموده و به آن عمل می کند و باطل را ابطال نموده و از آن نهی می نماید و در راه خدا سرزنش ملامت کننده ای او را مانع نمی شود. 📚 الیقین، ج۱، ص۳۴۳. 💐 فرارسیدن عید سعید غدیر خم، سالروز اکمال دین و اتمام نعمت، عید امامت و ولایت امیرالمؤمنین، علی بن ابی طالب علیه السلام مبارک باد.💐 🔶 https://btid.org/fa/photogallery 📎 📎 📎 💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی ╭┅─────────┅╮ @ostadmohamadi 🌺 ╰┅─────────┅╯
💎 ثواب اطعام روز غدیر 🔻امام جعفر صادق (علیه‌السلام): مَنْ فَطَّرَ مُؤْمِناً فِی لَیْلَتِهِ فَکَأَنَّمَا فَطَّرَ فِئَاماً وَ فِئَاماً -یَعُدُّهَا بِیَدِهِ عَشَرَةً- فَنَهَضَ نَاهِضٌ فَقَالَ: یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَا الْفِئَامُ؟ قَالَ: مِائَةُ أَلْفِ نَبِیٍّ وَ صِدِّیقٍ وَ شَهِیدٍ، فَکَیْفَ بِمَنْ تَکَفَّلَ عَدَداً مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ أَنَا ضَمِینُهُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى الْأَمَانَ مِنَ الْکُفْرِ وَ الْفَقْرِ، وَ إِنْ مَاتَ فِی لَیْلَتِهِ أَوْ یَوْمِهِ أَوْ بَعْدَهُ إِلَى مِثْلِهِ مِنْ غَیْرِ ارْتِکَابِ کَبِیرَةٍ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى ...‏ ❇️ هر کس مؤمنی را در عید غدیر دهد انگار افطار داده است به فئام و فئام و ... حضرت با دستش ده مرتبه فئام را تکرار کرد. یک نفر از جای بلند شد و عرض کرد: یا امیرالمؤمنین فئام چیست؟ حضرت فرمود: صدهزار نبی و صدیق و شهید است! پس چگونه است برای کسی که کفالت تعدادی از مؤمنین و مؤمنات را به عهده گرفته است؟ و من ضمانت می‌کنم برای او حفظ از کفر و فقر را و اگر در شب عید غدیر و یا در روزش و یا بعد از عید غدیر تا سال بعد در چنین روزی از دنیا برود به شرطی که مرتکب کبیره‌ای نشود، اجر او بر عهده خداوند است... 📚 بحارالأنوار، ج ۶، ص ۳۰۳ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
🖼 اینفوگرافی / چگونه انتخاب اصلح داشته باشیم @HawzahNews / خبرگزاری‌حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر مهدی ... 💠الّلهُــــــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــــــرَجْ 💠 کانال و صفحه رسمی مسجد مقدس جمکران👇 🆔 @jamkaran_ir سایت رسمی مسجد مقدس جمکران 👇 🌐 www.jamkaran.ir
12.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 از واقعه غدیر چه می دانید؟ ⬅️ قسمت اول 📎 📎 📎 💠 اندیشه تشیع ╭┅─────────┅╮ @kalamema 🌺 ╰┅─────────┅╯
خادمیاران ارجمند / یاوران گرامی با سلام و احترام 🟠 دعوت می شود در مراسم سالگرد شهدای هفتم تیر و چهلم شهدای خدمت که روز چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۶ بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد سید اصفهان برگزار خواهد شد شرکت نمایید. 🟢 حضور عزیزان (با کاور خدمت) به صورت هوشمند ثبت گردیده و شرکت در برنامه به عنوان خدمت در مصداق مشارکت در برنامه های گروهی قابل گزارش خواهد بود. لطفا خادمیاران بزرگوار کارت ملی یا کارت پی وی سی یا سامانه فعال نسیم رضوان بر روی گوشی تلفن همراه خود را در دسترس داشته باشند. https://eitaa.com/esfahanrazavirvbto
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت متحيرم چه نامم شه ملك لافتی را... 💐 عید سعید غدیر خم مبارک باد. @emameraouf
❇️ جزء ششم، صفحه ۱۱۹ سوره مبارکه مائده آیات ۶۵تا۷۰ @emameraouf
❇️ ترجمه ،جزء ششم، صفحه ۱۱۸ سوره مبارکه مائده آیات ۵۸تا۶۴ @emameraouf
تفسیر سوره مائده ، آیه ۶۷ جزء ششم تفسیر نور @emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مائده ، آیه ۶۷ جزء ششم تفسیر نور @emameraouf
سوره مائده (آیه ۶۷) يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ (٦٧) ترجمه استاد حسین انصاریان ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت [درباره ولایت و رهبری علی بن أبی‌طالب امیرالمؤمنین علیه السلام] بر تو نازل شده ابلاغ كن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده‌ای. خدا تو را از [آسیب و گزند] مردم نگه می‌دارد؛ قطعاً خدا گروه كافران را هدایت نمی‌كند. (۶۷) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: این آیه به دلایلی كه خواهد آمد مربوط به جانشینی حضرت علی علیه السلام و نصب او به ولایت در غدیر خم به هنگام برگشت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله از سفر حج در سال دهم هجری است. جالب اینكه این آیه در میان دو آیه‌ای قرار گرفته كه مربوط به اقامه‌ی كتاب آسمانی است و شاید اشاره به این باشد كه میان رهبر معصوم و اقامه‌ی كتاب آسمانی، پیوند محكمی برقرار است. آری، امام است كه می‌تواند كتاب آسمانی را به پا دارد و این كتاب خداست كه می‌تواند امام واقعی را معرّفی كند. همه‌ی مفسّران شیعه به اتكای روایات اهل بیت علیهم السلام و نیز بعضی از مفسّران اهل‌سنت به عنوان یكی از مصادیق، آیه را مربوط به نصب حضرت علی علیه السلام در غدیر خم به ولایت و امامت دانسته‌اند. ‌# تفاسیر كبیر فخررازی و المنار.$ جالب آنكه صاحب تفسیر المنار از مُسند احمد و ترمذی و نسائی و ابن ماجه، حدیثِ «مَن كنتُ مولاه فعلیّ مولاه» را با سند صحیح و موثّق بیان كرده است و سپس با دو جمله به خیال خود در آن تشكیك نموده است: اوّل این‌كه مراد از ولایت، دوستی است. (غافل از آنكه دوستی نیاز به بیعت گرفتن و تبریك گفتن و آن همه تشریفات در غدیر خم نداشت) دوم آنكه اگر حضرت علی علیه السلام امام و رهبر بعد از رسول اكرم صلی الله علیه و آله بود، چرا فریاد نزد و ماجرای نصب خود را در غدیر نگفت؟! (غافل از آنكه در سراسر نهج‌البلاغه و كلمات حضرت علی علیه السلام ناله‌ها و فریادها مطرح است؛ ولی صاحب المنار گویا آن ناله‌ها و فریادها را نشنیده است). ‌# این سطرها را در شب شهادت حضرت علی علیه السلام، نیمه شب 21 ماه رمضان 1380 نوشتم.$ در تمام قرآن تنها در این آیه است كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نسبت به كتمان پیام، تهدید شده كه اگر نگویی، تمام آنچه را كه در 23 سال رسالت گفته‌ای هدر می‌رود. پس باید دید چه پیام مهمی است كه این گونه بیان می‌شود؟ پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام فرمود: «لو لم ابلغ ما امرت به من ولایتك لحبط عملی» اگر آنچه درباره ولایت تو است به مردم نرسانم تمام اعمال من محو می‌شود. ‌# تفسیر نورالثقلین وامالی صدوق، ص 400.$ در این آیه، چند نكته است كه جهت‌گیری محتوایی آن را روشن می‌كند: 1. سوره‌ی مائده، در اواخر عمر شریف پیامبر اسلام نازل شده است. 2. در این آیه، بجای «یا أیّها النّبی»، تعبیر «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ» آمده است، كه نشانه‌ی یك رسالت مهم است. 3. به جای فرمان «أبلغ»، فرمان‌ «بَلِّغْ» آمده كه نشانه‌ی ابلاغ قطعی ورسمی ومهم است. 4. پیامبر نسبت به نرساندن یك پیام مهم تهدید شده كه اگر نگوید، همه‌ی زحماتش به هدر می‌رود. 5. رسول خدا صلی الله علیه و آله از عواقب كاری هراس دارد كه خداوند او را دلداری می‌دهد كه ما تو را از شر مردم نگه می‌داریم. 6. پیامبر، از جان خود نمی‌ترسد. زیرا در روزگار تنهایی كه با بت‌پرستان مبارزه می‌كرد و در جنگ‌هایی كه با مشركان درگیری نظامی داشت، از خطرها نمی‌ترسید. (در حالی كه سنگباران می‌شد، و یارانش شكنجه می‌شدند، حالا در اواخر عمر و در میان این همه یار بترسد؟!) 7. در آیه، پیامی است كه به لحاظ اهمیّت، با همه پیام‌های دوران نبوّت و رسالت، برابر است كه اگر این پیام به مردم نرسد، گویا همه‌ی پیام‌ها محو می‌شود. 8. محتوای پیام، باید مسأله‌ای اساسی باشد، وگرنه در مسائل جزئی و فردی، این همه تهدید و دلداری لازم نیست. 9. پیام آیه، مربوط به توحید و نبوّت و معاد نیست، چون این اصول، در روزهای اوّل بعثت در مكّه بیان شده و نیازی به این همه سفارش در اواخر عمر آن حضرت ندارد. 10. پیام آیه، مربوط به نماز، روزه، حج، زكات، خمس وجهاد هم نیست، چون اینها در طول 23 سال دعوت پیامبر بیان شده و مردم نیز به آن عمل كرده‌اند و هراسی در كار نبوده است. @emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم سوره مائده (آیه ۶۷) يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِ
👇پس، محتوای این پیام مهم كه در اواخر عمر شریف پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده چیست؟ روایات بسیاری از شیعه و سنّی، ما را از تحیّر نجات داده و راه را نشان می‌دهد. روایات می‌گوید: آیه مربوط به هجدهم ذیحجه سال دهم‌هجری در سفر حجةالوداع پیامبر اسلام است، كه آن حضرت در بازگشت به سوی مدینه، در مكانی به نام «غدیر خم» به امر الهی فرمان توقّف داد و همه در این منطقه جمع شدند. مكانی كه هم آب و درخت داشت و در گرمای حجاز، كارساز بود و هم محلّ جداشدن كاروان‌های زائران مكّه بود و اهل یمن، عراق، شام، مدینه و حبشه از هم جدا می‌شدند. در آنجا، پیامبر خدا در میان انبوه یاران، بر فراز منبری از جهاز شتران قرار گرفت و خطبه‌ای طولانی خواند. ابتدای خطبه، توحید، نبوّت و معاد بود كه تازگی نداشت. سخن تازه‌ای كه بود این بود كه پیامبر، خبر از رحلت خود داد و نظر مسلمانان را نسبت به خود جویا شد. همه نسبت به كرامت و عظمت و خدمت و رسالت او در حد اعلا اقرار كردند. وقتی مطمئن شد كه صدایش به همه‌ی مردم، در چهار طرف می‌رسد، پیام مهم خود را نسبت به آینده بیان كرد. و فرمود: «مَن كنتُ مولاه فهذا فعلیّ مولاه» هر كه من مولای اویم، علیّ مولای اوست و بدین وسیله جانشینی حضرت علی علیه السلام را برای پس از خود به صراحت اعلام داشت. امّا پس از وفاتش، وقتی حضرت زهرا علیها السلام به در خانه‌های مردم می‌رفت و می‌گفت: مگر نبودید و نشنیدید كه رسول خدا در غدیر خم چه فرمود؟ می‌گفتند: ما در غدیر خم، در فاصله دوری بودیم و صدای پیامبر را نمی‌شنیدیم!! اللّه اكبر از كتمان، از ترس، از بی‌وفایی و از دروغ گفتن به دختر پیامبر خدا. آری، مردم با دو شاهد، حقّ خود را می‌گیرند، ولی حضرت علی علیه السلام با وجود ده‌ها هزار شاهد، نتوانست حقّ خود را بگیرد. امان از حبّ دنیا، حسادت و كینه‌های بدر و خیبر و حنین كه نسبت به حضرت علیّ علیه السلام در دل داشتند. امام باقر علیه السلام فرمودند: «بُنی الاسلام علی خمس علی الصلاة و الزّكاة و الصوم و الحج و الولایة و لم یناد بشی‌ء كما نودی بالو لایة فاخذ النّاس بارباع و تركوا هذه»، اسلام بر پنج چیز استوار است: بر نماز، زكات، روزه، زكات و ولایت اهل‌بیت و چیزی به اندازه‌ی ولایت مورد توجّه نبود، امّا مردم چهارتای آن را پذیرفتند و ولایت را ترك كردند! ‌# كافی، ج 2، ص 18.$ امام رضا علیه السلام فرمود: بعد از نزول این آیه كه خداوند ضامن حفظ رسول اكرم صلی الله علیه و آله شد، «وَ اللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» پیامبر هر نوع تقیّه را از خود دور كرد. ‌# تفسیر نورالثقلین و عیون اخبارالرضا، ج 2، ص 130.$ پیام‌ها: 1- نوع خطاب، باید با نوع هدف، هماهنگ باشد. چون هدف، رسالت و پیام رسانی است، خطاب هم‌ «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ» است. 2- انتخاب رهبر اسلامی (امام معصوم) باید از سوی خداوند باشد. «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ» 3- گاهی ابلاغ پیام الهی باید در حضور مردم و در مراسم عمومی و با بیعت‌گرفتن‌ همراه باشد، ابلاغ ولایت با سخن گفتن تنها كافی نیست؛ بلكه باید با عمل همراه باشد. «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ» به جای «ان لم تبلغ» 4- احكام و پیام‌های الهی، همه در یك سطح نیست. گاهی كتمان یك حقیقت، با كتمان تمام حقایق برابر است. «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» 5- اگر رهبری صحیح نباشد، مكتب نابود و امّت گمراه می‌شود. «فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» 6- ركن اصلی اسلام، امامت و حكومت است. «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» 7- انكار ولایت، نوعی كفر است. «إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْكافِرِینَ» 8- عنصر زمان و مكان، دو اصل مهم در تبلیغ است. (با توجّه به این‌كه این آیه در هجدهم ذی‌الحجّه و در محل جدا شدن كاروان‌های حج نازل شد) @emameraouf
005067.mp3
1.54M
سوره مائده آیه ۶۷ يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ(5/67) @emameraouf