eitaa logo
امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
75 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۵۳ 🔆 *«وَ اعْصِمْنِي مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِي عَدَمٍ خَسَاسَةً، أَوْ أَظُنَّ بِصَاحِبِ ثَرْوَةٍ فَضْلاً»* 🔆 «خدایا! مرا حفظ کن از اینکه به شخصِ مستحق به چشم پستی و فرومایگی نگاه کنم و صاحب ثروت را صاحب برتری و فضیلت بدانم.» 📘 صحیفه سجادیه، دعای ۳۵ 🔷🍃 *از خدا می‌خواهيم در ارتباطی که من با افراد دارم ارزش‌های حقیقی را در نظر بگیرم نه ارزش‌های ظاهری.* ✳️ در مواجهه با فقیر، به‌جای اینکه نداری او در مادیات را ملاحظه کنم، کمالات او مورد توجه من قرار بگیرد. در مواجهه با ثروتمند به‌جای اینکه ثروت ظاهری او برای من چشم‌گیر باشد، ارزش‌های حقیقی را به من تعلیم بده تا این ثروتمند را از جهت دارا بودنِ آن ارزش‌ها بررسی کنم. اگر دارای ارزش‌های معنوی و حقیقی هست، در نگاه من فردی صاحب کمال و موجه جلوه کند و اگر فاقد آن ارزش‌هاست، ثروت او به‌عنوان یک ارزش خاص برای من امتیازی محسوب نشود. ✅ در مهارت‌های ارتباطی، یکی از امور بسیار مهم این است که *ظاهر‌نگر و سطحی‌بین نباشیم.* این یک آفت است و باید در روابط دقت كنيم ارزش‌های حقیقی افراد به چشم‌ بیاید نه ارزش‌های فانی و از بین رفتنی. اگر فردی دارای ارزش‌های حقیقی است، حتماً تکریم کنیم و اگر فردی ارزش مجازی دارد، مثل سایرین با او برخورد بشود. 💢 در ارتباط سالم، اساس بر ارزش‌های حقیقی است. اگر ارزش‌های مجازی شاکلۀ ارتباطات ما را تشکیل بدهد، ارتباطات، ناسالم و ناموفق است. 📚 «برگرفته از بيانات استاد بروجردى» ‏ 🌐emamraoof.com
امین الله ۱۷۸ 🔆 *«وَ أَفْئِدَةَ الْعَارِفِينَ مِنْكَ فَازِعَةٌ»* 🔆 «و قلوب عارفان از شهود جلالت هراسان.» 🔷🍃 یکی از شارحین می‌فرماید: قلوب عرفا به سه نوع تقسیم می‌شود: 1⃣ قلوب عیسوی که قبل از مشاهدۀ جلال حق، ناظر جمال حق‌اند؛ پس بسیار امیدوارند؛ 2⃣ قلوب یحیوی که قبل از مشاهدۀ جمال حق، به تماشای جلال حق مشغول‌اند؛ بدین جهت بسیار هراسناک و نگرانند؛ 3⃣ *قلوب احمدی که مشاهدۀ جمال و جلال حق در آنان علی‌السویه است؛ بنابراین خوف و رجای آنان هم‌تراز است؛ اما درعین حال فزع باطنی دارند. اهل معرفت، اهل دل هستند.* ❓فردی از حضرت علی‌بن‌موسی الرضا علیه‌السلام سوال کرد که معرفت به چه معناست؟ 🍃 حضرت فرمود: «اقرار به ربوبیت و یگانگی خداوند که مثل و شریکی ندارد و قدیم است.» ❓فردی خدمت پیامبر اسلام رسید و تقاضای یادآوری علوم غریبه را کرد؟ 🍃 حضرت فرمود: «با اصل علم چکار کردی که سراغ علوم غریبه را می‌گیری.؟!» ❓پرسید: اصل علم چیست؟ 🍃 حضرت جواب داد: *«معرفت الله» اصل علم،شناخت خداوند است.* ❓فرد سوال کرد: شناخت خداوند چگونه صورت می‌گیرد؟ 🍃 پیامبر اکرم فرمود: *«معرفت یعنی شناخت ربوبیت و یگانگی خداوند و اینکه او را به‌عنوان اول، باطن، ظاهر، بی‌شریک و بی‌نظیر بشناسی و این حق معرفت است.»* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🔆 *دعای صبحگاهی روز چهارشنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت نمایید: 🌐 http://emamraoof.com/?p=12133
💠 *«روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم»* 🔷🍃 تأسی به سلوک عارفانۀ شهدای مدافع حرم و بهره‌گیری از الگوی شخصیتی و سبک زندگی ایشان از نیازهای ضروری جامعۀ امروز است که فراگیر شدن ویژگی‌های پسندیده و مطلوب در حیات این شهیدان از جمله پرهیز از شهرت‌طلبی می‌تواند از درگیری‌های شخصی و جناحی بکاهد و خیر و مصلحت عمومی جامعه را تأمین کند. 🔹🍃 زندگی شهدای مدافع حرم از این حیث قابل تأمل است که از نسل‌های نزدیک به زمان حاضر برخاسته‌اند و متعلق به گذشته‌های دور نیستند، به همین دلیل برای جوانان جامعۀ امروز ملموس‌تر می‌باشند. *فرهنگ ایثار و شهادت وجه بارز زندگی شهدای مدافع حرم است* که مهم‌ترین مؤلفه‌های این فرهنگ در سبک زندگی این شهدا به قرار زیر است: 1⃣ نوع‌دوستی 2⃣ خطرپذیری 3⃣ مردم‌داری 4⃣ ولایت‌مداری 5⃣ پرهیز از شهرت‌طلبی. 🍃 تأسی افراد جامعه به سیرۀ شهدای مدافع حرم و مؤلفه‌های فوق، افزایش اعتماد عمومی را در پی دارد و موجب افزایش و تقویت سرمایۀ اجتماعی می‌شود که مطلوب همۀ حکومت‌هاست. 📚 حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com
🏴🏳🏴🏳🏴 🔳 *«طلیعۀ ورود به محرم انتخاب و اختیار است»* ☑️ آیةالله بهجت می‌فرماید: «اباعبدالله ابتدا افراد را دعوت می‌کرد، برای هر فرد فرستاده می‌فرستاد، نامه می‌فرستاد و گاه می‌فرمود: *«تقوا داشته باشید و بپرهیزید از این که خود را از ما دور نگه دارید. ما دعوت کردیم، شما پاسخ مثبت دهید.»* حضرت، تقوا را در اجابت دعوت خود تفسیر فرمود. ⬅️ اما شب عاشورا فرمود: «من بیعتم را برداشتم، از شب به‌عنوان یک مرکَب استفاده کنید و بروید، هیچکس مأخوذ به حیا نباشد، اینها فقط مرا می‌خواهند.» 🔲🍃 *حضرت ابتدا همه را سر سفرۀ مهر و محبت می‌نشاند، نمک‌گیر می‌کند و سپس می‌گوید: «انتخاب کنید! ماندن یا رفتن!؟» وقتی به میدان آمدید خودتان انتخاب کنید، با حسین بودن یا از حسین گذشتن را.* ☑️ نکته مهم این است‌ که حضرت شب عاشورا بیعت را برداشت؛ اما یک نفر هم از حضرت جدا نشد! وقتی یافتند که بهتر از حسین علیه‌السلام اربابی پیدا نمی‌شود، با حضرت ماندند. *در حقیقت حضرت می‌خواهد همه در اوج آگاهی و معرفت انتخاب اولشان حسین باشد.* 🍃 آقای ما! *این جماعت همۀ انتخابشان، حقیقت و مجازشان، اولیّت و آخریّت زندگی‌شان شما خانواده هستید،* لااقل دلمان می‌خواهد این‌گونه باشیم، اگر هم گاه اینگونه نیستیم، از سر جهالت است نه مغرضانه. اما نیک می‌دانیم: *«انَّ الرّاحِلَ الیکَ قریبُ المَسافَة»* هرکس بخواهد کوچ کند و به تو برسد، راه بسبار نزدیک است. ◼️🍃 راه رسیدن به خلیفۀ خدا هم بسیار نزدیک است؛ حسین خلیفة‌الله است. راه رسیدن به خلیفۀ خدا هم زمان‌بَر نیست. *همین که بگوییم: «السَّلامُ عَلیکَ یا اَباعَبدِالله» به مقصد می‌رسیم.* هیچ‌کس آرزو به دل نمی‌ماند، با یک سلام کشتی ِنوح ‌ِحسین با حرکت روی اشکهایتان شما را به کربلا می‌رساند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
از ملکوت 💠 *«حضرت حافظ و گلاب و گل»* 🔷🍃 جناب حجة الاسلام و مسلمین آقای سید علی رضوی کشمیری تعریف می‌کند: 🔹«گاهی اوقات که در محضر نورانی آقای مجتهدی بودیم، صحبت از جناب حافظ و اشعار ایشان به میان می‌آمد و آقا عنایت خاصی نسبت به خواجۀ شیراز و اشعارشان داشت و بر این عقیده بود که وی از کملین عرفای شیعه است و می‌فرمود: ✍ «در هر کوچه پس کوچه‌ای از عرفان که قدم گذاشتم، جای پای آن جناب را پیش از خود مشاهده کردم؛ و تمام اشعار او را بر طریق سلوک در وادی حقیقت می‌دانست.» ✅ حتی فرمود: *«قبل از این که جناب خواجه به دنیا بیاید، اشعارش را ملائکه در آسمان‌ها زمزمه کرده‌اند. حضرت حافظ برای چهارده معصوم شعر سروده است.»* و گاهی اوقات بعضی از اشعار را تغسیر می‌فرمود. ✳️ از جمله روزی که در محضرشان بودیم و صحبت از شعر گلاب و گل به میان آمد فرمود: «جناب حافظ این شعر را بر مسلک اهل دل سروده است و ابیات آن، لحظۀ وداع حضرت زینب و حضرت اباعبدالله را ترسیم می‌کند. در این غزل عنایت خاصی وجود دارد: 🍃 کِی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد 🍃 از لعلِ تو گر یابم انگشتریِ زنهار صد مُلکِ سلیمانم در زیرِ نگین باشد 🍃 غمناک نباید بود از طعنِ حسود، ای دل شاید که چو وابینی خیرِ تو در این باشد 🍃هر کو نَکُنَد فهمی زین کِلکِ خیال‌انگیز نقشش به حرام ار خود صورتگر چین باشد 🍃 جامِ می و خونِ دل هر یک به کسی دادند در دایرهٔ قسمت اوضاع چنین باشد 🍃در کارِ گلاب و گل حکمِ ازلی این بود کاین شاهدِ بازاری وآن پرده‌نشین باشد 🍃 آن نیست که حافظ را رندی بِشُد از خاطر کاین سابقهٔ پیشین تا روزِ پَسین باشد 📚 کتاب لاله‌ای از ملکوت، ج ۳، ص۱۶۹ ‏ 🌐emamraoof.com
۵۵ 💠 *«رفع مشکلات با وکالت خدا»* 🔆 «فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ» 🔆 «آنها (از این میدان) با نعمت و فضل پروردگارشان، بازگشتند؛ در حالی که هیچ ناراحتی به آنان نرسید.» 📗 سوره آل عمران، آیه ۱۷۴ 🔷🍃 وقتی خدای سبحان را وکیل کردیم، گرفتاری‌ها رفع می‌شود و آسیبی به ما نمی‌رسد. *خدای سبحان وکیلی است که طرف مقابل را وادار می‌کند از ما عذرخواهی کند و هیچ هزینه‌ای جهت وکالت دریافت نمی‌کند.* وکیلی است که همیشه در دسترس است و اسناد و مدارکِ کامل، در اختیار اوست. ✅ واقعیت بسیار لذت‌بخش و شیرین این که اگر او را قبول داشته باشیم، به احسن وجه ما را تأمین می‌کند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
💠 *«مناجات‌ المریدین» ۶* 🔆 «وَبابَكَ عَلَى الدَّوامِ یَطْرُقُونَ» 🔆 «خدایا! مرا جزو بندگانی قرار بده که دائما دَرِ تو را می‌کوبند.» قرآن می‌فرماید: 🔆 *«والسَّماءِ وَالطّارِق»* 📗 سوره طارق، آیه ۲ 🔷🍃 *«طارق» به کوبنده‌ای گفته می‌شود که شب در می‌زند.* حضرات معصومین *باب‌الله* هستند و ما از خدا می‌خواهیم ما را جزو کسانی قرار بدهد که علی‌الدوام درب خانۀ حضرات معصومین را می‌کوبند و جزو انسانهایی باشیم که اعلام فقر و مسکنت و نیازشان را به ولیِّ تو اعلام می‌کنند و از آن بزرگواران می‌خواهند که در خوشی و ناخوشی عرض حال را به‌سوی خدا ببرند. 🔆 *«وَ إِیَّاكَ فِى اللَّیْلِ وَالنَّهارِ یَعْبُدُونَ»* 🔆 «آنان که در هر شب و روز تو را پرستش می‌کنند.» ✍ خدایا! ما را به بندگانی ملحق کن که در شبانه‌روز فقط تو را بندگی می‌کنند. *اگر صادقانه و با کمال خلوص بندگی کنیم امیدوار هستیم که نفَس مسیحائی امام نصیب ما شود.* 🍃 خدای سبحان خواب عبد روزه‌دار را عبادت حساب می‌کند؛ یعنی اگر مسیر درستی انتخاب کنیم ارادۀ خدا بر این تعلق می‌گیرد که ضایعات نداشته باشیم و اساسا خدا اجازه اشتباه به ما نمی‌دهد. ❇️ عبودیت و بندگی بسیار آسان است و خدای سبحان منتظر کوچکترین کاری از جانب بنده است که او را مأجور کند، بطور مثال *اگر دائم‌الوضو باشیم خداوند روز و شبِ ما را، بندگی و عبادت محسوب می‌کند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🔆 *دعای صبحگاهی روز پنج شنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت نمایید: 🌐 http://emamraoof.com/?p=12141
روز 🏴🏳🏴🏳🏴 🔳🍃 ماه محرم، ماهی است که شکست ابرقدرت‌ها را در مقابل کلمه حق به ثبت رساند. ماهی که امام مسلمین، راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت. شهادت حضرت سیدالشهداء مکتب را زنده کرد. 🔳🍃 زنده نگه داشتن عاشورا، یک مساله بسیار مهم سیاسی ـ عبادی است و انقلاب اسلامی ایران پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است. *با زنده نگه‌داشتن کربلا و نام مبارک اسلام زنده نگه داشته می‌شود.* 🍃 ملت بزرگ ما باید خاطرۀ عاشورا، با موازین اسلامی، هر چه شکوهمندتر حفظ کند. *این محرم را زنده نگه دارید، ما هرچه داریم از این محرم است.* «بیانات امام خمینی(ره)» 📚حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com
🏴🏳🏴🏳🏴 💠 *«طلیعۀ ورود به محرم همراهی با اسیران است»* 🔲🍃 مایلیم در این ایامی که آزادگان عالم به اسارت رفته‌اند، در خدمت‌شان قرار گیریم. آزادگانی که فرزندان حسین‌اند، خانواده حسین‌اند. همۀ ما از جان و دل فریاد می‌زنیم: 🔆 *«وَ نُصرَتی مُعَدّةً لَکُم»* 🍃 مولاجان! کاری از ما ساخته است؟! 🔳 این روزها برای اهلبیت، روزهای سنگینی است و بیشترین سنگینی این بار را امام سجاد و حضرت زینب سلام‌الله‌علیهما تحمل می‌کنند؛ اما از وجود امام سجاد علیه‌السلام اجازه می‌گیرم و عرض می‌کنم: *بیشترین سنگینی بر دوش حضرت زینب است.* ◼️ وقتی این خانواده را از قتلگاه عبور می‌دادند، امام سجاد علیه‌السلام در حال جان دادن بودن و این زینب سلام‌الله‌علیهاست که به داد امامش رسید. کلام زینب کمک است، نگاه زینب کمک است، گفتمان زینب کمک است. ⬅️ از این‌ خانواده می‌خواهم اجازه دهند ما در تشیع جنازه شرکت کنیم؛ در طولانی‌ترین تشییع تاریخ شرکت کنیم؛ تشییعی که از روز یازدهم شروع شده است. باید دائم زیر لب بگوییم: 🍃 دست از طلب ندارم تا کام من بر آید 🔳 نمی‌خواهیم رفیق نیمه‌راه باشیم، نمی‌خواهیم این خانواده را در میانۀ راه رها کنیم، از اباعبدالله یادگرفته‌ایم که وفادار باقی بمانیم. یک دهه عزاداری کردیم؛ اما تمام نشده، تازه شروع کار است! 🌱 باید در تشییع شرکت کنیم! باید با صاحبان عزا همراه باشیم. خصوصاً که صاحب عزاها اسیرند و بدنشان زخمی است. حداقل امکانات هم از آنان دریغ شده است. پس با این خانواده همسفر می‌شویم و ذکر زیر لب ما *«السًَلامُ عَلی الحُسَین»* است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۴۲ 🔆 *«وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ. وَ ما يُلَقَّاها إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَ ما يُلَقَّاها إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ»* 🔆 «و نيكى با بدى يكسان نيست؛ (بدى ديگران را) با شيوۀ بهتر (كه نيكى است) دفع كن، كه اين هنگام آن كس كه ميان تو و او دشمنى است همچون دوست گرم مى‌شود. و اين (خصلت و برخورد نيكو) را جز كسانى كه اهل صبر و شكيبايى هستند دريافت نمى‌كنند، و اين را جز كسى كه داراى بهره‌ى بزرگى (از كمالات باشد) نخواهد يافت.» 📗 سوره فصلت، آیات ۳۴ ۳۵ 🔷🍃 در سابق مطرح کردیم که در مقابل بدیها باید عمل به احسن صورت گیرد؛ به این معنا که نه‌تنها بدی را باید با خوبی جواب داد، بلکه بهترین خوبی‌ها را نیز باید ارائه کرد. با این عمل، او که تا کنون در لباس دشمن بود مبدل به دوستی نزدیک خواهد شد. ❓اکنون صحبت بر سر این مطلب است که چه کسانی می‌توانند چنین صفتی را داشته باشند؟ ✳️ بر اساس آیۀ بعدی افرادی‌ که دارای کمالاتی خاص و نعمت صبر هستند توان چنین برخوردی را دارند. *فردی که به‌سوی کمال رهسپار است مدعی هیچ خیری نیست و همه را از جانب خداوند سبحان می‌داند.* برای پاکی از رذائل نیاز به حضور بهترین اخلاقیات است. 🍃 به کم راضی نباش. *برای تغییر و رشد باید برترین‌ها به میدان آیند.* «سیئه» از بی‌ادبی است و منیّت نیز خود نوعی بی‌ادبی است. *باادب کسی است که همۀ عملش حسنه است، بدون هیچ ادعایی.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۲۱ 💠 *«منافات عزت نفس با بی‌تابی در مصیبت»* 🔆 *«يَنْزِلُ الصَّبْرُ عَلَى قَدْرِ الْمُصِيبَةِ، وَ مَنْ ضَرَبَ يَدَهُ عَلَى فَخِذِهِ عِنْدَ مُصِيبَتِهِ، حَبِطَ أَجْرُهُ»* 🔆 «شكيبايى به قدر مصيبت نازل مى‌شود، هركس كه به هنگام مصيبت بر زانو زند، پاداشش از ميان مى‌رود.» 📗 نهج البلاغه، حکمت ۱۳۶ 🔷🍃 کسی که ارزش زیادی برای خود قائل باشد، اجازه نمی‌دهد دارایی‌ها و توانمندی‌هایش از دست برود؛ به همین دلیل در مصیبت‌ها کنترل رفتار دارد و جزع و فزع نمی‌کند. ✅ *انسان ارزشمند باور دارد که اگر خدای سبحان او را به مشکلی مبتلا کند قدرت عبور از آن را هم به وی عطا فرموده است؛* در نتیجه از آن گرفتاری عبور می‌کند و در دام آن نمی‌افتد. ✳️ انسان عزتمند در هنگام مصیبت، گفتارش حساب‌شده است و خود را محترم و قدرتمند می‌بیند. در حقیقت وقتی به خودمان احترام می‌گذاریم، برای جسم‌مان هم ارزش و احترام قائل هستیم و احساسات‌مان را طوری کنترل می‌کنیم که حتی جسم‌مان هم آسیبی نبیند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۴۴ 💠 *«ادبِ مطرح کردن درخواست»* 🔷🍃 در روايتی نقل شده است: مرد عربی می‌خواست به حضرت اباعبدلله عرض نياز كند؛ اما امام اجازۀ طرح نیاز به او نداد و فرمود: 🍃 «برادر انصاری آبروی خودت را حفظ کن از اینکه بخواهی درخواستی را مطرح کنی، نیازت را در کاغذی بنویس. حتما من برای رفع نیاز تو به‌نحوی اقدام می‌کنم که موجب خوشحالی تو شود.» ✅ در همین جملات چند ادب را از امام آموزش می‌گیریم: 1⃣ حضرت اجازه نمی‌دهد آبروی ما مورد خدشه قرار گیرد، به ما یاد می‌دهد، *طرح نیاز، توأم با بی‌آبرویی است.* اصلا حریم حسینی اجازه نمی‌دهد کسی بی‌جهت آبروی خود را خرج کند. آبرو باید مصون بماند. 2⃣ حضرت بیان می‌فرماید که به نحوی نیازت را برمی‌آورم که موجب سرورت شود. سرور با فرح متفاوت است. سرور، شادمانی باطنی و درونی است. ✍ اکنون به حضرت عرض می‌کنیم: 🍃 مولای ما! از شما آموختیم که نیازمان را مکتوب کنیم، حال با مرکّب اشک بر صفحۀ دلمان برای شما نامه‌نگاری می‌کنیم و می‌نویسیم: ✍ *نیازمان آن است که دائم به شما اظهار محبت کنیم و دائم‌السلام به شما باشیم.* از وقتی شما ارباب ما هستید چیزی برای ما کم‌وکسر نگذاشتید. وقتی با شما ارتباط داریم، ما نیازمان فقط به ارتباط و اظهار محبت بیشتر است و می‌خواهیم این ارتباط صادقانه و خالصانه‌تر شود. نیاز ما دوام و استمرار ارتباط با شماست، در دنیا و برزخ و قیامت. . 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com