eitaa logo
امام رئوف (ع)
316 دنبال‌کننده
13.2هزار عکس
6.3هزار ویدیو
107 فایل
اطلاع رسانی ومعرفی برنامه های کانون تخصصی قرآن وعترت خدمت رضوی به این شرح می باشد.۱.قرآن وتفسیر۲.حدیث۳.صحیفه سجادیه۴.نهج البلاغه۵.تدبردر قرآن۶.چهارشنبه امام رضایی۷.و.. ارتباط با ادمین @Esf456..........................‌.‌‌‌..‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.................
مشاهده در ایتا
دانلود
👇 🌷٧. وَسَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی (السَّلامَ) عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ - أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ، الَّذینَ وَصَفَهُمُ الله فی کِتابِهِ بِأَنَّهُمْ یَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مالَیْسَ فی قُلوبِهِمْ، وَیَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَالله عَظیمٌ. وَکَثْرَةِ أَذاهُمْ لی غَیْرَ مَرَّةٍ حَتّی سَمَّونی أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّی کَذالِکَ لِکَثْرَةِ مُلازَمَتِهِ إِیّی وَ إِقْبالی عَلَیْهِ (وَ هَواهُ وَ قَبُولِهِ مِنِّی) حَتّی أَنْزَلَ الله عَزَّوَجَلَّ فی ذالِکَ (وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذونَ النَّبِی وَ یَقولونَ هُوَ أُذُنٌ، قُلْ أُذُنُ - (عَلَی الَّذینَ یَزْعُمونَ أَنَّهُ أُذُنٌ) - خَیْرٍ لَکُمْ، یُؤْمِنُ بِالله وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ) الآیَةُ. 🌟و من از جبرئیل درخواستم که از خداوند سلام اجازه کند و مرا از این مأموریت معاف فرماید. زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسی ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را می دانم؛ همانان که خداوند در کتاب خود در وصفشان فرموده: «به زبان آن را می گویند که در دل هایشان نیست و آن را اندک و آسان می شمارند حال آن که نزد خداوند بس بزرگ است.» ⚡و نیز از آن روی که منافقان بارها مرا آزار رسانیده تا بدانجا که مرا اُذُن [سخن شنو و زودباور ]نامیده اند، به خاطر همراهی افزون علی با من و رویکرد من به او و تمایل و پذیرش او از من، تا بدانجا که خداوند در این موضوع آیه ای فرو فرستاده: « و از آنانند کسانی که پیامبر خدا را می آزارند و می گویند: او سخن شنو و زودباور است. بگو: آری سخن شنو است. - بر علیه آنان که گمان می کنند او تنها سخن می شنود - لیکن به خیر شماست، او (پیامبر صلی الله علیه و آله) به خدا ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق می کند و راستگو می انگارد.» ❤🍃 @emameraouf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «جرعه نوش غدیر»         روز شنبه، ١۴٠٠/٠۴/١٢ ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز رحلت و روز بزرگداشت «علامه امینی (ره)» از علمای بنام شیعه و نویسنده کتاب گرانقدر «الغدیر» است، دانشمند بزرگی که در مقام اجتهاد، منزلت و جایگاه والایی داشته و در تفسیر، حدیث، تاریخ و علم رجال صاحب‌نظر بوده و شیعیان همواره به وجود او افتخار نموده‌اند، لذا ضمن گرامیداشت نام و یاد این عالم وارسته، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ علامه امینی (ره) در سال ۱۳۲۰ قمری در خانواده‌ای روحانی در شهر تبریز، چشم به جهان گشود و به سبب عشق وافر والدین ایشان به امام حسین علیه‌السلام، اسم ایشان را «عبدالحسین» گذاشتند. عبدالحسین از همان ابتدای کودکی، با استعداد و حافظه‌ای استثنایی و سرعت عجیبش در درك مسائل مختلف، همه نگاه‌ها را به خویش جلب كرد! اوّلین معلم علامه امینی (ره)، پدر بزرگوارشان میرزا احمد امینی تبریزی (ره) بود؛ وی که در زهد و تقوا و علم در بین اقران معروف بود، مقدمات خواندن و نوشتن و برخی از کتاب های رایج را در خانه به او آموخت و هنگامی که متوجّه استعداد فوق العاده و هوش سرشار فرزندش شد، او را برای تکمیل تحصیلات به معروف ترین مدرسه علمیه آن روز تبریز برده و از آن پس علامّه امینی نزد استادان ممتازی چون استاد سیدمحمد موسوی (ره) معروف به «مولانا» و آیة اللّه سیدمرتضی خسروشاهی (ره) و آیة اللّه حسن توتونچی (ره) به آموختن دانش پرداخت. سپس با توصیه اساتید خویش برای تکمیل مدارج عالی تحصیلی به حوزه علمیه نجف رهسپار شد و در این شهر، علاوه بر کسب فیض از محضر اساتید مبرزی همچون آیة اللّه سیدابوالحسن اصفهانی (ره) و آیة اللّه میرزا محمد نائینی (ره) و آیة اللّه محمد حسین کمپانی (ره) و شیخ محمدحسین کاشف الغطاء (ره)، از برکات بی پایان معنوی بارگاه مولی الموحدین علی بن ابی طالب (ع) نیز برخوردار گردید. ایشان به سبب هوش سرشار، و تلاش و اهتمام فوق العاده ای که در تحصیل داشتند، در مدت کوتاهی، موفق به اخذ درجه اجتهاد از جانب مراجع طراز اوّل شیعه شدند! 👈 مرحوم علامه امینی (ره) در طول زندگی پربار خود کتاب های بسیاری تألیف نمودند که بی نظیرترین تألیف ایشان، مجموعه «الغدیر» است؛ به‌صورتی که علامه امینی (ره) حدود چهل سال و هر روز حدود شانزده ساعت از وقت ارزشمند خود را در تهیه این دائرة المعارف بزرگ اسلامی صرف نمود! وی در تبیین هدف خود از نگارش «الغدیر» می‌نویسد: «الغدیر، ملل اسلامی را در یک صف واحد، متحد و متشکل می سازد! مجموعه مطالب این اثر، اتحادی را که در زمان رسول خدا (ص) در سایه همدلی اسلامی بین صفوف مسلمین بود، دوباره به جوامع اسلامی برمی‌گرداند!»در یک نگاه، تمامی مطالب «الغدیر» را می‌توان در دو موضوع کلی خلاصه کرد: 1️⃣ اثبات ولایت مطلقه ائمه اطهار (علیهم السلام) از طریق اثبات خلافت بلافصل امیرالمؤمنین (ع)؛ 2️⃣ نفی ولایت غیر معصومین در تاریخ اسلام!👈 یکی دیگر از کارهای بزرگ علاّمه امینی (ره)، احداث کتابخانه عظیم امیرالمؤمنین (ع) در نجف اشرف بود که در روز عید غدیر سال ۱۳۷۹قمری، با حدود چهل و دو هزار جلد کتاب راه اندازی شد؛ و هم‌اکنون بیش از هفتاد هزار جلد کتاب دارد! 👈 ایشان در کنار تدریس، کارهای تحقیقاتی ارزشمند و خدمات فرهنگی بزرگ، از تبلیغ و منبر نیز غافل نبوده و در زمان خود به‌عنوان یکی از مبلغان سرآمد به حساب می آمدند! علامه امینی (ره) پس از هفتاد سال زندگی با برکت، در سال های پایان عمر، دچار کسالت و ناراحتی جسمی شدند و در نهایت در روز ۲۸ ربیع الثانی ۱۳۹۰ قمری (برابر با ۱۲ تیرماه ۱۳۴۹ شمسی) به هنگام اذان ظهر، دعوت حقّ را لبیک گفتند. ✅ آيت اللَّه سيد محمدتقی آل بحرالعلوم نقل می کند: پس از وفات علامه امینی، شبی در عالم رؤيا ديدم قيامت برپا شده و عالم حَشْر است و بيابانی سرشار از جمعيت! ولی مردم، همه متوجه يک جا هستند! پرسيدم: «آن جا چه خبراست؟» گفتند: «آن جا حوض کوثر است!» من جلو رفتم و ديدم حوضی است و وجود مقدس علی بن ابی طالب (ع)، کنار آن ايستاده‌اند و جام‌های بلورین را پر ساخته، به افرادی که خود می شناسند، می‌دادند! در اين هنگام، همهمه‌ای برخاست! پرسيدم: «چه خبر است؟» گفتند: «علامه امينی آمده!» سپس امیرالمؤمنین (ع) جام‌های بلورین را در جای خود گذاشتند و دو مشت خود را از آب کوثر پرساخته و به روی علامه امينی پاشيدند و فرمودند: «خدا روی تو را سفيد کند، که روی ما را سفيد کردی!» 📚 منابع: ✨لطفی، مهدی، علامه امینی جرعه‌ نوش غدیر. ✨شاکری، حسین، ربع قرن مع العلامة الأمینی. ✨اميني، محمد، سيری درالغدير. ✨حکيمي، محمدرضا، حماسه غدير. https://eitaa.com/ROOZBARG 🖤🍃 @emameraouf
17.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ زیبایی های عصر ظهور حضرت مهدی (عج) 🎙حجت الاسلام و المسلمین واعظ شهیدی 🔅 کانال مراسم حرم امام رضا علیه السلام 🆔 @Razavi_Marasem ❤🍃 @emameraouf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت امیرالمومنین علیه السلام: با محبت کردن، مالک قلب‌ها شوید.💞 ❤️بالإحْسانِ تُمْلَكُ القُلوبُ.❤️ 📚 غررالحکم، حدیث ۴۳۳۹ 🆔 @quran_aqr 🖤🍃 @emameraouf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت صد و پنجاه‌ و‌ پنجم ❇️ دوران جنگ نهروان ✳️ مدارا و نرم خویی با خوارج 🔹مدارا تا پایان مدت معاهده [ پس از ورود به کوفه، موضوع خوارج به مشکل بزرگی تبدیل شد. شش ماه تا پایان معاهدهٔ حٓکمیت باقی مانده‌ بود و در تمام این مدت با آنان گفت‌وگو و بحث می‌کردیم. آنان بعضی آیات قرآن را بر ضد من تأویل می‌کردند، از جمله این آیه را: «خداوند به حق داوری می‌کند و معبودهایی که غیر از او می‌خوانند، هیچ‌گونه داوری ندارند.» برای آنان پیام فرستادم: ] 🔻ما تا پایان مدت معاهده با شما مدارا می‌کنیم و در این مدت کتاب خدا را مطالعه کرده و با هم بحث و گفت‌وگو خواهیم‌کرد. امیدواریم با هم به صلح‌ و صفا برسیم. [ و از آنان خواستم: ] 🔻دوازده نفر از بزرگان خویش را مشخص کنید، ما نیز دوازده تن از افراد خود را انتخاب می‌کنیم و همگی در یک مکان گرد هم می‌آییم تا سخن‌گویان ما استدلال‌های خویش را بیان کنند و سخن‌گویان شما نیز دلایل شما را تبیین سازند. [ پس از گفت‌و‌گو‌های طولانی بین آنان، خودم در جمعشان حاضر شدم و مطالبی را به آنان گفتم: ] 🔻اما بعد، من شما را برای پذیرش حٓکمیت تشویق نکردم و شما بودید که به دلیل خستگی و ضعف در جنگ، از اطراف من پراکنده شُدید. اهل شام مرا به حکم قرآن دعوت کردند. نگرانی من این‌ بود که اگر از پذیرش دعوت آنان خودداری‌ کنم، شما این آیات را بر من تطبیق کنید: { أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُدْعَوْنَ إِلَىٰ كِتَابِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّىٰ فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَ هُمْ مُعْرِضُونَ } ( آیا ندیدی کسانی را که بهره‌ای از کتاب داشتند، به‌سوی کتاب الهی دعوت شدند تا [این کتاب] در میان آن‌ها داوری کند، سپس گروهی از آنان روی می‌گردانند، در حالی که از قبول حق اعتراض دارند؟ ) همچنین آیه ۹۵ سوره مائده و آیه ۳۵ سوره انسان را قرائت کردم. [ آنها در پاسخ من گفتند: تو ما را به کتاب خدا و عمل به آن دعوت کردی و ما پذیرفتیم و با تو بیعت کردیم. مردان ما در جنگ جمل و صفین به سبب اطاعت از تو کشته شدند؛ اما تو در امر الهی تردید کردی و به حٓکمیت دشمن خویش تن دادی! ما بر سر همان پیمان اول خویش باقی هستیم و امروز تو هستی که بر سر پیمان نیستی و تغییر کرده‌ای! ما نمی‌توانیم با تو همراهی کنیم؛ مگر اینکه توبه کرده و اعتراف کنی که گمراه شدی! به آنان گفتم: ] 🔻اما به خدا پناه می‌برم از اینکه اعتراف کنم گمراه شده‌ام. من از روزی که اسلام آورده‌ام تا به امروز، لحظه‌ای دچار تردید نشده‌ام و از هنگامی که راه هدایت را یافتم، هیچ‌گاه گمراه نگشته‌ام؛ بلکه خداوند به واسطهٖٔ ما، شما را هدایت‌ کرد و از گمراهی و کفر نجاتتان داد و از نادانی رهایی بخشید. 🔻من حٓکمیت داوران را مطابق کتاب خدا و سنت جامع و کامل رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله پذیرفتم. اگر آنان مطابق کتاب خدا داوری کنند، تردیدی نیست که باید به حقانیت من حکم صادر کنند و مرا شایستهٔ خلافت بدانند و اگر به غیر کتاب خدا داوری کنند، حکم آنان دربارهٔ من و شما هیچ ارزشی ندارد. 🔹به کوفه برگردید [ همان‌طور که یاد شد، جمعی از خوارج در بیرون شهر کوفه مانده بودند و حاضر نبودند به شهر وارد شوند و به منازلشان بروند. به آنان گفتم: ] 🔻 آیا شما مرا جاهل و نادان می‌دانید؟ [ گفتند: نه. پرسیدم: ] 🔻بنابراین، اگر احکامی صادر کنم، آنها را پذیرفتنی می‌دانید؟ [ گفتند: آری. گفتم: ] 🔻پس به شهر خویش، کوفه، برگردید تا با هم بحث و مناظره کنیم. [ آنان پذیرفتند که وارد شهر شوند. ولی همه جا شعار «لاحکم الا لله» سر می‌دادند. ] 🔹مانع از حضور آن‌ها در مساجد نمی‌شویم [ جمع دیگری از خوارج در منطقه «حروراء» اردو زده بودند. به میان آنان رفتم و در ضمن گفت‌وگو با آنان، دلایل خویش را برای پذیرش حٓکمیت بیان کردم. در نهایت، آنان نیز قبول کردند که به شهر کوفه برگردند؛ اما در کوفه نیز به مخالفتشان ادامه دادند. به یارانم گفتم: ] 🔻رفتار ما با آنان تا زمانی که خونی ریخته نشده و مرتکب حرامی نشده‌اند، چنین خواهد‌بود: آنان را از حقوق بیت‌المال محروم نمی‌کنیم، و مانع از حضور آن‌ها در مساجد نمی‌شویم و تحریک به جنگ و تهییج به شورش هم نمی‌کنیم. 📚منابع: ۱. قرآن کریم، سورهٔ‌غافر، آیهٔ۲۰ ۲. قرآن‌کریم، سوره آل‌عمران، آیهٔ ۲۳ ۳. أنساب‌الاشراف، ج۲، ص۳۵۳، رقم۴۲۴ ۴. تاریخ‌یعقوبی، ج۲، ص۱۹۱ ۵. تاریخ طبری، ج۴، ص۵۳ و ۵۴ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد...https://chat.whatsapp.com/B4gjBtwYLvaHMRl5v3WD6F 🖤🍃 @emameraouf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇 🌹خطبه غدیر ٨. وَلَوْشِئْتُ أَنْ أُسَمِّی الْقائلینَ بِذالِکَ بِأَسْمائهِمْ لَسَمَّیْتُ وَأَنْ أُوْمِئَ إِلَیْهِمْ بِأَعْیانِهِمْ لَأَوْمَأْتُ وَأَنْ أَدُلَّ عَلَیْهِمُ لَدَلَلْتُ، وَلکِنِّی وَالله فی أُمورِهمْ قَدْ تَکَرَّمْتُ. وَکُلُّ ذالِکَ لایَرْضَی الله مِنّی إِلاّ أَنْ أُبَلِّغَ ما أَنْزَلَ الله إِلَی (فی حَقِّ عَلِی)، ثُمَّ تلا: (یا أَیُّهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ - فی حَقِّ عَلِی - وَ انْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ). 🌟و اگر می خواستم نام گویندگان چنین سخنی را بر زبان آورم و یا به آنان اشارت کنم و یا مردمان را به سویشان هدایت کنم [که آنان را شناسایی کنند] می توانستم. لیکن سوگند به خدا در کارشان کرامت نموده لب فروبستم. با این حال خداوند از من خشنود نخواهد گشت مگر این که آن چه در حق علی عیه السّلام فرو فرستاده به گوش شما برسانم. سپس پیامبر صلّی الله علیه و آله چنین خواند: «ی پیامبر ما! آن چه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده - در حقّ علی - ابلاغ کن؛ وگرنه کار رسالتش را انجام نداده ای. و البته خداوند تو را از آسیب مردمان نگاه می دارد.» 🖤🍃 @emameraouf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «غزوه بنی‌قریظه و عهدشکنی چندباره یهودیان »         روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠۴/١٣ ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز «غزوه بنی‌قریظه»، سومین جنگ پیامبر اسلام (ص) با یهودیانِ مدینه است که در سال پنجم هجرت در نتیجه پیمان‌شکنی یهودیان بنی‌قریظه، اتفاق افتاد، لذا روزبرگ امروز را با این موضوع آغاز می‌نماییم؛ بی شک یکی از موارد و نکات اخلاقی که هم عقل آدمی و هم شرع مقدس به آن تأکید کرده‌اند، وفای به عهد و نقض نکردن پیمان است، که بر همین اساس دین مبین اسلام بر هماهنگی و تعامل با تمام ادیان و عمل به تعهدات و پیمان‌هایی که بین مسلمانان و ادیان دیگر بسته می‌شود، تأکید نموده و نقض عهد را از بزرگترین گناهان شمرده است، چنانچه خداوند در قرآن می‌فرماید: « إِنَّ الَّذِینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَأَیْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِیلًا أُوْلَئِكَ لاَ خَلاَقَ لَهُمْ فِی الآخِرَةِ وَلاَ یُكَلِّمُهُمُ اللّهُ وَلاَ یَنظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَلاَ یُزَكِّیهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ  [آل عمران ـ ٧٧] «كسانى كه پیمان خدا و سوگندهاى خود را به بهاى ناچیزى مى ‏فروشند، آنان را در آخرت بهره‌ای نیست و خداوند در روز قیامت با آنان سخن نمى‏ گوید و به ایشان نمى‏ نگرد و پاكشان نمى‏ گرداند و عذابى دردناك خواهند داشت.» در روایات نیز بر این موضوع تأکید فراوان گردیده، چنانچه اميرالمؤمنين (ع) در فرمان خود به مالک اشتر فرمودند: «بپرهيز از اينكه وعده‌ای بدهی و تخلّف كنی... زيرا تخلف از وعده، موجب خشم خدا و مردم خواهد شد!» [ مستدرك الوسائل، ج١١، ص۴٨]  ✍️ غزوه بنی قریظه حاصل سومین پیمان شکنی قبایل یهودی مدینه با پیامبر (ص) بود! پس از پیمان‌شکنی یهودیان «بنی‌نضیر» و «بنی‌قینقاع»، قبیله بنی قریظه، تنها تیرۀ یهودی بودند که در مدینه در کنار مسلمانان با صلح و آرامش بسر می‌بردند و به پیمانی که با پیامبر بسته بودند کاملاً احترام می‌گذاشتند. قبلاً میان پیامبر اسلام(ص) و بنی‌قریظه و دو طایفه دیگر یهود، پیمانی منعقد شده بود که بر اساس آن، تعهد کرده بودند که هرگز علیه پیامبر و یاران وی، قدمی برندارند! با دست و زبان به آنان صدمه‌ای نرسانند! و نیز اسلحه و مرکب در اختیار دشمنان حضرت قرار ندهند! و اگر بر خلاف این رفتار نمودند، پیامبر(ص) با آنان همانند دشمن رفتار نمایند! اما بالاخره، یهودیان بنی‌قریظه نیز همانند دو طایفه دیگر، در جریان جنگ احزاب، پیمان خود را شکستند و شهر مدینه را دچار ناامنی کرده و برای ترساندن مسلمانان به خانه‌های آنان حمله کردند و اگر نبود چاره‌اندیشی و مراقبت پیامبر(ص) که گروهی را برای استقرار امنیت در شهر، از لشکرگاه به داخل شهر اعزام کردند، چه بسا نقشه شوم بنی‌قریظه عملی می‌شد و شهر به دست آنان سقوط کرده و لشکر اسلام شکست می‌خوردند! ✍️ بعد از شکست و بازگشت دشمنان اسلام در جنگ احزاب، پیامبر(ص) تصمیم به برخورد با یهودیان پیمان‌شکن گرفتند، لذا مسلمانان را به فرماندهی امیرالمؤمنین (ع) به مقابله با آنها فرستادند و یهودیان بنی‌قریظه، پس از مدت بیست و پنج روز، محاصره، سرانجام وادار به تسلیم شدند! بنی‌قریظه، پس از تسلیم، پیشنهاد دادند که با همان شرایط «بنی نضیر» از اموال و دارایی خود چشم پوشیده و مدینه را ترک کنند! ولی رسول خدا (ص) که قبلاً این لُطف را به «بنی نضیر» کرده بودند ولی آنها خیانت کرده و مسبب جنگ احزاب شده بودند، تمامی پیشنهادات آنها را رد کردند؛ تا اینکه بالاخره به پیشنهاد بنی‌قریظه، رسول اکرم (ص) حَکَمیّت را به «سعد بن معاذ» واگذار نمودند و او با استناد به احکام کتاب مقدسِ خود آنها یعنی تورات و براساس‌ پیمان‌شکنی بنی‌قریظه، حُکم کرد که هر کس علیه پیامبر (ص) تجمع کرده، باید کشته و خانواده او اسیر شوند! و رسول اکرم (ص) نیز این حکم را مطابق خواست پروردگار دانستند. در اهمیت این پیمان‌شکنی و غزوه بنی قریظه و درس‌آموزی از آن، همین بس که خداوند در پنج آیه از قرآن کریم (آیات ۵۶ تا ۵۸ سوره انفال و ۲۶ و ۲۷ سوره احزاب) به این واقعه مهم اشاره نموده است! ✅ در پایان هرچند با بررسی تاریخی غزوه بنی قریظه، در می‌یابیم که دین مبین اسلام، دین صلح و تعامل با تمام ادیان و پایبندی به تعهدات و پیمان‌های بسته شده با آنهاست! اما براساس آیات قرآن کریم و سیره پیامبر (ص)، اگر طرف مقابل، نقض پیمان‌ کرد و به تعهدات خود پایبند نبود، مسلمانان باید شدیدترین برخورد را براساس احکام اسلامی و حتی بر اساس دین خود آنها با عهدشکنان داشته باشند! که ای کاش، برخی از دولتمردان ما نیز در «برجام» از ماجرای عهدشکنی بنی‌قریظه و چگونگی رفتار پیامبر (ص) با آنها، درس می‌گرفتند!!! 📚منبع: « کتاب فروغ ابدیت، بخش جنگ احزاب https://eitaa.com/ROOZBARG 🖤🍃 @emameraouf