💠 حدیث روز 💠
❇️دعای هنگام سفر به تنهایی
🔻امام موسی بن جعفر(ع) فرمود: هرکس تنها به سفر میرود، این دعا را بخواند:
🔹مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ اللَّهُمَّ آنِسْ وَحْشَتِي وَ أَعِنِّي عَلَى وَحْدَتِي وَ أَدِّ غَيْبَتِي.
◽️هرچه خدا بخواهد همان میشود که هیچ قدرتی جز به واسطه خدا نیست.
◽️خداوندا مونس وحشت من باش و مرا در تنهایی یاری رسان و غیبت مرا جبران کن.
📚محاسن، احمد بن محمد بن خالد برقی، ج۲، ص۳۵۵
@HawzahNews
❤🍃
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
@emameraouf
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃قسمت صد و هفتادویکم
❇️ نامهای تاریخی و روشنگر
🔹نامهای برای پاسخ به پرسشهای شما
[ پس از بازگشت از نهروان و سقوط مصر و شهادت مالکاشتر و محمدبنابیبکر و غارتهای متعدد مزدوران معاویه، کوفه وضع مناسبی نداشت. در این میان برخی سؤالات عقیدتی و تاریخی نیز مطرح شده و ابهامات و شبهات بر فضای شهر سایه افکنده بود. در این اوضاع، نظر مرا دربارهٔ ابوبکر و عمر و عثمان میپرسیدند! خطاب به پرسشکنندگان گفتم: ]
🔻من نامهای برای شما خواهم نوشت تا انشاءالله تعالی پاسخی روشن به پرسشهای شما باشد.
[ نامه را نوشتم و به کاتبم عبیداللهبنابیرافع، گفتم: این ده تن از اصحاب معتمدم را نزد من فراخوان و اسامی آنها را گفتم.
این ده نفر که آمدند، به آنها گفتم: ]
🔻این نامه را بگیرید و عبیداللهبنابیرافع آن را بر مردم بخواند و شما هر جمعه حاضر باشید، اگر کسی اعتراضی کرد و بر شما ایراد گرفت، با او منصفانه رفتار کنید و با کتاب خدا پاسخش دهید.
🔻بسماللهالرحمنالرحیم
از بنده خدا علی، امیرالمؤمنین، به مؤمنان و مسلمانان از شیعیان خود
خداوند متعال میفرماید:
{وَإِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْرَاهِيمَ}
(و ابراهیم از شیعیان و پیروان او بود.)
🔻شیعه اسمی است که خداوند در کتاب خویش به آن شرافت بخشیده است. این اسم اختصاص به ابراهیم ندارد؛ بلکه شما نیز شیعیان محمّد رسول خدا صلیاللهعلیهوآله هستید و در این نامگذاری بدعتی وجود ندارد.
[ آنگاه پیرامون زندگی اعراب قبل از اسلام، مطالبی نوشتم و آیاتی از قرآن را ذکر کردم. سپس به رسالت پیامبر و زمان رحلتش اشاره کردم: ]
🔻 خداوند پیامبرش محمد صلیاللهعلیهوآله را در حالی از این دنیا بُرد که من از این پیراهن که به تن دارم، به او نزدیکتر بودم و باور نمیکردم و حتی از خاطرم نمیگذشت که مردم به شخص دیگری توجه کنند! اما مردم به دلایلی، از سپردن امر حکومت به من دریغ کردند.
[ من در این نامه، تمام حوادث روزهای نخست رحلت پیامبر اسلام و بیعت مردم با ابوبکر و به خلافت رسیدن او به جای خودم، را نوشتم. همچنین به خلافت عمر و نیز عثمان اشاره کردم و اینکه شورای خلافت عمر، باز هم حق مرا تضییع، و خلافت عثمان را بر من ترجیح دادند: ]
🔻اعضای شورای خلافت میترسیدند که اگر من زمام امر حکومت را در اختیار داشته باشم، بر آنان سخت بگیرم و گلویشان را بفشارم و سهمی از حاکمیت به آنان نرسد! بههمین دلیل، در برابر من متحد شدند و حکومت را از دست من گرفتند و به عثمان تحویل دادند، به این امید که سهمی نیز به آنان برسد و حکومت را در میان خود دستبهدست بچرخانند!
🔻تا این که دوران خلافت عثمان با قتل او به پایان رسید؛ در حالی که من دخالتی در قتل وی نکردم. بعد از قتل عثمان، مردم همچون شتران تشنه که به آبشخور خود هجوم میآورند، برای بیعت به سمت من، هجوم آوردند. اولین کسانی که با من بیعت کردند، طلحه و زبیر بودند. اما چون تسلیم خواستهٔ آنان نشدم و آنان را به حکومتی منصوب نکردم، علیه من توطئه کردند و همراه با عایشه، جنگ جمل را به راه انداختند. بعد از پیروزی من بر آنان در جنگ جمل، به سمت کوفه رهسپار شدم.
در این هنگام به غیر از منطقه شام، همه اطراف و نواحی مملکت نظم یافته و تحت زمامداری من بود.
🔻در این هنگام بهانهجوییهای معاویه(مانند: درخواست حکومت شام) شروع شد.
نگاهی در مردم شام افکندم، دیدم آنان باقیماندهٔ همان احزاباند؛ همچون پشههایی که بههوای روشنایی گرد هم آمده و گرگهای پرطمع که از هر سو به شام روی آورده و در آنجا سُکنا گزیدهاند! آنان را به اطاعت فرا خواندم و به وحدت و حفظ جماعت دعوتشان کردم؛ اما نپذیرفتند و راه تفرقه و دشمنی با من را برگزیدند و در مقابل مسلمانان صفآرایی کردند و با شمشیر و نیزه به رویارویی با آنان برخاستند.
وقتی کار به اینجا کشید، من نیز به مقابله با آنان برخاستم.
🔻سپس ماجرای حکمیت و نتیجه صلح با معاویه و پیدایش گروه خوارج و سستی مردم کوفه را در مقابل معاویه بازگو کردم.
[ در آخر نامه چنین بیان کردم: ]
🔻من امروز با شما همانگونه هستم که دیروز با شما بودم؛ ولی امروز شما بر عهد دیروز خویش نیستید. بیچاره کسی که شما امروز یاور او باشید!
به خدا سوگند، اگر خدا را یاری کنید، خدا نیز به شما یاری رساند و گامهای شما را استوار کند.
پروردگارا، ما و اینان را از رهروان راه هدایت و بیرغبت به دنیا قرارده و آخرت را برای ما بهتر از دنیا مقدر فرما.
.📚منابع:
۱. سورهٔ صافات، آیه۸۳
۲. کشف المحجة، ص۲۳۵
۳. الامامة و السیاسة، ج۱، ص۱۷۴
۴. المسترشد، ص۷۷
۵. شرح نهجالبلاغه، ج۶، ص۹۴
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
❤🍃
@emameraouf
*بخش نهم: مطرح کردن بیعت*
❤ ادامه خطبه غدیر 👇
🌹٢٧. مَعاشِرَالنّاسِ، إِنّی قَدْبَیَّنْتُ لَکُمْ وَأَفْهَمْتُکُمْ، وَ هذا عَلِی یُفْهِمُکُمْ بَعْدی. أَلاوَإِنِّی عِنْدَ انْقِضاءِ خُطْبَتی أَدْعُوکُمْ إِلی مُصافَقَتی عَلی بَیْعَتِهِ وَ الإِقْرارِبِهِ، ثُمَّ مُصافَقَتِهِ بَعْدی. أَلاوَإِنَّی قَدْ بایَعْتُ الله وَ عَلِی قَدْ بایَعَنی. وَأَنَا آخِذُکُمْ بِالْبَیْعَةِ لَهُ عَنِ الله عَزَّوَجَلَّ. (إِنَّ الَّذینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ الله، یَدُالله فَوْقَ أَیْدیهِمْ. فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلی نَفْسِهِ، وَ مَنْ أَوْفی بِما عاهَدَ عَلَیْهُ الله فَسَیُؤْتیهِ أَجْراً عَظیماً).
🌷هان مردمان! من پیام خدا را برایتان آشکار کرده تفهیم نمودم. و این علی است که پس از من شما را آگاه می کند. اینک شما را می خوانم که پس از پایان خطبه با من و سپس با علی دست دهید تا با او بیعت کرده به امامت او اقرار نمایید. آگاه باشید من با خداوند و علی با من پیمان بسته و من اکنون از سوی خدی عزّوجل بری امامت او پیمان می گیرم. «[ی پیامبر ]آنان که با تو بیعت کنند هر آینه با خدا بیعت کرده اند. دست خدا بالی دستان آنان است. و هر کس بیعت شکند، بر زیان خود شکسته، و آن کس که بر پیمان خداوند استوار و باوفا باشد، خداوند به او پاداش بزرگی خواهد داد.
❤🍃
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
@emameraouf
سفره ی دلت را برای دیگران باز نکن که خوار میشی
https://app.razavi.ir/aqr/content?id=83258
❤🍃
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
@emameraouf
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «ولایت»، شرط قبولی همهی اعمال؟! (١)
روز پنجشنبه، ١۴٠٠/٠۴/٣١
✍️ مناسبت روز: امروز دومین روز از «دههی ولایت و امامت» است و در روز گذشته، از دلایل نامگذاری این دهه و ارتباط عید قربان و عید غدیر با موضوع «امامت» و همچنین از اهمیت «ولایت» به عنوان رکن رکین دین و شرط قبولی تمامی اعمال در اسلام، سخن گفتیم؛ اما سؤالی که ممکن است در ذهن برخی از عزیزان شکل گرفته باشد، این است که:
❓چرا میگوییم بدون «ولایتِ اهل بیت (ع)» اعمال ما پذیرفته نمی شود؟!
✅ برای پاسخ به این سؤال ابتدا از «ادله نقلی» یعنی از کلام الهی و سخنان اهلبیت (ع) استفاده مینمائیم و سپس با استفاده از «ادله عقلی» به این پرسش مهم پاسخ میدهیم؛
✍️ ادله نقلی:
1️⃣ امام رضا(ع) در حدیث معروف «سلسله الذهب»، از قول خدای متعال میفرمایند: «کَلِمَۀُ لا اِلهَ الَّا اللهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشَرطِها وَ شُرُوطِها وَ اَنَا مِن شُرُوطِها»: «کلمه لا اله الا الله، دژ و حصار محکم خدا است، پس هر کس داخل حصار خدا شود، از عذاب او در امان است، امّا به شرطی و شروطی که ما اهلبیت از شروطش هستیم!» (بحارالأنوار، ج۴٩، ص١٢٣)
در این حدیث گرانبها، شرط قبولی ایمان به وحدانیت و کلمه توحید، قبول ولایت و امامت اهلبیت عصمت و طهارت (ع) معرفی شده است؛
2️⃣ زراره از امام باقر(ع) نقل می کند که ایشان فرمودند: «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْیَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ»: «اسلام بر پنج چیز، بنیان شده، بر نماز و زکوه و روزه و حج و ولایت»؛ زراره گوید عرض کردم، کدامیک از اینها برترند؟ حضرت فرمود: «الْوَلَایَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِی هُوَ الدَّلِیلُ عَلَیْهِن...»: «ولایت برتر است زیرا کلید آنهاست، و والى راهنماى آن امور است...» (بحار الأنوار، ج۶۵، ص٣٣٢)
در این روایت نيز، «ولایت» بهعنوان برترین بنیان و اساس اسلام، و کلید نماز و روزه و زکات و حج، معرفی شده و ولیّ و امام هم بهعنوان «دلیل و راهنمای امور» معرفی گردیده؛ لذا بدیهی است که انسان، بدون کلید و دلیل و راهنما، از راه حق گمراه خواهد شد و نمی تواند به اصل و حقیقت عبادات، از جمله نماز و روزه و حج و زکات برسد، و لذا تمامی اعمال بدون ایمان به ولایت، بدون ارزش و اعتبار خواهد بود!
3️⃣ رسول خدا(ص) فرمودند: شبی که به معراج برده شدم، خداوند جل ثنائه به من فرمود: «... ای محمد! من تو را و علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را از سنخ نور، خود خلق کردم و ولایت شما را بر اهل آسمان و زمین عرضه کردم! پس هر کس، ولایت شما را قبول کند، نزد من از مؤمنین خواهد بود و هر کس منکر ولایت شما شود، نزد من از کافرین خواهد بود!
ای محمد! اگر بنده ای از بندگانم، مرا آن چنان عبادت کند که همچون مُشک پوسیده گردد، پس نزد من آید در حالی که ولایت شما را نداشته باشد او را وارد بهشت نخواهم کرد...»
در قبول این روایت نیز همین بس که عالمان بزرگ شیعه و اهل سنت، آن را در کتب معتبر خود نقل کردهاند! از شیعه، عالمانی همچون شیخ طوسی و سید بن طاووس (ره) و از اهل سنت، بزرگانی همچون خوارزمی و قندوزی این روایت را نقل کرده و دیگران نیز به طریق آنها، به نقل آن در کتب روایی خود اهتمام نمودهاند!
✍️ این مبحث ادامه دارد...
https://eitaa.com/ROOZBARG
❤🍃
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
@emameraouf
آیه اول این سوره مربوط به نزول قرآن در شب قدر است و آیات بعد توضیح شب قدر و اشاره به آن است.
💫نمای کلی سوره قدر:
تلاوت این سوره ، ظرفیت سازی برای شب قدر میکند و اگر مادر طول یکسال سوره را خوانده و بفهمیم شب قدر را خوب درک کرده وظرفیتمان هم بالا میرود ودر این سوره ،غفلت وبی توجهی به قرآن و شب قدر است.
حرف اصلی خداوند ،قرآن است که از طریق شب قدر آنرا بیان میکند.
👈ازین سوره متوجه میشویم که نزول دفعی و یکپارچه قرآن در شب قدر نازل شده است.
💫از انا درابتدای سوره متوجه چند نکته میشویم:
۱.وجود شک و تردید در مورد قرآن و فضای غفلت وبی توجهی به شب قدر
۲.وقتی خداوند ضمیر نا را آوردند یعنی کار ما مهم و باعظمت است وبا اسباب خاصی صورت میگیردیعنی منخدا از موضع قدرتم با فرشتگان این کارها را انجام میدم.
💫نکات قابل توجه در لفظ انزلنا:
۱.انزلنا یعنی فرود آوردیم یعنی قرآن در علیین بوده اما خداوند از سر لطف به بنده اش،آن را پائین آورده تا بتواند از آن استفاده کند.
۲.انزلنا یعنی قرآن آویختنی است نه انداختنی و همیشه وصل است ورو به رشد مثل خورشید که سر جای خودش است وما از شعاع آن بهره میبریم وبا بهره گیری ازآن به درجات عالیه می رسیم.
۳. انزلنا یک فعل ماضی است وثبوت وحتمیت را می رساند پس نزول قرآن هم یکبار بوده ودیگر اتفاق نخواهد افتاد.
https://eitaa.com/joinchat/4056481883C13efdf2d89
❤🍃
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
@emameraouf