eitaa logo
امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
1.9هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
68 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 *«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي مَلَأْتَ أَرْكَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ»* 🔆 * «خدایا به عظمت خودت قسم، به عظمتی که ستون‌های هر چیز را پر کرده و همه جا را گرفته است، عظمت وجود می‌خواهم.»* 🔰 در دعای جوشن کبیر می‌خوانیم: 🔆 *«يَا مَنْ‏ تَوَاضَعَ‏ كُلُّ شَيْ‏ءٍ لِعَظَمَتِه‏»* 🔆 *«ای کسی که همه موجودات در مقابل اسم عظیم تو تواضع و خضوع دارند.»* 🔷 از تو معرفی اسم عظیمت را خواهانم؛ چراکه بین شناخت عظمت خداوند و بندگی تلارم وجود دارد؛ به میزان شناخت عظمت الهی، سیر در جاده بندگی هموار می‌شود. ⬅️ مسلماً قصور در بندگی از نداشتن معرفت به اسم عظیم خداوند حکایت می‌کند. 🔷 ذکر «سُبْحَانَ‏ رَبِّيَ‏ الْعَظِيمِ‏ وَ بِحَمْدِهِ» در رکوع از عظمت خداوند حکایت می‌کند؛ یعنی مصلی با خم شدن در مقابل خداوند اعلام می‌کند که توان ایستادگی در مقابل او را ندارد. ✍🏼 در تعریف عظیم بیان شده است: 🔆 *«الْعَظِيم هُوَ الَّذِي جاوزَ قَدْرُه»* 🔆 *«عظیم آن کسی است که ارزش او از هر محدوده‌ای عبور کرده است.»* 🔷 عظیم خیلی بزرگ‌تر از آن است که عقل توان درک او را داشته باشد و همۀ عقول در مقابل عظمت او متحیرند. 🔆 *«يَا مَنْ‏ فِي‏ السَّمَاءِ عَظَمَتُهُ»* 🔆 *«ای خدایی که جلوه عظمت تو در آسمانها نمایان است.»* 🔹 نمونۀ عظمت خداوند کثرت ملائکه در آسمانهاست. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔆 *دعای صبحگاهی روز چهارشنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت فرمایید: 🌐 https://emamraoof.com/?p=34995
💠 *«بزرگداشت ابونصر فارابی»* ✴️ ظهور اسلام و تعالیم روح‌بخش آن، تحول شگرفی در سیر تفکرات و اندیشۀ دانشمندانی که در حیطۀ فلسفه قدم نهاده‌اند، به وجود آورد. ❇️ فیلسوفان اسلامی، با تحقیق و نقد آثار بزرگان فلسفۀ یونان نظیر ارسطو، نقش به‌سزایی در پویایی فلسفه داشتند. شاید بتوان بر پایۀ مستندات تاریخی گفت فارابی، اولین کسی است که مکتب فلسفی را در جهان اسلام بنا نهاد. ❇️ ابو نصر فارابی، فلسفۀ یونان را نیک می‌دانست و در مباحث اسلامی، سرآمد همگان بود. او با احاطۀ بر این مباحث و تلفیق آن با برهان‌های عقلی، گامی بلند در مباحث معرفتی برداشت. از این رو، مرور زندگی این حکیم شهیر ایرانی، ارج نهادن به مقام شامخ این فیلسوف و پوییدن راهی است که این حکیم برای ما تصویر کرده است. ❇️ ابو نصر فارابی را «معلم ثانی» نامیده‌اند؛ چراکه او یکی از مهم‌ترین شارحان آثار معلم اول، ارسطوست. در اصطلاح فلسفه، معلم به کسی گفته می‌شود که در علوم و فنون عصر خود، استاد و دارای نظریه و عقیده باشد. به گواه تاریخ یونان، تنها کسی که از بزرگان و فیلسوفان شایستگی این لقب را دارد، ارسطو، حکیم یونانی است. گفته‌اند پس از طلوع اسلام، این لقب بزرگ به فارابی داده شد که دارندۀ دانش‌های فراوان و کمالات معنوی بسیار بود. ❇️ فارابی توانست دیدگاه‌ها و نظرات ارسطو و افلاطون را گردآوری کرده و بررسی کند و بین مباحث این دو فیلسوف مشهور و بزرگ، وحدت برقرار سازد. ❇️ ابن سینا، او را استاد خود شمرد و ابن‌رشد و دیگر حکیمان اسلام و غرب، شاگرد او به شمار می‌آیند. فارابی سی سال از عمر خویش را به فلسفه پرداخت. او از بغداد به دمشق هجرت کرد و در هشتاد سالگی، در آن جا از دنیا رفت. 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔰 *در دعای وداع حضرت عرض می‌کنیم:* 🔆 *«أَقَالَ عَثْرَتِی بِحُبّکمْ»* 🔆 *«به محبت شما لغزشم را نادیده بگیرد.»* 🍃 زائر در این عبارت اظهار می‌کند که گرچه به وسیلۀ خطایای بسیار عقد بندگی و اطاعتی را که با خدای سبحان در «عهد الست» بسته بود، شکسته و دچار لغزش شده است؛ اما می‌خواهد با وساطت خاندان عصمت لغزش او در پیشگاه الهی نادیده گرفته شود. ❇️ سلطان بی‌بدیل! عشق دیرینم به شما را واسطۀ میان خود و خالق قرار دادم و با تمسّک به آن، خواستار مرتفع شدن خطاها و بخشودگی لغزش‌هایم هستم. ✨ *تا گشت سر کوی مغان منزل من حل گشت به یمن عشق هر مشکل من* 🔆 *«وَ أَعْلَى کعْبِی بِموالاتکم»* 🔆 *«و به دوستی شما مقامم را بلند گرداند.»* 🔷 قرار گرفتن در حریم امن حضرات آل الله علیهم‌السلام و وساطت دوستی با ایشان، انسان را طالب قرار گرفتن در مقامات رفیع می‌کند. 🔷 زیارت چنان افق دید والایی نصیب زائر کرده است که دست از دلخوشی به مقامات دنیوی شسته و طالب قرار گرفتن در رفیع‌ترین درجات معنوی شده است، چراکه دنیا و هرآنچه در آن است، در چشم او بلندمرتبه نخواهد بود. 🔷 بار دیگر نیز واسطۀ چنین درخواستی را دوستی و ولایت خاندان عصمت بیان می‌کند و گویی اظهار می‌کند: ✨ *من به سرچشمۀ خورشید نه خود بردم راه ذرّه‌ای بودم و مِهر تو مرا بالا برد* ❇️ مولایم! باور دارم که رفعت و عزت حقیقی تنها به واسطۀ ولایت و حبّ شما خاندان عصمت نصیبم می‌شود. پس به درگاه شما روی آوردم تا خدای سبحان به آبروی شما مرا نیز آبرومند و مقامم را بلند گرداند. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 *«بشارت به عبادالله»* 🔆 *«وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ»* 🔆 *«و هر گاه بندگانم از تو درباره من پرسند (بگو:) همانا من نزدیكم! دعاى نیایشگر را آن گاه كه مرا مى‏‌خواند پاسخ مى‏گویم.»* 📗 سوره بقره، آیه۱۸۶ 🔷 در این آیه به یکی از پیش‌نیازهای دریافت بشارت‌های الهی اشاره شده است. به بندگانی که درمحضر پیامبراکرم، اقرار به ربوبیت پروردگار و عبودیت خویش دارند، بشارت داده شده است که مشمول عنایت ویژۀ خدای سبحان قرار خواهند گرفت؛ بنابراین اولین پیش‌نیاز دریافت بشارت، «عبودیت» است. 🔶 عبادالله، با اختیار و رغبت پوشش طاعت و بندگی را به تن کرده‌اند و در این جاده، گوی سبقت را ربودند و در محضر مقتدای خود پیامبر اکرم آموخته‌اند که بندگی و اظهار نیاز به درگاه خدا را سرلوحۀ امتیازات خود بپندارند. 🔷 اینان از کیفیت ربوبیت و تدبیر الهی و چگونگی اجابت خداوند سؤال می‌کنند؛ به عبارت دیگر درخواست آنان از کیفیت ثواب یا عقاب الهی نیست؛ زیرا تنها خواستار خود خداوند هستند نه ورود در بهشت و رهایی از جهنم. 🔶 خداوند به پیامبر خویش می‌فرماید به درخواست و پرسش عبادالله با نهایت عطوفت پاسخ بدهد: «به راستی که من نزدیک هستم» 🔷 چه نویدی لذت‌بخش از این نوید که وجودی به بنده نزدیک است که جامع صفات جلالی و جمالی است و به موجب این نزدیکی، بنده با قدرت و عزم راسخ در جاده بندگی حرکت خواهد کرد. ✨ *دوست نزدیک‌تر از من به من است وین عجب‌تر که من از وی دورم!* ✨ *چه کنم با که توان گفت که او در میان من و من مهجورم* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
۸ 🔆 *«قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً لَئِنْ أَنْجانا مِنْ هذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرينَ. قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْها وَ مِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ»* 🔆 *«بگو: چه كسى شمارا از تاريكى‌هاى خشكى و دريا (به هنگام درماندگى) نجات مى‌دهد؟ وقتى كه او را آشكارا و پنهان مى‌خوانيد (و مى‌گوييد:) اگر خداوند از اين ظلمت ما را رهايى دهد، از شكرگزاران خواهيم بود. بگو: خداوند شما را از اين ظلمت‌ها و از هر ناگوارى ديگر نجات مى‌دهد، باز شما (به جاى سپاس)، شرك مى‌ورزيد.»* 📗 سوره انعام آیه ۶۴ و۶۳ 🔷 اعتقادات، اعلام ارادت، شکرگزاری، ادب و عمل، تقلبی و اصل دارد. ما همه قدرت خرید اصل را داریم. قابلیت داریم که مشتری اصل بشویم. اگر مشتری تقلبی هستیم؛ به‌دلیل دون همتی و پستی اراده است. 💢 اصل و تقلب هر دو در دسترس است. می‌توانستم اصلش را بخرم؛ اما گاهی آنقدر ذائقه‌ام تغییر می‌کند که تقلبی را بر اصل، ترجیح می‌دهم و انتخاب اولیه‌ام همان تقلبی است. 🔷 در هنگامۀ گرفتاری مادی و معنوی، همه سراغ اصل می‌روند، هیچکس سراغ تقلبی نمی‌رود؛ چون همه می‌دانند از تقلبی کاری نمی‌آید. با اصل قول و قرار می گذارند، به اصل وعده می‌دهند. ‼️ خدا وعده می‌دهد که از اصل کار بر می‌آید؛ ولی شما خیلی با اصل نمی‌مانید. اصل را می‌خواهید؛ اما سراغ تقلبی می‌روید. میلتان به تقلب و به بودن با مَجاز خیلی زیاد است! 💢 همۀ ما اصل‌شناسیم؛ همۀ گرفتارهای عالم، هنگام گرفتاری می‌گویند: «یا علی»؛ اما وقتی مشکلشان حل شد، سراغ جانشینان غاصب می‌روند! 🔷 این خطر برای همۀ ما وجود دارد که بر اصل پایدار نمانیم و ذائقۀ ما تغییر کند. وقتی گرفتاری تمام شد می‌خواهیم راحت و بدون تقیدات زندگی کنیم! 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔆 *«أَسْمَعُ السَّامِعِین»* 🔆 *«شنواترین شنوندگان»* ✅ خدای سبحان شنونده‌ای است كه حتی كلام مخفی و نجوا را می‌شنود؛ كلام آشكار و سخن پنهان و حرف زدن و سكوت در نزد او مساوی است.همۀ شنیدنی‌ها در نزد او حاضر است و این تأكیدی است بر آگاهی خداوند به همه چیز. ❇️ «سمیع» یعنی عالم به شنیدنی‌ها. سمیع بودن خدا به این معناست كه چیزی از صداهای مخلوقاتش از او پنهان نیست و او به هر چیز معلومی عالم است. می‌توان گفت شنوایی خداوند برخاسته از علم و قدرت اوست. ✅ حتی نجواهای ما با خودمان را هم می‌شنود؛ به همین جهت باید مراقب باشیم در دلمان چه می‌گذرد! او از عمق دل ما آگاه است. 🔶🔸 *او می‌داند ما تا چه اندازه دوستش داریم، حتی اگر آن را ابراز و اظهار هم نکنیم!* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔶پرس لاین سه شنبه ۲۹/ابان https://survey.porsline.ir/s/gdgn8xk کلاس مثنوی👆 -------------------------------------- 🔶پرس لاین چهارشنبه ۳۰/آبان https://survey.porsline.ir/s/Tr8bnXk ‎ امام زمان شناسی👆 -------------------------------------- https://survey.porsline.ir/s/Svbj16G 🔸شرح دعاي جوشن👆
🔆 *دعای صبحگاهی روز پنج شنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت فرمایید: 🌐 https://emamraoof.com/?p=34997
💠 *«سیره سیاسی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها»۱* ❇️ خداوند داستان «هبوط» را که با افتادن آدمی از عرشِ بهشت و فرش‌نشینی‌اش بر زمین آغاز کرده بود، با خاتمیت محمد صلی‌الله‌علیه‌آله به پایان بُرد. 🔷 در این بازۀ زمانی، چه بسیار «رسول» آمد و چه «نامه‌ها» که برای هدایت بشر گشوده شد و چه فراوان «مجاهدت‌ها» که بر سر ابلاغ پیام انجام گرفت و چه خون دل‌ها خورده شد و چه خون‌ها به راه خدا ریخته شد! ❇️ هرچند خاتمیّت پیامبر اکرم، پایانِ داستان رسالت بود؛ اما آغازی برای تفسیر نامۀ پیامبر (قرآن) شد تا در اندک‌زمانی که به ختم دنیا و روز رستاخیز (آخرُالزّمان) مانده است، خط «هدایت» با مفسرانی از خانواده‌اش -که خاندان وحی و رسالت‌اند- مستمَر بماند و شعله‌های ایمان به امامت صالحان در سینه‌های مؤمنان فروزان باشد و زمینه‌های ظهور برای وراثت مستضعفان بر زمین فراهم شود. 🔷 اینگونه بود که فاطمه سلام ‌الله‌علیها، نخستین مفسر پیام پدر شد و پهلو به پهلوی علی علیه‌السلام که وارث پدر شده بود، ایستاد و سینه در برابر تیر بلا سپر کرد و زخم میخ ستم را به تن خرید و از جان خویش جان‌دارویی برای «ولایتی» ساخت که تازه زاده شده و اینک، لگدمال قدرت شده بود. ❇️ داستان فاطمه، آغاز دوبارۀ یک «راه» بود؛ «راه انبیا». 📚 «حوزه نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔆 *«…فَقَرَّبَ عَلَى نَفْسِهِ الْبَعِيدَ وَ هَوَّنَ الشَّدِيدَ…»* 🔆 *«بنده بر خود نزدیک می‌کند آن امر دور را...»* ✍🏼 جهت شناخت بهترین‌ها از نگاه امیر‌المؤمنین در محضر خطبۀ هشتادویکم به بررسی کلمه «بعید» و معانی مختلف آن پرداختیم. 🔷🔹 «قیامت» و «قرب» دو معنایی بود که شرح آن تقدیم شد. اینک مفهوم دیگری را مطرح می‌کنیم: 🔹 *۳. انسانی برتر از ملک:* ◻️به این معنا که نائل شدن به جایگاهی فراتر از ملک چه در زمان حیات و چه هنگام ممات بسیار بعید به نظر می‌رسد؛ اما در مسیر کمال، انسان به جایی می‌رسد که ملک زائر دائم او خواهند شد. ◻️ وقتی فرد از محبوب‌ترین بندگان شد، رسیدن به مراتبی بالاتر از فرشتگان الهی نه‌تنها برای او غیر قابل تصور نیست؛ بلکه ملائک مدام درمحضر او خواهند بود. *اصحاب اباعبدلله علیه‌السلام نمونۀ آشکاری از این تعریف هستند.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
📣📣📣📣📣 🍃 *باسلام واحترام* *موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضاعلیه السلام قصد دارد برای حفظ سلامتی وعافیت كامل و طول عمر با عزت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمى خامنه ای(حفظه الله تعالي ) بیش از گذشته قربانی کندچنانچه شما کاربران گرامی علاقمند به همراهی هستید شماره های زیر به این امر اختصاص دارد* ◻️5022291312675026 ◻️ 2238100152926991 ‏ ◻️IR040570022381015292699101 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی ⬜️ *به اطلاع می‌رساند شماره های زیر جهت *كمك به مردم مظلوم ومقاوم لبنان است*. 🔘 شماره کارت : 5022297000229661 🔘 شماره حساب : 223.115.15292699.4 🔘 شماره شبا : IR300570022311515292699004 ◻️ نام صاحب حساب : خيريه علميه السلطان علي ابن موسي الرضا ع ⛔️ *موسسه شماره حساب ديگری جهت این امر ندارد.* 🌐 موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه‌السلام
۹ 🔆 *«وَ ذَرِ الَّذينَ اتَّخَذُوا دينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ ذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِما كَسَبَتْ لَيْسَ لَها مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفيعٌ وَ إِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لا يُؤْخَذْ مِنْها أُولئِكَ الَّذينَ أُبْسِلُوا بِما كَسَبُوا لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَميمٍ وَ عَذابٌ أَليمٌ بِما كانُوا يَكْفُرُونَ»* 🔆 *«و آنان را که دین خود را بازیچه و سرگرمی گرفتند و زندگانی دنیا آنها را فریب داد به حال خود واگذار، همین قدر (آنها را) به این قرآن تذکر ده، تا مبادا کسی به عمل خود عاقبت گرفتار شود و او را جز خدا دادرس و شفیعی نباشد، و اگر هر چه (برای آسایش خود از عذاب) فدا دهد از او نپذیرند. آنها همان کسانی هستند که عاقبت به کیفر اعمالشان به هلاکت می‌رسند و به کیفر کفرشان شرابی از حمیم جهنم و عذابی دردناک دارند.»* 📗 سوره انعام، آیه ۷۰ 🔷 ما همه محتاج حامی هستیم. هر چه مشکل حادتر باشد به نیاز ما بیشتر توجه می‌شود. 🟥 گروهی گول دنیا را می‌خورند. خوشحالند که جنگی نیست؛ زیرا حاضر نیستند برای دین‌شان جان و مال را هزینه کنند. 💢 وقتی دینم تقلبی شود و قلبم متمایل به دنیا باشد، بوی تعفن می‌دهم. ⬅️ قرآن می‌گوید آنان دلشان به دنیاست نه به مولا، پس تقلبی هستند. دینشان تقلبی است. دلشان خوش است دین دارند؛ اما دینشان بازیچه است. 🔷 همۀ خیرات از سوی قلۀ پیامبر اکرم برای ما توزیع می‌شود، اگر من در دامنۀ پیامبر قرار ندارم، از خیرات محروم می‌شوم. بایستی ابتدا به عروة‌ الوثقی تمسک داشته باشیم تا خیرات به ما برسد. 🍃 حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌فرماید: 🔆 «مَنْ أَصْعَدَ إِلَى اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ، أَهْبَطَ اللَّهُ [إِلَيْهِ] أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ» 🔆 «هر کسی دین‌داریش خالصانه باشد بدون هیچ قصدی ،خداوند بهترین مصلحتش را تأمین می‌کند.» 📙 مجموعۀ ورّام، ج۲، ص ۱۰۸ 🔷 وقتی دین‌ات اصلی باشد، خدا همۀ نیازهایت را تأمین می‌کند. وقتی دین‌ات مشرکانه شد در واقع خودت دنبال دنیا رفتی! خدا شریک‌پذیر نیست. اگر خودت را به میدان آوردی، خدا خودش را کنار می‌کشد. ⬅️ *ضرر دینداریِ تقلبی آن است که خدا او را رها می‌کند.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام